
تمسك بها أكثر وتعالت شهقاته وقال
مراد :-حقك عليا يا هند مقدرتش انقذك منهم كنت متكتف وضعيف سامحينى ارجوكى
ربت على ظهره بشفقه وقالت بصوت هادئ
بتول :-انت مكنتش ضعيف كان غصب عنك لو كان ده حصل وانت حى اكيد مكانش حد فيهم قدر يقرب منكم إنما هما الجبناء علشان اخدوكم على انه وغدروا بيكم خليك واثق انك راجل جدع وشهم، اقوى كده علشان أنا كمان هستقوى بيك
شعرت بسكونه داخل أحضانها نظرت عليه وجدته ذهب بالنوم مره اخرى وضعت رأسه على الوساده ونظرت له بشفقه إزالة عباراته من على وجه وعادت مره أخرى إلى الأريكة وظلت تتابعه حتى ذهبت إلى نوم عميق.
………………………………………………………
يتبع….
الحلقة السادسة
باليوم التالى استيقظت بتول من نومها ونظرت إلى السرير وجدت مراد مازال نائما نظرت إلى القلادة بتوتر ونهضت بهدوء واتجهت إلى المرحاض
استيقظ مراد ونظر إلى الأريكة لم يجد بتول ثم سمع صوت يأتى من المرحاض تأكد انها بالداخل اعتدل على فراشه وانتظر خروجها من الداخل وبعد وقت خرجت ونظرت له بابتسامه وقالت
-صباح الخير
اجابها بنبره هادئه وقال
مراد :-صباح النور صحيتى من بدرى
حركت رأسها بالرفض وقالت
بتول :-لا لسه حيه دلوقتى
اومأ رأسه بتفهم وقال
مراد :-طيب جهزى نفسك علشان رجين
نظرت له بأستغراب وقالت
بتول :- رجين!! رايحين فين !؟
أجابها وهو ينهض من على السرير وقال
مراد :-هخدك تشمى شوية هوا انتى بقالك فتره كبيره مخرجتيش
نظرت له بسعاده وقالت بع تصديق
بتول :-بجد بتتكلم بجد يا مراد اخيرا هشوف الشارع أنا مش مصدقه نفسي
امسك ورقه ودون عليها بعض الكلمات واعطاها لها
أمسكت الورقه وقرأت ما بها واومأت رأسها بالموافقه
امسك الورقه واشعل بها النار حتى يخفى آثارها
أمسكت القلادة خلعتها من حول عنقها ومزقت القفل والقتها على ارضية المرحاض اومأت رأسها له بتنفيذ ما دونه على الورقه
دلف المرحاض وأخذ حماما سريعا ثم ارتدى ملابسه وخرج منه وجد بتول تنتظره وهبطوا سويا إلى الأسفل
نظر لهم بأبتسامه وقال
وليد :-صباحيه مباركه يا حلوين
امسك يدها وقال بصوت جاد
مراد :-احنا رجين نتمشى شويه ابقى خلى حد من الشغالين يطلعوا ينضفوا الأوضه
نظر له بتحذير وقال
وليد:-اوعى تفكر تهربها لان لو ده حصل انت اللى هتكون خسران علشان هوصلها واللى حصل مع مراتك قبل كده هيحصل معاها هى كمان فاهم
على أسنانه ب ونظر له نظره مطوله ثم تكلم بصوت مختنق وقال
مراد :-امشى يا بتول البيت بقى يخنق
وخرجوا من البيت صعدوا السياره وغادروا المكان سريعا
تنهدت بأرتياح وقالت بع تصديق
بتول :-اخيرا أنا مش مصدقه نفسي حاسه ان بحلم والله
نظر لها ب ن وقال بصوت مختنق
مراد :-هى كمان كانت بتبقى فرحانه اوى كده لما كنت بخرجها
نظرت له ب ن وقالت
بتول :-الله يرحمها هى دلوقتى فى مكان احسن من ده بكتير
ثم تنهدت ب وقالت بصوت منكسر
-ممكن اطلب منك طلب
اومأ رأسه بالتأكيد وقال
مراد :-اه طبعا قولى
نظرت له ب وع وقالت
بتول :-ممكن اعرف فين المكان اللى ماما اندفنت فيه
حرك رأسه بع معرفه وقال
مراد :-انا معرفش هى مدفونه فين ولا اعرف المكان اللى بيتخلصوا فيه من الج/ثث فين أنا طول عمرى بعيد عنهم وعمرى ما ايدى اتلوثت ب ابدا علشان كده مش هقدر أفيدك
نظرت له بترجى وقالت
بتول :-طيب ارجوك اتصل بأ ك واعرف مكانها فين نفسي ازورها اوى
اومأ رأسه بالموافقه وأمسك هاتفه وأ ى ات لا بأخيه وانتظر الرد وبعد عدة ثوانى أتاه صوته الغاضب وقال
وليد :-انتوا فين دلوقتى لازم ترجعوا بسرعه
رد عليه بأستغراب وقال
مراد :-ليه ايه اللى حصل
هدر به ب وقال
وليد :-السلسله اللى اديتها امبارح لمراتك هديه جوازكم الشغالين لاقوها واقعه فى الحمام
نظر إلى بتول وغمز لها وقال
مراد :-هى فين السلسله يا بتول
تكلمت بصوت مرتفع وقالت
بتول :-ايه ده مش فى رقبتى شكلها وقعت منى
أجابها بصوت هادئ وقال
مراد :-مت فيش الشغالين لاقوها واقعه على الأرض فى الحمام
تكلم ب وقال
وليد :-ترجع انت ومراتك دلوقتى حالا احسنلكم
رد عليه بنفاذ صبر وقال
مراد :-هو ايه نرجع دى احنا مش عيال صغيره بناخد الأوامر منك هنتغدا بره واخر النهار هنرجع أنا متصل بيك اصلا علشان أسألك انت دفنت ام بتول فين علشان عايزه تزورها
تكلم ب وقال
وليد :-ارجعوا وانا اوعدكم هخدكم بنفسي عندها
زفر ب وقال بنفاذ صبر
مراد :-خلاص يا وليد اقفل مش عايزين نعرف منك حاجه
اغلق الخط سريعا قبل أن يستمع رد منه ثم نظر إلى بتول وقال
-مرضاش يقول غير لما نرجع تانى هيتجنن من ساعة ما لاقى السلسله فى الحمام
نظرت له ب وقالت
بتول :-كنت متأكده أنه مش هيعدى اللى حصل ده بالساهل واكيد شك أن احنا عرفنا أنها جهاز تصنت
حرك رأسه بالرفض وقال
مراد :-لا معتقدش أنه شك بس هو عايز يلحق يلبسها ليكى تانى علشان يعرف احنا بنعمل ايه من وراه ضهره
زفرت ب وقالت
بتول :-طيب خد بالك أن ده هيخليه ينتبه اكتر ومش بعيد يركب فى اوضتنا و فى العربيه بتاعتك كاميرات علشان يتأكد أنه محا نا من كل حته
اومأ رأسه بالتأكيد وقال
مراد :-عارف وهيبقى فيه مليون طريقه نتواصل بيها من غير ما هو يحس زى مثلا هجبلك تليفون ونبعت لبعض رسايل بالحاجات المهمه وبعد كده تتمسح بسرعه
نظرت له ب وقالت
بتول :-ماشى، امته بقى اخلص من ام الكا ده وينتهى وارجع لحياتى الطبيعيه رغم أن رجوعى ليها هيكون صعب عليا بعد موت ماما وهكون وحيده
وانهمرت وعها بغزاره
نظر لها بشفقه وقال بنبره هادئه
مراد :-انتى لسه كنتى بتقوليلى هى دلوقتى فى مكان احسن من هنا ادعيلها بالرحمه
تنهدت ب ن وقالت بصوت منكسر
بتول :-عارفه كل ده، بس هى واحشتنى اوى ومش عارفه هقدر اكمل حياتى من غيرها ازاى
اوقف السياره ونظر لها بأهتمام وقال
مراد :-بصى أنا هحاول اجبلك المستندات والادله واسلمهم ليكى فى اسرع وقت علشان نخلص بسرعه، بس برضه لازم ترجعى شغلك علشان الخطه تمشى زى ما احنا عايزين
اومأت رأسها بالموافقه وقالت
بتول :-وانا مستعده شوف نبدأ من امته وانا معاك
أجابها بصوت مختنق وقال
مراد :-من بكره ارجعى شغلك واظهرى لوليد انك مستعده تساعديه فى شغله زى ما هو عايز وخلال ما هو يكون مشغول معاكى أنا هوصل لمستندات واسلمهم ليكى وبعد كده هختفى انتقم من اللى عملوا فى مراتى كده وهرجع اسلمك نفسي وتقفلى القضيه على كده
زفرت ب وقالت
بتول :-ماشى مع أن انا مش موافقه على موضوع الانتقام ده علشان هكون شريكه معاك و بساعدك بس اعمل ايه شرط ق د خ ه
نظر لها نظره مطوله وقال
مراد :-سميها زى ما تسميها المهم اجيب حق مراتى
ثم أدار السياره وتحرك بها سريعا.
……………………………………………………………..
بعد مرور عدة أيام
ارتدت بتول الملابس ال صه بالعمل ووقفت أمام المراه مشطت شعرها وفى ذلك الوقت خرج مراد من المرحاض ابتسم لها وقال بنبره هادئه
-صباح الخير
إجابته بأبتسامه حنونه وقالت
بتول :-صباح النور هتنزل النهارده ولا قاعد فى البيت
جلس على الأريكة وقال
مراد :-معنديش حاجه مهمه النهارده قولت اقعد اريح فى اوضى لحد ما ترجعى
اومأت رأسها بتفهم وقالت
بتول :-اوك أنا هنزل بقى علشان لسه ورايا تحقيق علشان غيابى الفتره اللى فاتت دى ويتأكدوا من صحة كلامى، عايز حاجه قبل ما امشى
تكلم سريعا وقال
مراد :-استنى الاول ننزل نفطر وبعد كده امشى براحتك بلاش تمشى من غير اكل
نظرت له نظره مطوله وابتلعت ريقها بتوتر وقالت
بتول :-م م ماشى يلا بينا
هبطوا إلى الأسفل وجدوا وليد يجلس أمام الطاوله ويتناول طعامه ابتسم لهم وقال بسخريه
-جوزين كنارى يا ا اتى
نظر له ب وقال
مراد :-الناس تقول صباح الخير وانت تبدأها بالتريقه
وجلسوا على مقاعدهم حتى يتناولوا الافطار
نظر إلى بتول وقال
وليد :-صحيح يا مرات ا يا فيه تهريب شاحنه النهارده بليل عايز بقى همتك معانا وابعدى عننا الحكومه وسهلى الشغل علينا
نظرت له ب وقالت
بتول :-عايز منى ايه مش فاهمه يعنى مش انت بتقول انك مسنود من ناس كبيره هيفرق معاك ايه مساعدتي ليك
أجابها بصوت غليظ وقال بأمر
وليد :-انتى هنا متسأليش انتى تنفذى اللى بقولك عليه وبس واعتقد يعنى شروطى كانت واضحه علشان اسيبك تعيشى وانتى وافقتى
نظرت إلى مراد ب ونهضت من على مقعدها وقالت بصوت مختنق
بتول :-شبعت الحمدلله عن اذنكم
تركتهم وغادرت المكان سريعا صعدت السياره بالمقعد الخلفى وتحرك السائق بها وبعد عدة دقائق وجدت هاتفها يعلن عن وجود رساله نظرت إلى الهاتف بأستغراب وفتحتها وقرأت الرساله بصوت هامس وكان مضمونها
مراد:-اوعى تتهورى وتبلغى عن الكلام اللى وليد قالوا ليكى لان ده كمين ليكى علشان يشوفك هتعملى ايه
نظرت إلى الهاتف بص ه وبدأت تحرك أناملها على الشاشه وتكتب له رساله قائله
بتول :-عرفت منين الكلام ده لان كنت ناويه اسلمه النهارده متلبس
نظرت إلى السائق بتوتر وجلست تنتظر الرد من مراد وسريعا ما أعلن الهاتف عن وجود رساله فتحتها سريعا وقرأت المحتوى
مراد:-انا سمعتوا وهو بيتكلم فى التليفون النهارده الصبح وبيتفق على أنه يعملك كمين لو كملتى ومبلغتيش هيديكى الامان لو حصل ده مش هيكون فيه حاجه متهربه وهيتخلص منك بعدها
ارسلت له رساله ب وقالت
بتول :-ا ك ده اغه شيطانه ربنا يكفينا شره أنا هقفل دلوقتى بقى علشان خلاص قربت اوصل ومتنساش تمسح الرسايل دى احسن ما يوقع فى ايده التليفون ويشوفها سلام
حذفت جميع الرسائل من على الهاتف واغلقته ونظرت إلى السائق وقالت
-دوس شويه بنزين علشان متأخره
وبعد وقت وصلت السياره أمام قسم الشرطه هبطت منها سريعا ودلفت إلى الداخل وبدأ التحقيق معها .
…………………………………………………………….
يتبع….
الحلقة السابعة
عادت بتول من العمل بعد يوم طويل وشاق استقبلها وليد بترحاب وابتسم لها بسعاده وقال
-الله ينور عليكى يا مرات ا يا طلعتى قد كلمتك كنت شاكك فيكى بس اثبتى انك قدها
نظرت له ب وقالت
بتول :-انا لو عليا عايزه ارميك فى الحبس النهارده قبل بكره بس اعمل ايه مسكنى من ايدى اللى بتوجعنى، عن اذنك
وتركته وصعدت إلى الأعلى دلفت الغرفه ونظرت بالمكان وجده مراد نائما اقتربت منه وقالت بصوت هامس
-مراد يا مراد اصحى أنا جيت
انتفض من مكانه ب ف شديد ونظر حوله حتى استوعب أنها بتول من تيقظه
نظرت له بشفقه وقالت
بتول :-انا قولت اقولك أن انا جيت مقصدش افزعك من نومك والله
أخذ نفس عميق وأخرجه بهدوء وقال
مراد :-لا عادى محصلش حاجه، حمدالله على السلامه
جلست بجواره على السرير وقالت بتساؤل
بتول :-اكلت ؟؟
حرك رأسه بالرفض وقال
مراد :-لا مليش نفس
تكلمت بصوت هادئ وقالت
بتول :-طيب أنا جعانه ومش هعرف اكل لوحدى ممكن تاكل معايا
نظر لها نظره مطوله ثم ابتسم لها وقال
مراد :-ماشى ادخلى غيرى هدومك وتعالى ننزل سوى نح الاكل
هبت واقفه وابتسمت له وقالت
بتول :-هوا هغير هدومى واجيلك
ودلفت المرحاض وأغلقت الباب خلفها
نظر إلى أثرها بأبتسامه وازداد لديه هذا الإحساس الغريب حرك رأسه بالرفض وقال
مراد :-لا لا لا فوق يا مراد مينفعش اللى جه فى اغك ده اهدا شويه احسنلك
خرجت بتول من المرحاض ونظرت إليه تغراب وجدته يحدث نفسه قالت بتساؤل
بتول :-مراد انت كويس
انتبه لها ونظر إليها سريعا وقال
مراد :-ها ا ا اه هدخل اغسل وشى وانزل معاكى على طول
هب واقفا وتحرك إلى المرحاض
نظرت إلى أثره بأستغراب وقالت بع فهم
بتول :-ده ماله ده
وحركت كتفيها بع فهم وانتظرت خروجه وبعد وقت انتهوا وهبطوا إلى الأسفل تحركوا إلى المطبخ وبدأت بتول تعد الطعام بمساعدة مراد لها ظلت تبحث عن توابل الطبخ ولم تعثر عليها تكلمت بتساؤل وقالت
-هما فين التوابل كده ليه هما يفين لتهرب
تعالت ضحكاته على كلماتها مما جعلها تترك ما بيدها وتنظر له بحب لقد خطف قلبها بأبتسامته الساحره انتبه لها واقترب منها وقال بتساؤل
مراد :-بتبصيلى كده ليه
انتبهت لحالها نظرت إلى الاتجاه الآخر بتوتر وقالت
بتول:-ها م م مافيش
واستدارت سريعا وبدأت تتابع الطعام بتوتر
اقترب إليها أكثر حتى التصق بظهرها
انتفضت مكانها واستدارت له مره اخرى وقالت بتوتر
بتول :-ا ا انت بتعمل ايه
نظر بعينيها وحرك يده بأتجاه الاعلى وفتح خزانة التوابل واعطاها لها
ابتلعت ريقها بصعوبه وظلت تنظر له وتتعالى أنفاسها
ابتعد عنها وقال بأبتسامه هادئه
مراد :-اللى عرفنى مكانهم هند كنا ننزل نطبخ سوا واشوفها تجيبهم من هنا
نظرت له ب واستدارت سريعا وبدأت تعد الطعام
ظل ينظر لها ويتابعها وهى تعد الطعام ثم قال بتساؤل
-مالك
تكلمت بصوت مختنق وقالت
بتول :-مافيش
تكلم بع فهم وقال
مراد :-بس شكلك بيقول انك مضايقه من حاجه
وضعت الاطباق على الطاوله وقالت ب
بتول :-قولتلك مافيش حاجه
سقط الطبق على الأرض وتناثرت قطع الزجاج حولها على مالت بجسدها حتى تجمع القطع قبل أن تأذى أحد
مال بجسده وأمسك يدها وقال سريعا
مراد :-خليكى انتى علشان ايدك متن حش أنا هلمهم
نظرت إلى يده ب واعتدلت سريعا وبدأت تضع الطعام فى الاطباق جلست على المقعد وانتظرت مراد إلى أن ينتهى
جلس بجوارها على المقعد وتناول الطعام بأعجاب وقال
-تسلم ايدك الاكل طعمه تحفه
تكلمت بصوت مختنق وقالت
بتول :-بألف هنا
وبدأت تتناول طعامها وبعد وقت انتهوا وصعدوا غرفتهم تسطحت على السرير اغلق مراد الضوء نهضت سريعا وتمدت على الأريكة
تمدت على السرير وقال بصوت هادئ حنون
مراد :-انتى فيه حاجه مضايقكى منى
تكلمت بصوت مختنق وقالت
بتول :-لا، عايزه انام تصبح على خير
تكلم سريعا وقال بتساؤل
مراد :-انتوا ليه كلكم طبع واحد حتى هى لما كانت تزعل منى تفضل ساكته كده واتحايل عليها بالساعات لحد ما تقول على اللى مزعلها منى
اعتدلت سريعا على الأريكة ونظرت له ب وقالت
بتول :-انت مش ملاحظ أنك طول ما انت معايا مش بتتكلم غير عليها وكل حاجه اعملها تشبهنى بيها عرفنا خلاص انك بتحبها ومستحيل تحب غيرها وهى ربنا يرحمها بس كفايه لحد كده مبقتش قادره استحمل طريقتك معايا دى
اعتدل على السرير ونظر لها بأستغراب وقال بتساؤل
مراد :-طيب وانتى ايه مزعلك فى أن أجيب سيرتها على طول
نظرت له بتوتر وقالت
بتول :-ا ا انا مش زعلانه أنا بس زهقت من كتر كلامك عنها
نهض من على السرير واقترب إليها وقال
مراد :-زهقتى ولا بتغيرى لما بجيب سيرتها
ابتلعت ريقها بصعوبه وقالت
بتول :-ها و و وانا هغير من سيرتها ليه دى واحده ميته
جلس بجوارها ونظر بعينيها وقال
مراد :-مش يمكن بتغيرى من سيرتها علشان بتحبينى
حدقت به بص ه وقالت بتلعثم
بتول :-ا ا ايه اللى انت بتقوله ده !؟
نظر بعينيها وقال بصوت هامس
مراد :-بقول اللى شايفه فى عيونك بقالى فتره
حاولة النهوض سريعا حتى تهرب من نظراته لها لكنه امسك يدها اجلسها بجواره مره اخرى واقترب من شفتيها والتهمهما بشراهة
دفعته بعيد عنها ونهضت سريعا وقالت ب
بتول :-ا ا ايه اللى انت عملته ده انت اتجننت
نهض سريعا احتضنها واقترب من أذنيها وقال بصوت هامس
مراد :-متنسيش اننا متراقبين صوت وصوره
ثم ابتعد عنها وقال بصوت مرتفع
-وفيها ايه بس انتى مراتى أنا سيبتك براحتك كل ده علشان تخدى على الوضع الجديد ومبقاش ضغط عليكى
نظرت له ب وقالت بصوت مختنق
بتول :-تصبح على خير
وتسطحت على الأريكة وأغلقت عينيها
نظر لها بأبتسامه هادئه وعاد إلى فراشه تمدت على السرير وظل يتابعها حتى غالبه النوم
فتحت عينيها ونظرت له وهو نائم حركت أ بعها على شفتيها بأبتسامه وظلت تنظر له حتى غالبها النوم.
…………………………………………………………….
باليوم التالى
هبطت بتول إلى الأسفل وجدت وليد يتناول الطعام نظرت له ب وتحركت بأتجاه الباب نظر لها وتكلم بسخريه وقال
-ايه يا عروسه ما تسيبى الراجل ياخد حقه الشرعى متعززه عليه ليه وانتى واقعه فى حبه وهتموتى عليه
ت على أسنانها ب وقالت
بتول :-مش مكسوف من نفسك وانت بتتصنت على راجل ومراته فى اوضة نومهم
نهض من على مقعده واقترب إليها وقال بصوت هامس
وليد :-ده أنا مراقبكم حتى فى الحمام وانتى عارفه كده بدليل انك بتطفى النور وانتى بتغيرى هدومك
نظرت له ب وقالت
بتول :-وقح وسافل
وتركته وغادرت المكان سريعا
تعالت ضحكاته وظل يطلق الصفافير من بين شفتيه وجلس مره اخرى على مقعده وبدأ يتناول طعامه
صعدت السياره ب شديد وظلت تهمهم بكلمات غير مفهومه ثم نظرت إلى السائق وقالت
بتول :-اتفضل امشى
تحركت السياره وغادرت البيت سريعا واتجهت إلى العمل.
…………………………………………………………….
استيقظ مراد من نومه على صوت رنين الهاتف ال ص به نظر على الاريكه وجد بتول غير موجوده اعتدل على فراشه واجاب على هاتفه قائلا
-صباح الخير
أتاه صوت رجولى قائلا
-كله جاهز وتمام هتستلم امته
تكلم بصوت هادئ قائلا
مراد :-بتاع التليفري هيوصل على الساعه كام
اجابه بتفهم وقال
-الع كويس
رد عليه بالتأكيد وقال
مراد :-تمام اوى كده متنساش تكتر البهارات على الوش سلام
اغلق الخط ووضع الهاتف بجواره ونهض دلف المرحاض وبعد وقت خرج بدل ملابسه وهبط إلى الأسفل وجد اخيه يجلس على الأريكة جلس بجواره وقال بنبره هادئه
-صباح الخير
اجابه بأبتسامه وقال
وليد :-صباح النور ايه كل ده نوم
اومأ رأسه بأرهاق وقال
مراد :-مش عارف ايه الحكايه جسمى على طول تعبان وعايز انام شكل العضمه كبرت خلاص
تعالت ضحكاته وقال بمرح
وليد:-عضمة ايه بس اللى كبرت هى ديتها شوربة مقا هترجعك شاب فى العشرينات
تعالت ضحكاته وقال
مراد :-لا انت فهمت ايه، ا ك جامد اوى ومش محتاج مقا ولا حاجه
صفق بيده بمرح وقال
وليد :-ايوه يا مراد يا جامد
ظلوا يضحكون بسعاده ثم نظر إلى أخيه وقال بتساؤل
مراد :-ما تبعد عن السكه اللى انت ماشى فيها دى يا وليد هيحصل ايه لو عشنا شبه الناس العاديه من غير ف ولا هروب أنا بحبك و يف عليك من الزمن مش عايز اخسرك زى اللى خسرتهم احنا دلوقتى ملناش الا بعض فى الدنيا دى
ابتسم له بسخريه وقال بع اقتناع
وليد :-سكة ايه دى اللى ابعد عنها أنا عمرى كله راح فيها معرفش اعمل حاجه غيرها، جمد قلبك ومت فش ا ك راجل ومحدش يقدر يوقعه بس ربنا يهديك بس وتيجى تساعدنى وتوقف فى ضهرى بدل ما بقيت لوحدى بعد موت ابوك
حرك رأسه بالرفض وقال
مراد:-انا عمرى ما وافقت عليها الشغلانه دى ومازالت عند رأى اسمع كلامى يا وليد صدقنى كده احسن وراحة بال ب مش هتخسر حاجه
نهض وقال بنفاذ صبر
وليد :-متحاولش يا مراد أنا هفضل فى الشغلانه دى لحد آخر يوم فى عمرى
وفى ذلك الوقت دوى س الباب نهض مراد وفتح الباب اخذ الاشياء من مندوب التوصيل واغلق الباب
نظر له بأستغراب وقال
-ده ايه ده !؟
اجابه وهو يفتح الصندوق وقال
مراد :-ده اكل طلبته قبل ما انزل تعالى كل معايا
حرك رأسه بالرفض وقال
وليد :-لا كل انت انا لسه اكل من شويه
اومأ رأسه بتفهم وقال
مراد :-ماشى أنا طالع اكل فى أوضى
ثم صعد غرفته واغلق الباب خلفه وجلس على الأريكة وبدأ يتناول الطعام وبعد وقت انتهى وترك الصندوق على الطاوله ودلف المرحاض ونظف يده بالماء وال بون.
…………………………………………
يتبع….
الحلقة الثامنة
عادت بتول من العمل وصعدت إلى غرفتها وجدت صندوق به طعام على الطاوله جلست على الأريكة ونظرت داخله وجدت مكتوب عليها
-المستندات كلها جوه علبة الاكل من تحت اعملى نفسك بتاكلى واوعى وليد ياخد باله وهو بيراقبك
تناولت من الطعام وأغلقت الصندوق مره اخرى ونهضت من على الأريكة اخذت ملابس لها ودلفت المرحاض أغلقت الضوء بدلت ملابسها ثم خرجت مره اخرى وجدت مراد يجلس على الأريكة ينتظر خروجها نظرت له ب وتحركت بأتجاه المراه ووقفت تمشط شعرها
نهض من على الأريكة واقترب إليها احتضنها من الخلف وقال بأسف
مراد:-انا اسف
ابتلعت ريقها بتوتر ونظرت إلى انعكاسهم بالمراه وقالت بتلعثم
بتول :-ا ا اسف على ايه
تحرك إلى الأمام وأحاط خ ها بذراعيه ونظر بعينيها وقال
مراد :-اسف علشان بكلمك عليها كل شويه اسف علشان بشبهك بيها بس غصب عنى بلاقى نفسى بحطكم فى مقارنه مع بعض وده معناه انك شغلتى تفكيرى وبقارن ما بينكم طول الوقت
ابتعد عنه ب وقالت
بتول :-ع ع على فكره انا مش مضايقه منها ولا حاجه وبعدين دى مهما كان حب عمرك وحبك الاول والاخير مكنتش اقصد الكلام اللى قولته امبارح أنا بس كنت تعبانه شويه وطلع منى الكلام كده
ابتسم لها وقال بنبره حنونه
مراد :-حبى الاول اه لكن مش حبى الأخير أنا كنت فاكر كده قبل ما اشوفك بس لما قابلتك بقيتى انتى حبى الأخير
نظرت له بص ه والكلام وقف بحلقها تكلمت بصعوبه وقالت
بتول :-ا ا انت بتقول ايه !!
اقترب إليها وارجع شعرها خلف أذنها وقال بحب
مراد :-ايوه يا بتول أنا بحبك، امته وازاى معرفش أنا كنت فاكر أن عمرى ما هحب تانى بعد هند بس انتى جيتى حركتى مشاعرى و احاسيسي من اول وجديد ومتأكد كمان انك بتحبينى
ابتعدت عنه وقالت ب وع
بتول :-بس مينفعش نكون مع بعض وانت عارف كده
اقترب إليها وقال بتساؤل
مراد :-مينفعش ليه يا بتول علشان انتى ظابط وانا ابن تا مخدرات، بس انا مليش ذنب أنا اتولد لاقيت ابويا واهلى كلهم كده وانتى عارفه انا اتأذيت ازاى علشان كنت رافض الشغل ده يبقى ايه يمنع وجودنا مع بعض
تنهدت بوجع وقالت
بتول :-اللى انت ناوى تعمله هو العقبه يا مراد انت فاهم هيبقى الوضع عامل ازاى
تكلم بصوت مختنق وقال
مراد :-بس انا لازم اعمل كده علشان على الاقل اقدر اعيش مرتاح واقدر انسي اللى حصل وارتاح من الكوابيس اللى بتجيلى كل ما انام
نظرت له ب وقالت بصوت مختنق
بتول :-للاسف مافيش اختيار تانى يا تتراجع عن اللى فى اغك ونكمل مع بعض يا تستمر فى اللى انت عايز تعمله وتكمل باقى حياتك فى السجن وتنسانى
حرك رأسه بالرفض وقال
مراد :-مينفعش أتراجع يا بتول
ابتسمت له ب وع وقالت
بتول :-يبقى مينفعش نكمل يا مراد تصبح على خير
وتركته واتجهت إلى الاريكه تسطحت عليها وأغلقت عينيها وظلت ال وع تنهمر منها
نظر لها ب واتجه إلى السرير وتمدت عليه وظل ينظر لها ب ن شديد.
………………………………………………………………..
باليوم التالى
استيقظ مراد ونظر إلى الأريكة وجد بتول غادرت الغرفه اعتدل على فراشه ووضع يده على وجه وزفر ب ثم نهض واتجه إلى المرحاض وبعد وقت خرج وبدل ملابسه وهبط إلى الأسفل وجد وليد ينتظره بفارغ الصبر نظر له بوجه لى من التعبير وقال
-صباح الخير يا مراد عامل ايه دلوقتى
نظر له بأستغراب وقال
مراد :-صباح النور أنا كويس
اومأ رأسه بوجه غاضب وقال
وليد :-يارب دايما اخبارك ايه مع مراتك يارب كل شئ يبقى تمام
تكلم بع فهم وقال
مراد :-تمام، بس فيه ايه مالك على الصبح عمال تسأل وكأنك عايز تقول حاجه
رد عليه سريعا وقال
وليد :-لا طبعا يا ا يا أنا عايز اطمن عليك مش اكتر