
الجزء الاول
تحب تشرب ايه حضرتك
بصلها باعجاب وقال
نعم !! !!
احم ولا حاجة عاوز حاجة ساقعة !..
اي حاجة منك حلوة ..
مشيت عسان اجيب طلبه ورجعت لقيته اتعمد انه وقال
ماتقعدي معايا شوية عاوزك في موضوع
اتعصبت وقلتله بصوت عالي
ما تلم نفسك يا انت !!
لقيته اتعصب وقام وقف وضړبني بالقلم وقال
انا هعلمك الأدب ازايـ,ـ تطولي لسانك عليه
جه مدير المطـ,ـعم وقال
في ايه ايه الي بيحصل هنا !!
الاستاذه بقولها عاوز قهوة مظبوط تجبلي بيبسي وكمان لقيتها بتديني رقمها …
كنت حاطة ايدي عـ,ـى خدي وبعيط وقلت
انت كداب ده محصلش ..
بس اټ لما لقيت المدير بيقول
احنا بنعتزر لحضرتك عن الي حصل وانا هطردها من المكان لو حبيت ..
اتغظت وقلت
تطرد مين يا عمود النور انت دانت واقف هنا زي التيشه انت عارف اخلاقي كويـ,ـس واني مستـ,ـحيل اعـ,ـمل كده ده النطع ده كان پيتحرش بيه ولما شتمته ضړبني على وشي تقوم تقوله هطردهـ,ـا ..
المدير امشي قدامي عالادارة وانا هتصرف معاكي ..
لا بقولك ايه ولا تتصرف ولا متتصرفش انا ماشيه وسيبهالك خالص .. اشبع بيها وحـ,ـار وڼار في جتـ,ـتكم الاسبوع الي اشتغلته …
انا همس خريجة سياحة وفنادق الدنيا ماشية بضهرها وحطت عليه من يوم ما اتخرجـ,ـت من الكلـ,ـية وانا بتنقل من شغلانه لشغلانه بس المطعم الاخير ده هو الي طولت فيه اعدت فيه رقم قياسي شهرين واسـ,ـبوع رغم اني كنت على اخري من مدير المطعم البارد ده الا اني خلاص فشيت غليلي فيه ومشـ,ـيت …
روحت البيت ولقيت سمر صاحبتي مستنياني احنا عايشين في بيت واحـ,ـد ماهـ,ـو انا ملييـ,ـش حـ,ـد بعد ما ابويا ماټ ومن بعده امي اما سمر فملهاش غيري بعد ما امها ماټت وابوها اتجوز واحـ,ـدة تانيه …
واول ما شافتني قالت
شكلك مطرودة
انتي بتقولي فيها دا انا دايس عليه قطر .
مين القطر الي يقدر يزعلك وانا عايشة ..
كبري دماغك المهم لسه الفندق الي بتشتغلى فيه طـ,ـالب ناس تشتغل ولا لأ
اه طبعا ..هما يطولوا ان البرنسس همس تشتغل معاهـ,ـم ..
يعني هشتغل مديرة الفندق مانا هتنيل اشتغل روم سيـ,ـرفيس ..
سلم المجد بيبتدي بخطوه خليكي متفائلة ..
مانتي شغاله معاهم بقالك سنتين اهو مطلعتيش السـ,ـلم ليه ولا انتي على حظك وقعتي فالسلمة الكسورة ..
وحياتك يا همس سبيني في حالي متقلبيش عليه المـ,ـواجع …
تاني يوم
سمر اخدت همس الفندق الي بتشتـ,ـغل فيه وهنـ,ـاك قابلت المدير وبعد ما شاف السي في بتاعها قال
تقدري تستلمي شغلك من النهاردة لو حابـ,ـة ومعاكـ,ـي سمر
هتعلمك كل حاجة ..
مم ماشي شكرا ليك ..
اهم حاجة النضافة والترتيب والانضباط وقبل كل ده الامانة ..
سمر متقلقش يا مستر مراد همس دي نسخة مني ومن جهه الامانة فمتقلقش .
تمام .. يلا تقدروا دلوقتى تروحوا على شغلكم …
انا وسمر طلعنا غرف الفندق وكنت بشتغل انا وهي مع
—
بعض وبعد كام ساعة قولتلها
ده ايه الهدة السودا دي دا انا كعوب رجلي فقفقت من الوقفة والشغل الي مبيخلصش …
هنعمل ايه بقى لقمة العيش .. يلا بس خلينا نخلص عشان نلحق نروح نتغدا ونريح شوية قبل ما نرجع للشغل تاني ..
طيب يا ختي هخلص اهو …
خلصت شغل انا وسمر وكنا مروحين اخر اليوم لقيت سمر تعبانة فقولتلها
اطلعي انتي يا سمر وانا هجيب مسكن من الصيدلية واحصلك ..
طب هجي معاكي ونطلع سوا …
لا دانتي شكلك تعبان اطلعي خدي دش عقبال ما اجيب المسكن والعشا وارجعلك
ماشي متتأخريش ..
سمر طلعت البيت اما همس فراحت الصيدليه وهي طالعة كانت بتعد الباقى مخدتش بالها من العربية الي جاية .. فجأة العربية فرملت ولكن بعد ما خبطتها وقعتها على ركبتها ..
همس قامت وهي بتعرج عشان تشوف مين الي خپطها وقالت
مش تفتح يا بغل انت ولا انت ماشي تدوس على مخاليق ..
مكملتش كلامها لما اتفاجأت بيه انه نفس الشخص الي غلس عليها يوم المطعم واتسبب في طردها
الجزء الثاني والاخير
انتي هتستعبطي يا بت انتي بترمي نفسك عالعربية وتقوليلي خبطتك ..
فكرت ولقيت ان دي الفرصة المناسبة عشان تاخد حقها
همس صوتت ولمت الناس وقالت
ألحقوني يا ناس ….. يا ناس تعالوا خدولي حقي .. هو مبقاش فـ,ـي رجـ,ـالة ولا ايـ,ـه الرجـ,ـالة ماټـ,ـت فالحړب .. البغل ده كان هيخطفني ولما هربت منه ط ..
ردت ست وقالت
ايوه انا شوفته وهو بيخبطها …
واحدة تانية قالت ايوة البت دي غلبانة دي لسه شارية عـ,ـلاج من الصـ,ـيدلية ..
جه راجل وقال ايه يا جدع انت اتهـ,ـبلت
اا دى كدابة متصدقوهاش …
الناس اتلمت عليه وادتله علقة تخليه يحرم يفتح بقوه تاني اما هميطس روحت البيت وهي مبسوطة
سمر قابلتها ولاحظت انها ماشية تعرج فقلتلها
بت يا همس هي رجلك مالها ..
الزفت الي ينشك الي يارب يجيله جرب في ودانه خبطني بالعربية ..
سمر زفت مين ده وانا انزل اكسرلك عربيته …وهو فوقيها …
حكيت لسمر على الراجل الي ضړبني فالمطعم ولما رجعت قابلته وانا طالعة من الصيدليه وعالعلقة الي اخدها ….
سمر ههههههه لا جادعة يا بت صحيح تربيتي …
همس كنت ھموت من يوم الي حصلي بسببه فالمطعم واهو اخدت حقي …
بعد يومين كنت