
[٢٠/١٠/٢٠٢٣, ١١:٥٢ ص] آية محمد: الفصل الخامس.
(عرض مغري!!..)
مكان شكل البلونه بلون بنفسجي .مللن بفقعات فيها ضوء اصفر بسيط. وفوقه صوره مصغره للسما بشكل جذاب جدا.
والسوال اللي بيجي علي عقل اي حد ازاي في سما تحت الارض.
سند يونس بايده علي الازاز اللين لحد ما وقف يتفرج علي جمال المكان.وساب لمومن مهمه انه يساعد مسك انها تقف فقالت مسك وهي بتشوف المكان بزهول
_احنا فين؟!
بص مومن حواليه بخوف .وبلع ريقه وقال
_المفروض اننا تحت الأرض… بس اللي مش مفهوم أيه ده!
قرب يونس من الجدار اللي مش متساوي .واول ماخبط عليه بايده فرقع البلونه اللي كانوا جواها .فانفجرت وبقت عباره عن ملايين البلورات صغرت حجما لحد مابقت قد عقله الاصبع.
لحد ما لقوا قدامهم اللي خلاهم يترعبوا.لقوا نفسهم علي حاجه ضخمه شبع طبق من الدهب كبير
، وحواليهم كائنات مش معروفه .لبسين هدوم باللون البنفسجي وداخل فيها الاصفر والبرتقالي شبه لبس البلياتشو.وفوقهم طبقه من الازاز منعه عنهم الهوا. معرفوش يحددوا اي هي الكائنات دي لانهم كانوا بعاد عنهم.مسكت مسك بمومن برعب اللي بلع ريقه وهو بيهمس بضحكه بسيطه افتكر انهم في خدعه وقال
_انتوا الكاميرا الخفية صح!! ولا ده مقلب والمفروض اننا نخاف وكده!
قربت منهم واحده من الكائينات وكان باين انها كبيرتهم .لان اول ما عدت كلهم وطوا راسهم احتراما ليها والغريب ان رجله مش لمسه الارض كان علي سخابه لونها بنفسجي ترفعه عن الارض لحد ما بقا قدامهم
تعلقت مسك بمؤمن وهي تهمس له برهبةٍ:
_احنا فين يا مؤمن.
بصلها بغضب ورد بسخريه
_في الجحيم… ادي أخرة اللي يمشي ورا الحريم.. مش كنتي عايزة تروحي أمريكا! يارب ميكنش في احلامك شيء تاني!
اختفي لوح الازاز عن وشه فدققوا غينيهم .يراقبوا ملامح مختلفه تماما عن البشر
مناخيره كانت بتتنهي بشكل دائري واخد نص وشه .وعينه غريبه مافيش فيها غير اللون الابيض
واول ما بدا يتكلم ظهر اللون البنفسجي في عينهفقال بصوت مرعب
_أهلًا بكم بقاعدة زحل الرئيسية، حيث نقدم لكم عرضًا لن يتكرر لكم مدى الحياة.
خبط مومن يونس اللي كان ساكت تماما علي كتفه وقال بشك
_ده شكله قائد الفوج المنيل ومتنكر فكره ان المصريين ناس جبانه ميعرفش اننا عندنا مناعة ضد أي شيء… دور على الكاميرا وابتسم وقول انهي اللعبة يا مان.
بصله بغضب وهو بيقول بصوته القوي المخيف
_الفرصة لن تتكرر مرة أخرى ، نحن نمن عليكم أيها البشر بزيارة كوكبنا، ولكن احظروا فإن لم تحققوا الشرط الاساسي سينالكم غضب يمزق أجسادكم إربًا.
خرجت الامور من ايدهم وتاكدوا ان الموضوع جدي اول مااتلموا كلهم حولين كبيرهم .
وفتح باب جانبي وظهر من وراه مكان ملان بالاحجار من كل الاتجاهات ويشبه حلبه الملاكمه نوعا ما
قرر يونس انه يسمع للكاين الغريبفقال بثبات
_وما هو عرضك؟
ابتسم اللي وجهه مبهم بجمود وقال بصلابه
_من يقتل حامينا سنسمح له برحلة آمنة إلى زحل هو وأفراد عائلته وإن غُلب سيلاقى حتفه بالحال ويخسر عرضنا السخي.
قطع مومن حديثه بزهق وقال
_يا عم احنا لا عايزين نطلع زحل ولا المريخ خرجنا من هنا الله يكرمك وبطل هزارك السخيف ده!
تجاهله يونس وسأله بدهشةٍ:
_وما الذي يجعلني أصدق ما تخبرني به، نحن لا نعلم من انتم وما الذي تفعلونه هنا بالتحديد؟
زقه مؤمن بزعيق وهو بيقوله
_انت لسه هتتناقش معاهم، لفيلك اي شومة دافع بيها عن نفسك بيقولك هيودينا زحل!!
تجاهل الرجل صوت مؤمن المزعج واتكلم بصوته اللي كانه بيتردد من وراه شبح .
_اهزم محاربنا وحينها سترى بعينك.
رد عليه وقال بلغته:
_وماذا لو اعترضنا عن عرضك؟
رسم الرجل ابتسامه مخيفه علي وشه وكور ايده لحد ما بقت كوره من نار وقال وهو بيحرك ايده بتسليه
_من يعرض عن عرضنا سيواجه موتة سريعة رحيمة عما سيخوضه داخل حلبة زحل.
هدي يونس من مسك الللي واقفه متخبيه وخايفه وقال بثبات.
_كيف سترسلنا لزحل وأنت هنا عالق أسفل الأرض!
ضحك هو واللي حواليه ورد بسخريه
_نحن من صنع طريقًا سريًا للعيش معاكم أيها البشر، هل تظن إنكم تعيشون على كوكب الأرض بمفردكم!
وشاورله علي جنب ضلمه في الكهف العجيب وقال
_تلك المركبة فريدة من نوعها، لم يتوصل إليها أحد سوى شعب زحل، نحن صنعنا شيئًا لا مثيل له، قادر على نقلنا وقتما شئنا .
بعد يونس نظره مكان مابيشاور وابتسم بسخريه لما لقي المركبه عباره عن زوحليقه وقال لنفسه هم بيستخدموا الزوحليقه علشان يجوا عالمنا.
كان الموضوع كانه هزار ورغم كده اتكلم بجديه علشان سلامه اخته وقال:
_أنا أقدر عرضك حقًا، ولكن لا نريد الصعود لأي مكان.. فإن كان باستطاعتك السماح لنا بالمغادرة.
علت ضحكته المخيفه ورفع جسمه في الهوا وفرد دراعه في الهوا وقال
_أنت آسيرًا ببقعتنا ونستنأذن بالانصراف، القوانين ستفرض عليكم وإن أردت النجاة والصعود لنزهةٍ لن تراها بحياتك عليك بالفوز أمام محاربنا.
سد كل الطرق قدامه فمعتش قدامه غير انه يوافق وقال
_حسنًا ولكن أنا من سيواجه هذا المحارب.
ضحك وهو بيبص ل مؤمن بصه كلها سخريه وقال:
_لا أعتقد اننا بحاجة لنسخ العظام هذا!
رمش بعينيه بصدمةٍ، وقال:
_لا مسمحلكش أنا دكتور بيطري أد الدنيا.
شدته مسك وقالت بهمس من خوفها
_بتزعق ليه الراجل مغلطش! إنت فعلا شبه خلة الأسنان!
ضغط على أسنانه بعصبيه وقال
_لو غلطتي فيا تاني هحدفك لحلبة المصارعه اللي عايزين يعملوها توجهي الطور اللي هيطلعوه ده.
وادور للراجل وساله بفضول
_هو مش طور برضه يا أخينا!
ضيق الراجل عينه فظهر مرعب جدا وشال مومن بلغتهم:
_كنت اتساءل عن طبيعة هذا المحارب؟
تحول غضبه لضحكه شيطانيه وهو بيقوله بكل فخر:
_ما اود اخبارك به بأنه لم يسبق لبشري الصعود لزحل، عساك بعقلك الأبله هذا تعلم بأنه لم يفوز عليه بشري من قبل!
ابتلع مؤمن ريقه بصعوبة شديده، وساله بخوف .
_اسمه أيه طيب.
بصلهم كلهم وهو بيزعق بكل قوته :
_حنتـوش!
رد مؤمن بسخريه:
_مين يا حبيبي… ده وقت تهريج يا جدع انت!
شاوره بايده نحسه البقعه اللي اختفت وظهر من وراها الوحش العملاق وشبه الفيل لكنه جلده فرو زي المستودون اللي عاشوا في امريكا الشماليه وامريكا الوسطي في اخر العصر الميونسي وانقرض في البليستوسين العصر الحديق القريبه من عشر الاف لحداشر الف سنه .
لكن وشه المدبدبب مختلف مختفي ورا حاجز من الازاز شفاف ضخم
فتح مومن بوقه بصدمه. ورجع لورا بخوف وهو بيشاور ليونس بوش مصفر وقال:
_كلم حنتوش.. بيناديلك!
وشاور علي نفسه وهو بيبتسم ابتسامه اخيره:
_أنا هفقد الوعي شوية عما تخلص وتيجي.
وفرد جسمه علي الارض عينه مبرثه وبيمثل انه مات علشن ينجي نفسه من اللي بيحصل له مش مبشر في بدايه حياته الزوجيه .
راحت مسك له وفضلت تضربه بعنف وصريخ وهي بتفول
_عملت نفسك ميت وسبتني لحنتوش يا جبان!
قرص رجلها وهو بيغمزلها ان تعمل زيه
_اعملي نفسك ميتة بكرمتك بدل ما نسافر جهنم على دهر حنتوش.. اخوكي ادها خليه يورينا ال٣٦٠ج اللي بيدفعهم في الجيم كل أول شهر هيفدوه بأيه!
نامت مسك جمبه وهي بتقول بخوف :
_طب ويونس.
همس لها زقال:
_صدقيني دي فرصته.. خليه ينمي مهاراته بدل شغل المحاسبة اللي عايش فيها بالبنوك… المهم خلينا ساكتين خالص عشان يركز في اللي هيعمله مع حنتوش!
………. يتبع……..
[٢٠/١٠/٢٠٢٣, ١١:٥٢ ص] آية محمد: الفصل السادس.
(المحارب حنتوش!..)
هروب مومن من المعركه مكنش جديد عليه ابدا .كان دايما يعمل المشاكل ويهرب ويدبس يونس اللي كان ببتحكم في الامور بحكمه .
بصلهم يونس بسخريه وقال
_الاموات مش بيكونوا بالبشاعة دي.
قفل مومن بوقه وهو بيشاورله بدهشه
وقال
_أمال بيكون شكلهم ازاي… هجتهد لما أوصل للخلطة اللي هتنجيني من البومة ده.
وصرخ فجاءه في وشه وقال:
_متشغلش بالك بيا… ركز في مصيرك البائس واللي هتعمله مع الشيء مجهول المصدر ده!.
رفع حواجبه بذهول من الغبي اللي نايم وقال
_على أساس انه هيكتفي بجثتي مثلًا، ما أكيد دورك جاي بعدي!
رد بابتسامه كبيره ولمعه عين وقال
_على الاقل هتفيدني بالوقت اللي هحط فيه خططي العبقرية للنجاة من السفرية النحس دي.
ملحقش يرد عليه لانه اتفاجي بشحابه كبيره لونه بنسفجي تسحبه لنص الكهف الغريب .وحواليه سخاب لونه اسمر غامق. كانت متشافه رغم لونها الغامق
حك يونس ايده بينهم بيحاول يعديها للجنب التاني ولكن اتفجي انهم جامدين زي الحجر القاسي.،
استعرض حنتوش عضلاته بفخر.ضهر كانه مجنون بقوته وعضلاته .
كان عنده جسم قوي جدا.وده اللي كان مخليه مغرور جدا
راقبه يونس وعو عنال يفرد عضلاته ويستعرض جسمه. وهجم عليه زي مابيعنل دايما مع البشر،
تفادي يونس الضربات باحترافيه .
وجري يسحب رجله . ولكن زقه الوحش جسمه الصغير مقارنه بيه.
عدي من تحته وطلع علي جسمه لحد ما وصل لوشه واعطي الازاز اللي وراه لكمه قويه حطمت الازاز
رمي يونس بجسمه علي الارض
واول ما لمس الارض وقع المحارب الضخم زي شوال البطاطاو اختفي كانه ملوش وجود من الاساس.
الكل بيتفرج في صدمه مش مصدقين خاصه رجل زحل:
_من لكمة واحدة! حنتوش يا غالي ريحت واستريحت.
راقبه راجل زحل بخوف وارتباك فشل انه يخبيهم وحاول يرسم الثبات علي وشه لكنه فشل وقال
_سنمنح البشري وعائلته رحلة سعيدة إلى زحل.
اول ما يونس حس انه خايف منه وقف قدامه وقال بخشونه
_لا أريد الذهاب لاي مكان… أريد العودة.
اعترض علي كلامه وقال
_لا أحدٌ يستطيع اخراجك من هنا سوى ملكة زحل… تلك هي القوانين.
رد بدهشه
_وأين أجدها؟
فضل يبص علي المكان الللي كان واقف فيه وعلي تبخره في الهوا وكانه مكنش موجود .عرف انه بيتعامل مع شخص خطير معندوش القوه اللي تهزمهم لكن عنده عقله
، فقال:
_وأين سيكون مكان الملكة الا بزحل..رد وقال
هي بنفسها ستكون باستقبالكم للترحيب بكم بالأعلى.. بعد أن أرسل اليها ما حدث هنا بالتحديد.
وكمل بمكر
_كما أن ليس هناك طريق للرجوع للأرض الا من الأعلى!
شدت مسك مؤمن من ياقه قميصه تشير له بحماسٍ:
_بجد هيطلعونا كوكب زحل!
شدها هو كمان من بيجامتها وقالعا يهدوء مخادع:
_أنا مش عايز أسمع نفسك… الرحلة المنيلة دي كانت فكرتك.. الله أعلم هيودونا على فين تاني!
فتحت بوابه ضخمه قدامهم مزينه بشعار زحل .ومن غير شك طلعوا للمركبه الغريبه مع الكائنات الاغرب لرحلتهم الغامضه
تزحلقت بيهم في مكان شبه الزوحليقه واقل من ساعه وصولوا لبوابه مكتوب عليها،
“بــــوابـة زحــــــــــل!”
بالونات كتير جدا باللون الاخضر تزين البوابه المضيئه باللون تلبنفسجي وقامها عمالاقين بجيد بشر وملامح مختلفه تماما ولون بشرع غريب .
اتزحلقت المركبه علي تراب ابيض تدخل بيهم جوا الممملكه وكل اللي حواليهم بيبصلهم بدهشه وكانهم هما اللي كائنات عجيبه مش هما .
.
عدوا من بين الصفوف لحد ماوقفت المركبه قدلم قصر فخم .الطلوع ليه يحتاج انك تاخد نفس عميق
علشان تحجامهم صغيره .
فمكنش قدام الغربا غير انهم يشيليهم وحطهم قدلم البوابه الداخليه للقصر،واول كاضغط علي الحجاره الجانبين اتكسرت قدامه مصدره ضوء مبهر. وشاورلهم يدخلوا.
وقال:
_تفضل بالدخول أيها المحارب مولاتي الملكة بانتظارك.
شد مؤمن يونس وقال بقلق:
_هما هيسلخونا مكان حنتوش ولا أيه العبارة!
زقه بعيد عنه وقال وهو بيشاورله بتحذير.
_مؤمن أنا مش طايق نفسي، سبيني في حالي بدل ما انجز انا مهمتهم واقتلك وقتي!
صرخت فيهم مسك وهي بتراقب الكائنات العجيبه اللي حواليهم برعب.
_ده وقته خناق، بدل ما تفكروا هنعمل ايه في اللي احنا فيه ده ولا هنرجع تاني ازاي!
بعد عنه وهو بيضبط هدومه بضيق و ومشوا ورا الراجل لجوا.
قاعه ضخمه ملانه بصخور لونها اخضر.
ونار حواليعا .
وفي نصها عرش ضخم باللون الاسود
علي كل جانب تمثال علش شكل افعي باجنحه زي الخفاش وله انياب حاده الصوره العامه توضح انه تنين او “Dragon” باللغات اللاتينية،
وهو اللفظ مؤخوذ من كلمه “Drakon”، اللي معناه الافعي العظيمة،شكله كان كفيل يرعبهم خاصه لما اتفرد ستاره يظهر وراه ملكه اسمعا ارثا .
مشيت بجسمها السمين الازرق بتمخطر لحد ما وصلت للعرش اللي عمل صوت يستغيث من تقل الحموله الللي بتفوق طاقته
.
مالت مسك لمومن وقالتله بضحكه مكتومه.
_الستات طول عمرهم مشرفينا بالاحجام حتى بعيد عن الارض..
ضحك وهو يشاركها المزح:
_الكرسي مش هيشلها المدة دي.. هينفجر بيها بس يا ترى جواها دم وكرات حمرا زينا ولا جواها ايه؟
قالت بضحكة مرحة:
_هنعرف دلوقتي لما يتفدغ بيها.
وزعت نظراتها بينهم كانها بتخاول تعرف الشجاع اللب هزم محاربها القوي
وقفت عينعا علي يونس ورسمت بسمه علي وشها المقزز وقالت
_مضى عهدًا طويلًا منذ أن حظيت بزوجًا غير حنتوش.. والآن سأحظو بزوجٍ رائع من البشر.
برق يونس بعينيه وهو يحمحم بمخاوله ان يتكلم من صدمته
_ماذا تعنين؟
شاورت بصوابعها اللي شبه المخالب .فاتشكل قدامها راجل رفيع جدا شايل راسه زي الطقيه بتاعته وقال بصوت مش متناسب مع حجمه
_ساحر زحل في الخدمة مولاتي إرثا.
قالت وهي بتغمض عينعا براحه
_فلتخبره بقوانين النزال الذي خاضه منذ قليل.
شاورله بعصايته المضحكه وهو بيفرد قدامه مجموعه من الجلود الغريبع وقال بعشوائيه
_اعذريني مولاتي مضى وقتًا لم أعود به لقوانين مملكتنا.
وصل لهدفه وقال:
_حسنًا لقد وجدتها.
اتدور ليهم وقال بابتسامه مكنتش بتبشر الا بخبر تعيس بالنسبه للي قدامه
_وفقًا للقوانين من يتمكن من الفوز بالنزال عليه بالزواج من الملكة، وقد تمكن المحارب العظيم حنتوش من قتل كزيما زوج الملكة السابق لذا تزوجها حنتوش والآن سيكون الحظ الأوفر لك بالزواج من الملكة الى أن يهزمك أحد من المحاربين حينها سيحظى بشرف الزواج بها.
نطقت مسك بصدمه :
_عيني عليك ياخويا… تبقا أخر صبرك امنا الغولة دي وأيه بيقولك ليك الشرف!
كمل مومن وهو بيخط ايده علي كتف يونس
_طول عمري بقول عليك محظوظ.
وكمل بتاكيد كلامه
_يعني انت بعد ما تتجوزها مش هتعيش في سلام هتحارب لحد ما حد يجيب اجلك عشان يدخل على عشماوي بدالك واسمك هيدخل أبواب التاريخ من وسع يا ابن المحظوظة!
اتمني لو ياخد هو روحه بس اللش شاغل باله ازاب يخلص من الورطه دي
فقال الساحر بضيق:
_هنيًا لكِ مولاتي، وإن كنت أتمنى أن يكون من عطارد أو من رجال المريخ الاشداء، ولكن الحظ اوقعنا تلك المرة مع البشر.
وبص ليونس بصه مهينه وكمل:
_ لا بأس به الى أن تحدث المعجزة ويصل لنا محارب أخر من العوالم الاخرى.
قال مؤمن بضيقٍ:
_انتوا بتقفشوا فراخ.. سيبونا نرجع الأرض ودورلها على فأر براسين من المشتري بضاعتهم لوز اللوز.
مفهموش لغته اللي بيتكلم بيها. فدورت الملكه راسها ترد علي الساحر وقالت بحزن
_مغلوبة على أمري يا برعوم، انت تعلم بأن تلك المشعوذة قامت باغلاق أماكن النزاعات بكل الكواكب، لم يتبقى لنا الا كوكب الارض فانتظرنا لاعوام حتى تمكن احدٌ منهم من هزم حنتوش!
وشاورت ليهم بتحذير وقالت
_عليكم بتأمين مكان النزال عسى أن يقع به بشريًا قوي البنية فأنا لا أراه بمثل القوة التي أبلغنا عنها ضارم!
بصه الساحر بصه اخيره قبل مايقول بخبث
_حسنًا يا مولاتي فلنجري له اختبارًا أخير!
وقبل ما يكمل كلامه لفت حواليهم دواير من نار.واللي صدمهم ان النار مش بتاذيهم خالص
كان لمستها زي هوا بارد علي عكس طبيعه النا .
لفت حوالين جسمهم ونقلتهم لمكان زي مغاره علي بابا من كتر الكنوز اللي فيه واللي صدمهم اللي عينهم شافته كان
……… يتبع……….