
_ الحقوني امي بتمـ،ـوت
الاستقبال ببرود: الاسم
سلمى ب ية : بقولك بتموت بتقولي الاسم ابو.س ايدك نادي الدكتور
الاستقبال: ٥٠٠٠ تلاف جنيه تحت الحساب
بصت ليه بصد.مة وقالت بدموع ورجاء : طيب دخلها وانا حجبلك الفلوس
رد ببرود : اسف دي الاوامر
همست بصر.اخ : اوامر اوامر ايه انك تسيب انسان بيموت عشان شوية فلوس اجبلك منين انا دلوقتي
الاستقبال : حتمشي ولا انادي الامن يرميكي برة
خرجت وانا تايهة اروح فين لغاية ما ماتت بين ايديا بصيت ليها بدون اي ردة فعل ارتاحت ايوة ماهي دنيا غدارة دنيا ما ينفعش تعيش فيها مع السلامة يا امي مع السلامة عند ربنا افضل
الناس جت تعزي وخلصنا وانا بس بيرن في وداني مبلغ ال٥٠٠٠ تلاف لو كان معايا كانت عاشت …
وقفت قدام المستشفى نفسي اولع فيها انا بكره الناس كلها والدنيا كلها يعني لو فقـ،ـير امـ،،ـوت..
لغاية ما لفت انتباهي واحد هيبة بينزل من سيارة آخر موديل والكل بيضـ،ـربله تعظيم سلام ..
وقفت عند بتاع الأمن وهمست بدلع : لو سمحت مافيش هنا محل جاتوه اصل عيد ميلاد اختي
حمزة: في بالشارع التاني
سلمى: متشكرة ممكن اسالك سؤال
حمزة؛ تفضلي
سلمى: انا شوفت من شويا حد كدة شخصية مهمة دخل هنا مين ده
حمزة: ده دكتور مراد السيوفي صاحب المستشفى
سلمى بحقد: اهااا متشكرة جدا الا قولي اروح فين ..
مشيت وسلمى وهيا بتغلي نار بتفكر بس ازاي تحر.ق قلبه وفضلت تستنى وتراقب وتاني يوم قبل ما تقفل السيارة كانت تخبت في الكرسي اللي ورى
كان مراد بيحب يسوق لوحده خرج ومشي بالسيارة لكنه وقف فجأة اما شاف وحدة نايمة بالسيارة
لف ليها وقال بضيق : انتي يا أستاذة يا حضرة
فتحت عينيها الرمادي بنعاس وقالت ؛ انا فين
صفن فيها شوية وقال : انتي بسيارتي يا شاطرة دخلتي هنا ازاي
نطت بالكرسي اللي جمبه وقالت بضحك؛ عايز الحق ولا ابن عمه
مراد: افندم
سلمى : اصلي الراجل بتاع قسط التلاجة والغسالة بعتلي البوليس وهربت وقبل ما تقفل السيارة ركبت فيها انا اسفة ..
بصلها شوية بعدين قال : اممم وافرض تخنقتي ألبس انا
عينيها دمعت وقالت” ياريت كنت ارتحت وريحت
مراد بضيق : انتي ما بتشغليش اهلك فين
سلمى؛ بابا طلق ماما ومعرفش عنه حاجة وماما ماتت من شهر واختي متجوزة بس جوزها يخوف
مراد: اممم انتي دارسة حاجة
سلمى : خلصت ثانوي بس
مراد : امممم طيب خودي تلفوني وكلميني كمان يومين حكون لقيتلك شغل
سلمى بعدم تصديق: بجد متشكرة اوي ربنا يخليك
وصلها ونزلت وراح في طريقه مسكت الكرت وقالت بحقد: مراد احمد السيوفي وحياة ربنا لاحسرك لو في عمري يوم واحد
مر يومين ومراد نسي موضوع سلمى وهيا تضايقت جدا باعت حاجات من البيت وراحت السنتر وظبطت نفسها واستنته لكن ما جاش لمدة أسبوع والمستشفى كانت ترفض تعطيها اي معلومة لغاية ما شافته بيدخل المستشفى ندهت عليه الأمن منعها لكنه سمعها ولف وشه
مراد : افندم؟؟
سلمى: دكتور مراد نسيتني انا قابلتك من يومين وقولتلي حتلاقيلي شغل
مراد : ايوة تعالي
دخلت معاه وقالها حتشتغل في البوفيه ابتسمت وشكرته
تاني يوم اول ما وصل
مراد: القهوة يا سلمى لو سمحتي
كان مصدع وراجع في راسه عالكرسي ورى
دخلت وفي ايدها القهوة وهمست: دكتور مراد انت كويس
مراد وهو مغمض : صداع حيفرتك دماغي
وقفت وراه وتجرأت وحطت ايديها على راسه وبدات بالتدليك بالأول ن بس بعدها حس براحة سابها تكمل الصداع اختفى نهائي
فتح عينيه وبصلها كانت بتبصله ولسة مستمرة بالتدليك
مراد بضحك : لازم تشتغلي في المستشفى في العلاج الطبيعي تعلمتي ازاي ده
سلمى بدموع؛ كنت بعمل لماما كدة اما رأسها بتوجعها
مراد بحزن: ربنا يرحمها هيا ماتت ازاي
سلمى بحقد ونبرة كره : وديتها المستشفى ما رضيش يدخلها قالي بكل برود لازم ادفع مبلغ تحت الحساب
مراد : بس ده شغله اكيد مش فاتح المستشفى صدقة في مستشفيات حكومي للاسر المتعففة
سلمى بدموع: اللي قدرت اوصلها فيها ايه لو دخلها كنت حدبر ليه المبلغ حاشتغل حشحت بس لو كان دخلها كان دلوقتي هيا معايا كان اعتبرها صدقة عن نفسه
وقف قدامها بحزن وقالها وهو يضم يدها : ربنا يرحمها يمكن لو دخلت المستشفى كان برضو ماتت
سلمى : وممكن كانت تعيش … عن اذنك
راحت شغلها وهو بيبص لطيفها بضيق ما كانش يعرف انه المستشفى بتاعته هيا اللي رفضت تعالج مامتها ولا انه جزء من انتقامها لكن اللي يعرفه انه فيها حاجة حلوة بيرتاح لو تكلم معاها لهيك هو بعيد جدا عنها
مراد برعب عمروش حس بيه : في ايه يا سلمى
سلمى: شربت دوا بالغلط ورفض يعالجني عايز ٥٠٠٠ تلاف جنيه تحت الحساب وانا حاسة اني حموت
وغمضت عينيه بحض.نه
مبلغ ٥٠٠٠ تلاف جنيه .. لو كان موجود ما كانش التمن حيكون قلب مراد
قبلها بكام يوم
دخل البوفيه لما ما لقهاش في مكتبه زي كل يوم كانت بتعمل ساندوتش
مراد بابتسامه: القهوة بتاعتي فين
سلمى : مش حينفع قبل ما تفطر
مراد باستغراب: افطر ؟؟ سلمى جهزي القهوة
مدت ليه الساندوتش الغريبة انه خدو وكله عملت واحد تاني ومدته
بعد شويا مراد : انا مش بافطر
سلمى : ايوة ايوة بإمارة ال٤ اللي انت لاهفهم من شويا
مراد ب ة : انا كلت ٤
سلمى بضحك : خود خود ما تتكسفش
مراد بضحك : اول مرة تحصل
سلمى: المفروض دكتور عارف انه الفطور مهم جدا وصحي
مراد ” باب النجار مخلع
سلمى ” بعد كدة مافيش قهوة قبل الفطور
فضل باصص ليها شويا بعدين قال بدون وعي : وراكي حاجة الساعة ٢ نتغدى سوى
سلمى بخجل : بس ..
مراد بحرج : احم اسف
وقبل ما يلف ويطلع قالت بخجل : بيتزا
التف بابتسامه جميلة جدا وقال : بيتزا
هيا دخلت تنت.قم عاساس تلبسه مصيبة تعمل حاجة في المستشفى لكنها حست انه معجب فيها فحتستنى يحبها .. عشان توجعه اوي
قضى اليوم معها كان مبسوط جدا واستمرت خروجاتهم احيانا
مراد : حاسس اني صغرت عشر سنين
سلمى بابتسامه: ليه انت عندك كام سنة
مراد : تحطي فيا كام سنة
سلمى بتفكير : اممم ٢٥
مراد بضحك : تؤ عندي ٣٢ سنة
سلمى : بجد مش باين عليك
مراد ” ربنا يجبر بخاطرك وانتي عندك اعتقد ٢٢ سنة او اصغر
سلمى : انا ١٩ سنة
بص ليها ب ة : ١٩ ؟؟ انتي بيبي لسة
سلمى برفعة حاجب ” بيبي ليه ان شاء الله منا بنت وقمر وطول بعرض
مراد بضحك : طول ؟؟ هو فين
سلمى ب ية: انت رذل على فكرة وما تكلمنيش تاني
جت بدها تنزل سحبها ووشوشهم صارت قبال بعضها بص لشفا.يفها وابتلع ريقه كانت مغضمة عينيها قلبه دق بقوة ولأول مرة يتمنى حض.ن حد
مراد : احم انزلي دلوقتي حشوفك بكرة
حاولت التركيز وقالت : ان شاء الله
وعيونهم بس اللي تكلمت ..
مراد بقلق : انتي لوحدك
سلمى : عادي تعودت كنت حاروح عند عمتي بس ولادها كبار اساسا ماحدش دور عليا بعد موت ماما
مراد بضيق: انا جمبك يا سلمى لو احتاجتي اي حاجة
كان متردد يطلع فلوس بس بعدها مد ايدو ليها وفيها مبلغ كبير وقال بحنان : امسكي دول للاقساط
المبلغ كان اكبر من ال ٥٠٠٠ تلاف اللي بترن في ودانها
بصت ليه وعينيها دموع وقالت : متشكرة مابخدش صدقة من حد
وقبل ما يبرر كانت جريت لبيتها نزل وراها لكن معرفش يطلع عشان ما يجبلها الكلام
قلبه تخلع عشان زعلت فضل واقف قدام البيت شويا بعدها مشي استنى تاني يوم بفارغ الصبر ليه حاسس الوقت ما بمشيش
وقبل معاده كان في المستشفى وقف في الممر قبل البوفيه لكنها ما جاتش ايه اللي بيحصل ليه حاسس انه تايه
مراد بضياع : اعمل ايه طيب يا ربي
راح قدام بيتها وقابل البواب
_ افندم؟؟
مراد برجاء: لو سمحت في بنت ساكنة فوق اسمها سلمى دلوقتي هيا نسيت المفتاح معها وانا مش عارف اوصل ليها ومش حلوة اطلع لها مش عايز اعملها مشاكل ممكن تندهها ضروري
_ اممم ماشي
مراد : انت قولها ابن عمتك عايزك تحت ضروري
راحلها ونزلت وهيا فاكراه ابن عمتها اول ما شافته كانت حتطلع تاني مسك ايدها بسرعة وقال برجاء ” اسمعيني يا سلمى بلاش حركات العيال دي
سلمى : حتسيب ايدي ولا اصوت وألم الناس
مراد : لميهم ولا يفرق بس تفهمي والله ما اقصد اتصدق سلمى انت حد مهم اوي عندي اوي ففكرة انك ساكنة لوحدك قلقتني انا اسف والله اسف مش حتتكرر ويا ستي حاخد منك فلوس مش حعطيكي بس بلاش تروحي
قلبها دق دق بقوة لكن مش ده اللي عايزاه لا مش ده
سلمى بابتسامه: اممم قول انك داخل على طمع بقى طمعان في الشقة
تنهد براحة لدرجة انها دموعه كانن حتنزل وقال بلوم : اول مرة الف حوالين نفسي كدة ما تعمليش كدة تاني
سلمى : طيب صالحني
مراد : تحت امرك
سلمى: شاورما
مسك ايدها وضغط بحنان عليها وعزمها كان حاسس انه شاب مراهق متى تعلق فيها كدة
وتاني يوم بدأت اول خططها كلمته عالتلفون وعرفت انه في الطريق اول خطوة كانت خطر انها تشرب الدوا ..
