
الحلقه الاولي
من روايه ” أحببت كاره النساء ”
في مكان شبه مهجور يبعد عن المدينه ببعض من الكيلومترات يوجد هناك منزل اشبه بالقصر الفخيم يحيط به الجنائن الغنائه ويوجد به العديد والعديد من الخدمه
وفي احد غرف هذا القصر يجلس شاب في اوائل عقده الثالث يتميز بشعره الاسود وعيناه الرماديه وبشره قمحاويه وجسده الرياضي وطول قامته
يتصف بغموض شخصيته وهيبته ونظراته القويه وملامحه الرجوليه الجذابه
لتدخل عليه احد الخدمات
الخدامه : اسر بيه
العشا جاهز
ليطفئ اسر سجارته ويأخد هاتفه وينزل الي غرفه السفره ليجد فتاه في اوائل عقدها الثاني لا تختلف عن شكله بكثير ماعدا عيونها الزرقاء
اسر : ازيك يا هنا
هنا : الحمد لله يا ابيه
اسر : عملتي ايه في جامعتك انهارده
هنا: الحمد لله يا ابيه ادعيلي
احسن مرعوبه
الامتحانات قربت
اسر : ربنا معاكي
وفي هذه اللحظه تنزل امرأه في اواخر عقدها الخامس تشبه هنا كثيرا وبعيونها الزرقاء المميزه
فريده : ازيكوا يا اولاد
اسر بإقتضاب : تمام
فريده( الام) :هتفضل تعاملني كدا لحد امتي
اسر : للاسف يا فريده هانم زمن المعجزات انتهي
فريده بعصبيه:انا امك ولازم تكلمني ب اسلوب احسن من كدا
اسر قام : هنا
خلصي اكلك وتعاليلي علي المكتب
هنا: حاضر يا ابيه
طلع اسر علي مكتبه
فريده : عجبك اخوكي ده
هنا : متسألينيش عن حاجه
لان لا انتي ولا ابيه راضين تقولولي في ايه
يبقي متحكمونيش في موقف ما بينكوا
وبدأت هنا تاكل متجاهله فريده تمام
خلصت هنا عشاها
وطلعت علي المكتب وخبطت
اسر : ادخل
هنا: انا جيت كنت عايزني ف حاجه يا ابيه
اسر : اه
اقعدي يا هنا
هنا قعدت
هنا: خير يا ابيه
اسر : هنا
انتي اختي وانتي عارفه انا قد ايه بحبك وبخاف عليكي جدا وانك تعتبري الست الوحيده الي بثق فيها
هنا: طبعا يا ابيه عارفه دا
خير
حصل حاجه
اسر : انا مش موافق علي سفرك لوحدك
حتي ولو مع الجامعه
هنا بحزن: بس يا ابيه انا مبعملش حاجه غير اني بذاكر
والرحله دي هغير جو فيها وهكون مع صحابي
اسر : معلش يا حبيبتي
اناهيبقي عندي شغل في الغردقه قريب
نبقي نسافر سوي
تتفسحي برحتك وانا اخلص شغلي
لاكن سفر من غيري او من غير جوزك بإعتبار ما سيكون
بلاش يا هنا
صدقيني ده لمصلحتك
هنا بحزن: حاضر
اسر قام وبسها من راسها
اسر : انا عارف ان اختي الحلوه مش هتعصي كلامي ابدا
دلوقتي تقدري تطلعي اوضتك
هنا:اكيد طبعا مش هعصيه
عن اذنك
تصبح علي خير
اسر : وانتي من اهله
طلعت هنا علي اوضتها
وقعد اسر مكانه
اسر : صدقيني يا هنا
كل الي بعمله ده عشان متتغيرش واخسرك
هااااااااه
قعد اسر علي مكتبه خلص شغله وطلع ينام
تاني يوم
في احد البيوت البسيطه تستيقظ فتاه في اواخر عقدها الثاني تتميز بالجمال الطبيعي والبشره البرونزيه والعيون الخضراء والشعر البني الطويل
تتصف بشخصيتها المرحه المحبه للناس والزحام والموسيقي
تقوم حلا من علي سريرها تطفي المنبه وتدخل الحمام تاخد دش وتتوضي وتطلع تصلي فرضها وتغير هدومها
وتطلع تفطر وتنزل علي المستشفي
توصل حلا المستشفي
حلا: صباح الخير يا سماح ( الممرضه)
سماح : صباح الخير يا دكتوره
الدكتوره نهي مستنيه حضرنك في المكتب
حلا: ماشي خلاص هروحلها
ووصلت سماح مكتب الدكتور نهي خبطت
نهي: ادخل
لتدخل حلا علي فتاه في نفس عمر حلا تتميز بالجمال الهادي
نهي (صديقة حلا المقربه ) : ايه الاحترام ده
حلا بتخبط عليا قبل ما تدخل
قلبي الصغير لا يتحمل
حلا:
عدي الجمايل يا ستي
قالولي انك عايزاني
نهي : اه
عندنا انا وانتي متابعات لحالات الدكتور احمد لانه سافر امبارح وهيرجع بعد بكره
حلا: اوبااا يعني كدا هاخد شيفت بليل مكانو
نهي : انا يوم وانتي يوم
عشلن تعرفي اني طيبه بس
حلا: لا يا ستي روحي انتي عشان اهلك
انما انا معنديش حد ف مش هتفرق
نهي : اهلي مين يا ام اهل
دول رمين طوبتي
تقوليش جيبني من علي باب جامع
هو مفيش غير طاروقه حبيبي الي بيسأل عليه
حلا: طاروقه حبيبك
طب يلا يا اختي عندنا شغل
نهي : يلا
وبداو يباشرو عملهم بنشاط
عند اسر
صحي اسر من النوم دخل الحمام اتوضي وصلي فرضه وغيره هدومه ونزل قعد علي السفره مستني هنا تنزل
نزلت هنا
هنا: صباح الخير يا ابيه
اسر : صباح النور
ايه ده انتي مش رايحه الجامعه ولا ايه
هنا: لا مش هروح
اسر : ليه
هنا: مفيش مرهقه شويه بس
اسر بخضه : انتي كويسه يا هنا
هنا: يا ابيه متقلقش
انا كويسه هو مجرد ارهاق مش اكتر
اسر : ماشي يا حبيبتي
اهم حاجه تخلي بالك من نفسك ومن مذكرتك
مش عايزك تقلي عن امتياز
هنا: حاضر متقلقش يا ابيه
اسر وهو بيقوم : انا رايح الشركه عايزه حاجه
هنا: لا شكرا
في الوقت ده نزلت فريده
فريده : اسر
اسر بزهق : نعم
فريده : سالي كانت عايزه تقابلك انهارده
اسر بعصبيه: بقولك ايه قوليلها اني مش هقابل حد ولو شفت خلقتها هم*وتها فاهمه
ما هو ده الي ناقصني
ست زفته ديه
مشي اسر بغضب عارم
هنا : سالي
تاني يا ماما
انتي مصره ان اسر يكرهك
فريده بغضب : ملكيش دعوه انتي
هنا : انا طلعه اوضتي
ومشيت هنا طلعت اوضتها
عند اسر
ركب عربيته وطلع علي الشركه
وصل اسر وكان متعصب جدا ودخل مكتبه ورن علي السكرتيره بتاعته
ريهام : نعم يا اسر بيه
اسر : هاتيلي ملف شركه ……
واطلبيلي رئيس مجلس ادارتها وحددي معاه معاد يجيلي
ريهام : امرك يا فندم
قفل اسر
وحاول يهدي عشان يباشر شغله
دخلت ريهام
ريهام : اتفضل يا اسر بيه ورق الشركه
اسر : ماشي يا ريهام
اتفضلي امشي
ريهام : اسر بيه
اسر : خير
ريهام بخوف : مدام سالي بره
اسر حاول يمسك اعصابه
اسر بغضب مكبوت : دخليها
طلعت ريهام وبعديها بشويه دخلت سالي
سالي: بقا كدا يا بيبي ترفض تقابلني
اسر : والبعيده معندهاش لا دم ولا كرامه
خير
ايه الي جابك
سالي وهي بتقرب منو
سالي: تؤ تؤ تؤ يا بيبي عيب تقول لمراتك كدا
اسر بابتسامه استهزاء : قصدك طلقتي
و انسي انك ممكن تأثري فيه يا مدام
سالي قربت منو اكتر: يا بيبي انا ال بيعاديني بيخسر
واظنك جربت ده قبل كده
اسر بيسخريه: اديكي قولتيها
ومظنشاني ممكن اخسر اكتر من الي خسرت
اتفضلي يا مدام بره
والصفقه بتاعت شركتك
انا مش موافق عليها
ورمي اوراق الصفقه الي في ايده في الزباله
اسر : اتفضلي من غير مطرود
سالي بغضب : افتكر كلامي كويس اوي يا اسر انا ال بيعاديني بيندم سلام
وبكره تشوف
ومشيت سالي
اسر في سره : مظنش اني ممكن اندم
مبقاش في حاجه تستاهل
كله كدب
طلعت سالي من المكتب وهي بتستحلف لاسر
ورجع اسر قعد علي مكتبه يباشر عمله
الحلقه الثانيه
من روايه ” أحببت كاره النساء ”
عند حلا
كانت حلا بتباشر عيانينها لحد ما دخلت لبنوته صغيره
حلا: امورتنا الجميله عامله ايه انهارده
لينا الحمد لله احسن كتير من امبارح
حلا وهي بتفحصها: طب دا احنا عال اوي اوي
لينا بفرح : بجد يعني هخرج من المستشفي
حلا بحزن مصطنع : انتي عايزه تسيبينا بقي
لينا : لا لا
هبقي اجي ازورك
حلا : اذا كان كده ماشي
انهارده هنعمل شويه تحاليل كده
وبكره ان شاء الله تخرجي
لينا بفرحه : بجد
حلا : ايوا طبعا
اومال بنهزر
بس اهم حاجه ……
لينا تقاطعها : حفظت والله
اخد الدواه في معاه واكل كويس واسمع كلام مامي واغسل ايدي باستمرار
حلا والام : هههههههههه
طلعت حلا من عند لينا
وباشرت عملها بمرح وسعاده مع مل المرضي
عند اسر
اسر خلص شغله متأخر
نزل الجراج ركب عربيته ومشي بيها في طريقه الي القصر
وفجأه لاحظ عربيه بتمشي وراه من ساعت ما خرج استغرب وحاول يهرب منها لاكن العربيه فضلت تحاجي عليه لحد ما وقفت قصاد عربيته وبسرعه كان في صوت رصاص طالع من العربيه ليكسر ازاز عربيه اسر و يخترق جسده
وفي لمح البصر تختفي العربيه بعد ما خلصت مهمتها
عند حلا
خلصت حلا شغلها ودخلت المكتب لقت نهي قاعده مستنياها
حلا : نهي انا هقعد شيفت بالليل انهارده وبكره انتي
نهي : خلاص تمام
انا ماشيه
عايزه حاجه مني يا مزتي
حلا: لا شكرا ياحبي
تسلمي
نهي : سلام
مشيت نهي
وقعدت حلا تقرأ التقارير الي كتبتها النهارده وتراجع الادوينه
وفجاه جت الممرضه تجري
سماح : دكتوره حلا
حلا: فيه ايه يا سماح جايه تجري ليه
سماح : في حادثه حصلت ومحتجينك بسرعه يا دكتور في العمليات
حلا: طيب انا جايه حالا
قامت خلا بسرعه ودخلت اتعقمت ودخلت العمليات فضلت 4 ساعات لحد ما قدروا يطلعوا الرصاص
كان في رصاصه في الكتف ورصاصه في الصدر لاكن كانت بعيده عن القلب
خلصو العمليه وطلعوه علي العنايه
حلا طلعت من العمليه ميته من التعب
والحاله بقت في رعايه حلا لحد ما الدكتور احمد يرجع من السفر
حلا للممرضه
حلا: نهاد انا هدخل مكتبي اريح شويه
لو حصل حاجه صحيني بزات المريض ال لسه مدخلينو العنايه
نهاد : حاضر يا دكتوره
ودخلت حلا المكتب بتعب قعدت علي الكرسي وسندت راسها علي المكتب ونامت من التعب والارهاق
عند اسر في البيت
تليفون البيت بيرن صحيت هنا
هنا بنوم : الو
المتصل : ………
هنا بقلق : ايوه انا
المتصل : …….
هنا بصدمه : ايه !
طب
طب هو في مستشفي ايه
المتصل : ……
هنا : تمام
قامت هنا غيرت هدومها ونزلت جري علي السلم
ركبت عربيتها وطلعت علي المستشفي
عند حلا
دخلت الممرضه عليه
الممرضه : دكتوره حلا دكتوره حلا
حلا: نعم يا نهاد فيه حاجه ولا ايه
نهاد : في صحفين كتير بره وقفين عند المريض الي في العنايه ده ومش رضين يمشوا
حلا: طيب انا طالعه حالا
وعدلت لبسها وطلعت للصحفين
حلا بصرامه : فيه ايه اظن مش من حقكو تدخلو ب الهمجيه دي احنا ف مستشفي
ايا كان المريض مين مش من حقكو تزعجوه
اتفضلو امشو من غير شوشره احسن
احد الصحفين : هو ايه الي حصل
الاخر : يا تري اسر بيه هيعيش
الاخر : اسر بيه اصيب بأي مضاعافات اثناء العمليه
حلا بعصبيه: اظن انا قلت ال عندي اتفضلو برا المستشفي
الامن جه وحولوا يطلعوا الصحافه بره المستشفي وبالفعل طلعوا لاكن فضلوا وقفين محوطين المستشفي
حلا للممرضه
حلا: هو مين المريض ال جوا دا
الممرضه : كل الي اعرفه
ان اسمه اسر بيه الرفاعي
وانه راجل غني جدا
حلا: اسر اممممم طيب
ودخلت حلا مكتبها تاني وبعد شويه
عند هنا
كانت هنا في العربيه بتعيط
هنا للسواق : بسرعه شويه يا عم حسن
حسن : حاضر يا بنتي
ربنا يسترها معاك يا اير بيه
هنا : يارب يا عم حسن يارب
وصلت هنا المستشقي
وكان في صعوبه انها تطلع للمستشفي بسبب الصحافه
ولاكن واخيرا قدرت هنا تدخل المستشفي
في الاستعلام
هنا: لو سمحتي الحاله ال جت امبارح اخويا ا اسمو اسر فين
الممرضه: ثانيه واحده
هنا : اتفضلي
الممرضه: ف العنايه المركزه حضرتك ممكن تقابلي الدكتوره ال متابعه الحاله
هنا: طيب هي فين
الممرضه: اوضتها اخر الممر
هنا : ماشي شكرا
راحت هنا ناحيت الاوضه وخبطت
حلا: ادخل
دخلت هنا
هنا بتحاول توقف عياط: حضرتك الدكتوره حلا
حلا: ايوا انا
اتفضلي اقعدي
خير
مين حضرتك
هنا فشلت في اقاف دموعها : انا هنا الرفاعي
اخت اسر الرفاعي الي الجه امبارح وقالولي انه في العنايه
حلا: طيب
اهدي لو سمحتي هو الحمد لله كويس بس هو الاصابات بس كانت شديده وو……
هنا بقلق : وايه؟
حلا بطمنها : وان شاء الله يقوم بالسلامه من غير اي مضاعافات
هنا بعياط : طيب هو هيفوق امتي
حلا: لو مدخلش ف غيبوبه
يبقي هيفوق من البنج خلال ساعه مثلا
في اللحظه ديه تدخل الممرضه
الممرضه: دكتوره حلا المريض الي ف العناية فاق
طلعت هنا وحلا علي العنايه بسرعه
ودخلت حلا وبدأت تعمل اللازم
وهنا استنت بره
خلصت حلا الكشف المبدأي وطلعت لهنا
هنا بترقب : ها يا دكتوره
اسر كويس ؟
حلا ب ابتسامه: هو فاق الحمد لله وهننقله اوضه عاديه دلوقتي وساعتها تقدري تشوفيه
هنا بسعاده : الحمد لله
بعد نص ساعه
اتنقل اسر اوضه عاديه
وحلا دخلت ومعاها هنا
حلا دخلت ب ابتسامه
حلا: عامل ايه دلوقتي يا بشمهندس
اسر : تمام
لاكن ليه حطين شاش علي عيني
حلا: في ازاز دخل في عينك اثناء العمليه
ودكتور العيون هيجي حالا عشان يشيله ويطمن
اسر : تمام
هنا شدت الكرسي وقعدت جنبه
هنا بدموع : ابيه اسر
اسر : هنا !
انتي عرفتي منين
هنا: وصلني تليفون من المستشفي
هنا بعياط : طمني عليك
انت كويس مش كده
اسر : متقلقيش يا حبيبتي
انا هبقي كويس وزي الفل
في اللحظه ديه دخل دكتور العيون
الدكتور : السلام عليكم
الكل : وعليكم السلام
قامت هنا وراحت وقفت جمب حلا
وبدأ الدكتور بفك الشاش
الدكتور : ها يا بشمهندس شايف ايه
اسر : انا مش شايف حاجه
الدنيا ضالمه
الدكتور اجري شويه فحوصات
هنا : خير يا دكتور
الدكتور : بسيطه ان شاء الله
هو الي حصل ان تقريبا في ازاز دخل في عين حضرتك اثناء الحدثه ادي الي جرح في القرانيه سبب عمي
اسر :………..
الحلقه الثالثه
من روايه ” أحببت كاره النساء ”
في اللحظه ديه دخل دكتور العيون
الدكتور : السلام عليكم
الكل : وعليكم السلام
قامت هنا وراحت وقفت جمب حلا
وبدأ الدكتور بفك الشاش
الدكتور : ها يا بشمهندس شايف ايه
اسر : انا مش شايف حاجه
الدنيا ضالمه
الدكتور اجري شويه فحوصات
هنا : خير يا دكتور
الدكتور : بسيطه ان شاء الله
هو الي حصل ان تقريبا في ازاز دخل في عين حضرتك اثناء الحدثه ادي الي جرح في القرانيه سبب عمي
اسر بصدمه : يعني ايه !
يعني مش هشوف تاني
الدكتور مسرعا : لا
في امل
الحمد لله ان الجرح بسيط وممكن نعمل عمليه وجلسات علاجيه وان شاء الله هتقدر تشوف تاني
اسر بحزن يحاول ان يخفيه : وده هيبقي هنا ولا بره
الدكتور : الافضل انه يكون بره مصر
لاكن ده بعد تصريح من الدكتوره حلا بإمكانية سفرك
اسر: دكتوره حلا !
مين دي اصلا
حلا ردت : انا يا بشمهندس
وابقي الدكتوره الي عملت لحضرتك العمليه والي مسئوله عن الحاله الفتره ديه
اسر بغضب : نعم !
انا الي يشرف علي حالتي دكتور راجل مش ست
حلا محاوله تمالك اعصابها : ومالهم الستات بقا ان شاء الله
هنا محاوله تهديته : يا ابيه مش وقته
اهم حاجه صحتك
اسر بعصبيه : انا مش هحط مصير حياتي ما بين ايد واحده ست عشان توديني ورا الشمس
حلا : انا مقدره حالتك النفسيه
بس انا بردو الي ماسكه حالتك ومفيش غيري هيمسكها لاني انا مش هوديك ورا الشمس ولا حاجه
انا والحمد لله ناجحه جدا ف شغلي والكل يشهد وحضرتك ممكن تسأل
اسر : اسأل عنك ليه
كونت هتجوزك
قولا واحدا انا مش هيشرف عليه دكتوره ست
حلا كانت هترد لاكن منعتها هنا
هنا : خلاص يا ابيه اهدي والي انت عايزه هنعمله
حلا: ان…..
هنا : بعد اذنك يا دكتوره
عايزه حضرتك بره دقيقه
حلا: حاضر
طلعت حلا مع هنا ووقفوا قدام باب الاوضه
حلا: خير
هنا : انا بعتذر علي الاسلوب السخيف بتاع اسر ده
حلا: لا انا مش زعلانه انا مقدره حالته النفسيه كويس
بس انا مش فاهمه ايه اصراره الغريب علي انو انا ممسكش الحاله بتاعتو انا سوري يعني بس عِند بقي
انا مش هسيب الحاله
هنا : مينفعش اصلها مش حاله نفسيه نتيجه للحداثه
هو كده من زمان ومش هيتغير
حلا: وانا الدكتور ال بدالي مسافر
صدقيني لا ب ايدي ولا ب ايده وانا كمان مصره اكتر اني امسك الحاله واين كان ال هيعملو انا ال همسكها وانا ال هوافق علي سفره او لا
هنا : انتي مصره
حلا : جدا
ولو ممكن لو سمحتي انتي تسيبيني وانا هتصرف معاه
هنا : ارجوكي بلاش
نصيحه مني
ابعدي عن الشر وغنيله
حلا: انا بحب الشر
هنا :
مفيش فايده
انا نصحتك
اهو المريض المريض بتاعك وانتي حره فيه
حلا: متقلقيش انا هدخل اكمل فحص بعد الدكتور ونبدا نشوف هيسافر امتي
هنا : يا خوفي من الي هيجرالك
بس لو ناويه تكملي
الكلام الي يدخل من ودنك ديه يطلع من الودن التانيه علي طول
اللهم ما بلغت اللهم فاشهد
حلا: هحاول بس موعدكيش
الدكتور طلع
الدكتور : دكتوره حلا
حلا: نعم يا دكتور
الدكتور : انا خلصت مع البشمهندس
ومستنين اذن السفر
موضوع حضرتك هتكملي مع المريض ولا لا
ده بقي مهمتك مع المريض
حلا: طيب متقلقش يا دكتور انا هدخله حالا
بعد اذنك
الدكتور : اتفضلي
ومشيت حلا دخلت الاوضه
ودخلت هنا وراها
حلا: دكتور مصطفى قالي انك خلصت فحص معاه ومستني مني اذن السفر
اسر : مستني الاذن من الدكتور الي هيجي مكانك
حلا: اممممم بس احب اقولك ان مفيش دكتور هيجي مكاني
اسر : لا في
دكتور احمد الي هيجي من السفر بكره
حلا: بس دكتور احمد هيمسك الحاله لو انا قلت اني مش همسك الحاله دي بس انا متمسكه ب الحاله بتاعتي وهتابعك للاخر ودكتور احمد مش هيرفض
اسر بعناد : بقي كده
حلا: ايواااا
اسر : بس لو مسكتي حالتي انسي انك تسبيها
حلا: اكيد مش هسيب حاله تبعي ف وسط العلاج يعني
اسر بضحكت استهزاء : يا ريت تفضلي علي كلامك بعدين
حلا: انا مبرجعش ف كلامي يا بشمهندس
اسر بتحدي : بكره نشوف
هنا : ابيه
انا همشي انا بقي لان عندي محضره في الجامعه وانت عارف الامتحانات قربت
اسر : ماشي يا حبيبتي
هنا راحت وباست راسه : ان شاء الله اجي انا وماما بعد العصر
اسر : تعالي انتي بلاش ماما
مش ناقصه حرقت دم
هنا بحزن : حاضر
سلام
اسر : مع السلامه
هنا لحلا : سلام يا دكتوره حلا
حلا: سلام يا هنا
وبصت حلا لاسر ممكن اكمل كشف عليك بقا
اسر : اتفضلي
وبدات حلا تكشف عليه
وخلصت و طلعت تباشر شغلها
عند هنا
روحت هنا عشان تجيب الكتب وتطلع علي الجامعه
وصلت هنا القصر ودخلت لقت فريده قاعده علي السفر
فريده : ايه ده انتي كنتي بره
واكملت بسخريه
الحقي بقي قبل ما اخوكي يقفشك
هنا بعصبيه: انا مبعملش حاجه من ورا اخويا اخويا ال بتتكلمي عنو ف المستشفي وانا كنت عندو وانتي ولا علي بالك
فريده : في المستشفي !
هو اخوكي ده زي البني ادمين
هنا بعصبيه: بصي ابعدي عني انا وهو وياريت متروحليهوش عشان انتي الي هتندمي مش هو وطلعت جري خدت حاجتها ومشيت
فريده بزهق : اووف انا حظي نحس
اذا كان في جوازتي او في عيالي
وقعدت تكمل اكل ببرود ولا كأن ابنها في المستشفي
عند حلا
خلصت حلا المرور علي المرضي
وراحت علي مكتبها
وبعد دقايق لقت الباب بيخبط
حلا : ادخل
الممرضه : دكتوره حلا
في ظابط بره عايز ياخد الاذن عشان يحقق مع البشمهندس اسر
حلا : حاضر
جايه حالا
قامت حلا وراحت علي الاوضه ولقت فعلا في ظابط مستنيها
الظابط : حضرتك الدكتوره حلا
حلا : ايوا يا فندم
الظابط : معاكي المقدم علي شوقي
كنت عايز اعرف اذا كانت حالة البشمهندس تسمح بإستجوابه ولا لا
حلا : اه
الحمد لله الحاله مستقره وتقدر تتفضل
علي : شكرا
دخل علي الاوضه
علي : السلام عليكم
اسر : وعليكم السلام
مين حضرتك
علي : انا المقدم علي شوقي
اسر : اهلا يا حضرت المقدم
علي : اهلا بحضرتك
كنت عايز اسألك كام سؤال كده
اسر : اتفضل
علي : حضرتك بتشك في مين
اسر : حضرتك انا اعدائي كتير جدا
وصعب احط اصبع الاتهام علي حد بعينه
علي : طب مجالكش تهديد قريب
اسر : لا
علي : تمام يا بشمهندس
ارجوا ان لو حصل اي جديد تبلغني
اسر : اكيد طبعا يا حضرت المقدم
علي : سلام عليكم
اسر: وعليكم السلام
ياتري مين ورا الحادثه
وهل اسر هيسيب حلا في حالها
ولا ناوي يطلع عينها
الحلقه الرابعه
من رواية ” أحببت كاره النساء ”
تاني يوم
عند حلا
كانت حلا مشغوله بالمرور علي المرضي
وجه الدور علي اسر
خبطت حلا علي الباب
اسر : ادخل
دخلت حلا بابتسامه : صباح الخير يا بشمهندس
اسر باقتضاب : صباح النور
حلا : اخبار صحتك ايه انهارده
اسر : زفت
حلا : نعم !
بلعت ريقها وحولت تعديها
حلا : المهم
انا كنت جايه اكشف عليك عشان نحدد معاد السفر
اسر : اتفضلي شوفي شغلك
حلا بدأت تكشف عليه
ولما خلصت
حلا : تمام
طبعا مفيش سفر لحد ما الكسر الي في الرجل يخف ويكون بردوا الجرح بقي احسن
اسر : وده مدته اد ايه
حلا: بص تقدر تقول ٣ اسابيع
واسمحلك تسافر بعديهالو سمعت كل الكلام ال هقولو وعملت كل ال هقول عليه
اسر : ليه شيفاني عيل المفروض اسمع الكلام
حلا: تسمع الكلام عشان الكلام ف مصلحتك
اسر : لا مش هسمعه
وفي ظرف اسبوع هكون مسافر
انا مش هفضل كده كتير
حلا: مينفعش انا مش هديك الاذن ف مش هتسافر
اسر : بصي بقي
انا اقدر كويس اوي اكلم ادارة المستشفي ومن غير اذنك ده يسفروني
فامش ده جزاتي اني عملك قيمه
وبعدين ديه مستشفي خاصه
وكل الي يهمها الفلوس وبس
ده خير ان دكتور زيدان صاحب المستشفي اعرفه كويس اوي ومش هيرفضلي طلب
واحسنلك يا بنت الناس متعنديش معايا انا
حلا: يا بشمهندس انا مبخفش
اعمل ال تعملو انا مش هسيب حالتك دي حتي لو فيها رفدي
اسر باستهزاء : هههههه لا مش للدرجه يعني
اخد ذنبك ليه
لاكن انا في خلال اسبوع هكون مسافر
ياريت بقي تجهزي نفسك لده
حلا: اجهز نفسي ل ايه !!
اسر : لسفري
حلا: هكرر كلامي تاني وهقول انك مش هتسافر الا بعد 3 اسابيع
اسر : مش هيفيد التكرار في حاجه
وفري كلامك لحد يسمعك
حلا: هنشوف يا بشمهندس
اسر : هنشوف
وخرجت حلا منغاظه
و لقت نهي ف وشها
نهي : صباح الفل يا جميل
حلا: صباح النور
نهي : شكلك اتسحلتي امبارح
حلا: بصي شبه منمتش
وحصل كميه حجااااات
نهي : خير
حلا : تعالي المكتب احكيلك
نهي : تعالي
عند هنا
راحت هنا الجامعه وحضرت اول محاضره وخلصتها وطلعت قعدت في الكافيتريا وفجأه لقت شب قعد معاها علي نفس الطربيز
هنا: نعم فيه حاجه
مازن : انسه هنا
انا مازن شاكر الي معاكي في هندسه
هنا: نعم يعني عايز ايه
هعمل ايه ب اسمك
مازن بتوتر : اناااا انا كنت عايز اقولك يعني ان انا
هنا: انت ايه !
مازن بسرعه : بحبك
هنا وشها جاب الوان
هنا: انا اسفه
بس انا مش من البنات دي ال يحبني هيكلم اخويا عشان يتجوزني تمام
عن اذنك
وسابتهومشيت
لحقها مازن
مازن : هنا استني بس
ارجوكي اقفي
انتي فهمتيني غلط
هناوقفت : مينفعش ملحقتك ليه كدا اتفضلت قول عايز ايه تاني وخلصني
مازن : والله ماكنت اقصد الي انتي فهمتيه
انا عندي استعداد اروح دلوقتي حالا اكلم البشمهندس اسر بس كان لازم الاول اخد رأيك
هنا: لو سمحت انا اخويا تعبان دلوقتي ومش هتقدر تكلمو ولحد ما يخف ملكش علاقه بيا
مازن : لاكن ده مينفعش
انا مطر اسفر بعد الامتحانات
ارجوكي اديني رقم تليفونه وانا هتصرف معاه
هنا: بس انا اسر اخويا عامل حادثه وف للمستشفي
مازن : ايه !
الف سلامه عليه
يعني مفيش امكانيه اني اكلمه خالص
هنا: للاسف لا
مازن : طب هو في مستشفي ايه
هنا: مستشفي………..
مازن : ربنا يقومه بالسلامه
بعد اذنك
اسف لو ديقتك
هنا: اتفضل
لا ولا يهمك
ومشي مازن
وهنا ركبت العربيه وراحت علي القصر
عند اسر
كان قاعد اسر بيفكر في حاجات كتير وفجأه الباب خبط
اسر : ادخل
دخلت سالي
سالي بشماته : الف سلامه عليك يا بيبي
اسر بغيظ : ايه الي جابك
سالي: الله يا اسر مش حبيبتك من حقي اطمن عليك
اسر : لا مش حبيبتي
ولا تكوني متخيله اني معرفش مين عمل فيا كده
سالي: ما انا قلتلك يا بيبي ال بياعديني بيندم
بتحدي : ومين قال اني ندمان بالعكس
ا خير ا جه اليوم الي مشوفش فيه خلقتك
سالي: بس تخيل كدا كل الناس تشفق عليك بعد كدا لانك بقيت اعمي
حتي اختك هتعمل. كل حاجه من وراك ومش هتعرف لانك اعمي
وضحكت جامد
اسر بثقه : اختي عمرها ما تعمل كده
وانا واثق فيها جدا
اما بقي علي الشفقه فديه محتاجها الي زيك الي عنده عنين ولسه مبيعرفش يشوف
ويلا من غير مطرود
في الوقت ده الباب خبط
اسر : ادخل
دخلت حلا
حلا: لو سمحتي ممكن تستني برا عشان هنغيرله علي الجرح
اسر : لا متستناش
ديه تخرج ومترجعش تاني
سالي بغيظ : ماشي يا اسر
بكره الايام ما بنا كتير
وطلعت سالي بغيظ من الاوضه
حلا: يا بشمهندس العصبيه دي غلط عليك انت لسه خارج من العنايه
اسر : هو انتي مش شايفه العالم الي بتعامل معاهم
حلا:لو مدايقاك ممكن امنعها من دخول المستشفي هكلم السيكورتي ميدخلوهاش عادي احنا اهم حاجه عندنا راحه المريض
اسر : يبقي خير ما فعلتي
حلا: تمام الاول بس نغير علي الجروح بتاعك وبعدين هطلع اكلمهم
اسر : ماشي
بدأت حلا تغير علي الجرح وبعد مده قصير خلصت
حلا: انا خلصت كدا كمان شويه انا هسلم الشيفت بتاعي لدكتوره نهي وبكره الصبح هكون عندك عشان اطمن علي حالتك
اسر : نعم!
حلا: ايه فيه ايه
اسر : لا انا مليش لي شغل تبديل الدكاتره ده وطلاما مسكتي حالتي يبقي تبقي موجوده بالليل زي النهار
حلا:انا موجوده من امبارح الصبح وسيادتك لما جيت انا فضلت ف العمليات كام ساعه وطلعت فضلت كل شويه اباشر حالتك يعني ايه موجوده ليل ونهار لنا يا دوبك هروح كام ساعه وارجع 8 الصبح
اسر : ماليش فيه
حلا بغيظ: ماشي يا بشمهندي همسك شيفت بليل
واكملت بتريقه اي اوامر تانيه
اسر : لا
طلعت حلا منغاظه من اسر
واسر مبسوط من انه ديقها
وشويه فكر في كلام سالي
اسر : لا لا
هنا مستحيل تعمل كده
مستحيل هنا تخدعني
عند حلا
خرجت وبلغت السيكورتي ان سالي متدخلش تاني المستشفي وراحت المكتب عند نهي
دخلت حلا
حلا : نهي
نهي : نعمين يا ست حلا
حلا: روحي انتي
انا ال همسك شيفت بليل
نهي : ايه!
ليه يا بنتي
انتي نويتي تنتحري
حلا: يا ستي الراجل ال جه امبارح وفضلت ف العمليات معاه كام ساعه شايف نفسه ومتحديني وشادين مع بعض ف الكلام هو مش عايز ست تمسك حالته لانه معتقد ان الستات هتوديه ف داهيه وانا صممت امسك حالته ف هو اصر اني مش هروح مدام ماسكه حالته ف هفضل موجوده وهنام ف المكتب بقا
نهي : ياعيني يا بنتي
وبعدين يا حماره ليه اتمسكتي بحالته
الي زي اخينا ده هيمرمطك
حلا:لازم اثبتله ان الستات مش فاشله زي ما هو متخيل
نهي : اه
طيب يا ختي الله معك
انا هروح اعدي علي المرضي اخر مره وهمشي عايزه حاجه
حلا: لا شكر يا حبي
مع السلامه
نهي : سلام
مشيت نهي
وقعدت حلا علي المكتب ترتاح شويه
الحلقه الخامسه
من روايه ” أحببت كاره النساء ”
تاني يوم
عند مازن
صحي مازن علي صوت المنبه
قفله و قام اتوضي وصلي فرضه ونزل
كان والده قاعد بيقرأ الجريده
مازن: صباح الخير يا سيادة اللواء
شاكر: صباح النور يا بشمهندس
ايه نموسيتك كانت كحلي امبارح ولا ايه
مازن: اه
موضوع الجواز ده منحس معايا اوي
شاكر: ليه!
هنا موافقتش ولا ايه؟
مازن: لا هي مدتش قرار اصلا
شاكر: امال
مازن: اخوها عامل حداثه جامده ومش هعرف افتحه في الموضوع
وانا كلها شهر وهخلص الامتحانات وبعدها علي طول هسافر
شاكر: وانت هتعمل ايه
مازن: هاروح ازوره في المستشفى
واقوله علي الي حصل ما بيني وبين هنا في الجامعه وان قصدي كله جواز
علي الاقل يبقي عنده فكره
زي ما بيقولوا
نص العمي ولا العمي كله
شاكر: ههههههه
ياعيني علي الحلو لما تبهدله الايام
مازن: ههههههه
انا هطلع بقي اغير هدومي واطلع علي المستشفي
شاكر: ماشي يا بني
ربنا معاك
مازن: يا رب
عند اسر
كان اسر قاعد علي السرير بيفكر
شويه والباب خبط
اسر: ادخل
دخل مازن وفي ايده بوكيه ورد
مازن : سلام عليكم
اسر : وعليكم السلام
مين حضرتك
مازن : انا مازن شاكر زميل الانسه هنا في الجامعه
اسر بصدمه : هنا !
خير
مازن قعد جنب اسر علي الكرسي وحط بوكيه الورد علي الطربيزه
مازن : الف سلامه علي حضرتك
وان شاء الله شده وتزول
اسر: الله يسلمك
شكرا
خير
كنت عايز حاجه
مازن : انا عارف يا بشمهندس انه مش وقته الكلام ده لاكن….
قطعه اسر بعصبيه : انطق قول عايز ايه من هنا اختي
مازن بخضه : والله ابدا ما عايز منها حاجه
مازن وحاول يهدي من الخضه
مازن : انا اعرف الانسه هنا من سنه ٣ بحكم اننا في كليه واحده لاكن والله ما كلمتها ولا هي كلمتني
ماعدا انهارده
اسر في دماغه : معقول كلام سالي مظبوط
مازن بيكمل : انا روحتلها بعد المحاضرات في الكافيه ووواعترفتلها بحبي ليها
اسر بغضب : نعم !
مازن بسرعه : نفس الي هي عملته
لاكن والله انا قصدي شريف
انا كنت عايز اتجوزها وحولت اوصل كتير لحضرتك لاكن معرفتش فأطريت اقول للانسه هنا
اسر بأرتياح : يعني الموضوع كله جواز
مازن : اه
اسر : الله لا يريح قلبك يا شيخ
وقعت قلبي
مازن : ملكش حق يا بشمهندس
ده الانسه هنا مثال للادب والاخلاق
وتبقي ادتني كنز لو وفقت علي الجواز
اسر : هكلمها في الموضوع ده وبعد كده هرد عليك
مازن بفرحه : تمام
ربنا يخليك لينا يا بشمهندس
والف سلامه عليك مره تانيه
اسر بابتسامه : الله يسلمك
مازن : اسيبك عشان ترتاح
وادي رقم تليفوني علي الطربيزه
سلام عليكم
اسر : وعليكم السلام
طلع مازن من عند اسر مبسوط
عند هنا
صحيت هنا من النوم وكانت مدايقه جدا لعدن وجود اخوها وسطهم في البيت
قامت التوضت وصلت وغيرت هجومها ونزلت راحت عند اسر
وصلت هنا المستشفى
ركنت العربيه وطلعت
وهي طلعه لمحت مازن
لاكن مازن كان راكب عربيه ومشي
هنا: هو ده مازن ولا انا بيتهيألي
اكيد بيتهيألي هو ايه الي هيجيب هنا
طلعت هنا وخرجت علي الباب
اسر: ادخل
دخلت هنا
هنا بسعادة: السلام عليكم يا احلي اخ في الدنيا
اسر بابتسامه: وعليكم السلام يا ست هنا
هنا: ها اخبر صحتك ايه دلوقتي
اسر: الحمد لله
هنا: الحمد لله
هنا لمحت الورد الي جنبه
هنا: اش اش اش
مين الي جبلك الورد الشيك ده
اسر بطريقه: حبيبة القلب
هنا: وسعت منك ديه
هههههههههه
اسر بهزار : برا يا هنا
اصل انا مش ناقص
مش هيبقي عيني والمرارة
هنا: هههههههههه طب طب استني
كنت عايزاك في موضوع
اسر: خير
هنا بدأت تحكيلها كل الي حصل في الجامعه مع مازن
هنا: بس ودا كل ال حصل امبارح
اسر : طيب ما انا عارف كل ده
هنا: عارف!!!
منين؟
اسر : مازن جالي انهارده وحكالي علي الي حصل وطلب ايدك مني
هنا اتصدمت وفي نفس الوقت خايفه من ردت فعله
هنا:بس انا والله يا ابيه اديتو اسم المستشفي عشان بس يحل عني عشان ميكلمنيش ف الجامعه وانت عارف اني مبكلمش حد
انا ا انا مكنتس اعرف ا انو هيجي و…….
اسر : بس بس بس انا مش مدايق انه جه المستشفي
هنا: امال؟
اسر : بالعكس احترمته واحترمت اختي انها مدتوش فرصه حتي انه يتكلم معاها
هنا: بس يا ابيه يعني دا واحد مجنون حد يجيي ليك وهو عارف انك تعبان اصلا
اسر : اقلعي المسك ده ية هنا ده انا اخوكي
بزمتك مش فرحانه انه جه
هنا ارتبكت: م ما ما ما هو اصل يا ابيه
يعني كان حتي يعني يستني لما تخرج من المستشفي
اسر : انتي تعرفي عنه ايه ياهنا
ومن غير لف ولا دوران
هنا بكسوف : الي اعرفه
انه اسمه مازن شاكر في اخر سنه هندسه وبيطلع علي طول من الاوائل ومن المرشحين للسفر في بعثات علميه للخارج ده طبعا
لو فضل محافظ علي مكانته بين الاوئل اخر سنه
اسر : ده انتي متابعه اخباره بقي
هنا بسرعه : ابدا والله
ده الي انا بسمعه يعني
اصله مشهور ما بين الطلبه لنشاطه وجدعنته وتفوقه في الدراسه
اسر : طيب تمام
هنا بتردد : و وانت يعني ايه ايه رايك يا ابيه
اسر : انا طبعا رفضت
انتي لسه بتدرسي
هنا: ايه!!
وسكتت شويه
واكملت بخيبه امل خلاص: الي تشوفك يا ابيه
اسر ضحك : ههههههههه
والله وكبرتي يا هنا وعايزه تتجوزي وتسيبينا
علي العموم يا ستي انا سبتها مفتوحه والقرار حاليا يرجعلك
هنا انكسفت ووشها جاب الوان
هنا: ا انا مينفعش اخد قرار الا لما انت تخف وتبقي كويس
ساعتها نبقي نفكر سوي
اسر : انا لسه قدامي موال علي ما اسفر واعمل العمليه واخد الجلسات وارجع يبقي فيها شئ طويل
انا عايز قرار حالا
هنا بكسوف : خلاص يا ابيه
حضرتك خلي حد يسال عليه ولو كدا يعني يبقي رأيك هو المهم عندي
اسر : متأكده
حتي لو رفضت
هنا بخضه وصوت عالي نسبيا : نعم !
هنا حاولت تلم نفسها : اقصد يعني هو حضرتك ممكن ترفض!
اسر : هههههه ايه هتكليني يا هنا
علي العموم متخافيش ياستي انا مبدأيا شبه موافق
هنا حست انها لو بعدت اكتر من كده ممكن تقلب طمطايه من كتر الكسوف : طيب يا ابيه
انا همشي عشان عندي مذاكره وهاجيلك بكره ان شاء الله
اسر : ماشي يا حبيبتي
خلي بالك من نفسك
هنا: حاضر متقلقش عليا مبمشيش من غير البودي جارد ال كنت مخليه يرافقني كل حاجه زي ما هي مفيش حاجه اتغيرت♥
اسر : انا واثق من اختي ده مفيش شك فيه
هنا: يلا ارتاح انت انا ماشيه سلام
اسر : مع السلامه
مشيت هنا وحس اسر بالملل فقرر انه يدايق حلا وطلب من الممرضه تنادي لها
عند حلا
كانت حلا مرهقه جداا بسبب اللف علي المرضي من اول اليوم وقله النوم فسندت راسها علي المكتب ونامت ومفيش ربع ساعه والباب خبط
حلا بتعب: ادخل
الممرضه : دكتوره حلا
المريض الي في اوضه… طالب حضرتك
حلا بتزمر: شكلي مش هخلص
خلاص روحي انتي يا نهاد وانا هروحله
الممرضه : حاضر
وقامت بتعب وراحت عند اسر و خبطت علي الاوضه بتاعته
اسر: ادخل
دخلت حلا
حلا: الممرضه قالت انك طالبني
خير
اسر برخامه : مش عارف كده حاسس اني زهقان وملان كده
حلا: ايوا يعني انا اعمل ايه مش فاهمه
اسر بمكر: الله مش الدكتوره بتاعتي
اتصرفي
حلا بعصبيه مكبوته: حضرتك انا دكتوره مش اراجوز
اسر بغضب مكتوم معتقدا انها تقصد تجرحه : يعني انتي لو كنتي اراجوز كنت هشوفك اصلا
حلا بندم علي الكلمه: انا مقصدتش حاجه بس انا مش فاهمه ايه المطلوب مني دلوقتي
اسر : الدكتور زيدان
هيجي امتي المستشفي
حلا: بكره ليه
اسر: اول ما يجي تقوليله ان بشمهندس اسر الرفاعي عايز يقبلك
مفهوم
حلا: حاضر اقدر امشي بقا ولا ايه
اسر : اتفضلي
حلا طلعت برا وجعت مكانها حطت راسها علي المكتب ونامت بتعب
عند هنا
روحت هنا البيت وكانت فريده قاعده مع صحابها
اول ما دخلت هنا
فريده : اهي هنا جت اهي
تعالي يا هنا
جت هنا نحيتهم مطره: مساء الخير
سهير : تؤ تؤ تؤ يا فيري
معقوله ديه بنتك
ايه الي هي لبساه ده
ده مش علي الموضه
ناهد : ولا ايه الي انتي لبساه علي راسك ده
تؤ تؤ تؤ
مش ممكن تكون ديه بنت فيري ابو العزم
فريده : قوليلها يا سهير
احسن هي مش بتسمع كلامي ومشيه وراه اخوها
هنا بعصبيه: ياريت محدش يتدخل ف حياتي الوحيد ال ليه التدخل ف حياتي هو اخويا اسر
غير كداااا ياريت كل واحد يخليه ف حاله
وسابتهم وطلعت
فريده : اووووف غبيه زي اخوها
وكملت فريده هزار وكلام مع صحابها وهنا طلعت اوضتها ورمت شنطتها علي الارض وقعدت تعيط
هنا: يا رب يشفيك يا اسر يا رب
انا مليش غيره يا رب
الحلقة السادسة
من رواية ” أحببت كاره النساء ”
تاني يوم
عند حلا
حلا صحيت وشربت قهوه عشان تضيع الصداع وقامت تباشر عملها
وهي في الطريق لاحد الغرف شافت الدكتور زيدان
حلا ب ابتسامه: دكتور زيدان
حمدلله علي السلامه
زيدان : الله يسلمك يا دكتوره حلا
ايه الاخبار
حلا: الحمد لله
زيدان: سمعت ان في حاله مهمه جت قريب وانتي الي مسكتيها
حلا: فعلا يا دكتور
المريض اسمو اسر الرفاعي
هو كان جاي برصاص ف جسمه وازاز ف عنيه ودا سببله عما هو ف اوضه…….
له و بالمناسبه هو كان طالب مني اني ابلغ حضرتك اول ماتيجي تروحله لانو عايز حضرتك
زيدان: اسر الرفاعي !
ياخبر
ومين عمل كده
حلا: معرفش
زيدان : ماشي يا حلا
اتفضلي علي شغلك
حلا: حاضر
وراحت حلا تكمل شغلها
وراح زيدان لاوضه اسر
وخبط علي الباب
اسر: ادخل
زيدان : السلام عليكم يا بشمهندس
اسر : وعليكم السلام
ازي حضرتك يا دكتور
زيدان : أنا الحمد لله انت طمني عليك
اسر بحزن : زي ما حضرتك شايف كده
زيدان : متقلقش خير ب اذن الله
ولما واثق جدا في الدكتوره حلا
بالمنسبه دكتوره حلا قالتلي انك عايزني
خير يا بشمهندس
اسر : انا كنت عايز استشير حضرتك في موضوع سفري ده
انت ايه رايك
انهي انسب مكان يكون فيه نسبة نجاح عاليه للعمليه
زيدان : بص هو احسن بلد ممكن تتعالج فيها هي المانيا
اسر : يبقي ياريت في اسرع وقت تنظملي الدنيا هناك واسفر
زيدان: طيب انا معرفش حالتك
الدكتوره حلا هي ال تقرر
انا هشوفها واتكلم معاها ونحدد معاد السفر
اسر : في ظرف اسبوع يا دكتور اكون مسافر
حضرتك في مقام ولدي وعارف اد ايه غيابي عن البيت والشركه ممكن يسبب مشاكل ضخمه
وانت فاهم قصدي
زيدان: انا فاهم متقلقش انا هتكلم مع حلا وهشوف المناسب ايه
اسر : تمام
انا كنت عايز من حضرتك خدمه
زيدان: اؤمرني
اسر : الامر لله
حضرتك عارف ان بعد وفاة بابا وانا بعتبرك زيه بالظبط
زيدان : طبعا
والدك كان اعز صديق عندي
بس خير
اسر : هنا اتقدملها عريس
والواضح انه محترم وكويس وان هنا معجبه بيه
وكنت عايز حضرتك تسألنا عليه وتدينا رأيك في الموضوع
لان زي ما حضرتك شايف انا مقدرش اعمل حاجه
زيدان : بس كده يا سيدي بسيطه
اديني بس اسمو وانا هسال عليه واقولك
اسر : اسمه مازن شاكر طالب في اخر سنه هندسه
زيدان : خلاص متقلقش سيب الموضوع دا عليا
اسر : شكرا لحضرتك
زيدان : العفو يا اسر دا انت ابني اسيبك ترتاح بقا عن اذنك
اسر : اتفضل
طلع زيدان من عند اسر وطلع هلي اوضة حلا عشان يتكلم معاها
خبط زيدان علي الباب
حلا: اتفضل
دخل زيدان
زيدان : سلام عليكم يا دكتوره
حلا: دكتور زيدان
وعليكم السلام اتفضل
قعد زيدان
زيدان : كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع يخس اسر
حلا: اتفضل
زيدان : اسر وفي خلال اسبوع لازم يكون في المانيا بيعمل عملية عينه
حلا: مستحيل يا دكتور انت دكتور وعارف دا هيبقي فيه خطر علي صحته اد ايه مينفعش
زيدان : لاكن هو لو معملش كده هيبقي في خطر علي حياته وحياة اخته
انا عارف انه صعب انك تحاولي تساعديه انه يتحسن بشكل اسرع
لاكن مش مستحيل علي دكتور شطره زيك
حلا: صدقني يا دكتور لو كان ينفع كان ممكن اقولك اة بس دا 3 رصاصات وجرحهم مش سهل دا غير عنيه والكسر الي موجود
زيدان : حاولي
لان في خلال اسبوع اسر لازم يسافر
حلا: ازاي بس يا دكتور دي مسؤليه عليا انا مش عشان يعالج حياته نبوظ صحته
زيدان : انا اسف يا دكتوره
لاكن ده قرار واتاخد
وهنشيل المسئوليه عنك
متقلقيش
بعد اذنك
طلع زيدان
وحلا كانت ف زهول ازاي دكتور زيدان موافق علي حاجه زي كده
و قامت راحت اوضه اسر خبطت ودخلت
حلا بعصبيه: كلمت الدكتور طارق عشان يعجزني ويجبرني صح
اسر ببرود : انا لاعايز اعجزك او اجبرك
انتي بتبصي من منظور الصحه وبس
لاكن انا مطر ابص من جميع الزوايا
حلا: يا بشمهندس دا فيه خطر علي حياتك اولا لو سافرت خلال اسبوع
هتتعب جسمانيا من السفر ثانيا لو ممعكش دكتور كويس والدكتور لو غلط غلطه واحده ممكن تحصل بلوه خصوصا ان جروحك لسه ملتأمتش بشكل كامل
وجروحك عميقه مش جرح سطحي انت نجيت من المو*ت باعجوبه
اسر : خلاص محلوله
تسفري انتي معايا
وانتي عارفه حالتي كويس جدا
حلا: نعم اسافر ازاي يعني انا مينفعش
اسر : يبقي متحطليش العقده في المنشار يا دكتوره
حلا: انت حد قالك انك عنادي قبل كدا
اسر : اه
كتير الحقيقه
حلا: ومستفز الحقيقه اصلك انت ال حاطط العقده ف المنشار مفيهاش حاجه لو بقو اسبوعين
اسر : اولا انتي متعرفيش حاجه عشان تقرري هتبقي مشكله اسبوع من اسبوعين
حلا: انا…..
اسر مقاطع كلامها: ماهو القرف ده الي انا كنت عامل حسابه
لو كان مشرف علي دكتور راجل كان زمانه ريحيني واريح نفسه
حلا بعصبيه: والله متفرقش ما بين راجل وست الا مع المعقده الي زيك
اسر ببرود : ايوه انا معقد
و بكره الستات اكتر ما بكره العمي الي انا فيه ده
حلا: بتكره الستات !
اة انت من الناس المختلفه ديه
اصلا من غير الستات انكو ك رجاله متقدروش تعيشو
اسر : انا بالستات عشتي كانت سوده
حلا الكلام استفزها جدا
حلا: انت اكيد ال مش عارف تتعامل معاهم وبعدين اختك مش من الستات دول ولا ايه يعني
اسر بعصبيه : هنا مش من الستات دول
هنا بنت محترمه وانا الي مربيها
حلا: يا سلام!
مش معني انك مرت بتجربه وحشه مع واحده مش كويسه مش يبقي الكل كده
اسر : ماهي لو كانت واحده كنت سكت
وبعدين انتي مالك
مش انتي شيفه نفسك محترمه وكويسه ووثقه من كده
ولا عندك رأي تاني
حلا بعصبيه: محترمه غصب عنك وعن اي حد
اسر ببرود : اتفضلي بره
انا عايز ارتاح
حلا سابته بعصبيه وطلعت دخلت مكتبها بعصبيه وضربت ب ايدها علي المكتب جامد
حلا: هو مفكر نفسو مين عشان عشان يقول عني كدا لا وكمان يطردني من اوضته
اكيد دا واحد مش طبيعي وفضلت قاعده تفكر
عند هنا في الجامعة
كانت هنا قاعده في كافيه الجامعه سرحانه وفجأه حد جه وقعد قدمها
هنا اتخضت
هنا بعصبيه : مين حضرتك
وازاي تقعدي كده من غير استأذان
الشاب: مالك اتخضيتي كدا ليه
ولا هو وحش لينا وحلو لمازن بيه ولا ايه
وبعدين مش عيب قمر زيك كده تقعد لوحدها
اخس عليك يا نومه
وكان لسه هيقرب ايده من دقنها لقي حد مسك ايده جامد
مازن بغضب : خير يا حسام
حسام بتريقه: مازن باشا كنت متاكد انك هتيجي هي دي المزه الجديد
مازن مسكه من يقته : ما تلم نفسك يا حسام والا قسما بربي لادفنك هنا
حسام بخضه : ايه يا مازن مش كده
ده الانسه هنا زميلتنا بردوا و بنأنس وحدتها
مازن: عارف يا حسام انت لو مامشتش من خلقني حالا هعمل فيك ايه
حسام : وعلي ايه
انا ماشي يا مازن بس هرجع تاني ومش هسيبك تخدها مني
مشي حسام ونظرات ااشر تتطاير من عينه
مازن بص لهنا : انا اسف اني حطيتك في الموقف السخيف ده
هنا بتوتر: حصل خير
مازن : بعد اذنك
هنا: مازن
مازن : نعم
هنا: شكرا انك ساعدتني
مازن بابتسامه : العفو
ده واجبي
سلام
هنا:سلام
الحلقه السابعه
من رواية ” أحببت كاره النساء ”
عند حلا
حلا كانت عندها حاله مستعجله واتاخرت 10 دقائق عن معاد الدول بتاع اسر
خلصت الحاله وخدت الدوا وراحت وخبطت ودخلت بسرعه
حلا: معلش اتأخرت
كان عندي حاله
ولسه مخلصاها
اسربسخرية: بدأناا نلاقي حجج نعلق عليها اخطأنا
حلا: حجج!!
علي فكره انا دكتوره وعندي حالات غيرك حياتي مش هتقف علي مريض واحد يعني
اسر : دكتوره !
فعلا دكتوره فاشله
حلا بعصبيه: اهو الفاشله دي هي ال انقذت حياتك
اسر بغضب مفرت: شكرا يا ستي
لاكن احب اقولك انك كنتي تسيبيني ام*وت اريح
علي الاقل هبطل افكر
حلا: تفكر ف ايه مش انت هتعمل ال ف دماغك وتسافر تعمل العمليه ال كنت انا مش موفقه عليها
يبقي اتحل
اسر : يا ريت هو ده الحل
اخلصي
اديني العلاج
خليني اتنيل انام
حلا كتمت غضبها وادته الدوا وطلعت بدون ما تتكلم خدت حاجتها وسلمت النبطشيه لنهي و روحت البيت
عند اسر
بعد ما حلا طلعت بشويه دخل دكتور زيدان
زيدان : عامل ايه دلوقتي
اسر: زي ما حضرتك شايف
زيدان : كل حاجه هتبقي كويسه متقلقش
المهم انا سالت عن مازن
اسر: خير
زيدانبكرهخير جدا ان شاء الله
كل الناس شكرت فيه وانو مجتهد وشاب ناجح وبيطلع ترتيب علي دفعته كل سنه ف الكليه
والدته متوفيه وهو عايش مع باباه وهو شغال لواء
وملهو ش اخوات
اسر : وراي حضرتك ايه
زيدان : راي انه شاب ممتاز
اسر : اذا كان كده يبقي علي بركة الله
ممكن حضرتك تتطلبه وتخليه يجي بس من غير ما تديله اي معلومات اذا كنا موافقين ولا لا
زيدان : حاضر هكلمه متقلقش
مالك يا اسر شكلك مش عاجبني
هو حصل حاجه
اسر : لا مفيش
انا بس قلقان وعايز اطمن علي هنا قبل ما اسفر
حضرتك عارف هيستغلوا فرصة سفري وانشغالي بالعمليه ومش بعيد يبعتولي الي يحاول يخلص مني تاني
زيدان : مدام كدا يبقي لازم حراسه مشدده
وهنا متقلقش عليها
نعمل الخطوبه قبل ما تسافر
ويبقى خطيبها معاها
اسر : انا ناوي علي كده ان شاء الله
بس
زيدان : بس ايه
اسر : انا عايز دكتور شاطر يسافر معايا
زيدان: دكتوره حلا طبعا
اسر بغضب : ماهي الزفته ديه الوحيده الي كانت متابعه حالتي وكمان هتسافر معايا
ايه هي محتكراني
طارق: يا اسر حلا دكتوره شاطره ويمكن مكنش فيه دكتور غيرها يطلعك من العمليه حي
علي التقارير وال هي حكته انت كنت بعد الشر يعني هتمو*ت
اسر حاول يهدي : مش هينفع
هي اصلا مش هتوافق
انا لسه شادد معاها انهارده وتقدر تقول هزقتها زيدان: اه لو تبطل عصبيتك وتسرعك ده
اسر: ماهي مستفزه الصراحه
زيدان: بص يا اسر
سيبك من كونها ست وانك مش بتطيقها المهم حاليا صحتك وحلا الوحيده الي تأدي المهمه ديه علي اكمل وجه
اسر : الي حضرتك تشوفه مناسب من الدكاتره رشحه للسفر الا حلا ديه
مبقتيش فرقه بقي يعني هيحصل لعيني ايه اكتر من العمي
زيدان :تفائلوا بالخير تجدوه
بس الفكره ان حلا هي اكفئ دكتوره ممكن تسافر معاك هبقي مطمن عليك وهي معاك
اسر بعصييه : الكشي تولع
هي طالعالي في حياتي عامله زي عفريت العبه كده ليه
زيدان : طيب اهدأ
ممكن افهم انت مش طايقها ليه
اسر : يكفي انها واحده ست
ده بنسبالي مش يخليني اكرها
انا ممكن #
زيدان : مش كل الستات زي بعض
اسر : دكتور انت عارف رأي في الموضوع ده
زيدان بدا يتعصب: راي ايه هو انت مفكر ان دا رايك ده راي حد عاقل
ابوك قبل ما يمو*ت موصيني عليك ف اوعي تفكر ان مفيش حد هيقف في وشك يا اسر
الدنيا يابني مبتفقش علي حد
يا اسر سالي اة كانت وحشه وانت متعقد من ساعتها بس المفروض خلاص يا اسر تنسي بقا فين اسر بتاع زمان.
انت اكيد مش اسر ال انا اعرفه ابدا اسر ارجع زي زمان عشان اختك وعشان نفسك
اسر بكسره : وهي سالي بس الي اذتني يا دكتور
ما حضرتك كنت موجود وعارف الي حصل
انا مش حمل وجع تاني
كفايه لحد كده
زيدان: عارف يابني
لاكن صدقني ان حلا انسب وحده للسفر معاك
اسر بيأس: الي تشوفه صح اعمله يا دكتور
زيدان : بكره الايام تبين اني صح
يا رب بس هي توافق
اسر: بعد الي عملته فيها انهارده
مظنش
زيدان: ايوه يا خويا عك الدنيا وبعد كده تناديلي اصلحها
عادتك ولا هتشتريها
اسر بمرح : ان الله حليم ستار يا دكتور
زيدان: هههههههه
المهم انا هطلع اكلم مازن وابلغك بالي هنتفق عليه
اسر: خلاص يا دكتور
طلع زيدان وراح مكتبه وجاب رقم مازن واتصل بيه لاكن محدش رد وقرر الدكتور زيدان يعيد المحاوله تاني بكر
عند حلا
روحت حلا البيت ورمت شنطتها ب اهمال ودخلت اوضتها
مسكت الصوره بتاعت اهلها
وابفتكرت الي حصل انهارده مع اسر وقعدت تعيط
حلا: انا مش عارفه ليه الدنيا اتلخبطت معايا من ساعه ما هو دخل المستشفي انسان قليل الزوق ومتحكم
ومع كل الي بيعمله فيا الا اني حاسه ف نظره عنيه ان جواه طيبه غريبه وان كل دا قناع ورا شخصيته الحقيقه انا مش عارفه اعمل ايه بجد اعمل زي ما بيقولوا وا تنازل عن الحالة ولا تخليني قد كلمتي واكمل
أنتم لو معايا كان زماني واخده قرار وحشتوني اوي وحطت الصوره مكانها ونامت علي السرير وفضلت تفكر لحد ما راحت ف النوم
تاني يوم الصبح
صحيت حلا الصبح اتوضت وصلت وغيرت هدومها وراحت المستشفي ودخلت مكتبها لقت نهي لسه صاحيه
حلا : صبااااح الخير
نهي : صباح النور يا ستي
الصراحه انتي طلعتي بت بميت راجل
الاخ الي اسمه اسر الرفاعي طلع …..
مش عارفه اوصفه بأيه غير انه راجل عديم الذوق والادب والدم
حلا : هههههههه براحه براحه
ديه ليله واحده بس يا بنتي
نهي : واخر مره
حلا : واطيه وتبعيني هههه
نهي : ههه انا هروح اشوف الحالات وامشي
حلا : ماشي
نهي : سلام
حلا : مع السلامه
طلعت نهي وقعدت حلا علي المكتب تقرأ التقارير
والباب خبط
حلا : ادخل
دخل زيدان
زيدان : سلام عليكم
حلا: وعليكم السلام اتفضل يا دكتور
زيدان : ازيك يا دكتوره حلا
حلا: الحمد لله يا دكتور
خير فيه حاجه ولا ايه
زيدان : كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع
حلا: اتفضل يا دكتور
زيدان : انا رشحتك عشان تسفري مع اسر لالماني
حلا: اسافر !
ومع اسر : !
زيدان : ايوا
هتسفري بصفتك طبيب للحاله وهتختاري ممرضه كمان تسافر معاكي
حلا: يعني يا دكتور يوم ما تجيب سفريه لالمانيا تجيبهالي مع دا
زيدان : ماله اسر يا حلا
مريض ظي اي مريض
حلا: مريض ايه يا دكتور دا ….
دا لسه ماسح بكرامتي الارض عشان كان عندي حاله واتاخرت عليه عشر دقايق بس محسسني اني شغاله عندو مش دكتوره والله وف الاخر اسافر معاه عشان ف الرايحه وف الجايه يتلككلي
زيدان : معلش يا حلا
انتي بردوا الدكتوره والمفروض تراعي حالته النفسيه
انتي عارفه يعني ايه يفقض بصره
حلا: يا دكتور انا فاهمه ومقدره كل دا صدقني بس…
زيدان : طلاما فاهمه ومقدره
يبقي توفقي انك تسافري معاه
حلا: حاضر يا دكتور ال تشوفو
زيدان : هو ده الكلام
حلا: هو مصمم يسافر بردو بعد اسبوع
زيدان : في احتمال نتأخر يوم ولا اتنين عشان في شوية حاجات عايز يخلصها قبل ما يسافر
حلا: تمام ماشي
خلاص يا دكتور انا هجهز كل حاجه هو عايز ممرض ولا ممرضه
زيدان : يكون افضل انه يكون ممرض
حلا: خلاص يا دكتور انا هاخد محمد معايا ك ممرض
زيدان : تمام
ياريت تبدأوا تجهزوا الورق بتاعكوا في اسرع وقت وتبعتهولي علي المكتب
حلا: حاضر يا دكتور
زيدان : تمام
بعد اذنك
حلا: اتفضل
ومشي الدكتور زيدان
حلا في سرها : انا لازم اسبتله اني ست ناجحه
ايوا هو ده القرار الصحيح
الحلقه الثامنه
من روايه ” أحببت كاره النساء ”
طلع دكتور زيدان من عند حلا وراح علي مكتبه
وطلع رقم مازن
وكتب الرقم علي الموبايل
واتصل
زيدان : سلام عليكم
مازن : وعليكم السلام
زيدان : بشمهندس مازن
مازن : ايوه يا فندم
مين حضرتك
زيدان : انا الدكتور زيدان
قريب البشمهندسه هنا واعتبر والدها
مازن بتوتر : اااه
اهلا وسهلا يا دكتور
خير
زيدان : فى الحقيقه هو اسر اخو هنا كان عايز يقابلك
مازن : يقبلني !
طب يحب اجيله امتي
زيدان : ياريت انهارده او بكره ب الكتير اوي
مازن : انهارده الساعه ٣ كويس
زيدان : اة يكون تمام جدا
مازن : في المستشفي ……
مظبوط ؟
زيدان : مظبوط
مازن : تمام يا فندم
زيدان : مع ااسلامه
مازن : سلام
قفل مازن مع الدكتور زيدان
مازن في سره : ربنا يستر
عند هنا
راحت هنا عند اسر المستشفى خبطت عليه ودخلت
هنا: عامل اييه دلوقتي
اسر : هنا
الحمد الله يا حبيبتي
انت ايه اخبارك مع فريده هانم
هنا: متقلقش بعرف اسلك معاها المهم شفت ال حصل امبارح
اسر : خير
هنا حكتلو كل ال حصل وال عملو مازن
هنا: بس هو دا كل ال حصل
اسر بخبث : بس مازن راجل
ولا انتي ايه رايك
هنا بتوتر:اه
اقصد يعني هو اتصرف صح وساعدني يعني
في الوقت ده دخل زيدان
زيدان : اهلا بشمهندستنا الصغيره هنا
هنا: انكل زيدان ازي حضرتك.
زيدان :الحمد لله يا حبيبتي
بص زيدان حلا لاسر
زيدان : البشمهندس جي الساعه ٣
اسر : تمام يا دكتور
زيدان : اسيبكوا انا بقي واروح اشوف شغلي
وخلينا نشوفك يا هنون
هنا: حاضر يا انكل
طلع زيدان من الاوضه
ورجعت هنا بصت لاسر : بشمهندس مين يا ابيه ال جاي!
اسر : ده بشمهندس عندي معاه شغل مهم
هنا: اةة طيب ماشي
قولي انت بقا عامل ايه دلوقتي جروحك دي وحددت هتسافر امتي ولا لسه
اسر : محددتش يوم معين
لاكن في خلال اسبوع ان شاء الله هسافر
هنا: طب انا لازم اجي معاك مش هسيبك لوحدك
اسر : مش وقته الكلام ده يا هنا
في حاجه اهم
هنا: ايه الاهم
اسر : الشغل الي هعمله مع البشمهندس الي جي
هنا: شغل ايه يا ابيه ال هتعمله مع مهندس ومهم اوي فهمني ما انا كمان ف هندسه وربنا
اسر : هتفهمي كل حاجه لما يجي
ده انتي عنصر مهم جدا في ال مشروع
هنا :عنصر مهم!
انت بتتكلم ب الالغاز
ماشي ادي الساعه قربت علي ٣ اما اشوف بقا ايه حوار المشروع ده
اسر : دلوقتي نشوف
هنا: طيب
وبعد شويه خبط الباب
هنا: اتفضل
دخل مازن
مازن : السلام عليكم
اسر :وعليكم السلام
مازن : ازيك با بشمهندسه هنا
هنا بصدمه : بشمهندس مازن !
انا تمام الحمد لله
اسر : اتفضل يا بشمهندس
قعد مازن في الكرسي الي جنب السرير وهنا قعدت علي السرير جنب اسر
مازن: اخبار صحتك ايه دلوقتي يا بشمهندس
اسر: تمام الحمد لله
الاسبوع الي جاي ان شاءالله هسافر عشان العمليه
مازن: ان شاء الله ترجع لنا بالسلامه
اسر: وطلبي منك لحد ما ارجع انك تاخد بالك من هنا
مازن بغباء: ها مش فاهم قصدك
اسر: هههههه انا موافق علي جوزك انت وهنا
مازن: بجد يعني انت وافقت اني اتجوز هنا
اسر: ايوا
هنا باعتراض: بس……
مازن بخيبه امل: بس ايه!!! هو انتي مش موافقه!!
هنا: مقصدش بس
انت هتسافر بعد الامتحانات
وانا مش هعمل خطوبه قبل ما يرجع اسر من بره
اسر: لا يا هنا هنعمل خطوبه قبل ما اسافر
هنا: لا يا ابيه
انت مش هترضي تيجي
انا مش هعمل خطوبه من غيرك
اسر: لا يا هنا لازم تعملي خطوبه مش هسيبك ف مصر لوحدك وان كان علي سفر مازن انا هكلم رئيس الجامعه يأجلو لحد ما ارجع دا طبعا لو مازن مش هيتدايق
مازن: لا اتدايق ليه ما لازم فعلا واحد فينا يكون معاها
هنا: خلاص نعمل الخطوبه تبقي في وجودك
اسر: هحضر ازاي يا هنا وانا يا دوبك اصلا غاصب الدكتوره عشان اسافر بعد اسبوع اقولها كمان همشي من المستشفي
هنا: تقصد حلا
سيبها عليه
ديه حلا طيبه خالص
بس وافق انت بس
اسر: لو وافقت انا موافق
وكان ف سره ضامن ان حلا هترفض
هنا: اذا كان كده يبقي اوكي
مازن: اسمحلي بقي يا بشمهندس اخد خطبتي ونخرج
اسر بهزار: من اولها
عموما ماشي يا سيدي بس متاخرهاش برا
مازن: عنيه
بعد اذنك احنا بقي عشان منتأخرش
اسر: اتفضل
مشي هنا ومازن وركبوا العربيه
مازن: ها تحبي نروح فين
هنا: المكان الي هنعمل فيه الخطوبه
مازن: طيب حابه نعملها فين
هنا: روح علي العنوان ده………..
مازن: حاضر
راح مازن علي العنوان الي ادتهوله هنا
مازن: ده العنوان مظبوط
هنا: ايوا
مازن: بس انا مش شايف اي قاعات هنا
هنا: انزل بس وانا هفهمك كل حاجه
مازن: ماشي
نزل مازن وهنا
وراحت هنا نحيت باب فيلا ورنت الجرس
شويه وفتحت الخدامه
الخدامه: هنا هانم
يا اهلا يا الف مرحب
هنا: اهلا بيكي يا داده
صوت امرأه من جوه: مين يا مهجه
مهجه: الست هنا يا جودت هانم
جودت بسعادة: طب دخليها دخليها
مهجه: اتفضلي يا هانم
هنا بصت لمازن: اتفضل
دخلت هنا ومعاها مازن ولقوا ست في منتصف اوائل عقدها الخامس تجلس علي كرسي متحرك
جريت عليها هنا وحضنتها
هنا: ماما جودت
وحشتيني اوي
جودت: وانتي اكتر يا حبيبتي
اخبارك ايه واخبار اسر
هنا: انا الحمد لله لاكن اسر
جودت بحزن: سمعت يا بنتي
ربنا يشفيه
هنا: يا رب
جودت وبصت علي مازن: مش هتعرفين يا هنا
هنا: دا مازن يعتبر خطيبي
وديه ماما جودت يا مازن مرات بابا الله يرحمه وتعتبر مامي التانيه
مازن: فرصه سعيده يا فندم
جودت بسعاده: انا اسعد
مع اني متعزمتش علي الخطوبه
هنا: لسه يا ماما والله معملتش خطوبه
ازاي اعمل من غير ما تحضري وبعدين انا مقرره يعني بعد اذنك نعمل الخطوبه ف الفيله هنا
جودت بسعاده: طبعا موفقه
ده الفيلا ليها الشرف انها تشهد علي حفل خطوبة هنا الرفاعي
يا سلام هو احنا اي حد ولا انت ايه رايك يا بشمهندس
مازن بابتسامة: طبعا مفيش شك في كلام حضرتك يا طنط
جودت: طنط!
بلاش طنط خليها ماما
ده لو مش هتضايق
مازن: لا طبعا
ده ليا الشرف يا ماما
هنا:انا حبيت تكوني انتي اول حد تعرفي ونحدد معاكي كمان اليوم بتاع الخطوبه
جودت: اليوم الي يرحكوا
هنا: ايه رايك يا مازن
مازن: انا بشوف يوم الخميس يكون كويس
هنا:امممم ماشي
ايه رايك يا ماما
جودت: علي خيرت الله
الف مبروك يا ولاد
ربما يتمملكوا علي خير
هنا: الله يبارك فيكي يا ماما انا هقوم بقا امشي وهجيلك بقا بكره
جودت: ماشي يا حبيبتي
خالي بالك منها يا مازن
مازن: حاضر يا ماما
ديه في عنيه
جودت: ربنا يسعدكم يا ولاد
مازن: يارب
هنا: سلام يا ماما
جودت: مع السلامه
مشيت هنا ومازن وركبوا العربيه
مازن: ممكن اسأل سؤال
هنا: اتفضل
مازن: هي مامتك فين
هنا: ف البيت ليه
مازن: ههه غريبه يعني
تسيبي بيتك واعملي في بيت مرات باباكي وتبقي هي اول وحده تعرف بالموضوع قبل مامتك
مش غريبه بردوا
هنا: عشان انا مبحبش ماما
مازن: نعم!
اقصد يعني ليه
هنا: حوار طويل اوي يا مازن هحكيهولك بعدين
مازن: اوك
زي ما تحبي
وصولوا البيت
هنا:انا هنزل بقا
سلام
مازن: مع السلامه
هبقي عدي عليكي بكره عشان نروح الكليه
هنا: ما انا معايا السواق
مازن: يا ستي ريحيني
هنا: حاضر مع السلامه
مازن: سلام
ودخلت البيت
كانت فريده قاعده بتعمل بديكير
فريده: حمدالله علي السلامه
هنا ببرود: الله يسلمك
فريدة: كنتي فين
هنا: ميخصكيش
ال من حقهم يسالنوني هو ابيه اسر ومازن وبس
فريده: مين مازن ده
هنا: اوووه نسيت اقولك انا خطوبتي انا ومازن يوم الخميس الي جاي
ابقي تعالي
فريده: نعم!
هنا: ايوا زي ما سمعتي كدا
فريده: ده لايمكن يحصل ابدا
واخوكي عارف بكده
هنا: ايوا عارف وموافق
ولا يمكن يحصل دا بقا ميهمنيش هيحصل وهتجوز مازن
فريده: ويطلع ايه سي زفت ده كمان
هنا: قلتلك ميخصكيش انتي خليكي برا حياتي ملكيش دعوه بيا
وهنا سابتها وطلعت
فريده بعصبيه: ماشي يا هنا
اما نشوف مين سي مازن ده
الحلقه التاسعه
من روايه ” أحببت كاره النساء ”
تاني يوم
عند اسر ف المستشفي
الباب خبط
اسر كان نايم وصحي علي صوت الخبط
اسر بنعاس: ادخل
دخلت فريده
فريده : صباح الخير
اسر بصدمه: فريده هانم !
فريده: كويس انك عرفت صوتي
عايز تجوز اختك واحد متعرفش اصله وفصله كويس
اسر: وحضرتك بقي تعرفي اصله وفصله
فريده: مدام مش من مستوانا يبقي اصله وفصله مش مهم
اسر: ومين قال انه مش من مستوانا
حضرتك؟
فريده:ايوا ان
ا انا امها وانا ال اقرر
اسر بعصبيه: ياااه لسه فكره دلوقتي انك امها
فينك من زمان
انا خدت قرار هنا ومازن هيتجوزوا والي عنده اعتراض يخبط دماغه في الحيط
فريده باستهزاء : وريني هتجوزهم ازاي وانت اعمي
اسر قام من علي سريره بغضب: بكره تشوفي يا فريده هانم ازاي مازن وهنا هيتجوزوا وهيجيبوا اولاد و يقولولي يا خالو
فريده بتريقه: قصدك خالو الاعمي
سلام يا اسر
فريده مشيت وسابت اسر شيطان من غيظه
و من عصبيته بدا يكسر ف كل حاجه
الممرضه دخلت حولت تهديه لاكن منفهش راحت جريت علي اوضه حلا
وتدخل بسرعه علي الاوضه من غير ما تخبط
الممرضة: الحقي يا دكتوره حلا
حلا: ايه فيه ايه
الممرضة: المريض الي في الاوضه….. جانن جنونه وعمال يكسر في كل حاجة في الاوضه
حلا اول ما سمعت كدا جريت علي اوضه اسر ودخلت
حلا: اسر اسر أهدا فيه ايه
اسربعصبيه : اطلعي برااااااا
حلا: طيب ممكن تهدا
ومسكته من ايديه
حلا: مينفعش ال انت بتعملو دا
اسر بغضب: وهو ايه الي ينفع ها هو ايه الي ينفع
حلا: ال ينفع انك تهدا ونتكلم ب العقل
اسر بعصبيه: وهو العقل يقول ان الي بيحصل ده طبيعي
حلا:ايه ال حصل بس فهمني
اسر بعصبيه : وانتي ما لك اساسا
اطلعي برااااااا
حلا وهي بتحاول تهديه وتقيد حركته: مش هطلع انا الدكتوره بتاعتك ومينفعش اشوفك ف الحاله دي واطلع
اسر فقد اخر حصون المقاومه
ووقع من طوله
حلا اتخضت مبقتش عارفه تعمل ايه
وفجأه لقت نفسها بتحضنه عشان تسنده وتحطه علي السرير
بس مقدرتش
اسر بكسره: انا مش عارف انا عملت ايه عشان يحصل فيا كدا ام مبتحسش وخاينه واب ساب الحمل كلو علي كتافي وف الاخر الخاينه ال كنت متجوزها تدبرلي الحادثه
انا تعبت انا بتعاقب علي اييه ليه بيحصلي كل دا لييييييييه
حلا ربتت علي ضهره بحنان
حلا: كل حاجه بتحصلنا عشان نتعلم منها ربنا بيحطنا ف اختبارات عشان يختبر مدي صبرناا انت اكيد هتصبر وهتنجح ف الاختبار ال ربنا حاطك فيه
اسر فاق وحي انه في حضنها
بعد عنها بسرعه
اسر بلخبطه: ا انا انا مكنتش اقصد انا كنت …..
حلا: تعالي اسندك للسرير
ساعدته حلا وقعدته علي السرير
وادته حقنه مهدئه ونام بعدها علطول
عند مازن
صحي مازن من النوم واتوضي وصلي وكان قاعد علي السرير بيراجع علي شوية حاجات
شويه والباب خبط
مازن: ادخل
دخل شاكر
شاكر: صباح الخير يا بشمهندس
مازن: صباح النور يا بابا
شاكر: اتأخرت امبارح بره قولت انام انا ونبقي نتكلم اصبح
ها عملت ايه مع اخو هنا
مازن بسعاده :وافق الحمد لله
بس عايز نعمل الخطوبه قبل سفره
شاكر: طبعا يا ابني حقه
وانت متسفرش الا لما يرجع
مازن: اكيد يا بابا مش هسيب هنا لوحدها
شاكر بابتسامة وهو بيطبط عليه: ربنا يسعدكم يا حبيبي يا رب
مازن: يا رب يا بابا
في الوقت ده باب الاوضه خبط
مازن: ادخل
دخل الخادم
عم مسعد: في حد مستني حضرتك بره يا بشمهندس مازن
مازن: مين
مسعد: واحده اسمها فريده هانم
مازن:طيب انا طالع اشوف مين دي يا عم مسعد
بعد اذنك يا بابا
شاكر : اتفضل يا بني
طلع مازن لقي ست في منتهي الشياكه والرقي
مازن: السلام عليكم
فريده بتبصله من فوق لتحت: انت مازن شاكر بقا
مازن: ايوه يا فندم
مين حضرتك
فريده: انا فريده هانم
مامه هنا
مازن: اهلا وسهلا بحضرتك يا هانم
خير
ممكن اعرف سر الزياره المفاجأه ديه
فريده: بص انا مبحبش الف وادور انا من الاخر مش قابله بيك مينفعش انت تناسبنا
هنا عايزه حد من مستواها يحافظلها علي فلوسها
وانت عمرك ما هتبقي من مستواما
ف أبعد عنها احسن
مازن: بس مظنش ان ده رأي هنا هي كمان
فريده: لو دا مش راي هنا مكنتش جيتلك
هي بس اتحرجت تقولك
مازن بصدمه وحزن: اذا كان كده فانا فعلا هبعد عنها
شرفتي يا هانم
فريده مشيت وسابته وهي مبسوطه انها نجحت
عند هنا
هنا صحيت من النوم قامت خدت دوش ولبست مستنيه مازن
اتاخر
نص ساعه
ساعه
مازن مجاش خالص
نزلت هنا و خدت السواق وراحت الكليه تسال عليه قالولها مجاش
محضرتش ولا محاضره وطلعت علي المستشفي عند اسر
عند اسر
كان اسر سرحان في الي حصل وخايف لفريده تأذي مازن اوهنا
وافتكر اد ايه حلا كانت حنينه معاه انهارده
قطع سرحانه صوت الباب بيخبط
اسربصوت مش مسموع : استر يا رب انا مش ناقص
اسر : ادخل
هنا:صباح الخير يا ابيه
اسرباستغراب : صباح الخير يا هنا
انتي مروحتيش الجامعه ولا ايه
هنا بحزن :صحيت الصبح كان المفروض مازن هيعدي عليا بس مجاش روحت اسال عليه ف الجامعه لقيتو مراحش ومش معايا رقمه ومش عارفه اوصله
اسر: وانتي مالك زعلانه كده ليه
يمكن يكون راح عليه نومه ولا حاجه
هنا: اصل هو قايلي امبارح ومأكد عليا انو هيجي هو يعني يا ابيه حضرتك معاك رقمه!!
اسر: لا
استني
اه معايا انا اديته للدكتور زيدان
روحي خدب منه الرقم
هنا:بجد طيب انا هروح اخده منو اكلمو وارجع
اسر: اه يا جذمه
بقي انتي جيه عشان حبيب القلب مش عشان تزورني
حقك يا عم
الله يسهلك يا عم مازن
هنا: هو انا اقدر بردوا
راجعالك والله هكلمو وجايه
وطلعت من غير ما تسمع رد
راحت عند دكتور زيدان المكتب حضرتك
زيدان : اتفضلي
زيدان: ادخل
هنا: صباح الخير يا انكل
زيدان: اهلا اهلا بعروستنا
اتفضلي
هنا دخلت
هنا: انكل معلش كان ابيه اسر قالي ان رقم مازن معاك ممكن لو مع حضرتك تديهولي
زيدان: اه يا حبيبتي معايا وطلع ورقه من المكتبه
اهو ده الرقم
هنا: شكرا يا انكل عن اذن حضرتك
وطلعت من الاوضه بسرعه مسكت الرقم وكتبتو علي موبايلها ورنت
الحلقه العاشره
من روايه ” أحببت كاره النساء ”
عند مازن
مشيت فريده وطلع شاكر لمازن
شاكر: مين فريده هانم ديه
وعايزه منك ايه يابني
مازن بدا يحكي لباباه ال حصل
شاكر: وانت مصدق ان هنا ممكن تعمل كده
مازن: الصراحه
عقلي بيقولي ليه لا
وقلبي بيقول لا مستحيل هنا تعمل كده
بس ايه ال يخلي مامتها تقول كدا الا لو كانت هنا موافقه
شاكر: يبقي يا اهبل مش تسيبها وانت مديها معاد وكمان متروحش الجامعه
انت المفروض تواجهها
مازن: تفتكر
شاكر: بالي في رجلي لو مقومتش تكلمها حالا
مازن: بهزر يا رمضان
انت مبتهزرش يا رمضان
قايم اهو
شاكر :
دخل مازن الاوضه ولسه هيدور يجيب رقم هنا
موبايله بيرن
مازن: الو
هنا:الو ازيك يا مازن
مازن: تمام الحمد لله
انتي ازيك يا هنا
هنا: الحمد لله
هو انت يعني ليه مجيتش انهارده
مش كنت متفق معايا تعدي عليا
وحتي مجيتش الجامعه
مازن: هنا انتي فين
هنا: انا ف المستشفي عند اسر
مازن: طب تعالي نتقابل في كافيه…..
هنا: خلاص ماشي نص ساعه واكون هناك
مازن: تمام
هنا: مع السلامه
قفل مازن مع هنا ودخل يغير هدومه ونزل
مازن: انا نازل اقابل هنا يا بابا
عايز حاجه
شاكر: لا يا ابني شكرا
خلي بالك من نفسك وبلاش العصبيه
واعقلوا كده
مازن: حاضر
سلام عليكم
شاكر: وعليكم السلام
مع السلامه
عند هنا
خلصت مكالمه ودخلت لاسر لقت حلا موجوده بتدي اسر الدوا
هنا: السلام عليكم
حلا ب ابتسامه :وعليكم السلام
ازيك يا هنا
هنا: الحمد الله تمام
كويس اني لقيتك
كنت عيزه منك طلب وبلييييز توفقي عليه
حلا: اتفضلي
هنا: انا خطوبتي يوم الخميس الي جي وكنت عايزه اذن لابيه اسر عشان يحضر
بلييييييز يا حلا يا قمر انتي
حلا ضحكت علي طريقتها
حلا: اولا مبروك
ثانيا مش هقدر امنعه عن خطوبتك
بس لازم يبقي معاه ممرض او حاجه عشان لو تعب ولا حاجه
هنا: خلاص محلوله
انتي تيجي معاه
وانتي كده كده هتحضري الخطوبه مش بمزاجك ديه
حلا: لا معلش اعفيني انا
لاني عندي شغل الفتره دي ف المستشفي كتير
اناممكن ابعت معاكي ممرضه او ممرض كويس
هنا: نو نو نو
ماليش دعوه انتي لازم تحضري
حلا: خلاص مش هكسفك هاجي ب اذن الله
هنا: اوكي
انا بقي همشي عشان اقابل مازن
بعد اذنك يا ابيه طبعا
اسر بمرح: اقول ايه بقي
الله يسهلك يا عم مازن
حلا ضحكت علي طريقتهم
ومشيت هنا
حلا: انا وافقت انك تروح يا بشمهندس عشان مش هينفع متروحش بس ياريت كل حاجه هناك تبقي بحساب لان اي حركه غلط ممكن تأثر علي الجروح
اسر: حاضر
وادته الادويه وطلعت تباشر شغلها وهي مستغربه من امتي واسر مؤدب في الحديث معاها كده لا وكمان بيهزر مع اخته
حلا في سرها : سبحان مغير الاحوال
عند هنا
وصلت هنا المطعم لقت مازن مستنيها
دخلت ب ابتسامه كلها خجل
هنا: اتأخرت عليك؟
مازن: لا ابدا
اتفضلي
قعدت هنا
هنا: أممم طيب ممكن اعرف انت مجيتش ليه الصبح وكمان طلبت نتقابل
فيه حاجه يا مازن !
مازن: فريده هانم
جاتلي البيت النهارده الصبح
هنا وشها تقلب 180 درجه: جتلك!!
جت تعمل ايه
مازن: انتي بتسأليني؟
يعني مش عارفه فريده هانم جت ليه
هنا بعصبيه : هو انا لو عارفه كنت سألتك! وبعدين انا متوقعه اكيد هي جت ليه
اكيد جت توقع الدنيا ف بعضها
وتحاول تبوظ الخطوبه ب اي شكل من الاشكال عشان هي طول عمرها كدا انسانه انانيه مبتحبش الا نفسها وكل ال يهمها الفلوس وبس
وبدات تدرك انها اتعصبت ف بدات تهدا
هنا: مازن لو سمحت عرفني هي جت ليه وقالتلك ايه
مازن: ممكن تهدي
الاول تحبي تشربي ايه
هنا: مش عايزه اشرب حاجه
مازن: مش هتكلم غير لما تشربي حاجه الاول
هنا: خلاص ممكن اخد نيسكافيه
مازن: اتنين نسكافيه لو سمحت
الجارسون: حاضر يا فندم
حاجه تانيه
مازن: شكرا
هنا: اديني
طلبت ممكن تفهمني بقا بليز
مازن: جت تقولي ان انا مش من مستواكوا ومش هينفع نكمل انا وانتي مع بعض واني ابعد عنك احسنلي وان ده رايك انتي كمان بس اتكسفتي مني ومن اسر
هنا شهقت بزعر
هنا:لا لا لاااا اكيد الكلام دا انت مصدقتوش صح هنا دموعها خانتها
انا مش فاهمه هي ليه مش عايزاني مبسوطه ده انا بنتها
هي لو لقياني ف الشارع مش هتعمل كدا والله يا مازن الكلام دا غلط مش صح انا مبفكرش كدا
مازن انخض اول ما لقاها بتعيط: بس بس طبعا مصدق يا حبيبتي
ارجوكي اهدي وبلاش عياط
هنا: مش مبتحبني انا واسر ومكنتش بتحب بابا كانت دايما بتحب الفلوس وبس
مازن: هنا ارجوكي اهدي
هنا بدات تهدا ومسحت دموعها
وبصتله من غير ما تتكلم
مازن: ممكن تشربي النسكافيه بتاعك وتهدي كده
ويا ستي انا مش مدايق منك وهي متهمنيش في حاجه ولا يهمني رأيها
اهم حاجه عندي هي هنا حبيبتي وبس
هنا اول ما سمعت كلمه حبيبتي اتكسفت ومسكت النيسكافيه وبدات تشرب
وقعدو يتكلمو عادي
بعد ما مازن وهنا خلصو خدها روحها
مازن : ابقي طمنيني عليكي
هنا : حاضر
سلام
اسر : مع السلامه
دخلت هنا البيت
لقت أمها قاعده
هنا بعصبيه: اقدر افهم ليه عملتي كدا رحتتى لمازن ليه
فريده: هو قالك
هنا: اة انا ال اصريت انو يقولي ليييه انتي ليه عايزه تدمري حياتي مش كفايه ال عملتيه فينا يا شيخه ارحمينا بقا
فريده: بقي عشان عيزاكي تتجوزي واحد يرفع من مستواك ابقي كده بدمرلك حياتك
انتي لو اتجوزت الزفت ده يبقي انتي فعلا دمرتيها
هنا بعصبيه: ملكيييييش دعوه انا حره اقولك حاجه سيبالك البيت كله
اشبعي بكل حاجه وابعدي عننا
فريده: انتي لو اتجوزت البتاع ده
انا هدمرله حياته وهخليكي تجيلي تترجيني اني اطلقك منه
هنا: مدام ابيه اسر موجود مش هتقدري تعملي حاجه وهتجوزو يعني هتجوزو
فريده: بكره نشوف
سا بتها هنا وطلعت لمت حاجتها وخدت شنطتها و نزلت خرجت من الفيله ركبت العربيه
السواق: علي فين يا هانم
هنا: علي الفيله القديمه يا عم محمد
السواق: حاضر يا ست هانم
ومشيت العربيه ووصلت هنا الفيله وخدت شنطتها ودخلت
واول ما شافتها جودت اتخضت
جودت: هنا!
مالك يا بنتي
هنا اترمت ف حضنها وعيطت
هنا: انا تعبت يا ماما زهقت من ال هي بتعملو فيا ليه عايزه تبعد مازن عني انا بحبه
جودت: طب اهدي وتعالي ادخلي الاول
دخلت هنا مع جودت وقعدو
جودت : اهدي يا هنا يا حبيبتي وفهميني ايه الي حصل براحه
هنا بدات تحكيلها كل حاجه
جودت : حصل خير يا حبيبتي
اهو الي حصل ده يعلمك ان مش اي حاجه
تتقال تصدقوها انتي او هو لازم يبقي فيه مواجهه مابينكم
والحمد لله عدت علي خير
اطلعي اوضتك الي فوق حطي حاجتك وخدي دش وغيري هدومك وانزلي نتعشا سوي
هنا: حاضر يا ماما
عدت الايام
وهنا تجاهلت الي حصل مع امها تماما وبدأت تجهز الفيلا مع جودت للخطوبه
واسر في حالة هدوء تام لا بيتخانق مع حلا ولا بيديقها
الحلقه الحادية عشر
من رواية ” أحببت كاره النساء ”
يوم الخميس
الصبح
عند اسر وحلا
كانت حلا كالعاده عند اسر بتتغيرله علي الجروح وتتأكد من أدويته
الباب خبط
اسر : ادخل
دخل الدكتور زيدان
زيدان : صباح الخير يا اخو العروسه
اسر : هههههههه صباح الخير يا دكتور
زيدان : صباح الخير يا دكتوره
حلا: صباح النور يا دكتور
زيدان : ها ايه اخبار اخو العروسه
حلا: لا متقلقش عاليه خالص
بيتحسن الحمد لله
زيدان : طيب الحمد لله
انا كنت جاي ابلغكم ان بكره ان شاء الله معاد طيرتكم
اسر : بكره !
امتي ؟
زيدان : ٤ العصر
حلا: بس مش بدري شويه يا دكتور
اسر : لا ده كويس جدا
احنا اتأخرنا كمان
حلا: خلاص يا دكتور انا هعمل اللازم بس ياريت يا بشمهندس متجهدش نفسك انهارده ف الخطوبه عشان متتعبش
اسر بهدوء : متخفيش يا دكتوره
هجهد نفسي ازاي وانا رايح اعمي وعلي كرسي
حلا سكتت لانها ملقتش رد
حلا: طب عن اذنكو انا
زيدان : اتفضلي يا دكتوره
خرجت حلا وهي مدايقه من نفسة اسر الي زي الزفت
زيدان: هو انت لازم كل كلمه هي تقولها تقفلها بردك دا وهي عامله علي مصلحتك
اسر : وهو انا قولت حاجه غلط
وجودي فعلا زي قلته
لولا انه هيفرق مع هنا مكنتش روحت
زيدان: متخفش يا اسر كل حاجه هتبقي تمام بإذن الله
اسر : بإذن الله
زيدان: طيب هبعتلك الممرض يجهزك عشان تروح الفيله
اسر : ماشي
راحت حلا مرت علي العينين بتوعها وخلصت شغلها وخدت اذن ومشيت عشان تروح البيت تجهز للخطوبه
واسر لبس وكان شكله شيك جدا ونزل من المستشفي وركب العربيه وطلع علي الفيلا
وصل اسر الفيلا ونزلوه من العربيه ووصلوه لحد الباب ورنوا الجرس
فتحت جودت
جودت بسعاده : اسر حمدلله علي سلامتك يا حبيبي
اسر بابتسامه خفيفه : الله يسلم حضرتك
جودت : اتفضلوا
الناس الي مع اسر مشيوا وفضل الممرض محمد بس
دخلوا الفيلا
اسر : اومال فين هنا
جودت: هنا فوق بتجهز نفسها
اسر : تمام
بدأت المعازيم تيجي علي الفيلا واخيرا وصل العريس
راح مازن عند اسر
مازن : بشمهندس اسر
ازيك يا بشمهندس
اسر بابتسامه : الحمد الله
مبرووك يا عريس
خلي بالك منها واوعي تزعلها
شاكر : هو يقدر ده انا اطلع عينه
اسر باستغراب : الصوت ده غريب
مين حضرتك
مازن : اللواء شاكر والدي يا بشمهندس
بشمهندس اسر اخو هنا يا بابا
اسر : فرصه سعيده يا فندم
شاكر : احنا اسعد يا بشمهندس كفايه اننا هناخد منكم هنا
اسر : الله يخليك
اسر فرح جدا بمازن ووالده وحس بطمئنيه علي اخته وسطهم
وفي اللحظه ديه تعالت اصوات الاغاني
وهنا بتنزل بفستانها الرقيق علي سلم الفيلا ومازن جه ناحيتها
مازن : ايه الجمال ده
هنا بكسوف: ميرسي
مازن : تعالي نسلم علي اسر
هنا: يلا
راح مازن وهنا عند اسر
هنا بسعاده : ابيه اسر
وحضنته
هنا : انا مبسوطه انك جيت
اسر بسعاده لسعادة اخته : هو انا اقدر محضرش خطوبة هنون حبيبتي
مازن بهزار : وانا ايه نظامي واقف هنا طرطور
بتحضنيه وتبوسيه وكمان يقولك حبيبتي
اروح انا يعني ولا ايه
اسر بمرح : يلا مع السلامه
مازن وشد هنا بخفه : لا وعلي ايه
الطيب احسن
الكل : هههههههه
راح مازن وهنا عند الكوشه وبدأوا يلبسوا الشبكه
وتدخل حلا من باب الفيله
وهي متعرفش حد غير هنا واسر
تتوجه ناحيه هنا
حلا ب ابتسامه: مبروك يا هنا
هنا : الله يبارك فيكي يا حلا
عقبالك
حلا: لا بلاش عقبالك دي انا كدا حلوه
هنا : واضح ان اسر اثر فيكي
حلا: اخوكي كفيل يكرهني ف الرجاله كلهم
هنا: وضح ان اسر وباء وبينتشر
حلا: دي حقيقه
اسيبك واروح اشوفه
عن اذنك انا
هنا : اتفضلي
ومشيت حلا وفضلت تدور بعينهاعلي اسر شافت الممرض وهو بيدخله الفيله ف فكرت انو تعبان ف راحت وراه
حلا دخلت وراه
حلا: انت كويس!! فيه حاجه واجعاك!
اسر : حلا !
لا انا تمام
اسر : لو سمحتوا سيبوني لوحدي
حلا شاورت للممرض. يمشي وفضلت هي واقفه
حلا: بس انا مش همشي انت المريض بتاعي ومن حقي اطمن عليك
اسر : مش فايق اتخانق حاليا
اعملي الي يرحك
حلا راحت قعدت علي الكرسي القريب منو
حلا:ها بقا مالك ممكن تعتبرني دكتوره نفسيه لو حابب لاني متاكده ان ال جواك مش تعب جسدي اكتر ما هو تعب نفس
وممكن كمان اقدر اقولك سبب انك متدايق وسيبت الخطوبه ودخلت
اسر : ايه السبب يا فقيقه
حلا: بغض النظر عن فقيقه ديه
فصعب عليك ان ف خطوبه اختك الوحيده متكونش شايفها ومتكونش معاها لحظه بلحظه صح ولا ايه
اسر : يمكن
حلا: مش يمكن ال حصلك ف حياتك دا هيديك درس تتعلم منه واهو يا سيدي ادينا مسافرين بكره وهتعمل العمليه ب اذن الله وترجع تشوف كل صور الخطوبه وتحضر معاها بقا كتب كتابها وفرحها
اسر : ده لو رجعت من هناك
حلا: انت دايما متشائم كدا هترجع ان شاء الله انا كنت انهارده الصبح بتكلم مع الدكتور الالماني ال هيعملك العمليه وفهمته طبيعه الحاله وكدا وهو ك نسبه نجاح مبدئيه 80% من شرحي للحاله بس النسبه كبيره مش قليله
اسر في سره : لو قمت من العمليه مش هرجع من حاجه تانيه
ربنا يستر
حلا بغرور مصطنع: وبعدين انت معاك اشطر دكتوره ف مصر خايف من ايه مش هدخلك عمليه الا وانا واثقه من نجاحها
اسر : هههههه ماشاء الله علي التواضع
حلا بهزار: طبعا امال انت فاكر ايه انا متواضعه جدا علي فكره
يلا بقا علي الحفله متسيبش اختك عشان متزعلش
اسر : مليش في الزحمه والدوشه
انا هنا مرتاح
حلا: دا يوم استحمل عشان هنا
مش بمزاجك يعني
المفروض اليوم دا هي متدايقش والمفروض تلاقيك موجود.
اسر : حاضر
شويه وهطلع
حلا: لا يلا انا هاخدك ونطلع دلوقتي
اسر : ماشي
وخدت حلا اسر وطلعو وحلا لقت الوقت اتاخر
حلا لاسر: انا لازم امشي بقا الوقت اتاخر بكره قبل معاد الطياره هاكون موجوده عندك
اسر : تمام
خلي عم سيد السواق يوصلك هتلقيه بره
قوليله امر من اسر بيه
حلا: لا متشغلش بالك انا معايا عربيتي
وكانت حلا لسه هتمشي لقت ست جت وقربت من اسر
فريده : مبرووووك يا اسر
اسر : فريده هانم !
ايه الي جابك
فريده: بلاش اجي خطوبه بنتي ولا ايه
اسر : وانتي لسه فاكره ان عندك بنت
حلا لاحظت تغير وش اسر وملامحه ال اتعصبت ف فضلت مكانها وممشيتش
فريده: دايما كدا يا اسر محسسني اني مقصره مع بنتي
اسر : ويا ريتك بتحسي
اتفضلي امشي من غير دوشه
فريده: وانا مش همشي دي خطوبه بنتي يا اسر وانا حره
اسر : مش هترتاحي الا لما بنتك ذات نفسها هي الي تطردك ويبقي شكلك وحش قدام الناس يا فريده هانم
فريده: ماشي يا اسر انا همشي بس وحياه ربنا ما هسيبهم يتحوزوا
اسر : بكره نشوف مين كلمته هتصدق
مع السلامه يا فريده هانم
مشيت فريده وفضلت حلا واقفه مزهوله هي ازاي دي ام اصلا
حلا : انا همشي انا
نتقابل بكره
اسر : دكتوره حلا
نديلي محمد يوديني المستشفي
حلا: المستشفي!؟
انت فيك ايه طيب ايه ال تاعبك
اسر : لاانا هبات هناك انهارده ويا ريت تبلغي هنا
حلا: طيب تعالي انا هوديك المستشفي وهبلغ هنا حاضز
اسر : ماشي
حلا ودته العربيه
حلا: هروح ابلغ هنا بس واجي مش هتاخر
اسر : ماشي
وراحت حلا لهنا
حلا: هنا انا هاخد اسر المستشفي
هنا بخضه : ليه ؟
هو كويس ؟
حلا محبتش تعرفها انو هو ال عايز كدا
حلا:اهدي يا هنا متقلقيش
انا هاخده عشان اطمن عليه ونجهز عشان السفر انتي بس هاتي شنطته معاكي بكره وانتي جايه ومتقلقيش ♥
هنا : خلاص يا حلا
ابقي طمنيني
حلا: حاضر. انا همشي بقا باي
هنا : باي
وراحت حلا بلغت الممرض انها هتاخد اسر
وراحت العربيه
حلا: اتاخرت عليك
اسر : لا
يلا لاني بدأت اتخنق
حلا: حاضر.
ودورت للعربيه وطلعت علي المستشفي
وصلته اوضته
حلا: انا برا لو احتاجتني مش هروح
اسر : لا روحي عشان تبقي مركزه بكره
ودكتوره نهي هنا لو حصل حاجه
حلا: لا انا تمام هنام ف المكتب وهبعت نهي تجيب شنطتي
اسر : الي يريحك
تصبحي علي خير
حلا: وانت من اهله
طلعت حلا من الاوضه
حلا: نهي معلش ممكن اطلب منك طلب
نهي : اتفضلي يا حلا
حلا: خدي المفتاح والعربيه وروحي هاتيلي شنطتي انا محضراها بس هاتيلي طقم من الدولاب عشان مش هفضل ب السواريه دا عشان انا مش هروح لان اسر هناواخاف يحصل حاجه ومبقاش موجوده
نهي : خلاص حاضر
حلا: شكرا يا نهي
نهي : العفو يا جميل
سلام
حلا: سلام
حلا دخلت مكتبها وقعدت علي المكتب وقعدت تفكر ليه بيكره مامته وايه السبب ال خلاه يمشي من الخطوبة لحد ما تعبت من التفكير ونامت وهي سانده راسها علي المكتب
الحلقه الثانيه عشر
من رواية ” أحببت كاره النساء ”
تاني يوم
صحيت حلا من ون غيرت هدومها ولفت طرحتها وطلعت تروح تشوف اسر
خبطت علي الباب
زيدان : ادخل
دخلت لقيت هنا واسر ودكتور زيدان قاعدين
حلا: صباح الخير
الكل : صباح النور
زيدان : ها يا دكتوره حلا
جاهزه؟
حلا: طبعا يا دكتور جاهزه
زيدان : ها يا اسر
اسر : توكلنا علي الله
هنا : خلي بالك من نفسك يا ابيه
ربنا يرجعك ليه بالسلامه
اسر : متخفيش يا حبيبتي
خلي بالك من نفسك ومن مازن
ويا ريت تروحي تقعدي عند مدام جودت الفتره ديه
هنا: انا كدا كدا قاعده هناك اصلا متقلقش خد انت بالك من نفسك
اسر : لا اله الا الله
هنا: محمد رسول الله
اسر : يلا يا دكتور
توكلنا علي الله
جه الممرضين ونقلوا اسر علي السرير المتحرك وحطوه في عربيه الاسعاف وانطلقوا علي المطار
خلصوا الورق المطلوب في الجوازات وطلعوا الطياره
في الوقت ده كانت فريده قاعده في القصر
فريده : انا منغاظه يا سالي
ازاي عرف يفلت من ايدكوا ويسافر كده
سالي: فلت من ايدنا هنا
بس مش هيفلت من ايدنا هناك
فريده : لا والزفته التانيه رايحه تتجوزلي واحد يضعلها فلوسها
احنا لازم نخلص من الزفت الي اسمه مازن ده ونجيب واحد يبقي معانا
سالي: هنخلص منو بس مش دلوقتي ومعانا ال يخلص منو بسهوبه
فريده : مين ده
سالي: حسام هو العدو الشديد لمازن
فريده : تقصدي حسام فايز
سالي : مظبووط
فريده يخبث: واناي تعرفيه منين
سالي بتوتر : الله يهمك اعرفه منين اعرفه وخلاص
فريده : ههههههههه كان غيرك شطر يا حلوه
بس نصيحه بلاش تثقي بفايز للدرجه ديه لانه هيغرقك وهيبعك مع اول مصلحه
سالي : شئ ميخصكيش
انا ماشيه
باي
فريده : باي
عند حلا واسر
وبعد كام ساعه
وصل اسر وحلا المانيا
وطلعو علي المستشفي علطول عشان يبداو الفحوصات اسر هو ال اصر علي كدا
ووصلو المستشفي
وبدات حلا تتكلم مع الدكتور وبداو يعملو الفحوصات اللازمه وحلا واقفه مش مفارقاهم
وبعد ما خلصو فحوصات
رحت حلا عشا تطمن اسر
خبطت حلا علي الباب
اسر : ادخل
دخلت حلا
حلا : اذيك يا بشمهندس
اسر : تمام
خير
الدكاتره قالوا ايه
حلا: الدكاتره بيقولو انهم ممكن يعملو العمليه علي نص الاسبوع او اخر الاسبوع
اسر : وليه مش بعد يوم او اتنين
حلا: عشان جسمك يرتاح شويه من السفر متنساش جروحك
اسر : يبقي نص الاسبوع اكون عامل العمليه
حلا: حاضر
اسر : تمام
انتي هتقعدي فين
حلا:فيه سكن موفرينه ليا هنا جمب المستشفي
اسر : تمام
حلا:تمام محمد معاك اهو ولو حصل حاجه قولو يكلمني
اسر : خلاص تمام
حلا
ممكن طلب
حلا: اة طبعا اتفضل
اسر : كلمي هنا وطمنيها تلقيها قاعده زي الهبله بتعيط
حلا: حاضر متقلقش هكلمها واطمنها
اسر : شكرا
حلا:العفو عن اذنك
اسر : اتفضلي
ومشيت حلا روحت البيت ال هي هتسكن فيه ومسكت موبايلها واتصلت ب هنا
هنا : الو
حلا: الو ايوا يا هنا انا حلا
هنا : حلا
ازيك عامله ايه
انتو وصلتو بالسلامه
اخبار ابيه اسر ايه
عمل العمليه ولا لسه
و……….
حلا:اييييه براحه
احنا وصلنا اة اسر كويس الحمد لله العمليه لسه هنعملها علي نص الاسبوع
هنا : الحمد لله
ربنا يقومه بالسلامه
حلا: يا رب
هنا : معلش يا حلا
انا عارفه ان اسر صعب شويه
لاكن والله طيب
خلي بالك منه
واستحمليه معلش عشان خطري
حلا: متقلقيش انا مقدره حالته النفسيه ومستحمله متقلقيش
هنا : شكرا يا حلا
انا بقي اسيلك ترتاحي تلقيكي تعبتي
حلا: العفو
تمام ماشي بكره هخليه يكلمك لما اروح المستشفي
هنا : ان شاء الله
تصبحي علي خير
حلا: وانتي من اهله
في مكان شبه خالي من السكان توجد فيلا فخمه يجلس بداخلها رجل في عقده الخامس يحتسي الشراب لتدخل عليه سالي وتجلس وتحتسي معه
فايز: ايه ده
دخله كده من غير لا سلام ولا كلام
في ايه يا سالي
سالي بنرفزه : مصيبه يا فايز مصيبه
فايز : مصيبه!
ايه الي حصل
سالي : ابن الرفاعي سافر مع بنت فاروق الفارس
فايز : ايه !
انتي بتقولي ايه
ايه الي لم الشامي علي المغربي
سالي : طلعت الدكتوره بتاعته
اسر لو عرف انها بنت فاروق الفارس هتبقي مصيبه علي دمغنا كلنا
فايز : متخفيش
مش هيلحق
سالي : مش فاهمه قصده
فايز بابتسامة خبث : بكره الصبح اسر هيبقي في خبر كان
سالي بمياعه : هههههههه
احبك وانت مظبط كل حاجه
لاكن …….
فايز : متقلقيش مش هترجع من المانيا علي رجليها
بس اخلص الاول من اسر
سالي : طب كنت عيزاك في حاجه كده يا بيبي
فايز : خير
سالي : حسام لازم يشد حيله شويه مع بنت الرفاعي
ديه خطوبتها كانت امبارح
فايز : متشليش هم انا لسه مكلمه
سالي وهي ترفع الكاس : في صحة دمار عيله الرفاعي
فايز : في صحتك يا قلبي
سالي بمياعه : ههههههههههه
تاني يوم
صحيت حلا قبل معادها بكتير مقدرتش تنام أصلا كويس بسبب تغير المكان
خدت دوش ولبست وراحت المستشفي
وصلت حلا المستشفي
ودخلت لأسر علطول
حلا لقتو صاحي وبياخد محلول
حلا: صباح الخييير
اسر بهدوء غريب : صباح النور
حلا استغربت هدوءه
حلا: عامل ايه دلوقتي
اسر : الحمد لله
حلا ب استغراب: اسر انت كويس!
اسر : مش عارف
انا حاسس اني ا.ن .ي …..
حلا لاحظت انو عرقان جدا رغم البرد و لقت المحلول شكله غريب ف شالته خالص
حلا: حاسس انك ايه طيب فهمني
اسر بيغمض ببطئ
حلا جريت بسرعه
(حلا طبعا هتتكلم الماني بس احنا هنكتب الترجمه)
حلا: دكتور جاك ما المحلول الذي اعطيته لاسر
جاك: مجرد محلول للتغذيه
حلا: اسر لا يتحدث اغمض عينه ولم يتكلم ويتعرق بشده اريد حالا ع
تحليل له وفحص المحلول جيدا
جاك: سوف اقوم بذلك حالا
فعلا دكتةر جاك بسرعه اجري التحاليل
و معداش وقت وطلع التحليل
حلا بصدمه: سم
المحلول كان فيه سم
جاك: انا لا ادري شئ الممرض الذي اتي معك هو من اتي واخذ المحلول لست انا من قمت بوضعه
حلا: انا سوف اقوم بمعالجه اسر وبعد ذلك نتحدث
وجريت علي اوضه اسر
بدات تديله الادويه وتتابع الحاله
وطلبت عدم مشيان محمد من المستشفي الا لماا تتكلم وتعرف ال حصلل ومنعت السكيورتي يطلعوه
وفضلت جمب اسر حبه لحد ما اطمنت انو بدا يتحسن طلعت
اتفقدت الكاميرات لقت ان محدش دخل لاسر الا محمد ولقت السكيورتي متحفظين عليه زي ما هي طلبت
حلا بعصبيه: مين ال قالك تعمل كداااااا
محمد بتوتر: اعمل ايه يا دكتوره انا معملتش حاجه
حلا بعصبيه: اقسم بالله لو ما قلتمين ال قالك تعمل كدا لهطلبلك البوليس وهحكي كل حاجه وهسيبه يطلع عينك
محمد بخوف: لا يا دكتوره انا هتكلم
حلا : انطق
محمد: فيه واحده جت معاها راجل كبير وشكلهم اغنيا اوي جولي قبل السفر وادوني فلوس كتير اوي وقالولي هنقولك تعمل ايه لما تسافر
وكلموني امبارح وقالولي انهم هيبعتولي سم مع واحد احطه ف المحلول لما رفضت هددوني وانا مكنتش مفكر انهم هيطلبو كدا
حلا لقت نفسها بتلطشه ب القلم
حلا: انت حيووووووااان مين الناس دول اسمهم ايه
محمد:معرفس يا دكتوره والله مقالوليش
حلا سابتو ومشيت
وطلعت تطمن علي اسر
ودخلت لقتو بدا يفوق
حلا بلهفه: اسر انت كويس طمني
اسر : اه
الحمد لله
هو ايه الي حصل
انا مش فاهم حاجه
حلا: قبل ما اجاوب علي سؤالك عايزه اعرف مين اعدائك
اسر : شئ ميخصكبش
اتفضلي جوبي
حلا بزعل: كانو بيحاولو يم*وتوك كانو حاطين سم ف المحلول
اسر : والسم ده جه ازاي للمحلول
حلا : عن طريق الممرض محمد هو ال حطه وكنت لسه بحاول اعرف منو مين الناس دول مقاليش بس قالي انو راجل كبير ف السن وست شيك بيقول انهم اغنيا اوي
اسر : هاتيلي محمد
حلا: ليه
اسر : تعرفي تنفذي من غير اسأله
حلا: مبتعرفش تعاملني عدل ابدا حاضر
اسر : لا مبعرفش
يا ريت تجبيه بسرعه
حلا بغضب : حاضر
وطلعت حلا جابت محمد ودلته لاسر
الحلقه الثالثة عشر
من رواية ” أحببت كاره النساء ”
دخلت حلا وكان معاها محمد
حلا : محمد اهو يا اسر بيه
اسر : اسمك ايه بالكامل
محمد: محمد عبد الغني الرويعي
اسر : فاكر الاشكال الي جتلك كويس
محمد: اة طبعا يا بيه
اسر : اوصفلي الست كويس جدا
محمد: هي قمحيه وطويله ولبسها يعني استغفر الله يا بيه
شعرها منكوش كدا يا بيه عينها زينا كدا مش ملونه
اسر : والراجل
محمد: الراجل كبير بس تشوفو كدا تحس بوقار وماشي دايما بعصايه بيتعكز عليها
اسر بعصبيه : لا جبت التايها يا خويه
غور يلا
الواد ده يرجع علي مصر حالا مفهوم
حلا: مفهوم
ومشي محمد وفضلت حلا ساكته شويه
حلا: ممكن افهم ف في دماغك ايه
وهما عايزين منك ايه
اسر : عيزين
حلا: لا بجد جيبت التايهه
ما انا عارفه مين دول يعني
اسر : بني ادمين
حلا بنرفزه: ما انا عارفه انهم بني ادمين اقصد يعرفوك منين
اسر : حكايه طويله جدا بلاش تدخلي في دومتها
حلا بفضول: بس انا عايزه ادخل احكي احنا مورناش حاجه
كدا كدا انا ال بايته معاك
اسر : ههههههه
مالك قلبتي فجأه كده خلتي اللتاته
حلا: يا ظريف
لا ميغركش طب سبع سنين دا انا تافهه جداااا احكي بقاااا
اسر : هههههههه
هو الدكتور زيدان لسه هنا ولا سافر
حلا: لسه هنا ليه!
اسر : ممكن تناديه
حلا: حاضر
وطلعت حلا برا لقت دكتور زيدان
حلا: دكتور زيدان
حلا : نعم يا حلا
حلا: اسر عايزك
زيدان : هو فاق
حلا: اة
زيدان : تمام
انا رايحله حالا
وانتي خليكي مع دكتور جاك وحولي تسرعي من يوم العمليه شويه
حلا: هو فيه ايه ما هو انا لازم افهم مليش فيه
هكلم دكتور جاك بعدين بس لازم افهم ال بيحصل حواليا
زيدان : هتفهمي كل حاجه في وقتها يا حلا اهم حاجه دلوقتي اننا نخلص من العمليه ديه بأسرع وقت
يمكن قبل ما خبر محاولة تسميم اسر وفشلها يوصل مصر مفهوم
حلا: حاضر هتفق معاه
نحاول يدخل العمليه بكره
زيدان : يبقي كويس جدا يا حلا
حلا: حاضر يا دكتور
مشي زيدان راح لاسر
زيدان: حمدلله علي سلامتك يا اسر
اسر : الله يسلمك يا دكتور
زيدان: حلا قالتلي انك عايزني
اسر : هنا يا دكتور
لازم حد يبقي هناك معاها
لا هي ولا مازن يعرفوا الي بيحصل
لازم حضرتك تسافر
زيدان: حاضر بس انت هتبقي هنا لوحدك
اسر : متقلقش عليا
زيدان: حلا بتتفق مع دكتور جاك ان العمليه تبقي بكوه
اسر : خير ما فعلت
زيدان: تمام
انا هروح اجهز كل حاجه مع الدكاتره عشان ابقي راجع مصر مطمن عليك
اسر : تمام يا دكتور
شكر لحضرتك
زيدان: العفو متقولش كدا
ده انت ابني
اسر : وانا بعتبر حضرتك زي ولدي الله يرحمه
زيدان : الله يرحمه
انا هسيبك ترتاح
بعد اذنك
اسر : اتفضل
ومشي زيدان
وبعد شويه دخلت حلا بعد ما اتفقت مع دكتور جاك علي العمليه
حلا: أبسط ياسيدي اتفقت معاهم علي أن بكره تعمل العمليه
اسر : تشكر يا ذوق
حلا: ههه
دلوقتي لازم ترتاح عشان العمليه بكره وانا هنام هنا لو عزت حاجه ناديني بس
اسر : تمام
تصبحي علي خير
حلا : وانت من اهله
عند هنا
كانت هنا قاعده هي ومازن بيتكلمو
ولقو فجاه حسام قدامهم
حسام: ايه دا ايه دا عصافير كناريا قاعدين
مازن : يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم
اصطبحنا بوش انهي بومه انهارده
حسام: لا يا مازن متبقاش حمق اوي كدا غلط علي صحتك يا بابا وانت داخل علي جواز
انا جاي اصبح علي هنا مش اكتر
مازن مسكه من ياقته: علي اساس اني مش مالي عينك يعني ولا ايه
حسام: طب ايدك بس عشان متزعلش مني كدا وبعدين يا مازن ف الاصل هي بتاعتي وحاجتي هترجعلي بس الصبر حل.
مازن واداله بوكس وقعه علي الارض وخلاه يجيب دم : ابقي وريني هتاخد حاجتك ازاي
ومسك ايد هنا وشدها وطلع بيها علي العربيه وساق وهو متعصب جدا وكان هيعملو حدثه لولا ستر ربنا
مازن وقف العربيه عشان يهدي شويه
هنا: مازن ممكن تهدا هو عمل كدا عشان تدايق وتتعصب وبس
مازن بعصبيه : يا سلام
وانا المفروض كنت اركب مراوح علي قلبي يعني ولا ايه مش فاهم وجهت نظر سعتك
هنا انخضت من طريقته وسكتت شويه
هنا بابتسامه : واضح ان في ناس هنا بتغير والدخان طالع من ودانها هههههه
مازن : هنااااااا
هنا: الله مكذبتش علي فكره باين عليك اوي انك غيران
مازن : اه غيران وغيران جدا كمان
في مانع عند حضرتك
هنا: لا يا حبيبي مفيش مانع
مازن : امسك
قولتي ايه ؟
هنا ب استعباط: ايه قلت ايه
مازن : بلاش استعباط وعيدي الي قولتيه تاني
هنا: لا مفيش مانع دا ال قلته
مازن : الي كلمه الي بعدها
هنا بخجل: قلت لا مفيش مانع يا حبيبي
مازن بصوت عالي : الله اكبر
اخيرا يا مفتريه نطقتي
ده انا كنت هخلل جنبك يا شيخه
هنا: الله بقا يلا روحني
مازن : حاضر يا ستي
ودور العربيه ووصل هنا للفيلا
هنا: انا هنزل بقا خد بالك من نفسك ولما تروح طمني
مازن : حاضر يا حبيبتي
سلام
هنا: سلام
تاني يوم
عند اسر
صحي من النوم وبدا الدكاتره تجهزه للعمليه وبعدين خدوه للعمليه وحلا كانت برا
وبعد كام ساعه خرج اسر من العمليات
حلا كانت قلقانه جدا وكان الدكتور زيدان بيتابعها علي الموبيل لحظه بلحظه
حلا: دكتور جاك ما الاخبار
جاك: دكتور حلا لا تقلقي ان المريض في حاله جيدهلم يحدث اي مضاعفات نحن ننتظره ان يفيق ثم نري النتيجة عند ازاله الضماضات
حلا: حسنا
شكرا دكتور جاك انا ساذهب لاراه
جاك: حسنا
ومشيت حلا
راحت لاسر الاوضه وفضلت جمبو لحد ما بعد فتره بدا يفوق
اسر بهلوسه : بكرهك …
حلا: بتكرهني!! اسر
اسر : بكرهكوا كلكم كلكم
حلا: واضح ان دي هلوسه بنج بس يا ترا بيكره مين مين ال وصله لكدا انا لازم اعرف بس لما يبقي كويس
وبعد شويه فاق اسر ورجع لوعيه
حلا: حمدلله علي السلامه
اسر : الله يسلمك
ايه اخبار العمليه
حلا: لا الحمد لله الدكاتره طمنوني ودكتور جاك قالي اول ما تفوق اناديله عشان يشيل الشاش ونشوف النتيجه
هناديله واجي
وطلعت حلا ندت مستر جاك وجه مستر جاك ومعاه ممرضه وبدا يفك الشاش وحلا قلقانه من النتيجة
الحلقه الرابعة عشر
من رواية ” أحببت كاره النساء ”
طلعت حلا
ندت مستر جاك وجه مستر جاك ومعاه ممرضه وبدا يفك الشاش وحلا قلقانه من النتيجة
اسر بدأ يفتح عينه وبدأ يشوف طشاش
اسر : انتي حلا
حلا ب ابتسامه: لا انا خالتها وحلا جايه ف السكه
اسر :
حلا: دا انت بتضحك زينا اهو
الحمد لله
فكرت اني هم*وت قبل ما اشوفك بتضحك
اسر : هههههه
حلا بصت لدكتور جاك ال كان واضح جدا انو مش فاهم هما بيقولو ايه
حلا: اشكرك دكتور جاك لقد بذلت مجهودا كبيرا
جاك : هذا واجبي
لاكني سوف اجري بعض الفحوصات البسيطه للاطمئنان فقط
حلا: متي يمكننا العوده الي مصر
جاك : ليس قبل اسبوع لتأكد من ان صحته اصبحت في حال جيد
حلا: لكن دكتور جاك هو يريد العوده ف اسرع وقت وانا سوف اقوم باللازم في مصر
جاك : اعذريني لن اقبل بقبل ذلك
يكفي اننا اسرعنا من يوم العمليه
حلا: دكتور جاك العنايه في مصر ليست سيئه وانا من سوف يعتني به لا تقلق لابد من العوده انه
رجل اعمال كبير ولا يجب ان يترك البلاد لفتره طويله
جاك : اعذريني يا انستي
اسر : خلاص يا حلا
اسبوع مش هيفرق كتير
حلا: حسنا دكتور جاك
جاك : حسنا
مشي جاك
حلا: غريبه يعني انت ال بتقول مش تفرق!
اسر : عادي
حلا:تمام ال تشوفو
وسكتت حلا شويه
وجت تبصله لقته بيبصلها
حلا: بتبصلي كدا ليه
اسر : عادي
حلا اتكسفت من نظراته
حلا: لو سمحت بطل تبصلي
كدا
اسر : هو انا جيت نحيتك
يا حول الله يا رب
هو انتي يا بنتي غاويه تجري شكلي وخلاص
تكونش معجب يا جميل ولا ايه
حلا وشها احمر جامد
حلا: علي فكره انت ال بتجر شكلي انا هطلع اشوف الاكل بتاعك اتاخر ليه وطلعت وسابتو
اسر لنفسه : هههههه
والله ورجعنا زمن الشقاوه تاني يا واد يا اسر
لاكن للاسف الحلو عمره مايكمل واسبوع وهترجع كما كنت
مفيش مشاكل اذا خدنا راحه يومين
عند حلا
طلعت حلا
كان وشها احمر اوي فضلت برا لحد ما هديت وطلبت الاكل بتاع اسر وجابته ورجعت
خبطت حلا علي الباب
اسر : ادخل
دخلت حلا
حلا: الاكل بتاعك اهو كل كويس عشان انت يعتبر ف فتره لسه مخفتش اوي بردو
اسر : اوك
كلمتي دكتور زيدان
حلا: كلمته اول ما انت طلعت من العمليه بس هكلمه دلوقتي اطمنه ان العمليه نجحت واكلم هنا اقولها واخليها تكلمك لانها هتنهبل من الصبح
اسر : طب رني علي هنا واديهالي
حلا: حاضر
وفتحت الموبايل ورنت وادتهوله
اسر : الوووووووووو
هنا بفرحه: ابيه اسررررر حمدلله علي سلامتك وحشتني اوييي
اسر : الله يسلمك ياقمر
ايه الاخبار عندك
هنا: انا الحمد لله كويسه طمني عليك انت بس
اسر : زي الفل الحمد لله
هنا : الحمد لله
مازن بيسلم عليك وبيقولك حمدلله علي السلامه
اسر : الله يسلمك
عامل معاكي ايه
وايه اخبار فريده هانم
هنا:هو الحمد لله كويس معايا متقلقش
فريده هانم بقا انا معرفس عنها حاجه انا قاعده عند ماما جودت
اسر : طيب
ابقي سلميلي عليها
ولو سمعتي حاجه عن محاولة اغتيالي او اي هبل من ده متقلقيش انا كويس وزي الفل وكل ده اشاعات يا قلبي
اتفقنا
هنا: اغتيال!
ماشي اتفقنا خد بالك من نفسك
اسر : وانتي كمان خلي بالك من نفسك
وسلميلي علي مازن واللواء شاكر
هنا: حاضر
اسر : سلام يا نونتي
هنا ب استغراب: سلام
حلا كانت قاعده مستغربه هو ازاي كده
هو دا الشخص ال كان بيزعق وبيتعصب دايما
اسر بصلها : مش بقولك معجبه
حلا: معجبه بمين يا عم بس لا بجد سؤال انت ازاي شخصيتين كدا
اسر : انتي تطولي اساسا يا شيخه اجري
حلا: اطول مطولش ليه وحشه انا ولا وحشه
اسر : يؤسفني اقولك انك زي القمر
حلا وشها احمر
وحطت وشها ف الارض وسكتت كانت مكسوفه اويي من جرئته
اسر : ممكن تقربيلي الاكل اصلي جعان
حلا: حاضر
وقامت وهي حاطه وشها ف الارض
وقربتله الاكل
اسر : لما كنا في مصر الممرض كان بيأكلني
بالنسبه لهنا ايه النظام
حلا: يأكلك! هو انت ايدك واجعاك ما تاكل لوحدك
اسر : اه وجعاني مكان الرصاصه الي في كتفي
حلا: اناديلك ممرض ياكلك يعني
اسر : مبحبش اكل من ادين اجانب
حلا:امال يعني هتعمل ايه دلوقتي
اسر : شوفيلي حد مصري يأكلني او اكليني انتي
حلا: مفيش حد مصري ف المستشفي
اكلك انا ازاي يعني
اسر : هي ديه كمان محتاجه شرح
حلا: ما هو يعني انا اصل…….
اسر : جعاااااان
حلا : خ خلاص حاضر
وقعدت علي الكرسي ال قدامه ومسكت المعلقه وكانت ايدها بترتعش بشكل ملحوظ
اسر مسك ايديها ودخل الاكل في بقه
اسر : الاكل كان هيقع عليا
حلا اتصدمت من ال عمله
سحبت ايدها بسرعه
وحاولت تجمع اعصابها وبدات تأكله
حلا بعد صمت دام ل دقايق
حلا: انت بجد ازاي متغير فجاه كدا
اسر : قولت اخد يومين اجازه
حلا: يومين اجازه ! بس علي فكره كدا احسن من الشخص العصبي ال مبيعملش حاجه غير انو يزعق
اسر : للاسف حياتي تتطلب مني كده
مش بمزاجي يعني
حلا: لا حياتك متتطلبش كدا ممكن تكون صارم شويه ف شغلك بس ف نفس الوقت تبقي الشخصيه دي مع الناس ال بتحبهم
اسر : اممممم فكره
لاكن مش هنفذه
لان الي قدامك يسمع كلامك عشان خايف منك اوقع بكتير من انه يسمع كلامك عشان بيحبك
حلا: بالعكس لما يسمع كلامك عشان بيحبك هينفذ ال انت عايزه وهو حابب كدا انما عشان خايف هيكروت
اسر : عمره ما يكروت
ليه استغني عن روحه ولا ايه
حلا : بطل تاخد كل حاجه بالقوه
اسر : ملقتش شئ افضل اتعامل بيه مع الناس
حلا: جرب تغير طريقتك وصدقني مش هتندم
اسر : هفكر
حلا: تمام
وفضلت تاكله لحد ما شبع وبعدين طلعت تطمن علي حالته من الدكاتره والدكاتره طمنوها جدا
في فيلا فايز
سالي قاعده بتتفرج علي التليفزيون ويرن موبيلها
سالي : الو
المتصل : ………
سالي بخضه : ايه انت بتقول ايه
المتصل : ………
سالي بغضب : طب اقفل اقفل
قامت سالي ودخلت علي فايز المكتب
سالي : عرفت الاخبار
فايز: حصل ايه
اسر : لسه عايش
فايز بعصبيه! ازاااااااي انتي اكيد بتخرفي
سالي : براحه يا بيبي انت لسه معرفتش الكبيره
فايز: ايه تاني
سالي : اسر عمل العمليه ونجحت وهو في فترة نقاهه
سالي بغضب : بقالي قد ايه انا بسمع منك الكلام ده
مفيش تنفيذ واذا نفذنا بيطلع منها زي الشعره
ده غير سي زفت ابنك ده لحد دلوقتي مش عارف يلف عقل هنا
في الوقت ده دخل حسام
حسام : بتجيبوا في سيرة الزفت ليه
فايز بعصبيه: سالي هتنسي نفسك ولا ايييه
سالي : انا فعلا هنسي نفسي لو مخلصتنيش من اسر واخته والسنيوره الي معاه
حسام : ايه ده
في سنبوره جديده وانا معرفش
ومين ديه بقي
سالي : حلا فاروق الفارس
حسام بخضه : ينهار اسود
فايز : هنخلص منهم قريب اوي اول ما يرجعو مصر
سالي : تضمنلي ان اسر ميعرفش هي تبقي مين قبل ما ينزلوا مصر
فايز سكت معرفش يرد
حسام : اذا كان المشكله فيها
تبقي محلوله
فايز: ازاي
حسام : العيون هناك كلها علي اسر يبقي من الغباء اننا نأذيه
لاكن حلا مش فارقه مع حد هناك وسهل جدا انك تبعت الي من غير ما حد ياخد باله
ونبقي خلصنا منها وضمنا فلوس فاروق الفارس
فايز: صح انت صح ودا ال هيتنفذ فعلا
حسام بابتسامه استهزاء : انا طالع
سلام يا…يا سالي
الحلقه الخامسه عشر
من روايه ” أحببت كاره النساء ”
عند حلا واسر
حلا كانت نازله تشتري حجات
وفجأه لقت عربيه بتجري بسرعه وطلع منها شخص معاه مسدس وض,رب نا*ر وفي نفس اللحظه حد شدها بعيد عن الرصاص
الامن اخد باله وراحوا ناحيه العربيه لاكن العربيه هربت بسرعه بدون اي اسر ليها
الشخص : ? are you okey
حلا: yes I’m okey Thank you for your help
You saved my life
الشخص كان لسه هيرد
جه واحد من وراه
الشخص ٢ : فهد
تعالي بسرعه عيزينك ضروري
فهد : حاضر يا ماجد
جي حالا
فهد لحلا : excuse me
I should go now
That’s my card if you need me any tim
حلا: شكرا
فهد بابتسامه : العفو
حري فهد وراح لماجد ودخلوا المستشفي
حلا وقفت فتره تستوعب الموقف
ورجعت تاني المستشفي مجابتش حاجه
دخلت الاوضه من غير ما تتكلم
قعدت علي الكنبه وانكمشت ف نفسها وحطت راسها بين ايديها
اسر كان نايم وصحي علي صوت حد في الاوضه .
اسر : حلا !
حلا بصوت خافت: نعم
ومسحت دموعها بسرعه
اسر : مالك
شكل في حاجه حصلت
خير ؟
حلا بتوتر: لا لا لا مفيش حاجه حصلت
اسر : حلا
بلاش كدب
ايه الي حصل
حلا: فيه حد بيحاول يخلص مني لولا واحد لحقني ف اخر لحظه وشدني كان زماني ميته
ودموعها نزلت غصب عنها
اسر بخضه : يخلص منك !
هنا !
ازاي ؟
حلا ارجوكي بطلي عياط وتعالي قعدي هنا جنبي وفهميني الحصل براحه
حلا مسحت دموعها وراحت قعدت قريب منو
حلا : انا معرفش حاجه
انا نازله اشتري حجات لقيت حد بيشدني فجاه وصوت رصاص وعربيه جريتو حاجات كتير ………
اسر : طب اهدي
وهتيلي الموبيل
حلا: ليه!
اسر : ممكن متشغليش بالك
حلا: اتفضل الموبايل اهو
اسر : روحي نامي عشان ترتاحيلك شويه
حلا: لا انا مش عايزه انام انا هقعد شويه
وراحت قعدت مكانها علي الكنبه
وبعد شويه خبط الباب ودخل دكتور عشان يشوف حاله اسر ايه أخبارها
حلا بتبصله وهو بصلها
هو نفس الشخص ال انقذها
حلا ابتسمت
فهد : اخبارك ايه دولقتي يا انسه
حلا ب ابتسامه: الحمد لله يا دكتور
اسر : هو انتوا تعرفوا بعض؟
حلا: دكتور فهد هو الشخص ال انقذني
اسر بغيظ مكتوم : شكرا يا دكتور
فهد: العفو علي ايه دا واجبي
حلا: بس انا مكنتش اعرف ان فيه مصريين هنا ف المستشفي
فهد : انا وماجد زميلي بس المصرين الموجودين في المستشفي
حلا: اهاااا فرصه سعيده يا دكتور بس متقلقش مفيش داعي تطمن علي اسر انا اصلا جايه معاه عشان اخد بالي منو
فهد : ديه تقارير روتينيه يا دكتوره بتعملها المستشفي
حلا: تمام يا دكتور
واطمن فهد علي صحه اسر
وخرج
أسر مكنش طايق نفسه لانو لاحظ نظرات اعجاب فهد ب حلا
اسر بغيظ: شيفك مبسوطه
خير
حلا: عادي يعني بس شكلو لطيف
اسر بغيظ : والله
وانتي جايه تحبي ولا جايه تشتغلي
حلا: قصدك ايه
وهو انا قلت انا بحبو انا بقول لطيف لطيف وبعدين احبو ولا محبوش ميخصكش
اسر بغيظ اكبر : الي يخصني ان الدكتوره بتاعتي تكون واخده بالها من شغلها
حلا: وانا مش مهمله في شغلي لما اهمل شغلي من حقك تتكلم غير كدا لا
قطع كلامهم في الوقت ده صوت الموبيل بيرن
اسر: دكتور زيدان أزيك
زيدان:—————
اسر:احنا الحمد لله كويسين وحلا كويسه
زيدان:—————-
اسر: اتفضل قول سامعك
زيدان:————-
اسر بصدمه: انت بتقول اييه انت فاهم معني الكلام دا ايه
زيدان:——————
اسر: خلاص مفهوم مفهوم متقلقش
مع السلامه
وقفل اسر مع زيدان
حلا: هو فيه حاجه ولا ايه ؟!
اسر : لا مفيش
حلا: مفيش ازاي دا انت وشك اتبدل 180 درجه
اسر : حلا لوسمحتي
ممكن تسيبيني ارتاح وتنادي دكتور جاك
حلا: دكتور جاك! اسر هو انا ببيع بطاطا هنا ما انا دكتوره فيه ايه
اسر: اه بتبيعي بطاطا
مممن تروحي تناديهولي
حلا بعصبيه: حاضر
وطلعت نادت لدكتور جاك
اسر : ممكن تستني بره
حلا بنرفزه: طيب
وطلعت ورزعت الباب وراها
اسر: دكتور جاك انا اريد الخروج غدا من المشفي
جاك : لكن انت لم تتحسن كليا بعد
اسر : لاكن الجروح اصبحت افضل وسوف انزع الجبس غدا واستطيع ان امارس حياه طبيعيه
جاك: حسنا لكن يجب ان تهتم بجروحك حتي تلتئم تماما
اسر : لا تقلق
الدكتوره حلا سوف تكون معي
جاك: حسنا سوف اقوم بكتابه اذن الخروج
اسر : اكون شاكرا لك
وخرج جاك ودخلت حلا بعصبيه
اسر : هخرج بكره من المستشفي
حلا: نعم بس معاد الطياره ازاي محجزناهوش
اسر : مش هنرجع مصر
حلا: نعم امال هنعمل ايه
اسر : هنقعد هنا في المانيا فتره
يتفع نيجي المانيا ومنتفسحشي
حلا: نتفسح!
اسر : ايوا
حلا: انت كويس
اسر : جدا
حلا: طب هقعد فين
انا سلمت الشقه ال كانو موفرينهالي
اسر : عندي فيلا هنا
حلا: نعم يعني هقعد معاك لوحدنا ازاي مينفعش
اسر : اه ماهو ده بقي الموضوع
اسر في سره : منك لله يا دكتور زيدان مكنش فيه حلول تانيه
حلا: موضوع ايه
اسر : حلا هو مش انتي عندك عم مسافر امريكا
حلا: اة ليه
اسر : ماهو اتصل بيه ودكتور جاك موجود وطلب مني طلب كده
حلا: طلب ايه
ويطلب منك انت ليه
وهو يعرفك منين
ده حتي مش بيكلمني انا
عرفك انت ازاي
اسر : بس اسكتي
يا ريته ما اتصل
كل ديه اسأله
عمك ده يبقي صديق لولدي الله يرحمه
حلا: وطلب منك ايه ان شاء الله
اسر : عايزينا نتجوز
حلا بصدمه: نعم اتجوز مين انت بتهزر صح
اسر : لا
حلا: ما هو يا امه بتهزر يا امه بتكدب وبتشتغلني
اسر : ابدا والله
حلا بعصبيه: امال اييييه ايه ال يخليه يطلب كدا
اسر : عشان كان صديق لودي الله يرحمه وشفني مناسب اني اخد بالي منك
اصل وصله الي خصلك هنا
حلا: لا متشكره انا اقدر احمي نفسي كويس
اسر : حلا
احب اقولك ان الدومه الي انا كنت فيها لوحدي حضرتك شرفتيها وبقي زي ما عيزين يخلصوا مني بردوا عيزين يخلصول منك
حلا مش مستوعبه ال بيحصل ازاي وليه
حلا : طب ليه انا مالي انا
عملت ايييه
اسر : انتي معملتيش حاجه
حلا: امال ايه بس ليه كل دا
وليه اتجوزك وليه كانو عايزين # وليه عمي يطلب طلب زي داااا
اسر : لتاني مره لانه اعز صديق لودي الله يرحمه وبيثق فيا جدا
حلا فضلت قاعده ساكته وف ملكوت تاني كانت تايهه مش عارفه ايه ال بيحصل ولا ايه لازمه الطلب دا وتوافق ولا لا وقطع صمتها صوت اسر
اسر : ايييه كل التفكير ده
حلا: انا دماغي هتنفجر حقيقي مش عارفه اعمل ايه
اسر : الموضوع بسيط جدا
كل الي عليكي انك هتوافقي وبس
حلا: دا جوااااز مش لعب عيال
اسر : لا في حالتنا ديه
ده لعب عيال
حلا : طب وبعدين
اسر : وبعدين ايه
حلا : هنتجوز وبعدين
اسر : هنتجوز وانتي هتفضلي تتابعي حياتك عادي بس الاختلاف ان بدل ما هتبقي في بيتك هيبقي في بيتي لحد ما حاجه من الاتنين
حلا : وايه هما الحاجتين دول
اسر : يا وتبقي ارملتي وساعتها تخدي فلوسي وتسفري اي حته بعيد عن مصر تكملي فيها حياتك
يا انا الي واحد واحد وارجع حقي وحقك وساعتها ترجعي لحياتك الطبيعيه وانا ارجع لحياتي
حلا بدموع حاولت تخفيها : هو انت ممكن تم*وت
اسر : ده الاحتمال الاكبر لاكن الله اعمل بكره فيه ايه
حلا : انا…………