منوعات

بقلم حور يوسف الجزء الثاني

ايات بفرحه :هتخليني اقابل الباشا
ميرا بأبتسامه :انا مش عبيطه اما اتأكد من كلامك هخليكي تقابلي جدو هتأكد مـ,ـن زياد الاول وهخليكي تقابليه تصفو اموركم مع بعض انتو كبار كفايه علي انكم تدخلو حد في اموركم الشـ,ـخصيه
ايات في نفسها : بحسبها ساذجه لو كنت قابلت الباشا الكبير كان جوزنا بس زياد هيقتـ,ـلتني انا عارفه
لتدلف ميرا الي الاسانسير لتقع كل حصونها وتجهش في البكاء وفي نفسها كده يا زياد هنـ,ـت عليك لتمسح وعها بطرف يديها كالأطفال في طفل في النص مش لازم مش لازم ابدا اقف في طريقهم
لتدف الي مكتب زياد وتطرق الباب طرقات خفيفه
زياد ؛ اتفضل لتدلف ميرا
زياد بمرح : اي ده اخيرا تهزيقي فيكي جاب فايـ,ـده اخيـ,ـرا خبطتي
تنظر له ميرا بعيون محمره من اثر البكاء
لينهض زياد من مكانه ويذهب اليها ويشدها ل ه لتشـ,ـعر ميرا بالدفئ في احضانه : مالك ي ميرا في ايه معيطه ليه لتدفعه ميرا عنها وتخرج من ه في وسـ,ـط ذهول زياد
وتقول بصوت عالي : انت ليه عملت كده ليه تعيشني فـ,ـي وهـ,ـم حرام عليك قبل متسافر تقولي بحبك وتعلقني بيك من ٤ سنين واكتشف دلوقتي انك متجوز ي زياد متـ,ـجوز هـ,ـنت عليـ,ـك ازاي قولي هنت ازاي اخر مكنت اتوقعو انك تعمل كده فيا
لينظر لها زياد بدهشه وكأن دلو ماء بارد سكب فوقه
ليبتلع زياد ريقه : انا مش فاهم حاجه فهميني
ميرا بهدوء بعد نوبه البكاء : اللى لازم تفهموا ان في طفل في النص دلوقتي مينـ,ـفعش تسيبوا
زياد : طفل اي يا ميرا فهميني
ميرا بهدوء: ايات تحت هبعتهالك اتفاهم معاها وياريت تتوصلو لحل قبل م وضوع يوصل لجدو
ليضع زياد يديه علي كتفها : ميرا اسمعيني دي كانت غلطه والله انا بحبك بحبك انتي وبس
لتبعد ميرا يديه بهدوء: جت متأخره ي زياد عن اذنك وتذهب من امامه
ليقف زياد ولاول مره يشعر انه عاجز عن فعل شئ هل سيخسر ميرا حب طفولته سيخسرها بسبب لعبه حقيره
لتصل ميرا لمكان جلوس ايات
ميرا بهدوء عكس البركان التي بداخلها : اتفضلي معايا
ايات بخبث : ممكن تفضلي معايا جوه اصله ممكن ي بني
ميرا بدهشه : ي بك
ايات ب وع :ايوه انا خايفه
ميرا : اوك هاجي معاكي
وتذهب معها ميرا وبم د ان دخلت ميرا وايات الي كتب قام زياد من مكانه وانقض علي ايات كذئب شرس و ها من شعرها
زياد : انا تخدعيني انا يا بت ومفكره اني مش هعرف اللعبه الوسخه اللى عملاها
ايات : انا مراتك ومعايا اللى يثبت
وتحاول ميرا فك الشباك بينهم
ليقول زياد بأستهزاء : يلا برا ي ميرا واحد ومراته وبيفكوا مع بعض شويه متتحشريش بينا
ميرا ب وع انا يا زياد
زياد ب :ط ا انتي صدقتي اني ممكن ا نك بيقا يلا برا علي البيت
لتخرج ميرا ب وع من كتب وتذهب الي الق
ليرفع زياد هاتفه ويكلم حراسه ليأتو ويأخذوا ايات للمخزن وطلب منهم احضار طبيب نسا

وعند حور
لم تكف علي الاتصال علي ميرا التي لم ترد عليها مما زاد قلقها
لتتصل علي ياسين وهي تبكي
ياسين : اي يا حور في ايه
حور : ألحقني يا ياسين
ياسين ب ف : في ايه يا حور مالك
حور : ميرا وزياد ولا تستطيع الاكمال لتدخل في نوبه بكاء اخري
ياسين ب ف : انا جايلك متتحركيش
ليركض من كتب لينظر كل من في الشركه له بأستغراب ليصل بسرعه البرق الي الجامعه ليتصل بها متغاضي عن نظرات الاعجاب من الفتيات بأتجاهه
لترد حور ببكاء : نعم ي ياسين
ياسين : انا في الجامعه عند الباب
حور ببكاء : جيالك اهو لتأتي حور وتركض بأتجاه ياسين وترمي نفسها بين احضانه ليلتقطها ياسين بحب وحنان وكل من في الجامعه ينظر لهم
ياسين بهمس مالك ي حور
حور ببكاء : اصل ميرا وزياد متخانقين
ياسين : طب اهدي كده وتعالي معايا
ليأخد ياسين حور ويتجهه للكافتيرا الخاصه بالجامعه ليجلسها بجانبه ويأخذها في ه احكي في اي لتحكي حور كل ما حدث
ياسين بحنان : اهدي ي حبيتي ميرا غلطت انها صدقت البت دي
لتنظر له حور ببراءه : ممكن تكون البت دي بتكدب
ياسين : دا اكيد
حور : بس دي معاها عقد.جواز
ياسين بضحك : ما يمكن مزوراه
حور بفرحه : يارب تكون بتكدب انت متعرفش ميرا بتحب زياد ازاي لتشهق حور وتضع يديها علي فمها اقصد زي ا ها يعني
ياسين بضحك : اه منا عارف لدرجه انو خطبها مني بدل ره عشرين ورفضته
لتحاول ميرا الخروج من ه ليزيد ياسين علي احتضانها ياسين : عمرك متخرجي من ي فاهمه مهمها اتخانقنا ولا مهمها كان بينا مشاكل
حور ب طفولي : وانت ترفضه ليه وانت عارف ان هما بيحبوا بعض
ياسين : علشان ميرا صغيره
حور : بس انا اصغر منها ومتجوزه
ياسين يضحك : نص متجوزه تقصدي
حور بخجل : اسكت بقا انت لازم توافق عليه
ياسين : ارشيني
حور بخجل : عايز فلوس
ليقترب ياسين من اذنها ويهمس بشئ جعل حور تحمر خجلا : انت قليل الادب
ياسين بضحك : اموت انا في الفراوله دي
حور تحاول تغير م ي الحديث : هو انا عندي محا ات
ياسين : لا تعالي اوصلك البيت شكلك تعبانه وعلشان تطمني علي ميرا
حور : بلهفه هي في البيت
ياسين: ايوه
لتقف حور لتذهب ليوقفها صوت شخص ما : انسه حور
لتنظر له حور ب ف : ينهار اسوح ياسين هي ني
——————–___——————–

تملك القاسى .. بقلم حور يوسف – الفصل التاسع

روايه تملك القاسي
البارت التاسع
بقلم حور يوسف
حور : بلهفه هي في البيت
ياسين: ايوه
لتقف حور لتذهب ليوقفها صوت شخص ما : انسه حور
لتنظر له حور ب ف : ينهار اسوح ياسين هي ني
——————–___——-
حور : نعم يا دكتور
اسر بأبتسامه سامجه راحه فين يا انسه حور
حور ب ف : انا مروحه يا دكتور اسر في حاجه
اسر بابتسامه :بس يا حور لسه عندك محا ات مش هتح يهم ولا ايه
حور بأبتسامه : لا ي.دكتور اسر علشان تعبانه بس
ليضغط ياسين علي يد.حور
ويمد يديه للسلام علي الدكتور
ياسين بأستهزاء: ح تك مين ومالك بيها
اسر : انا الدكتور بتاعتها بدرسلها ماده … وح تك ا ها
ياسين ب : لا ابن عمها
اسر : اها ح تك كنت عايز اقابل ولي امر الانسه حور
ياسين بأستهزاء لي شخبطت علي كتبها
اسر يضحك : ك خفيف ي استاذ ياسين حور من اكفأ الطلاب عندي
ياسين ببرود وبعدين فتنظر له حور ب ف وتهمس : يلا نمشي
ياسين بهدوء : نمشي ليه خايفه من ايه
حور ب ف : مش خايفه من حاجه اصل هو رخم يلا
اسر : ح تك معايا
ياسين ؛اتفضل
اسر بهدوء اصل انا كنت عاوز اتق لانسه حور لتحمر عين ياسين ب ويمسكه من تلاليب ملا بتطلب ايد مراتي والله لا ك
اسر ب ف : معرفش والله انها مراتك صدقني انا يادوب دكتورها وعمري مشفت في ايدها دبله ولم يكمل كلامه ليقوم ياسين بلكمه لكمه قويه ليقع علي اثرها علي الارض لترتعب حور عن ا وجدت ال اء تخرج من اسر لينخفض ياسين له ويشده من تلاتبيبه ألمحك بس م د انك لمحتها بعينك دول هقلعهملك وركز في الشرح بتاعك علشان مخلهوش يوحشك
حور ببكاء : حرام عليك الناس بتتفرج علينا
ياسين ب : اخرسي خالص
ليترك ياسين اسر ليقع علي الارض ويتجمع حوله الطلاب ليسندوه وليشد ياسين حور خلفه ويفتح باب السياره ب ادخلي
حور ب ف : حا
ليسوق السياره ويضغط بيديه علي قود الي ان ابيضت مفاصل يديه
حور : والله ي ياسين هو انا عمري مكلمته برا حا ه
ياسين بصوت عالي ما هو لو مكنتيش بتترمقعي معاه مكنش طلب طلب زي ده بس الاستاذه مقضيها دلع حذرتك مليون مره انك متكلميش اي راجل بس الهانم لا فرحانه انها متجوزه و واحد.جاي يخطبها ي فرحتي بيكي
حور بصوت عالي اوعاك اوعاك ي ياسين تشكك في اخلاقي هو لو انا بتمرقع معاه مكنش جه وطلب ايدي بس ح تك اللى مبتفهمش وغير كده محدش يعرف اني متجوزه اه يمكن علشان سعاده البيه ياخد راحته مع جاسمين هانم اوعي تفكرني اني عيله ومش فاهمه
ليقطعها ياسين بقلم علي وجنتها ارتدت على اثره للخلف
ياسين ب مسمعش صوتك لحد منوصل للبيت فاهمه لتصمت حور وال وع تنزل علي وجنتها بصمت وصلوا للق لتنزل حور من السياره وتركض علي غرفتها لتبدأ نوبه البكاء تواصله
لينظر ياسين بشرود لمكان ركضها
ياسين : وينادي علي الخا ه جهزيلي شنطتي انا مسافر
الخا ه : حا ي باشا
ليجلس ويتصل علي جوانا
ياسين : جوانا جهزي نفسك هتسرفي معايا
جوانا بفرحه : حا الساعه كام
ياسين : علي ٦ غرب
جوانا: اوك
—————
عند زياد ليطول بذكرياته منذ ٤ سنوات
فلاش باك منذ ٤ سنوات
ليصط زياد بفتاه وهو ينظر للجامعه بأنبهار شديد فكان حلمه الدراسه هنا
زياد : I’m sorry
وليساعدها علي الوقوف
زياد :are you okay
ايات بأبتسامه جذابه : yes I’m fine
زياد : محدث نفسه ينهار اسوح اتأخرت
ايات بأبتسامه : انت م ي
زياد : م يه فيقول بطريقه مسرحيه في ا ك ي فواز ي حبيبي
ايات بضحك : شكلك سنه اولي شكلي
زياد : باين عليا الدهوله كده
ايات بضحك جدا جدا
وبعد هذا وقف اصبح زياد وايات اعز من الاصحاب فكانت ايات تعشق زياد وزياد كان يعتبرها اختا له
لتصل ايات علي زياد ببكاء
زياد : مالك ي ايات
ايات ببكاء : الحقني مصيبه تعالى البيت ليا بسرعه
ليذهب ايات لها البيت بسرعه ليجدها تجلس وتبكي بتمثيل
زياد بلهفه حصل ايه

انت في الصفحة 2 من 14 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
10

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل