منوعات

قصة حياة

حاتم هقول ساعتها محصلش انا كنت في السويس بشتغل وصاحب الشغل هيشهد بكدة…

عاصم المهم احنا لازم نخلص الموضوع ده بسرعة ونشوف الاسرة الي هتتبناها عشان نشوف هيطلعلنا كام من القصة دي..

حاتم ولله شكل الي اسمة مراد ده مش سهل وهيطلعنا من المولد بلا حمص

عاصم اسكت انت بس متقرش وهي هتتعدل ان شاء الله هو بس تلاقيه هيعد يومين هنا في مصر وبعد كده يزهق ويرجع تاني لبلادهم….

 

بعد يومين في بيت حياة

يوم كتب الكتاب

حياة كانت قعدة قدام المراية وسرحانة بتكلم نفسـ,ـها ومش حاسة بصحبتها سلمى الي بتنادي عليها الحمد لله قدرت أقنع مراد بيه انه يجي يتقد..ملي قدام أهل الحـ,ـارة ووافـ,ـق بس بشـ,ـرط انه مش هيجي غير يوم واحد بس الي هو يوم كتب الكتاب.. مش مهم المهم انه جه عالاقل محدش من اهـ,ـل الحارة هيقدر يفتح بقه بكلمة كفايه الڤـ،ـضـ،ـيحة الي حصلت زمان..

سلمى صديقة حياة يا حيااااة ايه فوقي الي واخد عقـ,ـلك..

حياة ايه في ايه

سلمى بنادي عليكي بقالي ساعة وانتي نايمة على ودانك…

حياة اهو انا معاكي عاوزة ايه

سلمى مبروووك يا عروسة طبعا سرحانة فالعريس هيييييح يا بختك..

ردت حنان عليها بحزن وقالت

الله يبارك فيكي يا سلمى عقبالك

سلمى أمين يارب آجلا غير عاجلا يارب… بقى يا بت يا سهونه تسكتي تسكتي وفالأخر وقعتي واقفة على رجلك هتتجوزي بيه من بتوع الأفلام …

حياة اسكتي يا ختي انتي مش فاهمة حاجة ..

سلمى بت يا حياة عارفة لو أتجوزتي ونستيني وطلعتي قليلة الأصل ونعمة ما هعرفك تاني..

حياة يووووه عاوزة ايه يا سلمى اخلصي .

سلمى عاوزة عريس !! عريس حلو كده ومتريش كده زي البيه جوزك..

حياة وده ألاقيهولك فين بس..

سلمى فالبخت يا حبيبتي… هتكوني هتلقيه فين يكون صاحب البيه جوزك ولا زميله فالشغل ولا أيوتها حاجة خلينا بقى نقب على وش الدنيا وحياتنا تتعدل…

لوت حياة شفيفها وقالت

انتي مفكراني هتجوز وهتمرمغ فالعز ياختي متعرفيش الي فيها انا متجوزة جواز مصلحة يعنى هات وخد سببوبة يعني

سلمي سبوبة ايه!! اوعي تكوني يا بت يا حياة من البنات الي بتبيع نفسها بالفلوس تبسط الزبون يومين وخلاص و كل واحد يروح لحاله

حياة أنا عارفة أني مش هخلص من زنك ومش هترتاحي غير لما تعرفي الحقيقة…

سلمى حقيقة…. حقيقة ايه احكيلي يا حياة ..

حياة بصي يا سيتي فاكرة الست منال الي حكتلك عنها اني كنت بشتغل عندها

سلمى اه فكراها!!

حكت حياة كل حاجة لسلمى وان زواجها هيكون

صوريا فقط عشان يقدوا يتبنوا الطفلة وعمها الي هو مراد يخليها تعيش معاه….

سلمي يا عيني يا حياة وأنا الي كنت فكراكي هتعيشي هانم طلعتي يا حبة عيني شغالة بردو عندهم .. احنا كده ملناش بخت جت الحزينة تفرح ملقتلهاش مطرح ..

حياة اسكتي بقى يا سلمى الأ حد يسمعنا وأوعي السر ده يطلع لمخلوق ألا دي فيها مۏتي… وبعدين ده نصيب ربنا كاتبة وهو جواز علي سنه الله ورسوله أحسن من المرمطة فالبيوت وپهدلة من الي يسوى والي ميسواش…

سلمي متقلقيش يا حبيبتي سرك في بير انتي عرفاني عمري ما أفتح بقي بكلمة… وبعدين أنا قلبي حاسس ان ولله جوازتك زي خير عالأقل هتنسي الناس الڤـ،ـضــيحة الي الزفت عملها…

حياة سلمي وقالتلها

أنا عارفة انك يا بت يا سلمى كاتمة أسراي ومش هتفشي سري ده ابدا اه وابقى خلي بالك من أمي انا مش عارفة البيه هيخليني أزورها كل أد ايه بس كل أول شهر هبعتلك الفلوس الي تكفيها وذيادة وكمان هبعتلك فلوس ليكي ابقي هاتي الي نفسك فيه …..

سلمى طول عمرك بنت أصل وصاينة للعيش والملح

وفجاءة صوت الزغاريط بقى عالي

سلمى ايه صوت الزغاريط دي شكل البيه جه هتوحشيني يا بت يا حياة وهتوحشني القعدة معاكي…

حياة هبقى اكلمك كل يوم وانتي ابقي تعالي زوريني لما البيه يوافق

سلمي عيوني يا حبيبتي يلا بقيتي زي القمر اطلعي لعريسك…

حياة طب يلا تعالي معايا..

يتبع

انت في الصفحة 4 من 13 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
20

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل