
في صباح يوم جديد قامت من النوم لقيت نفسها في حضنه بصت لملامحه بابتسامه جميله وكانت شفايفه قريبه قوي من شفايفها قربت منه وغمضت عينيها وباستو براحه جدا
فتحت عنيها تاني بس اتصدمت لما لقيته صاحي و بيبصلها بدهشه
نظره اتسعت عنيها بزهول و اتصدمت بشده ولسه هتبعد شدها عليه بقوه وبص لعيونها جامد وقال.. كنتي بتعملي ايه
نظرة بصتلو بارتباك شديد وقالت.. كنت ..انا ما عملتش حاجه
عمر ابتسم وهو بيبصلها جامد وقال ..حسيت زي ما تكون في حاجه حلوه اوي عدت على شفايفي
نظره ارتبكت قوي وقالت بسرعه … يمكن بتحلم لو سمحت سيبني
عمر قرب منها اكثر وقال ..تؤ ده مستحيل يكون حلم انتي..انتي حكايتك ايه بالظبط …مش انتي اللي رافضاني وبتتحججي بحاجات مش حاصله يبقى بتقربيلي ليه وانا ونايم
نظرة احمرت خدودها من شدة الكسوف وقالت… لا انا ما قربتلكش انت بتقول ايه لو سمحت سيبني عيب كده
عمر اتنهد وقال ..في عيونك اجمل نظره يا نظره ..خصوصا لما بتبصيلي ..من اول يوم حتى لما كنا في القسم لما قربتلك بصيتيلي بصه حلوه جدا وابتسمتيلي ابتسامه منسهاش عمري كلو .. في حاجه مش فاهمها بالذات لما بقربلك
نظرة بصتلو بارتباك وقالت… خلاص بقى ما تعملش كده ارجوك ..انسى بقى والله بجد مكسوفه قوي
عمر ضحك جامد وشدها عليه وقال.. يا هبله انا جوزك تعملي الي انتي عيزاه..ووقف وقال بمشاكسه عادي منتيش اول واحده تقعي تحت تأثير عمر الالفي فيه حاجات كثيره متعرفهاش عني… وبقى يختار حاجه يلبسها وقال… مفيش واحده شافتني الا وحبيتني انا لما بمشي في الشارع بيمشي ورايا حرس من الداخليه خوفا من الفتنه والمعاكسات واذدحام الطرق بالمعجبين..انا مره دخلت عند الحلواني كان هيحطني على الكيك قال ايه انا والكريمه واحد…طب تعرفي انا مره دخلت السينما الناس سابت الفيلم وبقيت تتفرج عليا لان الفيلم هيتكرر بس انا متكررش… وكتير مواقف مش عارف امشي في الشارع خالص
نظرة بقت تسمعه وعايزه تضحك على كلامه وقالت… ما شاء الله عليك لا ومتواضع
عمر قال بغرور..طبعا يا بنتي من تواضع لله رفعه…و قرب عليها جامد وقال …بس عارفه رغم كل ده انتي عجباني قوي انا الصراحه مكنتش عايزه اتجوزك علشان مركزي..ازاي يعني واحد زي يتجوز واحده زيك
نظرة بصتلو بغيظ من كلامه وهو كمل وقال .. بس فيه حاجه واحده خلتني اوافق…لاني مهمنيش اللجنه ولا اي حاجه من الي اتقال خالص.. وبصلها بوقاحه وقال…الي شدني ليكي هو صدرك.. قصدي سحرك س..ح..رك
نظرة ضحكت وقالت …طيب ماشي ما علينا انا هدخل استحمى
ولسه هتمشي مسك ايدها وشدها عليه وقال.. طب ما تاخديني معاكي ينوبك ثواب
نظرة ضحكت وقالت.. وبعدين يا عمر باشا بقى
عمر حط ايديه على وسطها وقال …الله على عمر باشا دي من شفايفك قوليها تاني كده
نظرة قالت برقه.. عمر باشا
عمر داس على شفتو وقال …ده انت اللي باشا يا باشا ..هو عمر باشا مش عاجبك يا جميل ولا ايه
نظرة ابتسمت و قالت بكسوف.. مين قال كده انت تعجب اي حد
عمر ابتسم وقرب اكثر وقال ..امال ايه طيب..ليه تقلان علينا
نظرة ابتيمت وقالت… ايه عايزني
عمر حاوط وسطها بايديه بقوه وشدها عليه جامد وقال…على اخري ..وانتي ولا بتحسي
نظرة ضحكت وقالت…ربنا يكرمك بواحده تحس ..ولسه هتبعد شدها عليه وبصلها جامد وقال…بس انا عايزك انتي ..وثبت راسها بايده بقوه والتهم شفايفها بين شفايفه بقوه شديده و بقى يتعمق معاها اكتر..والغريب انها مدفعتهوش ابدا ولا منعته بالعكس حاوطة رقبته بايديها وقربته ليها اكتر وبقت تتجاوب معاه وهو كان مبسوط جدا بقربها
بس قطعو لحظتهم لما سمعوا صوت ضرب رصاص شديد قوي في المكان بيتضرب على كل البيت
عمر ونظرة بعدو عن بعض بزهول وخضه .. وعمر جري بسرعه ناحيه درج الكمودينو جاب السلاح بتاعه ووقف جنب الشباك وبقى يضرب نار وهو بيحاول يتفاد الطلقات وما كانش قادر عليهم لوحده.. بس اتصدم صدمة عمره لما نظره فتحت الشنطه بتاعتها وطلعت سلاح وقربت من الشباك الثاني وبقت تضرب معاه باحتراف وكل شويه توقع واحد منهم
عمر كان بيبصلها بزهول وعنيه مفتوحين على اخرهم ووو
#للقلب_نظرة_3_4
اتصدم صدمة عمره لما نظره فتحت الشنطه بتاعتها وطلعت سلاح وقربت من الشباك الثاني وبقت تضرب معاه باحتراف وكل شويه توقع واحد منهم
عمر كان بيبصلها بزهول وعنيه مفتوحين على اخرهم وهي قالت بغضب… اضرب معايا ده مش وقت تتصدم فيه هنموت
هنا عمر انتبه بقى يضرب معاها وخرجوا من الاوضه وهما بيضربوا نار على كل اللي يدخل البيت وفضلو يضربو لحد ما طلعو الجنينه ووقفو ورا شجره وبقم يتواجهوا معاهم خلصوا المجموعه اللي جات وكانوا خلاص فاضلين اثنين او ثلاثه بس اتفاجأو بواحد منهم بيكلم واحد في التليفون وبيقول له ابعت رجاله تانيه بسرعه بصوا لبعض بزهول وكان الرصاص بتاعهم قرب يخلص
نظرة ضربت نار على رجل الراجل اللي اتكلم وجريت هيه وعمر ناحيه العربيه ركبوا فيها وطلعوا بسرعه
عمر بقى سايق بكل سرعته قبل ما يلاقوهم وبص لنظرة بزهول وهو سايق وقال …ايه اللي حصل من شويه ده
نظرة قالت بارتباك…ايه الي حصل
عمر قال بغضب.. متستهبليش يا نظره..السلاح الي معاكي ده جبتيه من فين وازاي بتستخدميه كده ده انتي بتضربي بيه احسن مني
نظرة قالت بتوتر… انت شايف ان ده وقتو..خلينا نلاقي مكان نقعد فيه وهنتكلم.. بس المهم نبعد دلوقتي زمان الرجاله اللي كلمهم جايين على البيت لازم نبعد اكبر مسافه ممكنه
عمر قال باستغراب… انتي تعرفي مين دول وعايزين ايه
نظرة اتنهدت وقالت… ايوه اعرف وهاحكيلك كل حاجه بس نوصل لو سمحت
عمر قال بحيره ..نوصل فين انا مش عارف حتى هنروح فين
نظره قالت بسرعه اطلع على الطريق الصحراوي انا هقوللك هنروح على فين
بعد شويه كانوا في مكان صحراوي في منطقه كلها خيام
ونظره اتكلمك مع الناس دول وكانت تعرفهم كويس وادولها خيمة بكل مستلزماتها
عمر كان مستنيها بغضب شديد في الخيمه وهي جات وجايبه عشاء معاها وقالت جبت لك عشاء علشان تاكل
عمر مسكها من ايدها بغضب وحط صنية الاكل على الارض وقال بغضب..سامعك اتكلمي
نظرة قالت بقلق منه .. اهدى يا عمر هفهمك كل حاجه
عمر قال بغضب..تفهميني ايه..انتي مين بالظبط
نظرة اتنهدت وقالت ..احم..معاك الضابط نظره موافي
عمر اتصدم وقال ..ظابط
نظرة قاالت بارتباك..ايوه مكافحة دعاره..و يوم ما جيت مع البنات من الشقه كنت في ماموريه سريه لاستكشاف المكان ده والماموريه سريه وانا اللي بلغت عن المكان… و لانه بعد القضيه دي تم القبض على الست اللي بتشغلهم هما دلوقتي عايزين يقتلوني و يقتلوك انت كمان لان انت كنت في المداهمه
عمر قال بزهول..انتي بتقولي ايه ..انا مش مصدق يعني انتي كنتي بتضحكي عليا كل ده
نظرة قربت منه وقالت… انت ضابط وعارف ان ده مسموش اني ضحكت عليك دي مأموريه سريه ولاوم تبقى سريه.. انا لما جيت على القسم عندك اتفاجئت ان لجنة حقوق الانسان جايه اول ما اتكلمت معايا جوه اتخانقت معاك وعليت صوتي علشان نرتبط انا وانت اولا عشان ابقى جنبك لو حصل موقف زي موقف النهارده ده وثاتيا علشان…بس سكتت
عمر قال باستغراب.. وثانيا ايه ..سكتي ليه
نظرة بعدت عنه وقالت ثانيا ده ملكش فيه موضوع ميخصكش
عمر قال بسرعه .لا انتي لازم تقولي لي كل حاجه كفايه الفتره اللي فاتت وانا زي الاطرش في الزفه
نظرة اتنهدت وقالت.. اللي يهمك واللي يخصك قلتهولك
ولسه هتمشي شدها عليه بقوه بقت في حضنه وقال..يعني انتي ظابط وعملتي كل الفيلم ده عشان تقبضي عليهم وعشان تبقي جنبي..طيب ليه كنتي عايزه تبقى جمبي اوعي تقوليلي حابه تحميني
نظره اتنهدت وحاوطت رقبته بايديها وقالت بهمس عند شفايفه…في حاجات كثير مش شرط نعرفها.. السبب التاني لما افضل مخبياه احسن
عمر نفخ بغضب وقال.. تمام مش عايزه تتكلمي براحتك..بالنسبالي بقى انا ما يهمنيش كل اللي حكيتيه ده…وطالما يا حلوه بقيتي مراتي يبقى انا ليا حقوق وعايزها دلوقتي
نظره بصتلو بزهول وبعدت عنه بسرعه وقالت نعم ايه دخل الموضوع ده باللي كنا بنتكلم فيه
عمر قرب منها اكثر وقال..ملهوش دخل ابدا.. بس انا عايزك وطالعه من عيني مهو انا موقعش الوقعه دي كلها وتدخليني في خطتك براحتك وتعملي كل اللي انتي عايزاه ده من غير ما حتى تعرفيني في الاخر ما اطولش منك ابيض ولا اسود
بقلم….زهرة الربيع
نظرة قالت ..انت شكلك مش في وعيك اصلا وانا مش هقعد معاك
ولسه هتطلع شدها بقوه ودفعها على المرتبه للي في الارض مكان ما هيناموا وهجم عليها ..بس اتفاجئ لما لقى مفيش اي مقاومه منها
بص لها وقال باستغراب…مش بتحاولي تبعديني يعني
نظرة بصتلو بابتسامه جميله وقالت …وابعدك ليه ده حقك
عمر قال بابتسامه ..يعني..يعني انتي موافقه اني اعمل كده
نظرو قالت بابتسامه جميله ..تؤ مش موافقه بس ده حقك مش همنعو عنك
عمر تاه في عيونها وبلع ريقه بصعوبه وقال.. بس انا مش هقدر ابعد..و انفذ اللي انتي عايزاه سامحيني..انا ميت عليكي من اول لحظه
نظرة عضت على شفتها بخجل وقالت.. وانا بين ايديك يا عمر
وهنا ضربت طبول الحرب..وهجم عليها بقوه وغاب معاها في اجمل لحظات عدت عليه
بعد شويه كانت نايمه على دراعه والملايه عليها بص لها بابتسامه وقال بهمس… حلوه قوي يا حضرة الظابط ما تشبهيش اي حد كل لمسه فيكي ليها سحرها الخاص
نظرة ابتسمت وبصت لعيونه وقالت.. المهم انك رضيت يا سياده الرائد
عمر ضمها ليه اكتر وبص لعيونها وقال ..الحقيقه لسه ما رضيتش ولا اكتفيت انتي ما يتشبعش منك ابدا ..بس انا بقى عايز اسالك سؤال
نظرة قالت بسرعه.. لا لا متسألش حاجه والنبي علشان خاطري
عمر ضحك وقال.. لا هسأل وهتجاوبيني
نظرة ضحكت وقالت..لا لو مت مش هجاوب
عمر قال…هو انتي عارفه انا هسال ايه
نظرة قالت بسرعه… ايوه عارفه مش هجاوب يا عمر
عمر قال..عشان خاطري وانبي
نظرة اتنهدت وعضت على شفتها بكسوف وقالت.. ماشي تمام عادي يعني
عمر قال بسرعه.. عادي ايه كملي
نظره قالت …بعدين بقى
عمر قال بسرعه ..انا قلتلك علشان خاطري بقى
نظرة ابتسمت ونزلت عنيها في الارض وقالت ..خلاص انبسطت مرتاح كده
عمر ضحك وقعد واتكأ على ايده وصلها وقال.. بجد انبسطتي اه يا قليله الادب يا سافله
نظره اتسعت عنيها بزهول وضربتو في صدر بخفه وقالت …بس بقى
عمر قال بنفس المشاكسه ..فيه واحده تقول لجوزها انبسطت انا لدرجادي جامد
نظرة قالت.. تصدق بالله انا اللي غلطانه اني رديت عليك اصلا كنت سبتك تسال وما ردتش
عمر ضحك جامد وشدها عليه وبقى يضمها جامد وقال انا مرتاح قوي بوجودك معايا مكنتش اعرف انا الحلال يفرق قوي كده
نظرة قالت وهيه نايمه على صدره…اممم.. انت متعود على السكك التانيه
عمر ضحك وقال… بصراحه اه ربنا يسامحني بس لاول مره احس باللي حسيته معاكي النهارده
نظره بصت لعيونه وقالت.. وطبعا كل واحده كنت معاها كنت بتقولها ان هيه مافيش منها
عمر ضحك جامد وقال ..لا والله عمري ما قلت كلمه زي دي لحد
نظرة قالت بمشاكه… على العموم انت كمان ما فيش زيك ..وقامت بسرعه
عمر قال بسرعه وهو مش واخد باله لجملتها …اه طبعا ما انا عارف انت هتقوليلي و…بس قطع جملتو وبصلها بذهول وقال… ما فيش زي ازاي يعني لهو انتي تعرفي كام واحد يا حلوه
نظرة ضحكت بشده وقالت.. انت اكثر واحد دلوقتي تعرف انا اعرف كام واحد
عمر ابتسم وشدها لحضنه وقال.. طبعا عارف ..جملتك يعني جننتني شويه… مش هتقوليلي بقى ايه السبب الثاني اللي خلاكي توافقي على الجوازه دي
نظرة بعدت عنه وقال مفيش اسباب هو السبب الي قولتهولك وبس
عمر رفع وشها ليه وقال.. لا فيه يلا بقى اتكلمي
نظرة قالت بابتسامه …عايز تعرف
عمر قال بسرعه ايوه طبعا عايز اعرف وحالا كمان
نظرة بلعت ريقها بتوتر وقالت…لاني…احم..لاني معجبه بيك يا سيادة الرائد
عمراتسعت عنيه بزهول وهو بيبصلها جامد ونظرة قربت اكتر وقالت… انا كمان من المعجبين اللي شايفينك انت والكريمه واحد وووووو
4
عمر ضحك بخفه وقال.. معجبه بيا… ازاي من امتى قصدي هو انتي تعرفيني قبل كده
نظرة قالت بابتسامه… طبعا اعرفك انا بنت العقيد محمد موافي الله يرحمه … وياما جيت القسم عندك واتدربت فتره معاك بس انت مكنتش تاخد بالك ليا ابدا
عمر بصلها بزهول وقال… انتي بتقولي ايه…ازاي ده انا اتكلمت مع عمك ودفعتلو فلوس و
قاطعتو وقالت..ده مش عمي ولا حد من عيلتي حضر الفرح اصلا انا اتفقت مع عمك واصريت اني انا اللي اشرف على حمايتك …وهو ساعدني لانو عارف اني مهتمه بيك جدا
كان بيسمعها بدهشه وقال…. انا مش مصدق اللي بسمعه ..انا لفت انتباهي الاسم وقت كتب الكتاب بس مستحيل كان يجي في خيالي انك بنت العقيد محمد الله يرحمه..بجد هتجننن مش مصدق ابدا
نظره قربت اكتر و قالت مش مصدق لانه حلو ولا وحش
عمر حط ايده ورا وسطها وشدها عليه وقال . مفيش احلى من كده عموما يعني.. بس اتفاجئت اوي
نظرة ابتسمت وقالت… يعني انبسطت
عمر قرب وقال ..قوي قوي قوي قوي
نظرة ابتسمت بسعاده وقالت…ايوه بس يعني.. احنا هنطلق
عمر ابتسم وقال…مين قال اننا هنطلق
نظرة قالت…ده الي اتفقنا عليه هنتجوز فتره لحد ما نقدر نقبض على العصابه دول وبعد كده نطلق
عمر قال ..مين قال كده عمي….وطبعا زي اتفقتو عليا واتجوزتك من غير ما افهم حاجه عايز يطلقنا من غير ما افهم
نظرة اتنهدت وقالت… افهم يا عمر …احنا مقصدناش نتفق عليك ..بس العصابه دي كبيره قوي بالنسبه لهم دلوقتي انا بقيت مكشوفه قدامهم و مصرين يقتلوني الي حصلهم بسببي مش سهل وراح فيها اكبر حد فيهم يعني مش هيهدو الا لو انا مت و
بس قاطعها وحط ايده على شفايفها وقال بسرعه ما تقوليش كده تاني هو انا لحقت اشبع منك علشان تموتي
نظرة بصتلو بدهشه وقالت… نعم يا اخويا يعني لو شبعت مني اموت عادي
عمر ضحك على شكلها وقال…اه تموتي عادي
نظرة بصتلو غيظ وعمر قال بسرعه… لان عمري في حياتي ما هشبع منك
نظرة ابتسمت على جنانه وهزت راسها بيأس وقالت طيب…هصدقك وخلاص… احنا هنستحمى ازاي بقى في الوضع ده
عمر قال المفروض انا اللي اسالك مش دول قرايبك ولا مش عارف ايه
نظره ضحكت وقالت..اه دول اصدقاء لبابا الله يرحمه ما تقلقش دول امان قوي ..وهنا في خيمه قريبه على طول متجهزه و بيستخدموها زي حمام عام
عمر قال بدهشه…خيمه…طب دي فيها دش ولا حاجه
نظرة ضحكت وقال دش اه وفيها بانيو كمان…دش ايه الي هيكون في الخيمه يعني اصلا هنا الميه مش واصله وبيستخدمو براميل بس هتلاقي فيها برميل ميه استخدمو …المهم اوعي تلاقيلك واحده وتقل ادبك هنا
عمر ضحك جامد وقال…انتي بتشكي فيا
نظرة قالت ..لا مش بشك ابدا انا متاكده .يلا
عمر قال بضحك..طب وانتي هتعملي ايه