شربت دوا وراحت للاستقبال وقالتله بصوت الم : لو سمحت عايزة اكشف بطني بيوجعني اوي
_ ٥٠٠٠ تلاف جنيه تحت الحساب
سلمى بغيظ : معيش المبلغ ده
_ اسف لازم ٥٠٠٠ تلاف تحت الحساب وفي ٢٠٠٠ لو حتعملي صورة وتحاليل
بطنها صار يوجعها اوي وحست سكا.كين بتقطع في قلبها وانها حتموت بسبب غباءها
كان مراد داخل المستشفى بلهفة ندهت عليه بكل صوتها
التف وشافها بتعرق وراكعة على ركبها جري عليها مش عارف ازاي
مراد برعب عمروش حس بيه : في ايه يا سلمى
سلمى: شربت دوا بالغلط ورفض يعالجني عايز ٥٠٠٠ تلاف جنيه تحت الحساب وانا حاسة اني حموت
وغمضت عينيه بحض.نه
٣/٤
نزل على ركبه وهمس بحب وعشق : تتجوزيني يا سلمى
بصت ليه شويا وقالت بحدة : لا يا مراد مش موافقة
قبلها بكام يوم
سلمى: شربت دوا بالغلط ورفض يعالجني عايز ٥٠٠٠ تلاف جنيه تحت الحساب وانا حاسة اني حموت
وغمضت عينيه بحض.نه ..
لاول مرة يخاف كدة .. دمه هرب وشه اصفر مش قادر حتى يقوم.. حبيبته بين ايدي نبضها ضعيف بسبب مبلغ تافه مقرروا لاي حد حيدخل حتروح منه قبل ما يقولها انه بحبها
بص للي واقف في الاستقبال وقال ب : لو حصلها حاجة مش حيكفيني موتك
حملها بين ايدي وجري فيها ونادى بكل صوتوا جهزوا العمليات ..
دخل فيها وحطها على أجهزة القلب والتنفس وعمل غسيل معدة وركض للبوفيه يشوف شربت ايه واعطاها العلاج وجس.مه كله بيرجف قلبه حيقف دموعه ما وقفت لو راحت زي مامتها عشان مبلغ زي ده عايز يصرخ
وقف عند ودانها وهمس برجاء ودموع ” بلاش تروحي يا سلمى مش حاستحمل اول مرة اعرف انه قلبي خفيف كدة .. لو حصلك حاجة حتكون بسببي بلاش يا سلمى عشان خاطري فوقي
دموعه هبطت بشكل كبير وهو بيبو.س ايديها مستني تفوق هيا تفوق وتشد حيلها وحيتجوزها ومش حيسيبها لحظة
فاقت بعد ساعتين كان مغمض عينيه جمبها مشيت في ايدها على وشه ..
فتح عينيه وسحبها لحض.نه بدون ولا كلمة رجفت جس.مه هيا اللي عبرت عن رعبه رغم انه ده انتقامها لكن قلبها بيلومها
سلمى بتعب : عمر الشقي بقي
مسح دموعه وقال : انا قولت اخيرا حارتاح منك
سلمى بضحك: بعينك على قلبك
بصلها وهو ساكت نزلت عينيها بخجل وقالت : ما تبصليش كدة
مراد بدموع : زي ما خسرتي امك عشان ٥٠٠٠ تلاف جنيه انا كنت حخسرك عشان نفس المبلغ انا عمري ما خفت كدة .. ازاي شربتي الدوا ده
سلمى : يمكن عشان اشوف غلاوتي عندك
مراد: غالية اوي اوي اوي يا سلمى
نزلت عينيها بخجل وليها خاطر تتطول قلبها تفرمه
سلمى بهمس : انت بتستعبط احنا جايين هنا ننت.قم ياريت تتضخ دم وانت ساكت
مراد: بتقولي حاجة
سلمى : جعانة
مراد بحنان: معلش نستنى شويا بعدين حجبلك كل الأكل اللي في الدنيا
سابها نامت وراح عند الاستقبال لك.مه
خالد : يا فندم دي اوامر حضرتك
غمض عينيه وقال بتعب : بعد كدة اي حد معوش فلوس المستشفى تتكفل بكل مصاريفه انت فاهم ما يدفعش جنيه حتى لو علاجه حيكلف مليون جنيه وتتكتب يافطة يوجد علاج للحالات الإنسانية والعلاج كمان يتصرف مجاني
مشي من قدامه وقال لنفسه : مش عايز حد يحس باللي حسيت بيه
فضل جمبها اليومين زي ضلها يضحك معها ينام عالكنبة جمبها لغاية ما بقت كويسة اوي
سلمى: متشكرة اوي تعبتك
مراد: بلاش هبل .. انا موافق تعبيني كل يوم بس كوني بخير
سلمى لقلبها : اقسم بالله يا جلاب المصايب ان فضلت تتنفض كدة بقربه لاكلك باسناني انت جاي تنت.قم ولا تقرى فاتحة يخرب بيتك يا شيخ
مراد باستغراب: انتي تهبلتي بتكلمي نفسك
سلمى ؛ تهبلني الملافظ سعد .. كلمني عن نفسك
مراد بهزار ؛ عايزة تتقدمي ليا ممكن اخدلك معاد مع بابا
سلمى : هاهاها لا مرتبطة
مراد ب ة: ايه ؟؟
سلمى بخضة : بهزر برد على هزارك بهزار خضتني
مراد: ما تهزريش تاني .. يا ستي مراد دكتور جراح خلصت بانجلترا وتعلمت على ايد دكتور كبير اسمه احمد السيوفي
سلمى : ده باباك
مراد: ايوة وماما إيطاليا
سلمى بضحك : انا قولت الانتاج ده مش محلي
مراد بغمز : قمر مش كدة
خدودها صارت بلون الد.م همس بحب : والله منا عارف مين فينا اللي قمر
سلمى بخجل شديد ” طيب تفضل عايزة انام
مراد : نامي انا قاعد لتحتاجي حاجة
برضو العيون اللي تكلمت لغاية ما غفيت ونامت عمرو ما تبسط بقرب حد زيها
اضغط على اسمي لقراءة البارتات السابقة في الجروب نفسه
سكريبت ليس ذنبي ٣
قلبه وقع في رجلي لما قالتله : مش موافقة اصلي تراهنت عليك
كان مزين المستشفى ومجهز بوكيه الورد وخاتم يجنن وقرر انه مش حيبعدها عنه
نزل على ركبه وقالها بعشق : سلمى تتجوزيني
قلبها حينط من مكانه لانها حبته جدا لكن سوء حظ مراد انه واقف بنفس المكان اللي ماتت فيه والدتها وما شافتش غيرها وهي بتموت
ردت بحدة : مش موافقة
بلع ريقه ب ة وهو بيبص حوالي عالناس اللي بتتفرج وقال باحراج : سلمى ايه الهزار البايخ ده
سلمى بضحكة : مش بهزر انا بجد استحالة اوافق عليك انا تراهنت عليك ب٥٠٠٠ تلاف جنيه كان تمن كسر قلبك
وقف وبصلها ب ة بيحاول يستوعب ومسك ايدها بقوة وقال: ٥٠٠٠ تلاف جنيه ؟؟ تراهنتي ازاي انتي ما كنتيش بتقبلي مني فلوس رهان ايه
سلمى بصراخ : نفس التمن اللي طلبتوه مني عشان تعالجوا ماما وبقيت لوحدي كان زمانها عايشة
عقد عينيه ب ة وهو مش فاهم بس حاسس انه موجوع موجوع اوي وقالها : هيا ماتت هنا
سلمى بدموع: مكان ما انت واقف هنا انا للحظة كنت حوافق بس شوفتها مكانك واللي في الاستقبال بيطلب مني بكل برود ٥٠٠٠ تلاف جنيه نفس المبلغ اللي تطلب مني لما شربت الدوا
بصلها بوجع مش عارف يخفف عنها ولا يخفف عنه قلبه بيوجعه اوي
سلمى بوجع : شربت دوا بعد ما تأكدت انك تعلقت فيا عشان ادوقك وجع انك تخسر حد عشان مبلغ تافه حتى لو مت ما كنتش حهتم … انا جيت هنا عشان انت.قم ما جاش في بالي تحبني بس لقيتها فرصة اضربك في قلبك بعد ما تخسر حد بتحبه
مراد ” وانا ذنبي ايه
سلمى بضحكة : ذنبك؟؟ هيا مش دي اوامرك مش انتي قولتلي ده مشروع استثماري مش فاتح المستشفى صدقة
مراد بعد ما نزلت دمعة منه : ما كانش قصدي اكيد ما قولتلهمش سيبوا يموت انا قصدي لو حد عيان عادي يدفع ويدخل اكيد لو جيت وشوفتها محتاجة اسعاف كنت اسعفتها بنفسي انا …
سلمى : انت ظالم … حسيت بايه وانت حد بتحبه بين ايديك حيموت عشان شوية ورق كنت حتحس ايه لو مت بسببك نفس الاحساس اللي حسيته وهيا بين ايديا مش عارفة اعملها حاجة وحلفت لاوجعك اوي
لفت وجهها حتمشي مسك ايدها بلهفة ما هو مش حيقدر مش حيقدر بدونها
مراد برجاء: طيب نقعد نتفاهم ما تمشيش يا سلمى
سلمى ببكاء ووجع : انا شايفة في ايديك دم امي ومش حنتفاهم ومش عايزة اشوفك تاني.
مشيت بس وقفت على صوته وهو بيسألها : يعني انتي ما حبتنيش
قلبها دق بقوة لانها عشقته بس حتدوس على قلبها لفت له وقالت : انا ما بكرهش في حياتي قدك
وفضلت تجري تجري قلبها توجع عليه اوي نبرة صوته وجعتها قلبها عايز يروحله اما هو فضل واقف باصص عليها بعدها نزل راسه بيبص في الارض ودموعه مش بتوقف هو كان مجرد لعبة .. انت.قام بس هو حبها حبها اوي اوي .. انا السبب في موت والدتها والله ما اقصد رفع راسه وضغط باسنانه على شفا.يفه وقال بتعب وألم: يارب ماليش غيرك يارب
سلمى وقفت على الشط بتعيط اوي هو الوحيد اللي كان في حياتها حنيته طيبته اهتمامه ياريتها قبلته في ظروف تانية حتقدر تعيش من غيره مش حتقدر
راحت شفتها لمت أغراضها وراحت شقة تانية مش عايزة تقابله تاني لأنها حتضعف
فضلت تعيط جدا كانت محتاجة والدتها اوي اوي
سلمى ما كانتش تعرف انه كل ده تقادير
راحلها البيت وسأل البواب قاله مشيت هو مش عايزها ترجعله عايزها تسامحه قلبه توجع اوي
كان في حالة سيئة جدا عايز يوصلها قاعد في مكتبه لغاية ما جه واحد عايز يقابله
مراد: مش عايز ااقابل حد
عمر بلهفة : لازم تسمعني ضروري انا عمر ابن عمت سلمى
الاسم بس خلى قلبه يدق وقف بقلق وقعد على كرسي وخلاه يقعد قباله
مراد بقلق : سلمى كويسة
عمر : هيا كويسة بس اذا ما لحقتهاش حتضيع
مراد: اتكلم في ايه
عمر بخجل : ماما واخوها اللي هو ابو سلمى طماعين فلوس باباها رجع عايز ياخدها معاه
وقف مراد وقال ب ة : ياخد مين ده انا اخلي ربنا ياخده
عمر : مش دي المشكلة باباها عايز ياخدها برة وانا متأكد انه حيجوزها لحد غني يعني يبعيها بس سمعت ماما بتقولوا انها وقعت على دكتور غني اوي يجي يساموك عليها والفلوس بالنص وبعد كدة ياخدها ويسافر
كز على اسنانه بغيظ وصعبت عليه طفلته البريئة فرك جبهته واخد نفسه
مراد بغيرة: وانت مهتم بسلمى كدة ليه
عمر : سلمى بريئة طفلة تصعب على اي حد انا بعتبرها اختي وقبل ما دماغك تودي هنا ولا هناك سلمى امي مرضعاها يعني اختي
عمر قال كدة عشان يطمن مراد هو فعلا بيعتبرها اخته لكن امه مش مرضعاها
بصله وقاله بهدوء : انت تعمل اللي اقولك عليه بالظبط
ليس ذنبي ٤ اذا التفاعل ما عجبنيش مش حانزل غيرو
٥/٦
حتى لو كان لعبة في ايدها مش حيتخلى عنها ومش حيسمح لحد يأذيها بعت يجيب ابوها وعمتها ومعهم عمر ابن عمتها ودخل بيهم مخزن ..
طارق : هيا سايبة انت مين
نزل راسه ليه وقال من بين اسنانه : طارق مسعد سرق دهب ام سلمى وفلوسها وهرب وكبر بالتجارة الغير مشروعة تجوز وحدة سرقت كل فلوسوا وراهن في القما..ر على بنته يجوزها للغني اللي خسر قدامه
طارق بخوف: احم انت مين
مراد : انا حظك الاسود عملك المنيل اقسم بالله ان عرفت انك باصص على بنتك من بعيد لاعملك عملية ابيع فيها كل اعضاءك واخليك تتمنى المو.ت
بلع ريقه بخوف وقال : انت حتمنع بنتي من ابوها
مراد بحدة : اما تكون اب فعلا وتستحق تكون اب
رمى بوشه شيك بمبلغ كبير خلاه يت ومعها تذكرة طيران
مراد : الطيارة كمان ساعة مش عايزك في البلد كلها ويوم ما ترجع حتكون قنا.صة مستنياك على باب المطار اخفى حالا
وقبل ما يمشي قاله مراد: امضي
طارق : ايه ده
مراد : امضي وانت ساكت
مضى طارق وركض لبرة بعدها بص لعمتها اللي بترجف وقال : طبعا مش حمد ايدي على وحدة ست بس ممكن اعمل لابنك عملية كدة أطولك معدته وقلبه قدامك
سميرة بخوف: لا لا يا باشا انا مش حقرب منها والله العظيم انا معرفش حد اسمه سلمى اساسا
مراد: جدعة
اعطاها شيك وقالها : امشي دلوقتي عايز عمر بموضوع
سميرة بخوف : بس ..
مراد: ما تخافيش مش حاذي طول ما انتي شاطرة
مشيت وهيا خايفة
عمر بضحك: معدتي وقلبي دي اخرتها
مراد : انت تعرف مكان سلمى
عمر : احم لا مش ..
مراد : عايز اشوفها انا ماليش ذنب هيا وجعتني اوي اوي اختارت اسوء انت.قام
عمر : ماشي يلا بينا
خرج من المخزن وراح المستشفى شويا تفاجا بست بتجري عليه بدها تبو.س ايدو لكنه سحبها ب ة
الست : ربنا يخليك يا باشا ويبعد عنك ولاد الحرام انا تحقق حلمي وابني عمل العملية ربنا يبارك في عمرك
مراد بتأثر ” ربنا يقومه بالسلامة
الست بدموع: انا حدعيلك في كل فرض في كل سجدة
ابتسم وحس بسعادة كبيرة كبيرة جدا اكتر من سعادته اما يدخل حسابه ملايين
خرج من المستشفى
قبل ما يركب سيارته تفاجأ بالبوليس
_ دكتور مراد السيوفي
مراد باستغراب : ايوة
_ حضرتك مقبوض عليك
مراد بصد.مة: افندم؟؟ مقبوض عليا بتهـ،/،ـمة ايه ان شاء الله انت عارف بتكلم مين
_ والله اللي اعرفه انه مقـ،ـ،ـبوض عليك بتهـ،/،ـمة التجـ،ـارة بالأعضـ،ـاء البشـ،ـرية
فتح عينيه عالاخر لدرجة انها حتخرج من مكانها وقال : تجارة بايه ؟؟ انت بتقول ايه
_ هاتوا
عمر : استنى يا استاذ ممكن نجيبوا في سيارته بلاش شوشرة .. انا عمر التهامي وكيل نيابة
بصله مراد ب ة وقاله : وكيل نيابة الله الله وجاي عشان تمسك عليا حاجة ولا ايه
عمر : حتفهم هناك
مراد : افهم ؟؟ افهم ايه انت تستغفلني شويا وبنت خالك شويا عملت ايه لكل ده يعني لو كانت تعالجت كنت حطول في عمرها ما كانتش حتموت مش كفاية انت.قام
عمر ركب في سيارته وخلاه يركبه وساقها عمر وصل مكتبه وطلب قهوة لمراد اللي تعب جدا مش حمل مناهدة
مراد: ريح نفسك وما تسألش مش حجاوب على حاجة وصي عليا باعدام وخلاص
عمر : مراد انا متابع من فترة الموضوع في بلاغات اتقدمت ضدك بس مافيش حاجة تأكد عليك لازم تثبت براءتك انا حاسس انك بربئ
مراد: مش حثبت حاجة يمكن ده عشان اخلص حق ناس رفضت اعالجها وديني السجن وريح دماغك متشكر يا عمر باشا
عمر : كفاية عبط بقى ومستقبلك انت لو سكت حتدمر نفسك مهنتك سمعتك
مراد بصله وفضل ساكت وبعد اما تعب عمر معاه سابه في المكتب ومشي
رن على سلمى ونزلته وتقابله عالبحر
عمر : انتي بتحبي مراد
سلمى : احم لا مراد قت.ل امي وانا بنت.قم منه وبس
عمر : مراد مالوش ذنب اي دكتور تعلم ودرس وتعب ليصير دكتور كبير اكيد كان في باله يكسب ما كانش في باله يكون سبب في موت حد وحتى لو عالجها كانت حتموت كفاية هبل
سلمى: انت عايز ايه
عمر ” عايز اطمن انك مش بتحبي
سلمى : ايوة مش بحبه
سلمى : طيب طمنتيني اصل ربنا خدلك حقك منه
قلبها وجع في رجليها وهمست بصوت يدوب مسموع : مراد في ايه
عمر : تقبض عليه بتهمة تجارة في اعضاء .. بشرية
ضربات قلبها زادت وصارت تنهج مسكته من الجاكيت وقالت بحدة: انت كدا.ب كدا.ب مراد في المستشفى مراد لا يمكن يعمل كدة
عمر : ليه مش هو قت.ل امك ممكن يكون ..
ردت بصرا.خ : مراد اطيب واحن حد في الدنيا لا يمكن يأذي حد انت كدا.ب بتكرهه ليه ليييه
سابته وفضلت تجري تجري وهو وراها سحبها وركبها في سيارته وراح المكتب وقبل ما تدخل اقنعي يثبت براءته لانه مش عايز يساعدنا
وقفت عالباب ومسكت نفسها وخبطت ودخلت كان مغمض عينيه اما شافها كانت وحشاه قد الدنيا فضل يبصلها وبس
بلعت ريقها وقالت : ازيك ؟؟ ليه مش عايز تساعد نفسك
مراد بضحك : وانتي عايزة تساعديني ولا جاية تشمتي
سلمى بدموع ؛ مراد عشان خاطري تكلم قول شاكك في مين التهمة دي فيها اعدام
مراد : مش ده اللي انتي عايزاه
هزت راسها بلا وقالت : انسى كل حاجة وفكر في نفسك دلوقتي
مراد : وانا حارد انت.قامك بانت.قام تاني اما اتحكم بسببك
سلمى ب ة: بسببي
مراد : اه بسببك اكيد اللي عمل كل ده عمله بانشغالي بالفترة اللي فاتت فيكي وفي تدميرك ليا
سلمى بدموع: لا ما تحملنيش ذنب زي ده
مراد : وانتي لما وجعتيني بدون رحمة وحملتيني ذنب ماليش فيه كان عادي
سلمى ببكاء شديد خلاه يتمنى يحض.نها بس : طيب انسى كل اللي فات وفكر قي نفسك دلوقتي
مراد بتصميم : لا
دخل عمر المكتب وقال : هااا وصلتوا ايه
سلمى : انا اللي كنت بساعد في سرقة الاعضاء في المستشفى مع دكتور تاني هرب دلوقتي ولما اختلفنا عالفلوس بلغت عنه هو ودكتور مراد عشان المستشفى بتاعته لكن مراد مالوش ذنب
ليس ذنبي ٥
اسراء هاني شويخ
سلمى: انا اللي كنت اتاجر.. بالاعض.اء بمساعدة دكتور تاني دكتور مراد مالوش ذنب
مراد ب ة : ايه الهبل اللي انتي بتقولي ما تسمعش اي كلمة يا عمر .. امشي يا سلمى وانا ححله
سلمى باصرار : عمر مش حيسمع مني حد تاني حيسمع مني مش حتتكلم حندخل السجن سوا مش انتي بتقولي بسببي
عمر : للاسف الاعتراف سيد الادلة وممكن تلبس فيها بجد
مراد ب ية: كفاية جنان وامشي
سلمى بتحدي ” حتتكلم ولا تستحمل تأنيب ضميرك اما تعدم
للحظة قلبه ارتعب فقعد بتعب وقال : عايزين تعرفه ايه
بدأ عمر يسأله اسئلة كتيرة وهو يجاوب كانت سلمى بتسمع له بكل تركيز واحيانا هيا اللي بتسأل ..
عمر بتفكير ” اممم مافيش اي دليل مين اكتر حد انت شاكك فيه
بص للي سرحانة فيه وبتفكر بتركيز جدا بعدها قالت : مراد انا عايزة فلوس
مراد باستغراب: فلوس ؟؟
سلمى : ايوة
اعطاها الفيزا وقالها تاخد اللي هيا عايزاه بعدها قالها ليه ؟؟
سلمى ؛ عندي خطة حلوة اوي
مراد بحدة: مالكيش دعوة في الموضوع لا من قريب ولا من بعيد البوليس حيتصرف
سلمى : ما تخافيش انا الفكرة اللي عندي هما اللي حينفذوها
بصلها بعدم ارتياح وقال: عشان خاطري خليكي بعيدة لو حصلك حاجة مش حاستحمل
قلبها دق بسرعة وعيونهم فضلت هيا اللي تتكلم وكل واحد فيهم يتمنى الزمن يقف
عمر : احم مش يلا
سلمى بخجل قالت خطتها وحاجات كتيرة استغرب مراد من ذكاءها مش ذكاء وحدة عندها ١٩ سنة
سلمى ” ما تقلقش يا مراد ان شاء الله خير
مراد : ان فضلتي بعيد عن الموضوع مش حكون قلقان
مشيت سلمى وهو ببص لاثرها بتعب ووجع نفسه يحض.نها نفسه تبقى مراته ليه الدنيا بتعمل كدة
تفاجؤوا بمظاهرات على باب المستشفى بتنادي باسم الدكتور انه برئ الناس دي كانت الناس اللي ساعدها مراد خلال الفترة اللي فاتت
عمر بابتسامه: عمر تعال بص
وقف مراد عالباب وشاف الناس محروقة عشان وبتش.تم البوليس
فرح جدا حس انه طاير كله ضيقه راح همس : متشكر يا سلمى انك فتحتي عينيا على كل ده
عمر : ناوي ايه بخصوص سلمى
مراد : ربنا يسعدها
عمر بضحك : يا راجل اتقدملها انا يعني
مراد بغيرة وعينيه صارت حمرا : تتقدم ؟؟ انت عايزني ااقت.ل هنا
عمر بضحك: مش انت اللي بتقول ربنا يسعدها
مراد بتهديد: حيسعدها بس وهيا مراتي
عمر بمكر : ايوة الورقة اللي مضيت عليها ابوها
بصله مراد ب ة رد بضحك : انت فاكرني عيل يعني حتمضي ابوها على ايه ..
مراد بعشق : لا تن.كح البكر حتى تستأذن انا حموت وتبقى مراتي انا حاسس اني طفل صغير عمري ما تعلقت في حد زيها بحبها لدرجة عمري ما تخيلت احب حد كدة عمر سلمى خليها بعيد عن موضوع القضية ان حصلها حاجة حموت بجد
عمر بابتسامه: انا مبسوط اوي انه بعد اللي شافته سلمى حتلاقي حد يحبها ويخاف عليها ربنا يسعدكو
مراد : الا صحيح انت مش قولت اخوها بالرضاعة
عمر بضحك : اعمل ايه خفت منك اضطريت اقول كدة بس والله هيا اختي وانا بحب بنت جميلة وحنتجوز
هز راسه وابتسم وهو بتخيلها جمبه بفستان الفرح معقول ممكن تسامحني يارب
بدؤوا يشتغلوا عالقضية بصمت لغاية ما قدروا يوقعوا الفاعل الحقيقي وهو فعلا دكتور ليه اسهم في المستشفى
كانت سلمى بتستنى بفارغ الصبر اعلان براءته
عمر : مبروك يا مراد دلوقتي تقدر تتفضل
هز رأسه وابتسم وقال : متشكر اوي يا عمر
عمر ” على ايه دي وظيفتي.. سلمى برة ما تيجي أقفشهالك
مراد : ازاي ؟؟
عمر : تعال بس
خرج مراد مع عمر
سلمى بلهفة: ايه الأخبار
عمر بحزن : للاسف القضية لبساه وحيتحكم
بصت لمراد ب ة وقلبها حساه حيوقف وقفت قدامه اوي ومسكت في الجاكيت بتاعه وقالت : مش حتتحكم انت برئ مش كدة
قربها منه خلاه حيغمى عليها امتى بقى خفيف كدة ليه معاه بيبقى طفل
عمر حسها حتوقع من طولها
عمر بقلق : سلمى مراد برئ وحيخرج دلوقتي اطمني
تعلقت في رقبته .ته بكل قوتها وصوت عياطها علي جدا
قلبه رجف ودرجة حرارته عليت اول مرة يحس كدة غمض عينيه ورفع ايده بتردد على ضهرها بس هيا مراته يعني حلاله ..
مراد : اهدي انا كويس والله حخرج
فضلت متسمكة في ايده وقلبه حيخرج من مكانه بيفكر هل فعلا حتبقى معاه ولا حتسيبه مش حيستحمل تسيبه
غمض عينيه وقال : يارب
وصلوا المستشفى تحت تسقيف الجميع انتبهت لليافطة اللي معلقها يوجد علاج للحالات الإنسانية
سلمى : من متى ؟؟
مراد: من يوم ما حسيت انك حتروحي مني عشان مبلغ تافه قولت مش حخلي حد يحس اللي حسيته .. احم ناوية على ايه يا سلمى
بصت ليه شويا وقالت : بتعرف انا فكرت لقيت انه كل حاجة بتكون سبب لحاجة يعني ماما كانت حتموت بس ماتت هنا عشان اشوفك واقابلك
ما فهمش هيا قصدها ايه هز راسه وسكت هو عايز يسمع كلمة وحدة بس : انها مش حتسيبه
سلمى : وانها تموت هنا كانت سبب انك تفتح عينيك وتساعد ناس كتير عايزة تتعالج ومش معاها يعني كل دي اسباب
عايزة توصله انها بتحبه بس للحظة الغباء كله سيطر عليه ومش فاهم حاجة بصلها وساكت هز راسه وقالها بصوت موجوع : ربنا يسعدك يا سلمى
سلمى لنفسها: ايه الغباء ده هو دكتور ازاي
لف راسه حيمشي نادته وقالت: هو انت دكتور فعلا ولا ضارب شهادة
مراد بذهول : ضارب شهادة ؟؟ ليه قلة الأدب دي
قربت منه وحطت ايديها بين ايديه وقالت بخجل: بحبك
الاخيرة
_ احم هو عرضك لسة موجود
مراد بعدم فهم : عرض ايه
سلمى بخجل ” عرض الجواز
للحظة استيعابه توقف ردلها بعدم فهم : جواز مين
سلمى لنفسها : ايه الغباء ده
سلمى: احم مش انت عرضت عليا الجواز
كل غباء الدنيا سيطر عليه بصلها وقال: مش فاهم
سلمى : هو انت دكتور بجد ولا ضارب الشهادة
مراد ب ة : ضارب شهادة ؟؟ ليه قلة الأدب دي
قربت منه وشبكت ايديها بين ايديه وهمست: بحبك
كان رد فعل مراد ابطئ من السلحفاة هو متخيلها انها قالت الكلمة دي
ضحكت على ته وريأكشناته وهو بحاول يستوعب قلبها رقص انه بحبها الحب ده كله
مراد بصوت خافت: انتي قولتي ايه
وقفت على أطراف رجليها وقربت منه وبا..ست خده وقالت تاني : بحبك بحبك اوي اوي
غمض عينيه يمنع دموعه اللي جريت ما استنتش منه يحض.نها هو يستاهل تعمل كل حاجة عشانه بعد اللي عمله مع ابوها
تعلقت برقبته وحض.نته وقالت : انا اسفة اني جـ،ـرحتك اسفة اني وجعتك انا بحبك اوي وان كان عرضك لسة موجود
زاد من ضمها لدرجة انها تألمت وقالها: العرض للاسف مش موجود
بعدت نفسها ب ة سحبها تاني وقال : لأني تجوزت
شهقت ب ة : ايه تجوزت هيا مين انا حقت.لها بايدي ليه يا مراد مستنتش
مراد بثبات : اوعي تقربي منها اللي يقرب منها اولع بيه
نزلت راسها وقالت ” ربنا يسعدك
مراد هو باصص ليها بعشق هو متأكد انه ما فيش حد قي العالم اسعد منه كان مستغرب انه ناس بتموت من الفرحة هو حاسس انه قلبه حيوقف
سحب ايدها للدرج اللي في مكتبه وهيا حاولت تسحب ايدها
سلمى بتماسك : لو سمحت سيب ايدي عايزة امشي
مراد بهمس: ولا عمري حسمحلك تمشي
طلع ورقة من الدرج واعطاها اياها
سلمى بوجع ” ده عقد جوازك … ربنا يهنيك
مراد ” سمعت انك قريبة العروسة شوفي اسمها كدة
بصت للاسم ومدت الورقة : ما اعر…
فتحت عينيها عالاخر وبصت في العقد تاني : سلمى طارق مسعد دي انا
سحبها وضمها بقوة عايز يدخلها جوة قلبه قال بنبرة حب : مش حينفع اصلا اتجوز وحدة تانية
سلمى بعدم استيعاب ” انا مراتك يا مراد
مراد بدموع: الله ما احلى الكلمة دي .. مراتك
سلمى: طيب ازاي
مراد: لما عرفت ابوكي عايز يسفرك يجوزك الفكرة نفسها رعبتني مضيته عالعقد بس كان لازم موافقتك عشان يصير شرعي … تتجوزيني يا سلمى
حطت ايدها على تمها توقف عياطها ربنا عوضها واستجاب لدعوتها بعد اما باباها سابها ووالدتها ماتت عوضها بمراد اللي بصت عينيه ليها بتقول قد ايه بيعشقها
سلمى ببكاء : انت عارف انا كنت أقرأ سورة البقرة يوميا لانها بتحقق اللي الواحد عايزه وكنت بقيم الليل دايما قبل الفجر بساعة وادعي ربنا يبعتلي حد يعوضني بس ربنا كريم اوي اوي عشان العوض كان انت
مسح دموعها وقال بحنان: وانا اوعدك حكون احن من الدنيا كلها عليكي بحبك اوي يا سلمى اوووووي
قرب منها اوي صار يتنفس نفسها وبا.سها بحنان
فتحت عينيها ب ة واغمى عليها
مراد ب ة: سلمى سلمى ايه
حملها وحطها عالكنبة وبدأ يوقفها
مراد : اقسم بالله طفلة .. حتجوز عيلة انا دي مش بعيد ان نمت جمبها تموت
ضحك على براءتها وبدأ يفوقها
سلمى : اااه يا دماغي
مراد : سلامتك يا قلبي
سلمى : ايوة افتكرت .. انت قليل الادب وانا مش موافقة اتجوزك
مراد بضحك : ليه انا عملت ايه
سلمى : عملت .. انت ازاي تت.. تت.
قرب منها اوي وقالها : تت ايه
سلمى بخجل: احم ابعد يا مراد
مراد : اسمي حلو اوي
با.سها تاني كانت في الأول خجلانة جدا لكنها سمحت ليه يعبر عن حبه
ضمها تاني وقال بسعادة العالم وهو قلبه حيطلع من مكانه: ايه رأيك الفرح الخميس
سلمى بذهول : النهادرة الاتنين
مراد : ايوة معاكي حق الخميس بعيد
سلمى ب ة: بعيد
مراد : حعملك أجمل فرح بكرة ليه استنى للخميس
سلمى بدموع: بس انا ما جهزتش حاجة ماما ما لحقتش تجهزني وما عنديش بابا ولا اخ
دق الباب ودخل عمر وقال : ولا اخ متشكر اوي يا سلمى
سلمى : مش قصدي يا عمر بس ..
عمر : بعد اذنك يا مراد انا حجهز سلمى والفرح الخميس
مراد في الاول غار عليها بس عشان ما تحسش انها لوحدها وافق
مراد: انا عايز النجف والسجاجيد وغرفة الاطفال و..
سلمى : حيلك حيلك وانت داخل بايه ان شاء الله
مراد: داخل في مجهودي ان شاء الله
ضحك عمر وقال ؛ وانا غيرت رأيي انا داخل على جواز انا مش اخو حد
سلمى بضحك : طول عمرك واطي يا عمر
عمر ” ربنا يخليكي اساسا عيب في حق مراد اما احط جنيه وهو ما شاء الله صاحب مستشفى ومعرض عربيات و…
حط مراد ايده على قلبه وقال : يخرب بيتك حموت من عينك امشي ياد من هنا
عمر : انا مش بحسد .. بنق بس
ضحكوا سوا ومراد حا.ضن كتفها وخدها ولف فيها كل المحلات تختار كل حاجة بس كانت خجلانة جدا
مراد : ينفع دلوقتي تعتبريني والدك ومسؤول عنك وتختاري كل اللي نفسك فيه
سلمى : انت كل حاجة نفسي فيها
مراد بهمس : بطلي كلامك ده لنتصل على عمر يخرجنا من الحبس بتهمة فعل فا.حش في الطريق العام
سلمى بابتسامه ” بحبك اوي
مراد : ده انتي مصممة بقى
سحبها وضمها بحب وقال : لو بتحبيني اثبتيلي
سلمى : ازاي
مراد : تختاري كل حاجة انتي عايزها .. بس والنبي كتري من ….
قال في ودانها كام كلمة خلتها تفتح عينيها عالاخر وقالت بصد.مة: انت انت مش مؤدب انت عايز الحاجات دي ليه احنا حننام كل واحد بغرفة
مراد بضحك: ايوة ايوة احلمي براحتك يا روحي ده انا بعد الثواني
قربت وشها من وشه وقالت : بحبك