
ضربته بغضب وهي يتقول جملتها اللي علي طول بتقولها
_احنا في أيه ولا أيه؟
نزلت من الكهف بنت تانيه تشاورلها تكمل كلمها وقالت
_زاد.. فلتخبريه ما سيناله إن لم يخبرنا بمكان النزال.
ضحكه اترشمت علي وشه وقال بعدم وعي وهيام ملوحظ
_زاد! أهذا هو اسمك؟
رمشت بعينيها بارتباكٍ، و قالت:
_نعم.
تحمس وقال
_حسنًا وأنا ادعى يونس.
ضمت حاجبيها باستغراب وهي بتنطق الاسم بصعوبه وقالت
_يوناس!
هز راسه وهو بيصحح ليها
_يونس.
وفضل تكرر الاسم ويونس يحاول يصححلها فزهق مومن وقال بعصبيه
_ما تنجز يا عم روميو انت لسه هتتعرف عليها بالسلاح اللي شايلاه ده.. شكلها هتخبطك خبطة تجيب أجلك وبعدها تبقى تحفظ اسمك على رواق! ..
وكمل باستغراب وهو بيخبط ايد في التانيه وقال
_الناس محاوطنا باسلحة وده سايب اللي احنا فيه ونازل تحفيظ في اسمه.. حصلهم الشرف يا حبيبي بس انجز ومتحاولش تعصبها تنطقه زي مهي حابة ركز في اللي في ايدها ده أهم!
مفهمتش الكلام اللي بيدور بينهم فكملت قصتها باهم التفاصيل
_تكاتفنا أنا وبعض فتيات زحل، وتمكنا من السيطرة على أماكن نزال الكواكب، ولم يتسنى لنا الوصول للنزال القابع بأرض البشر، ولكن ما جعلنا بمأمن بأنه لم يسبق لبشري التغلب على محاربها الأخير، لذا ظلت لعهدٍ لم تتجدد قوتها، لم يتمكن بشري من التغلب على المحارب وجئت أنت لتفعلها بعد كل تلك الأعوام!!
ومسكت سلاحها بقوه وهي بتقول بصوتعا الرنان:
_ولن أسمح لها بالزواج منك فتزداد قوتها وطغيانها من جديدٍ.
وقبل ما السيف يوصل ليه نجح يونس في التحكم بسيفها ورفع ايدها لفوق وبعده عنه
فكان هيصيب جسمها .لو ايدها لحد ما رميته علي الارض، وقالت بدهشه باينه في عينها
_ما رأيك بعقد إتفاق بيننا.. لأساعدك بالعثور على النزال مقابل أن أعود أنا وعائلتي لعالمنا بأمان؟
بعدت عنه بتوتر وفضلت تبصله مره وتبص لفريقها المكرون من سبع بنات فلقيتهم بيشاوروا بعض لحد ما ردت منهم واحده وقالت:
_ما حاجتنا لقتله إن كان لا يريد الزواج من الملكة.. وربما حينما نتخلص من النزال السري بأرض البشر ستتقلص قوتها حتى يسهل علينا التغلب عليها وحينها سيصبح العرش للأجدر بيننا.
هزوا رؤؤسهم باقتناعٍ،
اعترضت منهم واحده وقالت ف:
_وماذا ان كان مخادع!
واول ما قالت كلمتها كلهم بصلوت وهو بيقولهم
_لا أعتقد بأنني سأجازف بالعيش هنا.. أنا مرغم على وجودي هنا.
عدلوا من وقفتهم بعد ما خدوا القرار الاخير وقالت واحده منهم
_من منا ستضحى بنفسها للبقاء بأرض البشر؟
قالت اكبر واحده فيهم .
_ذلك القرار هو أبشع شيئًا أمقته، تفرق فريقنا ولم تستطيع التواصل مع كل فتاة وكلت بسد النزال بالكواكب، ولكن بنهاية الأمر يتوجب علينا ذلك من أجل حماية شعب مملكتنا.
قاطعتها زاد وقالت:
_سأذهب تلك المرة ولن يتمكن أحدٌ من ايقافي.
وبررت قرارها وقالت:
_ولكن الساحرة لن تقبل بابتعاد ابنتها الصغيرة عن زحل.
قالت ببسمة هادئة:
_إن ضحى أبي بحياته لأجل زحل فلماذا لا أفعلها!
تنهدت بتعبٍ من اقناعها، فقالت بيأس:
_حسنًا.. اصطحبيهم لمعزلك الخاص ولتستعدي غدًا للانتقال الى الأرض!
هزت رأسها بطاعة ومشت نحيه السحابه الورديه وقالت ليهم،
_اتبعوني.
مشي وراها يونس ومسك ولحقهم مومن في طريق علي جوانبه صف من الفراشات .لحد وصلت بيهم لكهف واسع يخصها فقعدوا بارهاق علي الاحجار ومصير كل واحد فيهم مجهول في ايد الساحره الفاتنه
………. يتبع……..
[٢٠/١٠/٢٠٢٣, ١١:٥٢ ص] آية محمد: #الفصل_الثامن..
(حبًا فوق السحاب..) اللي بيحصل معاهم مافيش حد عاقل يصدقه.كانوا محتاجين يرتاحوا.
فقعدو جمب بعض في هدوء تام.
يراقبوا اللي جايه عليهم ومعاها اكل .
خلصوا اكلهم ومددوا جسهم .
غنص يونس عينه باستسلام للنوم يمكن يرتاح من يومه المتعب.
ويدوب كمل ساعه وصحي علي هزه ايد قويه.
فتح يونس عينه بكسل فلقي مومن بيهزه بعنف وغيظ
_كل ده عشان تصحى!
عدل يونس نومته وسال بستغراب
وقال
_في أيه؟!
ابتسم بخبث وهو بيقعد جنبه .وسند علي حجاره كبيره وهمس بمكر
_ما تطلع من الكهف المريب العجيب ده تشم هوا.
ضيق عينيه بذهولٍ:
_هوا أيه اللي هشمه في الوقت ده.. أنا تعبان ومش قادر أفتح عيوني!
زقه بغضب
_ما تخلي عندك دم يا اخي ده ابن عمك الوحيد حس بيا… عريس جديد وشايف أختك قدامي ليل نهار… حس بيا وبمشاعري!!
بصله وجاله نوبه ضحك وقال
_يا ابني أنت مش بتستلم أبدًا… مصمم انها تهزقك قدام الكائنات الغريبة دي.
_ولو هفضل أحاول لحد ما أحقق هدفي!
قال بغضب خلي التاني ياخد جاكيته وهو بيشاور بسخريه:
_أنا بره.. ومتقلقش لو سمعتك بتستغيث مش هنجدك!
دور حواليهعن حجر صغير يعطيله درس هلشان استهزء بيه واول ما اتاكد من خروجه برا الكهف. وفرك ايده بمكر
_الساحة فضت عليا أنا وانتي يا مسوكة.
كورت جمسها بمحاوله فاشله في جاكت زوجها الكبير شويه عن جسمها يمكن تحفظ نفسها من بصاته .حست ببروده دخله لجسمها فقالت وهي مغمهضه عيونها **
_سيب الجاكت يا مؤمن واتلم يونس نايم جنبك.
بعدته عنها قالها بابتسامه ماليه وشه
_طرقته ومفضلش غيرنا يا جميل.
اتصدمت ام سمعت كلامه وقامت من مكانها تدور يعينها علي اخوها .
رجعت لورا وهي بتشاورله بتحذير
_بلاش جنان يا مؤمن احنا مش في بيتنا ولا عالمنا أساسًا.. ايش ضمنك ميكنوش زرعين لينا كاميرات يسوحونا بيها قدام الكواكب التانيه.. اعقل واهدى. شوي
مشي وراها لحد ما حاصرها بين الصخور فقال وهو بيغمزلها مفكر انه كده هيغريها.
_ولا يهمني.. وراك قتيل والعمر رهين!
وكان بيقرب منها .فدخلت تحت صخره تخبي جسمهابطريقه تضحك.
اتخبط في واحده من الصخور.فصرخ بوجع وهو بيستحلفلها بغيظ
_والله لأوريكي يا مسك… معرفش اطلع بيكي فين تاني عشان ترضي عليا!
كتمت ضحكها علي منظره بصعوبه وردت بصدمه قدرت تمثلعا بنجاح
_تاخدني فين!! ليه شايفني حيوانة ماليش مشاعر ولا احاسيس، قولتلك اصبر لحد ما يتزرع في قلبي حب ليك!
عدل قعدته بتالم وقال باستهزاء
_يعني هستنى الزرع الشتوي ولا الصيفي.. ثم انك أرض يابس لا نافع معاكِ زرع ولا شيء.
ومثل انه بيتالم بشده وبيشاورلها.
_طب ساعديني أقوم.. مفيش في اي انتماء لأخوكي المسلم!
قامت من مكانها وراحتله علشان تساعده. فشدها وقعت فوق صدره
وقال بهمس
_اللحظات اللي بينا هنا هتكون مميزة ومتتعوضش!
*******