منوعات

بقلم نور ناصر الجزء الثالث

كان صالح واقفه وسط جثث الرجاله الى و.ها قال
-لقتوها
-لا يباشا.. المبنى فاضي
رن تليفون وكان أسر قال- الزباله دى معاكو
-اه
صرخت الدكتوره بس مان كاتمين بقها
-اعرفو مين خلاها تعمل كده… عذبوها بطريقتنا
-اسر متأكد
-ابنى ما.ت ومراتى يعالم فيها الروح ولا لا
– ليلى معاك.. انتو فين

وصل اسر على المستشفى شالها ونزل بيها جرى
-فين الدكاااتره الى هنااااا
اتخضت الممرضات لما شافوه
-لسا معادهم الساعه ٨ … نادى ع دكتور احمد بسرعه
جريت واحده وجاب ممرض السرير النقال حطها اسر جه الدكتوره وشاف منظرها فتح عينها وهو بيشوف مؤشراتها
-جهزى اوضه العمليات بسرعه
مشي اسر معاه قال- انقذها
-نذفت كتير

مسك ايده جامد قال- انقذها ارجوك
-هعمل الى ف ايدى والباقى ع ربنا
دخلت الاوضه وقفلت الممرضه الباب وقف اسر بره

وصل صالح ع المستشفى جرى وسأل الممرضه
-ليلى اسر الجوهرى
-ف العمليات اوضه ٧٩
راح سريعا وقف لما شاف اسر قاعد ماسك رأسه قرب منه قال
-اسر
– و.ه
زعل عليه وقعد جنبه قال- ليلى
– و.ها… كانت هتمو.ت.. خبطها بالعربيه.. خدت اخر نفس فيها
ات صالح قال اسر- انا إلى قت.لتها
قال صالح- مستحيل تعمل كده
خرج الدكتور قام اسر سريعا قال
-ليلى عايشه
-مش عارف اقولك اى بس وضعها وحش اوى.. الجراحه بتاعتها غلط غير انها اتفتحت ونزفت د.م كتير.. هننقلها د.م وهنحطها ف العنايه لحد ما أمورها تستقر
-ينفع اشوفها
-ميتفعش.. أنا اسف
نشي الدكتور وبقى لسى وصالح حزن كثيرا كان هيكلمه لقاه راح وقف عند الباب
-سمعت الى قاله… فتحولها بط.نها.. خيطوها و وا ابن.ى وكانو هي و،ها
-هتعمل اى
رفع اعينه الحمراء كال – ه ه
نظ. له باستغراب بس خلل من ملامحه خرج أسر
-رايح فين

وصل اسر على القصر ودخل شافته فاتن
-اسر
اتخضت لمة لقت الد.م الى عليه
-خليل فين
-ف مكتبه؟! ف اى يا اسر
مردش عليها وطلع قالت- اسر.. اى الى حصل

كان خليل بيتكلم ف التليفون
-انتو فين
اتفتح الباب بقوه اتخض ولقاه اسر لحاله مخيفه والد.م الى عليه
-اسر
انقض عليه وقفو على المكتب ومسكه من هدومه وحط المسد.س عن، رأسه كالفهد الثأر
جهم الحراس ورفعوا سلاحه ع اسر بس صاح بهم خليل
-نزلووو الزفتتت دههه
نظرو الى بعضهم ونزلوه كما امره بس اسر كان زى الوحش ومتهزش
قال خليل- بتعمل اى يا اسر
-ه ككك
قالها بفحيح قال- هخرج عقلك الباطل الى مش بتستخ ه غير ف الخطط الى بنفذهالك اناااا…. هشرحك زى ما خليتهم يشرحوههها
– بتتكلم عن مين
-هتعرف انة لتكلم عن مين ف الاخره
ضغط على الزنداد قال خليل
-اسسسر، اهدى ومتضيعناش زى ما أعدائك عايزينا
-انت عدوى يا عمى… انت اكبر اعدائى
صمت خليل من بعد ذلك ومتكلمش قال اسر
-قولتلك متقربلهاش… قولتلك ليلللى لااااا
-مجتش ناحيتها يا اسر
-كداااب… كنت مضايق عشان حملت منى.. كنت عايز غيرها يشيل ابنى وانا حطمتلك رغباتك.. جوازى منها وتقبلك ليها كان كدبه عشان مسبكش… كنت بتمثل وعارف انى كاشفك اكتر من اى حد
ضغط على اغه لغضب- ابنى اتقت،ل ومراتى بين الحيا والموت… اتعذبت.. عذبوها كلااابك
-نا مليش دعوه بالى حصل لليلى يا اسر
دخلت فاتن بخوف واترعبت – بتعمل اى يا اسر.. شيل السلا.ح ده
قال خليل- والله ما جيت ناحية لليلى يا اسر.. مأذتهاش المره دى ولا قبلها.. انت بتغلط جامد وبرغم كدن بسمحك لانك ابنى
-الى عمل كده اهدافه كلها مبنيه ع رغباتك انت… لليلى لو وقعت مع حد عاوزنى كان هددنى بيها.. انت إلى عاوز تتخلص منها
-عايز تقت.لنى تعملها.. بس المجرم الحقيقى هيكون حر… لأنى مش الشخص الى انت عايزه
نظ.ر اسر اليه قال خليل- بلاش تضحكهم علينا وتشمت حد.. دى غلطتك من الأول
-غلطتى
-حذرتك تحب وحبيت
-انا مش انسان من حقى احححب
-لا مش انسان وانت عارف كده كويس.. جوازك ليه شروط وانت نهيت الشروط دى
سكت قال خليل-تنت الى دخلتها وانت حذرتك من الأول بس انت زى إلى مسك لعبه ومش عايز يسيبها.. ودى حقيقه
-انا…..
-انت غلطت ودى مسؤليتك.. كل الى حصلها بتتحمله انت ولو كانت ما.تت
-اسكت.. اسكت
-ابعدها عنك.. ابعدها عنك وللابد.. ده الحل الوحيد عصام تمنع حاجهزى دى تتعاد.. والمره دى بدون رجعه
نظر له وحنقت معالمه دفعه بقوه من يده وأطلق الر.صاصه فى سقف المنزل
اتخضت فاتن ونظرت لهم بشده
قال اسر- انتو السبب.. انتو بس
خرج من هناك بغضب شاف سمر نظر إليها بل كان ينظر إلى المنزل بأكمله وعائلته.. انهم محل شك لما حصل لزوجته وابنه، مشي وترك المنزل بأكمله

قالت فاتن بقلق لخليل-انت كويس
اتعدل وهو بيفتكر طيف اسر المجروح.. لقد رأى الحزن ف عينه ليجعله هائج هكذا قال
-الكسره بتقوى
قالت فاتن-حصل اى يا خليل ما حد يرد عليا

فى الصباح الى لم يشهد عليهم كان أسر فى المستشفى
دخل الاوضه الى فيها ليلى المسطحه قعد جنبها بحزن وشاف خرطوم ال الى متوصل بيها
-انا اسف… اوعدك انى هاخدلك حقك واو كان منى
مسك ايدها بغضب جحيمى- هشرب من هم.. وحياة الوجع الى حسيتى بيه.. وحياة ابننا… لاخليهم يكرهو اليوم الى فكرو فيه يعملو جريمه زى دى

كانت نيره قاعده مع عصام ع السرير
-انا عايزه اقولك انى خرجت بالعافيه
-لى كده حصل حاجه
-ف حد يطلب حد الساعه ٢بليل
-اعمل اى يا نيره وحشتينى واكيد مش هعرف اجيلك
لمس خدها قال- مكنتش وحشك ولا اى
اتكسفت منه قالت- شكلك فرحان عن اى مره جيتلك فيها
-كان عندى شغل واتظبط ع الاخر
-كويس فرحنالك
-بجد؟
-اكيد انت مش جوزى
حضنها وقال- طيب ما تعرفينى جوزك بس فعليا
اتكسفت رن تليفونها بعدت عنه وردت
-الو
شرب عصان سيجاره
-ايييييه
امتلى وشها بال ه الكبيره قالت- حصل امتى.. أنا مع صحابى خرجت الصبح.. حاضر.. جايه
قفلت ب ه قال عصام- ف اى
-ليلى مراتى اسرب المستشفى.. بتقولى اجهضت
-ابنها مات
-معرفش يا عصام معرفش.. لازم امشي
مشيت سريعا بعد اما عدلت لبسها ابتسم عصام وهو بيشرب سيجارته

تحت اصوات الموسيقى كانت بترقص وهى بتشرب كأس
-تيرا رااا.. تيرااا
كانت بتمنى ما الموسيقى باستمتاع جت صحبتها مع الخدامه وهى بتدلها عليها ومشيت
-ده اى الروقان ده كله يا نسرين
ابتسمت وهى بتكمل رقصتها
-لا دنا عايزت أعرب بقى ف اى
-شوفتى الخبر الى اتخرب من المستشفى
-خبر اى
اديتها التليفون وات ت- معقول.. هى كانت حامل اصلا
-الحفله باظت
-حفلة اى
-عيلة الجوهرى كانت عايزه تعمل حفله لحفيدهم.. يخساره
-وانتى عرفتى منين
-عندى عيون هناك
-مش سهله.. اوعى تكونى انتى السبب
قعدت بابتسامه قالت- فى ضربه قويه لسا جايه
-ضربة اى، لأسر
– مين غيره.. ضربه هتوجعه وهتجيبه عندى
– ومستنيه اى
– يفوق من الى حصل عشان يستحمل الى هيحصل
– يخربيتتك فظيعه
– قولتلك هيبقا ليا وهتشوفى
– هنشوف اى بقا
– جوازنا بعد اسبوعين
– كمان واثقه ف المعاد اوى
– مبقاش نسرين لو اسر مبقاش معايا بعد المده دى.. اسبوعين ويبقى ليا

بليل فتحت ليلى عينها لقيت ممرضه معاها
-الحمدلله حضرتك فوقتى
مكنتش مصدقه انها عايشه كان آخر وجهه تتذكره انه اسر خبطها
-اسر
-زوج حضرتك، لسا خارج.. اروح انديله
بصيت على بطنها دخلت فاتن وشافتها
-حمدالله ع سلامتك
لم ترد عليها قالت- مبن جبنى هنا
-اسر اكيد
فتح الباب ودخل اسر لما عرفوه انها فاقت، نظر لها قليلا كان هيقرب منها بس توقف للحظه وظل بعيدا
-عامله اى دلوقتى
-ابنى ما.ت
شعر بالحزن قعد جنبها وخرج البقيه وسابوهم
-الدكتوره الى كانت هناك معايا.. هخدلك حقك منها بس لحد ما اعرف مين عمل فيكى كده
-قالت انت
نظر إليها ياستغراب شديد- انا اى
-انت الى عاوز تقت.لنى
ات منها قال- انا يا ليلى
نزلت وعها مسك وجهها قال- قالولك اى
-كنت هموت زى ما انت عاوز لى جبتنى هنا
-انا اسف
مسكت ايده- متمشيش، هي و.نى
مسك ايدها بين ايده نزلت وعها وكأنها لم تعد تشعر بلامان حتى بوجوده
-قول انك ملكش دخل
-مكنش لازم تدخلى حياتى.. سامحينى يا ليلى
نظرت الى ق اها المتجبسه- عندك فكره انا عمات اى عشان تشوفني قاعده قدامك
-مش عايز اعرف.. يكفى الى شوفته
-شيفاك ضعيف دلوقتى!!
-عندك ببقى ضعيف
نظرت له واتقابلت عينهم الى كانت بتهرب منها، اقترب منها وكان هيحضنها رن تليفونه وكأن حتى المكالمات تمنعه من عناقه لها.. كان نفسه يحضنها وهى حيه بين يديه
-ثانيه
بيبص ف الاسم الى بدل ملامحه نظر إلى لليلى مكنش عاوز يضايقها خرج ورد
-نسرين…

-البقاء لله.. نسيت اعزيك ف ابنك
-مظنش اتصلت تقوليلى كده
-عايزاك… وضروري
-كويس كنت هطلب اقابلك لانى محتاج اكلمك
ابتسمت وقالت -القلوب بتحس بعضها

كانت ليلى ف الاوضه دخلت الممرضه بلاكل
قالت ليلى-اسر فين
-مشي
سكتت فهى. أخبرته الا يتركها، كانت هتعقد منعتها فالت
-خليكى.. الجراحه هتتعبك
سكتت ونامت وبصتلها وهى بتعدلها الكانوليا، بتساعدها ف الاكل برفع رأسها قليلا لتمضغ وتعود كمان كانت.. لما سألتها مفيش حد معاها كانت الاجابه نعم.. لا يوجد احد معها ولا حتى فاتن.. لقد ذهبو جميعا
عديت الليله بأكملها لم يأتى اسر وكانت وحيده، كانت مرهقه من اثر المخدر ومن الحادثه بأكملها
مكنتش بتعرف تنام كى ما تفتكر ما حدث، كان قلبها يرتجف كل ساعه وكل ثانيه وكل دقيقه.. إلى ساعدها الدوا الى بتاخد ف نسبة مخدر عشان متحسش بالوجع.. مان ده ليه سبب كبير ف نومها
مرت الليله تليها التاليه وهى وحيده، لم يأتى اجد ولا حتى شبح اسر.. لا بجد احد يدخل سوى تلك الممرضه التى تساعدها فى قضاء حاجتها
فى الأمسية كانت بتحاول تقف عشان تغير هدومها
-اسر لسا مجاش
قالت الممرضه بخيبه- لسا، بس الدكتور اتصل عليه النهارده
-قاله اى
-للأسف مردش
سكتت ليلى وهى بتخلص لبس بتقعدها ع السرير بيتفتح الباب ويظهر اسر اخيرا
ابتسمت الممرضه- كنا لسا بنتكلم ع حضرتك
وقفت ليلى وهى بستند قالت- اسر، كنت فين كل ده
كان وجهه غريب لا ملامح لا تعبيرات لا مشاعر
قالت ليلى- نا زهقت من القعده هنا.. هروح البيت امتى
-للأسف مفيش رجوع للبيت
ظهرت نسرين من وراه نظرت لها بشده والى أسر
-بتعمل اى معاك يا اسر
قالت نسرين- مينفعش تسأليه سؤال زى ده، انتى الى بقيتى غريبه.. أنا واسر هنتجوز
ات ت -تتجوزو…
بصيت ليه واتحركت ببطأ ناحيته- اسر.. دى بتقول اى.. اتجننت دى مش كده
قال اسر-ليلى
-ردددد عليااا.. انت.. انت هتتجوزها
-اه
ات ت وابتسمت نسرين
قالت ليلى-انت..بتقول اى…هتتجوزها.. هتتجوز عليا… طب وانا… وانا يا اسر
قالت نسرين- متقلقيش يا ليلى انتى مش هيكون ليكى مكان مبينا
-قصدك اى
قال اسر- نسرين هتكون مراتى الوحيده
بصتله بشده- يعنى اي
-انتى طالق

بارت١١
ياجبروتك يا اسر..ليلى صعبانه عليا🙂
عايزه تفاعل💗
-انتى متعرفيش ان انا واسر جوزك هنتجوز
ات ت وقالع-تتجوزو؟!!! -انتى بتقولى ايييه رد يا اسربتقول اى دى، اتجننت دى مش كده،ردددد عليااا.. انت.. انت هتتجوزها
قال اسر -اه يا ليلى
ات ت وابتسمت نسرين
قالت ليلى-انت..بتقول اى…هتتجوزها.. هتتجوز عليا… طب وانا… وانا يا اسر
قالت نسرين- متقلقيش يا ليلى انتى مش هيكون ليكى مكان مبينا
-قصدك اى
قال اسر- نسرين هتكون مراتى الوحيده
بصتله بشده فجر قنبلته الموقته وقال
-انتى طالق
ات ت الممرضه وسندت ليلى الى كانت هتقع من تها وتنظر الى اعينه الجافه
-بتطلقنى يا اسر
ابتسمت نسرين مشي اسر وخرج من الاوضه راجت وراه و وعها بتنزل
-لى ياا اسسر ليييه
اكمل سيره مبتعدا عنها قالت- مبقتش عايزنى دلوقتى
وقف عند جملتها نظر اليها-مبقتش عاوزك
اتكسرت ميت حته جرت رجليها المكسوره وهى بتروح عنده
-زهقت منى
كانت وعها بتنزل بانهيار قالت- انا لسا زى منا، الكسور دى هتروح ولا رغبتك خلصت
مكنش مصدق الى بتقوله وكأنها عارفه انها ليست سوى شهو،ه وتري، الاستمرار
قالت ليلى ببكاء- بتبعد عنى ليييه.. ليه يا اسر
-عشان انتهينا…
قرب منها وقال ببرود-خلصنا يا ليلى، نسرين هتبقى مراتى.. محدش غيرها
فرحت نسرين بكلامه وقفت جنبه قالت
-يلا الى زيها مش هيفهمو
مبصلهاش وكان هيمشي قالت -النذو.ه خلصت
بصلها أسر من الى قالته ابتسمت ابتسامه مكسوره
-زهقت خلاص، مبقاش ليا عايزه عندك بعد ما بقيت عاهه عليك
بصيت نسرين لأسر- يلا نمشي
بس كان بيبص لليلى
-خلصت المسرحيه ولفيت حبالك كويس لحد ما حبيتك.. ظهر وشك الحقيقى يا اسسسر الجووووهرى
صرخت بغضب قالت- خلاااص، بقيت غير صالحه للاستخدام ولا الحاجه الى استنيت تأخدها منى رااااحت
خرج المرضى من الصوت ونظرو اليهم
قالت ليلى- قالتلى انك انت السبب وانا مصدقتش… شوفت توقيعك ع العمليه وقولت ان مش انتتت… ليييه.. عشان غبيييه… انت المجرم الحقيقى
مسكته من هدومه بغضب-قت.لته لييييه… عملتلك ايييه عشان تعمل فيا كده.. كان ابنك زى…مكنتش عايزه من الأول وكنت هنزله بس انت.. انت إلى قولتلى اخليه… معرفش انك هتعذبنى كدههه… لو كنت اعرف كنت هربت بيه بعيد عننننك
مسك ايدها وبعدها عنه وهو بيقبض عليها بقوه
-قولتلك كفايه
بعد عنها بضيق كانت هتقع سندتها الممرضه
قالت نسرين- خلصتى ولا عايزه تقولى حاجه تانى… هبقا ابعتلك كرت فرحنا
كانت باصه لأسر وبس لحد ما لقت نسرين بتمسك ايده قدامها
-يلا يا اسر
مهتمشب وعهة الى لتنزل ان يق لها لاخر مره ان كل ده كدب،ان الى بيحصل مش حقيقه،بس مشي تحت وجعها
-هتتتن يا اسسسر
لم يلتفت لها جست على ربتيها صاحت فيه بجنون- هتتتن
وضعت يدها على قلبها وهى بتنشج وكأن قلبها هيقف من الوجع وهى بصاله لحد ما اختفى من قدام عينها ارتمت مغشي عليها
-مدام ليلى
اتجمع حولها الممرضات بيقولو يفوقها
-نادو الدكتور

انت في الصفحة 4 من 7 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
18

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل