منوعات

دينا عبد الله

#الفصل_الرابع
#رواية_لعبة_القدر

عبد القوي بضيق: مين دي

بص عثمان علي هيام بعدين بص علي عبد القوي بقلق و خوف ومعرفش يقول ايه

بصلها سلطان بعدين بص علي العيله وقال: مراتي

بصت العيله كلها عليه بصدمه كبيره…. بصتله جميله وبصت علي هيام بصدمه

عبد القوي بغضب جحيمي: مراتك كيف يعني

سلطان: عادي مراتي زي ماااا جميله مراتي دلوقتي

انصدم الكل لما عبد القوي ضـ,ـرب سلطان علي وشه بقوة… شهقت هيام بصدمه وهيا حاطه ايدها على بؤها

عبد القوي بغضـ,ـب جـ,ـحيمي: وتكسر عاداتنا وتقاليدنا وتجيب واحده زي دي تعيش وسطينا وجاي بكل بجاحه وقوه وتقول عليها مراتك

بصله سلطان بغضب مكتوم وهوا مش قادر يرد احتراما ليه… بص عبد القوي علي عثمان بغضب شديد وقال: ابنك اتجنن يا عثمان….. يكنش انت كمان كنت عارف بجوازته الهباب دي

بصله عثمان بقلق وقال: انا…….

قاطعه سلطان وهوا بيقول: ابوي ميعرفش حاجه عن الموضوع ده

بصله عبد القوي بغضب شديد وقال بقوة: طلقها….. طلقها ورجعها مطرح ما جبتها

سلطان: لو طلقتها هطلق جميله معاها

بصله الكل بصدمه و دهشه من رده علي جدو وجميله اللي لسه النهارده فرحهم هيطلقها

جابر عمه بغضب: وانا مش هخلي بتي علي زمتك ثانيه واحده وانت متجوز…. لو كنا مكناش وافقنا من البدايه و….

سكت لما رفع عبد القوي ايده عشان يسكت وبص لـ سلطان بغضب شديد وقال: نعدي الليلة دي عشان الناس اللي برا وبكرا لينا كلام تاني

وخد عبد القوي كل العيله وطلعو من قصر عثمان… بص عثمان لـ سلطان بحزن وضيق من ابو الموضوع قلب جد والحكايه كبرت

عثمان: خد عروستك واطلع وبكرا يحلها الف حلال

خد سلطان جميله اللي ساكته واعيزه تفهم اي الموضوع…. وقفو لما وقفت هيام قدامهم بصت هيام لـ سلطان بحزن وقالت: ممكن نتكلم شويه

جميله: هستناك في الاوضه

وسابتهم جميله ودخلت الاوضه وقفلت الباب…. راح سلطان مع هيام علي اوضتها

هيام: انت ليه مقولتش الحقيقه واني مش مراتك ولا حاجه من الكلام ده….. ليسه سبتهم يتكلمو معاك بالطريقة دي وانت ساكت

سلطان: مش قلم اللي يخليني اقول علي كل حاجه…. انتي هنا في حمايتنا ولولا ان ابوكي واثق منينا مكنش بعتك عندنا… واحنا الصعايدة مبنسبش حد بنساعد اللي محتاج مساعده مهما كان حتي لو فيها طير رقاب….. عايزك اطمني محدش هيعرف مين انتي وجايه هنا ليه

بصتله هيام وكانت حاسه بأمان وصدق من كلامه…. مكنتش شيفاه كدا من اول مره شافته فيها…. اللي عمله النهارده عشانها غير نظرتها ليه

سلطان: وياريت متطلعيش قدام حد بعد كده بالشكل ده

بصت هيام علي نفسها و البيجامه القطيفه اللي لبساها وقالت: اومال عايزني البس ايه

سلطان: من النهارده متطلعيش من اوضتك الا وانتي لابسه عبايه وشال يخطيكي من فوق لتحت

هيام بشده: عبايا وشال….. لا لا انا مش بلبس الحاجات دي

سلطان: بس من النهارده هتلبسيها…. انتي دلوقتي قدام الكل مراتي يعني لازم تحافظي علي نفسك وشكلك قدام الناس عشان محدش يتكلم عليكي ولا عليا…. ولما تدخلي اوضتك البسي اللي انتي عايزاه لكن برا هيا العبايه والشال

هيام بضيق وعناد: مستحيل البس الحاجات دي

سلطان: زي ما انا بتعامل كدام الناس انك مراتي وبدافع عنك… انتي كمان تبقي قدام الناس مرات سلطان وبالشكل اللي يناسب عاداتنا وتقاليدنا….. بكره الصبح هبعتهملك و علي الله هشوفك تطلعي كدا برا تاني

خلص كلامه وطلع بصتله هيام بشده وضيق بيتصرف كأنها مراته بجد ويتحكم فيها تلبس اي ومتلبسش اي

دخل سلطان الاوضه كانت جميله قاعده علي طرف السرير زي ما هيا بالفستان بصتله وهيا عايز تعرف ايه اللي بيجرا

قعد علي الكنبه وطلع سيجاره ولعها وبدأ يشربها تحت نظرات الصمت من جميله

نفخ دخان سيجارته وبصلها وقال: الحمام عندك غيري هدومك ونامي

بصتله بشده يعني ايه تنام… مش عايز يقرب منها في ليلة زي دي…. بس كانت مرتاحه ومبسوطه من جواها انه مش هيقرب منها لانها كانت خايفه من اللحظه دي وتتصرف ازاي مكنتش هتقدر تمنعه وتقوله لا وفي نفس الوقت مش عايزه راجل يلمسها ولا يقرب منها غير حبيب قلبها حازم

جميله: بتحبها

بصلها سلطان وقال: هيا مين

جميله: مراتك بت البندر

سكت سلطان لما عرف ان قصدها علي هيام… بصتله من سكوته وقالت: بتحبها

سلطان: هترفق معاكي يعني ان كنت بحبها ولا لا

جميله: سلطان انت عارف كويس ان كل واحد فينا كان مجبور علي الجوازه دي… زي منتا عارف برضو اني بعتبرك اخويا واكتر ومش قادره اشوفك غير اخويا

سلطان: وانتي كمان عارفه اني بعتبرك اختي ومش هقدر اشوفك غير كده….. بس هنعمل ايه مجبور علينا نعيش دور العريس و العروسه

جميله بفضول: قابلتها فين واتجوزتها ميته

طفا سلطان سيجارته وبصلها وقال: في مصر… لينا يومين

جميله: هتعمل ايه بكرا مع جدك

فرد جسمه علي الكنبه وغمض عنيه وقال: مش عارف…. نامى دلوقتي وبكرا نشوف هنعمل ايه

انصاف بغضب: بتي كانت حاسه عشان كده مكنتش موافقه عليه…. مقلناش ليه من الاول انه متجوز

جابر بغضب: بكرا هجيب بتي من عنده مش خليها تعيش معاها وعلي زمته واحده غيرها

بصله عبد القوي بغضـ,ـب وضـ,ـرب عصـ,ـايته في الارض بقوة وقال: بتنا متكلقش ولا تطلع من بيت جوزها…. بت البندر اللي جايبها هيا اللي هتطلع من بيته وهوا رامي عليها يمين الطلاق….. انا محدش يكسر كلمتي واللي يكسـ,ـرها اكسر رقبته

جابر: ياما قولتلك يا ابوي من الاول سلطان دا جدره مايل ومحدش يقدر عليه وانت اللي كنت تقولي دا عيل وبكلمه مني اوديه و اجيبه….. شوف دلوقتي عمل ايه ولسه…. لسه ياما هنشوف منه

عبد القوي بغضب جحيمي: المايل يتعدل واللي ميتعدلش ادفنه بالحيا

انصاف: افرض مطلقهاش هنعمل ايه هنسيبها علي زمته وتبقي ضره لبتي

عبد القوي بغضب: مفيش غريب يدخل عليتنا….. ولو معملش اللي انا عايزه وكسر كلمتي يبقا حكم علي نفسه بالموـ,ـت…….

#يتبع

#الفصل_الخامس

#رواية_لعبة_القدر

انصاف: افرض مطلقهاش هنعمل ايه هنسيبها علي زمته وتبقي ضره لبتي

عبد القوي بغضب: مفيش غريب يدخل عليتنا….. ولو معملش اللي انا عايزه وكسر كلمتي يبقا حكم علي نفسه بالمـ,ـوت

جابر بمكر: واكيد عثمان كان عارف بالجوازه دي…. اومال معقول ولده يتجوز ويدخل مرته القصر وعثمان ميعرفش

عبد القوي بغضب وتفكير: لو كان عثمان ليه يد في الحكاية دي هيكون ليه معاي كلام تاني

صحيت جميله من النوم علي صوت خبط الباب… بصت علي سلطان اللي نايم علي الكنبه ومغطي نفسه كله بـ اللحاف… بصت علي الباب اللي عمال يخبط بتفكير…. قامت من علي السرير ووقفت قرب سلطان وقال بصوت منخفض: سلطان….. سلطان

رفع سلطان اللحاف من علي وشه وبصلها وقال بنعاس: ايه… بتصحيني دلوقتي ليه

جميله: في حد بيخبط علي الباب والظاهر كدا ابوي و امي جوه ومستنينا تحت

غطي سلطان وشه من غير اهتمام وقال: ما يجو اعملهم ايه يعني

رفعت اللحاف من علي وشه وقالت: قوم نام علي السرير… لو حد فيهم شافك نايم هنا هيقولو ايه علينا

كملت بحرج: ولو سألونا عن حاجه هنقولهم ان كل حاجه تمام بينا يعني

هز راسه بتفهم وقال: ماشي

وكان رايح ينام ضـ,ـربته علي كتفه بغـ,ـيظ وقالت: قوم نام علي السرير قولتلك

اتنهد سلطان وقام من علي الكنبه وراح نام علي السرير…. حاشت جميله اللحاف وحطته علي السرير… وحطت الشال علي راسه وراحت فتحت الباب كانت امها انصاف بصت علي بتها بابتسامة وقالت: صباحيه مباركه يا بتي

ابتسمت جميله وخدتها انصاف في حضـ,ـنها وهيا بتبص جوا الاوضه ولقت سلطان نايم علي السرير… بعدت عن بتها وقالت: الكل مستنيكم تحت متعوقوش

جميله: حاضر

سابتها انصاف وقفلت جميله الباب…. بص جميله علي سلطان لقيته قام ودخل الحمام… اتنهدت جميله بحزن مش عارفه اللي بيعملوه دا صح ولا غلط

في قصر الباشا أنور كان مضاءً بالأنوار المبهجة، لكن الجو كان مشحونًا بالتوتر. البوليس وصل إلى القصر، بقيادة الظابط أحمد. كانوا يبحثون عن هيام، المتهـ,ـمّة بقتـ,ــ,ـل رجل أعمال المشهور جوزيف الكاردي

المفتش أحمد دخل القصر، مصحوبًا بضباطه كان انور قاعد علي الكرسي بهدوء وثبات…قرب الظابط منه وقال بصرامه: بنتك فين يا انور باشا

بصله انور وقال بهدوء: انا لو كنت اعرف مكان بنتي هيام فين كنت هقعد القعده دي

الظابط: بلاش تتظاهر بلبس قناع البرائه وانك متعرفش مكانها فين لان انا واثق ومتأكد انك عارف مكانها و بتتستر عليها….. وانت عارف عقوبة اللي بيتستر علي مجرم ايه… 5 سنين سجن

انور بهدوء: وانا قولتلك معرفش مكانها وكل اللي عندي قولته في النيابه

خلصه الضباط البحث عن هيام في كل جزء في القصر وقف واحد بالنتباه قدام الظابط وقال: مفيش اي اثر ليها هنا يا فندم

ابتسم انور ابتسامه جانبيه…. بصله الظابط وقال بغضب: مش هتهرب مننا فتره طويله و هتشرفنا السجن قريب و هيتلف علي رقبتها حبل المشنقه

بعدين طلع وخد ضباطه معاه ومشي بصله انور بغضب شديد…. بص علي صورة هيام اللي متعلقه علي الحيطه قدامه بحزن شديد هوا عارف انها في امان مع عثمان ومحدش هيقدر يلاقيها…. نزلت دموعه بحزن شديد علي اللي بيحصل معاهم بالإضافة إلى مراته فاتن من ساعة اللي حصل لبنتهم وهيا تعبانه اوى خايف يخسرها وتبعد عنه زي ما بنته بعدت عنه

غمض عنيه بتعب وحزن شديد افتكر مشهد بنته

دخل الاوضه وانصدم لما لقي جوزيف علي الارض و غرقان في دمه و السكـ ينه في قلبه بص علي بنته اللي كانت نهاره عياط وجسمها بيرتجف من شدة خوفها…. اول ما شافت انور جريت عليه وقالت بانهيار وعياط شديد: والله غصب عني معرفش عملت كده ازاي بابا انا مقصدش أأذيه والله العظيم مكنتش اقصد

حاوط وشها بكفوف اديه وهوا بيمسح دموعها بحنان وحزن وقال: عارف ومتأكد…. بس اهدي… اهدي خلينا نفكر هنتصرف ازاي

هيام بعياط شديد: هوا…. هوا اللي حاول يتقرب مني حاولت امنعه معرفتش…. قولتله يبعد عني مسمعش كلامي ملقتش نفسي غير وانا بمسك السكينه و غرزتها في قلبه كان غصب عني معرفتش اعمل ايه

خدها في حـ,ـضنه وهيا منهاره من العياط…. سمعو صوت حد جاي…. خد انور بنته وجري نزل بيها…. ركب عربيته عشان يشغلها ويمشو بسرعه لقاها واقفه بتبص للفيلا بدموع وعياط

انور بخوف وسرعه: هيام اركبي

ركبت هيام العربيه ومشي انور باقصي سرعته

خدت انصاف بتها علي جنب وقالت: قوليلي حصل ايه ولا يكنش سابك يوم دخلتكم وراح لبت البندر

جميله بتوتر: لا مسبنيش فضل معايا

انصاف: الخلاصه يعني حصل ولا لا

جميله: ايوه يما حصل

بصت انصاف حوليها وقالت: اومال فين هيا مش باينه يعني ولا يكنش المحروص جوزك خايف عليها مننا ومخبيها

جميله: و هيخبيها ليه يعني تلاقيها في اوضتها

بص عبد القوي علي سلطان بغضب شديد وقال: فكرت ولا لسه

سلطان بهدوء: مش محتاج تفكير لان قولتلكم مش هطلقها ومش هتطلع من هنا

قام عبد القوي بغضب جحيمي قام عثمان و جابر معاه ما عدا سلطان اللي قاعد هادي ومش همه حد

عبد القوي بغضـ,ـب: هطـ,ـلقها ورجلك فوق رقبتك

انت في الصفحة 4 من 10 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل