منوعات

روايه كامله

سيف بابتسامه مصتنعة : نور حبيبتي ازيك معلش حنام ساعة زمن و افوقلك يا روحي و نروح مطرح ما انتي حابة
نور ب ية : أسطوانة كل يوم ده انت بقيت لا تطاق
كته و خرجت و هي تبكي
سها : كدة زعلت بنت عمك يا ابني
سيف : ماما ما انتي عارفاها حتعمل نكد اسبوع بعدها حتتحايل عليا ا لحها سبيها تخبط اغها بالحيط انا عايز انام و بس
دخل غرفته خلع ملابسه و بقي في الداخلي و نام كانه لم ينم منذ زمن
////
في مكان ما فتاة ليس لديها سوى اختها الصغيرة ووالدها و زوجة ابيها هالة
هالة : ايه يا زفتة الطين انتي اكل و مرعى و قلة صنعة
اسراء : في ايه بس يا مرات ابويا
هالة : مش مستعدة اقعد ا ف عليكي بعد ما خلصت جامعة تقومي تشوفيلك اي شغلانة و الا حمـ,ـوتك من الجوع
نظرت إلى ابيها الذي ينظر الى الأرض ساكت لا يتكلم قامت ارتدت ثيابها و خرجت كالعادة للبحث عن وظيفة

سمعتو عن حب من النظرة الاولى كلام فاضي صح انا هيك كنت احكي لغاية ما شوفته كيف ليش شمعنه هو ما حد يسألني اللي بعرفه انه كل حاجة في حياتي واهم شخص ويوم واحد معه عن حياتي كلها
راح أحكيلكو قصتي انا اسراء 20 سنة كنت أ ف من شي اسمه حب لانه النصيب غير هوانا بعد ما خلصت جامعة دبلوم سنتين قعدت بالبيت فحاولت ادور على شغل بدل الزهق اوووف اكيد في كتير منكم متلي
امبارح وانا رايحة شوف شغل وقفت عشان الاشارة كيف شاب قاعد بسيارة فخمة كتير وهو زي القمر سرحت في شويا تخيلته فارس احلامي على الح ن الابيض جاي يخطفني ما تضحكوا عليا هيك تخيلت اخد باله مني و ر يطلع فيا ابتسملي انا شويا واروح احكيله بحبه راح مشي بسيارته
و انا طلعت الشركة فوق اشوف وظيفة كنت قريت عنها عالنت وطبعا كالعادة ما فيش نزلت و انا بفكر فيه
اسراء : مش لو تجوزتني كنت دلوقتي ارتحت اووف
وانا نازلة لقيته و اقف قدام الشركة
ووقف قدامي وقالي على وين رايحة
طيب سيارته مش سيارة توصيل عالخط سيارة فخمة

بدون ما أفكر قربت بدي افتح اقعد ورى قالي تعالي قدام سمعت كلامي غريبة صح بس جد حاسة حالي ب ه
اول ما طلعت فضلنا ف ة نطلع ببعض عيونا ما رمشت تصدقوا شويا واروح معه عالبيت
بعدين تكلم ي خرابي ع صوته زي بتوع السيما روقي ي اسراء وركزي
اسراء: انت
محمد: اسمي محمد 27 سنة عندي شركة عقدي يعني وحلمي اخليها ع ية ومش متجوز
اسراء: احم وبتقولي الكلام هاد ليه
محمد: حاسس اني بعرفك من زمان
اسراء: وده الكلام قولته لكم وحدة
محمد: بتاع 10 او 15 هههههه

اسراء: واااو حلوة ال احة
محمد: والله اول وحدة اقولها هيك
اسراء: حعمل نفسي مصدقة
محمد: رايحة فين ي اسراء
اسراء: عرفت اسمي ازاي
محمد: من السنسال اللي لابساه اسمك حلو كتير متلك
اسراء: احم انا رايحة اشوف وظيفة بمؤسسة
محمد: انتي شو دارسة
اسراء: دبلوم محاسبة
محمد: كان نفسي اشغلك معي بس الشركة كلها شباب وب احة بغار عليكي
اسراء : وليه مش مشغل بنات
محمد : بنات على رأي واحد حبي انكد الكائنات دول يغرقونا يا بنتي
اسراء : طيب نزلني بقى
محمد : انا ما قولتش كل البنات على فكرة
ي خرابي ا ه هلقيت انا ولا شو اعمل

محمد: في حبي عندو شركة معظمها بنات تعالى حوديكي هناك
اسراء: ويا ى حبك شغال بشركة ولا في بيت
محمد: هههههه هههههه والله انك مجنونة بس زاكية لا شركة ت فيش
رحنا الشركة عند حبه ولقيت وظيفة براتب حلو ومواعيد حلوة كتير
اسراء: ما بعرف كيف اشكرك عنجد
محمد: بانك تعيطيني رقم تلفونك
اسراء: شو
محمد: خلاص دي رقم تلفوني وحسابي ع الفيس واذا حبيتي تكلميني حستنى ات لك
لا شوف انا ممكن اخدلك موعد مع بابا وراح واخد قلبي وعقلي معه
وتوظفت اخيرا وعقلي طول الوقت فيه ي ى حشوفه تاني اذا شوفته حقوله بحبك روقي ي هبلة انا تجنيت بكلم بحالي
////
صحيت الصبح نشيطة جدا معاد حا ة طايرة مستنية تشوفوا و بتفكر ازاي تجيب حباله
منى : بس انا ب ف من الحب انا كدة مبسوطة اوي بضحك وبارقص امممم و مين قال اني ححب مش عارفة انا اسيب الدنيا تمشيني
لبست فستان طولوا بعد الركبة بشويا باللون الأزرق و ام ابيض و كوتشي ابيض و رفعت شعرها لفوق و حطت روج خفيف
مسكت تلفونها و رنت على حبتها
سارة و هي نص نايمة : ألو
منى : نايمة و الله أولع فيكي انتي فين يا زفتة ٥ دقايق و حسيبك و حأروح لوحدي
سارة : حا حا كانت سعادة سودة ساعة ما عرفتك يا شيخة
استنتها عالباب شويا و طبعا مع ال ف سارة كانت عشر دقايق و لابسة
منى : سنة يخرب بيتك حننطرد تاني
سارة : ما لسة بدري و بعدين استنيني مرة من نفسي ده انا من يوم ما عرفتك و انا بستنى في اهلك
منى : هههه بدون رغي كتير يلا
وصلت الجامعة و دخلت القاعة ما كانش لسة في حد قعدت في البنش التاني قبال كان اللي بيوقف في الظبط
حطت ايدها على قلبها و هي بت عش
منى : انا يفة ليه كدة
سارة : تفتكري بعد ما شتمتي امبارح و دلوقتي يلاقيكي وحدة من طلابه ده حيعلقك
نظرت إليها ابتسمت و نظرت نظرة تعرفها سارة جيدا انها نوت على شئ كبير
سارة : ربنا يس
استيقظ ارتدى بدلة كحلي قميص ابيض و حذاء ابيض و سرح شعره وضع عطره الساحر و استقل سيارته و ذهب إلى الجامعة
سيف : انتبه و انا بسوق بلاش اخبط في بلوة تانية دلوقتي
شعرت انا الوقت يمر ببطئ شديد بدأ الطلاب يدخلون القاعة و عيونها على الباب تنتظر دخلته بفارغ الصبر حتى اشتمت عطره بدأت انفاسها تزداد حتى دخل بهيئته ال طفة للانظار و شخصيته الساحرة
سيف : السلام عليكم حد يقفل الباب عشان ممنوع حد يدخل بعدي
أمسك كتابه و ذهب ناحية يكروفون و بدأ بالشرح
سيف : احم اتكلمنا امبارح عن التفاعلات….
وضعت يدها على خدها تنظر إليه تنتظر ان يراها حتى شاهدها
أدار ظهره ليفق من ته
سيف لنفسه : هو انتي من طلابي جتيلي و ما حدش سمى عليكي يا بطة
رجع لوضعه الطبيعي و بدأ بالشرح لكن عيونه نته تنظر اليها كثيرا كلما حاول أن لا يلتفت لها عينيه لا اردايا تنظر إليها
سيف لنفسه: و بعدين بقى و قاعدة بالأول كمان
ذهب على طرف القاعة بدأ يشرح و يحاول ان ينظر للطلاب بالخلف
سارة : انا جوعت اوي
منى : اسكتي خليني افهم و أتأمل بالرموش اللي معلقها تهويلي دي لما يكون حران

سيف : انتي يا أستاذة
منى : انا
سيف : اه انتي لو في قصة مهمة ممكن تحكيها و نسمعلك بدال الدرس
منى : ليه انا عملت حاجة
سيف : لا امي
القاعة : هههههه
منى بتمثيل ال وع : انت مستقصدني انا ما تكلمتش
سيف : و استقصدك ليه دي اول مرة اشوفك تقعدي و ما اسمعش صوتك
جلست تنظر إلى الارض تسمع للدرس لكنها لم فع عيونها ابدا
سيف بسره : انتي لسة شوفتي حاجة بقى انا تقوليلي ياد و أعمى و احبسك ده انا حنفخك
انتهت حا ة و بدأ الطلاب يخرجون و كان يعمل على اللاب خروجه
سارة : يلا جعانة
منى : يخرب بيت طفستك روحي لحسن بتاعك و انا ححصلك
سارة : تتأخريش
منى : ماشي
نظرت حولها حتى فرغت القاعة بدأ بتحضير أوراقه للذهاب قامت و اق بت منه
منى : فطرت
سيف : افن
منى : ممكن اعزمك على الفطور ما عنديش مشكلة
سيف : انتي يا بنت هبـ,ـلة و لا شكلك كدة
منى : اصلي انا جعانة اوي
سيف : ما وحي تطفحي بعيد عني يعني امبارح وصلني و اليوم فطرني انتي ايه حكايتك
اق بت منه كثيرا و جلست على قعد امامه تأمل الفستان وشكلها الساحر و فستانها الذي يبرز منحنياتها و رشاقتها و عيونها الخ اء
سيف : احم
بدأ بتجميع أوراقه ليخرج بسرعة فقد شعر بأنفاسه تتسارع
منى : رموشك دي و لا كيب
ضحك بقوة : كيب انتي يا بنت مجنونة
منى : و كمان غمازات لا كدة كتير
اق ب منها حتى أصبح أمامها مباشرة
سيف : اذا كنتي متعودة على اسلوبك ده مع شباب الجامعة فأنا غير انا دكتورك و انا تكلمتي معايا بأسلوب زي ده تاني حيكون رفدك على ايدي الجامعة دي مح مة و عايزة ناسها ح مة فاهمة ياااا
نظرت اليه و عيونها تلمع من ال وع ح ة زادت من جمال عينيها خطفت قلبها نظرتها له جعل قلبه يؤلمه بشدة اغمض عينيه ب يؤنب نفسه عن كلامه ال ي فتح عيونه لم يجدها امامه خبط بيده على الطاولة
سيف : غبي حد يكلم بنت بأسلوب زي ده تؤ مش ممكن اتغير هيا اللي مستفزة بل و طريقة كلامها اعمل لها تتفلق صحيح
خرج يكمل باقي محا ته يقنع نفسه انه لم يحدث شئ و لكن غصة قلبه أبت ان تذهب منظر عيونها و هي تبكي امامه يأبى ان يذهب
سيف : يخرب بيتك طلعتي لاهلي منين

انت في الصفحة 2 من 6 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل