منوعات

روايه كامله

جاسر : اسيبك لوحدك ليه هو وانتي صغيرة .
دنيا : لكن انا بخاف انام لوحدى .
جاسر : لا متخافيش لو حد دخل عليكي ابقي صوتي ولمي الناس ، مااحنا في سويقة بقي .
دنيا : سويقة ، ايه الملافظ دي ما تحسن ملافظك .
جاسر : لا سواهي ودواهي هي اللي مش ملافظ .
دنيا : علي فكرة بجد انا بخاف انام لوحدى .
جاسر : يعني اعمل ايه دلوقتي ، اقعد احرسك .
دنيا : لا مش للدرجادي ، لكن ابقى سيب النور ، ومتتاخرش .
جاسر : انا رايح اعمل مكالمه فى البراندا .
وسابها ودخل البرندا واتصل علي منار .
– معلشي يا منار معرفتش ارد عليكي …. انا نص ساعة وهكون هناك مستنيكي …… سلام .
دخل جاسر الي الغرفة فوجد دنيا نامت بعد يوم شاق عليها طفي النور وذهب لمقابلة منار في مكانهم المخصوص بأحد الكافيهات .
منار : معقول يا جاسر بقالي يومين معرفش عنك حاجة ، انت نسيتني ولا ايه المشغوليات دي كلها .
جاسر : انا اسف يا حبيبتي ، معلشي مكنتش عارف ارد عليك ، بس كنت مشغول شويه .
منار : ولا يهمك يا حبيبي ، مسكت هاتفها وقلبت فيه .ايه رايك في صوره الفستانين دول لفرحنا ، انا بعد ماشفت الكوليكشن كله احترت بين الاتنين دول ، ده احسن بقى ولا ده .
جاسر : باستياء ابعد الهاتف عنه .
منار : بتعجب ، في ايه يا جاسر مالك ، من وقت ماجيت وانا حاسه ان في حاجة غريبة .
جاسر : بتوتر ، في حاجة حصلت كنت عايز اقولك عليها يا منار ، بس لو سمحتي تسمعيني للاخر .
منار : قول يا حبيبي .
جاسر : انا اتجوزت .
منار : بأبتسامه سخرية، انت بتهزر مالك بجد في ايه .
جاسر : انا اسف يا منار لكن والله غصب عني .
منار: بتريقة ، اتجوزت بجد هو انت اصلا تقدر تتجوز واحدة غيري ، دا انا كنت
جاسر : بضيق ، هو ده اللي حصل للاسف يا منار .
منار : بتعجب ، يعني ايه بجد انا مش فاهمة حاجة .
جاسر: انا اضطريت اتجوز دنيا بنت عمي .
منار : بدأت الدموع تنزل منها ، دن .. دنيا هو انت فعلا بتتكلم جد .. اتجوزت ازاي وامتى … انا مش فاهمة حاجة ، هو احنا مبنحبش بعض بقالنا خمس سنين وفرحنا كمان اسبوعين ولا انا بيتهيالي ولا انا بحلم ولا في ايه ..
جاسر : انا عايزة اوضحلك بس ان جوزي من دنيا دا علشان …
منار : بصوت المرتفع ، جوازك من دنيا ، اسكت اسكت خالص مش عايزة اسمع صوتك ، انت .. انت ازاي خاين وكداب كده .. انا مش مصدقة.
وقفت لتمشي فمسك جاسر يدها ليمنعها .
جاسر : اسمعيني بس وافهمي كلامي للاخر .
منار : بحدة ، اسمع ايه انت كسرتني وكسرت فرحة قلبي ، حرام عليك .. حرام عليك تعمل في كده ليه اخذت شنطتها وذهبت الى الخارج .
جاسر : يتمتم بضيق ، ليه ليه تعمل كده في البنت الوحيدة اللي حبيتها وحبيتك ، انا لازم اروح افهمها وقبل أن يقوم رن هاتفه وكانت دنيا المتصلة .
جاسر : هو دا وقته يادنيا ، ليكون عمي حصله حاجة .
فتح هاتفه .
جاسر : ايوه يا دنيا .
دنيا : بدموع وصوت مبحوح ، الحقني يا جاسر ، الحقني .
جاسر : بخضة ، في ايه مالك ، ايه اللي حصل .
دنيا : همـ,ـوت الحقني الحقني بسرعه ……

للكاتبة / مروة عبدالجواد .

#البارت_الثالث

حبو البارت ده معايا
دنيا : بدموع وصوت مبحوح ، الحقني يا جاسر ، الحقني.
جاسر : بخضة ، في ايه مالك ، ايه اللي حصل.
دنيا : هموـ,ـت ، الحقني الحقني بسرعة.
ذهب بسرعة إليها فوجد انوار الجناح كامل مضاءة ، وهي تجلس على الأرض في ركن بالغرفه وتبكي.
جاسر : بخضة في ايه مالك ، ايه اللي حصل ، اتكلمي.
دنيا : بدموع ، اص .. اصل قلقت من النوم.
ثم مسكت منديلا ونفت به بصوت مرتفع.
جاسر : بقلق ، ها كملي
دنيا : اشارت بيدها ، صحيت من النوم فجأه لقيت الدنيا مضلمة.
جاسر : وبعدين ايه اللي حصل.
دنيا : بدموع ، وهي تنف بصوت عالي ، ما هو دا اللي حصل.
جاسر : يهز راسه ببلاهه ، مش فاهم.
دنيا : عااااا ، اصل انا بخاف من الضلمة ، وارتمت بح,ضنه.
جاسر : اغمض عينيه وعض علي ش,فتيه بضي,ق ، الله يخرب عقلك ياشيخه خض,تيني عليكي.
وابعدها عنه بض,يق.
دنيا : تنف بصوت مرتفع.
جاسر : بطلي قرف بقي نف نف ايه ارحمي امي.
دنيا : ببكاء ، هي طنط جت.
جاسر : اووف ، يعني جيباني علي ملا وشي علشان كدة.
دنيا : وهي تنف بصوت عالي ، من وانا صغيرة وانا بخاف من الضلمة معرفش ليه عااااااا.
ثم ارتمت بح,ضنه وهو بجوارها ، صعبت عليه فطبطب عليها وهي بح,ضنه وحاول ان يهد,يها.
جاسر : طيب اهدي شويه وبطلى عياط.
دنيا : ابتعدت براسها ، مش انا قلتلك متطفيش النور قبل ما تمشي هاا مش انا قلتلك كدة.
جاسر : انا اسف انا اللي نسيت و طفيته حقك عليا.
ثم وقف وحاول أن يسندها وحملها على الس,رير.
دنيا : وهو شايلها ، الله المرجيحة دى حلوه خليني شويا كدة.
جاسر : علي فكرة انتي مش خفيفة ، ووضعها على الس,رير
دنيا : ايه دا قصدك اني تخينه دا انا ٦٥ كيلو بس.
جاسر : ضحك باستهزاء ، اه مانا عارف.
دنيا : اه والله انت مش مصدق.
جاسر : غطاها يلا عشان تنامي.
دنيا : انت هتسيبنى تاني.
جاسر : مسح الدمعة من عينيها وهي نائمه ، لا هفضل جمبك وجلس جمبها.
دنيا : بابتسامة ، طيب احكيلي حدوته.
جاسر : احنا هنهزر حدوته ايه.
دنيا : الشاطر حسن.
جاسر : والله.
دنيا : اه.
جاسر : لا معرفهاش.
دنيا : طيب حدوته الكتاكيت الثلاثة كوكو وكاكي وكوكي.
جاسر : ايه مين دول .. لا معرفش حواديت.
دنيا : عااااا كده مش هعرف انام تاني.

انت في الصفحة 6 من 13 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
4

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل