منوعات

بقلم فرح محمد

البارت السابع
بقلمي فرح محمد

زهرة : معقول ده بجد
********************
1……….: لؤي لسه نازل ومعاه شنطة
2……….: والمدام لوحدها في الشقة
1……….: لا في كمية حراسة كبيرة اوي مش هنعرف نعمل حاجة
2……….: طب راقب كويس سلام
*********************
زينة وصلت الشقة وزهرة طلبت من الحراس يسيبوها اول ما تيجي
زينة : في ايه يا زهرة خضتيني
زهرة : بصي دي
زينة فتحت عنيها : لؤي كاتب دي
زهرة بفرحة : اعترف يا زينة اعترف
زينة : مبروك يا حببتي
بعدها كملت وقالت : مش هتقوليله الحقيقة
زهرة : اما يرجع هحاول احكيلة كل حاجة
زينة : لازم يعرف في اقرب وقت
زهرة : قربنا
***********************
في الصعيد لؤي وصل قدام فيلا كبيرة وشيك علي الطراز الحديث
اول ما الحارس شافة فتحله الباب
لؤي نزل وراح نحيته
لؤي : ازيك يا عم حسن يا راجل يا طيب
عم حسن : بخير يا ولدي الحمد لله
لؤي : اولادك والمدام كويسين
عم حسن : كُلنا بخير يا ولدي نحمد ربنا
لؤي : اومال عمو عزت وطنط شهد فين مش هنا ولا ايه
عم حسن : البية جال انه هينزل يتفرج علي الزرع والست هانم راحت امعاه
لؤي بخضة : راحوا لوحدهم
عم حسن : لا في كام راجل راحوا امعاهم وزمانهم علي وصول هما طلعوا من الصبح
فجاءة عربية عمو عزت دخلت من البوابة
نزلوا
عمو عزت راجل في سن الخمسين بشرته خمرية عنده شعر ابيض زايده وسامة
طنط شهد في سن الاربعين بشرتها خمرية محتفظه برشاقتها وعيونها العسلية الجذابة
لؤي راح عليهم
عزت : عاش مين شافك يابني
لؤي : وحشتوني
شهد : ايه الغيبة دي كلها يا لؤي
لؤي : غصب عني والله
ثم اكمل بجديه انا اتجوزت
عزت وشهد : واحنا اخر من يعلم
لؤي : انتو عارفين ليه ماينفعش تنزلوا القاهرة دلوقتي بالذات انا بس مستني الذاكرة ترجعلكوا علشان تعرفوا تتعاملوا مع الناس هناك
وبابا وماما وصوني عليكوا قبل ما يتوفوا وانا اصلا ما عملتش فرح وما عزمتش حد مفيش غير مراد شهد ومشي علطول
عزت وشهد : الله يرحمهم
عزت : هنفضل واقفين هنا تعالوا ندخل
لؤي : يلا بينا انا هقعد معاكوا يومين بحالهم
شهد : انت تنور في اي وقت
لؤي : ربنا يخليكي يا امي
********************
مازن : تجيبلي رقمها من تحت الارض اتصرف معاك يوم واحد لو رقمها مكنش عندي انت حر يا زفت الهانم قالت لازم نتصرف ونجيب رقمها بسرعة
………..: حاضر يا باشا انت تؤمر والست هانم تؤمر براحتها
***************
مراد : ياولاد التييييييت وحياة امي ما هسيبك
كارما : بتكلم مين يا حبيبي
مراد : بصي
كارما : يلهواي ده بيراقب بيت مين
مراد بعبث : بيت لؤي
كارما : بيراقبه ليه
مراد حكالها كل حاجة بتحصل
كارما : طب ما تساعدها يا مراد
مراد : انا بالذات مينفعش ولاكني هحاول اساعدها
كارما : ربنا معاها يحببتي دي صغيرة علي الهم ده
مراد : ايه يا كرملتي قلبك رق ولا ايه
كارما : نفسي اشوفها اوي يا مراد
مراد : هحاول مع لؤي ده مش بيخرجها اصلا
كارما : يا حببتي ربنا معاها
******************
في بيت باسل

حنان : باسل انا عاوزة اخرج
باسل : تروحي فين انت بتخرجي كتير اوي الفترة دي
حنان : يعني هروح فين غير النادي واشوف صحابي
باسل : يعني انا مش مكفيكي ما انا اهو
حنان : مش قصدي انا بس زهقت من البيت
باسل : طب ما زهرة ما خرجتش من البيت من اول ما اتجوزت اخوكي وما اتكلمتش
حنان : خلاص يا باسل
وسابته ومشيت
***********************
تاني يوم في الصعيد
عزت : عارفين انا افتكرت حاجة
لؤي : هي ايه
عزت : هي مشوشة شوية بس انا كنت معايا ولد صغير
لؤي : ابنك يعني
عزت : لا مش ابني
انا كان عندي ابن وبنتين بس هو مكنش ابني
لؤي : بنتين
عزت : اه وكانوا حلوين اوي
لؤي : طب الولد ده راح فين او ابن مين
عزت : مش فاكر والله لو افتكرت هقولك
لؤي : ماتتعبش نفسك في التفكير صحتك بالدنيا
شهد : انا افتكرت ان وحده في بناتي اتخطفت
لؤي : ايه طب مش فاكره مين خطفها
شهد : لا بس هي كانت صغيرة انا مش فاكره حاجة
لؤي : خلاص ما تتعبيش نفسك يا امي
شهد : ماشي يابني
**********************
في مكان تاني حد قاعد وقال : حلو اوي اول ما جوزها ييجي تنفذ علي طول مش عاوزة غلطة وحده تقول اللي اتفقنا عليه بالحرف ولا تزود ولا تنقص
………………: اوامرك
***********************
زينه قاعده في اوضتها وماسكة صورة شخص
قالت : امته بقا تعرف الحقيقة انا تعبت من غيرك واما اعترفتلك قولتلي زي اختك بس احنا مش من نفس الام ولا الاب ياارب انا بحبه يارب يعرف الحقيقة بقا ويحبني
*********************
لؤي : هاجي علي الساعة 2 كده اكون في البيت ان شاء الله
زهرة : تمام
لؤي : مافيش تيجي بالسلامة
زهرة : وانا مالي
لؤي : اقفلي انت لو كنتِ في وشي كنت
زهرة : كنت ايه
لؤي : كنت هبوسك كمل بجديه انا مستعد اسمع اللي عاوزة تحكية اول ما ارجع تفكريني
***********************
مازن : يعني ايه مش هتيجي
……..: مش هينفع انهاردة يا زومي غصباً عني والله
مازن : جوزك ؟!
……..: استحمل شوية بس قربنا
مازن : مستني علي نار
*********************
مراد : ايوه يا لؤي راجع امته
لؤي : قربت اوصل في حاجة ولا ايه
مراد : الرجاله عندك مسكوا واحد بيراقب البيت
لؤي : تمام خدوه علي المخزن لحد ما ارجع بس
مراد : تمام سلام
*******************
كارما : مش ناوي تساعدها يا مراد
مراد : مش دلوقتي احنا مسكنا طرف هيوصلنا لحاجة
كارما : ربنا معاها بجد استحملت كتير نفسي اشوفها واخدها في حضني
مراد : طب وانا مش صعبان عليكي خديني في حضنك
كارما بضحك : تعالي يا غياااار
**********************
في شارع وسط البلد واحد شاف لؤي بينزل من العربية
مجهول : لؤي وصل انفذ
…………: 10 دقايق ونفذ ويلا امشي من عندك علشان ما تتمسكش زي اللي قبلك
مجهول : تمام سلام

البارت ال 8
بقلمي فرح محمد

مجهول : تمام سلام
*********************
لؤي وصل وخبط زهرة فتحتله ولاول مره بيضحكوا في وش بعض لان لؤي اعترفلها بحبه اخيرا اعترف انه بيحبها
لؤي دخل وقفل الباب وقرب منها وقال : وحشتيني
زهرة بتوتر : ووانت ككمان
غير هدومك وثواني والاكل يبقا جاهز
لؤي : تمام
زهرة في المطبخ لؤي بدل هدومه وخرج قعد في الريسبشن شاف موبيل زهرة علي التربيزة مسكه فجاءة رقم مش متسجل رن
لؤي فتح
جاله صوت شاب بيقول : الو يا زوزة ازيك وحشتيني جوزك ابن التيييييت ده جه ولا لسه
لؤي قفل وما ردش عيونة كانت كتله نار بيجز علي اسنانه وايده مكورة عروضة برزت من الغضب
رما التلفون وضرب الزجاج ب ايده زهرة خرجت بسرعة علي الصوت
زهرة بخوف من شكله : ففي ايه
في لحظه لؤي كان قصادها ومسكها من شعرها وقال بحده : بتخونيني يا بت بشااااار
وضربها قلم و قبضة ايده في شعرها بقيت اقوي ونازل فيها قلام
زهرة بدموع : والله ما عملت حاجة
لؤي خبط راسها في الحيطه و ساب شعرها وفجاءة قلم قوي جدا علي خدها وقعت علي الارض شفايفها بتجيب دم و دماغها فيها اثر دم
زهرة بدموع ونحيب : والله ما عملت..
ماكملتش لؤي ضربها برجله وقعت علي ضهرها وفضل ضرب برجله في كل حته فيها قلبها وبضنها ورجليها وهو بيقول : بتخونيني يابت التيييييت
ما سابهاش الا وهي كتلة دم علي الارض بتاخد نفسها بالعافية مش قادرة تتكلم سابها واخد تلفونها وخرج وضرب الباب بقوة وهو خارج
زهرة في الارض مش قادرة تتحرك جسمها كله دم حاولت تزحف كان صعب اوي زحفت وهي حاسه روحها بتطلع ومش قادرة تتنفس واخير وصلت للتلفون الارضي رفعت السماعة تتصل علي زينة
جالها صوت زينة : طبعا مش قادرة تتخلي عني حتي اما لؤي جه صح
زهرة بصوت مش مسموع والسماعة وقعت منها : زينة الحقيني
زينة : زهرة مالك
زهرة بصوت موجوع : الحقيني انا بموت
زينة بخوف : يابنتي صوتك ماله
زهرة حاولت ترفع صوتها شوية : زينة الحقيني انا هموت
فجاءة فقدت وعيها
زينة قفلت ونزلت بسرعة
*************************
لؤي كان بيسوق بسرعة فوق ال 180
اتصل علي مراد
لؤي : تعالالي علي المخزن بسرعة
مراد : مسافة السكة اكون عندك
************************
1…….: لؤي جاي المخزن
2………: مين قالك
1………: هو اتصل دلوقتي
2 ……….. : تمام شوية ونفذ
*************************
زينة وصلت العمارة في وسط البلد وطبعا الحراس سابوها لان زهرة قالتلهم من فتره اول ما تيجي زينة تدخل علي طول من غير كلام
زينة دخلت الباب مكنش مقفول كويس عرفت تفتحه بسهوله
بصت حوليها بخوف وهي بتقول : زهرة انت فين
دخلت الريسبشن وشافت زهرة علي الارض والدم ووش زهرة اللي مش باين من الدم
جريت عليها حاولت تفوقها كتير ما عرفتش
جريت اتصلت علي باسل
زينة بنحيب : باسل تعالي شقة زهرة بسرعة زهرة بتمووت
باسل بقلق : ثواني وابقا عندكوا

وصل باسل بسرعة واول ما دخل اتفزع من منظر اخته الوحيده شالها ونزل بسرعة حطها في العربية وزينة ركبت جنبها وهي بتعيط وصلوا المستشفي ودخلوا زهرة

وبعد فتره الدكتور خرج من عندها
***************************
لؤي ومراد وصلوا المخزن ودخلوا
لؤي اول ما شاف الراجل المتكتف هجم عليه وضربه وهو بيقول : مين مخليك تراقبني
مراد بعد لؤي وهو بيقوله : ابعد يا لؤي انا هتصرف معاه هيموت منك ومش هنعرف نتصرف
مراد قرب منه : ها يا روح امك مين اللي وزك
مجهول : مفيش حد
لؤي هجم عليه ونزل ضرب وهو بيقول : ما تنطق يا ابن التيييييت
مراد بعد لؤي تاني
مراد : هتنطق ولا اخليه يتصرف معاك
مجهول بخوف : خليه يسمع من مراته الحقيقة
لؤي : حقيقة ايه ياروح امك وانت تعرف مراتي منين
المجهول حكاله معظم الكلام وفجاءة متكلمش
مراد قرب منه لقاه
مراد : ده اتقتل
لؤي : يعني ايه اتقتل ومين
فجاءة سمعوا حد بيجري راحوا هما الاتنين ودوروا كتير مالقوش حد
مراد : تفتكر اللي قاله ده صح
لؤي : مش عارف انا مش عارف افكر في اي حاجة
مراد : اسمع من زهرة يا لؤي
لؤي افتكر حاجة
لؤي : مراد شوفلي الرقم ده بتاع مين وتجيبهولي في المخزن التاني ده خلاص خارج الخدمة
مراد : تمام
***********************
حنان : يعني ايه حكاله
مازن : يا حببتي اهدي
حنان : اهدي ازاي مراته لو حكتله حاجة انا هروح فيها قولتلك ما نحكيلهوش حاجة قولتلي لا ده صاحبي وعشرة عمري اهو اعترف من قلمين
مازن : طب ما تحكيله هي اصلا مش معاها دليل وبعدين انا مكنتش اعرف ان صحابي هيغدر بيا
حنان : ربنا يسترر
*********************
لؤي وصل البيت مالقاش زهرة شاف الدم علي الارض ناشف افتكر الضرب اللي ضربهولها
قعد يفكر هتروح فين في الاخر اتصل علي زينه
لؤي : زهرة فين
زينة : انت لسه فاكر تسئل عليها
لؤي بحده : مش هكرر كلامي زهرة فين
زينة : في مستشفي بشار
لؤي قفل ونزل بسرعة اخد العربية وهو في الطريق كلهم حد
لؤي : الفيلا تبقا جاهزة في ساعتين استلمها منك وقفل
اتصل علي واحد من الحراس اللي في وسط البلد
لؤي : تاخد كل اللي عندك وتروح فيلا ……. في ……. في ظرف ساعة تبقوا هناك
وقفل معاه
***********************
زهرة : لؤي لو عرف حاجة منكوا انتو الاتنين مش هكلمكوا تاني تمام
باسل : بس
زهرة : مفيش بس يا باسل مينفعش يعرف
زينة : حتي بعد اللي عمله فيكي خايفة علي مشاعرة
زهرة : هو ما يعرفش الحقيقة يا زينة خلاص
فجاءة لؤي دخل
باسل : لسه فاكر تسئل عليها
لؤي : ما يخصكش
وبعدين بص ل زهرة وقال : حضري نفسك ساعتين بالكتير وهنمشي من هنا
باسل : يعني ايه ساعتين دي
لؤي قاطعة : انت حد وجهلك سؤال
باسل كان هيتكلم بس زبنة شدته بسرعة وخرجوا
***********************
حنان : يعني ايه الحراس مشيوا
مازن : زي ما بقولك كده الراجل اللي كان بيراقب البيت لسه مكلمني وقالي انهم مشيوا
حنان : لؤي اكيد هيمشي من الشقة
مازن : سيبك منهم هتجيلي امته
حنان : مش عارفة اصلا باسل مع اخته وهيرجع في اي وقت
مازن : اففف امته اللعبة دي تخلص
حنان : قربنا اوي اصبر انت
مازن : وانا في حاجة مصبراني غير انك هتبقي معايا وليا لوحدي
حنان : طب سلام دلوقتي

انت في الصفحة 7 من 11 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
8

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل