منوعات

بقلم دعاء احمد الجزء الاول

سميحه:يلهوي يلهوي لو الحج عمران عرف اللي حصل هيطلقني من محمد…

فتحت موبيلها وكلمت حياه
حياه ب :عايزه اي مش بعتلك فلوسك

سميحه:تيا بتهددني…. اعمل اي.. وبعدين الفلوس دي حقي… قصاد اللي عملته

حياه :و تيا معندهاش دليل تق ه انك انتي اللي خد”رتيها و عملتي الفيديو دا انتي وبناتك…. و انتي بعتي الفيديو من تليفون مالك ومسحتها من عنده

سميحه:بس الرساله لسه على تليفون الظابط ولو الحج عمران عرف ان الفيديو اتبعت من تليفون مالك هيقت”له….
مالك ميعرفش حاجه عن الموضوع

حياه:متقلقيش من الموضوع دا و بعدين انا خالص هتجوز الظابط بسبب الفيديو دا
انا معايا نسخ كتير اوي و لو متجوزني هنشر الفيديوهات و ساعتها قولي على تيا يا حمن يا رحيم و عدنان مش هيقبل بدا… عشان كدا هو تحت سيطرتي

سميحه:انا خايفه

حياه بزعيق :ما خلصنا بقى دا انتي واخده اتنين مليون سلام

قفلت ب وهي بتتفرج على صور عدنان بهوس

حياه:اخيرا بقيت ليا يا عدنان قلتلك مش هسيبك ولو اضطريت اسوء سمعت أ صاحبه ليا… هههه بس مش مهم

…………..
عند أسد و نسمه
أسد كان بياكلها و هي ساكته
أسد :نسمه ممكن تنسى الليله دي
نسمه ب ف:مش قادره فاكره كل حاجه…
أسد :بس انا جانبك دلوقتي و معاكي ممكن تنسى لو سمحتي اوعدك اني هرجع حقك…. بس انسى لو بتحبي تالين و ابو تالين

نسمه ضحكت و هو ها و فضل جانبها
أداها الحقنه بتاعتها وفضل يعملها كمادات
بعد مده
أسد كان نام بتعب…. نسمه فتحت عنيها بصتله و اتنهدت وهي بت منه و بتدخل ل ه
نسمه بهمس:بحبك
ته ونامت و هي بتغطيه هو كمان
تاني يوم
أسد صحي ملقاش نسمه اتخض وقام بسرعه وخرج من الخيمه
لكن وقف مصدوم و هو شايف نسمه لابسه عبايه سمرا مطرزه بالح الكريم و الخرز وحطه شال على رأسها قعد مع الستات
فضل يبصلها كانت جميله جدا بالشكل البدوي و الستات بيغنوا و نسمه مبتسمه

اسد فضل يبصلها بارتياح لكن جاله اتصال

اسد :ايوه
عز صديقه:أسد انت فين؟ لازم جع كارولين امبارح وصلت الاوتيل واحنا وراها طول الوقت انت لازم جع….. لازم نعرف معاد الانفجا”رت انت فاهم خطوره الموقف

اسد :انا راجع كمان كم ساعه المهم الياس

عز:احنا وراه دلوقتي

اسد:اي حد يتواصل معه تفضلوا وراه دي شبكه….

عز:منتظرينك

………….
عند لارين
كانت واقفه في المطبخ بتجهز فطار لمدام كوثر لكن سمعت صوت وراه
وريث:صباح الخير
لارين كوبايه اللبن وقعت من ايديها لأنها كانت بتفكر في باسم و هيحصل اي لو عرف مكانها

لارين بسرعه:انا اسفه هنضف الأرض انا اسفه

وريث باستغراب :حصل خير انتي كويسه

لارين ب وع:اها انا انا

وريث بي منها وهو بيلمي وشها باستغراب من نفسه و بيسمح وعها

لارين بسرعه بابعد لسه هو بي سمع صوت وراه
سلمي خطيبته:ايه اللي بيحصل هنا……

أنا لسه مش محدده بجد هتكون كم بارت يا جماعه…. بس مش طويله اوي
#دعاء_احمد
#ال27#.. #ال28
سلمي:اي اللي بيحصل هنا دا؟؟؟
وريث بعد عن لارين وبص لسلمى بهدوء
وريث:سلمي اي اللي جابك من القاهره غريبه يعني… حصل حاجه في الشغل؟

سلمي وهي بتبص ل لارين:ايه مكنتش عايزني اجي يا وريث بيه….. مش المفروض خطيبي

وريث:تمام يا سلمى… عايزه اي دلوقتي
سلمي:في ورق تبع الصفقه بتاع المانيا لازم تمضيه النهارده
وريث:تعالي ورايا على المكتب
سلمي بنظرات استحقار ل لارين :اوكي

الاتنين خرجوا وفضلت لارين واقفه بتبص على الكوبايه اللي انك”سرت… مسحت وعها و نزلت تلم الازاز

سعاد:في اي.
لارين:انا اسفه انك”سرت مني
سعاد:ولا يهمك الست كوثر مش بتقول حاجه بس خالي بالك بعد كدا
لارين:حا انا هاخدها الفطار دلوقتي

اخدت الصنيه وطلعت على الجنينه
فارس بمشاكسه:صباح الجمال
لارين بجديه:صباح الخير
فارس :احم شكلي دخلت الغلط المهم انا فارس الجنزوري ا وريث و بدرس في كليه اداره اعمال
لارين:اهلا بيك
فارس:اعتبريني ا كي لو احتاجت اي حاجه انا موجود
لارين:متشكره جدا بعد اذنك
فارس :اي رايك نخرج سوا
لارين:افن ؟؟
فارس:انا اقصد يعني افرجك على البلد المكان هنا جميل اوي و شكلك اول مره تيجي الشرقيه
لارين:فعلا عمري ما جيت الشرقيه و ب احه كنت خايفه اول ما نزلت البلد
فارس:لأنك نزلتي في الناحيه الغربيه إنما بقى البلد جميله جدا الكافيهات و في مولات و ملاهي و مصنع العيله و السوق المكان هنا تحفه
لارين:معليش انا مش حابه اختلطت بحد

مدام كوثر:صباح الخير يا ولاد
:صباح النور
لارين:فطار ح تك عشان معاد الدوا

مدام كوثر:هي سلمي هنا.؟؟ سامعه صوت عربيه من شويه
لارين:هي مين دي؟ اسفه لو أدخلت بس عندي فضول… اصل استغربت نظراتها ليا

فارس:دي سلمي هانم الله يخربيتها

مدام كوثر:ولد اح م نفسك

فارس :انتي عارفه ان وريث مش بيحبها و هو هيخطبها عشان الشغل المش ك…. يارب يفوق قبل ما يتجوزها بدل ما يبقى غبي

وريث من وراه ب :هو مين دا اللي غبي يالا

فارس بارتباك:انا طبعا

وريث بصله بغيظ و رجع بص ل لارين اللي واقفه متجاهله النظر له

سلمي وهي بتمسك في ايديه :احنا حددنا معاد الخطوبه يا جماعه ليله راس السنه يعني كمان كم يوم

مدام كوثر:مبروك يا حبيبي… مبروك يا سلمي

لارين:دوا ح تك….
مدام كوثر ب :تعالي نقعد في الصالون ماليش نفس افطر هنا

لارين بتحرك الكرسي و بتدخل الصالون
سلمي:هي والدتك متضايقه ولا اي يا وريث

وريث:مالكيش دعوه بيها وخليكي بعيد عن امي يا سلمى اظن فاهمه

سلمي بتو :حا

بعد مده
لارين واقفه في الجنينه وهي بتتفرج على جناين الفاكهه
وريث:تحبي تخرجي
لارين:ها؟
وريث:تخرجي…. افرجك على البلد

لارين:لا متشكره

وريث بامر:ياله بينا
لارين بصتله باستغراب و خرجت وراه
بعد شويه
كانت ركبه معه في عربيته وهي بتتفرج على كل حاجه و هي سرحانه
ودا اللي لافت انتباه وريث ليها
…………………..
في البدو
أسد كان بيبص لنسمه باعجاب مش قادر يخبيه و خصوصا شكلها بالبس البدوي
أسد :نسمه لازم نرجع مرسي علم دلوقتي

نسمه :حا
كانت بتحاول تقوم لان ح رجليها لسه ملمش
أسد شالها وهي لفت ايديها حوالين رقبته راح ناحية العربيه ركبها ورجع سلم على الشيخ سالم وودعهم

في العربيه
نسمه :سرحان في اي؟
أسد بابتسامه :متشغليش بالك…. بس انتي متأكده انهم كانوا عايزين تالين
نسمه :ايوه طبعا الراجل دا كان بيشدها مني و انا “خت “بني وبعد كدا مش فاكره حاجه

اسد بتفكيز:معقول تكون هي…. بالحقا”ره دي…. حسابك تقل يا لورا

نسمه:لورا

اسد:متخافيش المهم انك تبقى كويسه عشان بعد المهمه اللي شغال فيها مح لك مفاجأه اتمنى تعجبك… بس لازم تكوني كويسه

أنهى كلماته ب ه شقاوه وابتسامه زادت من وسامته
نسمه بصتله باستغراب و رجعت بصت للشباك

بعد كم ساعه
أسد وصل الاوتيل و طلع وهو شايل نسمه اللي بلبس البدوي وكانوا ملفتين للانظار
دخل الجناح بتاعهم….
أسد طلع السلسله بتاعه نسمه من جيبه و لا لها
نسمه :كنت خايفه ملقيهاش
أسد بأس راسها و مسك ايديها بحنان :خالي بالك على نفسك دايما وخليكي واثقه اني معاكي و لو بعدت اعرفي اني هرجع… اوعي تصدقي اي حد… فاهمني

نسمه ب ف:ليه بتقول كدا

اسد :بكرا تفهمي…. تحبي اعملك حاجه قبل ما امشي؟

نسمه :انا عايزه تالين… لو سمحت

اسد :حا هجيبها لك…..
خرج و راح ل لورا اخد تالين اللي كانت بتعيط وب تعش و هي خايفه
أسد شالها وخرج من الجناح
اسد:لورا انا مش غبي…. و خطتك دي فاشله…. عشان انا عمري ما هرجعلك و اللي عملتيه في نسمه وتالين هدفعك تمنه غالي اوي

لورا بارتباك:عملت؟ عملت اي يعني

اسد مسك شعرها بايديه التانيه وهو لسه شايل تالين:ممكن اسمحك على اي حاجه الا تالين يا لورا… فاكره انك لمآ تخط”فيها و تخليني اشوف نسمه مهمله…. اني ممكن كدا اسيبها……
اهي خطتك فشلت و نسمه كانت بتحمي تالين….. نفسي افهم اني مخلوقه من اي في ام بالجبروت دا…. بتخطفي بنتك…. ههه انا لو فيها موتى يا لورا مش هرجع لواحده ممكن تعرض حياه بنتي للخطر عشان م د هوس….. واه صحيح انا مش بسيب حقي وانتي عارفه دا كويس شاو …. بس هتشوفيني تاني وخافي على نفسك

قال كلماته وهو بيخرج من الجناح و بيروح لنسمه
تالين اول ما شفتها سابت أسد و يت عليها وهي بتعيط

نسمه :هههههششش خالص متزعليش انا معاكي دلوقتي

تالين:انتي كويثه؟

نسمه :انا كويسه ياستي…. انت يا ولد عايزين بر و بطاطس وكوكاكولا

اسد:دا اللي هو انا الولد دا

نسمه :هو في حد غيرك
اسد:اخدتي عليا اوي بس وماله هطلب اكل

بعد مده طويله
أسد واقف و جواه نا”ر وهو شايف الياس الشاهد الوحيد على الخا”ين اللي اتسبب في مو”ت اهله

عز:أسد اهدى لو سمحت…. احنا هنفضل وراه

اسد:الياس و كارولين ميغبوش عن عنيكم وانا هدخل اكمل مهمتي

عز:تمام
بتظهر بنت في بدايه التلاتينات خارجه من الاوتيل مع الياس و بتكون هي كارولين

في ممر الاوتيل
أسد بيفتح باب اوضه الياس و بيدخلها بيركب كاميرات صغيره جدا جدا في كل زاويه في أماكن محدش يقدر يشوفها و خصوصا انها أصغر كاميرات اتصنعت لحد دلوقتي
دخل اوضه كارولين وعمل نفس الشي

عند عدنان
فتح اوضه تيا لقها نامت ولسه بتعيط و هي ماسكه الموبيل بتتفرج على الفيديو كأنها مش مصدقه ان اللي في فيديو دي هي…. او بتحاول تفتكر ازاي هي عملت كدا

عدنان :ليه ليه انتي بالذات… فيكي اي مميز…… بس اللي هيحصل الف ه الجايه انتي السبب فيه…… كل واحد غلط هيتحاسب وانتي اول واحده هتحسبي على المشاريب
و منها وهمس بكلام لكن هي كانت نايمه
عدنان سابها مكانها ودخل اخد شاور و نام وهي لسه على الأرض و بتعيط

عند اسد
أسد :في معلومه وصلت من سيف في كيا بيحددوا معاد الانف”جار

عز :امتى؟

اسد:ليله راس السنه….. المشكله انها كمان كم يوم ولحد دلوقتي معرفنش المكان اللي هيحصل فيه

عز:كارولين لسه تحت عنينا لكن مفيش اي معلومه بنقدر نوصلها…لانها ذكيه جدا

اسد :الناس اللي برا هما اللي معهم المعلومات الكافيه…. و هما اكيد هيدخلوا السلا”ح في نفس اليوم اللي هيحصل فيه الانف”جار……اللي هو راس السنه
كدا محتاجين نعرف المكان اللي هيف” وه و مكان تسليم السلا”ح…. لازم نكون قريبين كدا من كارولين… لأنها الوحيده في م اللي تعرف كل الخطط بتاعت الناس اللي برا
في مناسبات هتحصل ليله راس السنه

عز :نهار ابوهم اس” ود……..

اسد: اخيرا فهمتني……. انا لازم امشي دلوقتي…. وبكرا عايز اجتماع لكل الفريق

عز بسرعه:تمشي فين انت مجنون الاداره لازم تعرف اللي انت بتقوله دا

أسد ببرود:سلام…. خالي في علمك ان لو على مو”تي مش هسمح انه يحصل

خرج من الاداره و طلع على اتيليه خاص بفساتين العرايس
بعد مده
كان واقف أدام فستان ابيض شيك جدا

بنت:تحب اساعدك في حاجه يا فن

اسد :لا شكرا بس كنت بشوف الكوليكشن الموجود لان بجهز لفرحي و حابب انا اللي اختارلها الفستان

البنت:واضح ان ح تك بتحبها مش كتير كدا الايام دي

اسد بتنهيده:لو ليا عمر هيكون دا فستان الفرح…….

ى؟ هل ين العشق ام ان القدر سيلعب دوره الخاص؟؟
لنري…….
نهايه الفصل…
#دعاء_احمد
#

#ال28
#…. #ال29
عد يومين طبيعين جدا
جيه اليوم اللي عدنان هيخطب فيه حياه
فريده:هتفضلي ساكته كدا؟
تيا بابتسامه :انا موجوعه ااه اوي… تعرفي حياه كانت اك من اخت لو كانـ,ـت قالتلـ,ـي ان عـ,ـدنان هو الشـ,ـخص اللي هي بتحبه انا مكنتش فتحت قلبي له…. كنت جمعتهم اصلا انا مكنتش بحبه…. بس حسيـ,ـت انـ,ـنا مش صحاب…. نفسي افهم ازاي خبت عليا
و يعلم في اي تاني مخبيه عليا
انا هسافر لعمي المانيا بكرا…. انا جهزت كل ورقي
عدنان من وراها:ناااااااااعم سمعيني كدا قلتي اي

تيا:هسافر اي عندك مانع
عدنان:دا في المشمش طول ما انتي لسه مراتي مفيش خروج يا تيتو حطيها في عقلك دا

تيا ب :مش عايزاك انت اي مبتفهمش ولا غبي يا عدنان…. الصور دي انا معرفش ازاي اصورتها و بعدين انت هتخطب اي عايزني فوق البيعه

عدنان ببرود:دي حاجه تخصني مالكيش فيه
قالها وهو بيخرج من الشقه
تيا مسكت الفاز وكسرتها وراه
تيا:غبي و باااارد او شكل اللي يعرفك
فريده :أعوذ بالله من لسانك
تيا:حفيدك دا م باش هيجنني
فريده :بتحبيه؟
تيا :لا طبعا ب احه اه
فريزه:وهتسيبي البت الصفرا دي تاخده منك
تيا:يو”لع بجا”ز
فريده :والله
تيا:انتي عايزه اي يا حاجه انتي
فريده :عايزاه يتلم و تكونوا سوا بس كدا

تيا:بس انتي مش فاهمه اللي حصل

فريده :ايا يكن عدنان بيحبك لو واحده غيرك بتكلمه كدا بس كان ممكن يجيب اجلها دي ي الا معاكي

تيا:يعني اعمل اي يعني

فريده:افرسي البت دي… و كوني أجمل منها و كمان ادلعي عليه خليها تولع… الله يرحمك يا حج

تيا بضحكه :والله انتي عسل يا فري

بليل
في شقه حياه
عدنان دخل هو وفريده و تيا اللي كانت حرفيا زي القمر بفسـ,ـتان ازرق طـ,ـويل من الشيفون
حياه اول ما شفته ابتسمت
والد حياه:اتفضل يا ابني.. اتفضلوا
تيا كانت ماسكه في دراعه و هو ابتسم ب
تيا:اومال فين حياه يا عمي عايزه اباركلها

حياه:انا هنا

تيا سابت دراع عدنان وراحت وقفت أدام حياه
و قلم نزل على وشها بقوه
حياه حطت ايديها على وشها و بصت لتيا بغـ,ـضب
:انتي انتي بتمدي ايدك عليا…. انتي فاكره نفسـ,ـك مين؟؟

تيا:لا لا لا لسه الليل في أوله… عايزه تعرفي انا فاكـ,ـره نفسي مين… تمام
انا واحده كنت متعبراكي اختي
انتي بقى عملتي اي….. ها قولي يا حياه

عدنان:تيا الطلعه دي عليا انا….. حياه مجهزلك مفاجأه هتعجبك اوي

والد حياه:انا عايز افهم اي اللي بيحصل

عدنان:مش تشوفوا المفاجاه الاول

تيا بع فهم:مفاجأه اي

عدنان بيجذبها من خ ها

في نفس الوقت
دخل الحج عمران جد تيا و كمان مالك

تيا ب يه :انت؟ ليك عين تيجي هنا منك لله انت وامك… كنت فاكراك ا يا بس انت

عدنان:تيا اصبري

دخل شخصين كمان وهما شايلين شوال على كتفهـ,ـم و بير”ميـ,ـهم على الأرض

عدنان:تحبوا نبدأ منين؟
ها يا حياه ردي………..

عند باسم
بيصحي من النوم متأخر بيحط ايديه على راسه و هو مصـ,ـدع
بيقوم ويطلع الصالون كان مبهدل و في ازايز كحو”ل موجـ,ـوده و كوتشينه و سجا”ير
افتكر انه كان سهران مع سالم صاحبه
و انه تقل في الشرب و فقد الوعي
لكن وقف مصدوم لمآ شاف ان في اوضه في الشقه مفـ,ـتوحه… و الاوضه دي دايما مقفوله

بي ي على الاوضه كانت متبهدله باسم حس انه في مصيبه بيقف على الكرسي و بيبص على الدولاب بينزل سبت بيدور فيه على فلوس هو كان محوشها لكن ملقهاش

باسم :ينهار اسو””د يا ابن ال…. معقول تكون انت يا سالم…. دا انا اروح فيك في داهيه

بعد مده
وصل باسم لشقه سالم وبيفضل يخبط لكن محدش بيرد والباب بيكون مقفول بالقفل

واحد من الجيران:اهلا يا اسطى باسم… بتدور على سالم

باسم:اه مشوفتوش

الشخص :شفته من يجي ساعتين سلم الشقه لصاحبها و أخد حاجته ومشي

باسم بهس يه:يعني هو اللي سر”قني يا ابن ال…..

بيخرج من المنطقه بسرعه و بيروح على كل معارفهم لكن مش بيكون موجود باسم كان مصدوم حرفيا لان دا شقى عمره بالرغم القر”ف اللي هو عايش فيه الا انه كان محوش مبلغ كويس
افتكر كلام لارين لمآ اتخنقت معه بسبب سالم لمآ دخل المطبخ بدون استاذان….
وهنا عرف انه غبي

(لكن تبقى رحمه الله أعظم) لنري

عند اسد ونسمه
بتخرج من المطبخ وهي شايله صنيه بطاطس سخنه بتحـ,ـطها علـ,ـى السـ,ـفره

تالين:ااامم انا جوعت من الريحه
أسد :تسلم ايدك
نسمه :أسد هو ممكن اطلب منك حاجه

اسد استغرب طريقتها وبص لتالين:طب خلينا ناكل دلوقـ,ـتي و لمآ نبقى لوحـ,ـدنا نتكلم

نسمه بابتسامه :اوكي

اسد بحماس:ياله بقى ندوق عشان الاكل دا يجوع

انت في الصفحة 10 من 11 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
6

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل