منوعات

امبراطور الصعيد

الدكتورة: يا اخد العلاج ولازم حد يشجعه من اهله بس تقريبا هو وحدني عشان كده مش بيهتم بنفسه ولا حد بيهتم بصحته
منه : هو حالته وحشه اوي
الدكتورة : واللهي يا منه هو كل فتره بيزيد عن الاول وعلي فكره الكلام الي بنسمعه عنه مش صح انا اول ما جه العياده هنا قولت بلطجي وجي يقتلني ولما اقعد وكلمته عامل ذي العيل الصغير هو صعبان عليا الصراحه لو تعرفي حد يساعده قوليلي وانا اكتبلها علاج يأخدها بس العلاج مش الحل الوحيد
منه : طب ايه احسن من العلاج
الدكتورة : الي ذي ده محتاج حنان لانه فقده محتاج حد يهتم بيه وهو هيتغير هو لسانه سليط بس غلبان تعرفي انه جاب لابني شبسي وشكولاته بيجي هنا عشان يقعد مع ابني الصغير مش يعمل تحاليل وبقا صحبه

ترحل منه وهي تفكر طلعتلي منين يا رائد وايه حكايتك بس انته صعبان عليا جوي
العقل هتتضعفي انتي مش عايزه تتجوزي واحد متعلم ومحترم
القلب ساعديه يا منه وهتأخدي ثواب ويمكن يطلع احسن من الي بتتمنيه
العقل بس هو امي وفلاح غير الخمارة وكمان بتاع رقصات
القلب : بس اكيد بيحاول يخلص من حياته اوقفي جمبه واعرفي فيه ايه
تفيق منه من شرودها علي صوت الغفير
الغفير : ست منه مالك
منه : مفيش
تتدخل منه الي السرايا لتجد رحيم مع ياسين واسر
رحيم : مش موافج عايزني اجوز اختي لواحد ذي ده
اسر : واللهي هو جه وعرض واني جولتلك
رحيم: وانته عارف الجواب
منه : في ايه
رحيم : مفيش واحد زباله عايز يتجوزك
منه ببكاء: متجولش عنه زباله هو غلبان
رحيم : بتجولي ايه انتي كمان انتي عارفه بنتكلم علي مين
منه بكذب : له بس متجولش علي حد زباله
ابتسم اسر وفهم انها قد عرفت لتنظر اليه منه
منه في خاطره اسر اكيد يعرف حاجه
ليصعد اسر الي الغرفه وتلحق به منه
شهد: منه تعالي
منه : ممكن اتكلم معاك شويه يا اسر.
اسر : جولي سمعك
منه : رائد هو ايه حكايته
اسر : بتسألي ليه
منه : عايزه اعرف
اسر: رائد كان معايا في الابتدائي ومكنش اكده كان طيب جوي والي في ايده مش ليه بس كان عالطول بيجي مضروب من ابوه وساب التعليم واحنا في ٦ابتدائي اني زعلت عليه لانه كان شاطر وسمعت بعد اكده انه بجا بيشتغل في ارض ابوه وروحت مرة عشان اشوفه كان ابوه ربطه في الفرس وهو عنده ١١سنه بعد اكده سمعت انه بجا بيشرب خمرة واتغير لحد اما بجا ذي ما بنسمع عنه
تنزل دموع منه
منه: يعني ابوه كان بيعذبه
اسر: الي عرفت جولته ايه جرارك يا منه
منه : مش عارفه
اسر: صعبان عليكي بس مدخليش عواطفك بمستجبلك
منه : اني عايزه اساعده واربيه برده بس رحيم رافض
اسر: سيبك منه المهم انتي
منه : اني موافجه اكسب ثواب حته
اسر: واني هساعدك
شهد بحزن في خاطره دا الي اسر بيعمله معايا بيكسب فيا ثواب
بس اني عايزه اعوضه علي الي عملته فيه جبل اكده

يتصل اسر برائد ويشغل الاسبيكر
رائد : ايوه معاك
اسر : تعاله عشان نجرا الفاتحه
رائد بصدمه: وافجت
اسر: ايوة
رائد بفرح : بجد يا اسر
اسر : اه واللهي وافجت
رائد.: اومال كانت بتجول تجتل نفسها ليه
اسر بضحكه : وافجت ربنا يكملكوا بخير
رائد.: انته متأكد انه جبلت بيا
اسر : ايوة
رائد : متأكد
اسر : واللهي وافجت
رائد.: هي البت دي هبله وافجت عليا
اسر : واللهي انته الي اهبل
منه : اسمع يا بتاع انته اني موافجه بس عارف لو زعلتني هغير رأي
رائد بلهفه: اني عمري ما هزعلك يا اوزعه بس متأكده من جرارك جبلنا بيا بجد
منه : ايوه جبلنا
رائد: اومال مجتلتيش نفسك ليه
منه : عشان هموت كافرة بس لو اتجوزتك وجتلتك هدخل السجن بس
رائد بضحكه : يا لهوي عايزه تجتلني
منه : تعملي فرح حلو وكبير وتجبلي فستان
رائد.: حاضر الي عايزها كله يا اوزعه
منه : يا طويل يا اهبل
رائد : اجفلي خشمك يا بت
منه : بت تبتك
رائد : يا اوزعه اما اشوفك
منه : شافك عفريت يجولك انا اخوك يا رائد
رائد : يا هبله
منه : الله يسامحك
رائد : شكرا يا احلي اوزعه
ليغلق الخط في وجهها لتشعر منه بان قلبها يدق بسرعه من كلمته
شهد بخبث: منه يا احلي اوزعه
اما رائد كان سعيد
رائد: هي وافجت عليا بجد اني فرحان يا ناس بس هي هبله وافجت عليا اذاي مش مشكله اهي وافجت يا غسان
غسان : صوتك عالي ليه
رائد بفرح : الاوزعه وافجت عليا
غسان بفرح : بجد الف مبروك
رائد : هعملها احلي فرح
غسان : اكيد واني هنجطك بعجل
ربنا يكمل فرحتك بخير
يشعر رائد بغزه في صدره
رائد : مش وجت الوجع لازم اشتغل عشان الاوزعه واعملها فرح حلو
غسان : هديك الفلوس الي عايزه يا رائد
رائد : له اني محوش مش محتاج حاجه هعمله من تعبي وشغلي
غسان : مش هتجول لابوك اكيد هيفرح عشان هيناسب النجعاوي
رائد : له هيعكنن عليا اني هشتغل ليل نهار عشان اجيب ليه بيت حلو وابعد عن العيله الفجر دي وعشان اعمل المشروع مع اسر
غسان : ربنا يكون في عونك
يعمل رائد في الارض بهمه وينسا الم صدره وفجأه يقع فاقد لوعيه
غسان بخضه : رائد

كانت نائمه علي صدر حاتم العاري
نهال : ضيعت الكليه
حاتم : احسن
نهال : علي فكرة كده مش هينفع
حاتم : ايه الي مش هينفع
نهال: اني مرحش عايزه انجح وانته هتسجطني
حاتم بخبث: لا واللهي
نهال : واللهي اني زعلانه هات التليفون من جمبك اما كلم حد في جروب الكليه يبعت المحاضرة
حاتم : ايه الجروب ده
نهال: ده بنات وشباب الكليه عملين جروب بتنزل عليه المحاضرات
حاتم : والجروب الي انتي فيه فيه شباب
نهال : ايوة
حاتم بغضب ويمسكها من ذراعها لتنهض
نهال بخضه : في ايه مالك
حاتم بغضب: تطلعي من الجروب ده امسكي التليفون واطلعي منه
نهال بعند: له اني مش بعمل حاجه غلط
يصفعها حاتم لتقع علي السرير ويمسكها من شعرها
حاتم بغضب: مفيش حاجه اسمه له ومبتعمليش غلط اذاي يا هانم
نهال بتألم : حاتم سيب شعري
حاتم بغضب وغيره : هجتلك هجتلك انتي سامعه لو كلمتي حد منهم هجتلك ولا اجولك ادي التليفون اهو ليكسر حاتم الهاتف ومفيش جامعه
نهال ببكاء: انته اتجننت
يمسكها من شعرها باحكام
حاتم بغضب : له فوجي يا بت النجعاوي اني مش عشان مدلعك يعني هسكتلك لما تغلطي فيا دنا اكسر رجبتك
نهال بوجع : اوعا ايدك بجا اني مش هجعد وياك ولا ثانيه بعد اكده
حاتم بسخريه : اومال هتروحي فين
نهال : هرجع بيتي
حاتم بسخريه : دا لو عرفتي تطلعي من الاوضه اصلا انتي مش هتخرجي من اهنه غير علي جبرك بس اما بيت اهلك تنسيه
نهال : هجوب لاسر
حاتم :_جولي مش خايف لاني علي حج اني مش عيل اما مرتي تكلم واحد غيري ولو اخوكي مرته عملت اكده كان عمل ذي احمدي ربنا اني مش دفنك دلوجتي
نهال بوجع : حاتم الغيره مسيطره عليك سيب شعري هتجلعه اني معملتش حاجه
حاتم بغضب: بس كنتي هتعملي يا اني يا انتي يا بت النجعاوي هربيكي من الاول
الحلقه الجايه بعنوان الغيره المجنونه
[٢٥‏/١٢‏/٢٠٢٣, ١٠:٠٢ م] زوزو: الحلقه السابعه عشر

#امبراطور الصعيد

 

رحيم بغضب: بتجول ايه

اسر ببرود : بجول الي سمعته هي موافجه

رحيم : بس هي لسه صغيره متعرفش مصلحته

اسر: ومصلحته ايه بجا

رحيم : متبجاش مع المتخلف ده

اسر: وانته متأكد ان رائد متخلف الظروف الي عملت فيه اكده وبعدين متجولش علي حد متخلف يمكن يكون احسن منك

رحيم بغضب: بتشبهني اني بالخماري والامي ده

اسر :افهم ذي ما تفهم بس صوابعك مش ذي بعضها وان كان فاسد فانته متخلتش جلبه وحكمت واختك الي اختارت

رحيم بغضب: دي اختي اني مش اختك انته عشان تجرر

اسر: لا اني ولا انته الي نجرر هي الي هتتجوز وبعدين اكده احسن ليه عالاقل رائد عرفين عنه كل حاجه افرض جلها واحد مبين كويس وهو مش اكده ساعته هتعمل ايه اسمعها نصيحه مني متحكمش علي حد من الظاهر ورائد شاري اختك والي ذي ده هيحطها في عينه فكر شويه هو وهتعرف ان جرارها صح وهتغير رائد

رحيم بتفكير: هشوف

 

وعند ميراث وفارس تذهب لبيت حاتم لتوديعه

ويخبط راجي علي الباب ويفتحله حاتم ويخرج يكلمه بره

راجي : الست ميراث جات يا بيه

حاتم بفرح :بجد

راجي: ايوة

حاتم : طب اسبجني هلبس ونازل

راجي: طيب

يدخل حاتم

حاتم بحده : جومي اخوكي فارس تحت

نهال بفرح : اخوي وتنهض لتخرج

ليمسك بيدها

حاتم بغضب: هتنزلي اكده

نهال : ملكش صالح بيا

حاتم بسخريه :نعم

نهال : ذي ما سمعت وجول لفارس انك ضربتني وهروجع معه بيتنا

حاتم بغضب: اياك عارفه لو فتحتي خشمك بحرف واحد هيكون اخر يوم في عمرك واني جولتك انك مش هتطلعي من اهنه غير علي جبرك

نهال ببكاء: انته بتعمل معايا كده ليه اني عملتك ايه

حاتم : عشان بحبك وانتي بتاعتي

نهال بصدمه : بتحبيني

حاتم : ايوة

نهال بسخريه : تجوم تضربني وتحبسني

حاتم : كنت غيران ومتحكمتش بي نفسي وشوفي انتي عملتي ايه لما غيرتي

نهال :٠٠٠

حاتم : مبتتكلميش ليه

نهال : اجول ايه

حاتم : اي حاجه اعتذري

نهال : مين فين الي غلطان

حاتم : احنا الاتنين

نهال 😒: مش هعتذر

يجذبها الي حضنها

حاتم : خلاص بجا كنت متعصب والشيطان شاطر

نهال: اهو حضر تاني اهو

حاتم : بتجيبي بوسه وانتي وشك احمر اكده

نهال😞: بهو بسببك انته الي ايدك تجيله

حاتم : وعد مش همد يدي عليكي تاني

نهال : بجد

حاتم ؛ اه واللهي تعالاهو جا هخففه

نهال : فارس وميراث تحت

حاتم ؛ اغسلي وشك وانزلي

نهال : طيب بس اخر مرة تمد ايدك عليكي عشان لو اتكررت هزعل ومش هكلمك

حاتم : ما اني وعدتك اهو مجدرش علي زعلك يا جمر

نهال :دلوجتي جمر

حاتم : واحلي جمر

 

وعند رائد

كان في المستشفي

غسان بقلق: خير يا دكتورة

الدكتوره: ده الي كنت خايفه منه

غسان: ايه

الدكتورة بتنهيده : كالعاده مبيخدش العلاج

غسان : وهنعمل ايه

الدكتورة: دماغه ناشفه اوي وجسمه مراهق وعايز راحه

غسان :دي تبجا معجزة

يفيج رائد وينظر حوله

رائد.: اني فين في الزفته المستشفي تاني

ينهض رائد من مكانه ليجد غسان يجلس وهو حزين

رائد : بتعب انته يا زفت انته جبتني هنا ليه يا حمار

غسان : عشان تعبت

رائد : جدامي علي الارض عايزين نخلص الشغل عشان مينجص مننا فلوس

غسان في خاطره وده هيحب اذاي

رائد : انته يا عم

غسان : جي اهو

 

وفي الصباح

تجهز شهد الفطور لاسر وتصعد به لاعلي

شهد بابتسامه :صباح الخير

اسر وهو ينهض: صباح الفل تعبه نفسك ليه انتي لازم ترتاحي

شهد : جولت نأكل سوا النهارده وانته تجول ارتاح

اسر : يا جلبي انته تجولي الي انتي عايزه بس عشان الحمل ومش عايز اتعبك

شهد بابتسامه : تعبك راحه يلا جوم خد حمام ونفطر سوا

اسر: ايه دا كله مش واخد علي الدلع ده

شهد: من النهارده هتشوف احلي دلع

اسر : اموت انا في دلعك حاضر هاخد حمام واجيلك

 

وعند منه كان ذاهبه للمدرسه لتجد رائد ينتظرها امام المدرسه

منه : بتعمل ايه اهنه

رائد.: جاي اشوفك

منه : ليه انته مش جوزي لسه ولا فكرني واحده من اياهم

رائد : بتجولي ايه ما اني مكلم اهلك

منه : بس لسه مش جوزي ولا هيعجبك كلام الناس علينا

رائد بغصب: دا اني اجطع لسان الي يتحدت عليكي

منه : وليه نسمح ليهم يتحدتوا

رائد بحزن: طيب خدي دي

منه : قشطه فاكهه

رائد بفرح : ايوة انا الي زرعتها وكبرت ودي اول مرة تطرح

منه ؛ وجبتهالي

رائد : ايوة هجبلك الي عايزها

منه : نجسمه سوا اني نص وانته نص

رائد.: هتجسميه وياي

منه : ايوة

رائد بفرح : بجد

منه بابتسامه : بجد لتنظر له منه

منه : انته لسه جي من الارض

رائد : ايوة لسه مخلص وهروح الارض التانيه دلوجتي بس جولت اجبهالك

منه : مش هترتاح الاول

رائد : له اني مطبج

منه بخوف عليه: بس هتتعب

رائد : متخفيش اني جوي ادخلي يلا المدرسه عشان متتأخريش

وذكري كويس يا صغيره

منه : صغيره في عينك يا طويل

رائد بضحكه : انتي عسل جوي يا جصيره

يدق قلب منه بسرعه

منه بخجل : اني مش بك

يرن جرس المدرسه

رائد بابتسامه: الجرس ضرب هتتأخري يلا متفوتيش حاجه واطلعي الاولي

تذهب منه وتلفت لتجده يلوح لها بيده لتبتسم له وتتدخل

 

وعند شهد

كانت بطبق الهدوم وبتحطه ليدخل اسر ويحضنها من الخلف

اسر: العسل بتاعتي بتعمل ايه

شهد : بعين الهدم حمد لله علي سلامتك

اسر : الله يسلمك يا جلبي

شهد: خلصت شغل

اسر : ايوة

شهد : طب اجعد علي السرير شويه

اسر: اكده حلو

شهد: يلا اجعد

يجلس اسر علي السرير لتجلس شهد علي الارض وتمد يدها علي حذاء اسر

اسر : له جومي هجلعه لوحدي

شهد : له اني وهدلك رجلك كمان

اسر : له ارتاحي انتي

تضع يدها علي فمه

شهد بحنان: متتكلمش كتير وارتاح انته

يستسلم اسر لعندها وتعمله مساج وتعمله مساج علي دماغه.

اسر : دوري بجا

شهد : دور ايه

اسر : اني هعملك مساج

شهد بابتسامه : جولتلك ارتاح

اسر: لا وانتي تعبانه وعملتلي

تدق فتحيه الباب

فتحيه : يا ولدي

اسر : ايه يا امه انتي ظابطه الميعاد

تضحك شهد علي منظر وكلام اسر

فتحيه : بتجول ايه يا ولدي الناس عايزنك تحت

اسر: ناس مين

فتحيه : ابن الغماري

اسر: طيب يا امه هنزل اهو

اسر: اكده مش نافع كل اما نبجا لوحدينا حد يطب

شهد : عشان انته مشغول دايما

اسر: انتي اهم من الشغل

شهد :ربنا يخاليك ليا

وفي الاسفل

اسر : خير

رائد : ابوي بيجولك هتبداء المشروع امته

اسر : من بكرة انا جهزت التصميم

رائد : هجوله

اسر: انته مش هتدخل لنفسك

رائد : جولتلك معرفش في الحاجات دي

اسر : هعلمك ايه رأيك تخش شريك في مشروع يبجا ليك وليا بس

رائد : وهيبجا حلو

اسر: ايوة وهيكبر ومش هتحتاج تشتغل في الارض تاني

رائد : طيب علي بركه الله صحيح امته هنكتب الكتاب

اسر: جول لرحيم

ينزل رحيم من علي السلالم

رحيم : الجوازه مش هتم غير بشرط واحد

رائد : ايه هو

رحيم : اتجوز اختك

رائد : ان كان عليا اني معنديش مانع بس ابوي هو الي هيجف

رحيم : ليه

رائد.: عشان كان بيجول هيجوزها لغسان عشان الورث ميطلعش بره وهو ابن عمها اوله بيها

رحيم : بس الي اعرفه ان غسان متجوز وعنده عيل

رائد : ايوة وبيحب مرته وابنه بس ابوي

رحيم : طب اني هطلب اختك لجواز ودي جصاد دي

رائد : طب تعاله معايا انته واسر لو جيتم كانكم كبرتوه وعملتوا جيمه لبته وتبجا لاحجت ايه جبل اما ابوي يدمر مستجبلها

رحيم : طيب هاجي معاك وانته يا اسر

اسر: اني شغال مصلح اجتماعي الايام دي

رائد بضحكه : نردهالك في الافراح

 

وفي الاعلي كانت شهد تفكر

شهد : هفرح اسر اذاي هعمله جو رومانسي ذي بتوع السيما واعمله اكله بيحبها

 

وفي بيت عيله الغماري

يصل اسر ورائد ورحيم ويستقبلهم حمدي الغماري

حمدي : يا اهلا وسهلا ولاد النجعاوي منورين

اسر : بنورك

حمدي : اتفضلوا اجعدوا

يجلس الجميع

حمدي: خير ايه اسباب الزيارة

اسر: من غير لف ودوران احنا لينا عندك عروسه

حمدي : عروسه

اسر: ايه بتك جاي اطلب يدها لرحيم

حمدي : بتجول ايه

رحيم : اني طالب يد بتك

حمدي : بس اني ناوي

اسر : ناوي علي ايه احنا عايزين نناسبك شوف البلد هتجول عنك ايه

حمدي: عارف بس مش متعود اجوز بناتي بره

اسر : واختنا جيلكم غير انك مش هتناسب اي حد وانته عارف احنا مين

حمدي بتفكير: موافج ومفيش خطوبه كتب كتاب عالطول

رحيم : اتفجنا

حمدي: نجرا الفاتحه

 

وعند منه

كانت تفكر بما ستفعله وتمسك بورقه وترسم

منه : رائد صايع وبيشرب سجاير وخمرة هتصرف وياها اذاي بس هو حنين بس لازم اسيطر عليه بس اذاي

لتسمع منه صوت الزغاريط وتنزل

نسمه : مبروك يا ولدي

رحيم : الله يبارك فيكي يا امه

اسر : بكرة هيبجا الفرح وكتب الكتاب رحيم علي ايه ومنه علي رائد

منه بخضه : بكرة

اسر : ايوة وكل حاجه هتجهز

حلو عني بجا اني طالع محدش ينادي

فتحيه : يا ولدي

اسر : ملحجتش اطلع عايزه ايه امه

فتحيه : شهد خرجت

اسر بغضب: نعم خرجت راحت فين

فتحيه : جالت هتشتري حاجات وتيجي وخليت اتنين غفره يروحه معاها

يرن اسر عليها ولا تجيب ليجدها تتدخل وهي تبتسم

اسر بغضب: متجوزه خروف مش تجولي

شهد : ما اني اخد اذن مرت عمي

اسر بصوت عالي: بس انتي مرتي اني

شهد بخوف : مش هتكرر تاني وعد

اسر : مش هتجدري اصلا تكرريها

بس خرجتي ليه

تفتح شهد الكيسه وتخرج منها قميص والكيس الاخر كوتشي ابيض

شهد بخجل : مجدرتش اجيب غير دول

اسر بذهول : دول ليا اني

شهد : ايوة عجبوني فجبتهم عجبوك

اسر: جوي بس في خاطره مكنش معاها فلوس جابت حجهم منين

شهد : فاهمه عجلك اني مختش حاجه من حد اني كنت محوشه فجلت اجبلك حاجه ذي ما بتجبلي

يمسك اسر يدها ويقبله

اسر: انتي احلي حاجه عندي واسف اني اتعصبت عليكي

شهد بخجل : اسر بتعمل ايه

اسر: انتي فرحتيني جوي جوي

 

وعند حاتم ونهال

حاتم : بتعملي ايه

نهال : بشوف طجم حلو لفرح بكره

حاتم : انتي حلوة لوحدك

نهال : ده حلو صح

حاتم : ضيق

نهال: وده

حاتم: ضيق

نهال : وده

حاتم : ضيق

نهال : انته علجت ولا ايه

حاتم : البسي عبايه سودة واسعه

نهال : اني راحه فرح ولا ميت

حاتم :_ مش هتسحمل حد يشوف حلوتك دي والهدوم بتأكل منك حته

نهال : حتومتي اني اكده مش هعرف اخرج خالص

حاتم : احسن

نهال: طيب تجبل اجولك مترحش ومتعملش ذي ما انته بتعمل معايا اكده

حاتم :له اني الراجل

نهال : بس كده انته حبسني

حاتم : دا اني اكده مدلعك

نهال : دلع بهو باين

 

اما ايه فكانت سعيده جدا وبتصلي رحمه

ايه : الحمد لله شكرا يا ربي

ايه بحزن :بس هو جواز موقت ذي ما جولنا بس اني حبيته

 

وفي صباح يوم جديد

تقام الذبائح والتجهيزات علي اعلي مستوي

وفي المساء اتكتب الكتاب وعمله الفرح وكل واحد راح بيته

اما رائد كان يشرب ليصعد الي منه وهو سكران ويقفل الباب وراها

تنهض منه مكانه بعد اما تشوفه

منه بعصبيه ممزوجه بالخوف: انته سكران بدل ما تصلي

رائد وهو يتميل : يخرب بيت حلوتك يا اوزعه ولسانك

منه : اوزعه في عينك اغسل وشك وفوج

يجذبها من ذراعها

رائد _: انتي حلوة جوي ليه

منه بغضب: سيب دراعي احسنلك

رائد :ههه النهارده دخلتنا يا صغيره

منه : لسه دماغ شغال اهو يعني مش سكران طينه

رائد : له فايج عشانك يا جمر

ليقترب منها وتتقابل انفاسهم لكنه تبعده

منه بقرف: ريحه الخمرة تجرف

رائد :_ بجولك ايه متبوظيش الدماغ الي عمله

حطت ايده في وسطها ورفعت حاجبها

منه : ممنوع تجربلي ومش هسمح انك تلمسني غير لما تبطل خمرة وسجاير ولو مش عجبك اكده الباب يفوت جمل روح للي كنت معاهم

معنديش مشكله

رائد بذهول ثم عصبيه: نعم يا روح امك

منه : ذي ما سمعت اني عندي حساسيه من الدخان والريحه دي ومتجولش روح امك عشان اني مغلطش فيك

رائد بغضب: انتي عارفه لو مدخلتيش لبستي جميص وجيتي اني هجتلك

منه بتحدي: متجدرش يا روحي

اني هصلي وانام وخلي الخمرة والرجصات ينفعوك اما انا مش ذيهم

يتبع؟

https://www.facebook.com/groups/231832874067393/ — مع حوريه العين.

[٢٥‏/١٢‏/٢٠٢٣, ١٠:٠٢ م] زوزو: الحلقه الثامنه عشر

#امبراطور الصعيد

 

يستسلم رائد لعندها لكي لا يؤذيها

وفي الصباح يستيقظ رائد ويتذكر انه لم يقترب منها ويقف مذهول عندما يرأها نائمه بعيده عنه

رائد : وبعدين معاكي يا اوزعه انتي صغيره بس مش سهله

ليقترب منها وهي نائمه ويبعد خصلات شعرها عن وجهها وكانت كالملاك

رائد : جميله جوي

لينظر الي شفتياها ويخطف منها قبله قبل ان تستيقظ ولم يكتفي بواحده بل استمر حته افقت هي

منه بغضب: انته بتعمل ايه

رائد : بشوف طعمه حلو ولا له

منه باستغراب : هي اكل هتأكله

رائد :_ انتي صغيره مش هتفهمي جصدي

منه : طب اخر مرة اياك تجرب تاني

رائد بحده: لا واللهي اومال انا جوزك اذاي

منه : منا جولتلك مش هخليك تجربلي غير لما تبطل الزفت الي بتشربه دي والزفت الي بدمر صحتك

رائد : له مجدرش

منه : ليه

رائد : عشان مجدرش اعيش من غيرهم اتعودت عليهم

منه ببرائه: واني مش هتتعود عليا

رائد : يا منه افهمي انتي حاجه ودول حاجه انتي مرتي

منه بغيظ : اسمع بجا انا جولتلك الي عندي

رائد بغضب: منا ممكن اخد الي عايزه غصب

منه :_ لو عملت كده يبجا خسرتني لحد اما اموت ومش هتشوف وشي تاني

رائد : وبعدين بجا يا اوزعه انتي دماغك ناشف ليه اكده

منه : عشانك عشان تبطل الجرف ده

رائد : واش ضمنك اني هبطل منا ممكن اتجوز عليكي واروح عند الرجصات

منه بغرور: اعمل الي عايزه مش همنعك انته حر مش هجولك والنبي يا اسي رائد مطرحش ومش هحوشك بس اعرف حاجه اني غيرهم ومش هتلاجي حد ذي تاني

رائد : مغرورة جوي بس عندك حج يا اوزعه

منه بغضب: متجولش اوزعه

رائد بخبث : له اوزعه

منه بغضب اكبر: له مش اوزعه

في كل مرة يقترب اكثر واكثر حته لم يعد يفصلهم شئ

منه _: لو جولت اوزعه٠٠٠

لتتسع عيناها من ذهوله عندما اخرسه بقبله لتبعده عنه بعد قطعت انفاسهم

منه بغضب:_ انته مسمعتش كلامي

رائد : كنت بشوف وانتي نايمه احلي ولا انتي صاحيه

منه : تجصد ايه

رائد : هتفج معاكي علي اتفاج

منه : جول

رائد : هخليكي انتي الخمرة والسجاير

منه : اذاي

رائد : اني بشرب سجاير واني بشتغل والخمرة بالليل هحاول ابطل بس مجابل انك تحلي مكانهم

انتي فاهمه بجصد ايه

منه : واش ضمني انك تضحك عليا وتشرب وانته بره

رائد : هيبان الريحه وكمان وعد يا اوزعه هحاول ابطل عشان اخد فرواله منك اصل طعمه حلو جوي

منه : مش تحاول هتبطل يعني هتبطل

رائد : هيكون صعب شويه بس هحاول

منه : بس لو شرب مش هتأخد فراوله ومش هكلمك

رائد : اتفجنا يا صغيره

منه : انته غاوي عند معايا

رائد : ايوة يا صغيره

تمسك منه المخده وتضربه بها لتجده يضحك

منه : بتجول صغيره اني مش صغيره

رائد : له صغيره

ليشعر بغزه في صدرها ويضع يده علي صدره

منه بخوف عليه : مالك

رائد بتحمل : مفيش

منه : متأكد

رائد : ايوة دي نغزه عاديه بس

منه : من الهباب الي بتشربه

لتفتح منه الدرج لتجد دواء

منه: ده علاجك

رائد : ايوة بس مبخدوش

منه : طب استنا

رائد : راحه فين

منه : مش هتأخر

تنزل منه وتبحث عن المطبخ وتفتح التلاجه تلاقي فيها جبنه وعيش ومربه

منه : دول حلوين دلوجتي وتصعد الي الغرفه قبل ان يراها احد

رائد : ايه ده

منه : فطار مينفعش تأخد العلاج علي معده فاضيه

رائد : ومين جالك اني هفطر واخد العلاج اصلا

منه : اني

رائد : له مش هأخد

منه بعند : له هتفطر وتأخد العلاج

رائد : له

منه : مش بمزاجك

رائد بذهول : نعم

منه : عشان دلوجتي اني جعانه ومعرفش اكل لوحدي وهتأكل معايا وهتأخد العلاج عشان صدرك ميوجعكش وتخف مش عشانك له عشاني عشان مبجاش في الاوضه لوحدي ومش هلاجي حد يجولي صغيره واوزعه غيرك

رائد باستغراب: انتي عايزيني ابجا معاكي دايما

منه : ايوة مش جوزي مستغرب ليه

رائد.: اصل اول مرة حد يخاف عليا وعايزني

تقترب منه منه وتشب علي اصابعها وتضمه اليه وتبطبط عليه كما تفعل الامهات

منه بحنان وصوت عذب: اني معاك اهو وهخاف عليك ذي ابني

يشعر رائد بالحنان لاول مرة في حياته

رائد : ذي ابنك يا شرسه انتي

منه بصوت عذب: ابني وجوزي والي هفضل معه دايما والي هيخف عشاني

رائد : مش جولتي لو روحت مش فارج

تبتعد منه

منه : دي حاجه ودي حاجه

رائد بضحكه : انتي جايه تربيني مش بجول شرسه

تضع منه يدها في وسطها

منه : اجعد نفطر وهتأخد العلاج

رائد : طيب هو اني لو مجدرتش ابطل هتسبيني

منه : هجف جمبك لحد اما تبطل وهتبطل يعني هتبطل

رائد : اوعدك حاول بس لو مجدرتش متسبنيش انتي اول حد يكون حنين عليا اكده

منه : اني معاك دايما وهجف معاك دايما بس الاول يكون عندك اصرار انك تبطل

رائد : ان شاء الله طب ممكن لو مفيهاش ازعاج يا صغيره تأكلني بيدك

منه بابتسامه : حاضر

تطعمه منه وتعطيها العلاج وتأخد السجاير ترميها في القمامه

 

وفي سرايا النجعاوي

في اوضه رحيم كان رحيم نايم علي كنبه وايه علي السرير والاتنين يفوقوا علي صوت ضرب نار

رحيم بخضه : في ايه

ايه بخوف: صوت ضرب نار

ينظر رحيم من البلكونه ليجد اسر وشهد قعدين تحت

شهد : اكده صحيت الكل

اسر : مش بوريكي اني بعرف اصطاد

شهد : حد يصطاد من النجمه

رحيم من البلكونه

رحيم : في ايه يا اسر

اسر: انته صحيت يا عريس صبحيه مباركه

رحيم : الله يبارك فيك ايه صوت ضرب النار ده

اسر: دا اني بصطاد حمام

رحيم : اه

تمسك شهد البندقيه من اسر

شهد : كفايه اكده صحيت العرسان

اسر: ما يصحوا اهم حاجه انتي يا جمري

شهد بخجل : جمرك هتطلع علي الاوضه عشان ارتاح شويه

يحملها اسر

اسر : هطلعك اني عشان رجلك متوجعكيش

كانت ايه تنظر لهم وتنظر لرحيم

ايه :حلوين مع بعض

رحيم : ايوة شهد شافت كتير ربنا يسعدها

ايه : كنت بتحبها

رحيم : ايوة النصيب

ايه بقهرة:ربنا يسعدك ويعوضك

 

وفي مصر كانت ميراث مع فارس يتنزهون

فارس: مبسوطه

ميراث : اوي ربنا يخاليك ليا

فارس : ويخاليكي يا جلبي تعالي نروح مطعم نأكل

ميراث : نتصل بحاتم نطمنه الاول

فارس: معاكي حج

يتصل فارس بحاتم

حاتم : ايوة يا فارس

نهال: فارس شغل السماعه

يشغل حاتم الاسبيكر

حاتم : وصلتم بالسلامه

فارس: ايوة خد اختك عايزة تكلمك

حاتم : جلب اخوكي عامله ايه

ميراث: بفرح مبسوطه جوي يا خوي

حاتم : ربنا يسعدك اكتر واكتر

ميراث: اني وانته يارب

فارس: اخلص يا حاتم هموت من الجوع

حاتم : روح كل يا خويه سلام

كانت نهال تشعر بالغيره فاخيه يسعد اخته وبيفسحه وهو سجنه في البيت

حاتم : مالك جلبه بوزك ليه

نهال : مفيش

حاتم : له فيه

نهال : اشمعنا اخوي بيفسح اخوتك وانته مش بتخرجني

حاتم : هنشتغل في شغل العدايل بجا

نهال : اشمعنا هي وانته مبسوط عشانه اشمعنا اني

حاتم : عشان انتي مرتي اني واني بغير افهمي بجا

نهال : مليش دعوه فسحني

حاتم : الله اما طولك يا روح

نهال بحزن : عشان اني اجل منه وهبله ومفهوفه بالنسبه ليك

يرفع حاتم ذقنها وبابتسامه

حاتم : انتي اجمل وارج واحده في العالم عايزه تروحي فين وهوديكي

نهال بفرح : بجد

حاتم : بجد

نهال : نروح اي حته

حاتم : نروح شرم الشيخ ونهيص شويه

نهال : موافجه يا جلبي

 

تنزل ايه لترا شهد تحضر الفطور

ايه : عايزه اسعدك

شهد: له انتي لسه عروسه ارتاحي انتي

فتحيه : انتي يا شهد انتي نزلتي ليه

شهد : يعني هفضل نايمه

فتحيه : سمعتي كلام الدكتورة ترتاحي عشان العيل

شهد : يا مرت عمي مليت

فتحيه : بل مرت عمك بل هباب اطلعي ارتاحي وبعدين هتجوليلي امه امته

شهد بحزن: مش بحب الكلمه دي

فتحيه : يا بتي الي فات مات واني بعتبرك بتي جوليلي يا امه

ايه : هي فين امك يا شهد

شهد : ماتت ومعرفش حد بالاسم ده

نسمه: ايه تعالي يا بتي

تصعد شهد لغرفته وهي حزينه

نسمه : متسأليش شهد عن امه تاني

ايه: ليه

نسمه : اكده

فتحيه : بت يا بت البندر عكننتي علي بتي ليه

نسمه : معلش يا فتحيه هي متعرفش حاجه

فتحيه : علميه ان البيت ده مش ذي مصر

ينزل رحيم من علي السلالم

رحيم : في ايه يا جماعه

فتحيه : اسال مرتك يا ولدي

رحيم : حصل ايه يا ايه

ايه : محصلش حاجه كل الي قولته فين امك يا شهد

رحيم بحده ؛ متتكررش تاني

ايه بحزن: حاضر بس مكنتش اعرف حاجه

يدخل اسر وهو يحمل شنطه هدايا

اسر: مالكم يا جماعه

فتحيه : اطلع لمرتك يا ولدي

اسر بقلق: شهد ماله ليصعد لاعلي بسرعه ويدخل يجدها تبكي

اسر : مالك يا شهد

تمسح شهد دموعها

شهد بابتسامه حزينه : مفيش

اسر :له فيه حد زعلك

شهد : مفيش دماغي وجعني شويه

اسر :متكدبيش مالك

حكت شهد لاسر ما حصل

اسر: متزعليش اني. هجبلك حجك

شهد: محصلش حاجه خلاص

اسر: له حصل عشان عيطتي ودموعك غاليه عليا جوي

كان اسر سينزل ولكنه امسكت بيده

شهد : هي متعرفش حاجه ملهاش ذنب

اسر: ذنبها انها نزلت دموعك

شهد : حبيبي محصلش حاجه خلاص

اسر بذهول: حبيبي

شهد بخجل: اه

اسر بخبث: جوليها تاني

شهد : حبيبي

اسر: استني

يخرج اسر من الحقائب بكس شكولاته ودبدوب وطقم الماظ وفستان سهره

شهد بذهول : ايه ده

اسر بابتسامه: هديه فرحنا

شهد : اكده كتير جوي جوي

اسر: مفيش حاجه تكتر عليك الفستان ده تلبسيه اهنه في الاوشه لما نكون لوحدنا والطجم عايزك تلبسيه دايما والشكولاته عشان تتخني شويه والدبدوب عشان انتي ذي الاطفال

شهد بغيظ: اني

طفله

اسر : واجمل طفله

 

وعند منه

تنزل منه لاسفل لتجد حماته وهي ام ايه ومرات ابو رائد وتدعا زبيده

زبيده بقرف : اهلا بالعروسه

منه في خاطرها هي الوليه دي بتبصلي كده ليه

منه بقرف: اهلا بيكي يا حماتي

زبيده : اني مش حماتك اني مجربش للمعفن جوزك ده حاجه اني بنتي ايه وبس

منه بغضب: بتلمي لسانك معفن مين دا احسن منك يا عجربه

زبيده بغضب: انا عقربه يا بتاعه انتي يلي لسه مطلعتيش من البيضه

منه بغضب : انه مطلعتش من البيضه اومال انتي ايه وبعدين بتشوري عليا كده ليه فوجي لنفسك انتي مش بتحدت مع اي حد

زبيده : وكمان بتعلي صوتك عليا

منه : انتي الي بدأتي واني مبسكتش لحد

ينزل حمدي من علي السلالم

حمدي: في ايه

زبيده : تعاله شوف البت دي بتقول ايه

منه : بت تبتك اني ليا اسم

حمدي بغضب: محدش اهنه بيعلي صوته علي مرتي

منه : ومرتك هي الي علت صوته وشتمتني

زبيده : خليه تعرف مقامه هنا يا حمدي

حمدي: انتي بنتي النجعاوي صحيح بس مرت رائد ورائد اهنه ذي الخدام يعني انتي ذيه لازم تعرفي اكده

يسمع رائد كلمهم وقبل ان ترد منه

رائد : طيب يا بوي عرفتها خلاص

حمدي بقسوه : فهم مرتك انك مجرد خدام

زبيده بفرح : عرفتي مقامك يا بنت النجعاوي

كانت منه سترد لكن رائد امسك بيدها وفهمت ما يريده لتصعد معه للغرفه وترا الكسره في عينه

رائد.: اني اسف

منه : انته ملكش ذنب بس مستحمل الناس دول اذاي

رائد.: عشان مترميش في الشارع وينجطع اكل عيشي

منه : يغور اللجمه الي تيجي منهم

رائد:بس اني الي كبرت كل حاجه والعز الي هم عايشين فيه تعبي اني

منه : بس انته عايش في ذل

رائد.: اني عايش طول عمري اكده من ساعه ما مرت ابويا جت واني بشتغل خدام اهنه

منه : بس ده ظلم

رائد : منه ممكن تستحملي شويه واللهي اني عامل حساب اكده بس هشتغل كمان اسبوع عشان اشتريلك بيت لوحدك عشان دفعت الفلوس لاسر وشركته اني هتعبك معايا جوي

منه : معنديش مشكله معاك في اي حاجه حته اربي مرات ابوك شويه

رائد : انتي حظك ماندل ليه ربنا وجعك في واحد خمركي وخدام ليه وافجتي عليا

منه بحزن وفي خاطرها ذي ما قولت حظي ماندل بس انته فعلا كنت محتاج حد يقف جمبك وانته حنين جوي

منه : وافجت عليك عشان اربيك عشان بتجولي اوزعه وكمان بتجول صغيره

رائد.بابتسامه : اوزعه

رائد : اني مشربتش سجاير النهارده ولا خمره حته شميني بس رأسي وجعني جوي يا منه

منه : هتتعود هتتعود في الاول كده

رائد : طب هاتي حضنك شويه وطبطي عليا ذي الصبح تبجي عملتي فيا معروف

تضمه منه

رائد في خاطره حضنك دافي اوي يارب انته ليه خليته في طريجي بس واللهي هحاول ابطل واعمل اي حاجه عشانه

كانت منه تمسح علي شعره وتبتسم

منه في خاطره : انته طيب اوي يا رائد وحبيتك معرفش اذاي وهفضل جمبك دايما بس لازم اشد عليك شويه عشان تجدر تبطل

رائد: متجيبي فراوله بجا اصل طعمه حلو

منه : دي جرعه النهارده بس متجطعش نفسي ذي الصبح

رائد بخبث: وايه ده بجا مكنش اتفجنا انتي جولتي حاجه جصاد حاجه

منه: مستغل

وبعد٤دقايق تبعده

وتلتقط انفاسه بصعوبه

منه : شرير

رائد : وايه ده بجا

منه : نعم جرعه النهارده

رائد : انتي نصابه اكده

منه : اومال مفكر ايه مفيش حاجه هتحصل بينا غير لما تبطل خلاص

رائد : انتي مستغله

منه : عارفه

رائد : بس حلوة جوي

منه: وانته جليل الادب جوي

رائد عارفه هجولك هعمل ايه

منه : جول

رائد لما اجي افكر اشرب او حاجه هفكر فيك

منه : مليش صالح بالطريجه المهم تبطل

رائد.: وانتي ناويه علي ايه لمرت ابويه

منه : دنا هربيه انا جايه عشان اربي البيت ده

 

وعند اسر

يستيقظ ولا يجد شهد بجانبه ويبحث عنها ولا يجدها

اسر بقلق: شهد

ليسمع صوت صراخ من الاسفل

https://www.facebook.com/groups/231832874067393/ — مع حوريه العين.

[٢٥‏/١٢‏/٢٠٢٣, ١٠:٠٢ م] زوزو: الحلقه التاسعه عشر والاخيره

 

امبراطور الصعيد

 

ينزل الي الاسفل ليجد شهد تمسك بيد فتحيه وتسندها

اسر بقلق: خير يا امه

شهد: رجليها اتلوت

اسر بتنهيده وفي خاطره الحمد : سلامتك يا امه تعالي اتسند عليا

وانتي يا شهد حسابك بعد اما طلع امي

تقف شهد بذهول وفي خاطرها هل اخطأت فهي لم تفعل اي شئ

وفي اوضه فتحيه

اسر: اجبلك دكتورة

فتحيه : اني كويسه يا ولدي ما تجلجش عليا هرتاح شويه بس

اسر: طيب يا امه

يدخل اسر الي غرفتهم ليجد شهد بانتظاره

اسر : ايه الي جومك من مكانك

شهد :كنت نازله احضرلك الفطار

اسر بقليل من العصبيه: جولتلك جبل اكده ارتاحي ملكيش دعوه بحاجه.

شهد : حاضر

اسر ؛بتجولي اكده ومتسمعيش الكلام

شهد : وعد اهو

اسر: ايوة اكده احسن

شهد :بتخاف عليا جوي

اسر: في حد ميخفش علي بنته ومراته وحياته انته كلك علي بعضك حياتي

 

وعند رائد في الارض

كان يشعر بالرغبه في الشرب ويحاول كبت نفسها

رائد : استحمل يا رائد استحمل ليفكر في منه ولسانه ويحاول السيطرة علي نفسه

وفي بيت رائد

تنزل منه لاسفل لتجد زبيده في المطبخ لتراقبها حته تخرج

منه : اما وريتك بجا

لتمسك بي برطمان الشطه وتضعها في الاكل وتخرج دون ان تراها زبيده

 

اما رحيم

يرن هاتفه

رحيم بخضه : بتجول ايه متأكد

يخرب بيتك يا رحيم

ايه بقلق: مالك يا رحيم

رحيم بحسرة : الي كنت داخل معه الشركه في مشروع ليا خسر الفلوس كلها وتعبي راح علي الفاضي

ايه : في ستين داهيه المهم انته

رحيم: جزء من الفلوس دي بتوع الشركه الي في مصر واني اخدهم وجولت هرجعهم بس معدش معايا حاجه

تحضر ايه دهبها وفلوس كانت وياها

ايه : امسك دول وسدد الي عليك

رحيم : بتجولي ايه يا ايه مستحيل اجبل اني ابيعك حاجتك

ايه : احنا واحد يا رحيم صحيح لسه مخدنش علي بعض بس انته جوزي

رحيم : كتر خيرك يا ايه اني هردهملك ان شاء الله

ايه بابتسامه : مفيش داعي تردهم الي ليا ليك

يشعر رحيم بشعور غريب اول مرة يشعربه من ابتسامه ايه ووقفه جمبه

 

وفي بيت رائد اثناء الغدا

حمدي بغضب: ايه ده يا وليه

زبيده : معرفش هو كان حلو

حمدي : حلو في عينك هو ده منظر اكل

زبيده : يمكن الشطه زودها بالغلط

حمدي: دا انتي كبه البرطمان فيها الله يحرجك

تنزل منه من علي السلالم وتدعي البرائه

منه : عمي ده اكل مفهوش شطه ولا ملح خده

حمدي: كتر خيرك يا بتي شوفتي يا زبيده مش ذيك حطه برطمان شطه

كانت زبيده بتأكل في نفسها ومتغاظه من منه بس معرفتش تتكلم عشان حمدي اخد الاكل

 

اما نهال وحاتم كان بيتفسحوا لتقف نهال عند واحده بتقرا الكف

حاتم : وجفتي ليه

نهال : هخليه تشوفي كفي

حاتم : حرام

نهال : هزار بس مش هصدق كلامها

تعطي نهال كفه لي الست

الست : انتي متجوزه

نهال: اه

الست : انتي مش هتخلفي عمرك ما هتبقي ام عندك مشاكل في خط الانجاب اما خط الحب عندك بيدل انك عايشه قصه حب

نهال بصدمه : مش هخلف

يسحبها حاتم من يدها

حاتم : دا كدب محدش عارف علم الغيب غير ربنا بس

كانت نهال مصدمه

نهال بصدمه : مش هبجا ام

حاتم : يا نهال يا حبيتي انتي هتبجي ام عسل سيبك من النصب ده

تنزل دموع نهال

نهال : بس هي جالت اني عايشه جصه حب واني بحبك يعني كلامه صح

حاتم : لو كان كلامه صح ليه سألتك الاول انتي متجوزة وبعدين حرام انك تصدجي الكلام الفاضي

وبعدين حته لو مخلفتيش مش هسيبك

نهال : بجد

يمسح حاتم دموع نهال

حاتم : بجد عمري ما هسيبك

نهال:_ طب وديني لدكتورة

حاتم : حاضر

 

وعند فارس وميراث كانوا يستمتعون بوقتهم لتدخل ميراث الي الحمام تستفرغ عده مرات

فارس: مالك

ميراث: مش عارفه

فارس؛ غيري هدومك وهاخدك لدكتورة

ميراث: حاضر

 

يأخد حاتم لنهال لدكتورة وتعمل التحاليل

نهال بخوف: خير يا دكتورة هحمل ولا له لتنزل دموعها وهي تتكلم

حاتم : اهدي يا نهال عشان نسمع الدكتورة

الدكتورة: حضرتك اصلا حامل والي واضح علي الجهاز انك حامل في الاسبوع التالت

نهال بفرح : بجد

الدكتورة : ايوة

حاتم بفرح : جولتلك متسمعيش كلامه

الدكتورة: كلام مين

يحكي حاتم ما حصل لدكتورة

الدكتورله : مدام نهال انتي مؤمنه بالله وعارفه ان محدش يعرف الغيب غير ربنا وان قرأه الكف دي حرام الي بيخلي حد يقرا كفه صلاتها مبتتقبلش ٤٠يوم ف بالك بقا من الي بيصدقوا كذبوا المناجمين ولو صدقوا وده الغلط الي البنات بتقع فيه بتطلب من الناس انهم يقرا الكف وومكن يتعقدوا من حياتهم بسبب الكدب

نهال : عارفه بس هي خوفتني

بس الحمد لله انه طلع كدب

حاتم : الحمد لله

 

وعند ميراث وفارس

يخرج فارس وهو سعيد

فارس: اني النهارده اسعد واحد في الدنيا

ميراث: ربنا يكمل فرحتنا علي خير تعاله نصلي ركعتين وندعي اصلا جلبي مجبوض

فارس: هروح الشغل عشان متأخرش

ميراث: له هنصلي وندعي ربنا

يصلي الاثنان معا

ميراث في خاطرها يارب احميه يارب احفظه

جلست تدعي لها فالدعاء يغير الاقدار

وفي طريق فارس كان سيصدم بسياره لكنه نجا في اخر لحظه

ليخرج من السياره سليم ليسجد شاكرا لله

فارس: الحمد لله انك علي كل شئ قدير

 

وعند رائد يعود للمنزل ليجد منه حضرت له الطعام في غرفتهم

رائد :_ ايه دا كله

منه : الغدا مالك

رائد : كنت هشرب بس مجدرتش عشانك

منه : كويس تستاهل المفأجاه

رائد : مفأجاه ايه

منه : جبتلك دول شكولاته ولبان لما تكون هتشرب كل حاجه من دي

رائد : بتاكلي بعجلي حلوة تعالي هاتي الجرعه

منه : حبيبي مش دلوجتي اما نتغدا وتاخد الدواء

رائد.: حبيبي

منه : ايوة حبيبي

رائد : ياه بتجوليه حلوة جوي

منه : طب نأكل بجا

 

تمر الايام وبدا رائد يستجيب للعلاج وتتحسن صحته ومنه بتعمل مقالب في زبيده وفي يوم كانت زبيده ماسكه الهدوم واقعده تخيط ومنه شافتها ومن غير ما زبيده تشوف منه حطت منه زيت وابر وشويه خيوط😈😈 علي السلالم وتجري علي الاوضه وتقفل الباب

منه😈😈 : يلا يا زبيده شوفي الخدامه هتعمل فيكي ايه

حمدي نازل من علي السلالم ووقع من علي السلالم والابر دخله في رجله

حمدي بتوجع : اه

زبيده بخضه : يا لهوي سلامتك

حمدي : الله يحرجك يا بعيده ايه

الي عمله ده عايزه تكسرني كمان

زبيده بصوت عالي : انته الي وقعت وانا مالي

حمدي بغضب: بتعالي صوتك عليا يا بت##انتي مفكرة نفسك ايه

زبيده بغضب: انته الي مفكر نفسك حاجه انته ولا حاجه ابنك الي عامل كل حاجه وانته ملكش اي ستين لازمه انا تعالي صوتك عليا

يصفعها حمدي علي وجهها

حمدي : باني علي حجيجتك يا بت ##بتعيرني علي جعدتي انتي ناسيه نفسك ولا ايه انتي شحاته انتي واختك ولعبتي عليا واختك لعبه علي محمد الله يرحمه انتي كل همك الفلوس بس البيت ده بيتي

زبيده بسخريه : كان بيتك دلوجتي ولا انته نسيت

حمدي بسخريه : هو انتي مفكرني غبي يا بت البندر اني مكتبتش حاجه باسمك لاني كنت عارف انك عايزه فلوس وخلاص وانكشفتي علي حجيجتك ودلوجتي انتي طلاج بالتالته ووريني هتأكلي منين وبرة

زبيده بصدمه : بتطردني انا

فاطمه : في ايه يا جماعه

حمدي : وعايزه ايه انتي كمان

فاطمه : عايزه منك نص مليون سلف عشان خسرت فلوسي

حمدي : وجي تشحت مني اطلعي بره انتي واختك

وفي تلك الاثناء تذهب زبيده وتحضر سكينه من المطبخ

فاطمه : بتقول ايه انته ناسي نفسك

حمدي: يا غفر طلعوا الشحتين دول بره

يلتفت حمدي ليصعد لتمسك زبيده بالسكينه وتضربه

زبيده ؛ هقتلك اني متجوزك عشان فلوسك بس وضحيت بشبابي وجيت لارفك

تخرج منه وتصرخ من منظر حمدي

ليدخل الغفر ويمسكوا فاطمه وزبيده ويصل رائد

رائد بخضه : ابوي

ينقل حمدي للمستشفي ويدخل العنايه المركزه

الدكتور : مين فيكم رائد

رائد : اني

الدكتور: المريض طالب يشوفك

يدخل رائد لحمدي ويمسك بيده

حمدي بسعال : سامحني يا ولدي اني غلطت في حجك كتير جوي

رائد بحزن : متتكلمش عشان صحتك

حمدي: سبني اجول الي في جلبي

اني ظلمتك كتير عشان العجربه كانت بتوحيني عليك سامحني يا ولدي

رائد :مسمحك يا بوي انته ابوي من حجك تعمل فيا الي عايزه

حمدي : اني كنت بجسي عليك جوي وهي كانت بتوحيني عليكي بس يا ولدي انته ليه متخلتش عني ومشيت وسبتني

رائد : عشان انته بوي وامي الله يرحمها كانت موصيني عليك واني وعدته ابجا معاك دايما

حمدي بسعال : خلي بالك من اختك هي ملهاش ذنب ربنا يوفجك

ليصفر الجهاز ويموت حمدي وتنزل دموع رائد فهو ابوه برده

ويخرج

ايه ببكاء: هو كويس

رائد بحزن: ان لله وان اليه راجعون

يغما علي ايه فهي صدمه امها قتلت ابوها ليحملها رحيم الي غرفه في المستشفي وتركب لها المحاليل اما منه فكانت تبكي وتشعر بالذنب

رائد : خلاص متعيطيش

منه ببكاء: اني السبب

لتحكي له ما حصل

رائد : دا قدر ومكتوب وملكيش ذنب والحمد لله انها انكشفت علي حجيجته يمكن انتي سبب في حاجات كتير هتتغير

منه : بس خسرت ابوك بسببي

يضمه اليه ويطبط عليها

رائد : دا جدر ربنا وكلنا اموت

وبعد ٦ايام

اما عند ايه كانت مصدومه ولا تتكلم ليدخل لها رحيم

رحيم : لازم تأكلي ووتكلمي هتفضلي لحد امته اكده ايه فوجي انتي ملكيش ذنب انتي طيبه جوي وجدعه ملكيش ذنب في الي حصل اني مش قادر مسمعش صوتك جول يوم فاكره لما كسرت الفنجان ولما انتي جيتي ورايا ولما ادتني دهبك اني حبيتك جوي معرفش اذاي ومش قادر مسمعش صوتك اتكلمي يا ايه انا معاكي

تنزل دموع ايه ليضمه رحيم

ايه : واني كمان بحبك اوي

 

وفي بيت اسر

يصل ضابط من الشرطه

اسر: خير في ايه

الضابط.: في حاجه لازم مدام شهد تعرفه

اسر: ايه هي

الضابط : فاطمه النجار والده مدام شهد

اسر : ماله

الضابط : كانوا في ضباط من مصر جاين يمسكوها عشان متهمه في قضيه سرقه ولما اتقبض عليها انتحرت هي واخته عشان مستحملوش السجن

تسمع شهد الكلام لتنهار باكيه

اسر: بتعيطي ليه دلوجتي

شهد: هتفضل امي برده صحيح ني محبتنيش بس اني حبيت الصورة الي رسمته في خيالي وهفضل ادعله ربنا يرحمها

اسر: طول عمرك جلبك ابيض

وبعد مرور شهرين ينجح مشروع اسر ورائد واطلقوا عليه امبراطوريه الصعيد

منه : واخيرا

رائد : الفضل ليكي يا اوزعتي

منه بغيظ : تاني اوزعه

رائد : واحلي اوزعه في الدنيا

منه : طب يلا علي شغلك عشان اسر ما يجيش يخدك كالعاده

رائد : هو اني لاحجت اشبع منك يا صغيره

منه بغيظ :_ ايه انته مبتشبعش

رائد : له عمري ما شبع من حياتي

منه : حبيبي وانته حياتي بس الرزيله بالليل وذي ما وعدتك مش ههرب يعني

رائد.:ربنا يجمع بينا علي خير ويرزجنا ذريه صالحه

 

وعند حاتم ونهال كانت نهال تجلس علي السرير تأكل بشرهه

حاتم : يخرب بيتك يا مفجوعه

نهال : ايه يا حاتم مش بتغذا عشان العيل

حاتم بمرح: تتغذي انتي ناجص تأكليني وفين منابي في الاكل

نهال : ايه ده عايز تأكل من وكلي يا طفس

حاتم : اني الي طفس يا مفجوعه

نهال : كده اني ازعل

يمسك حاتم في خدوده

حاتم : انتي متزعليش يا جلبي

 

اما ميراث فكانت تمسك بكتاب الله تقرأ بعد الايات ليدخل فارس وهو يحمل بكس شكولاته وورد

ميراث: صدق الله العظيم

فارس: خلصتي يا حبيبتي

ميراث : الحمد لله

فارس: طب خدي دول

ميراث: شكولاته وورد

فارس: ايوة عجبوني فجبتلك

ميراث: بس دول كتير جوي

فارس: مفيش حاجه تغل عليكي يا جلبي

 

وعند رحيم وايه

كانت ايه تضرب رحيم بالمخده

رحيم : خلاص حرمت

ايه : عشان تبطل

رحيم : هو اني عملت حاجه

ايه: له خيالك الي بيقرصني

رحيم بمرح : بهزر معاكي يا جلبي

ايه : بالقرص طب ما اني بهزر معاك بالمخده😏

رحيم : طب ما تيجي نهزر بحاجه تانيه

ايه : نسيت اني حامل يا ذكي

رحيم : هو الفنكوش ده هيجي امته

ايه : دا انا لسه اول شهر

رحيم : اصله غتت اوي ملحجناش نعيش حياتنا

تضربه بالمخده

ايه : بتقول علي ملاكي غتت

رحيم : دا عسل ذي امه

ايه : ايوة اتعدل

 

وعند اسر كان يشعر بالغيظ من شهد لاهتمامه بالحمل

اسر: واني مليش في الحب ده شويه

شهد😅: تاني يا اسر انته غيور اوي

اسر بغيظ : اني الي مدلع الواد جبل اما يجي دا انته البوسه مبتجبهاش عشان ابنك

شهد : بهو انته

اسر :اني ايه خلي حزومبل ده ينفعك

شهد.: بتزعل حزومبل

لتضع يدها علي بطنها

شهد : شفت يا حبيبي بابا بيجول عنك ايه

اسر : حبك برص اني حبيبك مش هو

شهد : غيور

اسر بخبث: انتي مش في اخر التالت دلوجتي يعني خلاص تعالي بجا

شهد : عايزه رنجه

اسر: نعم هو ده وجته

شهد: مليش دعوه عايزه رنجه دلوجتي

اسر : طب هاتي بوسه وهجبلك

شهد : لا رنجه الاول

اسر : يوه منك حرام عليكي

شهد بقمصه : اني زعلانه

اسر: حاضر هجبلك رنجه

شهد : وبصل كمان

اسر : ونطلع في الجنينه ونعمل شم النسيم

شهد : ياريت

اسر: نامي يا بت انتي لما اروح واجي

شهد :_ بسرعه بسرعه

يخطف منها اسر قبله

اسر: دا حجي بجا

شهد بخجل : جليل الادب

 

وبعد شهور تنجب شهد ولد سمته يوسف

ونهال : تؤام نهله ومحمد

وايه بعدهم بشهور جبت نسمه

اما منه بعد عده شهور تنجب رحيم صغير ويعيش الجميع في سعاده ومحبه

وتوته توته خلصت القصه ويارب تكون عجبتكم ملاحظه ملهاش اجزاء تانيه

 

 

انت في الصفحة 8 من 8 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
20

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل