منوعات

طليق اختي

يقدر ياخده مننا..
~~~~~~
احمد:هنعمل اى دلوقتي! تعالى نتبنى اى عيل تاني وخلاص..
داليا: لا..ده ابني انا..وهاخده غصب عنهم..سيبهم فرحانين كده شوية عشان ا اخده منهم يكونوا شبعوا منه..
~~~~~~
محمد:روكا..يوسف مش راضي يصحى
رقية بزعل: قولت 100 اسمه بابا مش يوسف.. وبعدين من امتى بتقولي روكا!
محمد بطفولة:يوسف صاحبي مش بابا..وبعدين هو بيقولك يا ماما و روكا..يبقا انا كمان هقولك زيه..ولا انتى بتحبي يوسف اك من محمد!
رقية بت ه بسرعة: لا يا ميدو..ده انت عيوني والله..ربنا يع بحبك ازاى
محمد :وانا كمان بحبك يا روكا
يوسف بغيرة:الله الله..واى كمان يا ست رقية! فرحوني فرحوني
محمد بي يوسف:دى ماما انا وبتحب محمد
يوسف ب : اوعى كدع والله ا ب الواد ده..ده بي ني
رقية بتضم محمد بضحك: اى يا يوسف يا حبيبي هتعمل عقلك بعقل محمد! بس بقا
يوسف بزعل:ما انت بتحبيه اك مني
رقية بص ة:يوسف! ده ابني وطبيعي احبه..بس برده بحبك يا حبيبي والله
يوسف بسرعة:ما انا كمان ابنك..حبيني زى ابنك وحبيني عشان انا جوزك
رقية بتشيل محمد وتضم نفسها ليوسف:انتو اغلى حاجة فى حياتي..ربنا. يديمكم ليا وميحرمنيش منكم ابدا

محمد بي رقية:بحبك يا روكا
يوسف:ابعد عنها يالا
رقية:يوووووه.. ا تخلصوا اللى انتو فيه ده ابقوا اعملوا الفطار..كنت هريحكم عشان تعبتوا فى توضيب الشقة امبارح..بس تستاهلوا..
محمد: انت وحش..اعمل الفطار ومحمد هيصالح روكا
يوسف:ملكش دعوة انت..ومتقربش منها
محمد بي ه:دى مامتي وانا حر..
يوسف بتنهيدة:والله لولا انك ابننا ما كنت خليتك تقربلها..بس ربنا يحفظك لينا ويبعد عنك شر داليا
~~~~
يوسف:خلاص بقا يا روكا متزعليش مني انا اسف..
رقية:يا حبيبي انا فرحانة بحبك ليا..بس يفة ده يأثر على الولد..لازم اهتم بيه وابينله حبي..مش ابني يا ابني؟
يوسف بضحك:اديكي قولتي انى ابنك انا كمان اهو..يا ستى محمد مش هيزعل..متزعليش مني انت بس وانا وهو بنعرف نتعامل سوا..
رقية بحب:خلاص يا سيدي انا هطلع انا من بينكم اهم حاجة تكونوا فرحانين..
يوسف بيمسك ايدها:انت بالذات اللى مينفعش تتطلع من بينا..انت اللى بتجمعينا يا عيوني
~~~~~
داليا ب :النهاردة هجيب محمد وهنسافر الصعيد..مش هيجي فى بالهم احنا فين اصلا..واهو نربي ولد من ي احسن..ولا اى!
احمد بكدب:انا بعمل كده عشان عايزك مبسوطة بس..اهم حاجة متزعليش
~~~~~
يوسف:مفيش عملاء جايين النهاردة فنقضي اليوم فى البيت اى رأيك!
رقية بفرحة: افقة جدااا..ادخل خد محمد واطلعوا على ال بيزة اللى فى الجنينة وانا هعمل عصير واكل محمد واجيلكم
يوسف:هوااا يا روكا..
يوسف حمد:خليك هنا يا ميدو على ما ادخل اجيب الحاجة من ماما..متخرجش برة يا حبيبي اتفقنا!
محمد:اتفقنا يا چو

رقية ليوسف:اخص عليك مش قولتلك خليك مع محمد!
يوسف:يا بنتي ما هو فى الجنينة والباب مقفول..ميبقاش قلبك ضعيف كده اومال
رقية: ماشي يا يو…
محمد بعياط:مامااااااا
رقية بخضة:ابني يا يوسف
ي وا يلاقوا واحد شايل محمد مغمي عليه ويركب عربية ويمشي
رقية ب اخ:ابني..ابني يا يوسف..انت وعدتني ان ابني مش هيبعد عني..انا عايزة ابنااااااي
يوسف وهو بيتصل على البوليس:هيرجع..صدقيني هيرجع..
~~~~~~
داليا داخلة شقة حماتها بفرحة وهيا شايلة محمد:احم…
احمد بزهق:يا ماما عامليها كويس..انا مش عايز مشاكل..
ام احمد:ليه يا اخويا! مش كفاية مستحملينها على عيبها! واحد غيرك كان اتج…
احمد:اتجوز عشان يتعرف انى مبخلفش صح! دلوقتي اللى باين ان العيب منها هيا..وانا تمام صح كد…
داليا بغل:صح يا احمد..بس خلاص..انا ه تك النهاردة واخلص منك..
داليا بتحط محمد على الكنبة وتدخل ا طبخ تجيب سكينة
داليا بجنون:مش انا اللى يتضحك عليا يا احمد..انا هخلص منك وابدأ حياتي مع ابني من جديد
ام احمد:سيبي السكينة من ايدك يا مجنونة..اوعى تقربي من ابني
داليا ب وح لاحمد:انا ه ك ابنك ده عشان اخد بتار انه حرمني من اني اخلف تاني..
احمد بيمسك ايدها:لا..ما انا مش يوسف هستحمل منك كل حاجة..
ام احمد بتزق ايد داليا:قولتلك ابعدي عن ابن…
داليا:اااااه..
ام احمد :اهو ده جزاة اللى يفكر يقرب من ابني
احمد بغل:هو ده جزاتك انك ت تي هنا لوحدك..بس اطمني انا هاخد ابنك ونروح الصعيد فعلا..بس هكتبه باسمى انا..سلام يا…يا قطة
داليا ب :اب..ابني..
بيخرج احمد وامه وياخدوا محمد معاهم..
داليا بتحاول تقوم وتجيب بايلها:ر..رقية
رقية بخضة:خدتي ابني في….
داليا ب :مح..مد اح..مد خده ..الحقو..ابن..
رقية ب ع:مالك يا داليا..داليااااا
يتبع♥️

طليق_أختي
البارت العاشر
رقية ب ع:يو..يوسف..الحقني يا يوسف..
يوسف بخضة:رقية..مالك يا عيوني فى اى! اهدي..
رقية ب ع:دا..داليا يا يوسف..الحق داليا
يوسف ب :ملنا…
رقية بتوهان:بابا..اتصل ب بابا يلحقها يا يوسف انا معرفش اختي مالها..الحق داليا يا يوسف
يوسف بع فهم:اى اللى حص…
رقية وهيا بتتصل بأبوها:مش وقته يا يوسف مش وقته.. بابا..اخرج حالا روح لداليا بالله عليك
الاب:فى اى يا رقي…
رقية ب ع:يا بابا والنبي اسمع مني..لو تعرف حد من جيرانها خليهم يروحوا يطمنوا عليها وانا ويوسف هنجيلكم..بس متتأخرش بالله..مش عايزة اخسر اختي
الاب:يا بنتي طيب فهميني..
رقية بت هدومها وهدوم يوسف:انا نفسي مش فاهمة غير ان اختي فى مشكلة..فالحقها يا بابا بالله عليك
~~~~~~
الاب بخوف: يعني ايه سايحة فى ها!!اتصلتوا على الاسعاف! ماشي أنا دقايق وهكون عندكم
الام ب ع:بنتي الها اى يا حاج!
الاب بخوف:ادعيلها..ادعيلها عشان لو ربنا انتقم من اللى عملته فى أختها مش ه جعلنا تاني..
الام:لا..لا متقولش كده..ربنا يردها بالسلامة واحنا مسامحين والله..والله مسامحينها
~~~~~~
محمد بنوم:ماما..يوسف
ام احمد:اسكت يالا..
احمد:بس يا ماما متزعليش حفيدك
محمد:انت واخدني ورايح فين يا اونكل!
احمد ب :بابا قال هنلعب سوا و ا يلاقينا يكسب هو..
محمد:لا لا..احنا اللى هنكسب..بس احنا رايحين فين؟
احمد:دى مفاجأة بقا..
~~~~~~
رقية ب ع: انا عايزة ابني يا يوسف..داليا قالت احمد خده..انا يفة على محمد اوى..

يوسف: هنلاقيه يا حبيبتي متقلقيش..ان شاء الله هنلاقيه ويرجع ل نا ونخلص من كل ده بقا
~~~~~~
ام احمد ب : بس الحمدلله اننا خلصنا من داليا دى..اهى زمانها ماتت وارتاحنا منها..
احمد بيبص على محمد:هشششش..الواد هيسمعك..
ام احمد:يااخويا ده عيل 3 سنين..هيفهم اى يعني! وبعدين انت كنت عايز تخلص منها..ادينا خلصنا منها لص اهو..
احمد بتنهيدة:فعلا يا ماما..دى غمة وراحت من حياتي..
محمد بخوف لنفسه:ماما كانت بتقول اننا مينفعش نتك وحش على حد..ع ده شكله شرير..انا عايز يوسف ورقية..اعمل اى..ااااه انا عرفت هعمل اى..شكلنا هنلعب فعلا..بس يارب يوسف يجي يارب
محمد ب ع:ااااااه..انا تعبان اوى يا ع
احمد بخضة:مالك! فى اى!
محمد:محمد ببتعب من العربيات..وقف العربية..
احمد:شوية وهنقف فى اس احة وهننزل
محمد بزهق:ماشي..
~~~~~
الاب للدكتور:طمني ياابني الله يخليك
الدكتور:للأسف نزفت كتير ودخلت فى غيبوبة.. الحمدلله ان ال بة مجتش فى منطقة حيوية..هيا دلوقتي هتبقا فى العناية ف ة لحد حالتها ما تستقر.. ومعلش الزيارات ممنوعة
الام بلهفة: اهم حاجة تكون بخير ياابني الله لا يسيئك..
الدكتور:ان شاء الله خير يا حاجة..دعواتكم ليها الف ة الجاية..
~~~~~
محمد بهدوء:ممكن اروح الحمام!
احمد: يلا يا حبيبي وانا هاجى معاك
محمد بسرعة: لا..انا كبير..هروح واجى
احمد: ماشي يا بطل بس متتأخرش..احنا هنستناك هنا اهو
محمد بيمشي شوية وفجأة يخرج من الاس احة وي ي
محمد ب ع:يارب..يارب خلى يوسف يلاقيني وانا مش هزعله تاني ابدا..يارب متخليش ع الشرير يشوفني يارب
ام احمد باستغراب: هو الواد ده اتأخر ليه!
احمد:والله ما عارف..انا هروح اشوفه كده واجيلك..اسبقيني انت على العربية
بعد ربع ساعة
ام احمد:فى اى يا احمد! ومحمد فين اومال!
احمد: روحت الحمامات ملقتش حد هناك..و ا سألت الناس قالولي انهم شافوه طالع بي ي من الاس احة
ام احمد: ياابن ال…الواد ده لازم يجي..وانا هربيه من اول وجديد
احمد بغل: كنت مستهون بيه..بس شكله كده عايز يحصل أمه
ام احمد: سوق بسرعة اكيد مش هيكون ب….حاااااسب
*لا حول ولا قوة الا بالله..العربية دخلت فى ع د الكهربا..تعالوا نحاول نخرج الناس دى
“لا لا استنوا..ده البنزين بيتصفى..ابعدوا عشان العربية ممكن تنف فى اى لحظ…ااااااه
~~~~~~
ابو رقية:انا مش فاهم حاجة..
*……
ابو رقية بص ة:ازاى ده! امتى حصل!
*……
ابو رقية:لا حول ولا قوة إلا بالله..انا هاجي دلوقتي واشوف ا وضوع ده..شكرا لح تك..سلام
ام رقية:خير يا حاج فى اى!
ابو رقية:ده جار داليا بنتك بيقول ان البوليس جه البيت وبيقول ان احمد وامه عملوا حادثة وماتوا هما الاتنين
ام رقية: يا مصيبتي!
~~~~~~
يوسف:طب هنروح دلوقتي لداليا ا ستشفى يمكن تعرفنا محمد فين!
رقية بتعب:يلا يا يوسف الله يخليك انا قلبي واجعني لوحدي
يوسف بدعم:اتفائلي خير يا حبيبتي وان شاء الله محمد هيرجع ل نا..متقلقيش
~~~~~
الدكتور:مين رقية يا جماعة! ا ريضة فاقت وعمالة تنادي عليها
ام رقية:اختها ياابني..هيا شوية وجا…
رقية بلهفة: داليا عاملة اى يا ماما طمنيني
ام رقية:كويس انك جيتي يا بنتي..اختك فاقت وعايزاكي
رقية:ممكن ادخلها يا دكتور!
الدكتور:بس يا ريت متغيبيش عندها..عايزين لسة نطمن عليها
~~~~
داليا ب ع:رقية! انا اسفة
رقية بسرعة:متتأسفيش يا هبلة ده احنا اخوات..بس بالله عليكي قوليلي محمد فين!
داليا ب ع:احمد خده وهيروح بيه الصعيد..كنا واخدين شقة هناك عشان متعرفوش مكاننا..انقذي محمد منه يا رقية..انقذي محمد
~~~~
يوسف بهلفة:ها.. قالتلك احمد ومحمد فين!
ابو رقية باستغراب:واى اللى خلى محمد مع احمد ياابني
يوسف ب :داليا كانت طفاه ودلوقتي محمد خطفه..قالتلك هما فين ولا اى!
ام رقية ب ع:يا مصيبتي يا مصيبتي..احمد وامه لسة عاملين حادثة دلوقتي والعربية ولعت بيهم
الدكتور:للأسف يا جماعة..مدام داليا اثر الوقعة الع د الفقري اتأثر..وده هيسبب لها شلل..ارجو انكم اعوا ا وقف
يوسف بلهفة:رقياااااااا..لااااااا

#يُتبَع

#طليق_أختي
البارت الحادي عشر والأخير
يوسف بتنهيدة:طمني عليها يا دكتور..بقالها شهر على الحال ده..فى تحسن ولا لا!
الدكتور:اللى هيا فيه ده حالة نفسية..هيا رافضة الامر الواقع فعقلها اختار الهروب ودخلت فى غيبوبة..بس دعواتكم ليها..
~~~~~~~
يوسف بفرحة:روكااا..اخيرا صحيتي يا عيوني!
رقية باستغراب:فى ايه! هو اى اللى حص…
وفجأة تفتكر ان محمد عمل حادثة وهو طف ابنها وكمان اختها اتشلت
رقية ب ع:ابني يا يوسف..ابني راح مني يا يوسف..
يوسف بيضمها ليه:لا يا عيوني..محمد عايش والله صدقيني..
رقية بتضم نفسها ليه:متكدبش عليا..انت مقدرتش تنقذ أبني يا يوسف..انا زعلانة منك
يوسف بضحك:طب ابعدي عني بقا طا ا انت زعلانة مني
رقية ب ع:لا..انا عايزة افضل كده..بس برده زعلانة منك
يوسف:طب يا روحي هنادي للدكتور بس عشان اطمن عليكي

الدكتور:لا عال عال..كده تقدري تتحولى على اوضة عادية وتخرجي اخر النهار..

وفعلا رقية اتنقلت اوضة تانية
محمد فجأة:مامااااا..اخيرا صحيتي
رقية ب ع:ميدو..حبيب ماما..انت لسة عايش!
يوسف:فى ام تقول لابنها كده!
رقية بسرعة:من فرحتي.. ا سمعت امبارح ان احمد عمل حادثة وهو معاه مقدرتش استحمل
يوسف بضحك:امبارح! امبارح اى يا بنتي! انت فى غيبوبة بقالك شهر
رقية:نعم! وده ازاى ان شاء الله!
يوسف بتنهيدة:هحكيلك يا ستي
فلاش باك
يوسف بهلفة:ها.. قالتلك احمد ومحمد فين!
ابو رقية باستغراب:واى اللى خلى محمد مع احمد ياابني
يوسف ب :داليا كانت طفاه ودلوقتي محمد خطفه..قالتلك هما فين ولا اى!
ام رقية ب ع:يا مصيبتي يا مصيبتي..احمد وامه لسة عاملين حادثة دلوقتي والعربية ولعت بيهم
الدكتور:للأسف يا جماعة..مدام داليا اثر الوقعة الع د الفقري اتأثر..وده هيسبب لها شلل..ارجو انكم اعوا ا وقف
يوسف بلهفة:رقياااااااا
ابو رقية ب ع:دكتور..دكتور بسرعة الحقوا بنتي
يجي ا مرضات ويدخلوا رقية اوضة الكشف
الدكتور:للأسف يا جماعة واضح ان ا دام اتعرضت لص ة ية وواضح انها مقدرتش تستحملها..فاحنا اديناها مهدأ وهندخلها العناية عشان نطمن عليها..وكمان ساعتين هنشوف النتيجة وان شاء الله خير..عن اذنكم

ام رقية ب ع:يااارب..مش بناتي الاتنين يارب..يارب دول هما اللى طلعت بيهم من الدنيا
ابو رقية:اللهم أخرجنا من حولنا إلى حولك..اللهم إنا لا حول ولا قوة لنا إلا بك..يارب رجعها لابنها وجوزها يارب
يوسف ب ع:يارب..يارب رجعهالي..مش هتبقا هيا وابني يارب..انت أرحم من كده والله
ام رقية ب ع:ياابني محمد مكنش معاهم فى العربية..البلويس قال انهم لاقوا جثتين بس فى العربية..اكيد لو محمد بعد الشر كان معاهم كان البوليس قال
يوسف بفرحة:بجد! طب فى انهو قسم ده يا عمي
ابو رقية بيديله رقم جار داليا:خد ياابني ك الرقم ده..ده جار داليا اللى ك ني ا البوليس راح هناك..ك ه واعرف منه التفاصيل
يوسف بفرحة:خليكم انتو هنا وانا هجيب محمد واجي ان شاء الله..

يوسف:لو سمحتوا..انا قريب احمد ووالدتوا اللى عملوا حادثة النهاردة..
الظابط: كويس ان ح تك جيت..احنا لقينا العربية فى حالة صعبة جدا وللأسف ان الاتنين كانوا متوفيين..
يوسف:لا حول ولا قوة الا بالله..بس لو سمحت انا ابني كان ا فروض معاهم فى العربية فممكن اعرف الحادثة حصلت فين بالظبط! والدته فكرته معاهم وتعبت فأرجوك تساعدني
الظابط:بس هو فعلا مكانش معاهم فى العربية..بس هو ح تك تقربلهم اى! وكمان ابنك كان معاهم ليه!
يوسف بكذب:هو زوج اخت زوجتي..وكان واخد ابني وهو مسافر عشان انا ووالدته مشغولين..فعرفني ا كان لو سمحت
الظابط وهو بيقوم معاه:اتفضل معانا يا استاذ يوسف انا هروح مع ح تك هناك
بعد نص ساعة
الظابط:هو ده مكان الحادثة بالظبط..وانا وزعت العساكر يدوروا فى اقرب مكان..وان شاء الله خير
يوسف بتو :تمام..شكرا لح تك..بس استأذنك اروح ادور عليه انا كمان..

يوسف ب ن:يارب الاقيك يا محمد ونرجع لرقية بقا..كده كتير عليا والله
بعد ساعتين
*لقيناه يا افن
يوسف بفرحة: محمد حبيبي..
محمد ب ع:يوسف! ع الشرير كان عايز اخد محمد
يوسف بيضمه ليه:لا يا حبيبي محدش هيبعد محمد عن يوسف..بس اى جابك هنا!
محمد:سمعت ع ده بيتك انه هياخدني بعيد عنك وعن ماما..فاستنيت ا نزل من العربية وقولتله عايز اروح الحمام و يت منه..بس قعدت ا ي جتير اوى لحد ما لقيت ش ة كبيرة استنيتك وراها..وع ده لاقاني وقالي انك بتدور عليا
يوسف ب ع:شاطر يا حبيبي شاطر..يلا بقا نروح اما؟! شكرا لح تك جدا يا ح تك الظابط وشكرا لكل العساكر بجد..
الظابط :ده واجبنا يا استاذ يوسف..بس ح تك مقولتش ان الاستاذ احمد كان طف محمد..
يوسف بتنهيدة:ياافن احمد دلوقتي بين ايدين ربنا..كلامي من ع ه مش هيفرق كتير..وبعدين اهم حاجة اننا لقينا محمد
~~~~~~~
تاني يوم الصبح
يوسف شايل محمد وقاعد قدام العناية
ام رقية:ياابني ما كنت وح عشان ابنك
يوسف:ما ح تك شوفتي يا طنط امبارح ا رفض أنه يروح من غير رقية..ا هم داليا عاملة اى دلوقتي!
ابو رقية: الحمدلله على كل حال ياابني.. الحمدلله انها جت على اد كده.. لولا ان حماتها زقتها على الارض كانت هتبقا بخير..بس اهو الحمدلله..
يوسف:ربنا يطمنكم عليها يا عمي..
محمد بنوم:يوسف! ماما صحت ولا لسة!
يوسف:لا يا حبيبي لسة..تيجي اروحك تنام فى البيت!
محمد بي يوسف:لا..محمد هيفضل مع ماما ويوسف
يوسف بلهفة للدكتور:طمني يا دكتور ارجوك..
الدكتور:للأسف ا دام دخلت فى غيبوبة..هيا عضويا مفيش سبب..لكن واضح ان السبب نفسي..ادعولها الف ة دى
باك
~~~~~
يوسف بيقرص خدود رقية:بس يا ستي..فضلنا على كده الشهر ده..نروح انا ويوسف ناخد دش ونغير هدومنا ونجيب اكل واحنا جايين ونقعد قدام العناية..لحد الدكتور ما صعبنا عليه وقال ادخلوا معاها يمكن تفوق..واديكي فوقتي الحمدلله
رقية بتضم ايده ومحمد:معلش انا تعبتكم معايا..انا اسفة
محمد:يلا يا ماما عشان نخرج من هنا..انا مرضتش العب طول ما انت نايمة
رقية بت ه: واحنا هنلعب ونعمل كل حاجة ان شاء الله..بس من غير خناق مع يوسف صح!
يوسف بغيرة:الاول كده ابعدي عن النهايه

انت في الصفحة 3 من 3 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
24

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل