
بارت ٢
رأتها عيني فتورط قلبي
” تنظر إليه عيونها متورمة من البكاء غير مصدقة ما يحدث نظرت اليه ليهز رأسه بالايجاب ايوة ا .بتك يا مريم و لا تكوني لحد غيري ”
………….،…
استيقظت في اليوم الثاني عيونها متورمة من كلامه
فقد كانت تبكي طوال الليل
فكلامه كان مؤلم جدا
ارسلت رسالة لسارة حتى تقوم و تجهز و ارتدت فستان طويل لونه توتي ب ام ذهبي و حذاء ذهبي رفعت شعرها ووضعت نضارة فوق رأسها و كريم يخفي مكان وعها
انتظرت سارة أمام الباب حتى خرجت
و لكنها لم تتكلم مع ان سارة تأخرت
سارة تغراب : ايه ده مش حتبهدليني
منى : لو سمحتي يا سارة بسرعة
سارة : و كمان لو سمحتي مالك يا بنتي انتي عيانة حصل ايه
لمعت ال وع بعينيها و لم تتكلم
سارة : مش متحركة غير لما تنطقي
منى : عشان طري بس نروح مش عايزة اعيط دلوقتي
سارة ب ن : ماشي بس ك تقيل و انتي كدة بحب منى الفرفوشة اللي بتهزئني
ذهبت إلى حا ات ح ت حا ة الأولى و الثانية بكل هدوء لكن سارة كانت ينة جدا فقد كانت تسليها شعرت بملل شديد بسبب انطفائها حتى جاءت موعد محا ته لم تكن يد ان تح ها لكنها قررت ان تذهب
سارة : رايحة فين ما انتي دايما بتقعدي بالكرسي اللي بالأول
منى : معلش عايزة اقعد ورى
جلست بجانب الحائط بالكرسي الخلفي و لم تكن ظاهرة دخلة القاعة وجد عينيه تلقائيا تبحث عنها لكنه لم يشاهدها اغمض عينيه بألم فقد تمنى ان يجدها و يجد كلماتها لم تؤثر بها فقد انب نفسه كثيرا كان يريد ان يلغى حا ة لكنه بدأ بالشرح بدون نفس
بدأ يشرح و يتحرك بين الطلاب حتى لمحها شعر بسعادة شديدة بنفضة بقلبه جميلة جدا بدأ يتحرك ب مر حتى يراها عن قرب كانت تكتب ملاحظات على الكتاب لكنها لم تنظر إليه نهائيا ظل ينظر اليها بعض الوقت كانت تنظر للشاشة و الشرح و لم تنظر إليه نهائيا و عن ا رفعت عينيها لاحظ الانطفاء حولهم نعم لقد كانت تبكي عينيها منتفخة
شعر ب في نفسه ربما كانت تعجبه نظراتها له لا يدري ماذا حل به
و بعد انتهاء حا ة بدأ الطلاب بالخروج يجهز أوراقه ليخرج و عيونه تنظر إليها سحرته بطلتها لا يدري لماذا كان سعيد جدا عن ا رآها تدي فستان مقفول لا يظهر اي من جسدها
سيف لنفسه: حتكوني احلى بالحجاب انتي جميلة اوي
ينظر إليها ينتظر منها أن تنظر إليها حتى وصلت عند الباب لكنها لفت توقعاته و اعتبرته غير موجود
ذهبت في الكاف يا تحاول التماسك و هي تحكي لسارة حكايتها
سارة ب وع : البني ا ده زبالة من يوم ما طردنا من اول محا ة مش واحد زي ده االي يكسرك يا منى انتي انضف و اشرف من بنات كتير
منى ب وع : كلامه و جعني اوي يا سارة
سارة ؛ و لا يسوى تفكري فيه عشان طري جعي تضحكي و تفرفشي ده انتي اللي محلية دنيتي يا منى
منى : ان شاءالله ححاول و يلا عشان نراجع كل حاجة حا ات زادت و اكمت علينا مش حنيجي نخلص بليلة
سارة : تمام يا فان
تمشي ممسكة في كتابها تخبر سارة أين علمت و ماذا ستفعل و اي مادة ستدرس اول كان رج مسرع في مر ليصط بها خبطت بجسدة و ما ان جاءت ستسقط أمسك بها يلا هاتين العينين لماذا لونهما احمر لم يكونوا هكذا أيعقل انها كانت تبكي من كلماته
لكنها قوية من خلال مواقف كثيرة حكم انها قوية و لا تتأثر بالكلمات حكم عليها من واقف و لم يعرف انها تتألم و تشعر
نظر في عينيها اعتدلت و عدلت ملا نزلت لتجلب الكتب وصل أمامها و أمسك يدها كانه أخطأ
سيف : انا اسف
منى : حصل خير
سيف : احم لا أنا مش قصدي عالخبطة اسف عكلام امبارح بس كنت مت
منى بابتسامه : كلام ايه مش فاكرة
سيف : قصدي راي و اللي حكيته ليكي بدون قصد
منى : أديك قولت رايك يعني تخلي لنفسك ما يخصنيش و لا يأثر فيا لاني عارفة نفسي اوي و عارفة بيتي مش محتاجة تقييم من ح تك عن اذنك
كته و ذهبت كلماتها صعقته شعر لسانه غير قادر على النطق كانه أ به شلل لم يكلمه احد هكذا
سيف لنفسه : و الله شكلنا حنتسلى يا شاطرة لسة السنة قدامنا طويلة
/////
كان طول الوقت بستنى ات لها قاعد في شركته ماسك التلفون بستنى ات لها بس ما اتصلت
طول الوقت كنت بفكر ارن عليه بس كنت يفة ما بدي أتورط بحب وغرام لاني بسمع انه عذاب
فوتت صفحته عالفيس وقعدت اتفرج على صوروا زي القمر? كل صورة ? احلى من التانية وقدرت امنع حالي اني ما اتصل ???
تاني يوم ☀ لبست وطلعت لقيته على باب? البيت جسمي ر ينتفض
كان واضح عليه زعلان طلعت معه وما نطق ولا بكلمة
اسراء: صباح ??الخير
ما رد عليا
اسراء: بحكي معك ليه ما ب د
محمد: مش عارفة ليه جد
اسراء: خفت أتصل انا لسة ما بعرفك
وقف سيارته وبصلي
محمد: تطلعي بعيوني واحكيلي من شو يفة
سرحت فيه شويا
محمد: انا ما نمت طول الليل بستناكي ني ما كنت ناوي اجي او اقابلك بعد هيك بس ما قدرت
اسراء: خلص ما تزعل راح نحكي اليوم
محمد: وعد
اسراء: ما بعرف
محمد: وعد
اسراء: وعد
محمد: ان ما رنيتي ما راح تشوفيني بعد هيك
اسراء: بس
محمد: راح افهم انك ما بدك تعرفيني
وصلنا مكان شغلي
محمد: راح اكلم لد واخليه يمشيكي بساعة
اسراء: لشو
محمد: راح نتغدى سوا
اسراء: بس
محمد: انا شو قولت سمعي الكلام
اسراء: شف بيتأمر قاعد
محمد: هههههه اه انا الراجل انتبهي عحالك
وفعلا بساعة من موعد شغلي اجى لد وقالي امشي
كان مستنيني كتير بكون مبسوطة وانا معه عنجد
طلعت بسيارته وضل واقف يطلع فيا خجلت وخدودي رت زي ال
محمد: ما راح وحي الشغل هاد بعد هيك
اسراء: ما فهمت لسة تاني يوم وبدك اوقف شغل
محمد: اه لما الاستاذ لد يجي يقولي انك كتير لذيذة وبتفوتي القلب وكنت حخسر حب عمري بسبب هيك حكي اذا ما في شغل بعد هيك
اسراء: بس انا ما صدقت لاقي شغل
محمد: عشان الفلوس
وحط ايدو على جيبو بدو يعطيني فلوس
اسراء: لو سمحت انا ما كان قصدي هيك انا مش محتاجة صدقة من حد انا بس لاني ما بحب قعدة البيت
فتحت الباب بدي انزل مسك ايدي
محمد: انا اسف مش قصدي والله بس مستعد اعمل اي شي عشان ما حد يبصلك يمكن تستغربي من كلامي انا نفسي مستغرب
اسراء: تمام حصل خير انا عايزة اروح البيت
محمد: ما تزعلي مني ما راح اتحمل زعلك في مكان تاني ممكن تشتغلي فيه
ورحنا مكان واحد قريبه وتوظفت هناك كان قريب من شركته
ما كان في وقت نتغدى فوصلني البيت
محمد: ما تزعلي مني اليوم وحاولي تكلميني حستناكي
ددت اني اكلمه بعدها بعتله مسج عالفيس وقلبي راح يوقف من ال ف خصو انها اول مرة بحياتي
بعتله ازيك يا محمد لأني ما كنت مضافة ما رد على طول بعدها بربع ساعة شاف الرسالة كان قلبي بيرجف
محمد : و اخيرا صدقيني كنت حا ك لو ما اتصلتي
فضلنا سهرانين طول الليل عرفت كل شي عنه وقولتله كل شي عني لغاية الف ولسة يدوب نمت ساعتين رن نبه عشان موعد الشغل يالله نعسانة لبست ونزلت وانا عيوني مغمضة كالعادة كان عباب البيت
اسراء: بس انت ما لحقت تنام
محمد: مش مهم انتي اهم شكلك نعسانة
اسراء: حنام وانا واقفة
محمد: احلى ليلة في حياتي كانت الليلة
اسراء: احم مش للدرجة دي
محمد : صدقيني يا اسراء انا شوفت كتير و حأبقى اقولك كل حاجة بس اللي اعرفه دلوقتي اني مبسوط اوي اوي اوي
اسراء : ربنا يفرحك دايما
محمد : فطرتي
اسراء: لا
وقفنا عند مطعم واش ى ليا وليه سندوتشات وعصير وفضلنا بالسيارة اكلنا بعدها رحت شغلي
وقت الغدا اجاني على باب الشركة ورن عليا انزل تغديت معه
محمد: مش عارف اشتغل ولا عارف انام ولا اكل
اسراء: ليه شو فيه
محمد: ما ب وحى من بالي طول الوقت شايف ضحكتك عيونك خجلك والله العظيم اول وحدة تخطفني كدة
اسراء : بالسرعة هادي
محمد : انا كمان مستغرب بس عنجد حابب اضل طول الوقت معك
اسراء : بس انا يفة
مسك ايدي