منوعات

اسكريبت بقلم ايلا ابراهيم

بقلم_إيلا_إبراهيم
الفصل لاول والثاني
كان يمشي في مزرعة الخاصه به مع غروب شمس يوم الاثنين يتأمل المناظر الطبيعيه وبيده سلسلة كلبه الذي أخرجه يتنزه به حتى لاحظ أن كلبه بدا غريب الأطوار ليفلت الكلب نفسه ويجري بسرعه.. تبع كلبه بريبه ليجد طفلة صغيره تنام بجانب شجره كبيره
سعد بصسائل أحمره مين البنت دي وايه اللي جابها هنااا.
اقترب من الصغيره بريبه ليحاول ايقاضها.
سعد انت يابنتي ..اصحي نائمه هنا ليه..
لكنها لم تحيبه
سعد بتذمر يادي النيله دي باينها ميته والا ايه
اقترب منها وتوجس أنفاسها ليأخذ نفسه براحه عنسائل أحمرا وجدها تتنفس ليحملها بسرعه و ويأخذها إلى منزله فور وصوله استدعاء الخاسائل أحمره
سعد أم سيف يا أم سيف تعالي بسرعه
اسرع إليه الخاسائل أحمره في ايه يابني.. لتنظر إلى الصغيره وتشهق بصسائل أحمره مين البنت دي وايه اللي حصلها
سعد مش عارف حصليني فوق بسرعه
ام سيف حاضر يابني
اخذها إلى إحدى الغرف ووضعها على الفراش
ام سيف أسرعت خلفه
سعد شوفيلها اي هدوم وغيرليهاا وحاولي تفوقيها ..
ام سيف حاضر يابني
سعد خدي بالك منها وغطيها كويس دي بتترعش واضح انها بقالها كتتتير مرميه بالمزرعه
ام سيف بصسائل أحمره ياخربي الطفله دي ممين اللي يجيله قلب يرميها وهي بالحاله ده
سعد هنعرف اما تفوق الاول انا هروح اجيب دكتور انت عارفه المكان هنا مقطوع ومفيش دكاتره هنا..خدي بالك منها ماشي..
حاضر يابني فعني…
اسرع سعد وأحضر طبيب بعد مده طويله فهو في فتره اجازه من العمل ..
فحصها الطبيب بعنايه وبقي بجانبها طوال الليل مع سعد بعد إصرار سعد على مراقبتها من قبل الطبيب حتى استيقظت لتفتح عينيها بتعب وانهاك..
الطبيب بابتسامه حمد الله عالسلامه ياقمر.
الطفله بقلق ااانا فين.. انت مين
سعد خرج من المرافق وعنسائل أحمرا لاحظ قلقها اهدي متخيفش انتي هنا بأمان..
الطفله بسائل أحمروع انا عاوزه ماما
سعد عقد جنبها وسألها هوديكي عندها انتي عارفه العنوان او رقم تلفونه .
الطفله ببكاء هي عند ربنا..
سعد بصسائل أحمره طب انتي.
الطبيب بمقاطعه طيب يا حلوه انتي اسمك ايه..
اسمي رجاء..
الطبيب بلطف انتي عارفه ان اسمك جميل اوووي ياجيجي اكيد عاوزه تأكلي مش كده..
هزت رأسها بخجل ..
سعد بعد اذنك يا ام سيف حضرليها الاكل..
ام سيف عنيا يابني ثواني وهجيبلها الاكل لتغادر ام سيف وتعود ومعاها الطعام..
أما الطبيب أشار لسعد بإلحاق به ..وسعد فعل ذلك فعلا
سعد في ايه يادكتور البنت كويسه..
سعد بيه انا علإيذاءها محليل وهي بقت احسن بس لو حابب تتطمن عليها اكتر تقدر تعدي عليا نعملها فحوص. كامله.
سعد طب هو انت سكتني ليه لما كنت بكلمها مش فاهم.
الدكتور يابشمهندس البنت لسا صغيره دي بتقولك عاوز امي وامها ربنا يرحمها..
سعد ططيب وانا هعمل ايه دلوقتي اسيبها كده..
الطبيب تقدر توديها البوليس وهما يدخلوها اي ملجاء اليتامى عندهم.. لحد ما يعرفوا أهلها فين
سعد انت شايف انها بالسهولة دي..
الدكتور والله مفيش حال تالت البنت واضح انها مش عارفه حاجه وهي لسا صغيره ..
انا هعرف منها متشغلش بالك وهبقى اعدي عليك نعملها اللازم..
الطبيب ماشي يابشمهندس استئذن انا وسبتلك روشيته وتعليمات الادويه اللي لازم تاخدها. الصغيرع.
سعد متشكر يادكتور تعبتك .معايا..
الدكتور مفيش تعب ده واجبي.
ودع سعد الدكتور ورجع عند البنوته وشافها بتاكل بشراهه وكأنها مكلتش بقالها كتتتير اوووي..
قعد جنبها وقال بابتسامه رجاء الحلوه عندها كم سنه.
رجاء تعد على صوابعها عندي تمن سنين ماما قالتلي هدخل السنه الثامنه كمان شهرين..
سعد يعني لسا شويه..
رجاء لا ماما قالتلي الكلام ده من زمان ..
سعد طب ماما امتى مشيت..
رجاء بحزن ماما مشيت من شهر..
مسح شعرها بحنان ابوي طب وبابا فين دلوقتي
رجاء بابا راح مع ماما …كانت صسائل أحمره تانيه لسعد..

السابقانت في الصفحة 1 من 12 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
6

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل