منوعات

بقلم دودو محمد

الحلقة الثالثة

استيقظت بتول من نومها بألم شديد بالرأس نظرت حولها بالمكان وتذكرت ما حدث بالأمس نظرت إلى جسدها سريعا وتنهدت بأرتياح عن ا وجدت ملابسها مازالت عليها نهضت من على السرير واتجهت إلى الباب وجدته مغلق من ال رج زفرت ب وعادت إلى الأريكة وجلست عليها تذكرت وجه هذا الشخص الذى سقطت داخل أحضانه شعرت بشئ غريب اتجاه ورغبة ملحة داخلها تأكد لها أن هذا الشخص وراءه حكايه حركت رأسها بع اهتمام ونهضت من على الأريكة واتجهت إلى المرحاض أغلقت الباب خلفها وأخذت حماما دافئآ حتى تسترخي قليلا من هذا التوتر لتتوصل لحل سريع يساعدها على الهروب من هذا المكان ارتدت ملابسها مره اخرى وخرجت انتفضت مكانها عن ا وجدت هذا الشخص يجلس أمامها نظرت له ب وقالت
-وانت كمان مين بقى
نهض من على المقعد وقال
مراد :-انتى هنا متسأليش أنا اللى اسأل وبس فاهمه
ت على أسنانها ب وقالت
بتول :-لا مش فاهمه وحسك عينك تتكلم معايا كده تانى
اقترب إليها بوجه غاضب وقال
مراد :-انتى ليكى عين تتكلمى كمان بعد ما قت/لتى بابا أنا أنقذتك من تحت ايد ا يا وليد بس علشان اعرف انتقم منك براحتى
اومأت رأسها بالتأكيد وقالت
بتول :-ايوه كده فهمت انت الابن الكبير ليه على ما اعتقد اسمك مروان رامى حاجه زى كده قريت ده فى الملف بتاع ابوك
نظر لها ب وقال
مراد :-اسمى مراد وشكلك لما جيتى الجبل جايه ومركزه على الهدف اللى هو ابويا بس انا هن ك على اللحظه اللى فكرتى تعملى فيه كده

اومأت رأسها بالتأكيد وقالت
بتول :-اه كنت جايه ومركزه على ابوك لانه اكبر تا مخ/درات ومج/رم و مهرب وانا مهمتى أن احافظ على البلد و امنها وحماية المواطنين وهو اتق/تل لانه كان بيقاوم السلطات أثناء تأدية عملهم وكان عليه أحكام بالمؤبد وكمان توصل للإعدام عرفت أنا كنت جايه ومركزه على رمضان السلحدار ليه؟
نظر بعينيها وقال بصوت غاضب
مراد :-واضح أن اللى قولتيه ده كله مش السبب الأساسي فى قت/له
تكلمت ب وقالت
بتول :-فيه سبب تانى بس احب احتفظ بى لنفسي
اومأ رأسه ب وقال
مراد :-وانا ليا اسبابى فى طرق انتقامى منك، بس برضه احب احتفظ بيها لنفسي وهتظهر فى وقتها
ونظر لها نظره مطوله وتحرك بأتجاه الباب وقال
-انا مش هقفل عليكى الباب علشان لو حابه تخرجى من الاوضه بس متحاوليش تهربى علشان مش هتعرفى
وتركها وخرج من الغرفه
ظلت تتابعه حتى تلاشه من أمامها ونظرت على أثره بأنت ر وقالت
بتول:-وانت اديتنى السكه للهروب

وخرجت تركض سريعا من غرفتها
هبطت إلى الأسفل وظلت تتابع بنظرها المكان وتراقب جميع المداخل والم رج المؤديه إلى الشارع حتى ترسم خطه للهروب وتقوم بتنفذها ليلا.
……………………………………………………………..
حل الليل تحركت ببطئ شديد إلى الباب لكنها استمعت صوت خطوات تقترب منها ركضت سريعا وتسطحت على السرير وأغلقت عينيها بتوتر
انفتح الباب ودلف وليد بسكر وخطوات غير متزنه اقترب إليها وحرك يده على جسدها فتحت عينيها سريعا وقالت ب
بتول:-انت بتعمل ايه هنا يا حيوان اطلع بره احسنلك
حاول تقبيلها وقال
وليد :-سيبى نفسك ومت فيش هيعشك ليله عمرك ما هتنسيها فى حياتك واوعدك لو سبتينى اعمل اللى أنا عايزه وانبسط هسيبك تمشى من هنا
دفعته بعيد عنها ب وقالت
بتول :-قذر وحيوان اطلع من هنا احسنلك
سقط على الارض وتسطح عليها وذهب سريعا فى النوم
نظرت له بتوتر واقتربت منه وقالت
بتول :-انت قوم روح اوضك انت يا زفت
لم يجيب عليها بصقت عليه ب وتحركت إلى ال رج سريعا وظلت تتحرك ببطئ شديد وتتابع حركات الحرس ركضت سريعا قبل أن يراها احد إلى الشرفه وقفزت منها إلى ال رج ومالت بجسدها قبل أن يراها الحرس تحركت ببطئ وظلت تقترب من السور حتى تقفز من فوقه وعن ا وصلت إليه حاولة الصعود لكن يد امسكتها سريعا واسقطتها داخل أحضانه وقال بصوت هادئ
مراد :-مش قولتلك متحاوليش تهربى علشان مش هتعرفى
حملقت عينيها بص ه وقالت ب
بتول:-انت تانى !!
دفعها بعيد عنه وقال بصوت جاد
مراد :-الق فيه كاميرات فى كل حته علشان كده مش هتقدرى تهربى من هنا مهما حاولتى
زفرت ب وقالت بنفاذ صبر
بتول :-عايزين منى ايه لو عايزين تنتقموا منى انا ق دك اهو انتقم وخلصنى من قرفكم ده
حرك رأسه بالرفض وقال بنبره هادئه
مراد :-مش بسهوله كده يا ح ت الظابط
ثم امسك ذراعها وارغمها على التحرك معه وقال
-انا هخليكى تتمنى الموت ومش هطوليه برضه
تكلمت بألم وقالت بصوت غاضب
بتول :-سيب دراعى يا حيوان والله لان كم على اللى بتعملوه ده
صعد بها إلى الأعلى ودفعها داخل غرفتها وقال بتحذير
مراد :-لو فكرتى تهربى تانى هتخدى ر صه فى اغك تفرتكك فاهمه
تكلمت ب وهى تشير بأ بعها إلى الداخل وقالت
بتول :-ادخل خد الحيوان ده من هنا
نظر لها بأستغراب وتحرك إلى الداخل وجد أخيه ملقى على الأرض تكلم ب وقال
مراد :-ايه جابه هنا ده
نظرت له ب وقالت
بتول :-كان جاى سكران وبعدين نام كده
مال بجسده وتكلم بنبره غاضبه
مراد :-انت يا زفت وليد انت يا ابنى قوم معايا
دفع يده بعيد عنه وتحرك إلى الاتجاه الآخر
ارغمه على الوقف واسنده وتحرك به إلى ال رج اغلق الباب واتجه إلى غرفة اخيه
نظرت إلى الباب ب وقالت
بتول :-بنى ا مستفز
وجلست على الأريكة ب شديد وحاولة توصل لطريقه اخرى لفرار من هذا المكان.
……………………………………………………………
بعد عدة أيام استيقظت بتول من نومها على صوت ضجيج يأتى من الاسفل نهضت سريعا من على فراشها وخرجت من غرفتها وقفت خلف الجدار حتى تستمع ما يحدث بالاسفل
تكلم مراد ب وقال
-قولتلك مافيش شغل مشبوه تانى كفايه بقى بسبب الشغلانه دى كل يوم واحد بيروح مننا أنا طول عمرى رافض الشغل ده بس ابوك كان دايما متمسك بيها
رد عليه بع اقتناع وقال
وليد :-انت ليه دايما عايش دور الملاك البرئ لازم تتقرص زى زمان علشان تكمل معانا ابوك كان عنده حق فى اللى عمله فيك
نظر له بع فهم وقال
مراد :-تقصد ايه بكلامك ده يعنى ايه اتقرص زى زمان فهمنى قصدك ايه

انت في الصفحة 2 من 8 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل