منوعات

قصه كامله

مرة تانية.

إنصاف لم تعهده من قبل! حققت الكثير من النجاح في تلك الشركة منذ أن وطأت قدميها فيها ولكن هذا الموقف إنتشل منها كل بؤ,,س مرت به الأيام الماضية

كانت منه,كة تحتاج إلى ما يؤكد لها تميزها ک ضي

غسان هتفضلي ساكته كده كتير!

_ العريس ده هتقعدي معاه ڠصب عنك إحنا مش بنغ,صبك على حاجه كده كده لكن متضيعيش فرص من إيدك بسبب غبائك.

تحدثت ضي پق,هر هو انا لعبة في إيديك مش هقعد أنا مش عاوزه فيه إيه!

تدخل صالح بهدوء ضي ح,,بيبتي كده كده إحنا مش بنضغط عليك توافقي عليه أنت مطلوب منك تقعدي معاه وبس

مسحت د,,موعها وهتفت بوهن حتى أنت يابابا!

ده انتو لسه مبلغيني إنه جاي بعد ساعة!!

طبطب والدها على كتفها وتحدث بثبات ضي وعد مني إن ديه هتبقى أخر مره نقولك تقعدي مع حد ولالأ بعد كده أنت حره هنبلغك وبس يلا قومي إجهزي.

إرتدت فستان روز أكثر الألوان المفضلة لقلبها وخمار باللون الابيض ضي تفرح ذاتها باأي

إتجهت إلى الغرفة تخفض رأسها خجلا ولكن كانت معالمها واضحة عينيها منتف,,ختان من كثرة البك,,اء وجه منه,ك يجابه مايواجهه.

رفعت رأسها على أثر جملته التي تعلم نبرة صاحبها جيدا والآن تعيش   أخرى ولكن من نوع خاص!!

_ كنت بټعي,,طي ليه ياضي!

مستر غسان!!

يتبع

الجزء الأخير من إسكريبت ضي

_ هتفضلي ساكتة كده كتير ياضي!

لم تفيق من ص بعد من أتى به إلى هنا!..

تحدثت بخف,وت هو حضرتك إيه اللي جابك

تمتم بسخر,ية جاية أعزمك على الحفلة مش إحنا إتفقنا إن هيتقدملك إعت,ذار قدام الكل.

طافت عينيها الغرفة بأكملها دون النظر إليه هتفت بحيرة لم تستطع كبتها يعني إيه

هتف مبتسما يعني عاوزة أتجوزك ياضي.

_ ليه!

حقا لم تستطع كبت سؤالها يعرفني منذ سنين طويلة لما الآن وكيف لاتستطيع فهم أي شئ الجمال الذي يفرضها المجتمع نفسه الذي يراها قب,,يحة لما سمراء للغاية سحقا.

حمحم بهدوء بصي ياضي أنا عارف إنك بتسألي السؤال ده لأسباب كتير من ضمنهم إن اشمعنا أننا وخصوصا إنك قدامي بقالك كتير بس هو القدر وأكيد ليا أسبابي قاطعته بحدة طفيفة ناتجة من حيرتها

_أحب أسمعها

غسان من اول ماابتديت أفكر في موضوع الزواج وأنا حاطط في دماغي صفات معينة ألاقيها في الشخص اللس هيبقى شريك حياتي كل صفة بنسبة ومن أكتر الصفات اللي مكنتش أقدر أتنازل عنها واللي هيا مفروغ منها إن البنت تكون على خلق وملتزمة و….

تحدث بنفاذ صبر ليه حاسس إنك داخله # عالعموم أنت بقالك معايا أكتر من 4 سنين ومن أكفأ المهندسين عندي واتعاملنا كتير مع بعض مش معقول حتى مش هيبان إنك عكس كل ده ولو في موقف خصوصا أخر موقف يدل إنك شخص كويس.

تنهدت ضي بحيرة أنا بعت,ذر على طريقتي مقصدش كده بس كان لازم أسأل واعرف خصوصا إني  شوية.

غسان خدي وقتك وهنتقابل تاني إن شاء الله بس قبل ماامشي فيه سؤال عاوزه تسأليه

وعندك مش,كلة لو كتبنا الكتاب على طول

تحدثت بلهفة بالسرعه ديه

غسان متقلقيش أنا باخد رأيك يعني لو فيه حاجه مش عاوزاها استحالة تحصل بس عشان ضوابط الخطوبة حابب نتكلم ونعرف بعض براحتنا قولتي إيه

ضي هتطمني هيبقى فيه إحترام وتفاهم بينا

أجاب غسان باابتسامة أكيد هطمنك ياضي

ضي المواقف هتبين.

غسان بلاش تبقي مخ,,وناني كده مش حلو.

ضي أنا اتعرضتت لحاجات كتير زي أي حد في الدنيا بس كل اللي اتعرضتله كان بيفقدني الأمان والثقة في أي حد أكتر شخص واثقة فيه نور وده لأنها ادتني الحاجه اللي ناقصاني.

تنهد غسان بحيرة يبدو أن الطريق

طويل لكسب ثقتها

غسان لو حصل نصيب بينا بإذن الله هطمنك بكل الطرق وزي ماقولتلك مش الكلام هو اللي هيوضح ده ياضي

ثم إبتسم لها وهو يهتف بحماس هستنى موافقتك.

تمتمت بخفوت إن شاء الله

كانت نبرة حماسية من نور قطعتها جملة ضي

_ومين قالك إني هوافق أصلا!

نعم يختي! هتوافقي ڠ,,صب عنك ده انا هاخد دور أمك بقى في العريس ده بالذات ديه فيه كل اللي أنت عاوزاه ياضي!

تحدثت ضي بتعب أنا مش مؤهلة لحاجه زي ديه خلاص مش قادره عارفة اني كبرت وممكن ميجيش فرصة زي ديه بس لأ مش هقدر.

ضي مش خا,ېفة منه كشخصه بالعكس أنا عارفة إنه كويس جد أخلاقه وتدينه وكل ده بس ده واحد كان خاطب ملكة جمال بجد هيتقدملي أنا! ومش هستحمل يجي في يوم يتنمر على شكلي زي الباقي ده انا أمي بتتريق عليا هو مش هيعمل كده! وساعتها لو رفضت أكمل أهلي مش هيسمحوا مش بعيد أمي تتحايل عليه ميطلقنيش ليه ده كله من الاول!

كلامه لوحده مش كفاية هو قالي كده ومعترف بده بس برضو مش عاوز أخد خطوة زي ديه وانا قلقانة بالشكل ده. ممكن أفعال الشخص اللي قدامك تطمنك بس برضو هيبقى تعاملك محدود مع أطراف معينة لكن لو أنت بطلتي تخافي هتقدري تواجهي الكل أنت مش وحشة وأنت مقتنعة بكده بس أنت عاوزه كل اللي حواليك يبطل يقول كلام زي السم ليك معايير الجمال مش واحدة أنا جميلة في عين شخص وفي عين شخص تاني أنا مش حلوة بس القاعده وقوليلو كل اللي جواك يمكن ديه الحاجه اللي تخرجك من كل اللي أنت فيه وبالمناسبة لو ضيعتي فرصة زي ديه ممكن تلبسي في شخص أنت مش مؤهلة حتى تبصي في وشه أنت متعرفيش الظروف.

_ هديله فرصة بس قبل ماادهاله هواجهه

نور إوعي تقوليله أو تحكيله إنك كنت بتتعرضي للتنمر من صغرك وبتواجهي كتير بسبب الموضوع ده إصبري أما تطمني إطلبي منه يطمنك ويحترمك وأكدي عن النقطة ديه قبل ماتبلغيه موافقتك انا عارفة إنك قولتيله بس عشان يبقى سمعها لأخر مره.

_ نعم ياحبيبي ضي مين ديه اللي هتتجوزها مش موافق إستحالة أنت بتقول إيه ياغسان!

هتف غسان بعص,بية وأنت مالك هو أنت شايفاني عيل صغير ولاإيه أنا جايه ابلغك مش أخد رأيك ثم تحدث بس.خرية كنت عاوز تجوزني أنت ولاايه ياتميم ياصياد إظبط عشان أنا على أخري منك.

تميم آه من أولها الست الهانم هتخليك تقطع علاقتك بأخوك أنا أصلا مش مرتاحلها.

غسان وترتاحلها ليه ياع,بيط أنت أنا اللي هتجوزها ثم نطق بتحدي نص ساعه بالظبط

نظر غسان له بحدة كلمة كمان وهزعلك مني بجد متبقاش غلطان وبجح.

تجمع حشد من الموظفين لمعرفة لما أمرهم المدير بالتجمع الطارئ فتجمع فرع الشركتين هنا!

أتى الأخويين حتى تحدث أحدهما وكانت ضي تقف بجانبهما على مسافة..

_ إزيكم يابشمهندين إنهارده جمعتكم عشان غلطت في حق بشمهندسة ضي بسبب غلطة مكانتش منها وإتضح إنها من خ,اېن هنا كان بيحاول يبوظ شغلها بأي شكل من الأشكال وتعاملي مكانش ألطف حاجه وظهر إن الموضوع طلع فيه غلطة هيا مش السبب فيها واتضح إنها من أكفأ الموظفين اللي إتعاملت معاهم لأنها كانت أول مره تعمل مشروع للفرع بتاعنا وللأسف حصل الغلطة ديه فاانا بعت,ذر ليها قدام الجميع..

إرتفعت أصوات همهمات الموظفين تميم يعت,ذر!! متغط,رس ذو كبرياء يصل أحيانا إلى

انت في الصفحة 4 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
6

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل