
الحلقه الثانيه
من روايه ” أحببت كاره النساء ”
عند حلا
كانت حلا بتباشر عيانينها لحد ما دخلت لبنوته صغيره
حلا: امورتنا الجميله عامله ايه انهارده
لينا الحمد لله احسن كتير من امبارح
حلا وهي بتفحصها: طب دا احنا عال اوي اوي
لينا بفرح : بجد يعني هخرج من المستشفي
حلا بحزن مصطنع : انتي عايزه تسيبينا بقي
لينا : لا لا
هبقي اجي ازورك
حلا : اذا كان كده ماشي
انهارده هنعمل شويه تحاليل كده
وبكره ان شاء الله تخرجي
لينا بفرحه : بجد
حلا : ايوا طبعا
اومال بنهزر
بس اهم حاجه ……
لينا تقاطعها : حفظت والله
اخد الدواه في معاه واكل كويس واسمع كلام مامي واغسل ايدي باستمرار
حلا والام : هههههههههه
طلعت حلا من عند لينا
وباشرت عملها بمرح وسعاده مع مل المرضي
عند اسر
اسر خلص شغله متأخر
نزل الجراج ركب عربيته ومشي بيها في طريقه الي القصر
وفجأه لاحظ عربيه بتمشي وراه من ساعت ما خرج استغرب وحاول يهرب منها لاكن العربيه فضلت تحاجي عليه لحد ما وقفت قصاد عربيته وبسرعه كان في صوت رصاص طالع من العربيه ليكسر ازاز عربيه اسر و يخترق جسده
وفي لمح البصر تختفي العربيه بعد ما خلصت مهمتها
عند حلا
خلصت حلا شغلها ودخلت المكتب لقت نهي قاعده مستنياها
حلا : نهي انا هقعد شيفت بالليل انهارده وبكره انتي
نهي : خلاص تمام
انا ماشيه
عايزه حاجه مني يا مزتي
حلا: لا شكرا ياحبي
تسلمي
نهي : سلام
مشيت نهي
وقعدت حلا تقرأ التقارير الي كتبتها النهارده وتراجع الادوينه
وفجاه جت الممرضه تجري
سماح : دكتوره حلا
حلا: فيه ايه يا سماح جايه تجري ليه
سماح : في حادثه حصلت ومحتجينك بسرعه يا دكتور في العمليات
حلا: طيب انا جايه حالا
قامت خلا بسرعه ودخلت اتعقمت ودخلت العمليات فضلت 4 ساعات لحد ما قدروا يطلعوا الرصاص
كان في رصاصه في الكتف ورصاصه في الصدر لاكن كانت بعيده عن القلب
خلصو العمليه وطلعوه علي العنايه
حلا طلعت من العمليه ميته من التعب
والحاله بقت في رعايه حلا لحد ما الدكتور احمد يرجع من السفر
حلا للممرضه
حلا: نهاد انا هدخل مكتبي اريح شويه
لو حصل حاجه صحيني بزات المريض ال لسه مدخلينو العنايه
نهاد : حاضر يا دكتوره
ودخلت حلا المكتب بتعب قعدت علي الكرسي وسندت راسها علي المكتب ونامت من التعب والارهاق
عند اسر في البيت
تليفون البيت بيرن صحيت هنا
هنا بنوم : الو
المتصل : ………
هنا بقلق : ايوه انا
المتصل : …….
هنا بصدمه : ايه !
طب
طب هو في مستشفي ايه
المتصل : ……
هنا : تمام
قامت هنا غيرت هدومها ونزلت جري علي السلم
ركبت عربيتها وطلعت علي المستشفي
عند حلا
دخلت الممرضه عليه
الممرضه : دكتوره حلا دكتوره حلا
حلا: نعم يا نهاد فيه حاجه ولا ايه
نهاد : في صحفين كتير بره وقفين عند المريض الي في العنايه ده ومش رضين يمشوا
حلا: طيب انا طالعه حالا
وعدلت لبسها وطلعت للصحفين
حلا بصرامه : فيه ايه اظن مش من حقكو تدخلو ب الهمجيه دي احنا ف مستشفي
ايا كان المريض مين مش من حقكو تزعجوه
اتفضلو امشو من غير شوشره احسن
احد الصحفين : هو ايه الي حصل
الاخر : يا تري اسر بيه هيعيش
الاخر : اسر بيه اصيب بأي مضاعافات اثناء العمليه
حلا بعصبيه: اظن انا قلت ال عندي اتفضلو برا المستشفي
الامن جه وحولوا يطلعوا الصحافه بره المستشفي وبالفعل طلعوا لاكن فضلوا وقفين محوطين المستشفي
حلا للممرضه
حلا: هو مين المريض ال جوا دا
الممرضه : كل الي اعرفه
ان اسمه اسر بيه الرفاعي
وانه راجل غني جدا
حلا: اسر اممممم طيب
ودخلت حلا مكتبها تاني وبعد شويه
عند هنا
كانت هنا في العربيه بتعيط
هنا للسواق : بسرعه شويه يا عم حسن
حسن : حاضر يا بنتي
ربنا يسترها معاك يا اير بيه
هنا : يارب يا عم حسن يارب
وصلت هنا المستشقي
وكان في صعوبه انها تطلع للمستشفي بسبب الصحافه
ولاكن واخيرا قدرت هنا تدخل المستشفي
في الاستعلام
هنا: لو سمحتي الحاله ال جت امبارح اخويا ا اسمو اسر فين
الممرضه: ثانيه واحده
هنا : اتفضلي
الممرضه: ف العنايه المركزه حضرتك ممكن تقابلي الدكتوره ال متابعه الحاله
هنا: طيب هي فين
الممرضه: اوضتها اخر الممر
هنا : ماشي شكرا
راحت هنا ناحيت الاوضه وخبطت
حلا: ادخل
دخلت هنا
هنا بتحاول توقف عياط: حضرتك الدكتوره حلا
حلا: ايوا انا
اتفضلي اقعدي
خير
مين حضرتك
هنا فشلت في اقاف دموعها : انا هنا الرفاعي
اخت اسر الرفاعي الي الجه امبارح وقالولي انه في العنايه
حلا: طيب
اهدي لو سمحتي هو الحمد لله كويس بس هو الاصابات بس كانت شديده وو……
هنا بقلق : وايه؟
حلا بطمنها : وان شاء الله يقوم بالسلامه من غير اي مضاعافات
هنا بعياط : طيب هو هيفوق امتي
حلا: لو مدخلش ف غيبوبه
يبقي هيفوق من البنج خلال ساعه مثلا
في اللحظه ديه تدخل الممرضه
الممرضه: دكتوره حلا المريض الي ف العناية فاق
طلعت هنا وحلا علي العنايه بسرعه
ودخلت حلا وبدأت تعمل اللازم
وهنا استنت بره
خلصت حلا الكشف المبدأي وطلعت لهنا
هنا بترقب : ها يا دكتوره
اسر كويس ؟
حلا ب ابتسامه: هو فاق الحمد لله وهننقله اوضه عاديه دلوقتي وساعتها تقدري تشوفيه
هنا بسعاده : الحمد لله
بعد نص ساعه
اتنقل اسر اوضه عاديه
وحلا دخلت ومعاها هنا
حلا دخلت ب ابتسامه
حلا: عامل ايه دلوقتي يا بشمهندس
اسر : تمام
لاكن ليه حطين شاش علي عيني
حلا: في ازاز دخل في عينك اثناء العمليه
ودكتور العيون هيجي حالا عشان يشيله ويطمن
اسر : تمام
هنا شدت الكرسي وقعدت جنبه
هنا بدموع : ابيه اسر
اسر : هنا !
انتي عرفتي منين
هنا: وصلني تليفون من المستشفي
هنا بعياط : طمني عليك
انت كويس مش كده
اسر : متقلقيش يا حبيبتي
انا هبقي كويس وزي الفل
في اللحظه ديه دخل دكتور العيون
الدكتور : السلام عليكم
الكل : وعليكم السلام
قامت هنا وراحت وقفت جمب حلا
وبدأ الدكتور بفك الشاش
الدكتور : ها يا بشمهندس شايف ايه
اسر : انا مش شايف حاجه
الدنيا ضالمه
الدكتور اجري شويه فحوصات
هنا : خير يا دكتور
الدكتور : بسيطه ان شاء الله
هو الي حصل ان تقريبا في ازاز دخل في عين حضرتك اثناء الحدثه ادي الي جرح في القرانيه سبب عمي
اسر :………..