منوعات

جـ،ـرح الاحبه بقلم فاطيما يوسف

اتنهد يزيد بارتياح مراته ام بناته ويعتبر اللي مربيها على ايده واخدها وهي لسه صغيره وبيعشقها ومهما عملت بيغفر لها فرد عليها:

_الله المستعان يا امي ادعي لي ربنا يرزقنا التوفيق انا وهي .

جاوبته بابتسامتها:

_داعيالك يا حبيبي ربنا يخليك لينا ويحفظك لبيتك ومراتك وبناتك يا رب .

وسابها وخرج كانت بتتكلم بتهديد ووعيد مع عزه وبتقول لها:

_طب يا حبيبتي اتفضلي ما عندناش ورشه بتصلح عربيات واكرم لك تبعدي عن يزيد وما تجيش هنا تاني واديني حذرتك .

يزيد كان واقف مبسوط جدا من جواه لكن حب يستفزها لكن عمل نفسه مش واخد باله لحد ما صاحبتها خدت بعضها ومشيت ،

وكان في الوقت ده بالتحديد تحت العربيه ولما شافها بتتحرك قام وقف قصادها وقال لها باستنكار مصطنع :

_بأي حق تمشيها من الورشه وتقولي لها احنا ما عندناش حد بيصلح كان حد قال لك تتكلمي عن لساني ؟

بصيت له بتعب وبلوم وطلبت منه:

_ممكن ندخل نتكلم جوه الورشه او ممكن تيجي تطلع البيت ونتكلم عشان عايزك في موضوع ضروري .

بص على البيت بعين كلها حزن وجاوبها:

_البيت ده ما بقاش ليه مكان فيه بأي صفه ادخله ؟

=ازاي ده بصفتك انك جوزي وابو بناتي

_كنت جوزك وكان ده اختيارك .

مسكته من ايده ودخلت بيه الورشه وهو ماشي معاها قلبه بيدق جدا،

واستغل فرصه مسكتها لايده وقال لها وهو بيضغط عليها وبيمسكها جامد:

_غريبه يعني مسكتيني من ايدي اللي مليانه شحم ولسه حاطه ايدك جواها ومش راضيه تسيبيها مش غريب موقفك ده؟

اتألمت جداً من طريقه كلامه ونبره صوته ومسكت ايديه الاتنين واعترفت له بندم :

_كنت غلطانه ورجعت لعقلي يا يزيد .

=وجايه تصلحي غلطتك بعد ما سبتيني بعيد عنك وعن بناتي تلت شهور بحالهم ؟

_كان لازم اعمل كده علشان افوق واعرف اني ما ليش غيرك حبيب ولا زوج ولا اب ولا روح تحتوي قلب مريم يا عمرها كله .

نبضات قلبه في قربها بتزداد وما عرفش يكرهها ولا يشيل منها مهما عملت وقال لها:

_بس مريم وجعت يزيد وداست على كرامته بالجامد قوي ومش قادر ينسى.

قربت منه وحطت ايديها الاتنين على وشه واتكلمت وهي بتبص له باشتياق:

_ومريم اللي وجعت يزيد بتوعده انها هتنسيه كل لحظه الم سببتها له من النهارده .

غمض عيونه من حركتها وهمسها ورد عليها:

_ومريم هتقدر تنسي يزيد ولا مجرد كلام دلوقتي وترجـ,ـع لكلامها الجارح وجـ,ـلدها لي كل شويه خاصـ,ـه ان يزيد هيفضل في الورشه لحد ما يموت وهيفضل بشحمه وزيته هتقدري تستـ,ـحملي ؟

مسكت ايديه الاتنين وديتهم عند شفايفـ,ـها وباستهم باشتياق ورغبه خلـ,ـته بقى واقـ,ـف مش على بعضه من حركتها واتأسفت له :

_اوعدك اني خلاص اتغيرت واتعلمت من الدرس كويس صـ,ـدقني انا لما بشوف واحـ,ـده بتـ,ـقرب منك نار بتقيد في جسمي كله وما بقاش طايقه نفسي علشان يزيد لمريم ومريم ليزيد ومش هسيبك ولا هبـ,ـعد عنك وعمري ما هجرحك بكلمه تاني .

قرب منها وحضن وسطها بإيديه وقال لها:

_ويزيد ما يقدرش يزعل من مريم بدليل انه مرجعها من زمان تقريبا من تاني اسبوع وقبل العده بيوم كنت هاجي لك عشان اقول لك انك انت روحي اللي ما اقدرش تفارقني ولا تبعد عني .

بصت له بصدمة متغلفه بالارتياح وسألته:

_ بجد يا يزيد كنت مرجعني لعصمتك ؟

=بجد ياقلب يزيد وعمري ماكنت هعرف أعيش مع واحدة غيرك ولا إيدي تلمس ست غيرك .

_قد إيه أنا كنت هبلة وكنت هخسر حب كبير أوووي زي ماما ماقالت لي .

=مكنتش هسمح لك أصلاً ده إنتي بنت قلبي وبنت عمري ده إنتي عشق يزيد .

= عارف لو قلت لك كلمة بحبك قليلة جداً عليك ،

إنت فعلاً مثال للشهامة والرجولة والحب والاحتواء وأهمهم حنين قوووي يا يزيد عندك حنية تكفي العالم كله وربنا طلع بيحبني إنه خلاك من نصيبي ياعمري كله .

واتجمعوا الحبيبين من تاني واتعلـ,ـمت مريم الدرس إللي هيفضل ذكري مؤلمة تعلم في قلبها وطول العمر مش هتنساها ،

وكانت مامتها بتبص عليهم بعيون ملـ,ـيانه اطمئنان وسلام وأخدت البنات معـ,ـاها ومشيت زي ماكـ,ـانت متفقة مع يزيد .

وتوته توته خلصت الحـ,ـدوته 🥰🥰

#انتهي_الاسكريبت
#بقلمي_فاطيما_يوسف

انت في الصفحة 3 من 3 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
32

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل