
ماحتتاخرش ظروفك
ولا انتي لسه عروسه جديده معرفتيش الاعراض
سهام كملت بدموع كلامها
سهام:اهو انا بقي كنت كل شهر اقول حملت وحااجيبله العيال الي حاتفرحه
حاجه مني ومنه وشبهه
بس ي خساااره
معلش تبات نار تصبح رمااااد
حمزه راح تجاه ليالي ووحضن ايديها باايديه واتكلم بحنيه
حمزه:ليالي ي حبيبتي
انتي شوفتيها حاولت تموتني ازاي عشان اتجوزتك
متصدقيهاش
دي واحده حاقد وناكره الخير
سهام اتكلمت بااستهزاء :طب انا حااعترف بكل حاجه وحااقولك
رامز اتفق معايا اسرقك
والصراحه انا مكدبتش خبر ووافقت اسرقك
ولو الزمن رجع لورا حااوافق ميت مره
انا اتنازلت عن مالي وارضي للراجل الي حبيته واتجوزته
خدت روحي وحبي ولو طلبت حياتي كنت قدمتها علي طبق من دهب
واخدت منك ااي ي حوووت
علبه ب عشرين ثلاثين جنيه
لمنع الحمل
حمزه ان من كلام سهاام
حمزه: انتي بتخرفي تقولي ااي
جايه تدراي عملتك بالكلام داا
منيره صوتها علاا وراحت لسهام عسان تها لكن سهاام صوتها علا وبقت زي المجنونه
سهام:خوديهم بالصوت ليغلبوكم ي حجه منيره
انا مش ارض بور. ولا كنت ارض بور
انا بخلف
ابنك هو الي منعني من الخلفه
منعني من ابسط حق لياا
لو شايفين اني خاينه عشان حاولت اسرقه وارجع حقي
انا خاينه
بس انت اااي بالي عملته فياا دا
عندك كل حاجه
عيله وبيت وفلوس واراضي ومتجوز
عملت فياا كدا ليييه انطق قووول اتكلم
حمزه راح لسهام وها كف علي وشها
حمزه: لو انتي فاكره بالكدب الي حاتقوليه دا حاتغطي علي عملتك تبقي غلطانه
حاتعيشي هنا زيك زي الكلبه مع الخدم
سهام ت فيه وصوتها علا
سهام:خايف علي زعلهاااا
سهام مسكت حمزه من هدومه واتكلمت بصراخ وحزن وحقد
سهام:للدرجه دي بتحبهاااا
بتحبها هي
حاتخلف منها وانا لاء
هي الاميره وانا الخداامه
ورب الخلق لاخد حقي وانتقم منك تالت ومتلت
حمزه نادي علي نفيسه
حمزه:ي نفيسه
ي نفيسه
جت نفيسه الشغاله
نفيسه:اوامرك ي بيه
حمزه:خوديها علي البدروم تبات هناك
ومن بكرا تصحي مع النجمه تنضف البيت لوحدها
نفيسه:بس
حمزه:نفذي الي حااقوله
نفيسه خدت سهام مكسوره النفس البدروم
منيره بصقت مكان سهام
منيره:الكلبه حاترمي حديد بالباطل
منيره راحت ليالي
منيره: متصدقيش كلامها دي ارض بور
نادت منيره علي حمزه
تعالا ي ولدي وري مرتك التحاليل بتاعتها خليها تطمن ان سهام ارض بور ماحاتخلفش واصد
حمزه راح ناحيه ليالي لكن ليالي سابتهم و جرت علي اوضتها بتجري ودموع التماسيح مغرقه وشها
حمزه لعن في سره سهام
حمزه:ورحمه ابويا لاسودها عليكي ي سهام
*************************
في شقه جااسر
……………………
رجع جاسر الشقه تعبان وهلكان من الي حصل لكن شاف نور الصالون
دخل جاسر الصالون لقي داليا قاعده فيه ورايحه في سابع نومه
جاسر جاب كوبايه ميه ورماها علي وجهها
صحت داليا مخضوضه من الميه
جاسر اتكلم بغضب : بتهببي ااي هنااا
ودخلتي ازاي
داليا نفسها اتكسرت من الي جاسر عمله فيها
وطلعت مناديل من شنطتها ومسحت بيها وشها
داليا: فاكره الشقه دي اول ماجبتها
وعطتني نسخه من المفاتيح
وقتها قولت انها شقتنا
كانت حاتبقي بتاعتنا
جاسر: اه قولي كدا
انتي لما جوزك اتقبض عليه وانت عايزه تكملي اللعبه لوحدك
وحمزه تعبان بقي ونسرق الشركه ونهج مش كدا
داليا:اتغيرت عن زمان ي جاسر
جاسر:عقلت
وفهمتك اكتر
داليا:رامز خدعني وضحك عليا في الوقت الي انشغلت فيه عني
جاسر: استغل تفاهتك في الوقت الي كنت شغال فيه عشان اجهز شقتنا
داليا:حااتطلق منه ونرجع لبعض
جاسر:تفتكري انك داليا بتاعه زمان او حاتتجوزي جاسر بتاع زمان
داليا:يعني ااي
جاسر:يعني انا بحب بنت وحااتجوز عن قريب
وامشي من هنااا لان وجودك غلط هنا ي مدام
ميصحش مدام في شقه عازب في نص الليل
داليا قامت من الكرسي ومشت ناحيه الباب
لكن جاسر نادي عليها
جاسر:دااليا
داليا بصتله وكلها امل انو يرجعلها
جاسر:المفتاح
مااحبش شقتي مفتاحها يبقي معاكي
*************************
في بيت جهاد
…………………..
في الصالون
كانت عائشه وجهاد وكمال قاعدين
كمال:جهاد حاتعملي ااي
جهاد: مش حااوافق اتجوز جاسر
عائشه:ليييه دابوكي شكر فيه وفي اخلاقه
مش حاتتجوزيه ليه
جهاد:ليالي توام ليله تبقي مرات حمزه التانيه
وانا مش حااسمح لاي فرصه ان ليله تعرف ان ليها توام او حتي الدنيا تعرف انها مش اختي
عائشه:بتحبيه
جهاد سكتت ومنطقتش باي كلمه
كمال: يعني ماسكه شركتي وبتتحكمي في كل صغيره وكبيره فيها وواخده ثقتي كلها
ومكسوفه تتكلمي وتقولي انك حبتيه
جهاد:بابا مش كده هو
كمال: يعني 19سنين مخبي علي العالم كله ان ليله بنتي والحياه تمام حااغلب وافضل مخبيها
جهاد:بسس
كمال: زمان خبيت عن العالم حكايه ليله ودا كله عشان سعادتي انا ووالدتك
ودلوقتي عشان سعادتك انا مستعد اعمل اي حاجه
عائشه اخدت بنتها في حضنها
عائشه: الحب مبيدقش علي الباب غير مره واحده بس وساعات مبيجيش
انتي من الناس المحظوظه الي حاتعيشيه
جهاد:ماما بس
كمال:مبسش
لسه سبع سنين لما ليله ترجع من الدراسه ولسه التخصص
جهاد:بس في الاخر الناس حاتعرف وليله
كمال:وقتها ربنا يحلها من عنده
جهاد:ي رب
************************
في احدي المناطق الشعبيه وبالتحديد في احدي الخرابات
كان محسن قاعد هو وصاحبه بيشربوا ممنوعات
عبده:كفاااره ي محسن
محسن: كفاره اي داانا مكملتش يومين ي عم انت
عبده:متاخدش كل حاجه علي صدرك كداا خد اشرب زيح دا العي مر
عبده عطي محسن سجاره ممنوعات
ومحسن شربها وراح في عالم تاني
فضل يضحك ويضحك ويرسم احلامه بفلوس حمزه وليالي معاه
*************************
في الاسكندريه
………………
عصام كان في شقته حايتجنن ليالي مكلمتهوش طمنته عليها وهو بيتخيل تخيلات بين ليالي وحمزه
عصام كسر الازازه الي قدامه
عصام: وبعدين مش حاافضل كدا
انا لازم امشي من هناا لازم اروحلها
عصام ابتسم لما افتكر خطتها
عصام: ماانا مش حااروح لسواد عيونك ي ليالي
وقت ماتحملي وتجيبي الواد نرميه لحمزه وناخد كل حاجه لازم افضل معاكي طالما فيها فايدتي وفلوس جايه من وراكي
************************
اليوم التالي
.. …… ….. ……… …….
في امريكا
………………
في احدي الشقق الفاخره
كانت ليله بتصلي وتضرع لله عزوجل
انتهت من الصلاه ولبست فستان اسود وحجاب لونه مناسب
اخدت كتبها وشنطتها
وضحكت علي شكل ريهام الي شعرها منكوش
ريهام بتتاوب :صباح الخير
ليله:ي صباح النور
ريهام:رايحه فين بدري كدا
ليله:علي المحاضره ي ختي وبعدين متنسيش عمك النهارده حايعدي عليكي عشان الشغل
ريهام:ي لهوووي نسيت
ليله:دا ليه ان شاء الله
ريهام:امبارح كنت سهرانه علي تايتنك ونسيت الدنيا والي فيها خصوصا لما البطل باسها حته بوسه
ليله:بسس متكمليش
ريهام:يوووه نسيت ي ست الحجه الشيخه بتاعتنا كرامتك ي ختي
ليله:انا مش شيخه
ونفسي احج بجد مش هزار ياريت انول الفرصه دي
بس انا مش حااحج بفلوس بابا
انا حااحج وقت مااشتغل واجمع الفلوس دي حااحس وقتها بكياني اكتر
وكذا مره اقولك الحجات الي انتي بتشوفيها دي قبل ماهي حرام الا انها بت الحياء
الحياء مش دليل انك كويسه وانسانه شريفه
الحياء هو انة تعرفي تخشعي في الصلاه
وانتي واقفه قدام ربنا متبقيش خجلانه من الي بتعمليه
حاولي تصلحي من نفسك ي ريهام
ريهام:عشان حتته فيلم تعملي المحاضره دي كلها
ليله: عشان دينا الكريم بيقول الكلمه الطيبه صدقه
فمحاضرتي ليكي مش حااحرمك منها اذا كان ربنا حايجازيني خير عليها
فهماني
ريهام:فهماكي ي قمررر
***************************
في فيلا الحوووت
……………….
حمزه دخل البدروم وفي ايده وعاء مليان ميه ساقعه ورماه علي سهام
سهام قامت من النوم بترتعش من الميه السقعه
حمزه:العواف ي عروسه
صحي النوم
سهام:بكرهك ي حمزه
حمزه: طظ
انتي اصلا وجودك مش فارق
ولسه علي ذمتي عشان اادبك ولما اادبك ابقي ارميكي مش عاوزك
يالا عشان تنضفي البيت كله عايزه يلمع
نادي حمزه بصوته العالي علي نفيسه
حمزه:نفيسه
نفيسه
دخلت نفيسه ومعاها ادوات التنظيف لكن مش الي بيستعملها الخدم
كانت ادوات متعبه
خيشه قديمه وكلور مركز وفرشه بلاط عتيقه
حمزه:سجاد الفيلااا موجود
نفيسه :ايوا ي بيه
حمزه باابتسامه سمجه اتكلم لسهام
حمزه:زي الشااطره عايزك تاكليه وتنضفيه
سهام اتمردت علي حمزه وصوتها علا عليه
حمزه ها كف علي وشهااا
حمزه:صوتك ميعلاش
وحافظي علي شويه الكرامه الي عندك قدام الخدم بدل مااخليها في الارض
رمي عليها ادوات التنظيف ومشي
……………………………………..
في اوضه ليالي
…..
…………………..
كانت ليالي بتتكلم في التليفون
ليالي:هاا ي زفت عملت ااي
محسن:طلعت منها زي الشعره من العجينه
ليالي:وهو زي القطط بسبع ارواح محصلوش حاجه
شويه خدوش بس
هو دا الي متقلقيش حااجيب اجله وننهب الفلوس
اهو عايش وبيمرمط في مراته بجبروت وانا هنا لاطايله بلح الشام ولا عنب اليمن
محسن:طب والعمل حانعمل ااي
ليالي:لازم نحاول نه دا علي قلبه قد كدا فلوس وعمارات وفيلا واطيان وناهب فلوس مراته الاولينيه يعني من الاخر معاه فلوس لو حاتحزقها سنين قدام مش حاتخلص
محسن: عندك حق لازم نتخلص منه
ليالي: اقفل دلوقتي في خبط علي الباب
قفلت ليالي التليفون في وش محسن
لما سمعت الباب بيخبط
ليالي :مييين
حمزه :ليالي لو سمحتي افتحي نتكلم
ليالي بسرعه لبست فستانها وهببت حولين عيونها بالكحل وبتمثل البكي
فتحت الباب لحمزه
حمزه قلبه وجعه لما شاف ليالي في الحاله دي
حمزه:ليالي بتعيطي ليه
ليالي:ماشيه وسايبه البيت
حمزه:ليالي متصدقيش ولا كلمه من الي سهام قالته
حمزه:انت مش مضطر تكدب وتمثل ي حمزه باشا
حمزه:بس انا بحبك
وجودك هنا مش بمزاجك انتي هنا غصب عنك
ليالي:انت عايزني ولا عايز سهام
وليه كنت بتديها حبوب منع الحمل
حمزه: عشان جوازي منها مصلحه
مصلحه ليها قبل ماتكون مصلحه ليا
انا محبتهاش وجودها عندي زوجه مش اكتر بكون معاها جسد من غير روح
انتي غيرها
انتي واخدها قلبي وكل حياتي
ليالي: اه فعلا وانا عشان غيرها تديني حبوب منع الحمل زيها
حمزه: معطتكيش منها غير حبايه واحده بس
مبقتش بحطلك تاني
عايز اجيب منك ولادي يشيلوا اسمي
ويكونوا شبهي وشبهك
ليالي:يعني انت بتحبني
حمزه مسح دموع ليالي وضمها لصدره هامس بااذنها
حمزه:بحبك موووت.
ليالي: طب متمسك بسهام ليه
حمزه:اول ماادبها علي عملته معايا حااطلقها وحااديها ارضها ومالها
مش عايز حاجه من الدنيا دي غيرك
لا سهام ولا غيرها صدقيني
*********************
في اوضه الحجه منيره
………….
منيره:نفيسه
بت ي نفيسه
نفسه جت جري للحجه منيره
نفسيه:نعم ي هانم
منيره:سخني ميه سخنه وابعتي سهاام بيها تغسلي رجلي
نفيسه:حااضر ي هانم
حاضر
نفيسه راحت لسهام الي ايديها اتكسرت من غسيل السجاد
نفيسه:سهام هانم صعبان عليا الي بيحصلك دا
سهام:اهو نصيب ي نفيسه حااعمل اي
نفيسه:الست منيره طالبه ميه سخنه عشان تغسيليها رجليها
سهام:عايزه تذليني اكتر
ماشي
راحت سهام المطبخ وسخنت ميه مغليه
وحطت عليها كلور مركز
وبودره شطه صغيرين وملح
سهام بضحك:عشان تنضفي ي حمااااتي
اخدت سهام الميه ومعاها حجر اسود ووعاء كبير عشان تغسل رجل حماتها
دخلت سهام الاوضه
منيره:يالا بسرعه اغسلي رجلي
قعدت سهام علي الارض جمب رجل منيره راحت منيره زقت سهام برجلها بمعني
منيره:شوفي شغلك واغسلي رجلي
جابت سهام الوعاء الراسع وحطت رجل منيره فيه وراحت كابه الميه المغليه علي رجل منيره
راحت منيره صارخه بالصوت الحياني
منيره بصراخ رج القصررر
منيره: اعااااااااااا الحقوني
ناااااار نااااااار نااااار
جرت منيره علي الحمام من النار الي بتاكل رجلها ومش قادره كل ماتزود في ميه ساقعه رجلها تحرقها اكتر
فضلت تصووووت وصوتها جاب حمزه وليالي وكل الي في القصر لحد مااغمي عليها
سهام وسط الدوشه اتسحبت للبدروم وهي فرحانه في الي حصل لمنيره
*************************
بعد ثلاثه ايام
………………………..
كانت ليالي قاعده في اوضتها بتفكر في خطه ت بيها حمزه لكن صوت تليفونها خرجها من افكارها
ليالي:الوووو
رامز:ازعل كداا عدا ثلاث ايام
لو بعد الاسبوع دا مكنش في حسابي نص ثروه حمزه عليا وعلي اعدائي وحاافضحك ي صاحبه الصون والعفاف وليالي الملاح
ليالي:حااضر
حاااضر
اخر الاسبوع دا كله حايكون تمام وحااديك حقك
رامز:مستني وكله في مصلحتك قبل ماالتحقيق يشتغل واتحول للمحكمه واشهد عليكي
ليالي:لا متقلقش حقك حايوصلك
ليالي قفلت الفون مع رامز
وراحت اتصلت علي طوول ب محسن
محسن:الووو
ليالي:وحياه امك
محسن:في ااي
ليالي:حتته عيل برياله مش عارف ته
محسن:اتفقت مع ولحد حايجيب كرشه النهاارده
ليالي:النهارده قبل مايتكلم ويجيب سيرتي ي محسن
محسن:متقلقيش
حطي في بطنك بطيخه صيفي
ليالي:ي خوفي تطلع قرعه
قفلت ليالي التليفون وكانت زهقانه ومش عارفه اي الي حايحصل بس افتكرت حبيبها عصااام
فااتصلت بيه
ليالي:وحشتني ي عصاام
عصام:كنتي سالتي عليا
ليالي:معلش ي حبيبي
عصام:اي معلش دي تعالي صالحيني
ليالي:صعب اجيلك اسكندريه
عصام:بيني وبينك مواصله نص سااعه
ليالي:انت في القاهره
عصام:مقدرتش اسيبك لوحدك بحبك ومقدرش علي بعدك
ليالي كانت بترقص من الفرحه
ليالي:اديني العنوان انا جيالك ي حبيبي دلوقتي
عصام:وجوزك
ليالي:حااقوله رايحه اشوف امي تعبانه
سيبك انت ي قلبي منه حااظبط الدنيا
اديني العنوان
عصام:العنوان ……….
بس بسرعه مستنيكي
ليالي:مش حااتاخر ي روحي
********************************
في بيت داليا.
………………………
كانت داليا قاعده في بيتها بتتفرج علي صورها القديمه مع جاسر
ودموعها غصب عنها بتنزل علي خدودها من الحسره
سمعت جرس الباب
راحت داليا تفتح الباب
ولقيتها ولاء (سكرتيره جاسر)
داليا ابتسمت لولاء ودخلتها
ولاء:مالك بس ي داليا
داليا:شعور يوجع لما الراجل الي حبيتيه طول عمرك يكرهك ويبقي شايفك رخيصه
ولاء: معلش ي داليا ربنا يعوضك خير
داليا :فاكرني اني ته وبيعته عشان الفلوس
وميعرفش ان رامز كان الحل الوحيد ليا وليه
ولاء:وانتي ناويه تقوليله
داليا :اقوله ااي
اقوله ي حبيبي رامز كان ناوي يسج. نك واتجوزته عشان احميك
ولا اقوله اني كسرت قلبك واتجوزته عشان متتسجنش
ولاء:عندك حق
خليه كدا
وممكن ميصدقكيش
داليا:عندك حق
تشربي ااي ي حبيبتي
ولاء:صديقه الطفوله مش عارفه بحب اي
داليا:حااجيب البيبسي
ولاء في سرها :قال ترجع لجاسر قاال دا نجوم السما اقربلك
جاسر دا بتاعي انا وبس
شافت ولاء صور داليا وجاسر
اخدت كام صوره وحطتهم في الشنطه بسرعه
ولاء في سرها:حاا عصفورين بحجر واحد
*******×************************
في السجن
……………….
رامز كان بيشرب س.جاااره ومهموم بيفكر في الحوت والقضيه
جه قعد جمبه مسجون واخد منه علبه السجاير
رامز بغضب :دي سجايري
المسجون : اسمك ااي
رامز: اي حاانتعرف كمان
المسجون مسك رامز من رقبته
المسجون : اه نتعرف عندك موانع بتاخدها
رامز : احترم نفسك
المسجون طلع اداه حاده (مطوه قرن صغنونه كدا)
و رامز في بطنه كذا طعنه
وقام من جمبه مسح بصماته ورماها بعيد
المساجين اتلمت علي رامز الي كان غرقان في دمه
في كانوا بينادوا علي الشاويش
والي خايفين من الي ضر..به ليقت ,,,لهم ماالسج,,ن ملوش كبير وعالم الجريمه ي غالب ي مغلوب
وفي الي في حاله طالما المصي,به مش عنده
يبقي ميخصهوش حاجه
**********************************
في فيلا كمال عزام
*****************
كان كمال وعائشه وجهاد بيفطروا
كمال:جهاد
بلغي جاسر اننا موافقين
جهاد:الي تشوفه ي بابا
عائشه:اخيرا خاافرح بيكي واشوفك عروسه
جهاد:عن اذنكم لازم اروح الشركه
قامت جهاد واخدت شنطتها وخرجت من البيت وراحت الشركه بتاعه والدها
بعد ساااعه
دخلت نوران المكتب علي جهاد
جهاد:نعم ي نوران
نوران:الطرد دا جالك ي فندم
جهاد:من مين
نوران:مش مكتوب
جهاد:طب اتفضلي انتي
فتحت جهاد الطرد وطلعت صور
واتت من الي شافته
جاسر مع واحده في اوضاع ق,ذره ومع الطرد رساله
الرسااااله
. حرام بنت ناس محترمه زيك تتجوز واحد فلاتي زي جاسر
وعشان متقوليش ان الصور مزوره
الي في الصوره دي تبقي داليا مرات صاحبه الي دخله السجن
هو دخله السجن عشان يتمتع بمراته واديكي شايفه
مبرووك ي عروسه
……….
جهاد دموعها نزلت علي خدها مش عارفه تفرح عشان ربنا كشفه علي حقيقته ولا تحزن عشان اعحبت بيه وبشخصيته وحبيته
جروب ورده صابرينا حلقات يوميه
……………………………………………………….
في مكتب جاسر
…………………………
كان جاسر بيشتغل في المكتب لكن صوت طرق علي الباب فصله عن شغله
جاسر بطريقه عمليه :ادخل
دخل حمزه المكتب
جاسر قام اخد الحوت بالاحضان
جاسر:اخيرررا شرفت
حوووت: حاتشوفني كتير بعد كدا
جاسر:بجد
حوووت: حاارجع للشركه واديرها من جديد
جاسر:اسعد خبر اسمعه في حياتي
عقبال الباقي
حووت: اطمن
انا انولدت من جديد
لما قربت من الموت وفصلني بين ال,,موت شعره شريط حياتي اتعاد قدامي
شوفت الشرب والسهر والسكر والستات
قرفت من نفسي
معنديش حسنه واحده اقابل بيها ربنا
جاسر:انا فخور بيك ي حووووت
حوووت:من النهارده مفيش حوووت
الي لما يشوف ست حلوه يبلعها
انا حمزه
حمزه الي حايبدا صفحه جديده مع نفسه ومع ربنا
.*****************************
بعد مرور شهر
……………………….
حمزه اتغير 180درجه ساب الشرب والمعاصي بتاعه زمان وبقي بيتقي ربنا في كل حاجه
حتي سهام قرر انو يطلقها في اقرب وقت ويديها حقوقها
…………………………….
في فيلا الحوووت
……………..
كان حمزه بيصلي الصبح وبيت,,ضرع لربنا انو يسامحه
صحت ليالي من النوم علي صوت حمزه وهو بيقرا القران
ليالي في سرها : قال الحوووت تااب قاال
يموووت الزمار وصوابعه بتلعب
ليالي راحت لحمزه وصدقت
ليالي:صدق الله العظيم
حمزه:صدق الله العظيم
ليالي:مصحتنيش ليه
حمزه:محبتش اقلق نومك
ليالي:بحبك
حمزه:انا الي اتغيرت وبقيت انسان تاني مش مدعي خليتي من صانع للرزيله تائب خاشع
ليالي: عطتني اسم وهويه وبيت وحب
انا الي المفروض اشكرك مش العكس
حمزه اخد ليالي بااحضانه
حمزه:بحبك
وحااعوضك عن كل حاجه وحشه شوفتيها في حياتك
ليالي:وقت مااقابلتك
نسيت اي حاجه وحشه مريت بيها
حمزه لبس ونزل تحت عشان يروح شركته
اما ليالي مثلت التعب وانها حاترتاح في اوضتها شويه
واستغلت مرضها عشان تكلم عشيقها عصاام
ليالي:اي ي قلبي
عصام:بقالك يومين مبتجيش
ليالي:حمزه في البيت عيونه علياا ومش عارفه اخلع منه
عصام:طب حانخلص منه امته
ليالي:قررريب قوووي حااخلص منه متقلقش انت
عصام:بحبك
.ليالي:بعشقك ي قلب ليالي من جواا
قفلت ليالي مع عصام وحست بدوخه كبيره ووقعت علي السرير
ليالي:ااه راسي
يمكن اكون حاامل
متستبعديش ي ليالي اكون حملت
والله وقربت نهايتك ي حوووت والي في بطني دا يورثك انت واهلك
انا لازم اروح اكشف واطمن اذا كنت حامل ولا لاء
***************************
في شركه كمال عزام
كانت جهاد في مكتبها شغاله لحد مادخلت السكرتيره
نوران:جهاد هانم
في واحد برا عايز يقابلك
جهاد:والواحد دا مقالش هو مين ملوش اسم يعني
نوران:جااسر بيه
جهاد:متدخليهوش وقوليله مجتش النهارده ااي حااجه
جاسر دخل المكتب
جهاد: نوران امشي انتي
نوران:حاضر ي فندم
جاسر:بتهربي مني لييه
جهاد:استاذ جاسر الي بينا شغل وبس
لو سمحت متخلطش الامر
جاسر:انا مش لعبه في ايدك
وقت ماتكوني رايقه تكلميني
وقت ماتكوني زهقانه تبعدي عني وتتحججي بالشغل وتكرهيني
جهاد:وانا مش حااكون نزوه من نزواتك
جاسر:انا عمري ماكنت كدا
جهاد:والله
جاسر:جهاد مالك اتغيرتي فجاه من ناحيتي لييه
جهاد طلعت صور جاسر وداليا ورمتهم علي وشه
جهاد:كنت حاابعتهوملك علي مكتبك
بس انت شكلك معاك نسخه منهم
ملوش ابدا لزوم انك تقولي انك للدرجه دي وسخ ومستواك في الارض
ودلوقتي اطلع برااا لاني حااجيبلك الامن
جاسر اتجنن من الصور الي شافهاا
صور قذ,ره بالمعني الحرفي بتجمعه بينه وبين داليا
جاسر الغضب ارتسم علي وجهه واخد الصور ومشي من قدام جهاد
جهاد الي انهارت بعد مامشي
جهاد بدموع :دا مكلفش نفسه يدافع ويقول انها متفبركه او انها مش بتاعته
خاااين
****************************
في المستشفي
……………….
دخلت ليالي عياده دكتور نسا وتوليد
بعد بضعه من الوقت
الدكتور:الف مبروك ي مدام
حامل في شهر
ليالي:بجد ي دكتور
الدكتور:طبعا ي فندم الف مبروك
ليالي في سرها :دا عصام حايفرح قوووي بالخبر دا
ليالي خرجت من عند الدكتور وراحت فورا لشقه عصام عشان تفرحه بالخبر دااا
******************************
في شقه عصااام
**************
كان عصام قاعد بيتفرج علي التليفزيون بمللل
لكنه سمع صوت جرس الباب
قام عصام بكسل وفتح الباب لقي ليالي
اخدت ليالي عصام بالحضن
ليالي:انا حاامل ي عصاام
عصام اخدها في حضنه ولف بيهااا وطاير من الفرحه
عصام:بجد
ليالي:طبعا بجد
عصام:مبرووك ي روحي
ليالي: حااق….تل الحوووت قريبا ونورث ونسيب البلد المقرفه دي
عصام:ازااااي
ليالي:انت استناني بس وشوف حااعمل اي
عصام:اديني مستني ي روحي
********************************
في فيلا الحوووت
…………………….
رجع حمزه من الشغل بدري وسلم علي امه وطلع اوضته ملقاش ليالي
حمزه:زمانها لسه عند والدتها
حااتصل عليها
طلع حمزه فونه واتصل علي سيده
سيده:الوووو
حمزه:الو ازي حضرتك ي طنط
سيده:الحمد لله ي ابني
ازيك وازي ليالي عامله ااي
حمزه استغرب من كلام سيده
حمزه:ليالي الحمد لله اخبارك انتي ااي
سيده:في نعمه ي ابني الحمد لله
ابقي خليها تيجي تقعد معايا شويه
حمزه:حاضر ي امي
انا قولت اتصل اسلم عليكي
سيده:تسلم من كل شر ي ضنايا
حمزه قفل السكه ورن علي ليالي
الرقم عطي انتظااار
حمزه:روحتي فيين ي ليالي ردي
ردي
*****************************