
اسفه اتأخرت هلأ لخلصت البارت..
رايكم بمواقف ياسمين..صح او لا
وهي لشو عم تعمل هيك
وموقف محمد كمان منها..
وطلعت الغردقة رح تتحسن العلاقه بينهم او تزيدها مشاكل..
#يتبع
ياسمين الشام 17
رأى الخوف بعينيها وهي تتراجع ..لاخر السرير ضامةً ساقيها
الى صدرها ترتجف خوفا من غضبه..واجهشت الاخرى بالبكاء..
اغمض عينيه بضيق وغادر بغضب وهو يرها خائفة ..
اما عمر وزينب فهما يعيشان اجمل لحظات حياتهما بهذا اليوم..
مر الوقت سريعاً..
عاد محمد إلى جناحه الخاص وعندما اراد فتح الباب استمع لها
تتكلم على الهاتف وهي تبكي..
ياسمين بشهقات : لا مش قادره بقولك خايفه..خايفه منو ياهبه..
…..
ياسمين :عارفه عارفه بس خايف اسيب نفسي واتعلق بيه اكتر ..
((شعر بغصة بصدره هل يعقل انها تحب شخص اخر..هم بالمغادرة لكنه سمعها تقول.))
.
ياسمين : يا هبة انتي معشتيش معاه..
محمد اناني بيحب نفسه أكثر من اى حاجه…ده كان بياخدني بالعافيه وانا مقدرش اعترض..
……
ياسمين :لا انا مش لازم احس بحاجه ناحيته ده غلط..
وهو تغير وبقى كويس بس عشان انا حامل..واول ما اخلف يرجع زي زمان.. يمكن اسواء..انا من دلوقتي خايفه منه..
……
ياسمين :عارفه انه جوزي بس ممكن باي لحظه يسبني ويروحوا انا خايف من مشاعري ناحيته انتي ليه مش حاسه بيا ليه..
…
ياسمين :لا طول منا بعيده عنه كده مشاعري هتنتهي وتم*وت..
((ابتسم بداخله أيعقل انها وقعت بحبه….
لكنه قرر اللعب معها لاخراج تلك المشاعر التي تحاول كبتها..اصدر ضجيج وهو يفتح الباب لتلاحظ الاخرى دخوله..نهضت بخوف وهي تنهي مكالمتها مع صديقتها…لكنه تجاهلها واتجه الى الخزانه اخذ ثيابه واغتسل..اما الاخرى رمقته بنظرات استفهام..تجاهلها محمد..))
مضى بعض الوقت ليخرج من الحمام يجفف شعره و يدندن بعض الاغاني مما اغاظها فكيف له أن يتحول مزاجه بسرعة هكذا ..لتنهض وتنظر اليه..
ياسمين: انا هروح اشوف اخواتي..
محمد ببرود : ما تروحي هو انا ماسكك..مشت نحو الباب لتسمع صوته :استني..
ياسمين توقفت ونظرت اليه باستفهام..
محمد بغمزه :متتأخريش عشان عايزك بحاجه مهمه قوي النهارده..
ياسمين باختناق وتهرب انا هبات عند اخواتي..
محمد : تباتي ليه ان شاء الله.
ياسمين: انا..
محمد بمقاطعة : متتاخريش … تقدري تروحي دلوقتي..
ياسمين شعرت بغصه وهو يتفوه بكلماته هذه فكما توقعت عاد كما كان…لتتجه الى جناح اخوتها وتصدم بضحكات زينب وعمر..
عمر: يابنتي بطلي تجري دلوقتي علي يصحى ..
طيب تعالي اديني بوسه وحده وحيات حبيبك النبي..انا لوبشحت مش كده.
زينب بدلع: لا ويلاا رواح ياعمر..
عمر بتذمر: طيب ينفع كده تودعي جوزك حبيبك عالناشف كده..
زينب : يوووه يا عمر ماقولنا عيب كده.
عمر :طيب قربي هوشوشك واقولك حاجه مهم..
زينب بدلال :لا مش عايزه..
عمر يمثل التعب جلس وقال: يابنتي تعالي بس كلمتين هديتني ..
زينب اقتربت منه بخوف :مالك ياعمر حاسس بحاجه..
عمر امسكها واحاط خصرها بابتسامه: ينفع كده ..
زينب بخجل: سيبني ياعمر مينفعش كده..
دفن وجهه بعنقها واخذ يهمس لها بكلماته الساحرة لتذوب بين احضانه..
اما ياسمين لم تعد تحتمل اكثر لتفتح الباب بغضب وينتفض الاثنان بحرج..
زينب بخوف: يسو انا ..
ياسمين بهدوء: روحي اوضتك يازينب..
زينب :بس انا والله..
ياسمين بصراخ: روحي اوضتك..
اسرعت الى غرفتها بدموع ..
ورمقة الاخرى عمر بنظراتها
عمر بحرج شديد: احم انا هروح بعد اذنك…
ياسمين :استنى هنا هتروح فيني..
عمر :انا..
ياسمين :انت ايه ياعمر ..انت ايه..انا جوزتهالك كنت فاكراك هتقدر تحميها حتى من نفسك..مقدرتش تستحمل شهر ..شهر واحد بس..
عمر نظر الى الأرض بحرج فهو حقا لا يعلم لما فعل ذلك..
هو فقط كل ماكان يشعر به في تلك اللحظة بأنه يريدها..ولم يتحكم بنفسه..
ياسمين :متخلنيش اندم اني وافق عالجوازه دي ياعمر..
عمر بحرج :انا بجد اسف يا ياسمين بس ..بس احم..بس….
والله مش عارف اقولك ايه..
ياسمين :متقولش .. احنا من بكرا هنرجع اسكندريه وانا هبلغ محمد بده..
عمر :بس يا ياسمين..
ياسمين :تقدر تتفضل ياعمر..
عمر :ياسمين انا والله..
ياسمين :اتفضل يا عمر الوقت اتاخر…
غادر عمر بحرج واتجه الى جناح محمد وأخبره بما حدث..
محمد :طبعا غلط ياعمر زينب صغيره و متقدرش تتحكم بنفسها إنما أنت العاقل الكبير..
عمر :خلاص يامحمد انت هتعمل زي مراتك مازينب مراتي وده طبيعي..
محمد :مراتك لما تكون في بيتك ..وعلى عين الناس كلها..مش تختلي بيها كده كانك جايبها من الشارع..
عمر بحده: انت شايفنى كده ..انت شايفني بالقذارة دي..
محمد :انا عارفك ياصاحبي..بس انا بوصلك ليه ياسمين عملت معاك.كده..
عمر بغيظ :طبعا مهي مراتك وهتدافع عنها
محمد :انت شايف كده..
عمر :خلاص يامحمد خلاص كفايه اساساً احننا هنرجع بكرى ومش هننبسط بام السفريه دي..
محمد :ومين قال كده
عمر:.مراتك ياسيدي..
محمد بسخريه: اه وماله سيبها تقول.اللي هيا عايزاه المهم اننا مش راجعين بكرى..
عمر بفرحه :بجد .
محمد :ايوا..
عمر :طيب هتصالحني معاها..دي اكيد مش طايقاني ..دي طردتني..
محمد بضحك: تستاهل ..
عمر بتهديد : شمتاني بيا يامحمد ماشي ..
_____
زينب بخجل : وهي تفرك يديها انا اسفه والله بس انا يعيني..
ياسمين :انتي عارفه اللي عملتيه غلط.
زينب : يايسو متزعليش مني..
ياسمين :مش مهم ازعل منك المهم.تكوني عارفه غلطك كويس. والغلط يفضل غلط ياحبيبتي..
زينب :عارفه عارفه والله مش هكررها تاني .
ياسمين :زينب انتي مش اي وحده انتي غاليه اوي ياحبيبتي عززي نفسك متعملش كده ..انتي مراته مش وحده جايبها من الشارع عشان يعمل معاكي كده ..
زينب….
ياسمين بحنان مسحت شعرها: انا عايزاكي تتعلمي تقولي لا يازينب انتي قدامك دنيا كبيرها ومستقبل هتعيشي عشانه ولسه هتشوفي ناس كتير…
مش كل حاجه عايزنها نعملها احنا لازم يكون لينا حدود منتخاطهاش ياحبيبتي فهمتي..
زينب اومأت براسها بحرج :فهمت..
ياسمين : حبيبتي اللي عاوز يفضل معاكي لازم ميتعداش حدوده معاكي ..انتي غاليه اوي ..اللي يحبك لازم يتحمل ويصبر عشانك ..و كلها شهر وهتبقى مراته قدام الناس وربنا..
زينب :انا اسفه يايسو والله مش هعيدها تاني..
ياسمين :متزعايش مني يا حبيبتي انا بقولك الكلام ده عشانك..
زينب :عارفه ومش زعلانه بس انتي متزعليش مني..
ياسمين :انا عمري ما ازعل منك..انتي واخوك كل حياتى مقدرش ازعل منكم عايزاكم تبقوا احسن ناس بالدنيا..
زينب :ربنا يخليكي لينا ..
قاطعهم رنين هاتفها وكان محمد..
ابتعدت عن اختها واجابته..
محمد: انتي فين لحد دلوقتي مش شايفه الوقت اتأخر..
ياسمين: معلش انا هبات هنا ..
محمد: مفيش مبات ياياسمين قولتلك مفيش مبات.. تعالي هنا لحسن يمين بالله اجيلك هناك..
ياسمين :بس..
محمد بحزم :يلا متتاخريش..
ياسمين بضيق :حاضر جايه ..
وبالفعل عادت ووجدته يجلس بانتظارها..
محمد :اتاخرتي ليه..
ياسمين : كنا بنتكلم وخدنا الوقت..
محمد :اه مهو مع غيري متقفليش بوقك ..ولما تجي عند تتخرسي نهائي.. اتحايل عليكي عشان تنطقي الكلمه مفيش..
جلست ياسمين لتقول ببرود : عايز ايه يامحمد.
محمد اقترب منها: هكون عايز ايه يعني…
ياسمين بارتباك: بس انا..لم تكمل كلماتها ليعتليها وووو..
في الصباح ..
استيقضت وهي تشعر بالاختناق فهو حقا لم يتغير كما لقد عاد لطبيعته معها…
لتستيقظ من شرودها على صوته صباح الخير ..
ياسمين ….
محمد :يلاا اجهزي عشان هنروح
ياسمين :انا تعبانه ومقدرش اخرج..
محمد :بقولك ايه مش ناقصة نكد بقولك قومي اجهزي عشان خارجين..
ياسمين: قولتلك تعبانه تعبانه ايه مبتحسش …
محمد بتحذير :ياسمين اجهزي بسرعه..
ياسمين بتذمر :حاضر حاضر قايمه اهوه..
حمل هاتفه وهدر بها :متتاخريش. هستناكي براا..
ياسمين ….
محمد اتصل بعمر: هااا جاهزين..
عمر بابتسامه: ايواا بس علي لسه نايم ..
محمد : احمله وهاته مش انت جوز اخته والا ايه..
عمر: وانت يا حيلتها هتعمل ايه..
محمد بسخرية: هحمل مراتي هعمل ايه يعني ..
عمر :يابختك انا ممنوع من الاقتراب واهي منكده عليا من الصبح عشان امبارح..
محمد بشماته :تستاهل ويلاا اقفل عشان منتاخرش..
وبعد لحظات خرجت إليه..
محمد: جاهزه..
ياسمين :ايواا
محمد مد يده لها: تعالي..
ياسمين تجاهلته ومشت..
لكنه امسك يدها بهدوء ومشي بها ليصلوا الى مجموعه من اصدقاء عمر ومحمد امام يخت كبير ليصعدوا به وينطلق بهم..
لكنها لاحظت اختفاء محمد .
بحثت عنه بعينها ولم تجده لتسأل عمر ..
ياسمين بحرج :هو محمد فين ياعمر..
عمر بخبث: مش عارف اخر مره شفته فيها كان مع نسرين..
ياسمين بضيق فقد لاحظت نظرات تلك المدعوه نسرين لمحمد
لتنهض من مكانها: طيب هروح اتفرج عاليخت..
تجولت قليلاً باليخت وهي تبحث عنه بكل مكان ولم تجده حتى سمعت صوت نسرين اقتربت من الباب وفتحته قليلاً لتجد الاخرى تحتضن عنقه وملتصقة به مما زاد ضربات قلبها بعنف ودموعها تساقطت لتسمعها تقول..
نسرين بدلال وحشتني يامحمد اوي اوي اوي …وهي تقترب منه وتقبله..
ياسمين……
محمد…
يتبع…
ياسمين الشام 18
محمد : انتي هنا وحدك ليه …
مسحت دموعها بسرعة لتقول : حبيت افضل لوحدي..
جلس بجانبها ونظر الى البحر امامه : بتعيطي ليه..
ياسمين : مبعيطش..انا كويسه..
محمد :طيب هربتي ليه..
ياسمين :هربت من ايه..
محمد :ياسمين انا عارف انك كنتي واقفه بتتسمعي عليا انا ونسرين..
شعرت بغصة تخنقها…
ليكرر سؤاله : محمد هربتي ليه..
ياسمين بغصه:انت عرفت اني هناك ازاي..
محمد :مش مهم المهم جاوبيني على سؤالي..
ياسمين بسخريه :حبيت اسيبكم براحتكم..
محمد :اهااا اومال ليه بتعيطي دلوقتي..
ياسمين بحده :مابعيطش ..انت مش مصدق ليه.
محمد اقترب منها ووضع يدها خلف كتفها ليجذبها اليه ..لتبكي الاخرى..
محمد بابتسامه ودلوقتي هتقولي مبعيطش..
مسحت دموعها وحاولت الابتعاد عنه لكنه همسه لها بود :متبعديش خليكي كده..
ياسمين: انت بتعمل كده ليه..
محمد:انا عملت ايه مش فاهم..
ياسمين :انت من شويه كنت معاها ودلوقتي …لتصمت..
محمد :اولا انا كنت معاها عشان كانت بتحكيلي عن مشكلتها مع خطيبها . ويمكن هي نسيت نفسها عشان كنت خطبيها قبل كده..
وثانيا انتي مراتي وحقي اني افضل جنبك دايما زي مهو حقك تزعلي من المواقف دي وتواجهني بيه مش تهربي زي ماعملتي..
ثالثا والاهم محصلش حاجه مابينا وانتي لوكنتي فضلتي ..كنتي هتشوفي بعينك..
ياسمين براحه و ابتسامه حاولت إخفائها وهي تمسح دموعها لتقول بكذب: وانا مالي إن كان حصل واللا محصلش..
محمد بضحك :لا والله ومن مش شويه كنتي مم*وته نفسك مالعياط ليه ..
ياسمين نهضت بحرج وتهرب :مش هنروح عندهم دل..
جذبها لتعود للجلوس بجانبه سيبك منهم وخلينا لوحدنا شويه..
جذب رأسها على كتفه والاخرى بداخلها تتراقص من الفرح ..
محمد :ياسمين
ابتعدت عنه ونظرت اليه…
محمد امسك يدها وتنهد عميقاً: انا عارف اننا عرفنا بعض في ظروف وحشه..وعارف كمان اني جيت عليكي اوي بالعلاقة دي..ليكمل هي الدنيا كده بتخلينا نقابل الناس الصح بالوقت والظروف الغلط ..
ياسمين :انت بقول الكلام ده ليه..
محمد : عشان عايز ننسى كل حاجه ونبتدي من جديد..
ياسمين :…..
محمد: عارف اني ظلمتك بالجوازه دي..وعارف ان اللي عملته فيكي صعب تنسيه في يوم وليله..بس انا بجد بحبك..
ياسمين :انت ما..
محمد بمقاطعه :متقوليش مابحبكيش عشان انتي مش جوى قلبي ومش عارفه بمشاعري ناحيتك..انا اه كنت بجي عليكي قوي زمان بس عشان انا راجل ماليش في الحرام..وانتي مراتي يعني حلالي ..بس انتي رافض الفكره دي وكنتي حاسه اني باخدك بالعافيه بس عشان ظروف جوزنا ..انتي مش متقبلاني كجوزك لسه..
ياسمين حاولت قدر الامكان عدم البكاء لكنها لم تستطع احتضن وجهها بكفيه ومسح دموعها..ليقول بحب: انا بحبك وعايزك تفضلي مراتي العمر كله ..
ياسمين..
محمد :انتي قولولي اه صدقيني هخليكي اسعد وحده بالدنيا دي كلها..
لم تعرف مالذي ستقوله لتضع راسها على كتفه والاخر يشدد باحتضانها
*****
عمر :يازينب فكيها بقى ما انا اعتذرتلك وخلاص.
زينب: قولتلك محصلش حاجه خلاص
عمر :لا والله اومال مالك مكشره مالصبح كده ليه..
زينب بحرج: عشان انت مش عارف انا امبارح حسيت نفسي صغيره اوي بعين اختي ..وبجد محرجه جدا منها..
عمر :ياسمين كبيره وواعيه واكيد مقدرة الموقف..
زينب :موقف ايه ياعمر متعصبنيش..احنا امبارح غلطنا اوي.
عمر :اه غلطنا واعتذرت وخلاص انتي هتوقفي على الغلطه .
زينب :…
عمر جلس بجانبه وضربها بخفه :ما خلاص فكيها بقى ووريني الابتسامه الحلوه وحشتنى اوي..
زينب : بس مش هتكررر اللي حصل امبارح..
عمر بضيق :ياباااااااي وهو حصل أي امبارح يعني ..
زينب بغيظ :عمر .
عمر :خلاص خلاص مش هكررها..ليكمل بغمزه و هو شهر وهتبقى ببيتي ياجميل ونعمل اللي احنا عايزينه ومحدش ليه كلمه علينا…
زينب بتذمر: بطل بقى..
******
محمد :ياسمين.
ياسمين هممممم..
محمد :انا محضرلك حاجه حلوه وعايز اوريهالك..
ياسمين باستفهام: ايه..
محمد نهض وجذبها معه: مفاجأه تعالي هتشوفي بنفسك..
ياسمين : بس اللي متعرفوش اني بخاف من المفاجآت يامحمد..
محمد بابتسامه :متخفيش وانتي معايا..
ياسمين بابتسامه استسلمت له ومشت معه…
دخلا غرفة مليئة بالياسمين و مزينه بطريقه ساحره بالبالون الاصفر والابيض ليطغى عليها الهدوء والرقي.
ياسمين بفرحه :اي ده ياسمين..لتسرع وتحتضن تلك الورود بكفيها والسعادة تملأ وجهها..نظرت إليه بسعاده:هو انت عملت كده عشاني..
أومأ محمد برأسه بحب : ايوا عشان عارفك بتحبيه الياسمين ..
تجولت داخل الغرفة كفراشة تنتقل بسعاده شرد بها لاول مره يرها بهذه السعاده وبسببه ايضا لقد استطاع اسعادها ..كم تبدو جميله وهي تبتسم هذا ماكان يجول بداخله…
ناداها بحب التفتت اليه لتجده خلفها..
محمد بحرج :احم ..انا مبعرفش بالرومنسيه وكده يعني..مبعرفش اقعد على ركبي واعمل الجوه ده ..بس انا جايبلك ده..ليخرج علبة صغير فيها خاتم بسيط نظرت إليه بانبهار..محمد انا اسف على كل حاجه وحشه عشتيها بسببي ..
وانا اسف على كل وقت كنتي محتجاني فيه ومكنتش جنبك..كل اللي عايز اقولهولك اني بحبك.
وقفت بصدمه من اعترافه وكل مافعله اليوم لاجلها..
.ليكمل الاخر معرفش امتى ولا ازاي بس انا بحبك..عارف انك لسه مش حاسه بالامان معايا..بس صدقيني هحاول اعمل اللي اقدر عليه عشان تبقى سعيده..اخواتك هيبقوا اخواتي من النهارده وهنربي ابننا مع بعض ..
ليكمل بحرج :انا راجل ماليش في الحرام عشان كده كنت بجي عليكي في بعض الاوقات وانت كنت تتحمليني بكل حالاتي..سامحيني لو قدرتي..وانا من دلوقتي حابب نبتدى من جديد ..
بكت بصمت
محمد :لا والنبي بلاش عياط دلوقتي ….
اومأت براسها بابتسامه ليحتضنها بحب ويبتعد قليلا هامسا انا عارف ان الخاتم جيه متأخر .. حقك عليك ليكمل بابتسامه المهم انه جيه مش كده..
امسك يدها بحب والبسها الخاتم وحملها وهو يقبلها وهي لاول مره تكون متجاوبة معه لا بل ترغب بذلك ليبحروو في عالمهم الخاص ..ووو
*********
بعد مرور شهر…في صالة الزفاف
زينب بتوتر :انا خايف اوي يايسو..
ياسمين بابتسامه : الخوف في اليوم ده طبيعي ياحبيبتي ..
زينب امسكت يد ياسمين وتمسكت بها بطفوله:خليكي جنبي متسبنيش ارجوكي…
ياسمين بضحك: اللي يشوفك دلوقتي مايشوفكيش وانتي بالغردقه فاكره.
زينب بغيظ :بس يايسو كفايه حرام عليكي..
اقترب منهما عمر وقبل جبينه وشعر بارتعاشها وخوفها همس لها بحب : طالعه زي القمر النهارده..
زينب..
محمد جذب ياسمين اليه بحب واحاط خصرها : الف مبروك
عمر وزينب :الله يبار فيك
ياسمين بهمس :عيب كده يامحمد ميصحش الناس بتبص علينا ابعد شويه..
محمد : مايبصوا وانا مالي..
ياسمين : محمد..
عمر بتسرع: ايه ياجماعه اظن كفايه علينا كده هاخد عروستي ونطلع الجناح بتاعنا..
محمد : مستعجل على ايه متسيبكم شويه محنا مبسوطين..
عمر بغيظ: اتبسط هو انا ماسكك ياعم ..يلاا يازينب..
زينب لم تتحرك ونظرت الى ياسمين برجاء وطفوله..
عمر :مالك يا زينب..
زينب بتوتر :انا عايزه ياسمين تطلع معايا..
انفجر محمد ضاحكا على صديقه ليقول بسخريه : مفيش مشكله اطلعي ياياسمين وانت ياعمر تحب تشرب حاجه…
عمر: تطلع فين ياعم..انت حد مسلطك عليا..
محمد :يابني عروسه ومش عايزين نزعلها …
عمر : اطلع منها انت ..لينظر الى زينب المتوتره : ينفع كده يازينب..احنا مااتفقناش على كده ياحبيبتي..وياسمين هتجيلك بكرى الصبح مش كده ..
ياسمين :ايوا ياحبيبتي اطلعي انتي مع جوزك..
زينب :بس يايسووو.
ياسمين همست: لها ياحبيبتي اطلعي مع جوزك الناس بتتفرج علينا عيب كده..
زينب برجاء: طب اطلعي معايا والنبي..
ياسمين تنهدت بضيق: ماشي هطلع معاكي..
عمر بصدمه: تطلعي فين انت بتتكلمي بجد…
محمد بسخريه : وانا كمان طالع معاكوا ..
عمر بغيظ :والله انت بالذات مش هتطلع ايه ياسمين اي ..
ياسمين :معلش هوصلكم الجناح بتاعكم وانزل..
عمر تنهد بقلة حيله وهو يرى زينب تتشبث بيد اختها ..
محمد همس له: دي اخرت اللي يتجوز عيله..قابل بقى
عمر :عيله بعينك يااخي والله حاسس انك عدوى مش صاحبي..انا هطلع اشوف اخرتها ايه..
وبعد لحظات..
زينب: انا خايفه متسيبنيش لوحدي..
ياسمين: مش ده عمر اللي بتحبيه وفضلتي زعلانه لحد مارجع ايه اللي غيرك دلوقتي..
زينب :بحبه حاجه واللي بيحصل ده حاجه تانيه يايسو انا بجد خايفه منه بصي عليه عامل ازاي..
عمر كان يستند براسه على الحائط مغمض عينيه بضيق ربطة عنقه مفتوحه والغضب ظاهراً عليه ينتظرها تنهي حديثها مع اختها….
ياسمين: متخفيش خشي انتي وانا هتكلم معاه..
زينب :بس .
ياسمين :من غير بس اعملي زي مابقولك وانا بكرى من الصبح هكون عندك يلااا ياحبيبتي ..
زينب بضيق: حاضر…دخلت بتوتر الى الجناح الخاص بهما..
لتتجه ياسمين الى عمر..
ياسمين بحرج: احم.. عمر..
اعتدل بوقفته بسرعه :هااا حصل ايه وزينب ماله..
ياسمين: مفيش بس هي خايف ومتوتره شويه انت عارف انها لسه صغيره..ياعمر عشان كده عايزاك تاخد بالك منها..
عمر :متقلقيش زينب في عنيا انتي مش عارفه انا بحبها قد ايه..
ياسمين :عشان كده عايزاك تاخدها بالهداوه وبشويش عليها عشان متنفرش منك..
عمر: متخافيش اقدر اروحلها دلوقتي..
ياسمين : اتفضل بس مش هوصيك عليها..
عمر ابتسم يطمىنها متقلقيش ….ووووو
يتبع ..
ياسمين الشام 19 والاخيره
دخل عمر ليجدها ترتجف ومرتبكه ابتسم بهدوء وهو يفك ربط عنقه ويرميها ويخلع الجاكيت وجلس بجانبها..
عمر: ايه ياحبيبتي مالك..
زينب…
عمر: زينب مالك ياروحي..
زينب بطفولة وخوف: انا انا خايفه ياعمر..
عمر خايفه من ايه ..
زينب..
عمر امسك يدها بحب: متخفيش ياحبيبتي ..ليكمل حديثه محازلا جعلها تنسى توترها ..اه تصدقي نستيني اقولك ..
زينب: على ايه
عمر: مش انا حجزت عشان بكرى هنسافر..
زينب : نسافر
عمر اخرج هاتفه : ايوا تعالي قربي عاوز اوريكي هنروح فين.
زينب اقتربت منه بفضول ..
عمر: بصي هنروح شروم شهر بحاله هنتفسح ونروح نشوف الدولفين و تلعبي معاه.شايفاه اللي بالصوره دي هنلعب معاه ونتصور كمان.
زينب :بحماس بجد ياعمر
عمر قبل يدها بحب: ايوا ياقلب عمر
عمر وهو يقلب بالصور :وكمان هنشوف النوافير بصي شوف جميله ازاي..
زينب : دي جميله اوي
وضع يدها خلفها ليقربها منه واكمل حديثه..:هنشوف سباق السيارت لو تحبي ايه رايك..
زينب : امممم لو انت حابب ماشي..
عمر بضحك :ماشي بلاش السيارت…
زينب نظرت اليه بضحك : يكون احسن..
عمر : بصي الصوره دي هندخل جوى البحر بغواصة زي دي من الزجاج ونشوف البحر من جوه ..
زينب بانبهار : اللله ياعمر.
عمر : بكراا هلففك شرم كلاها ونبعد عن كل الناس ونفضل لوحدينا ليقبل جبينها لتشعر بالخجل وحاولت الابتعاد عنه..
لكنه منعها واكمل حديثه وايه رايك كماز نركب الخيل جنب الشط.وناخد صور كتيرر اوي.
زينب بحماس : ياريت بكرا يجي بسرعه ياعمر عشان نسافر.ونتفسح..
عمر :مش بس كده هنرح سفاري كمان ..
.واخر حاجه هنعملها نتسوق ونجيب هدايا للكل لياسمين وعلي ومحمد وعمو ادهم ايه رايك..
زينب بحماس:اكيد موفقه..بس مش هناخد ياسمين وعلي معانا..
عمر بغيظ: ناخدهم فين ياحبيبتي بقولك لوحدينا عشان ناخد راحتنا.اقترب منها واراد تقبلها لتنهض بارتباك انا انا عايزه انام ..
تنهد بضيق :ماشي ياحبيبتي خشي غيري وتعالي عشان ننام بكرى يومنا طويل والنهارده تعبنا اوي..
زينب بحرج اخذت ثيابها: ماشي هخش اغير بالحمام..
عمر:طيب ياحبيبتي خدي راحتك وانا هغير هنا..
بعد لحظات كان قد بدل ثيابه وينتظرها تخرج..لكنها تاخرت..
طرق الباب ليقول بقلق: زينب حبيبتي ..انتي كويسه..
زينب..
عمر طرق الباب مرة اخرى: زينب متقلقتنيش عليكي انتي كويسه..انا هفتح الباب ماشي…اراد فتح الباب ليجدها تفتح الباب وتخرج وهي ترتدي بيجامة وردية..
عمر بحب :ايه ياحبيبتي اتاخرتي ليه..
زينب :عمر انا انا..
اقترب منها وهمس لها:..متخفيش ياحبيبتي انا مش مستعجل على حاجه..
زينب :نظرت اليه يعني انت يعني..
.عمر: خلينا ننام عشان بكرى عندنا سفر من الصبح..
زينب :ماشي انا هنام هنا..
عمر. : افندم بتقولي ايه..
زينب:هنام عالكنبه هنا..
عمر:زينب يلاا ياحبيبتي خلي الليله تعدي على خير.
زينب :بس ياعمر..
عمر:لا منتي مش هتجي الا كده ليحمله ..وسط اعتراضها ليغلق النور ويحتضنها :اششش سيبني انام وانتي بخضنه مش هعمل حاجه دنا مصدقت واليوم ده جيه..
زينب…
عمر ابعد خصلات شعرها وقبل خدهاا ليهمس لها :تصبحي على خير ياحبيبتي
زينب بتوتر من قربه :وانت بخير..
******
محمد: اهدى ياحبيبتي مينفعش التوتر ليكي وانتي حامل..
ياسمين:انا قلقانه عليها هي كانت خايفه اوي..انا ندمت اني جوزتها..بس والله لو مشفتهاش زعلانه بسببه مكنتش قبله بالجوازه دي..
محمد :عمر شب واعي وهيعرف يتصرف معاها ويحتويها..
امسكت هاتفها لا لا انا هتصل بيها..
محمد: تتصل ايه ياياسمين هو عند وخلاص بقولك متخفيش عليها مع عمر..
ياسمين :بس يامحمد..
محمد:مبسش خلاص بكرى من الصبح هنروحلهم ماشي ويلااتعالي نامي بقى تعبتيني من الصبح داير وراكي..
ياسيمين بضيق :بالله عليك اتصل بعمر يامحمد وطمني عشان خاطري..
محمد :ميصحش اتصل بيه بالوقت ده عيب..
ياسمين :برجاء عشان خاطري ..
محمد تنهد بقلة حيله.:.ماشي ..اخرج هاتفه واتصل بعمر
ليجيبه الاخر بنوم..
عمر: في حد بيتصل بالوقت ده..
محمد:وانا اعمل ايه يعني منتا عارف حماتك بقى..قولي عروستنا فين..
عمر:نايمه.
محمد:نايمه بجد ياعمر..
عمر بهمس وغيظ :ايوا يامحمد وبلغ ياسمين ان زينب كويسه ونايمه وطمنها وبكرى تبقى تيجوا تتطمنو عليها ماهي مراتي هو انا هكلها..خرج صوتها الناعس: بتكلم مين ياعمر ..
عمر:مفيش ياحبيبتي كملي نومتك..
محمد بسخريه :ياحنين معرفتكش..
عمر:هي مش نقصاك يامحمد سلام بقى..
محمد نظر الى ياسمين :هااا اطمنتي..اهي نايمه ولا على بالله وانتي شاغله نفسك على الفاضي..
ياسمين براحه :الحمد لله طيب انا هروح انام بقى..
محمد:لاتنامي ايه.هما غارقانين بالعسل واحنا هنا هنام لا ياحبيبتي..
ياسمين بضحك؛ عايز ايه يعني..
محمد حملها بغمزه: يعني هكون عايزه ايه..
ياسمين :طب براحه نزلني يامحمد متنساش اني حامل ..
محمد:متخفيش وانتي معايا..ووووو
*******
بعد مرور عشرة ايام..
ادهم بسعاده : خلاص يامحمد كل حاجه رجعت زي مكانت..
محمد بابتسامه: ايه يابابا سر الابتسامه دي..
ادهم:شركة اسر اعلنت افلسها والناس بتطالب بفلوسها..وحجزوا على كل ممتلكاته وباعوها بالمزاد..
وقبل قرار الحجر قدرت اشتري اسهمه في شركتنا يعني بكده خلاص مبقاش فيه اسر…ولا امير…
محمد:الحمد لله يابابا المهم انك تبقى مبسوط بده..
ادهم:الحمد لله يابني..حق قاسم رجع ودلوقتي اقدر اقابل ربنا وانا مرتاح..
محمد:متقولش كده يابابا ربنا يديك طولة العمر..
******
في شرم الشيخ.في جناح عمر وزينب..
خرجت من الحمام ووقفت امام المرآة تجفف شعرها وهو كان عمر يعبث بهاتفه.لينهض بسرعه ويحيط خصرها همس لها :ببحبك.
زينب وانا كمان
ليقاطعهم رنين هاتفها وكانت ياسمين لتجيب الاخرى بسعاده عمر بضيق هخش اخد شور كلميها براحتك .
زينب :ماشي يياحبيبي…
بعد لحظات خرج عمر ووجدها قد انهت حديثها مع اختها وتقف امام الخزانه..
عمر: بتدوري على ايه ياحبيبتي..
زينب: هشوف البس ايه عشان نخرج نتفسح ونتبسط..
اقترب منها: لا مهو احنا النهارده مش هنخرج نتفسح..
زينب:بتكشيره انت بتقول ايه ياعمر. بس انا عايزه اخرج واتبسط..
جذبها من خصرها لترتطم بصدره :محنا هنتبسط بس بطريقه ثانيه..
زينب بارتباك: عمر انت لم تكمل حديثها ليقبلها بعشق ويهمس لها ببحبك..
توردت وجنتيها ونظرت الى الارض..
عمر رفع ذقنها ونظر الى وجهها المتورد ليعود لتقبيلها من جديد
دفن وجهها بعنقها ..
زينب :عععمرر…
عمر بابتسامه حملها وقبلها وهي بين احضانه واتجه بها الى السرير ووووووو..
******
بعد ثلاث سنوات..
ياسمين :مبروك ياحبيبتي الف مبروك..
زينب بسعاده :ربنا يبارك فيكي يايسو
محمد :هاا يزينب ناويه تدخلي كلية ايه..
زينب :مش عارفه.
ياسمين بتسرع ؛طب او هندسه اكيد..
عمر :ليه ياياسمين حرام عليكي.طب ايه..مش شايفه اختك راميه ابنها عليا وبقيت بابا وماما كمان..
زينب بابتسامه :عارفه انك تحملتني كتير ياعمر بس خلاص هانت..
ياسمين: ياعمر انا كان نفسي تدخل طب او هندسه احسن.
عمر:لا هي تلاقي كليه سهله عشان تعرف توافق بيني وبين ابنها ودراستها كمان..
ياسمين :بس
محمد: بس ايه ياحبيبتي سيبيهم براحتهم..بعدين احنا مسمعناش راي زينب هااا يازينب بتحبي تدخلي كلية ايه..
زينب:بصراحه حابة ادخل الحقوق..
عمر بسعاده: دي كليه سهل وهتقدري تكملي باي وقت..
زينب: اي رايك يايسو ..
ياسمين :براحتك ياحبيبتي اكيد اللي انتي عايزاه دي حياتك..
ليحتصنها اخيها علي ويقبل خدها ؛ايه انتي نسيتين يا يسو انا اللي هدخل طب وهشرفك..
ياسمين بحب :ربنا يفرحني بيك انت كمان ياحبيبي واشوفك باعلا الرتب..
علي:ويخليكي ليا ياحبيبتي..
ياسمين :انا هروح اشوف قاسم بيعيطي ..
اسرعت وصعدت لتجده يبكي احتضنت صغيرها بعمر السنتين ونصف حتى هدئ بين احضانها ..لترى صورت والديهاا..حملتها بدموع..
ياسمين : كنت عايزاكوا تبقوا جنبنا بالوقت ده عشان تشوفوا اد ايه احنا مبسوطين..
عارفيين زينب مبسوطه مع جوزها اوي مكنتش عارفه ان عمر هيحافظ عليها وياخد باله منها كده هو طلع راجل بجد وانا بحمد ربنا اني وافقت على جوزهم..
اما علي فهو بسنه ده تعبني شويه بس بيسمع الكلام وبيحبني لتكمل بحماس وعايزاه يبقى دكتور قد الدنيا وان شاء الله هفرح بيه كمان وهيبقى احسن دكتور بالدنيا..
اما انا الحمد لله مرتاحه اويي مع محمد هو اه طبعه صعب شويه واحيانا مش بفهم عليه ..
بس بيحبني اوي وقلبه طيب وده اللي مخليني متمسكه بيه ..وابني قاسم مالي عليا الدنيا..
انشاء الله بكون عملت اللي اقدر عليه عشان ترضوا عني عن بنتكم ياسمين الشام .
لتشعر بيدين تمسح دموعها بحنان..لتجده محمد جلس بجانبها:..بتعيطي ليه ..
ياسمين :عشان فرحانه..
محمد:والفرحانه بتعيط..
ياسمين بضحك: هو انا لما بفرح كده..
محمد امسك الصوره من يدها وقال :ربنا يرحمهم ..
ياسمين:يارب ..
جذبها اليه : مش عايز اشوف دموعك.حتى لو كانت دموع الفرح ماشي.
اومات براسها قبل جبينها بحب يلاا عشان عمر عزمنا عالعشا بمناسبة نجاح زينب ..
وفي النهايه وحققت ياسمين ما كانت تريده حافظت اخوتها واهتمت بهم جيدا….وعوضها الله بمحمد وبطفلها قاسم..
تمت بحمد الله💚