
محمد طرد الممرضة ومنعها من إعطائها حقنة اخرى لكي تستيقظ وتستعيد وعيها..مضى بعض الوقت..واستيقظت الأخرى بتعب ..وضعت يدها على راسها تشعر بالدوار والارهاق..
محمد : حمدالله عالسلامه..
ياسمين….
محمد :يلاا خلينا نمشي..
ياسمين….
اقترب منها هساعدك تغيري عشان نمشي..يلاا ياياسمين..
ياسمين حاولت النهوض بتعب لتهمس:انا هغير..لتشعر بالدوار لكنه امسكها .واجلسها على السرير: بطلي عناد هساعدك تغيري ونروح….
ياسمين استسلمت له فهي حقا ليست بحالة تستطيع النقاش بها وبالفعل ساعدها واخذ بيدها وهي تستند اليه ..
ياسمين : احنا هنروح فين..
محمد : هتعرفي بعد شويه..
ياسمين :بس انا تعبانه وعايزه انام..
محمد :خلاص مفيش نوم بعد النهارده كفايه..عليكي كده..
ادارت وجهها بضيق ونظرت من نافذة السيارة.تراقب الطريق والناس الذي يتجولون كل يذهب الى عمله منشغلون بهذه الحياة يتسابقون للعيش..
محمد :ياسمين..
ياسمين..
محمد هزها لتنظر اليه :وصلنا..انزلي..
تحدرت من السياره..لتجد نفسها فوق تلة وسط غابة تحيطها الاشجار الخضراء…
ياسمين :احنا هنا ليه..
محمد : عشان تعيطي براحتك..ومحدش يشوفك
ياسمين : مش عايزه اعيط..
محمد :لا عايزة تعيطي ..متكتميش عشان كده مش فى صالحك..
ياسمين بغضب : انا عايزه اروح..لتهم بصعود السيارة..لكنه امسك يدها واوقفها..
محمد بسخريه : عارفه انا مشفتش حد اضعف ولا أجبن منك بكل حياتي..
نظرت اليه بصدمه…
محمد : بتبصيلي كده ليه ليكمل بسخريه انت بتمثلي الزعل عشان تهربي..تهربي من مسؤولياتك من اخواتك اللي بقالك يومين مش دريانه عنهم انت فاكره بس انت اللي خسرتي ..هم اللي خسرو معاكي وعلى فكره هما خسروا اكتر منك عشان هما لسه صغيريين محتاجين ابوهم معاهم انما انت ..عشتي معاه عمرك كله ..ودلوقتي عاوزه تعيشي الدور كويس عشان تهربي من المسؤوليه اللي بقت عليكي…ليضحك..معرفش ازاي انت جبانه كده..بصراحه..انا زهقت منك ومن انانيتك خلاص كفايه بقى ..كفايه تمثيل..
ياسمين بحده انت بتكلمني كده ليه..اسكت اسكت كفايه مش عايزه اسمع حاجه خلاص
محمد بحده :لا مش كفايه فهمنا ابوكي مات.. خسرتيه وبقيتي يتيمه ..بس بعد.كده ايه .لو فضلتي كده هتخسري..ايوا اخواتك كمان هيضيعو عشان أنانيتك..
نزلت دموعها كالشلال الدموع التي كتمتها منذ وفاة والدها تضربه على صدره كفايه كفايه حرام عليك ..انا تعبت ..تعبت مش قادره اكمل..مش قادره
ابتسم لانه وصل لمبتغاه فمنذ وفاة والدها جفت دموعها مما أثار قلقه وقلق الطبيب الذي عالجها..لتردف الاخرى انا تعبت مقدرش اقاوم اكثر..
محمد صوتي ايوا ..صوتي كمان ..طلعي كل اللي جواكي… زاد صراخها وقفت على تلك التله لتصرخ بكل صوتها تنادي والدها ودموعها تتطاير مع نسمات الهواء البارد ..لتجلس على الارض..وشهقاتها تعلو..
جلس بجانبها.:.ربنا يرحمه..ابوكي رح عند ربنا الرحيم ..قومي زينب وعلي بحاجتك..
ياسمين ببكاء وشهقات :انت ازاي..ازاي كده..ازاي..
محمد : عارف اني قسيت عليكي جرحتك بس لازم تطلعي من الدوامه اللي انتي فيها.مش هتفضلي كده..قومي يا ياسمين…قومي .جذبها لتنهض..
احتضنها لثواني حتى هدأت شهقاتها..ابعدها عنه ومسح دموعها ليقول: مش هنفضل كده زينب وعلي مستنينك ميعرفوش حاجه وهما لسه صغيرين…لازم حد يفضل جنبهم..انا حجزت وطيارتنا المسا…
دموعها مازالت تتناثر على وجنتيها دون توقف …شعر بالراحه..وهو يراها تخرج كل حزنها وغضبها بتلك الدموع.استسلمت له وهو يجذبها خلفه لتصعد السيارة ويغادرا
____
فتحت زينب الباب لتراه ..فهي لم تعلم بعد بوفاة والدها
عمر بابتسامه :مساء الخير ياقمر…
زينب بغيظ : انت ايه اللي جابك..
دخل عمر بابتسامه: جاي اشوفك ياحبيبتي…موحشتكيش..
زينب :لاو مش عايزه اشوفك ..
عمر :ليه هو القمر بيغير واللا ايه..
زينب : اغير ليه..ومن مين..ربنا يوفقكم ..
عمر :تؤ تؤ تؤ متدعيش ليا وليها قولي ربنا يوفقني انا وانتا.. وتغور هي بداهيه..
زينب بابتسامه حاولت اخفائها :ليه مش خطيبتك وانت بتخاف عليها..
عمر :خطيبتي ااه…بس مش بعد النهارده سعادة غمرت صدرها ابتسامه لم تستطيع إخفائها عنه لتقول : يعني ايه..
عمر :يعني النهارده فسخت الخطوبه..
زينب :بسعاده بجد..لترتبك..احم..احم. فسختها ..عشان ايه..
عمر :عشان الخطوبه دي من الاساس غلط وماما اصرت عليها…
زينب بكذب :وانا مالي..
عمر :مالك بقى انا بعمل كل ده عشانك وجايه تقوليلي مالك ياحبيبتي..
زينب :متقولش حبيبتى..
عمر :ميبقاش قلبك إسود بقى خلاص خلصت منها. ومن قرفها..
ابتسمت زينب
عمر :ايواا كده اضحكي بدل البوز اللي مصدرا مالصبح..ليقترب منها
لتردف بتحذير اوعى تقرب علي هنا والشغالين..
عمر :وانا هعمل ايه يعني عايز احضنك مش اتصالحنا..
زينب : من غير حضن ..
عمر جذبها اليه :مهو مش بمزاجك احتضنها بشده الى صدره..
زينب ابعدته بضيق :كفايه هتخنقني.
عمر : احسن دي عقوبة بس عشان مكنتيش بتردي عليا..
زينب :والله وانا مش هعاقبك ليه.يعني..
ليفتح ذراعيه عاقبيني براحتك تعالى مدام فيها حضن..
زينب بحرج :لا خلاص يلاا بقى امشي..
عمر :استني نسيت اديكي حاجه..
زينب :حاجة ايه.
عمر :غمضى عنيكي..
زينب :يووه يا عمر بللاش سفالة بقا..
عمر :هو انا عملت حاجه يابنتي . والله محدش سافل الا انتي بدماغك الجزمه دي..يلاابنتي غمضي..
زينب :طيب ماشي اهووو
عمر :طيب فتحي كده..لتصدم بقلاده من الفضه يتدلى منها قلب كتب عليه بحبك..
زينب بسعاده :الله ياعمري ديه ليا..
عمر بسخريه :لا لامي..
لتضربه على كتفه : بطل بقى…
عمر :طيب ايه مش هلبسهالك بقى.
زينب :لا هلبسها انا..
عمر :تؤ مينفعش هلبساهلك انا..هاتيها..البسها لها ليقبل يدها وقال اوعي تقلعيه ابدا يازينب .فاهمه عشان كل اما تشوفيها تفتكريني….
زينب :بخجل ماشي.
عمر : انا هروح دلوقتي..
زينب :مع ..قاطعها بقبلة سريعة جانب شفتيها ..واسرع بنزول الدرج هشوفك بكرة..
اغلقت الباب ووضعت يدها على قلبها بسعاده عله يهدا قليلاً
____
بعد مرور شهرين…والوضع هادئ جدا محمد..بقي عشرة ايام اهتم فيهم بياسمين واخوتها ..ثم انتقل للعيش بقصره لوحده..وانشغل بالعمل ولم يحاول إزعاج ياسمين ابدا…ياسمين تحاول استجماع شتاتها وتقبل فراق والدها..والاهتمام باخوتها..ولا تنسى الاهتمام بادهم…اما عمر وزينب يعيشان قصة حب لطيفة…
ذات يوم…
عاد محمد متعبا من العمل..
محمد :مساء الخير..
ادهم وياسمين : مساء النور..
محد :.انت طلبتني يابابا خير في حاجه…
ادهم: ايوا تعالى يامحمد عايزك..
محمد:.جلس بجانبه..
ياسمين بتوتر انا هروح احضرلك الاكل..
محمد :اتعشيت مع عمر..
ياسمين بتهرب :طيب هحضر لكم قهوه..لتغادر بسرعه..
محمد : في ايه يابابا..
ادهم :مراتك هتفضل كده.
محمد :مش فاهم .
ادهم :يعني مش هتشتغل انت منعها تشتغل ليه..
محمد :انا مامنعتهاش تشتغل بس هي مصره تشتغل شغلانه مش من مستوانا..
ادهم :منتا طردتها من الشركه..
محمد :بملل دلوقتي عايز ايه يابابا
ادهم :عايزك تشغلها معاك يابني البنت بتقعد طول النهار معايا بتزهق..شغلها يمكن تنسى.م*وت ابوها وخسارته…
محمد :ماشي يا بابا عايز حاجه تانيه..
ادهم :لا يا بني ربنا يباركلك..
محمد:هخش الاوضه اريح عشان تعبان..
لتدخل بالقهوة..
محمد نظرا اليها :خلصي وحصلني ..
اومأت برأسها..
لترى ادهم يبتسم لها حصلي جوزك يابنتي..
أومأت برأسها وتبعته..سمعت صوت الماء في الحمام..تنهدت بضيق وهي ترا بعثر ثيابه..ورتبت الثياب التي بعثرها محمد ..ليجدها تضع راسها بالخزانه ترتبها ..اقترب منها وجذبها من خصرها
ياسمين بشهقه :خضتني..
محمد : دفن وجهه وشعره المبلل بعنقها..يستنشق عبيرها..
ياسمين بارتباك : محمد.انا.
محمد نظر الى عينيها.:.مش لما الوحده تبقى عايزه حاجه تبلغ جوزها..
ياسمين انا والله صرخت أثر ضغطه على خصرها ليقبلها….ويبتعد واضعا جبينه على خاصتها ليقول بخفوت:اخر مرة… مرة تانية لو عايزه حاجه تقوليلي انا ماشي..
اومأت براسها بتوتر..ووجنتيها تشتعل من قربه المهلك منها..
ياسمين : ممكن تتتبعد ..
محمد وهو مازال يحيط خصرها ويده تتحرك بجرأة على جسدها :ليه..
ياسمين :عشان اتبلت هدومي مية..
محمد بوقاحه :نغيرها مفيش مشكله والا انتي استحليتي بعدنا الفتره اللي فاتت..
ياسمين ::انا
محمد اشششش..ليحملها وووو
_____
حل الصبح ..
استيقظت ياسمين ولم تجد محمد بجانبها ..اغتسلت وبدلت ثيابها وخرجت لتطمئن على ادهم وترى اخوتها..لكنها وجدت محمد يجلس و يعبث بهاتفه بملل وأمامه كوب قهوة كبير..
ياسمين :صباح الخير..
محمد نظر الى الساعه :صباح النور معاكي نص ساعه تجهزي.
ياسمين باستغراب :اجهز ..
محمد :مش عايزه تشتغلي..نص ساعه لو مجهزتيش همشي واسيبك..
ياسمين بسرعه :لا لا ثواني واكون جاهزه لتتذكر ادهم وتقول: بس عمو ادهم..
محمد :عمك ادهم خد الدوا والشغاله هتهتم بيه..واخواتك راحوا المدرسه من الصبح يلااا بسرعه وهو ينظر الى الساعه..لتسرع من امامه الى غرفتها لتجهز…
بعد فتره وقد استلمت مكان حازم في مجال التسويق الذي طرد وعرفت من الموظفين انه محمد قد امسكه متلبس وهو يقوم بالسرقه ..من خلال عقود مبيعات وهميه..
مر يومان…
وياسمين منشغله بعملها حتى اصطدمت بعمر..
عمر:انا اسف ..
ياسمين : محصلش حاجه..
عمر : ازيك عامله ايه..
ياسمين : الحمد لله انا قولت مش هتجي النهارده..
عمر :ليه في حاجه..بلغوني انك سالتي عليا..
ياسمين ايوا عايزه اتكلم معاك بحاجه مهمه جداً.. لو سمحت..
عمر :طيب تحبي نروح مكتب محمد..
ياسمين :لا لوحدنا عشان موضوع خاص شويه ممكن تجي لمكتبي او نروح لمكتبك..
عمر باستغراب :اللي انتي عايزاه..
ياسمين :ماشي اتفضل على مكتبي..
كل هذا الحديث دار ومحمد يستمع لهم بالصدفه وهو متجه لمكتب ياسمين ليسالها تن العمل..شعر بشيء غريب وقرر اللحاق بهم..وقف عند الباب..ليصدم بسماعها تقول :
يتبع….
ياسمين الشام 11
ياسيمن بحده وجديه :عايزه ايه من اختي..
عمر بارتباك ة اناااا
ياسمين : انت ايه ياعمر..انا مش هتكلم عن عكك مع البنات بس اختى خط احمر وميغركش تشوفني هاديه ومسالمه انا بلحظه اقلب لوحش واللي يقرب من اخواتي اكله بسناني..انا مبلغتهاش اني عرفت عشان تركز بدرستها ومتنشغلش ..عشان كده اطلب منك بالذوق تبعد عن زينب نهاىي ماشي..
عمر بجراه :بس انا بحبه ومقدرش ابعد عنها..
ياسمين :تحب مين..دي عيله متعرفش يعني ايه حب …زينب لو جبتلها كيس شبسي او علبة شوكلاته ممكن تحبك..بلاش كلام ممنوش فايده..بعدين انت عارف عندك كم سنه وزينب كم سنه..
عمر :مش مهم العمر المهم اني بحبها..
ياسمين بغضب : بلاش كتر كلام انا بقولك اطلع من حياتها ياعمر كفايه مش عايزه البنت تتاثر..
عمر بضيق :بس انا بحبها مش حاسه بيا ليه..
ياسمين بهدوء :لو بتحيها سيبها ياعمر ..سيبها تعيش سنها..وتكمل تعلمها..وتبقى حاجه كويسه ..متقوفش بوش مستقبلها..
عمر بصدمه :انا واقف بوش مستقبلها..
ياسمين :ايوة لما تخلي البنت تفكر في حجات اكبر من سنها..يبقى انت خطر على مستقبلها ورجاء لحد كده وكفايه تقدر تتفضل حضرتك..
دخل محمد في تلك الاثناء ممسكا بعض الملفات..سال وهو ينظر الى عمرالمصدوم ..في حاجه.ياعمر.
ياسمين : لا مفيش وعمر بيه دلوقتي كان خارج..لتنظر الى عمر الذي ينظر اليها ..مش كده يااستاذ عمر..
عمر غادر دون ان يجيبها..
محمد دي الملفات شوفيها انا هحصله…ليلحق بعمر الذي فك ربطة عنقه وهو يشعر بالاختناق ينتظر المصعد بضيق..
محمد : مالك ..
عمر…
محمد : عمر فيك ايه..
عمر..
محمد: عمر..
دفعه عمر ونزل على الدرج بسرعه فلم يعد يحتمل مايحدث..ليتبعه محمد بقلق ينادي خلفه لكن الاخر لا يجيب حتى امسكه بغضب : مالك فيك ايه.
عمر بغضب: مفيش مفيش سيبني فحالي بقى..
محمد :ايه اللي اسيبك فحالك..مالك كل ده عشان عيله..
عمر :خلاص يامحمد خلاص مش عايز اسمع حاجه ..بعدين انت عرفت منين..
محمد :سمعتكو وانتو ببتكلمو.
جلس عمر على الدرجات بضيق..ليجلس الاخر بجانبه اهدى ياعمر مش كده حتت عيله تعمل فيك كده..
عمر بضيق: بحبها يامحمد عارف يعني ايه بحبها..
محمد :بس..
عمر عارف عايز تقول انها اصغر مني بكتير..بس بالرغم من ده حبيتها من ساعت ماشفتها يامحمد وقلبي حبها..انا مقدرش انام من غير مااسمع صوتها ..وتصبح على خير منها..
محمد : ياعمر ياسمين معاها حق البنت لسه صغيره جدا عالكلام ده..مينفعش الحب فسنها دي انت عارف عندها كم سنه..
عمر بغصه :عارف عارف بس هعمل ايه في ده وهو يشير الى قلبه..
ربت الاخر على كتفه :انا مش هتكلم ياصاحبي ..فكر فيها انت وقرر هتعمل ايه وانا معاك..بس انت شايف اختها معنده ورافضه ايه نقاش بالموضوع ده وانا هحاول اكلمها..
عمر :لا يامحمد انت متتدخلش انا هتصرف..
محمد :ازاي..
عمر :مش عارف بس هفكر ..لينهض روح انت وشوف شغلك وانا هنزل اغير جوى..
محمد :هجي معاك..
عمر :لا انا محتاج ابقى لوحدي..
محمد : براحتك بس طمني عليك..ياعمر ..لوحبيت تتكلم انا جاهز اسمعك..ربتت على كتفه بابتسامه مع غصه وغادر..ليعود الاخر الى عمله يفكر بكلم ياسمين مع عمر وكيف تحول ذلك الحمل الوديع الى شرسه تدافع عن اختها ارتسمت ابتسامه لا اراديه على شفتيه وهو يتذكر توبيخها لعمر….
مر الوقت ببطىء على عمر وزينب التي تنتظر ان يتصل بها لكنه لك يفعل حاولت الاتصال به مرارا لكنه لا يجيب…
اما محمد حاول الاتصال بعمر لكنه لم يجبه..ذهب الى منزله ولم يجده..تنهد بضيق..وعاد الى المنزل ليجد ياسمين تغط في نوم عميق ..بدل ثيابه وارتمى لينام بجانبها يفكر بعمر وهو قلق عليه جداً .
استيقظت ياسمين قبله اعطت ادهم علاجه…وذهب لترا اخوتها..لتصدم برؤيت وجه زينب متعب.وعيناها متورمتان.
ياسمين احتضنت وجهها :مالك ياحبيبتي وشك اصفر كده ليه..
زينب :مفيش تعبانه شويه..
ياسمين :انتي منمتيش امبارح..
زينب بارتباك: لا عشان ذاكرت لوقت متاخر..
ياسمين بحزن فهي تعلم مايدور براس اختها :..ياحبيبتي مش لازم تسهري ذاكري بالنهار..
زينب :حتضر هروح انا..
ياسمين : ماشي هغير لعلي وننزل نحصلك..
اومات براسها واخرجت هاتفها حاولت الاتصال عليه للمرة المليون لكنه لم يجبها..لتنفخ بضيق.:.فينك ياعمر ..فينك…
مر الوقت سريعا..
في الشركه…
محمد بغضب يعني ايه هتسافر..
عمر :انا لازم ابعد يامحمد مش هقدر اتحمل انها قريبه مني. مش قادر اشوفها..
محمد بتفهم :ياعمر انت بقول ايه دي عيله تاثر عليك كده..
عمر :متقولش عيله ياعمر عشان انا بجد بحبها..
محمد :يااخي حبها وانا هتكلم مع ياسمين تتخطبو..
عمر ضحك بالم : وانت فاكر ان مراتك هتقبل تجوزهالي..
محمد :وليه لا
عمر :عشان انت عارف انها عملت كل ده عشان اختها واخوها..ومش هتجي بعد كل ده تجوز اختها لوحد اكبر منها بمرتين..
محمد :و ايه يعني كتير بنات اتجوزوا رجاله اكبر منهم انت مش اول واحد ولا اخر واحد..
عمر :لا يامحمد انا فكرت كويس ..وكل اللي قالته يياسمين صح..انا لازم اسيب زينب..تعيش حياتها تنجح بمدرستها وتشوف مستقبلها كفايه الوقت اللي ضيعته معايا..
محمد :بس ياعمر..
عمر بحزن :معلش ياصحبي انا بحبها وهعمل كل ده عشانها..بس محبتش اسافر من غير ماودعك..
احتضنه الاخر:. ترجع بالسلامه ياصاحبي.
عمر :الله يسلمك
محمد :مش هتشوفها قبل ماتسافر..
عمر بتوتر:..انا عايز اشوفها بس خايفه من مراتك..
محمظ :متقلقش..روح ودعها وانا هشغلها…ماشي..
عمر بسعاده: تسلم ياصاحبي..ليغادر لكي يرى زينب قبل ان يسافر..
_______
كانت ياسمين تعمل على بعض الملفات المهمه.. وضعت راسها بين يديها بتعب..ولم تشعر بمحمد الذي يديه تسللت لخصرها ليرفعها ويجلس مكانها ويجلسها بحجره..بسم الله الرحمن الرحيم خضتني..
محمد وهو يحرك يده على وجنتها :ايه شفني عفريت..
ياسمين بتوتر:محستش فيك وانت داخل ..
محمد :منتي كنت مشغوله وبتفكري…هاا بقى بتفكري بايه..
ياسمين: بالشغل..
محمد :بالشغل برضوه..
ياسمين :ممكن تسيبني عشان منظرنا كده مش حلو..
محمد : تؤ ليقبلها و يفك حجابها ودفن وجهها بعنقها…
ياسمين: محمدد مينفعش كده حد يخش علينا..
محمد :اششششش تعرفي تسكتي..
ياسمين :بس قاطعها بقبلة طويلة لتنهض بعدها بضيق..انت ..انت ..بتعمل فيا كده ليه هااا..
محمد ببرود: وانا عملت ايه يعني..
ياسمين :احنا بالشغل ومحدش عارف اننا متجوزيني لازم تحترم ده..قالت كلماتها وهي تعدل حجابها..
نهض ببروده ..ادخل خصللات شعرها التي خرجت من الحجاب ليقبلها ويغادر..ثم يعود ليقول نكمل بالبيت بقى وغمز لها وغادر…
_____
عمر اوقف السيارة بطريق خالي..
زينب بقلق بعتاب وزعل ودموع متجمعه : وقفت ليه..كنت فين امبارح بقالي كتير باتصل فيك..مش بترد متنطق بقى مالك سا…قاطعها وهو يجذبها ليحتضنها ويشدد باحتضانها..اغمض عينيها ايحفظ هذا الشعور بداخله للابدا ..
زينب.بقلق :.انت كويس..
عمر ….
زينب :عمر متقلقنيش عليك..انت كويس وكنت فين امباح كله..
عمرابتعد عنها لقول ببرود عكس تلك النيران بداخله : كنت بجهز عشان مسافر..
زينب :مسافر فين وهترجع امتى..
عمر :مش راجع انا مسافر عشان نتجوز انا وامل..
زينب :….
______
محمد سمع رنين هاتفه وهو يحتسي فنجان القهوة ويعمل على حاسوبه.
فتح الرساىل المرسله اليه..ليصدم بالصور..
صرخ بغضب وهو يرمي حاسوبه المحمول ارضا : بتخونيني يابنت ال******
يتبع…..
الحمد لله رب العالمين..
ياسمين الشام 12
ياسمين : بتعيطي ليه يا حبيبتي بقالك من الصبح عالحال ده…
زينب بشهقات :مفيش متخانقه مع صاحبتي..ممكن تسيبيني لوحدي..
ياسمين :بس ..
زينب :ارجوك ياياسو سيبيني لوحدي لتغطي راسها وتعلو شهقاتها..
تنهدت الاخرى بتعب فهي تعلم مالذي تعاني بسببه اختها الصغيره لكن لابد ان يحدث هذا..
غادرت لتسمع أصوات تكسير في الشقه اسرعت لترى محمد يحدث والده الذي اتى على صوت صراخه..
ادهم :اهدى يا بني متعملش كده
محمد بغضب: بتخوني يا بابا ناديه بتخوني
ادهم بانفعال :قولتلك مليون مره سيبك منها متستاهلش حبك ليها..
محمد :انت كنت عارف.يابابا.
ادهم ….
محمد بانفعال :انطق يا بابا كنت عارف ..
ادهم بضيق على ابنه : يابني
محمد بضحكة الم : يعني انا المغفل الوحيد بالحكاية دي..انا الوحيد اللي حبها كان عاميني يابابا..
ادهم اقترب منه اراد احتضانه لكن الاخير ابتعد وغادر رأها تقف امام الباب مصدومه…لكنه تجاهلها واسرع وهو يحمل هاتفه يجري مكالمة ليحجز ويسافر…
ادهم اتصل بعمر بسرعه..
عمر: ايوا ياعمو..
ادهم :الحق محمد ياعمر انت فين..
عمر بقلق :انا في المطار ماله محمد..
ادهم :الحقه يابني خايف يعمل بروحه حاجه..
عمر :ماشي يا عمي اقفل وانا هكلمه..
انهى ادهم مكالمته وجلس بتعب اقتربت منه ياسمين تربت على كتفه وتهدئه..
___
بعد فترة
عمر بحده: بقالي كتير بكلمك مبتردش ليه..
محمد:عايز ايه..
عمر:عايزك ضروري..
محمد:مش فاضي..
عمر:انت فين..
محمد :بالمطار..
عمر : كويس …هجيلك متتحركش..
وبالفعل التقى به ووجدها بحاله مزريه..وصمم على السفر معه..
______ه
بعد فترة
عند ناديه كانت مع عشيقها في الشقة حتى سمعت طرقات سريعه على البال ارتدت ثيابها وكان البوليس…صدمة للحظة..لتراهم يكبلونها ويأخذونها معهم ..
في تلك اللحظة وصل محمد ليراها هكذا..اراد لكن عمر اوقفه هامسا :سيبنا نفهم ايه اللي بيحصل .
محمد :مش قادر ابص في خلقتها ..انا لازم ياعمر لازم..
لكن عمر وقف بوجهه..
وماهو الا وقت قصير حتى علموا تورطها بقضية كبيرة مع مافيا الاعضاء…
ومع اصرار محمد ومحاولات عمر لكي يلتقي بها بالفعل تم اللقاء..
ناديه ببكاء احتضنته لكنه بقى جامدا ولم يتحرك..
ناديه :محمد انا مظلومه والله..
محمد :خنتيني ليه كان ناقصك ايه..هااا
ناديه ….
محمد :طلبتي تسافري عشان تكملي دراسات عليا معترضتش.اشتغلتي براا معترضتش.تغيبي عني بالشهور وانا ساكت..سيباني ومتسأليش عني معترضتش..رفضتي تخلفي حطيت ببقي جزمه وسكت .. بتحايل عليكي عشان تنزلي اسبوع واحد عشان نقضيه مع بعض…كل ده بس عشان عايزك تبقى مبسوطه معايا بس انت عملتي ايه…عملتي ايه.. بتخونيني ياناديه..
ناديه.:انا..
محمد بغصه:انتي ايه انت وحده خاينه ورخيصه..اتاثرتي بالغرب وتربيتهم وحياتهم وهي دي النتيجة بقيتي زيهم بتجري بأرواح الناس عشان الفلوس..ورخصتي نفسك نسيتي دينك وعادتنا وبقيت وحده رخيصه متسواش ..
ناديه :محمد..
محمد :انا حبيتك بجد اديتك كل حاجه تعملي فيا كده ليه اجوزتيني من الاول..ليييه
ناديه ببكاء وانهيار: عشان بابا ..بابا كان هيحرمني من الورث لو متجوزتش منك..كان في صفقه كبيره بين شركة بابا وشركة ابوك ..عشان كده..
محمد :كفايه كفايه انت كل حاجه عندك فلوس خلاص مفيش احساس..
ناديه :محمد
محمد :اسمى متجيبهوش على لسانك القذر ..وانتي طالق ..طالق ..طالق..مش عايز اعرفك تاني اغرقي بالوحل لوحدك..مش عايز اتوسخ اكتر من كده…
ناديه برجاء :محمد …محمد ارجوك متسيبنيش..ارجوك..
محمد ادبعدها عنه بقرف.. ليغادر ويتركها منهاره..
__
عمر : عملت معاها ايه..
محمد..
عمر: هتفضل ساكت كتير..
محمد…
عمر: ماشي براحتك…هطلع شقتي عشان نرتاح..
محمد :لا وديني اي فندق..
عمر :مينفعش لازم نتكلم..
محمد :مافيش كلام بالموضوع ده..
أوقف عمر السيارة :ازاي مفيش كلام يامحمد انت عرفت منين انها تخونك..
محمد..
عمر :اتكلم يا اخي متفضلش ساكت مش يمكن البنت مظلومة
محمد بسخريه: مظلومه ازاي..انا بقالي فتره شاكك فيها بس مكدب روحي بعتت ناس ترقبها يقوموا يبعتولي صورها هي وعشيقها..دي بتجيبه شقتي يباتوا فيها…
عمر بضيق ربت على كتف صاحبه:..من الاول قولتلك اني مش مرتاحلها يا محمد شفت نتيجة العند..
محمد بغصه:عشان كنت بحبها ياعمر وفاكر انها بتحبني..
عمر:هيا عمرها ماحبتك وكان واضح للكل ده الا ليك. عشان كان حبك ليها عامي عنيك..
محمد باختناق: خلاص ارجوك كفابه..
عمر:.طب وايه حكاية تجارة الأعضاء
محمد:مش عارف بس بيقولوا كل حاجه بتدينها..انا خلاص طلقتها ومش عايز اعرف اي حاجه عنها تاني..
عمر :عين العقل ..
محمد:والله لو مكنتش بالحبس وبالوضع ده لكنت ياعمر. بس ربنا مش رايد اني اوسخ ايدي فيها..
عمر :الحمد لله.. ربنا خد حقك خلاص..
______
وبعد يومين
كانت ياسمين منشغلة ومع زينب التي بدأت حالة اكتئاب شديدة وكذلك انشغلت بالشركه كثيراً تراكمت كل الاعمال عليها بعد غياب محمد وعمر اللذان لم يعودا بعد..
على الهاتف وهي تصعد الشقه بيديها بعض الملفات.
ياسمين: يعني ايه البضاع هتتاخر بالوصول..
..
ياسمين :لا يا استاذ. اتاخرت يوم واخد عن موعدها هتكون خليت بالاتفاق.
…
ياسمين :ده اللي عندي البضاعه لازم توصل بالموعد وده بند من بنود العقد..
…
ياسمين ماشي كويس بانتظارك..
أغلقت الباب وفتحت الباب ودخلت..
ياسمين :عمو ادهم ..ياعمو..
ادهم :ايوا يابنتي في ايه..
ياسمين :في ملفات لازم توقع عليها عشان انت عارف محمد وعمر مش هنا..
ادهم :خلاص يابنتي تقدري توقعيهم انتي.
ياسمين مينفعش ياعمي ..
ادهم :ينفع عشان انا اتنازلت عن حصتي بالشركه ليكي..
ياسمين : بصدمه ايه..
ادهم :ايوا انتي بقيتي شريكه زيك زيهم..
ياسمين :بس..
ادهم : من غير بس..وقعي على العقد ده..عشان تقدري تخلصي الشغل من غير توقيعي ..
ياسمين : ياعمي مينفعش ..انا..
ادهم :انا خدت قراري مش هنسيب الشركه تنهار كده وهما مش دريانيني بيها..
ياسمين :بس..
ادهم :مابسش انتي مرات ابني يعني بنتي والا عندك كأنوا عندي..وقعي ومتتعبنيش مش كل يوم هتطلعي وتنزلي بالملفات
دي…
.وبالفعل وقعت وسط ذهولها كيف يتنازل عن جزء من حصته في الشركه لها..
____
زينب كانت تحتضن الدب الصغير الوردي الذي اهداه لها عمر وتبكي..وضعت يدها على السلسه وارادت نزعها..لكنها تراجعت لتعلوى شهقاتها وتدفن وجهها بالوساده..
ياسمين بحنان :زينب حبيبتي ..بتعيطي ليه..
زينب ….
ياسمين : ممكن تردي عليا..ومتقلقنيش عليكي اكتر
زينب بشهقات : هو انا وحشه ياياسو..
ياسمين :من قالك كده انتي اجمل بنت بالدنيا كلها ..
زينب :اومال ليه بيحصل معايا كده..
ياسمين :حصل ايه….
زينب بكذب : اتخانقت مع صحبتي و سابتني و راحت لصحبتها التانيه..
ياسمين :يمكن عشان انتي تستاهلي وحده احسن منها..تكون صاحبتك..
زينب ببكاء :بس انا بحبها هي وعيزاها هي.
ياسمين مسحت شعرها بحنان :حبيبتي..مش كل حد بنحبه يبقى هو الشخص الصح..
زينب :قصدك ايه..
ياسمين : احمدي ربك ان صحبتك دي بعدت عنك دلوقتي بدل ما تتعودي عليها وتحبيها اكثر..ولما تسيبك تتوجعي اكتر..
زينب :بس انا بحبها قوي..
ياسمين :ياحبيبتي انتي لسه صغيره وقدامك الثانويه والكليه..هتقابلي بنات كتييررر وهتلاقي البنت اللي تستاهل تبقى صاحبتك وتفضل صاحبتك العمر كله.
زينب :بس..
ياسمين :من غير بس يلاا انتي ناويه تسقطي السنه دي والا ايه..
طب ايه رايك..لو جبت علامه حلوه.. هنسافر الغردقه مش كان نفسك تزوريها..
زينب بابتسامه حاولت اظهارها : بجد..
ياسمين :ايواااا يلا ابدأي مذاكره من دلوقتي عشان متروحش علينا السفرية دي..لتقبل جبهتها وتتركها بتعب..فهي تعلم ما تعانيه اختها جيد ولكنها لاتريد التحدث بشكل مباشر لكي لا تزيد زينب عناداً…
بعد مرور شهر…
ادهم برجاء :ممكن يا بنتي تروحي الفيلا بتاعت محمد ..
ياسمين :ليه ياعمي هو رجع..
ادهم ايوا..
ياسمين :بس هو اكيد مش عايزني اروحله..
ادهم :يابنتي انا عايزه يطلع من اللي هو فيه كفاية عليه كده بقاله كتير..سايب كل حاجه ومسافر ولما رجع حابس روحه في الفيلا حتى معداش عليا..يشوفني.
ياسمين :بس انا خايفه منه ياعمو لا يتعصب.عليا..
ادهم :متخفيش محمد عصبي ايوه ويبان بارد بس قلبه طيب وزي الحليب..بس انت مش عارفاه كويس..
ياسمين :بس ياعمي..
ادهم :عشان خاطري يابنتي طلعيه من اللي هو فيه..
ياسمين :حاضر هغير هدومى واروحله بس انا معرفش الفيلا فين..
ادهم :هخلي السواق يوصلك..بس يابنتي لو اتعصب او اتخانق معاكي اتحمليه..
ياسمين :متقلقش ياعمي انشاء الله خير..
وبعد فتره كانت تقف أمام القصر ترتجف فهي حقا تكره القصور لما لها من ذكريات مؤلمة..لكنها تحاملت على نفسها وطرقت الباب لتفتح لها الخادمه الباب..
ياسمين :محمد هنا..
الخادمه:ايوا اقوله مين..
ياسمين :دخلت انا هروحله
الخادمه :بس حضرتك مينفعش تدخلى كده..هيتعصب ..
ياسمين بابتسامه هادىه :متقلقيش…انا مراته..
الخادمه :مراته انا اسفه يامدام والله بس..
ياسمين :مفيش داعي تعتذر القيه فين..
الخادمه :في اوضت الرياضه فوق بالطابق التاني اخر الممر هناك..
اومات براسها واخذت نفسا عميقا واتجهة اليه..فتحت الباب لتجده يضرب كيس الملاكمه يتصبب عرقا شردة به لثواني حتى استفافت على صوته: ايه سر الزياره دي..
ياسمين :انا انا بس..
اقترب منها لتتجمد مكانها لكنه اكمل الطريق خلفها واخذ علبة الماء وشرب منها…بهدوء وجلس على الارض يسند ظهره على الحائط..تعالي..
تقدمت نحوه بهدوء..…
محمد بهدوء :اقعد جنبي واقفه كده ليه..
اقتربت وجلست بجانبه.على الارض.
محمد :جايه ليه..
ياسمين :سمعت انك رجعت من السفر وقلت اعدي عليك..
محمد :بابا بعتك مش كده..
ياسمين…..
محمد:انتي هتفضلي تسمعي الكلام كده كتير من غير متعترضي..
ياسمين :قصدك ايه..
محمد:مفيش انسي..
ياسمين :طب مش هنروح عمو ادهم قل..
محمد فاجاها بقوله :فرحتي بيا مش كده..شمتي لما عرفتي انها خانتي..
ياسمين :لا..طبعا
محمد :لا والا اه..
ياسمين :انا عمري مااشمت بحد ..بس مستغرباك..
محمد :مستغربه.
ياسمين :ايوا..
محمد :ليه ..
ياسمين :يعني ازاي محستش انها بتخونك وانتو بقالكم تلات سنين..
محمد :بحبها..وكنت عايزها تحبني كمان..
ياسمين عمر الحب ماكان عايزها تحبني..
محمد قصدك ايه..
ياسمين :قصدي انت غلطت من الاول ازاي مالاحظتش انها مش بتحبك..
محمد :كانت بتقولهالي كتير على فكره..
ياسمين :واضحه جداً لما تطلع من برا القلب كلمة بحبك..
محمد :انت حبيتي قبل كده..
ياسمين :لا
محمد :اومال ايه اللي عرفك بالحب..
ياسمين : بابا ماما..
محمد: بابا ماما..
ياسمين ايوا ..
محمد :ازاي..
ياسمين :اتعلمت منهم ان الحب الحضن الدافي و الامان المشاعر واالحنيه والطبطيه لما بتنزل دموعنا لما بنضعف لما بنخاف اللي بنحبه يفضل سندنا وبظهرنا.. ..الحب اننا نتخلي عن كل حاجه عشان حبيبنا..زي ماعملت ماما لتكمل بحماس وهي تنظر اليه بعيون لامعه..
انت عارف ماما وبابا كانوا بيحبوا بعض اوي..
بابا كان رجل اعمال كبير لما كانت زينب لسه والده. اتقلب حالنا بلحظه بابا خسر كل حاجه..فقرر يسيب البلد ..امي كانت بتحبه اوي..كانت من سوريا من الشام ..تركت تعليمها واهلها وكل اللي بتحبهم وجت مع بابا هنا بس لما بابا قرر يسافر طلبت نرجع عالشام..عشنا هناك حياة بسيطه دافيه..ايوا صح مكناش نسافر ونتفسح زي الاول بس عشنا بالحب..ايام الاجازه من المدرسه كنت بصحى الصبح على ريحة القهوة وصوت فيروز وهي بتغني من الراديو..كنت بتسحب واشوفها يشربوا قهوتهم بالشرفه..وبابا واخدها بحضنه وبيمسح شعرها.بحنيه.ويهمسلها بكلمات محدش يسمعها الا هي واشوف ضحكتها ترتسم على وشها…الياسمين محاوطهم بكل حته وريحته ماليا المكان…امي.عمرها مااشتكت من بابا .حتى لما كان يرجع مخنوق مالشغل ومتعصب كانت تتجنب تعانده لحد مايهدى ويرجع يرتمى بحضنها زي العيل الصغير ..
محدش يقدر يخبي الحب يامحمد ولا يداريه ولا يتحمل بعد حبيبه .
.انت المفروض من ساعات ماسابتك وقدرت على بعدك.. كنت عرفت انها عمرها ماحبتك..اللي يحب ميتحملش البعد….
محمد :انتي بتعرفي تتكلمي اومال ليه طول الوقت ساكته..