منوعات

بقلم نورا عبد الرحمن الجزء الثاني

ارتمت بين احضانه تبكي مرددة انا السبب انا السبب هما ماتوو بسببي بسببي انا…
شدد باحتضانها مرددا اشششششش محصلش محصلش ياقلبي ده قضاء وقدر…
ابتعدت عنه باختناق انا  امي وابوي ياسالم انا مش قدره اصدق ولا استوعب الللي حصل انا هتجنن هتجنن.
سالم بهدوء محاولا احتوائها قلتلك ده يومها وانتي مالكيش ذنب..
هدى ..ياهدى…كان يررددد اسمها بجنون عندما لاحظ فقدانها لوعيها ليحملها الى المستفشى وووو

*********
كان يرتدي ثيابه على عجل…
شمس بتذمر :هتروح فين بالوقت
حارث : مش هتاخر مسافة السكه..
شمس : ايووا فين يعني..
حارث احاط وجهها بكفيه وقبلها بو. : بلاش الاسأله الكتير ماشي..
شمس تنظر اليه بعينون القطط : يعني هتتأخر
حترث بابتسامه : مش هتأخر وبلاش البصه دي عشان مش هعرف امشي واسيبك..
شمس بابتسامه ياريت ..
رفع حاجه بابتسامه والله مش هتغيير رأيك يعني..
شمس بضيق : منتى لو مشيت هفضل بالاوضه لوحدي ومحدش راضي يكلمني هما كلهم مش بيحبوني .ليه..
حارث لاول مره يسمع تذمره مش بيحبوكي ازاي ..اتكلمي مع جدتيي..
شمس نظرت الى الارض بضيق…
حارث ابعد خصلات شعرها بحنان طب اي رأيك تروح عند ملاك تتسلوو لحد ماارجع..اظن ملاك بتحبك وانتي كمان حباها..
هزت رأسها بابتسامه ملاك طيبه اوووي اسم على مسمى..
..قبل جبينها عندما رأى ابتسامتها..ليقول مازحا.افراج انا دلوقتي اقدر امشي..
هزت راسها بابتسامه لتقول :بس متتاخرش…
حارث : حاضر اوامر تانيه..
شمس : هاتلي حاجه حلوه معاك ليا ولملاك…
حارث : بس كده عنيا انا عندي ايه اغلا منكم…

*************
سالم بقلق : طمنيني يادكتوه عامله ايه…
الطبيبه : هي كويسه فاقت بس اديتها مهدات ورجعت نامت..ا
سالم يعني هي بخير مفيش انتكاسه..
الطبيبه : لا الحمدلله بس اتصدمت لما افتكرت الحادثه ..لكن الحمدلله المره دي مفيش اي انتكاسه الهانم فاكره كل حاجه..لكن..
سالم بخوف : لكن ايه مش قولتي كويسه
الطبيبه : ياسالم بيه هي الحمدلله كويسه وكل حاجه لكن لازمها اهتمام و تاخد بالك منها ..تخليها تخرج من الاكتئاب ده والصدمه اللي اتعرضتلها..وبلاش نضغط عليها الفتره دي..
سالم : ان شاء الله المهم انها تبقى احسن…
الطبيبه بابتسامه : ان شاء الله وحضرتك لو حابب تخرجها برحتك… بعد اذنك..
اتى حارث مسرعا..: طمني بقت احسن..
سالم بتعب : ان شاء الله

*************
عاد حارث بوقت متأخر من الليل..ولم يجدها بغرفتها..
تنهد بتعب وذهب لغرفة اخته ملاك..طرق الباب كثيرا ولم يجبه احد ..فتح الباب وهو يهمس بصوت خافت ملاك … شمس..
لكنه وجد ملاك غارقة بالنوم..ولم يعثر على شمس..بحث عنها بكل مكان لكن لم يكن لها اثر…
وعندما كان يبحث عنها سمع صوت شهاب..القلق وهو يهمس : شمس..شمس..
فتح باب غرفته ليصدم بشمس بين احضان شهاب..ووووو
يتبع.

21
شهاب بقلق كويس انك جيت تعالي شوفها مالها..
حارث بشك اي اللي جابها هنااا بؤضتك..
شهاب مش وقته ياحارث شوفها مالها..
اقترب منها حارث حاول ايقاضها لكنها لم تجيبه مما زاد قلقه هم بحملها ليصدم بدماء على رأسها ..ليتسلل الخوف بداخله…
شهاب مش وقته تتصدم دلوقتي خلينا ننقلها المستشفى..
امسكه حارث من قميصه بغضب : شمس اي اللي جابها اوضتك متنطق..ومين عمل فيها كده
شهاب هقولك والله هقولك بس شيلها دلوقتي خلينا نوديها اي مستشفى..
حملها حارث وبداخل راسه الافكار تتعارك مابين حسن الظن وسوئه وعندما استقبله الاطباء واخذوها الى الداخل جلس ينتظرها بالممر ..جلس بجانبه شهاب وهو يربت على ساقه متقلقش هتبقى كويسه..
حارث بجمود اي اللي حصل ..
شهاب نظر اليه بضيق اكيد انت مش بتفكر فيا وحش..
متنطق بقا ياشهاب اتكلم..
شهاب بصدمه مفيش انا كنت راجع من برااا وبرجع الحصان الاسطبل فجأة شفت حد شايلها ندهت عليه مردش لما بقى يجري..
جريت انا وراه ورماها بالارض وهرب معرفتش امسكها..
حارث بشك واي اللي ودها اوضتك…
شهاب بضيق انت بتشك فيا..
حارث اي اللي جابها اوضتك وليه مخدتهاش اوضتي..
معرفش..اوضتي كانت اول اوضه ومكنتش قادر اطلع بيها الدرج فقلت احاول افوقها واتصل بيك..
حارث….
شهاب بصدمه بصلي هناا انت شاكك بيا…
حارث…
نهض شهاب بضيق..مرددا واضح ان وجودي هنا معدش ليه لازمه…وهم بالمغادره ليمسك يده مانعا ايها من المغادره لكن شهاب ابعد يده بهدوء وغادر…

**********
دخل بها منزله وهو يحملها وضعها على السرير وهي مازالت نائمه اقترب منها وابعد خصلات شعرها عن وجهها وطبع قبلة على عينيها…ونهض بهدوء احضر لها ثياب مريحه وبدل ثيابها ..وعندما انتهى طبع قبلة على جبيها وهم بالمغادره لتمسك يده نظر اليها وهي مغمضة عينيها..
فتحت عينها وقالت بصوت مختنق متسبنيش لوحدي..ياسالم
سالم : اششش ياقلب سالم مش هسيبك اني جمبك ..جمبك اهوو مش هسيبك ابدا ياقلبي..ليجلس بجانبها ويربت على كتفها بحنان نامي نامي ياحبيبتي..
هدى احتضنت ذراعه وعادت للنوم..
وهو يراقبها بقلق يتسائل ماذا بعد…

انت في الصفحة 6 من 8 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل