منوعات

بقلم فاطمه عيد

 

الحلقه 1
مسحت علي خصلات شعرها و هي تشعر بالاحبـ,ـاط الشديد لقد تعبـ,ـت كثيرا و ذابت قدميها من كثره البحث عن عمل …
كانت تجلس غافيه في القطار المتجه الي المنوفيه حيث منزل امها كانت وحيده للغايه لا تعلم سوي امها و صديقه واحده!!
شخصان فقط في عالمها…
كانت مرتديه فستان اسود اللون رخيص الثمن و انساب شعرها السود القصير يكاد يلامس اكتافها و اغمضت عيناها مسترخيه في مقعدها و اخفت عن الجميع عيناها العسليتين
كانت (روح) تعيش مع امها و ابيها في المنوفيه و كانت الحياه جميله تمشي علي نهج رائع! لم تكن غنيه للغايه و لكنها تعيش بأرتياح الي حدا ما لم تكن تعرف سوي صديقتها هيام التي تربت معها منذ الصغر و كانت روح في العشرون من عمرها لم تدخل الجامعه اكتفت بالمرحله الثانويه و هذا نظرا لضيق الاحوال
و حدث ما نتوقعه جميعا توفي والدها و انقطعت النقود و هذا نظرا لان عمله غير ثابت و بلا معاش كان ذلك في الصف الاول الثانوي حين ربطت الام جأشها و بدأت في العمل بكل ما اوتي لها من قوه حتي دق بابها الكبر و العجز و المرض و تساقطت سجينه الفراش!!
و ها هي روح كل يوم تذهب للقاهره بحثا عن عملا لها و لا تجد…
ليس معها شهاده مفيده تنفع لهاي كانت تشعر بالضياع غير قادره علي وضع امها بالمشفي و غير قادره حتي علي علاجها و غير قادره حتي علي اعدا الطعام؟!
كلما تذكرت هذه الامور تقع باكيه لا تعلم ماذا تفعل؟
ووووووووووووف
و توقف القطار بصوته المدوي المعروف فنزلت منه منكسره لا تعلم ماذا ستضع لامها كي تأكله
دخلت روح الي المنزل في تهالك فوجدت هيام جالسه و امامها الطعام و هي تُطعم والده روح
هيام:-رووووووووح….تعالي كلي لقمه بقه
جلست روح بعينان ممتنتين لهيام علي انها اعدت الطعام
ام روح:-ايه يا حببتي لقيتي حاجه
روح:-لا يا ماما لا
هيام:-عندي شغل ليكي جامد اخر 3 حجات
روح:-همممم قولي
هيام:-عرفه سرايا احمد لطفي في القاهره ده اكبر رجل اعمال يعتبر يعني
روح:-لا معرفش
هيام:-ما علينا المهم يعني هما عوزين وحده مديره منزل
روح:-خدامه يعني؟
هيام:-لا يا عبيطه يعني مثلا تكوي اللبس و تحضريه و كده هو يعني…و احيانا ممكن تشتغلي
روح:-لا يا ستي
هيام:-و مش هتتطري انك تيجي كل يوم و تسافري هيبقي ليكي اوضه هناك
روح:-لا لامش موفقه
هيام:-حتي لو قلتلك اني وثقه في الناس دي و المرتب 2000 جنيه بحالهم ؟؟و لا و كمان هما قالو لوحده تدورلهم علي شغل و الوحده دي تعرفني و طلبتني انا بس انا بقه هسيبلك الشغل لاني مش محتاجاه
روح:-2000؟؟يا ربي…شكرا اوي يا هيام
ثم استدارت الي امها
روح:-اروح يا ماما؟
الام:-روحي يا حببتي ربنا يقدم الي فيه الخير
روح:-ياااااااااااارب
_______________________________
رأت تلك النافوره في المنتصف و الاشجار و الحديقه الواسعه بدت ضئيله للغايه في هذا المكان و تقدمت بخطوات ثابته تدق باب المنزل
فتح لها رجل جعلها تتذكر هذا الذي كان يظهر في الافلام قديما الذي يضع حزاما كبيره علي بطنه و يرتدي عبائه تملأها النقوش
الخادم:-اتفضلي…انتي الي جيه للشغل؟
روح:-هه؟انا؟…اه
الخادم:-طيب اتفضلي في الصالون
و قادها الي غرفه رائعه..رائعه مثل كل شيئ ينتصفها مصباح كبير من الكرستال يبدو في غايه الروعه نظرت الي العفش و المزهريات فلم تتماك نفسها و هي تشهق بانبهار
..:-احم…احم
استدارت بسرعه الي مصدر الصوت فوجدت سيده تبدو عليها الهيبه
…:-انا دولت عمار صحبه البيت ده كله
روح:-احم…اهلا و سهلا…انا اسمي…
دولت:-روح….20 سنه….المنوفيه
روح:-ههه اه
دولت:-لازم تكوني سريعه…صبوره…صوتك واطي …و اهم حاجه…
نظرت لها باستحقار
دولت:-مظهرك قدامي
شعرت روح بالخجل من فستانها الاسود المهترئ بينما اشارت دولت لروح كي تأتي ورائها فتبعتها نغم في خطوات واسعه كي تلحق بها و وقفت بها في ردهه كبيره تملأها الصور فشعرت روح و كأنها في قصر من قصور العثمانين
دولت:-انا بتكلم!
روح:-هه؟اسفه
دولت:-لازم تنتبهي
روح:-حاضر
دولت:-الصوره الاولي دي لصاحب السرايا احمد لطفي و ده بقه مش بيعد كتير في البت ديما في باريس و لما يكون موجود لازم تشرفي علي الخدم علي انهم يقدموا القهوه و الجرنالي الساعه تسعه الصبح..بس !!اظن الموضوع بسيط
ثم انتقلت الي صوره اخري
دولت:-دي انا طبعا…و لما هحتاجك هندهك اهم حاجه ان كل يوم الاقيكي عند اوضتي الساعه سبعه الصبح بتطلعيلي لبس و بتكويه و بتحضريلي الميكياج و بس
روح:-طب و انا عرف زوق حضرتك منين؟؟
دولت:-كل طقم علي شماعه الموضوع مش محتاج زكاء
روح:اه…اه
دولت:-و دي بقه وداد…
روح:-ههههه بحب الاسم ده جدا
دولت:-لما نكون بنتكلم مفيش هزار و لا تقطعني
روح بخجل:-اسفه!
دولت:-نفس الكلام تخرجي من اوضتي علي اوضتها
روح:-هممم
دولت:-و دول توأم ساندي و فادي عندهم ست سنين و دول بقه من بعد الفطار من مسؤليتك انتي!!
روح:-بس انا مش مربيه و….
دولت:-هتكوني مربيه لفتره اسبوعين لغايه ما المربيه الي بيحبوها تولد و كده و متخفيش هيزيد مرتبك
روح:-انا كنت..
دولت:-خلصنا!!
دولت:-ده ابني الكبير..ادهم…لازم الساعه تسعه تكوني كوياله هدومه و محضراها زينا بالظبط….اظن ان الموضوع سهل و حتي ميستهلش شلن يعني 2000 جنيه كتير احمدي ربنا و التزمي باخلاق البيت و مواعيدها الدقيقه تسعه بليل لازم تدخلي اوضتك زي باقي الخدم
روح:-انا مش…
دولت:-عرفه مش خدامه…..بس اصدي يعني زي كل الشاغلين عموما حتي الطبخين..زاه و علفكره هيكون معاكي مفاتيح البيت كله عشان لو في مشكله و انتي مسؤله عن كل الخدم يعني لو حد عمل حاجه غلط و انتي معرفتيش و قلتيلي انتي الي بتتعقبي
روح:-تمام ماشي كل يوم من الساعه خمسه الصبح هتلاقيني صحيه
دولت:-تمام تعالي اوريكي اوضنا بقه و اوضتك
صعدوا الي الدور الثالث و رأت روح كل الغرف
ثم نزلوا الي الدور الثاني
دولت:-هنا اوض كل العاملين و انتي اوضتك دي اول اوضه و مفتحها في وسط المفاتيح الي معاكي و فيها مفتاح تاني من جوه و الدور الي فوق اوضنا زي ما شفتي و الدور الي تحت للمغسله و صلات الرياضه و الحجات دي فهمتي يا رنا نظام البيت
روح:-انا روح مش رنا يا هانم
دولت:-ايا كان اه صح حاجه كمان قبل ما تدخلي اي غرفه تخبطي خبطتين و تستني دقيقه حتي لو محدش اجابك ادخلي علطول زي ما كله بيعمل….و لو حد قالك لحظه او مش دلوقتي تمشي فهمه؟
روح:-حاضر
دولت:-انتي معندكيش غير اللبس ده؟
روح:-لا عندي
دولت:-البسي اي حاجه غير الاسود
روح:-بس…
دولت:-سمعتيني…و دلوقتي يالاروحي اقفي في المطبخ و تنقلي في البيت و رقبي الخدم و لازم في جيب مريلتك الي هتلاقيها علي سريرك تحطي المفاتيح و متسبيهاش ابدا…وقبل كده روحي غيري
روح:-حاضر
و بدأت روح مرحله جديده تماما من حياتها في هذه السرايا
.
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
الحلقه 2
.
.
ارتدت روح تنوره طويله للغايه اطول حتي منها شخصيا!لونها اسود و ارتدت بلوزه ذات اكمام طويله لونها احمر و وقفت امام المرآه رفعت شعرها فلم يعجبها فحررته مره اخري و ارتدت المريله الخاصه بها و وضعت المفاتيح في جيبها و خرجت ما ان فتحت الباب حتي وجدت امامها خادمه او كماريرا
الخادمه:-انتي مديره المنزل؟
روح:-انا؟ايوه اه انا روح و انتي
الخادمه:-مي
wثم نظرت الي ملابس روح
مي بضحك:-اده؟
روح:-ايه؟
مي:-واضح ان دولت هانم مقلتلكيش ان المفروض تلبسي حاجه ع الركبه و ده نظام كل الي الشاغاين
روح:-و انا اجيبها منين دي
مي:-هممممم تعالي اقلك!
____________________________
خرجت روح و مي من غرفه الاولي و روح تشعر بالخجل من تنورتها التي كانت علي ركبيتيها تماما
مي:-مش كده احسن؟
روح:-لا…و بعدين انتي قصتيلي الجيبه اعمل ايه بقه دلوقتي
مي:-اسكتي بس يا ستي و شمري الكم شويه و لمي شعرك لورا
فعلت روح ذلك و وجدت نفسها اصبحت جميله اللغايه
مي:-انا ورايا شغل فوق عوزه حاجه؟
روح:-لا باي شكرا يا مي
صعدت مي و شعرت روح بالحيره ماذا تفعل و اين تذهب و قررت ان تصعد لاعلي تتفقد الخدم ثم نزلت لاسفل و مر اليوم ثقيلا مملا للغايه
كانت دولت هانم في تمام السابعه مساء تجلس امام التلفزيون بغرفتها فدقت روح الباب دقتين و انتظرت قليلا ثم دخلت
دولت:-هممم في مشكله؟
روح:-لا بس كل الخدم خلصوا شغلهم ينفع …ينفع اخرج في الجنينه
دولت:-ايوه بس لازم تدخلي تسعه اوضتك
روح:-حاضر
و خرجت روح و هي تدري كااطفال بحماس الدنيا كي تذهب الي الحديقه و اثناء نزولها علي الدرج شعرت بنفسها تصدم بجسم ثقيل للغايه ثم ها هي ذا تقع و مجرد تخيلها ان تقع من فوق هذا الدرج يصيبك بالذعر و لكنها شعرت بيد فولاذيه تحيط بخسرها و تجذبها الي اتجاهها
*ظلت نبضاتها تتلاحق انها لا تصدق انها ها هي ذا بخير!
و رفعت عينها لتجد هذا الشاب الواقف امامها الشعر البنب العينين الخضراوتين و الغاضبتين ايضا
ادهم:-انتي مجنونه صح؟
روح:-أ…حضرتك ادهم باشا؟
ادهم:-انا زفت باشا….حد يجري كده؟؟خخير البيت بيولع مثلا؟
روح:-لا و الله بس….
ادهم:-انتي مين اصلا؟
روح:-انا روح مديره المنزل الجديده
قال ساخرا:-مديره منزل مجنونه حد يجري في السرايا
و فجأه اكتست عينيه بقسوه غريبه
ادهم:-بقلك ايه البيت ده ليه شروط و من اهمها الادب يعني احنا في غنا عن حد قليل الادب و محدش فاضي يعلمهولك و يتريت تبصي في المرايا حضرتك عندك حوالي خمسين سنه و عيب الي بتعمليه ده
نظر لها من اعلي لاسفل متفحصا ثم دفعها يمينا
ادهم:-اوعي كده
ترقترقت الدموع في عينيها علي كلماته و قررت انها لن تذهب الي الحديقه
و دخلت غرفتها((انا؟؟انا قليله الادب؟؟و عندي حوالي خمسين سنه؟؟بصراحه انا هبله اوي بس اعمل ايه عمري ما شفت كل ده عمري ما تخليت اني ادخل حنه زي دي يا ربي بقه انا كان شكلي سخيف اووي انا بجري زي الهطل كده))
ذهبت روح في نوم عميق في تفكيرها لحال امها و احوال هيام و استيقظت في السادسه و دخلت لتأخذ حماما و ارتدت نفس تنوره البارحه و لكن ارتدت عليها بلوزه زرقاء نصف ذراع مثلثه من الامام كانت تخجل ان ترتديها لكنها كانت تبتدو جميله ثم ارتدت المريله و صففت شعرها الي ((دلين حصان ملقتش غير اللفظ ده))
و وجدتها السابعه الا عشره فهرعت الي غرفه دولت هانم
و لكنها لم تستطيع الاصراع فقد ارتدت حذاء ذو كعب عالٍ كان كل العاملين يرتدونه اسود اللون
و دقت ع الباب دقتين ثم دلفت للغرفه
دولت:-كويس…في معادك بدايه مبشره يا روح
روح بسعاده:-اشكرك
دولت:-بس البنات المهذبين مش بيجروا في البيوت
روح بخجل:-انا…انا….
دولت:-ايا كان يلا طلعيلي الفستان الازرق بسرعه و اكويه و طلعيلي الجزمه الزرقه و اي كوليه عقبال ما استحما و بلغيهم تحت يحضروا الفطار ليه و يجبوه هنا انا داخله استحمه
روح:-حاضر
دخلت دولت هانم الي الحمام و كوت روح الفستان لكنها وجدت ان الحذاء الازرق سيجعلها كالخرزه الزرقاء فحضرت لها الحذاء البيض و كوليه ابيض و طرحه بيضاء و خرجت تبلغهم بأمر الافطار ثم ذهب الي غرفه وداد و كانت المره الوالي التي تري فيها وداد تلك
كان لها نفس شعر ادهم البني و لكنه كان طويلا و العينان الخضراوتين
وداد:-انتي مديره المنزل
روحك-ايوه اسمي روح
وداد:-اسم جميل
روح:-شكرا يا انسه اطلعلك ايه؟
وداد:-اي حاجه ع زوثك انا استحميت خلاص
روح:-طب حضرتك ريحه فين؟
وداد:-الجامعه….انتي مش بتدرسي؟
روح:-لا جبت مجموع حلو في ثانوي لكن مطملت جامعه كام لازم اشتغل عشان ماما
وداد:-و عندك كام سنه
روح:-22
وداد:-و انا كمان صدفه لطيفه
لم تجيب روح لا تعمل ان كانت شعرت بالغيره ام لا لكنها تساءلت ماذا فعلت هي في دنياها لتعمل لدي فتاه في مثل عمرها و لا تكمل درساتها..حلمها…عمرها…مستقبلها ما الفرق؟؟
و لكنها استغفرت ربها و تمنت السعاده للجميع
روح:-عوزه حاجه تاني؟
وداد:-مالك؟مدمعه ليه؟
روح:-ايه؟؟تلاقيه تراب
لم تقتنع وداد بحديثها فحاولت روح تغير الموضوع
روح:-عرفه يا هانم انا متشوقه جدا عشان اشوف اخوات حضرتك
وداد:-ادهم؟
روح:-لا قصدي الاطفال
وداد:-هما مش اخواتي….
روح:-احم……..يعني….؟؟
وداد:-بصي يا روح هقلك حاجه بس مجدش من الخدم عرفها و انتي كمان متقليش لحد
روح:-سرك في بير يا وداد هانم…
وداد:-بصي
.

الفصل 3
.
.
وداد:-ادهم عنده 32 سنه و مش عايز يبدأ حياه جديده بعد الي حصل لانه و هو عنده 23 سنه حب وحده اوي و اتجوزوا و خلفوا التوأم دول و بعدها ماتت بعد الواده باسبوع و من سعتها مش بنشوف ابتسامه ادهم غير و هو مع ولاده
روح بعيون دامعه:-يا ربي!حاجه فظيعا لكن لما كنت بتكلم مع دلوت هانم مقلتليش
وداد:-هو مش حابب حد يعرف
روح:-بس حضرتك..!
وداد:-خليه سر بقه…بس تعرفي..مراته ديه كانت عامله زي العصفوره مخليه البيت كله سعاده و بتنكش فينا كلنا و بتحب كل الناس الابتسامه دي عمرها ما بتفارق شفتها ابدا!و من يوم ما ماتت و البيت كله كئيب محدش من الخدم يجرأ يضحك بصوت عالي و مقلين علي نفسنا و انا ع قد زعلي ع موتها ع قد حزني علي الي ادهم فيه
روح:-انا يسعدني اوي انك فتحتيلي قلبك يا وداد هانم و اوعدك ان الكلام هيفضل سر بينا
وداد:-شكرا اوي يا روح
ظلت وداد مع روح كثيرا يتحدثان كأدقاء غير مراعين الفرق الاجتماعي الشاسع و فجأه نظرت روح الي ساعتها
روح:-يا نهار اسود!
وداد:-ايه
روح:-المفروض اروح لادهم باشا
وداد:-ههههههه طب روحي ده بيكره الواعيد الي مش مظبوطه
و اثناء هرولتها الي غرفته قابلت دولت هانم فوقفت امامها محييه
دولت:-علفكره مبحبش حد مينفذش الاوامر بتاعتي…بس ده ميمنعش ان زوقك تحفه و ان الابيض مع الازرق حلوين
ابتسمت دولت و هي تغادر كما ابتسمت روح بسعاده و تقدمت من غرفه ادهم و دقت مرتين و انتظرت ثم دخلت
ادهم:-بدري!
روح:-صباح الخير يا ادهم باشا بس انا اسفه جدا و الله
ادهم:-انجزي
القي لها قميصا و هو يقول
ادهم:-اكويه
اخذته و انطلقت تفعل ما امرها به ثم ناولته القميص باحترام
روح:-اتفضل
ادهم:-تقدري تمشي
غادرت روح و هي تغلق الباب خلفها و بعد قليل رأته يفتح باب غرفته و يغادر سريعا
مي:-روح روح بقلك
روح:-ايوه
مي:-انا عرفه انك الي مني في الشغل و عرفه ان مينفعش الي هقوله بس النهارده بابا دخل المستشفي ممكن تخدي دوري محدش راضي و كلو عندو شغل
روح بتررد:-طب و ايه هو شغلك؟
مي:-المفروض اني اروق اوضه ادهم باشا و اوضه الولاد الصغيرين
روح:-م….ماشي مش مشكله
ضمتها مي قائله:-
-شكرا بجد شكرا
و غادرت سريعا
نظرت روح الي ساعتها فرأت انه بقي ساعه ال ربع علي معاد مراعاه الطفلين فقررت ان تنظف غرفه ادهم ثم تذهب الي الاطفال و تراعهم و هي تنظف غرفتهم في آن واحد
و دخلت الي غرفته و انطلقت تنظفها ببراعه شديده و رأت شيئ في غرفته لم تلاحظه قط كانت تلك الخزانه التي تكون في الحائط و هي عباره عن خزانه مثل غرفه صغيره يوضع بها الملابس و حقائب السفر و هذه الاشياء فقررت ان تنظفها من الداخل
روح في نفسها:-ايه الاسراف ده!دولاب في الحيطه و كمان دولاب عادي!
قالت ذلك و هي تفتحه
جاء ادهم كي يركب سيارته فتذكر انه لم يأخذ مفاتيح السياره فظفر بضيق و هو يعود مسرعا لغرفته و بمجرد ان فتحت روح الخزانه فأقتحم ادهم الغرفه و نظر لها نظره حاده جعلتها ترتعب من رأسها حتي اخمص قدميها
روح:-انا…مي …ابوها تعبان فأنا بنضف بدلها
ظل ناظرا اليه نظره ثاقبه
روح:-هو في مشكله
اقترب منها بهدوء صارم و اغلق الخزانه و هو يصرخ في وجهها قاءلا
-انتي واضح انك اتعديتي حدودك انتي ازاي تفتحي الدولادب ده اسمعي يا بت انتي احنا بنجيب خدمين زيك عشان يريحونا بس واضح انك متعبه
روح:-انا مش خدامه
بسخريه:-لا العفو يا هانم!
لم تتحمل روح اكث من ذلك و شعرت بقلبها يتمزق انها رضت كل هذا الذل من اجل امها و بدون وعي دفعته و هي تبكي خارجه ووجدت الخدم يشاهدونها و هم يحدجوها بنظرات ساخره بعض الشيئ ركضت علي غرفتها باكيه تلملم اشيائها..
.
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
الحلقة 4
.
.
اثناء ما كانت روح تلملم اشيائها توقفت فجأه و هي تفكر:-
-ايه يا روح انتي بتعملي ؟واضح انك اتجننتي لتكوني فكره ان في حد هيجي يراضيكي يعني و لازم تعترفي بالواقع انتي مجرد خدامه و بس خدامه و مش كل ما كبريائي يوجعني هلم حجتي و همشي ماما بتاكل علي حساب هيام و تعبانه و لازم اجبلها فوس و دول الفين جنيه بحلهم يعني هتحمل اي شيئئ حتي و ان كان المتعجرف ده
تنهدت روح و قررت ان تنتظر ان يمشي ادهم كي تكمل عملها بجد و ان لا تعبأ ثانيا بأحد
خرجت خارج غرفتها فلمحته ينزل متعجلا علي الدرج و لمحها هو ايضا و هي تجفف دموعها
ادهم في نفسه:-بس انا عمري ما تسببت في بكاء حد او جرح مشاعر حد….الله؟ و انا مالي هيه كل حاجه تعيط و بعدين انا منبه علي كل الخدم و الشغلين محدش يجي جمب الدولاب ده….بس انا كنت عارف انها جديده و مكنش ينفع اطلع فيها كده قدام الكل و بعدين ي فعلا مش خدامه…..و بعدين بقه ما تغور في داهيه انا مالي انا مبحبش حد يجي جمب حجتي الخاصه…هفففف انا شاغل بالي ليه طز بقه!
صعدت روح الي غرفه ادهم و نظفتها و لم تفكر حتي مجرد التفكير في النظر الي تلك الخزانه و تجاهلت فضولها الجارف
و بعدما انتهت قررت ان تذهب للطفلين اولاد ادهم و هذا ما لا يعرفه احد غيرها و العائله كانو آيه من الجمال لهما شعر اسود و عينان خضروتين و يشبهان بعضهم للغايه يبدو انهم في الخامسه من العمر
ساندي:-نتي مين؟
فادي:-اها انتي مين؟
انخفضت روح معتمده علي قدميها و هي تنظر لهم بابتسامه واسعه
روح:-انا اسمي طنط روح
ساندي:-خوخ؟
روح:-هههههه لا يا حببتي روح
فادي:-فوح؟
روح:-((استغفر الله العظيم و بعدين بقه)) يا حبايبي رووح رووووووح
نظرت لها ساندي بطريقه طفوليه بريئه غير قادره علي نطق اسمها و كذا فعل فادي
روح:-همممم طب عندي حل…اسمي طنط رورو
ساندي بضحك:-رورو
فادي:-هههههه
روح:-((العيال دي هبله؟)) ههههه حلو كده؟
ساندي&فادي:-اه
روح:-طويب!بصو بقه انا هقعدكوا علي سريركوا و هروق و العب معاكو موفقين؟
ساندي:-انا عوسه اسأل سؤال
روح:-عوسه؟؟هههه أسألي
ساندي:-انتي جتيته؟
روح:-هههه اه جديده
ساندي:-طب…ماما فين؟
فادي:-ايوه ماما فين؟
ساندي:-كل ما نسأل حد مش يقول
شعرت روح بالحيره
روح:-هسأل باباكو و هقلكوا
فادي:-لا لا
روح:-اييييييه؟
ساندي:-ضلبي كبل كته((ضـ,ـربني قبل كده))
روح:-((قال يعني هسأله بجد))خلاص ماشي بكره هقلكوا بطرقتي
و بعدما انتهت روح من تنظيف غرفتهم جلست معهم و اخذوا يلعبون و شعرت بأنها طفله بينهماو قد مر الوقت بسرعه رهيبه معهم و لم تشعر قط بالملل حتي جاءت السابعه مساء
روح:-يالا معاد تروحو السرير
فادي:-هفففف سويه كمان يا طنط رورو
ساندي:-اه و النبي
روح:-مش هينفع عشان تيته بتعاتكوا متزعقليش
فادي:-انا اكره تيته
ساندي:-و انا
روح:-تؤ..تؤ اوعو تقولو كده تاني
ساندي:-انتي هتكوني مولبيه بتاع انا؟
روح:-اها لغايه ما بتاعتكوا تيجي
فادي:-هففففف…دي شليله و مش بتخلينا نلعب و بنفضل سكتين من ساعه ما ماما مشيت و احنا كده لغايه ما انتي جيتي
روح:-يا حبيبي!
ساندي:-علفه يا ابله رورو؟
روح:-همممم؟
ساندي:-انتي شبه ماما خالص كانت عامله زيك و بتعد تلعب معانا و نتنطط كده
جاءت روح كي تتحدث فوجدت الطفلان ينظرون الي ما خلفها برعب شديد ثم يركضون الي فراشهم سريعا فاستدارت لتجد ادهم يرمقها بنظره قاسيه ودت لو ان تختبئ هي الاخري!
الا انها قامت و عدلت هندامها و رسمت ابتسامه:-
-مساء الخير
ادهم:-تعالي لحظه بره!
قالها آمرا و خرج فذهب و قبلت الطفلان و غطتهما و اغلقت الانوار و خرجت لتجده واقفا يرمقها بنظرات عصبيا اكثر قسوه عن ذي قبل
روح:-خير
ادهم:-مين قالك ان دول ولادي؟
روح:-….
ادهم:-وداد مش كده؟
روح:-لا! ده انا استنتجت كده لما قالو تيته علي دولت هانم
ادهم:-اسمعي بقه!…الهبل الي كنتي بتعمليه جوه ده مينفعش انتي تعدي و هما يلعبوا لوحدهم انتي بس عينك عليهم فهمه؟
روح:-لا!
ادهم:-نعم؟
روح:-هما كانو مبسوطين اووي و حرام كده دول اطفال و انا كنت مبسوطه عشان…
ادهم:-عشان قالو يا ماما صح؟انتي عوزه تعلقيهم بيكي و بعدين تطلبي مرتب اكبر من حقك استغلالا للموقف
روح:-شكرا يا ادهم باشا علي اعتقادك بس لا! انا كنت مبسوطه عشان هما سعداء لكني بعد كده هنفذ طلب حضرتك
و استدارت مغادره
روح:-أ…ادهم باشا؟
ادهم:-ها؟
روح بأبتسامه:-شكرا عشان امبارح انقذتني قبل ما اقع
ادهم:-هففففف يارتني سبتك
ثم دخل غرفته و اغلقها بحده
روح:-حتي الشكر معرفش يرده
.

الحلقه 5
.
.
مر اليوم التالي دون حدث يذكر في الصباح و ظلت روح تلعب مع الاطفال و كأن ادهم لم يأمرها بأي شيئ
**عاد ادهم من عمله في السابعه و النصف و استمع الي و فجأه راوده ذلك الشعور بالحزن و المراره فشعر بالحنان و الاشتياق الي زوجته فقرر ان يدخل لهما ففتح الباب بهدوء خشيه ان يكونا نائمان
فوجد روح و قد خلعت عنها المريله الخاصه بالعمل و كذلك حذائها كانت تحمل ساندي و تدور بها و ساندي غارقه بالضحك
فادي:-و انا كمان يا رورو و انااااااااااااا
فخفضت ساندي و حملته و ظلت تدور به و هو يضحك و ساندي تدور وحدها علي الارض و قد تناثر شعرها((اتنكش يعني)) و هي تضحك بهستريا
لم يري طفلاه بهذه السعاده قط !
**اخذت روح تدور تدور تدور و فجأه لمحت ادهم فتوقفت فجأه
فادي:-لا كملي يا رورو اسمعني ساندي اكتل؟
لم تجيب روح و هي تنظر لادهم و تفرك يديها بخوف
الا انه لم ينظر لها او للاولاد بل نظر ارضا و هو مستند الي الجدار و مبتسم و بالطبع كان من السهل معرفه فيما يفكر؟!
ارتدت روح حذائها ذا الكعب المرتفع و المريله في سرعه و انكمش الاطفال في فراشهما
روح:-احم!…ادهم باشا؟
صارحت نفسها انها لم تري ابتسامه مثل ابتسامته ليته يبتسم دوما!
ادهم:-احم…مساء الخير
انتبهت من شرودها
روح:-مساء النور يا باشا
تقدم ادهم نحو فراش الاطفال و قبلهما برقه شديده و شعر بأختلاجه قلبه كم يشتاق الي زوجته كانت ملاكا بالمعني الحرفي
لم ينسَ قط يوم تعرفهما ببعض كان هو ادهم اخر ادهم مرح يحب الفتيات كثيرا و كان يعرف الالاف الا عندما جاءت هي كالحلم الجميل في منتصف الكوابيس المميته! حلم جميل لكن سريع للغايه حلم جاء في لحظه و انتهي في لحظه اخري
حلم جاء لادهم الشاب المتهور و جعله شاب يحي الحياه و محترم و يعتمد عليه ثم تركه مقتولا رجلا بلا ملامح محدده اصبح في الثانيه و الثلاثون و لا يريد الزواج اصبح لا يعلم هلي كره اولاده لانهم يذكروه بأمهم؟!
ام يحبهم اللغايه؟
روح:-عن اذنك!
ادهم:-لا ثواني..عيزك…تعالي اوضه مكتبي بعد ما تنيميهم
و غادر و هي تشعر بالخوف الا انها حكت لهم قصه و اغلقت الانوار و خرجت و السؤال هنا:-اين هي غرفه مكتبه تلك؟
و تذكرت روح نظام المنزل غرف الخدم في الطابق الثاني و غرف اصحاب المنزل في الكابق الثالث و لكن لم يحدثها احد عن الطابق الرابع؟؟! و الطابق الاول هي غرف الرياضه و التنس و…الخ
روح:-اكيد اوضه المكتب في الدور الاول مع الاوض الغريبه دي
و لكنها لم تجدها فقررت ان تصعد للطابق الرابع لكنه كان خالي و لا يوجد به اي مصابيح او يوجد و لكن تالفه فتحت الابواب فوجدت حمام و مطبخ و غرفه نوم رائعه و غرفتان اخران منها غرفه مكتب و لكنها كانت مظلمه و لا يوجد بها مصابح
روح:-احم!…في هنا حد؟في هنا حد؟؟ادهم باشا؟
تقدمت بضع خطوات في الظلام
روح:-اكيد في نور
وضع احدهم يده علي كتفها
روح:-آااااااااااه
توقفت و ملامح الرعب علي وجهها
ادهم:-بتعملي ايه هنا؟
روح تاخذ نفسا عميقا:-اسفه عشان صوت انا اعده ادور علي اوضه المكتب و اخيرا لقيتها
ادهم:-انتي غبيه صح؟…يعني هعد في اوضه ضلمه؟؟و بعدن حسك عينك تقربي من الدور ده تاني..لحظي ان غلطاتك بتكتر
روح:-غلطات؟
ادهم:-عشان جديده لكن مكنين اياكِ تهوبي نحيتهم الدولاب الي في اوضتي و الدور الرابع
روح:-احم…حاضر اولا فين اوضه المكتب؟
ادهم:-جوه اوضتي مش محتاجه ذكاء اتفضلي ورايا عشان انا بدأت اتختق منك!
مشت خلفه لا تعلم لما ارتسمت علي شفتاها ابتسامه؟
دخلت غرفه مكتبه فبدأ حديثه و هو مشغول بالبحث عن ملف معين
ادهم:-امبارح امرتك متلعبيش معهم صح؟
روح:-انا…انا…
ادهم:-سيبك من الي قلته ده…هما اطفال و ملهمش زمب و اشكرك جدا انك بتحفظي عليهم
روح:-لا شكر علي واجب هما قمامير اوي هما شبه الهانم الله يرحمه مش كده؟
كانت مبتسمه بثقه و ود و لكنه نظر لها نظره مرعب و اخذ يتقدم منها بخطوات بطيئه و هي تعود الي الوراء بخوف
ادهم:-انتي ازاي تجرؤي و….
كانت ترجع الي الوراء حتي استندت علي مكتبه طويله تملأها مراجع كبيره و من اثر الاصدام بها شعر بكتاب كبير يقع علي رأسها فوقعت ارضا صارخه فأقترب منها ادهم بسرعه
ادهم:-روح؟
روح:-آاااااااااااااه
و بدأت في البكاء كالاطفال فخشي ان يسمع احد بكائها و يأتي و يتسائبون ماذا حدث و هو لا يحب ذلك فجلس جانبها علي الارض
ادهم:-هشششش هششششششش لو سمحتي
و هي تغلو في البكاء مما استفزه للغايه فوضع يده علي فمها
ادهم:-بس بقه!
و هنا لمح ذلك الدماء الذي علي رأسها
ادهم:-راسك بتجيب دم!
بكت اكثر و لكن يده كتمت هذا البكاء
ادهم:-هششش بقه ارجوكي انا مبحبش حد ي…هفففف
هدأت تماما فسحب يده بهدوؤ و هو يقف فحاولت ان تقف و رأسها ثقيله فأسندها ادهم بطريقه وديه دون ان يلاحظ ما يفعله
ادهم:-وحي اوضتك خلاص مش شغلك خلص؟
اومأت برأسها نعم
ادهم:-طيب روحي نامي و حطي مكرمكوم
روح بصوت واهن:-شكرا
كانت رأسها تألمها بشده الا ان تفكيرها كان يصارحها بحنيه الشديده و كم تتمني ان يحدث هذا ثانيا
*جلس ادهم خلف مكتبه و رفع يده ليجد دموعها التي نزلت علي يده لا تزال عليها فأبتسما رغما عنع و هو يشعر بأنها تبتدو كطفله حقيقه خاصه بعد ان رأها مع اولاده!
و يبدو انا هناك بعد التطورات الا تلاحظون ذلك و لكن لا يزال ينقصنا بعذ المشكلات فلا يرتاح احد ابدا ام ماذا؟
.
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
الحلقه 6
.
.
فتحت روح عينيها في الصباح علي هتاف في الخارج و زعيق قامت تنظر في الساعه
روح و هي تنتفض:-يا نهار اسود!!8!!
قامت سريعا من فراشها و خرجت لتجد في وجهها دولت هانم
تخيلو معي المشهد((روح واقفه بفرده شبشب وحده و بجاكه النوم الغريبه المكرمشه و شعرها مش متسرح و عنيها مغيمه و الساعه 8))
دولت:-يا اهلا بالهانم احنا الي نصحيكي من النوم مش كده؟
روح:-انا اسفه اوي و الله المنبه مرنش و معرفش ايه الي حصل و انا اصلا نيمه بدري و الغريب اني مصحاش انا اصلا….
دولت:-مفيش اعذار!انا فهمتك نظمنا و انتي مش ملتزمه و لعبيه…براااااااا مش عوزه اشوف وشك تاني
قالت روح متوسله:-
-و الني يا دولت هانم انا اسف و الله ما هتحصل تاني ابدا
دولت:-كلمه وحده مشفش وشك في السريا!
ادهم:-ماما!
استدارت دولت لادهم وفي وسط هذا كله تمنت روح لو ان ادهم لم يراها بهذا المشهد
دولت:-نعم
ادهم:-روح الاولاد بيحبوها سماح المره دي الكل لي اخطاء و بعدين امبارح وقع علي راسها كتاب تقيل بسببي! و هي نعذوره
غادرت دولت بصمت فنظرت روح الي ادهم بامتنان
روح:-شكرا اوي وي يا ادهم باشا
اادهم:-انا قلت الحق مبدفعش عن حد سمعه؟
و غادر
روح مغمغمه:-يا حول الله العيله دي معقده اوي
دلفت روح الي غرفتها و ارتدت تنوره قصيره كحليه اللون و جديده اشترتها لها مي كهديه و ارتدت قميص نصف ذراع ابيض اللون و وضعت مريله كحليه و تركت شعرها محررا و الحذاء ذو الكعب العالي و صعدت الي غرفه وداد
روح:-صباح الخير يا وداد هانم
وداد:-هههه رورو عامله ايه تعالي بقه طلعيلي اشيك لبس في الدولاب
روح:-حاضر
وداد:-انتي سخيفه اوي يا بت
روح:-خير يا وداده هانم
وداد:-مش تسألي ليه؟
روح:-ههه ليه؟
وداد:-هقابل احمد…و ده قصه طويله اعدي بقه كده
جلست روح علي الارض
وداد:-هفففف ايه جو فاتن حمامه ده قومي اعدي جمبي علي السرير
روح:-لكن..
وداد:-و بلاش هانم بيني و بينك خليها دودو…روح و الله عيزاكي تكوني صحبتي قبل اي شيئ
استغربت روح كثيرا فقد كانت وداد مختلفه عن الجميع
جلست وداد الي جانبها علي الفراش
روح:-قولي يا…هههههههههههه دودو
وداد:-احبك كده
روح:-هههههه شكرا
وداد:-بصي احمد ده ابن خالتي و كنت بحبه اوي من و اا صغيره و بعد وفاه ملك…
روح:-ملك؟
وداد:-مرات كرومبو الي جمبي
روح:-ههههه احم ادهم باشا؟
وداد:-ايوه يا ستي الاخ…المهم منعوني اني اشوفو معرفش ليه هيه عيله هبله اصلا المهم هم اصلا قفلو عليه و كانو بيدوني دروس في البيت و بروح الامتحنات بس و بقيت في سجن و كرها عشتي معرفش ايه علاقه موت ملك بالي احنا فيه ده انا و الله ما فهماهم الجزن مش كده ده الكلام ده من سنين المهم انتي عرفاني مبتبطش فوصلتله من ع الفيس و هقابله النهارده
روح:-اول مره من…
وداد:-لا مش اول مره بس كل ما بقبله بحس اني هطير من الفرح و السعاده انا بحبه بحبه بحبه يا رووووووووووووووووح!
روح:-ههههه حيلك يا هانم لحسن ادهم باشا يسمعك
قرصتها وداد في اذنها بطريقه طفوليه
وداد:-انا بآمرك متقوليش هانم بيني و بينك فهمه؟
روح:-فهمه هههههه
وداد:-يلا وريني زوقك بقه يا مزه و اللبس كده…و…آاااااااااااااااه نسيت اقلك..النهادره اختي الكبيره جيه مع جزها اصلها حامل في السادس و هتعد لغايه ما هتولد و معها جزها عشان مش يسيها طبعا ابقي حضري اوضه و اشرفي علي الخدم و هما بيشرفوها
روح:-حاضر تمام معلش انا هطلع لبس بسرعه عشان متأخرش علي ادهم باشا
وداد:-ماشي يا عم
و بعدها ذهبت الي غرفه ادهم
روح:-صباح الخير
ادهم يتحدث في الهاتف و مستدير لم يلاحظ دخولها
ادهم:-حبي!
روح:-ايه؟
ادهم:-اده انتي هنا من امتي؟
روح:-أ..أ دلوقتي حالا
ادهم:-طب ثواني و افضالك…الو بقلك ياض هقبلك بقه في الشركه…ايه؟…اه اختي جيه
انهي المحادثه و تلاشت ابتسامته و هو يقول
ادهم:-اي حاجه البسها و خلاص
روح:-((ياض؟؟ واضح ان الكلام عادي حتي عند ولاد الزواد)) اها لحظه يا باشا
فتحت روح خزانته و وجدت قمصان و بذل و نظامه و في الاعلي وجدت بعض التي شيرتات و يبدو انه لا يلبسها فأخرجت بنطلون جينز ازرق و تيشرت اسود جميل و انيق
روح:-اتفضل!
نظر ادهم الي التي شيرت و ابتسم قائلا:-
-شكرا!
روح:-العفو…انا ريحه لساندي و فادي حضرتك عاوز حاجه؟
ادهم ينظر الي التي شيرت في هيام:-
-لا….روحي انتي يا روح!
روح:-((ماله ده؟؟هو كان بيحب التي شيرت ع مراته؟؟)) احم..حاضر
و اغلقت الباب و غادرت و في المساء جاءت اخت ادهم ((دنيا)) و زوجها و استقبلتهم روح الي غرفتهم و لكن دنيا تلك كانت مثال جيد للتغطرس و الترفع عليها
دنيا:-ايه الهباب ده؟؟الاوضه صغيره اوي
روح:-دي الي جهزت! و انا شيفه انها حلوه لاتنين و فيها حمام و تلفزيون و انتريه يعني جناح بحاله
دنيا:-و الله عال حته خادنه تناقشني!
ابتلعت روح الكلمه
روح:-انا مدير منزل…و ان شاء الله يومين و لو معجيتكيش الاوضه هغيرها
دنيا:-و لا يومين و لا واحد انا رجلي مش هتخطي الاوضه دي فهمه؟؟
خالد-زوجها0:-خالص يا حببتي انا شايف انها كويسه
دنيا:-لا…انتي خدامه و الي اقوله يتنفذ من غير و لا كلمه
روح بعصبيه:-انا مش خدامه مش خدامه مش خداااااااااااااامه

.الحلقه 7

دنيا:-و الله عال و كمان بتشخطي فيه؟
ادهم:-دنيا؟خالد؟ازيكم عاملين
خالد:-تمام الحمد لله
دنيا:-ايه يا ادهم ده؟؟دي طريقه استقبال؟
ادهم:-ايه؟خير؟
دنيا:-خدامه زباله و مش متربيه بتعمل ايه هنا
ادهم بهدوء:-اولا روح مش خدامه هيه مربيه لاطفالي ثانيا دي مديره منزل و وصيفه خاصه
دنيا:-فعلا؟المهم انها قليله الادب
خالد:-يا حياتي البنت معملتش حاجه دي وجهه نظر…و بعدين الاوضه حلوه
دنيا:-ماشي!
نظرت لروح بكراهيه و دلفت الي غرفتها
تجمدت الدموع في عينها فقد كانت روح شديده الرقه و الحساسيه
ادهم:-روح؟ده معادك مع الاطفال صح؟
روح بانكسار:-لا بعد نص ساعه هشرف ع الخدم و اروح…عن اذنك
لم يهتم ادهم كثيرا و ذهب الي عمله لكن رأسه كانت تتمني ان تكون روح بخير و الا تنجرح….ألا تلاحظون شيئا غريبا؟؟
__________________________________
وقفت روح في منتصف الصالون بالدور الارضي و الخدم حولها ينظفون و قد شردت متذكره ادهم كم بدا وسيما بالتي-شيرت؟؟
روح:-احم…..انتوا ليه مش بتفتحوا الستاير او الشبابيك؟
-اصل…
روح:-افتحوه الشباك و الستاير
-لكن…
روح:-يلا
و فتحوا الستائر و النوافذ و غمر الضوء المكان و تقدمت روح من جهاز الموسيقي و اشعلت موسيقي هادئه و بعدما انتهوا صعدت روح الي غرفه الطفلان و بعد قليل نزلت وداد فشعرت بالسعاده من صوت الموسيقي و الاضواء التي غمرت المكان
و بعدها نزلت دولت
دولت:-اده؟ايه التهريج ده؟؟مين الي كسر الاوامر؟
الجميع بخوف:-روح!
زمجرت دولت بغضب و صعدت بنفسها الي غرفه الطفلان و قبل ان تفتح الباب اطلت برأسها فهي شعرت بهدوء غريب
رأت ساندي و فادي يجلسان في هدوء و البسمه علي وجوههم و قد اختبئت روح هي تمثل لهم بالعرائس من خلف حائل كبير
روح:-النهااااااااااايه
و برزت من خلف الحائل فجري الطلفلان اتجاه روح
فادي:-بحبك اوي يا رورو!
ساندي:-لا انا بحبها اكتر
فادي:-لا انا
روح:-ههههه خلاص خلاص انا بحبكوا انتوا الي اتنين!
ساندي:-هنلعب ايه؟
روح:-همممممممممم
فادي:-رورو عيزين نلعب جنون ينفع؟
روح:-هههههه تاني؟
ساندي:-اه اه
ضمتهم روح فجأه و وقفت بهم و اخذت تدور و صوت ضحكهم يتعالي و يتعالي بمرح و سعاده
و ادمعت عينا دولت فهي لم تراهم اكثر من ذلك سعاده
ثم وقعت روح ع الارض ضاحكه الي جانبهم
دولت:-احم…احم
قامت روح سريعا بينما انكمش الاطفال فيها فهم يكرهون دلوت مما يسبب لدولت الكثير من الالم!
انخفضت روح علي قدميها لهم
روح:-الي هيجري يحضن تيته الاول هيكون ليه هديه من رورو
جري الطفلان و ضموا دولت مما اشعرها بالسعاده و هي تضمهم
روح:-من بيحب رورو؟
فادي و ساندي:-اناااااااااا
روح:-مين يحب نانا دولت
فادي و ساندي:-اناااااااااا
ساندي:-نينه العبي معانا
دولت في غايه السعاده:-لا يا حبيبي مش هينفع
روح بمرح:-ههههه لا هينفع
و بجرأه الدنيا امسكت روح بيد دولت و امسكت ايضا بيد فادي و فادي امسك بيد ساندي و ساندي امسكت بيد دولت و اصبحوا دائره متماثله و اخذوا يدوروا و يضحكوا معا
و بعدما انتهوا:-
__________
دولت:-هه…هه…حرام عليكوا يا ولاد مش قدره اخد نفسي
فادي و ساندي:-هههههههههه
روح:-يلا عشان تكلوا
فادي:-كلي معانا يا رورو
ساندي:-اه
روح:-لا مش قدره
ساندي:-يووه مس هاكل
فادي:-و لا انا
دولت:-كلي معاهم يا ملك…قصدي…قصدي روح انا انا…ماشيه!
ساندي:-مش هتكلي يا نانا؟
دولت:-لا يا حببتي انا ماشيه بقه
شعرت بارتباك عندما اخطأت في اسم روح كانت تظن ان روح لا تعرف من تكون ملك الا ان روح تعرف جيدا حتي ان دولت تناست عقاب روح و عندما نزلت وجدت وداد
وداد:-معلش بقي يا مام سماح المره دي..روح طيبه اوي
دولت بشرود:-سبحان الله…سبحان الله…مفيش كده نفس كل حاجه!
وداد بغباء:-هو ايه؟
دولت:-روح و ملك…ايوه دي روح ملك!
وداد:-ههههههههههه ايه يا ماما؟
دولت:-طيبه و مجنونه و مليه الدنيا حياه نفس حس المرحومه بينا و الاطفال بيحبوها تحسي انها نسخه من ملك الله يرحمه
وداد:-الله يرحمها يا ماما بس فعلا روح مختلفه عن اي حد انا شخصيا بعد احكي معاها بالسعات
دولت:-معرفتش حتي اطردها مجرد الطرد!انا ريحه الشغل لان اعصابي تعبت و حسه اني بشوف وش ملاك علي جسم روح
وداد:-هههههههههههه ايه يا ماما في ايه اعصابك مش كده برده
دولت:-انا بتكلم جد النهارده حسيت بسعاده بقالي 5 سنين محستهاش
وداد:-طيب انا خرجه بقه يا مااما
دولت:-متتأخريش…ريحه فين؟
وداد:-هه؟؟…..هقابل صحابي
دولت:-طيب متتأخريش

💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
.الحلقه 8

ادهم في عمله و منهمك في العمل عندما دخلت فتاه في غايه الجمال و جلست امامه و ما ان نظر لها حتي عقد حاجبيه بضيق
فاتن:-ايه؟مفيش صباح الخير مثلا؟
ادهم:-و الله انتي الي داخله
فاتن:-طب براحه يا عم ده انا حتي خطيبتك
ادهم بعصبيه:-متقليش خطبيتي انتي بنت عمي و بس و بس سمعه؟
فاتن:-ادهم حبيبي متتهربش من الواقع والدك اعد مع والدي و قرأنا الفاتحه
ادهم:-انا مكنتش موجود و مكنتش عارف و مش موافق و انا مش عيل عشان ابويا يخطبلي و اخرجي بره بقه
فاتن:-خلاص خلاص بنت عملك و بس مؤقتا يا سيدي
ادهم:-هففففف
قام من خلف مكتبه و اولاها ظهره و هو ينظر من النافذه فقامت و هي تعتمد بمرفقيها علي كتفه
فاتن:-بذمتك هتلاقي بنت احلي مني فين؟هه؟
مررت اصابعها في شعره و….و التفت لها و هو يبعدها بضيق
ادهم:-انا لو فكرت في وحده بعد المرحومه لازم تكون وحده جدعه و مسكه نفسها كده و متطكنش مسهوكه و تتحمل مسؤليه بيت و عيال و اهم حاجه تكون فهمه ان مفيش حب عشان العيال و الاسم نعمل بيت و خلصنا
فاتن بدموع:-طول عمرك كده اناني و مبتحسش الا بنفسك قبل حتي ميكون في ملك كنت انا بحبك و بحبك اوي كمان…مع ذلك لعبت بيه فتره و سبتني و بعدها جت ملك و اتجوزتوا و انت مكنتش حاسس بالي جويا ابدا بالنار و العذاب الي انا كنت فيه و بعد ما ماتت بتكرهني و بتقول عايز وحده للمسؤليه…عارف؟؟انا مش هوافق علي الجوازه دي عشان متزعلش اوي و عشان حاجه تانيه عارف ايه؟
ادهم:-فاتن لو سمحتي….
فاتن:-انا بكرهك بكرهك بكرهك مرتاح كده؟؟اروح موفقش ع الجوازه
و خرجت منهاره من مكتبه
جلس ادهم علي مكتبه و هو يمسك بصوره بها ملك و هو يوم زفافهم
ادهم:-قوليلي…قوليلي اعمل ايه؟؟عملتي ايه فيه و روحتي و سبتيني يا ملك؟
____________________________________
جلست وداد تنظر احمد كثيرا لكنه لم يأت بعد
احمد:-بخخخخ
وداد:-قلبي
جلس احمد امامها:-وحشاني اوي يا وحشه
وداد:-و انت يا وحش
احمد:-هههههههههه بقلك انا خت قرار و مش راجع فيه يا بنت خالتي
وداد:-قووول يا حماده
احمد:-انا هتقدملك يا بت
وداد:-ايه؟؟احلف
احمد:-ايوه يا نور عنيا…رغم ان في فارق شويه بين علتي و علتك بس ما علينا
وداد:-عيب عليك ده احنا قرايب
احمد:-بس بردوا في فرق انا في شقه و انتي في سرايا
وداد:-مش مهم ماما بتحب اختها و عمرها ما هترفض طلب
احمد:-أحببتي يا دودو
واداد:-حبيبي يا حماده!
عادت وداد في غايه السعاده الي المنزل
وداد:-مامتي يا مامتي
دولت:-وطي صوتك!!
وداد:-احم…عوزه اقلك ع…
دولت:-مش وقته روحي اجهزي النهارده قراءه فتحتك
وداد:-((لحق يقولها؟؟ابن اللذينه ده؟؟))هههه موشي بس مين؟
دولت:-ابن عمتك
وداد:-نععععم؟
دولت:-بسرعه
وداد:-بس انا مش موفقه يا ماما
دولت:-جتك مو!خشي يلا
صعدت وداد الي غرفتها باكيه لا تعرف ماذا تفعل و اثناء ذلك اصدمت بروح في طريقها
روح:-وداد هانم؟؟وداد هانم؟؟مالك جري ايه؟
دلفت ورائها الي الغرفه
روح:-خير؟؟
وداد:-هيجوزوني لغير احمد!
______________________________
ارتدت وداد بعدما هدئتها روح كثيرا و وضعت ميكياج خفيف
وداد:-روح قوليلي اعمل ايه
روح:-انا رأي تخليه يجي يتقدم و ربنا يقدم الي فيه الخير
وداد:-مش عرفه…خيفه…بقلك يا رورو
روح:-اتفضلي
قامت وداد و اظهرت فستان ابيض اللون علي الركبه
وداد:-خديه ادهم حبيبي كان جيبهولي بس انا طخنت شويه عليه و هيجي فيكي خديه و البسي فوقيه المريله عشان الضيوف
روح:-سبحان الله هو مش حضرتك كنتي وعلانه
وداد:-يووووووه بقه مش تفكريني المهم ان لازم الطقم كله يلبس شيك خديه
روح:-بس ده من ادهم باشا
وداد:-دودو باشا مش هياخد في باله ده بيعملني ديما علي اني طفله مع كل الناس مكشر بس معايا فاكك بيعد يحضني ويلعب في شعري و يحسسني اني طفله و بالمناسبه دي ايه رأيك اقله يفسخ الجوازه المنيله دي
روح:-ممكن
____________________________________
اخذت روح الفستان و اردته و طلت منه جميله للغايه و ارتدت فوقه المريله و لم يأت ادهم في هذه المناسبه و ظلت وداد صامته و بعدما انتهي اليوم قررت روح خلع المريله و ان تتجه ال الحديقه و بالفعل خرجت و رأت القمر بازغا مكتملا جميلا و وقفت الي جوار احدي الاشجار تتأمله بصمت الليل…
*عاد ادهم من عمله متعبا للغايه و مشي في الحديقه بخطوات سريعه يتوق الي النوم و رأي وداد واقفه الي جوار احدي الشجرات و تتأمل القمر بصمت و قد ارتدت الفستان الابيض الذي اعطاه لها فتقدم مبتما منها و احاط عنقها من الخلف
ادهم:-احلي اخت في الدنياااااااااااااا

.الحلقه 9

استدارت روح مفزوعه و اصبح الفرق بين وجهيهما سنتيمترا واحدا!!
ثم دفعته بقوه بعيدا عنها غير ملاحظه انه ادهم حتي…
ادهم:-اسف اسف اوووي
روح:-لا…لا..انا الي…احم….اسفه
نظر ادهم الي الفستان بينما نظرت له روح بخوف و هي تعتقد انه سيئ النويا تقدم خطوه فرجعت للخلف خطووووات!
ادهم:-ممكن…اسمعي لحظه بس انا وداد و الله العظيم عندها فستان شبهه فحسبتها وداد و الله انا مكنش ليه نيه سيئه و….
و لكن روح لم تعطيه مساحه كافيه من الوقت كي يتحدث بل جرت الي حجرتها بخوف حقيقي فضـ,ـرب ادهم الارض بقدمه
ادهم:-يووووه كان لازم اعمل كده مكنت سلمت عادي
__________________________________
ذهبت روح الي غرفتها و انفسها متلاحقه تذكرت قرب انفاسهم من بعض و ذراعهاه اللان يحيطان بعنقها و رائحه عطره التي استنشقتها……
روح:-انا عرفه اني انا ظلماه اولا لانه قال احلي اخت في الدنيا ثانيا لان ده قعلا فستان اخته
و فجأه عقدت حجبيها:-لا مش يمكن بيستطبعت انا…انا هعض في البيت بس بحرص اكتر و لو في حاجه حصلت انا اقسم اني همشي
_____________________________________
و في صباح اليوم التالي حكت روح ذهبت روح الي حجره دولت
روح:-صباح الخير يا هانم
استدارت دولت و لمحتها بالفستان الابيض و فوقه المريله و الحذاء ذو الكعب العالي و قد جعلت شعرها كله علي احد كتفيها
دولت:-صباح الجمال تعالي يا روح
روح:-((ايه المعامله الحلوه دي)) اها جيت
دولت:-طلعيلي لبس غامق ريحه عزا
روح:-عيوني….اتفضلي حلو التيير ده
دولت:-روح….انا عوزه اشكرك اوي علي السعاده الي حسستيني بيها امبارح و انك بسرعه خليتي الاطفال يحبوني
روح:-العفو ع ايه يا دولت هانم و الله انا بحب الاطفال دول جدا
دولت:-طيب يا روح..زعمتا شكرا مره تانيه…روحي شوفي وراكي ايه
روح:-العفو…عن اذنك
و غادرت و ذهبت سريعا لغرفه وداد
روح:-دودو؟
وداد:-هممم؟
روح:-حصل حاجه امبارح بليل
وداد:-ايه خير احكي
روح:-لا الاول قوليلي اطلع ايه
وداد:-انا مش ريحه حته النهارده بس اعدي
جلست روح الي جانب وداد علي فراشها
وداد:-همممم قولي
روح:-((حكت الي حصل))
وداد:-ههههههههه يخرب عقلك يا ادهم لسه فاكر الفستان ده
روح:-و النبي بقه لتسكتي يا دودو هانم
وداد:-خفتي منه صح؟
روح:-احم…انا يعني…
وداد:-لو بتثقي فيه اسمعي
روح:-اتفضلي طبعا
وداد:-ادهم يستحييييييييييييييييل يعمل شيئ زي ده او يبص لوحده مجرد البص يعني مش عشان اخويا لا انا عرفاه
روح:-شكرا يا دودو
وداد:-العفو ع ايه
روح:-صحيح عاملتي ايه في موضوع جوازك
وداد:-احمد جي يتقدم بكره و ربنا يقدم ايه الي فيه الخير
روح:-يارب
وداد:-روح هسأل سؤال حساس شويه بس متزعليش
روح:-اتفضلي
وداد:-هوا….
_____________________________________
روح اتأخرت ع انها تروح لادهم و ادهم كان هيتجنن….
استنوا…متفهموش غلط مش بيحبها لكنه مصر يوضحلها قصده مبيحبش ابدا حد يفهمه غلط
فتح الباب بهمجيه فلقها قدامه
ادهم:-خشي
مع ان روح كانت وثقه من كلام وداد الا انها حست بخوف تاني منه
روح:-طب…هخش ازاي حضرتك و انت سادد الباب؟
وسع ليها عشان تخش و بعدين ساب الباب مفتوح
ادهم:-اسمعي بقه
روح بهدوء:-قميص و لا تيشيرت؟
ادهم:-هه؟
روح:-قميص و لا تي شيرت؟؟
ادهم مستغرب:-اي حاجه
روح طلعتله الحاجه
روح:-عن اذنك هنزل لدنيا هانم
هز دماغه يعني اه
ادهم:-روح؟
روح:-ايوه
ادهم من غير وعي:-اسف عشان الي عملته امبارح غصب عني
روح:-و لا يهمك و الله انا متأكده انو غضب عن حضرتك و علفكره الفستان ده فعلا لوداد هانم
ادهم بيبتسم لاول مره ليها
روح فرحانه:-عن اذنك
نزلت روح بفرح لاوضه دنيا و خبطت مرتين و فتحت لقيت خالد
روح:-خالد باشا؟؟اي مساعده؟؟
خالد بيبصلها بصه معجبتهاش:-اه
روح:-احم…فين دنيا هانم؟
خالد:-عندها معاد مع الدكتوره …تعالي طلعيلي بدله
دخلت روح و انهمكت في انها تدور علي بدله اصلا مكنش في بدل في الدولاب
روح بتدير:-مفيش بدل في….
لقيته قفل الباب
روح:-ممم…مفيش…بدل
خالد:-انا اصلا معنديش بدل
روح:-نعم
قربها منه و…
خالد:-من هنا و رايح تقولي خوخه بلاش خالد بيني و بينك
و حوطها بايده و بعدته عنها و جريت نحيه الباب
خالد:-يعني هتروحي فين؟
و جابها من ايديها
روح:-آاااااااااااااااه
بتحاول تضـ,ـربه فرأسها خبطت في الحيطه و حست ان رسها تقيله و وقعت بيت ايديه و هو بيبتسم بسخريه

.الحلقه 10

و قبل اي حاجه سمع خالد صوت دنيا بتتكلم برا معرفش يتصرف فحط روح ع الارض و فتح الباب و عمل نفسه بيفوقها
دنيا:-خا….اده؟؟في ايه؟
خالد:-مش…مش عارف…لقيتها وقعت
دنيا:-طب اوعي كده
مسكت الفاظه و دلقت الميه الي فيها علي وش روح و بعدين اعدت تزقها برجلها بقرف فصحيت روح و هي بتقوم بس بسه داخيه و فجأه افتكرت كل حاجه و جريت بسرعه
دنيا:-ايه الهبل ده؟مالها دي بدل ما تقول شكرا
خالد:-مش مهم بقه يا حياتي المهم الدكتوره قالتلك ايه؟؟
____________________________________
دخلت روح عند ساندي و شادي و اعدت تعيط كل العياط الي كتماه
ساندي:-رورو؟؟انتي بتعيتي؟؟(بتعيطي)
شادي:-قولي مين عيتك و انا اضـ,ـلبه(قولي مين عيطك و انا اضـ,ـربه)
روح:-مفيش…مفيش
و فجأه انهمرت بكاءً ثانيا
ساندي:-رورو و النبي مش تعيتي(تعيطي)
كان ادهم خلاص نازل و قرر يسلم علي اولاده فدخل علي جله ساندي و لمح روح و هي بتعيط بقهر اووي و صعبت عليه
*كان خلاص هيقفل الباب و يمشي عشان ميحرجهاش و ميعرف هو ليه خاف ع مشاعرها؟؟
ساندي شافته:-بابي؟؟
جريت نحيته تشده من بنطلونهساندي:-خوخ بتعيط
ادهم بيضحك:-خوخ؟
مسحت روح دموعها و هي بتقف
شادي:-لارورو
ادهم:-خير يا روح؟
روح:-(لو حكيت هبوظ الدنيا)…انا عوزه اخد اجازه يا ادهم باشا
ادهم:-قولي لست البيت امي و بعدين انتي بتعيطي عشان كده
روح:-لا عشان ماما تعبانه
ادهم:-طيب….ربنا يشفيها
روح:-شكرا يا باشا
حس ادهم انو عايز يطبطب عليها بس باس ساندي و شادي و مشي
روح:-يا رب بقه
_____________________________________
دولت:-اجازه؟ليه؟انتي عرفه ان الاجازه فضلها اسبوعين و انتي اصلا بقالمدك 3 اسابييع بس هنا
روح:-ماما تعبانه جدا
دولت:-طيب بس مش هتباتي
روح:-انا ماما في المنوفيه
دولت:-هفففف طيب خلاص لو لقيتي وحده هتحل محلك امشي و لو ملقتيش فطلبك مرفوض
طبعا روح جريت علي مي
روح:-مي يتفع تخدي دوري بكره كله و انا هاجي بعد بكره
مي:-ليه خير؟
روح:-ماما تعبانه
مي:-خلاص تمام عيوني ليكي و الف سلامه يا روح
روح:-متشكره اوي اوي يا مي
مي:-ع ايه مش احنا صحاب
روح:-و اخوات كمان
_________________________________
كانت وداد بتجهز عشان احمد جي يتقدملها
روح:-و حسيتي بقه ان دولت هانم موفقه
وداد:-اه…مش عرفه بصراحه
روح:-انا…مش هكون موجوده بكره
وداد:-ليه؟
روح:-عشان ماما تعبانه و خدت اجازه
بصت وداد لروح
وداد:-لا في حاجه تانيه احكيلي ادهم ضيقك صح
روح:-بصراحه يعني لا ده بقه احسن من الاول
وداد:-هههههه
روح:-مش معني اي كلمه من الي انا قلتها امبارح ردا علي سالك اي حاجه
طبعا ده الحوار الي احنا منعرفهوش،،
وداد:-هممم ماشي تروحي و تيجي بالسلامه
روح:-الله يسلمك عن اذنك اشوف الخدم تحت عمله الحاجه و لا لا
وداد:-اوكيه

.الحلقه 11

كانت وداد بتجهز عشان احمد جي يتقدملها
روح:-و حسيتي بقه ان دولت هانم موفقه
وداد:-اه…مش عرفه بصراحه
روح:-انا…مش هكون موجوده بكره
وداد:-ليه؟
روح:-عشان ماما تعبانه و خدت اجازه
بصت وداد لروح
وداد:-لا في حاجه تانيه احكيلي ادهم ضيقك صح
روح:-بصراحه يعني لا ده بقه احسن من الاول
وداد:-هههههه
روح:-مش معني اي كلمه من الي انا قلتها امبارح ردا علي سالك اي حاجه
طبعا ده الحوار الي احنا منعرفهوش،،
وداد:-هممم ماشي تروحي و تيجي بالسلامه
روح:-الله يسلمك عن اذنك اشوف الخدم تحت عمله الحاجه و لا لا
وداد:-اوكيه
_____________________________________
و فعلا سافرت روح لامها الي استقبلتها بالاحضان و البوس
روح:-و كنتي عامله ايه في غيابي
الام:-الحمد لله
روح:-طيب و كنتي عرفه تكلي و تشربي و تطبخي
الام:-و هيه هيام سابتني
روح:-ربنا يخليكي يا ريمي و الله
هيام:-عيب عليكي يا بنتي و الله دي اني نت قبل امك
حضنتها روح اوي وعنيها مدمعه ع الاخر
هيام:-هممم احكيلي بقه عن الشخصيات الي في السريا دي انا متحمسه اوي
روح:-ههههه احلاهم وداد
هيام:-احكي احكي
طبعا احنا عرفين الكلام او هنعرفه بعدين خلونا نشوف بقيت الحكايه
____________________________________
دخلت مي اوضه ادهم بعد ما خبطت
ادهم:-التنضيف بعد ما امشي
مي:-لا مهي روح في اجازه و انا هعمل الحاجه بدلها
ادهم بضيق:-لا روحي خلاص مش عايز حاجه
مي:-طيب
مشيت مي و راحت تعض مع ساندي و فادي
ساندي:-يعني رورو مش هتيجي النهارده
مي:-لا
فادي:-طب امشي انا مش عاوزك
دخل ادهم يسلم عليهم
ادهم:-حبيبي الحلوين ابله روح بتاعتكوا مسفره
ساندي:-لا بس انا مش هقدر اعد مع دي
ادهم:-هتزعل منك لو سمعتك لان رورو بتحبها
فادي:-هتوحشنا اوي
ادهم:-اه!
بصت مي اوي كده و ابتسمت بمكر علي ابتسامه ادهم
مي بهمس:-و الله بارفو يا روح!برافو!
____________________________________
خلاص روح هترجع تاني السريا و بتسلم علي امها
الام:-و خليكي بالك
-حاضر
-متقفيش مع حد ع المحطه
-حااضر
-و متبصيش لحد عشان ميبصلكيش
روح مسكت ايد امها:-بقالي 20 سنه بسمع الكلمتين دول خلاص يا امي حفظتهم
الام:-طيب يا بنتي تروحي و تيجي بالسلامه
مشيت روح بس قبل ما تمشي عدت ع هيام
روح:-هيام…خلي بالك من ماما هه؟
هيام:-في عيوني
روح:-تسلميلي انا مش عرفه اقلك ايه و الله بصراحه انتي اجدع وحده عرفتها
هيام:-عيب عليكي يا روح ده انتي اختي يا بت
روح:-طب بصي انتي عماله تصرفي علي ماما انا هاخد المرتب الاسبوع الجاي و…
هيام:-اخس عليكي خلاص الي فات فات و لما تخدي المرتب حوشي نصه و ادي لامك نصه
روح:-انا….
عنيها دمعت و مقدرتش تكمل قامت هيام حضنتها و هيه عنيها مدمعه
روح:-ربنا يخليكي ليا يا اعز وحده
هيام:-و انتي كمان يا قلبي…يلا بقه يا بت انكشحي صدعتيني
روح:-هههههههه سلام
هيام:-في امان الله يا قلبي

💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
.الحلقه 12

مي:-اخيرا جيتي ده انا تعبت من الاولاد الصغيرين
روح:-ههههه حرام عليكي دول حلوين
مي:-بيحبوكي اوي
روح:-و انا كمان اصلا ساندي و فادي عسل
مي:-لا مبتكلمش عليهم
روح:-مي!احترمي نفسك عيب كده
مي:-الله الله طب مالك قفشي مين قالك انا بتكلم ع مين انا قصدي ست وداد و ست الهانم الكبيره…انتي بقه روحتي فين
روح:-اه…آاا…م…انا طالعه
مي بخبث:-هههههههه مممم ماشي
و قبل ما تطلع روح لقت ساندي و فادي نزلين جري علي السلالم و بيجروا عليها
فادي و ساندي:-رورور!!!!خووووووووووووووووخ!
نزلت علي ركبتها و هما نزلين فيها بوس و اي حد يشفهم يقول انها امهم مش مجرد مربيه!
ادهم اول ما شاف الي بيحصل حس انو اتهز من جواه و بص لروح بصه حب صريحه و واضحه لاي حد بس الكل فكر عشان اولاده و بس لكن يا تري هيه عشان ولاده بس؟
فاتن:-احم احم
فاتن كانت معوزمه علي الغدا عندهم
بصت روح وراها لقت وحده جميله وقفه و بتبصلها بقرف و فجأه اتقدمت فاتن و مسكت فادي و ساندي من ايديهم و بعدتهم بعنف
ساندي:-اييه؟؟
فادي:-احشه
روح:-مساء الخير…حضرتك مين
فاتن:-انا امهم الجايه
ادهم:-فاتن!…دي خطبيتي
فاتن:-ايوه و هنتجوز و بعدين احنا ليه مطرين نشرحلها يا ادهم
ساندي:-يوووه اوعي بقه انا اكرهك انا عوسه خوخ(عوزه روح))
فادي:-انا اكرهك برده با احشه
ادهم:-دي المربيه بتاعتهم و الاولاد متعلقين بيها اوي و حتي ان حصل و اطريت اتجوزك هتفضل روح مربيتهم
طلعت ساندي لسنها لفاتن و برده فادي و جريوا علي روح
فاتن:-و انا بقول البنت دي تمشي
ادهم:-و انا بقول لا و علفكره انتي مش خطبتي و بعيدها من تاني الاولاد بيكرهوكي و انا مش موافق ايه بقه متخلي عندك كرامه مش قلتي انا هرفض؟؟
فاتن بعياط:-و فعلا رفضت و طنط دولت صالحتني تاني
ادهم:-و ابن طنط دولت بيقولك لو سمحتي يا بنت عمي امشي بقه!
دولت:-ادهم!
ادهم:-يا امي لو سمحتي انا مش مراهق عشان تغصبوني علي الجواز من وحده انا مش بحبها هففففف
فاتن:-عن اذنك يا طنط لازم امشي
دولت:-فاتن لحظه….اسمع بقه يا ادهم قدام فاتن اهو انت عارف لو الجواز ده متمش ايه الي هيحصل
ادهم:-حرام عليكي بقه حرام هففففف اسمعي انتي يا ماما الجواز ده هيتم لكن بقلك ايه يا فاتن بقه اعرفي اني مش شايف غير ملك و مش هشوف غير ملك و انتي في حضني هفتكر ملك و انتي جمبي في الكوشه هفتكر ملك ملك ملك ملك ملك ملك ملك
فاتن بعصبيه الدنيا و زعيق:-ملعون ملك!
و من غير اي تفكير ضـ,ـربها ادهم بالقلم بعنف و قوه لدرجه انها وقعت ع الارض و الاولاد تنحوا و رجل روح جمدت و ثبتت في الارض
ادهم:-اياكِ!…الا ملك و علله تشتمي ملك او ولادي هشل لسانك!
زق روح من طريقه و طلع متعصب و الكل سكت مره وحده
فاتن بزعيق لروح:-بتتفرجي ع ايه؟؟غوري من هنا
جريت روح و هي ماسكه ايد ساندي و فاد و طلعت اوضتهم و قفلت الباب وراها و هي لسه مدهوشه علي حب ادهم لملك مع انو عدي علي موتها 8 سنسن!!معقول في حب كده؟؟معقول؟؟
___________________________________
حب ادهم ينسي همه و يدخل يعد بليل مع وداد فدخل من غير اذن لقه وداد اعده و مفحوته عياط و مسحت دموعها بسرعه
ادهم:دودو حياتي بتعيطي ليه؟؟
وداد:-سبوني في حالي
اعد جمبها و هو بيحسس ع شعرها
ادهم:-طب احكي لادهم براحه كده
وداد بانهيار:-هيجوزوني!
ادهم:-طب و ايه الي مزعلك كده؟
وداد:-هيجوزوني……هيجوزوني…..مدحت و انا بكره
ادهم:-ده ابن عمتنا شاب ناجح و ممتاز ماله؟
وداد:-ادهم انا هقلك و اعمل الي تعمله حتي لو هتضـ,ـربني بس فيه واحد تاني و الواحد ده اسمه احمد و احمد ده ابن خالتي….بس!
حس ادهم انو عايز يزعقلها و يطلع فيها و بعدين فاق و قال من جواه:-خليك عادل يا ادهم ما انت عارف الحب و شعور انك تتجز حد بتكره جدا و كمان و انت بتحب حد كمان ع الاقل انت عارف ان الحد التاني ميت و مش هيرحع لكن لما يكون الحد ده عايش!
وداد:-ادهم؟؟سامعني؟؟
ادهم:-هه؟
وداد:-بقلك ساعدني ارجوك و الله ههرب لو جوزتهوني
ادهم:-وداد!عيب الكلام ده انا بثق فيكي اسمعي انا هحاول مع ماما
وداد:-مش دي المشكله المشكله ان احمد بيموت تقريبا ماما حرجته و قالتله اني هتجوز ممدوح الجمعه الي بعد الجايه الخطوبه و مشي بيعيط مش بيرد علي تلفوناتي و مش عرفه اوصله ادهم انا بموووت!
مسك ادهم راسها و رفعها:-متخفيش انا هتصرف في الموضوع ده
وداد:-شكرا اوي
____________________________________
ادهم اعد جمب شجره بعيده في جنينه السريا يعني ستحيل حد يشوفه و كانت الساعه 1 بليل و الكل نايم كان اعد بيفكر في همومه و هموم اخته و مش لاقي حل لا لمشكلته او لمشكلته اخته
**في النفس الوقت كانت روح عماله تتقلب في سريرها و مش قدره تنام اعده تفكر في اد ايه كلفه هيام و امها تعبانه و الدوا و العلاج و لازم تجيب لبس عشان القصر و دولت و لازم تنقل بيت تاني لانها عرفت ان بيتها مهدد بالوقوع و هيه محتاسه و مش عرفه تتصرف و حست انها مخنوقه قامت و لبست و قررت تعد في الجنينه
روح جواها:-انا عارفه ان ده مخالف لقوانين البيت بس لو محدش افشني تبقي خير و بركه و لو اتفقشت خلاص المهم اخرج
و فعلا خرجت بجزمتها الي من غير كعب و مش بتعمل صوت و نزلت في الضلمه و اعدت تضم الشال عليها و تمشي ببطء و هه حاسه انها مضيقه جدا و محتاسه و مش عرفه تعمل حاجه و فضلت ماشيه و مخدش بالها انها بعدت عن القصر و فجأه
ادهم:-روح؟

.الحلقه 13

اول ما روح شافت ادهم عرفت انها اخر يوم هتنام في السريا
روح بهدوء:-عرفه اني مخالفه للاوامر و همشي بكره
ادهم:-تمشي بكره ليه؟
روح:-عشان خلفت الاوامر
ادهم:-لا انا مليش دعوه بدل ماما مشفتكيش يبقي خلاص انا مليش دعوه
روح:-فعلا؟؟اشكرك
جت تمشي
ادهم:-بس سؤال؟
روح:-همم؟
ادهم:-ايه الي خرجك دلوقتي
اتنهدت روح و هي بتيص للسما و نسيت هي وقفه مع مين
روح:-تعبت اوي من التفكير فحبيت اتمشي شويه حسيت اني هتخنق
بصلها ادهم كتير بيتأملها و كأنه بيشوفها لاول مره و هي مش وخده بالها لانها كانت بصه للسما
ادهم بهدوء:-و انا كمان
بصتله و كأن جملته قطعت تفكيرها و افتكرت هيه وقفه مع مين فاتعدلت فوقفتها
ادهم بيعد ع الارض:-انا كاره حياتي اوي و تعبان
حست انو بيكلمها و هيحكي فأعدت قدامه و هو معلقش برده
روح:-ليه يا ادهم باشا بتقول كده؟
ادهم:-ماما عوزه تجوزني فاتن بالغصب
روح:-مع احترامي بس يعني مفيش واحد بيتغصب البنت اه انما الولد لا
ادهم:-كل شيئ ملكي بأسمها حتي الشركه و ممكن تسحب كل حاجه زي ما بتسحب سجاده من تحت رجلي بكل سهوله و انا مشفتش ام ترضي لابنها كده بس عشان رغبتها الغبيه
روح:-بس…فاتن هانم دي…
ادهم قطعها:-لو سمحتي يا روح انا اعد بتكلم معاكي لا تقولي هانم و لا باشا انا زهقت من حياتي دي اصلا و عايز اتكلم عادي…انسان عادي
روح:-طيب بس فاتن هانم؟
ادهم:-حتي ماما متقليش هانم و لو مش عيزه تتكلمي قومي
و بص الناحيه التانيه بضيق فأبتسمت روح
روح:-كنت يعني بقول ان فاتن بنت حلوه و حميله و محترمه و قريبتك و نفس المستوي و بتحبك جداااا
بصلها ادهم تاني باهتمام
ادهم:-و الحب؟
روح:-ملك هانم….اصدي ملك الله يرحمها محظوظه بكل وفاق حضرتك بس ربنا ميرضاش كده ده عدي 8 سنين بحلهم يا باشا……ادهم!
ادهم:-لا يا روح ملك مكنتش زوجه دي كانت اكم و اب و اخت و حبيبه و عشقي و حبي مش قااااااااااادر بقه!
و صرخ فجأه في عز اليل و مره وحده عيط جامد اوي
اتوترت روح مش عرفه تتكلم و لامت نفسها انها اتكلمت اصلا و فجأه و من غير وعي رفعت ايديها و اعدت تطبطب علي كتف ادهم بس من بعيد لبعيد
روح:-قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا و ده عمرها و يمكن ده الاريح ليها يا ادهم
المره دي قالت ادهم عادي من غير ما تاخد بالها
روح:-و بعدين هيه شخصيا عمرها ما كانت ترضي ده و اولادك محتجين ام و فاتن بتحبهم
ادهم:-بس هما مش بيحبوها
روح:-دول اطفال يعنب لو اعدو مره بعاها و لعبت معاهم خلاص كلو بقي تمام
ادهم:-بس انا مشفتش ولادي بالسعاده او بالحب ده لحد غيرك
احمر خدها من كتر الكسوف
روح:-اه…مهو عشان…كنت بلعب
ادهم:-ماشي بس لو فاتن فعلا كانت بتحبهم عمرها ما كانت هتمشيكي ابدا و انا بقه مش همسح انك تمشي…روح انتي لو فكرتي تمشي هخليكي غصب عنك
بصتله بدهشه و بعدين اتحولت لابتسامه عطف
روح:-طيب ممكن لو سمحت متبقاش عصبي انا مش همشي اصلا و حضرتك المفروض تتجوز فاتن ممكن ترضي بالامر الواقع و تستقبل الامر بابتسامه و تعامل فاتن حلو صدقني الحياه هتمشي حلوه بعدها و هتبقي عيله و بصراحه انت جرحت فاتن اوي
ادهم:-طيب انا موافق ع كل كلمه قلتيها طب و اولادي
روح:-بعد ما تصالح فاتن خليها تزورهم و انا معاهم و سعتها مش هيقدروا يبعدوا عنها لحظه
ادهم:-ماشي يا روح انا فعلا هعمل كده
سكتوا شويه
ادهم:-و انتي ايه الي خانقك
روح:-لا لا مفيش مش هدوش دماغك
ادهم:-يووووه
روح:-خلاص خلاص هقول
ادهم:-ايوه
روح:-بيتنا مهدد انو يقع و ماما عيشه فيه و جارتي بتصرف عليها و مش عرفه اعمل ايه و هحوش فلوس بيت منين و فلوس مصاريف ماما و بعدين هيام جارتي الي في العماره الي قصادي و لو اتنقلت بعيد لازم انا اسيب الشغا و افضل جمبها و ارعها
عنيها دمعت لا اراديا لما افتكرت همها
ادهم ببساطه:-اتجوزي!
روح بكسوف:-احم…نعم؟
ادهم:-انا بتكلم جد اتجوزي واحد يصرف عليكي و يأعدك في البيت جمب مامتك ترعيها
روح:-و مين هيستحمل اني اصرف علي ماما بفلوسه؟
ادهم:-واحد يكون غني و مش بيقرف معاه ال….
قطع كلامه بصتها و افتكر انها فقيره يعني عمرها ما هتتجوز حد غني
ادهم لاول مره يحس بالاحراج قصاد حد اقل منه
ادهم:-احم…ربنا يحل مشكلنا و مشكله وداد
روح بخضه حقيقيه:-ليه؟
ادهم باستغراب:-مالك اتخضيتي ليه
روح:-بصراحه و من غير ما تقول لوداد انا و هيه اتفقنا نكون صحاب و بقلها دودو كمان
ادهم:-هههههههه مجنونه يا وداد
روح بزعل:-ليه مجنونه عشان بتتكلم مع خدامه مش كده يا ادهم باشا؟
ادهم بخضه:-لا لا اسف مش ده قصدي ده انا كنت هقلك نكون صحاب بردوا
فرحت اوي لتغير ادهم
روح:-موافقه…بس مالها وداد
ادهم:-هيجوزوها واحد غصب عنها
روح:-اه دي بتحب احمد
حطت اديها علي بقها لانها فشت سر
ادهم:-هههه لا ده انتو صحاب جدا بقه متخفيش هيه قالتلي
روح:-ممكن حضرتك تتكلم مع مدحت تفهمه
ادهم:-بفكر اعمل كده و الله
مي:-ادهم باشا؟؟روح؟
اتخضيت روح و ادهم وقف يا تري ايه الي هيحصل لما مي شافتهم مع بعض في الجنينه و بليل و بعيييد؟؟

💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
.الحلقه 14

حست روح ان قلبها اتعصر و اتخضت من وجود مي الا ان ادهم اتكلم بهدوء
ادهم:-ايه الي جابك هنا؟
مي:-كنت وقفه في البالكونه و سمعت حد بيصرخ و عشان بيكونتي قريبه من هنا فنزلت بسرعه اشوف
ادهم:-انا الي صرخت بردو روح جت جري ياريت ترجعو بقه انا دخل في رجلي حاجه و متملكتش اعصابي و بعدين مش انتوا عرفين ان ممنوع تنزلو؟؟يلا غوروا
قال الكلام ده انقاذا لموقف روح الي منطقتش و لا كلمه طول ما هيه مشيه مع مي راجعين السريا
مي:-هههه كنتو بتعملو ايه
روح:-انتي هبله؟؟سمعتوا بيصرخ و جيت
مي:-اصلك كنتي اعده جمبه لزق…لا بس شطره
روح وقفت:-بقلك ايه لا فوقي و اتعدالي و خلي بالك من كلامك ايه الخيبه دي عيب عليكي الي بتقليه ده
مي:-و الله؟؟بتعملي نفسك محترمه عليا يا شيخيه اتلهي
و سابت روح و مشيت و روح جريت علي اوضتها و هيه خلاص انفجرت عياط و كل الي جواها طلع لان دي سمعه و مسير كل الي في القصر هيوصلهم الكلام و ادي مشكله جديده فوق كوم مشكلها…
____________________________________
و تاني يوم الصبح فضلت روح مسهمه و مش بتتكلم مع حد و لما قبلت مي في وشها مفكرتش تبصلها الا انها حست بنظرا مي الساخره و راحت لوداد الي كان حالها اسوأ من حال روح بس روح مفكرتش تواسيها و قررت انها مديره منزل و مربيه و بس لا صديقه حد و لا حاجه و لاحتي وداد
و ادي اوضه ادهم…!!
دخلت بعصبيه
ادهم بابتسامه:-صباح الخير
طلعت القميص و البنطلون و حطتهم علي السرير
روح:-حاجه تاني؟؟دول مكوين
ادهم بيقرب:-في ايه
بعدت خطوتين لورا
ادهم:-مالك يا روح احكي مش احنا صحاب؟
روح:-لا….انا مديره منزل بس
ادهم:-هو ايه الي حصل
ممسكتش نفسها و عنيها بدمع
ادهم:-طب قولي
روح:-مي لما شفتني معاك فهمت غلط و بتبصلي ع اني وحده زباله و بكره الكل يعرف و انا محلتيش الا سمعتي
ادهم:-يتقطع لسانها و الله لاوريها
روح:-لا لا لا كده هتقول اني بتكلم معاك و مش كويسه
ادهم:-ليه يا روح عمله حساب لكل حاجه ارفعي راسك و امشي و طز في الي يبص و الي يتكلم
روح:-لاني مقدرش اسكت الي يتكلم و محلتيش غير الي بيتكلموا عليه فهمت يا ادهم باشا؟؟؟
و خرجت قبل ما تعيط جامد و حس ادهم بضيق ع زعلها
اعدت روح مع فادي و ساندي بس فضلت ساكته حاولو يلعبو معاها لكنها قررت تكرهم فيها عشان تمشي!!
فادي:-العبي بقه
روح:-قلت لا
ساندي:-طب بتسعئي ليه
روح:-كده
دخل ادهم و باس ساندي و فادي و بعدين اعد علي ركبته قصادهم
ادهم:-مين يلعب مع بابي؟
ساندي:-و بابي يعلف يلعب؟
ادهم:-اه قولوا و انا العب
فادي:-نلعب جنون
ساندي:-اه
ادهم:-هههه و اده ايه ده بقه انكش شعري و اصرخ؟
فادي:-ههه لا يا بابي انت تشلينا و تلف بينا و نقع علي الالض و نتحك
اعدت ساندي تلف تلف تلف حولين ادهم و وقعت و هيه بتضحك
ساندي:-كته هو يا بابي
قام ادهم وقف و شال ساندي و اعد يلف بيها و راح فادي اروح الي ابتسمت و هيه مش عرفه تخبي بسمتها
فادي:-يلا يا رورو احنا كمان
قامت روح وقفت و شالته و اعدت تلف بيه و وقعت مع فادي في نفس اللحظه الي وقع فيها ادهم و اعدوا يضحكوا كلهم
قام ادهم تاني و شال فادي و بردوا اعد يلف و قامت روح و شالت ساندي و في وسط ما هما بيلفو:-
ساندي:-بث بث بث كفايه كته
وقفت روح و نزلتها و لسه ادهم بيدور و روح مدياله ضهرها و بتعدل شعر ساندي
روح:-هههه شعرك اتنكش
ساندي:-انتي يا رورو اموره اوي و شعرك مش بيتنكس
روح:-ههههههههههه
و فجأه ادهم نزل فادي و بص علي روح الي مديره
فادي:-ايه؟؟تاااااااااااااااني؟؟
و بدون اي تفكير قام ادهم حاوط روح و شالها فعلا و اعد يلف و روح اعدت تضحك و نسيه الدنيا كلها و ساندي و فادي كانو فرحنين اوي بشكلهم و لغايه ما ادهم وقع و فوقه روح الي خدوده احمرت و هي بصه في عينه بثبات
حطت ساندي ايدها علي عين فادي و الايد التانيه علي عينها
*قامت روح جري لما افتكرت الزمان و المكان……و الشخص!!
روح:-اف….افرض كان حد دخل يا ادهم باشا؟؟
ادهم:-انا كنت بضحك الاولاد و بضحكك اسف و بعدين احنا اصحاب اسمها ادهم بس و لازم تعرفي انك اول وحده اقولها كده بعد…..ملك
روح:-لا يا ادهم باشا مش يتفع كده
ادهم:-قلت ادهم بس!
و باس اولاده و مشي و هو مبتسملها
و اول ما قفل الباب حطت اديها مطرح ايديه و اعدت تلف لوحدها و تضحك و ساندي و فادي يلفو………..
_________________________________
لمت روح شعر ساندي لفق و عدلت شعر فادي و مسكت اديهم بعد ما خلصت و لبست جزمتها الكعب العالي
روح:-يلا نروح لنانا
ساندي:-يلا
وصلتهم روح لاوضه دولت و جت تخرج
دولت:-روح؟؟
روح:-ايوه يا هانم
دولت:-خليكي
روح:-حاضر
فضلت وقفه في حين ساندي اعدت ع رجل دولت و فادي علي الرجل التانيه
دولت:-مبسوطين مع روح؟؟
فادي:-اه خوخ عثوووله اوي
دولت:-هههههههههه خوخ؟؟
ساندي:-اه رورو
دولت:-بابا بيعدي عليكو؟
ساندي:-ده بقي طيييب خالص
فادي:-خالص
دولت:-فعلا؟
ساندي:-اها
دولت:-هههه الحمد لله
فادي:-و بيلعب معانا
دولت:-هههههههههههههههه بجد؟؟مش معقول؟؟
ساندي بحماس:-اه اه و من سويه سال رورو و اعد يلف بيها و وقعوا ع بعض و بعد كده غمضنا عنينا ههههههههههههههه
فادي:-ههههههههههههههههه
بصت دولت باسرع ما يمكن لروح الي ارتبكت جدا و

دولت في عنيها شرار نار يا تري ايه الي هيحصل؟؟

.

.
.الحلقه 15

فضلت دولت بصه لروح بصه غيظ و قرف و فادي و ساندي شاغلين ضحك
دولت:-بس!
سكتو بسرعه اول ما قالت كده
دولت:-خديهم يا روح علي اوضتهم….و تعالي!
خدتهم روح لاوضتهم و كانت مرعوبه جدا من اللقاء الجاي ده و فعلا راحت و هي بتحاول تمسك نفسها من التوتر
دولت:-برافو
روح:-….
دولت:-اول وحده ابني يضعف قدمها و يحبها
روح:-احم..الموضوع مش زي ما حضرتك…
دولت بزعيق:-مش زي ايه؟؟طلعتي بنت مش كويسه و بتعمل اي شيئ عشان الفلوس
روح:-لا و الله حرام عليكي انتي فهمه غلط
دولت:-فهميني يا انسه يا محترمه
روح:-الاولاد كانو عيزين كده فادهم باشا عمل كده و لما قعنا قمت علطول اصلا ادهم باشا بيعملني وحش
دولت:-الكلام ده تقوليه لامك لما تروحيلها يا حببتي انا مش ساذجه لان مي قالتلي انها شافتكوا و انا طلعت فيها عشان ابني لكن واضح ان ادهم اتجنن و انتي زباله براااااااااااا اطلعي برااااااااااا يا حقيره يا زباله و ادهم بقه و الله ليتجوز فاتن بكرا
خرجت روح و هي منهاره عياط و كل الخدم بيبصلها بعدم فهم معادا مي الي فكرت ان ده بسبب الي هيه قالته و مش قدره تتصور انها في يوم تطرد من شغل بسبب سمعه وحشه!!
انهارت اكتر في العياط لما تخيلت مي بتقول للكل و وداد لكن لا مش هتستسلم كده ابدا لازم تثبت الحقيقه حتي لو مش هترجع الشغل
*لمت روح حجتها بسرعه و خرجت برا القصر لكن ما مشيتش؟…
___________________________________
ادهم كان راجع و هو منهمك و تعبان جدا لما فجأه لقي روح قدامه بشنطه هدومها و وشها احمر من كتر العياط
ادهم:-روح في ايه؟؟
روح:-ادهم باشا لو سمحت انا مش عيزه لا ارجع الشغل و لا اشوف وش حد من الي هنا بس لو ممكن تفهم دولت هانم اني وحده كويسه و محترمه لان الاولاد حكولها لما انت شلتني
استنت جواب منه و لكنه شدها من اديها بقوه و فضل يجرها لغايه ما وصل لاوضه دولت و دخل من غير استئذان
ادهم:-انا مش ناقص جنون لو سمحتي يا امي انتي عرفه اني عمري ما فكرت اخون المرحومه ملك مع اي وحده مهما كانت جميله و لو حتي بالجواز مش هاجي بعد 8 سنين و هخونها مع حته خدامه فهماني؟؟
حست دولت ان ادهم عندو حق
ادهم:-و انتي الي مربياني و عرفه اني لا يمكن اخون حد حتي و لو مبحبهوش و انا مبخنش خطبتي فاتن
كلامه كان قاسي اوي علي روح و لكنه اقنع دولت
دولت:-اسفه اوي يا ادهم الشيطان سيطر ع دماغي
ادهم بعصبيه:-و لا يهمك انا داخل انام
و عدي من جمب روح و لا بصلها حتي و خرج و حست روح انها ضعيفه اوي فرفعت شنطه هدوهما و اديرت
دولت:-استني…روح انا اسفه اوي لظلمي ليكي
روح:-و لا يهمك حضرتك
دولت:-ماشي خشي رصي هدومك و نامي
روح:-لا اسفه اوي دي الحاجه الوحيده الي بمزاجي
دولت:-روح ارجوكي عشان خاطر فادي و ساندي
روح:-طب ارجوكي فهمي مي
دولت:-دي مجرد خدامه يا روح و ملكيش دعوه يلا خشي نامي
روح:-طب…احيانا مش يجيلي نوم بليل اقدر اروح اعض في الجنينه
دولت:-مسموح طبعا
روح:-اشكرك
حست روح بسعاده تامه لما اتثبتت برائتها لكن حست بحزن علي كلام ادهم القاسي لما قال حته خدامه!!
روح:-انا ايه الي رجعني ما كنت امشي…..افتكري يا روح دول 2000 و فكري في امك امك امك و مش بس هيام
دخلت استحمت و لبست الفستان الابيض اياه فكرينه؟؟
طب تمام المهم و لبست جزمه من غير كعب بيضه و طبعا قلعت المريله و كانت الساعه 12 بليل لما خرجت تعد في الجنينه و هيه بتشكي همومها للقمر و السما
**ادهم:-و اتكلمت مع مدحت و ممنعش و قالي انك لو كنتي قلتيله مكنش هيزعل لانه اصلا بيعتبرك اخته
وداد حضنت ادهم
وداد:-شكرا يا احلي اخ
ادهم:-ماشي و بعد ما مدحت فسخ الخطوبه؟؟
وداد:-انا وصلت لاحمد بس لقيته مدمر و عيزاك تلفت نظر ماما ليه
ادهم:-ماشي يا ستي يلا اسيبك تنامي بقه
وداد:-ادهم؟
ادهم:-نعم؟
وداد:-هتعمل ايه دلوقتي
ادهم:-هكلم فاتن تيجي بكره تعد مع الولاد و نتفق نفرش فيلا فين
وداد:-يعني انت موافق؟
ادهم:-لا….ما علينا بقه عادي
خرج بره اوضه وداد و نزل الجنينه
ادهم:-الو
فاتن:-ادهم؟؟
ادهم:-ايوه ايه غريبه
فاتن:-اه اكدب يعني
ادهم:-ممكن تيجي بكره تعدي مع الاولاد و المربيه
فاتن:-بجد؟؟طبعا طبعا
ادهم:-و نتفق علي فرش فيلا
فاتن:-طب ما نفرش الدور الرابع زيك انت و ملك
ادهم:-الدور الرابع ده بتاع ملك و في عفش ملك و يستحيل تعيشي فيه انتي او غيرك و متسويش نفسك بيها لو سمحتي عشان متتحرجيش و لو مش عوزه تيجي انتي حره سلام
قفل في وشها السكه و هو بيتمشي و اتمني من جواه انو يشوف روح اوي كان نفسه يتأسفلها ع كل كلمه نطقها و نفسه يحكي معاها
و…
و لمح الفستان الابيض و لقي نفسه بيجري و استغرب لهفته دي للكلام معاها
ادهم:-روح؟
روح:-معلش لو سمحت ابعد يا باشا مش عيزه مي تشوفني
ادهم:-طب لحظه هقول حاجه
روح:-لا صدقني مش هينفع
ادهم:-ثواااني
روح:-ششششش صوتك
ادهم:-ماشي بس اسمعي انا اسف ع كل كلمه قلتها اسف يا روح عشان سببتلك مشاكل
روح:-و ليه مهتم حضرتك يعني..؟؟
ادهم:-ليه؟؟مش عرفه ليه؟؟مش عرفه ليه؟؟
روح:-لا مش عرفه
و مشيت قام مسكها من ايديها
ادهم:-عشان….
روح:-عشان ايه؟
ادهم:-عشان……صحاب
روح:-ده كان من امبارح بس
ادهم:-بالنسبالك
روح بدهشه:-امال انت؟
ادهم:-بقلك ايه اعتبريها زي ما تعتبريها يا روح بس مش هستغني عنك بعد كده عوزك جمبي و تسمعيني كل ما اكون تعبان او مخنوق
روح:-و…ما….حاضر
ادهم بزعيق:-انا في مشكله
روح بعصبيه:-طب و انت متعصب ليه
ادهم:و انتي بتتكلمي كده ليه
روح:-عشان احنا صحاب
ابتسم ادهم و هو بيقول:-
-انا مش عايز اتجوز فاتن نفسي اخلص بصراحه انا مش هتحملها
روح:-همممم جرب بس
ادهم:-هو ايه الي جرب هيه لعبه كوتشينا ده جواز يعني تدبيس رسمي
روح:-صدقني اول ما تجبلك اول بيبي هتفرح و هتحبها
ادهم:-تفتكري
روح:-افتكر
ادهم:-و انتي ايه الاخبار
روح:-صح انا نزله اجازه بعد اسبوع صح؟؟
ادهم:-ايوه صح
روح:-هيام اتصلت و في واحد متقدملي و هقبله بعد اسبوع و الواحد ده غني اوووي و عنده 38 سنه زي ما هيام قاتلي
اضايق اوي ادهم و اتغيرت ملامحه يا تري ليه و هيكن ايه رده؟

.الحلقه 16

قام ادهم وقف بعصبيه
ادهم:-و بعدين؟؟
ملحظتش روح عصبيته و هي بتقوله بفرح:-
-هشوف لو اخلاقه كويسه هوافق
ادير ادهم و هو مكشر
روح:-اده؟؟مالك؟
ادهم:-انتي يعتبري بتبيعي نفسك علفكره من غير حب او عواطف
روح بسخريه:-حب ايه بس يا ادهم انا معنديش وقت للكلام ده دي ماما يا ادهم
ادهم:-ماما برده؟؟و لا نفسك تلبسي حرير
روح:-في ايه انت بتكلمني كده ليه
فاق ادهم مره وحده و معرفش يجاوب
روح:-اسلوبك قاسي اوي ليه كده
ادهم:-شايف صدقتي بتعمل حاجه غلط و بحاول انصحها
روح:-و ايه الغلط من جوازه من واحد محترم و هينقظ ماما و بعدين حتي لو عيزه البس حرير ايه مش من حقي؟؟اتكتب عليا اشقا ديما؟؟
ادهم:-بصي يا روح انتي طلبنتي رأي و انا رأي ان دي جوازه رخيصه اوي
و مشي مره وحده و روح مدهوشه من طريقته و فجأه جالها هاجس معين و بعدين قالت بصوت عالي
روح:-لا لا لا يستحيل!
و دخلت بسرعه بس ادهم دخل منمش فضل قلقان بيسأل نفسه بمنتهي الخوف و القلق و الوجع:-
-انا ليه كلمتها كده؟؟
كان يقدر يخدعها بحجه الصحوبيه لكن هل هيقدر يخدع نفسه لا طبعا لان كل انسان مننا عارف اسباب ردود افعاله بس ادهم كان خايف اوي من سبب رد فعله!!
لا مرعوب من السبب مش خايف بس…!؟
____________________________________
تاني يوم الصبح عرفت روح ان فاتن جيه تعد معاها هيه و الولاد حسه انها مضيقه بس بتحاول تمثل الترحيب
كان شكلها متغير و هيه بتحضر لبس وداد
وداد:-رورو؟؟مالك يا بت في ايه
روح:-طبعا ان انتي عرفه ان انا و ادهم ….
وداد:-ادهم حاف؟؟
روح:-ايوه كنت لسه هكمل بقينا صحاب و بنتكلم عادي
وداد:-ههههههههههههههههه ادهم؟؟؟اخويا متأكده مش معقووول
روح:-متقلهوش و النبي
وداد:-متخفيش هو قلي
روح:-فعلا؟
وداد:-اها…واضح ان كلامي الي قلته قبل كده كان صح
طبعا ده الكلام الي دار بين روح و وداد و احنا منعرفهوش و مش هنعرفه برده
روح:-ارجوكي يا وداد بلاش كده
وداد:-هههههه خلاص خلاص
روح:-اه صح هيه دنيا هانم و خالد باشا مش بشفهم هما مشيوا؟
وداد:-لا بيجددو شهر عسل و جيين بعد بكره
ظهر الضيق ع وش روح
وداد:-للدرجه دي بتكرهي دنيا؟
روح:-لا لا و الله مش دنيا انما خالد….اه…اصدي و لا حاجه
وداد:-روح؟؟قوليلي في ايه الي بيحصل
روح:-و لا حاجه
ودرد:-قولي خالد عمل ايه؟
لما افتكرت روح اعدت تعيط
وداد:-لا لا انتي تعدي كده و تحكيلي
شدتها وداد و اعدتها
روح:-اوعديني متقليش لحد و لا لادهم ارجوكي و لا لدنيا هانم
وداد:-و لا هقول لماما و لا البت وداد
ابتسمت روح رغم دموعها:-اكيد انتي فهمتي مفيش حاجه تتحكي
وداد بغباء:-لا احكي مش فهمه ضـ,ـربك؟
روح:-لا
وداد:-امال؟
روح:-معرفش بس حاول يعني…
وداد:-ايوه؟
روح:-يوووووووووه خلاص بقه
وداد:-و الله ما انتي قيمه
روح:-طيب حاول يوبسنس و قلي كلام مش لطيف و بعدين اغم عليا
وداد بخضه:-و بعدين؟
روح:-دنيا هانم دخلت و هو فهمها اني اغم عليا فجأه
وداد:-الحقير!!
روح:-خلاص بقه يا وداد هانم حصل خير و بعدين هو انتي صدقتيني ليه بسرعه؟؟
وداد:-ها؟؟لا ابدا عادي
روح:-لا احكي
وداد:-شوفته في بيتهم مع خدامه و مجرأتش اقول لدنيا عشان متنهرش
روح:-يا حرام ده بيطعنها في دهرها
الوقت سرح بروح و بتبص في الساعه
روح:-ادهم؟؟!!
و قامت جري
وداد:-ههههههه كل مره كده!
______________________________________
دخلت روح بسرعه لقت ادهم جهز خلاص
روح:-اسفه اووي
ادهم بعصبيه:-حصل خير
روح فكرت عشان هيه اتأخرت عليه لكن هو متعصب عشان حاجه تانيه
روح:-اه صح انا كنت عوزه اقلك حاجه يا ادهم ان…
ادهم:-ايه ادهم دي؟حااف كده
روح:-هوا….
ادهم:-انسي كل حاجه قلتهالك قبل كده بلا صحوبيه بلا زفت انا هنا باشا و انتي خدامه ماشي
مع ان قبله كان بيوجعه لانه عارف قساوه كلامه و انها هتعيط و هتنجرح لكنه جه ع نفسه لانه خايف من شيئ معين!
روح:-صح عندك حق يا باشا بس انا مش خدامه و بقلخا لخامس مره
ادهم:-ايا كان
استغربيت روح للتغير المفاجئ الي طرء عليه و اعدت تسأل عن السبب
روح:-تأمر بحاجه تانيه؟
ادهم:-لا امشي يلا
مشيت روح و هيه حته معيطتش لانها قررت تبقي اقوي
و ادهم كان نفسه يروح يمسك ايديها و يعتذر لكنه خايف يحبها!!ايوه هوه فعلا حبها و قرر يبعد قبل ما يتعلق اكتر…
ادهم:-يارب بقه!

.الحلقه 17

و لاول مره في خياه روح تسيطر علي مشاعرها العصبيه اوي كده و متعيطش!!
بس كانت بدأت تنسي خلاص كل حاجه و هيه بتلعب مع الاطفال لغايه لما دخل ادهم و باسهم
ساندي:-بابي؟؟ممكن تلعب معانا جنون؟؟
ادهم:-لا يا حببتي بابي تعبان العبوا مع روح
فادي:-طب ما ابله خوخ تعبانه و كانت عيونها بدمع!
روح:-لا يا حبيبي هلعب معاكو خاص
ادهم:-ههههههههههه خوخ! ماشي يا حبيبي انا هلعب معاك هوبااااااا
و اعد يلف بيهم و روح اعده ع الارض و بصلهم و بعدين حطهم ع الارض و بسهم و معبرهاش و لا بكلمه وحده و مشي
روح من جوها:-طب ايه الي حصل؟؟انا اول مره مفهمش حد خالص كده يا ادهم…اول مره!
__________________________________
ادهم نازل ع السلم لما لقي فاتن طالعه
فاتن:-الحمد لله اني لحقتك قبل ما تمشي
ادهم:-انا مستعجل
فاتن:-موضوع بخصوص ولادك
ادهم:-هممم خير؟
فاتن:-انا بفكر اجيب مربيه ليهم بدل التانيه دي بس دي بقه مربيه…
حط ايده علي كتفها و هو بيقول:-فاتن! ريحي نفسك ممكن؟؟
فاتن:-يعني ايه؟
ادهم:-روح مش هتتحتح من هنا فاهمه؟
فاتن بشك:-ليه؟؟ليه كل الارتباط ده بنكوا ايه
ادهم:-شكلك محتاجه قلم من بتاع المره الي فاتت
فاتن:-بطل تكلمني كده بقه خلي عندك دم
ادهم:-احترمي نفسك بقه و خلي ام الجوازه دي تعدي ع خير
فاتن:-طيب يا ادهم
ادهم:-فاتن؟؟اقسم بالله لو ضيقتي المربيه انتي حره لان اولادي بيحبوها و هيه هتعرف تخليهم يحبوكي
فاتن:-هفف ماشي
و طلعت فاتن و دخلت الاوضه من غير اذن اتعدلت روح و وقفت
فاتن:-احم؟….انتي المربيه
روح:-اه
فاتن:-هممم اسمك ايه
ساندي:-خوخ مس تاتن هههههههه((روح مش فاتن))
فاتن:-ايه قله الادب دي احترمي نفسك و عيب كده
استخبت ساندي في روح
روح:-هيه مش بتتريق ع الاسامي هيه بتقولي خوخ لانها مش بتعرف تنطق اسميي و كذلك انتي يا فاتن هانم
فاتن:-بس هيه قالت خوخ يعني بدلعك
روح:-لا انا اسمي روح
فاتن:-روح؟؟!هممم اسم حلو المهم خليهم يلا يحبوني خليني اخلص
اضيقت روح اوي و حست انها مينفعش تبقي ام
اعدت روح علي الارض جمب ساندي و فاتن
روح:-مين بيحب خوخ؟
ساندي&فادي:-اناااااااااااااااااااا
روح:-طيب و مين يحب ماما فاتن؟؟
ساندي:-اولا احنا موش نحبها
فادي:-و اتلا متقليس ماما ان انا معنديس ام غير ملك و خوخ!!((و اصلا متقليش ماما…..معنديش ام غير ملك و روح))
و بدون اي شعور من غيره فاتن العميه ضـ,ـربته بالالـ,ـم و في نفس اللحظه دي كان ادهم الي نسي موبيله واقف وراها

💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
.
.الحلقه 18

روح غصب عنها لقت نفسها بتشهق من الي حصل دلوقتي و بالذات لان ادهم كان واقف ورا لانه نسي موبيله في الاوضه و فادي انفجر عياط و حضن روح الي حضنته جامد و طبطبت عليه و ساندي بتعيط ع عياط اخوها و اترمت بردوا في حضن روح هيه كمان….
فاتن:-يوووه بقه ان مشيه هففف
و اول ما اديرت اكنها انصعقت لما شافت ادهم قدمها
فاتن بترجع لورا بخوف
فاتن:-انا…انا….
ادهم بصوت مخيف:-انتي حقيره و زباله و الحمد لله ربنا جبهالي لغايه عندي يلا براااااااااا اطلعي براااااااااااااا مفيش زفت ع دماغك جواز
فاتن:-افهمني بس دول بيقولوا للمربيه ماما فانا اضيقت و….
ادهم:-اهي المربيه دي بقه تنفع تكون مراتي و ام و لا ينفع انتي
برغم كل الي بيحص ده حست روح انها طيره من الفرح ع جملته
فاتن:-انت..انت ازاي تقولي كده قدام وحده زي دي
ادهم:-بقلك اطلعي برا و اقسم بالله ان وقفتي لتندمي علي انك اتولدتي
فاتن:-مش طالعه يا ادهم الا لما تتأسفلي علي كل كلمه قلتها قدام الزفته دي و بعدين مش بمزاجك تلغي الجوزا يا حبيبي انت عارف اننا هنشد السجاده بكل الي عليها من تحتيك و هتقع…هتقع يا ادهم
ضـ,ـربها ادهم بالالم:-اخرسي…قسما بالله ما هتم الجوازه دي و لو حتي ماما هتاخد كل شيئ
دولت من ورا:-متأكد يا ادهم؟؟
ادير ادهم لدولت
ادهم:-ماما؟الحمد لله انك هنا شفتي يا ماما فاتن ضـ,ـربت فادي بالالم
دولت:-و ايه يعني؟؟الام بتـ,ـضـ,ـرب
ادهم:-متقليش ام متقليش ام
دولت:-فاتن؟
فاتن بأستغلاب:-ايوه يا طنط؟
دولت:-ضـ,ـربيته ليه
فاتن:-شتمني و هاني و اعد يقول اني وحشه و ان ادهم بيكرهني و ان روح دي اجمل مني و قلي كلام صحيح هو من طفل بس انجرحت
روح من جواها:-يالهوي ع الكدب!!
و اعدت فاتن تعيط
دولت:-ده حصل يا روح؟؟
روح:-بصراحه هو انا قلت مين بيحب ماما فاتن ففادي قال انو معندوش غير ملك و انا…بس
فاتن:-كدابه!!حقيره!!
ادهم:-انا كنت واقف ورا و ده الي حصل
دولت:-حتي لو ده بس الي حصل فاتن ام و لازم تغير
ادهم:-متقليش ام بقه متقليش ام!!!
و اعد علي الارض و حضن عياله اعدوا يعيطوا هما التلاته
دولت:-اسمعني بقه لو الجوازه دي متمتش انت حر هه!يلا يا فاتن تعالي معايا عيزاكي
و خرجوا و قفلوا الباب وراهم قامت روح من غير تردد اعدت جمب ادهم و اعدت تطبطب علي كتفه
روح:-معلش!!معلش و الله يا ادهم المفروض…..
و فجأه لقته حضنها و اعد يعيط اكتر حست روح انها مدهوشه اوي و مكسوفه جدا الا انها لفت دراعها حوليه و اعدت تطبطب تاني عليه و هي بتدفن ايديها في شعره و حست ان نفسها الكون يقف و الساعه تقف و يفضلوا كده…
للابد!!
___________________________________
اعدت روح بليل في الجنينه سرحاااانه في الحضن الي ادهم حضنهلها حست ان لسه ريحته فيها لسه حسه بشعره في اديها ازاي ده حصل؟؟
و يا تري مشاعره كانت ايه سعتها؟؟
لا السؤال مشعرها ايه؟
همست روح براحه:-انا…بحبه!
كانت روح صريحه مع نفسها عشان كده ضـ,ـربت نفسها 100 الم للاعتراف بكده و مشت الفكره من نفسها لانها مقتنعه ان النجوم لا يمكن تجتمع مع الشمس في شما واحده لا يمكن!!
قطع حبل افكارها مي
مي:-روح؟
روح:-مي؟؟ايه الي جابك هنا انا مستأذنه من دولت هانم طب و انتي؟
مي:-دولت هانم بعتتني اندهلك
روح:-طيب
مي:-روح؟؟
روح:-ايوه
مي:-انا….انا…اسفه ع الي عملته انا واثقه فيكي بع كده و انتي محترمه و الف محترمه و انا استهال ضـ,ـرب الجـ,ـزم
حضنتها روح و هي بتقول:-
-و لا يهمك حببتي
ادهم لمح روح و كان هيقرب لكنه لمح مي فوقف يراقبهم من ورا شجره قريبه و كان سامع الكلام
مي:-يعني انتي و ادهم باشا مفيش حاجه صح؟
روح:-تاااااني يا مي؟؟
مي:-خلاص خلاص
روح:-متعرفيش دولت هانم عيزاني في ايه؟
مي:-لا بس دي كانت متعصبه ع الاخر و شيطه ههههه يظهر الجنونه طلعت
روح:-عيب دي اد والدتك
و مشيت روح و مي و ادهم قرر يكون ورا روح عشان يعرف ايه الي هيحصل يا تري ايه الي هيحصل؟؟
_____________________________________
خبطت روح خبطتين و دخلت اوضه دولت و بدون ادني مقدمات
دولت:-روح اعتقد انك مش عوزه تخسري شغلك صح؟؟
في اثناء كده ادهم معرفش يسمع حاجه فقرر يستني روح في الجنينه لانها اكيد هتنزل؟؟
تفتكروا هتنزل؟؟
المهم:-
روح:-طبعا يا هانم
دولت:-و انا بحبك جدا يا روح
روح:-و انا بعز حضرتك
دولت:-و عشان كده قررت اخفف عنك الشغل
روح:-ازاي
دولت:-مش هتبقي مربيه تاني للاولد
حست روح بزعل حقيقي
روح:-بس دول متعلقين…
دولت:-ايوه ما انتي هتقطعي منهم تدريجي
روح:-ازاي
دولت:-كرهيهم فيكي يا روح!!
روح:-لكن..
دولت:-اضـ,ـربيهم و موتيهم من الضـ,ـرب و كمان عوزاكي تكلمي ادهم عن فاتن و تكرهي ادهم فيكي؟؟!!
روح:-ادهم باشا اصلا مبيحبنيش
دولت:-مشكلتك يا روح انك فكراني هبله يا حببتي انا عرفه انكوا بتعدوا مع بعض في الجنينه و اتفقتوا تبقوا صحاب صح و لا انا غلطانه؟؟
روح:-أأأ….
دولت:-و هتعملي الي قلتلك عليه عوزاكي تكرهي ادهم فيكي و كمان الاولاد لان انا متأكده ان ادهم بيحبك…
ظهرت الدهشه ع وش روح
دولت:-ايوه بيحبك و هو قال كده و متقليش كل ده انا عارفه منين
روح:-انا مش عيزه اعرف حاجه بس انا مش هعمل كده اطرديني
دولت بهدوء:-غلط!مينفعش اطردك عشان الاولاد ميزعلوش و كمان ادهم هيعترش انتي لازم تكرهيهم فيكي
روح:-انا مفيش قوه هتجبرني ع كده
دولت:-28 شارع الزهور عماره رقم 9 المنوفيه عنوان مين ده؟
روح بخوف و دهشه:-ا…انا!
دولت:-انا اشتريت العماره دي و هتتهد في ارقرب وقت لاننا هنبني مستوصف مكنها و قدامك اسبوعين و دوري لامك ع مكان بقه بس لو عملتي الي قلت انا عليه هيبقو شهرين تلاته زي ما تحبي ها قلتي ايه؟؟
روح في حاله ذهول في شر كده؟؟
لا السؤال في دماغها ازاي عرفت كل ده؟؟
ازاي؟؟
ازاي؟؟

.الحلقه 19

دولت:-ها قلتي ايه؟
فضلت روح بصه للارض و سكته و مش عرفه تعمل ايه
دولت:-سمعت ان السكوت علامه الرضا مش كده؟؟
روح:-….
دولت:-تمام متفقين يلا تصبحي ع خير
خرجت روح و هي حسه ان في مليون و مليون سكينه بتقطع في قبلها و ان الوقت وقف هيه للحظات حست انها مش عرفه نفسها انسانه عاجزه عن التفكير و اتخاذ القرار
همست روح:-كلوا يهون عشان ماما!!
حطت دماغها علي الماخده و نزلت الدموع بتكون دواير بس اليوم ده كانت امطار بتكون بحر!!
و لسه السؤال بياكل في عقل روح…
ازاي؟؟ازاي عرفت كل ده؟؟
ازاي؟
___________________________________
فضل ادهم اعد في الجنينه كتير و لكن روح منزلتش تاني فقرر انو يطلع ينام و يكلمها الصبح كان جواه كتير لازم يتقال
**تاني يوم الصبح اتمنت روح ان الي حصل امبارح يكون مجرد كابوس لكن للاسف ده كان حقيقه و راحت عند وداد و لكن مكلمتهاش نص كلمه
وداد:-يا روح ردي عليا ارجوكي فهميني مالك
روح:-…
وداد:-روح ارجوكي طمنيني في ايه بس اتكلمي انطقي
روح:-…..
وداد:-يا روح بقه!
روح:-حاجه تاني يا هانم؟
وداد:-هانم؟؟اه في حجات
قفلت وداد الباب و اصرت تتكلم مع روح
وداد:-في ايه؟؟
روح:-انا هحكيلك بس ارجوكي متقليش لادهم باشا و لا تعترضي
وداد:-قولي
روح:-((حكت كل شيئ))
وداد بارتباك:-اه..فهمت
روح:-مش عرفه اعمل ايه بس الي محيرني هيه عرفت ده كلو ازاي؟؟
وداد:-ت…تلاقيكي….رغيتي مع حد كده و لا كده…اه …اه اكيد
روح:-لا و الله ما حصل
وداد:-هممم ط…طب روحي بقه لادهم انتي اتاخرتي
لحظت روح توتر وداد
روح:-خير يا وداد في ايه مالك؟
وداد:-روح..انا اسفه اوي
روح:-ع ايه
وداد:-انا الي حكيت لماما ظروفك كلها و حكيتلها ع ان ادهم صارحني بموضوع صدقتكوا و كده
روح نسيت هيه فين و مع مين و بغضب الدنيا صرخت:-
-ليه كده يا وداد ليه حرااام عليكي
مع حب وداد ليها الا ان وداد محدش زعقلها ابدا بالشكل ده
وداد:-انتي اتجننتي و لا ايه ازاي تعلي صوتك عليا كده؟؟
روح:-حرام عليكي!!انا بكره البيت ده بكل الي فيه
وداد:-احترمي نفسك البيت ده بيبقي بيتي انا متأ:ده ان جواكي حقد عليا و انا اصلا غلطانه عشان اتكلمت مع وحده زيك يلا برااا برااااا
روح بضعف:-حاضر…حاضر يا وداد هانم!!
خرجت روح بره و هيه حسه بالدنيا بتلف بيها و مع كل الي حصل غلطت نفسها لانها نسيت هيه مين وسط الناس دي راحت اوضتها و مقدرتش تروح عند ادهم علطول كان لازم تعيط شويه بسبب شعورها انها عوزه تنفجر
روح:-يا ربي انا عملت ايه يستاهل كل ده!!!انا طول عمري في حالي و كويسه و بعمل كل حاجه لكل الناس و في الاخر باخد علي دماغي ديما….
قامت روح و مسحت دموعها و راحت لادهم
ادهم:-بدري!
روح:-اسفه…اي خدمه؟
ادهم:-كنت عاوز اقلك حاجه يا روح بصراحه انا من ساعه ما حضنتك امبارح و انا حاسس بسعاده غريبه روح انتي فعلا ص…
كان مبتسم و هو بيتكلم بسعاده اوي كده لكنه شاف نظره روح
ادهم:-مالك؟
روح:-مليش
قرب منها شويه قامت بعدت عنه تماما تجاهل ده و قرب من الدولاب الي محدش بيفتحه غيره و فتحه
ادهم:-انتي اول وحده هتشوفيه مسكها من اديها و قربها من الدولاب روح كانت سكته و مستسلمه
روح من جواها:-ازاي اكرهك فيا؟؟و انا متعلقه بيك!
ادهم:-ده في ذكرياتي انا و ملك اول ما بتوحشني بروح افتح الدولاب و اعد قدامه بصي دي جوبات كنت اتخانق معها و اروح الشغل القيها اعده ع جمب و سيبهولي وسط ورقي ههههه كانت طيبه جدا و بصي دي اول هديه جبتهالها يوم ما…..روح مالك؟؟
روح:-انا مالي و مال كل ده؟؟انا جيه اقوم بوجبي و امشي و واضح ان حضرتك لبست
رمت االجوابات الي كانت علي رجلها علي الارض و قامت خرجت برا الاوضه و لسه ادهم مدهوش بالي حصل ازاي تستهزأ بحاجه هو بيحبها ازاي؟؟
_____________________________________
راحت بعد كده لاوضه ساندي و فادي اول ما شفوها جريوا بيتسابقوا مين يحضنها
روح:-انا تعبانه اوعو عشان مش مستحمله و عوزه اعد
اعدت روح و فتحت مجله
ساندي:-رورو ممكن نلحب جنون؟؟
فادي:-اه و عوزين مسرحيه
روح بتحاول تكون قاسيه:-بقلكوا ايه لجنون و لا غيره
ساندي:-ليه
روح:-كده و مش هنلعب تاني سامعين؟؟
ساندي:-بس يا ماما رورو….
روح:-انا مش ماما اعدوا سكتين عشان مجبلكوش وحش يكلكوا يلا روحوا!
فادي:-خوخ انتي شليله انهلده!!((شريره النهارده))
روح:-و كل يوم!
ساندي:-يلا يا فادي نبعد دي وحشه
روح حست بضيق اوي لانها فعلا كانت بتحبهم و لكن في نفس اللحظه حس ادهم انها زعلانه منه و دخل الاوضه فجريت عليه ساندي و فادي
فادي:-سفت يا بابي خوخ بقت شليله
ساندي:-اه
ادهم:-ده مفيش اطيب منها بس انامزعلها
قرب منها و قفل المجله و اعد
ادهم:-انا اسف عارف كلام فاتن كان قاسي لكن احنا صحاب و الصحاب مفيش بينهم زعل صح؟؟
قامت روح وقفت و قالت بغضب مصطنع
روح((اسفه اوي يا ادهم و الله انا بحبك اوي)))بقول ايه بقي انا مجرد هنا وحده بتشتغل و هتجوز السبت الجاي و مينفعش كده ((اصلا العريس اعتذر))
حس ادهم بخنقه:-هتتجوزي؟
روح:-اه…هسيب حضرتك مع اولادك لما تخلص اندهني
ادهم:-لا! انا ماشي و مبروك
و خرج بضيق الدنيا و حست روح انها بالفعل خسرت اول واحد!!
و بعد ما ساندي و فادي نامو نزلت روح فقبلت دنيا في وشها
دنيا:-تعالي ورايا عوزاكي
دخلت روح ورا دنيا لمحت خالد اعد علي اللاب توب و ارتبك لما شفها و كأنه خايف
دنيا:-هاتي الفستان الاحمر بسرعه
روح:-حاضر
دنيا:-بقلك تفتكري اللون الاحمر بيبين اني حامل؟؟
كانت دنيا بتتكلم بود و مش غطرسه زي كل مره
روح:-الاسود احسن لو في حاجه اسود يا هانم
دنيا:-طب طلعيلي الاتنين و هجرب
روح:-حاضر
طلعت روح الفستنين و هي ملحظه نظرات خالد و حسه انها نفسها تدير و تسكعه الم بس طبعا دي مجد امنيه
دنيا:-فعلا الاسود احلي شكرا يا ….
روح:-روح يا دنيا هانم
دنيا:-ماشي روحي يا روح دلوقتي
خرجت روح و فضلت تراقب الخدم و هيه سرحانه و دمغها في حته تانيه روح عمرها ما اتكلمت بغضب او بقسوه مع اطفال لكن النهارده عملت كده
عمرها ما اتكلمت مع حد بتحبه بجفاء لكنها عملت كده
و بعد ما اليوم خلص قفلت باب اوضتها بالمفتاح و دخلت الحمام الي في الاوضه و ملت البانيو و قررت تسترخي تماما
روح من جوها:-يوم ما تحبي..تحبي حد يستحيل يبقي ليكي و حتي لو في امل كلو هيبعدك عنو!
لبست فستان اسود قصير و جزمه من غير كعب و قررت تعد في الجنينه و لو شافت ادهم تبعد لانها مش عوزه تحتك بي و فعلا راحت حتي بعيده عن السريا و شافت ضوء جي من قريب ضوء بسيط يعني قربت براحه لقت حد اعد ع لاب توب عرفت انو اكيد ادهم فبعدت شويه و وقفت عند شجره و فضلت بصه فوق كالعاده
روح:-ياااارب!
…:-بخخخخخخ
روح:-هااااا!
لقت قدامها خالد بعدت شويه بخوف
خالد:-ايه؟؟لسه خيفه؟
روح:-لا مش خيفه عن اذنك
شدها من ايديها
روح:-ادهم باشا اعد هناك ع اللاب توب علفكره و لو صرخت هيجي سيب ايدي لو سمحت!
خالد:-ههههه انا الي كنت اعد و لمحتك وقفه زي القمر قلت معقول انعكاس القمر باين كده!
روح حست بخوف شديد لما عرفت ان ادهم مش في الجنينه و هو زعلان يعني يستحيل يفكر ينزل يشوفها
روح:-برده هصوت!
خالد بسخريه:-احنا بعيد عن القصر يعني صوتي للصبح
قال كده و هو بيقرب روح بدأت عنيها تدمع و بتحاول تبعد لكن مفيش فايده في فرق اكيد في القوه!
**ادهم نزل الجنينه كان عاوز يشوف روح مره اخيره لانه كان عنده سفر بكره اعد ماشي يبص حوليه بس مش لقيها خالص
ادهم:-اكيد مش عاوزه تشوفني
سمع ادهم صوت حد و خربشه كده فأعد يقرب براحه و مسك فاس لانه فكر في حرامي لمح ادهم روح و خالد و بص بدهشه من بعيد و في نفس اللحظه لمحه خالد قام باعد روح عنه
خالد بزعيق:-انتي انسانه حقيره ازاي تحولي تعملي كده؟
روح:-ايه؟
قرب منهم ادهم و شافته روح و شهقت من الخضه
خالد:-اوعي!
و مشي بيمثل الضيق قربت روح من ادهم و حضنته و هي بتعيط
روح:-الحمد لله انك جيت الجمد لله
بعدها ادهم بقسوه
ادهم:-بطلي بقه دموع تماسيح بتاعتك دي انتي انسانه قذره و مش متربيه انتي…انتي….حيوانه كلبه!!لا ده انا اعتذر للكلب اني شبهتك بيه!!انا فهمت كنتي بتحولي تستدرجيني و منفعش و ملقتيش قدامك غير خالد…انتي واطيه بقلك ايه يا بت انتي امشي براحه كده بكره الصبح يا اما هعملك فضيحه فهمه؟؟
روح وشها قلب الوان و اتجمدت الدموع في عنيها
روح:-ايه؟؟

💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
.
.الحلقه 20

حست روح بالدنيا بتلف بيها فعلا كان نفسها ادهم يكرهاها عشان رغبه دولت لكن اكيد مش بالشكل ده
ادهم مضـ,ـربهاش…
مخنقهاش…
و مقلش نص كلمه كمان…
لكن كانت كفايه نظراته عشان تـ,ـتلها و الاغـ,ـرب ان عنيها مدمعتش حتي في موقف زي ده
روح:-لو سمحت يا ادهم اسمعني
ادهم:-ادهم في عينيك اسمي ادهم باشا و متجبيش اسمي علي لسانك
روح:-طيب ممكن تسمعني
ادهم:-انا مش طايق اسمع صوتك و لا ابصلك حتي منك لله ازاي وحده زيك كنت بسبها مع ساندي و فادي غوري من وشي!
فضلت روح وقفه و بصاله مستنيه اي نظره اشفاق نفسها تتكلم بس لسنها تقيل و مش عرفه تنطق
ادهم:-قلت غوري!
مشيت روح لا الاصح جريت لاوضتها و برده معيطتش و القوه دي جبتها من كتر ما شافت ازاي تمشي من البيت بالسمعه دي؟؟
لا و ازاي اول مره قلبها يدق لواحد يشفها كده؟؟
لا الي حيرها هدوءها و اعمقها ؟؟!!
روح فعلا مش فهمه نفسها الكلام جرحها طبعا و يجرح حجر كمان لكن عيونها متهزتش ليه؟؟
روح لمت كل حجتها بسرعه كانت عرفه ان فكره انها تخرج دلوقتي مجنونه شويه و لكنها اقسمت متحطش دماغها تاني علي سرير في البيت ده !
و خرجت روح برا القصر كله و بصتله بصه اخيره كانت امبارح قبضت 2000 جنيه و حمدت ربنا ع كده و سافرت و اول ما ركبت الاتوبيس و كأن عنيها كان ليها كبرياء قصاد ادهم
بكت روح…لا انهارت و كلامه بيرن في ودنها…
_______________________________
وصلت روح بيتها الساعه خمسه الصبح و طبعا امها رحبت بيها لكن لحظت الشنطه الكبيره الي تدل ان روح مش رجعه تاني
امها:-خير يا بنتي
روح:-خير و كل خير
امها:-يالهوي!انتي عينك دبلانه من كتر العياط حصل ايه؟
روح:-و لا اي حاجه يا ماما عادي خلاف في الشغل و مشيت
امها:-يمشوكي في نص اليل!لا معندهمش قلب خالص ايه معندهمش بنات يافو عليها
روح:-ماما لو سمحتي انا دماغي ادي مرتين و مش طيقه حد
و قامت دخلت اوتها الصغيره
روح:-انا هنام متصحنيش خالص….الهي ما اصحي اصلا
امها:-يا ساتر يا رب في ايه يا روح؟
روح :-…………
______________________________________
مع ان روح فضلت في سريرها سبع سعات الا ان عنيها مغمضتش لحظه فضلت تفتكر كلام ادهم لغايه مصدعتش من دمغها هيه شخصيا….!
الباب بيتفتح قامت روح مغمضه عنيها بسرعه
هيام:-روح!روح قومي يلا الساعه 11 الصبح كفايه نوووم يا زفته
روح:-…
هيام:-قومي يا بنت وحشاني
قامت روح و فضلت بصه لهيام و سكته
هيام:-مالك يا روح مال وشك في ايه؟؟
روح حضنت هيام و اعدت تعيط و هيام حست ان في حاجه..
لا حاجه كبيره جدا كمان!
هيام:-طب خلاص طيب اهدي
روح بتبعد عن هيام و بتمسح عنيها الي فعلا وجعتها من قله النوم
و من كتر العياط
هيام:-مالك؟؟احكيلي
روح:-انتي وحشتيني بس
هيام:-لو سمحتي يا روح متتعمليش معايا ع اني معرفكيش انا متربيه معاكي من 20 سنه
روح:-هيام انا مش قدره افتكر او احكي
هيام:-اهمممم يعني في حاجه؟
روح:-اه و اوعدك احكي بس مش دلوقتي
هيام:-طيب بصي خدي دول
طلعت من جيبها ورقه
هيام:-دول 1500 باقي فلوسك من الشهر الي فات
خدتهم روح:-كده بقو 3500 بس!
هيام بهزار:-بس ايه يا طماعه
روح:-البيت ده مهدد انو يقع و كمان في وحده اشترته و هتهده قريب
هيام:-ههههه و انا رحت فين مش انا الي جبتلك الشغل الفظيع؟
روح:-اه اوي
هيام:-المهم فاكره عماد؟
روح:-لا
هيام:-طب حسام؟
روح:-لا و ربنا ما فكره انا مش فكراكي شخصيا
هيام:-المهم دول كانو في الشقه الي فوقينا و خدو عفشهم و مشيوا و الشقه دي بيأجروها في الشهر ب1900 جنيه ايه رأيك تمضي عقد معاهم علي خمس سنين و بعدها ربنا يكون وفقك
روح:-بس كده كتير و الشهر ده معايا الي بعده مش معايا
هيام:-ما انتي شغلك بتكسبي منه حلو
روح:-انا سبت الشغل
هيام:-سيبيلي انتي عماد و انا هتفاهم معاه علي 1300
روح:-لا حتي لو ب1300 مش هينفع هجيبهم منين
هيام:-هندور ع شغل
روح بتتنهد:-امري لله لو 1300 ماشي مع انو كتير علي شقه
هيام:-ماشي هو ده الي مخلي نفسيتك زفت؟؟
روح بدموع:-لا
هيام:-امال؟؟
____________________________________
ادهم برده منمش و لا غمض عينيه وشها الملاكي و برائتها يستحيل يكونوا كدب!
مع كل الي حس بيه بأنه كان مخدوع و انو بقه بيكرها كان خايف خالد يقول لكل الناس لسه كان خايف ع سمعتها برده
ادهم:-ليه كده يا روح؟؟ليه!؟
استناها يمكن تعدي علي الاوضه بتاعته قبل ما تمشي لكن برده كان مستحيل
هو عارف انها حتي لو ممشيتش مش هتعدي عليه بس اصر يبصلها و يحفظ ملمحها لاخر مره و خرج و فضل واقف علي السلم بيتظاهر انو بيعدل جزمته لكن باب اوضتها كان مقفول!
راح ادهم اوضه ساندي و فادي لازم يبصلها و لو حتي ثواني ده كان احساسه لما فتح الباب لقي فادي و ساندي اعدين يعيطوا و معاهم وحده محتاسه و بتحاول تسكتهم
ادهم:-انتي مين؟
دعاء:-انا دعاء المربيه القديمه دولت هانم كلمتني النهارده الصبح اجي عشان القديمه مشيت
ادهم:-مشيت؟؟ازاي؟؟امتي؟؟
________________________________
وداد:-منعرفش صحينه سته الصبح كالعاده و ملقنهاش و ماما اعدت تشتم و كده
ادهم بسرحان:-مشيت بليل!
وداد:-ادهم؟؟انا كنت مزعلها مني اوي تفتكر ده السبب؟
ادهم:-لا
وداد:-ايه الثقه دي؟؟هو انت عارف؟
ادهم:-انا؟…
فكر شويه
ادهم:-لا
و نزل جري علي اوضه خالد الي اول ما شاف ادهم حس كأن لوح تلج علي دماغه
ادهم:-خالد؟عوزك لحظه
خالد بأرتباك:-ماشي
ادهم:-حكيت لدنيا حاجه او لاي حد؟
خالد:-لا..لا
ادهم:-طيب متحكيش لحد الموضوع اتقفل تمام؟
ارتاح خالد لما عرف ان ادهم وقع في الفخ الي هو عمله و ان روح اطردت مظلومه
خالد:-طبعا طبعا انا مبحبش القلق
ادهم:-لكن هو ازاي ده حصل؟
خالد:-هو ايه؟
ادهم:-احكيلي ازاي هيه قربت و كده؟
خالد:-الحجات دي مش بتتحكي
ادهم:-هممم ماشي
خالد:-ايه يا ادهم انت كنت واقع و لا ايه
ادهم:-خالد و النبي ما ناقصه هواجس
و مشي و اول ما ركب عربيته كان سرحان مجرد تخيل روح بتعمل كده مش راضي يجي لان فعلا روح فيها طيبه و براءه عجيبه
ادهم بيمسح علي شعره بايده:-استغفر الله العظيم..يار ب وجهني للحقيقه قلبي و عيني مصدقين بس قلبي مش راضي يقتنع!
________________________________
هيام:-ياااااه يا روح كل ده حصل؟
روح:-اه
هيام:-و فعلا حبتيه؟؟
روح:-اكتر مما تتصوري
هيام:-بس انتي غبيه مكنش المفروض تمشي قبل ما توضحي
روح:-اسكتي يا هيام انتي لو شفتي بصته و طريقه كلامه بقك هيتعوجع حسيت بجد اني وحشه انا شخصيا صدقت
هيام:-لا كنتي تكتبي جواب و تسيبهولو و لا الي اسمه خالد ده و الله نفسي ادب ايدي في زماره رقبته
روح:-الله يسهله
هيام:-يسهله؟؟الهي يصعبها عليك و تموت مخنوق يا اخي قادر يا كريم
روح:-خلاص بقه دي مراته حامل
هيام:-يا نهار اسود و كمان متجوز و مراته حامل؟؟ايه يا ناس هيه البلد خلاص معدش فيها اخلاق
روح:-خلاص و النبي
هيام:-من وسط كل الطقم بتاع العمل حظك انتي الاسود
روح:-يا هيام انا مأعداكي جمبي عشان تفكريني ان حظي اسود انتي كمان؟
هيام:-خلاص خلاص انا همشي بقه عشان ماما مجهزنله صنيه اكل انها ايه و لا الهوا يا معلم
روح:-ربنا يخليكي و الله وحشني اكل طنط
هيام:-ماشي سلام
روح:-هيام؟؟
هيام:-ايون؟
روح:-متنسيش تتكلمي مع عماد
هيام:-عيب يا بت اكيد هكلمهز..يلا سلام
روح:-هيام؟
هيام:-يادي النيله عوزه اروح اجيب الاكل
قامت روح جريت و حضنت هيام
روح بعياط:-قسما بالله انتي جدعه!
هيام:-استغفر الله العظيم طب انتي بتعيطي ليه دلوقتي؟
روح:-متسبنيش ابدا يا هيام
هيام:-عيب يا بت الكلام ده
بعدتها عنها بهزار:-اوعي بقه عوزه اجيب الاكل همووووووووت
روح:-هههه ماشي
__________________________________
دخل ادهم مكتبه بنرفزه من غير سبب كل ما يقابل حد يوبخه بسبب او من غير!!
كان عامل زي المجنون بالظبط و هو مش عارف ليه؟؟
دخل مكتبه لقي فاتن اعده و مستنياه
ادهم:-فاتن اخرجي برا انا مش طايق نفسي النهارده
فاتن:-انا اسفه اوي يا ادهم
ادهم:-اسفه؟؟و انا اعمل ايه باسفه دي؟
فاتن:-انا عملت ايه اصلا
ادهم:-كمان؟؟اصلا انا ازاي هتجوز وحده كل شويه تهددني
ادهم اعد بعصبيه قامت فاتن اعدت علي ايد الكرسي
الغريب انو سكت
حطت ايدها علي كتفه برقه
و الغريب انو سكت
فاتن:-انا جيه اعمل معاك اتفاق اخير
ادهم:-خير؟؟
فاتن:-ادهم اوعدك ان املاكك هتكون معاك بس قلي انت عاوزني و لا لا و في الحالتين و الله املاكك معاك قول يا نتجوز و نعيش حياه حلوه و اوعدك مقرنش بيني و بين ملك و اعامل ولادك احسن معامله و ايما مش هنتجوز و انا هصر علي الرفض باي حجه
ادهم:-لو…
فاتن:-قبل ما تجاوب يا ادهم اعرف حاجه مهمه انا كنت بحبك من قبل ما تتجوز ملك!!ها قلت ايه؟؟
___________________________________
روح:-اتأخرت ليه البت دي؟
كانت هتخرج برا الاوضه لما…
امها:-يالهوي روح الحقيني!

.الحلقه 21

اتلجم ادهم لحظه و هو بيفكر كويس في كلام فاتن و بيعدل الكلام في دماغه
ادهم:-لا يا فاتن انا موافق علي جوزنا مهما لفيت مش هلاقي وحده اوفي من بنت عمي
فاتن بدهشه:-ادهم انت….؟؟
قاطعها و هو بيمسك اديها بحب مصطنع:-
-سامحيني لو في اي يوم جرحتك او ضيقتك
قلبه حس ياختلاجه بين ضلوعه و عينه حست بضعف
فاتن بسعاده:-يجد؟؟انا بحبك اوي يا ادهم و الله و هكون مخلصه اوي ليك و اقسملك ان فادي عيني اليمين و ساندي عيني الشمال و انت قلبي و اله يعني انت بتحبني يا ادهم
ادهم بيعافر عشان ينطقها:-
-اه
فاتن:-امال ليه كانت المعامله دي؟؟
ادهم:-خلاص بقه انسي الي فات
فاتن:-حاضر و اوعدك اني هعامل المربيه روح حلو و….
ادهم بزعيق:-اخرسي!
فاتن:-ايه؟
ادهم بيجاول يهدي:-اسف اسف اصلها طلعت وحده مش كويسه و ضـ,ـربت ساندي و فادي و مش عايز اسمها سيرتها اسف اسف اوي انا اصلا طردتها
فاتن:-و لا يهمك حبيبي ماشي هسيبك انا بقه تشتغل و اروح اتفق علي فستان مع صحبه بوتيك كبير نعمل الفرح امتي
ادهم بقسوه غريبه:-اخر الاسبوع!
فاتن:-بالسرعه دي؟
ادهم:-عايز اشوف حياتي يا فاتن
فاتن:-ماشي يا عيون فاتن و قلبها
و خرجت فاتن و قلبها بيدق بفرحه هايله و خلاص قربت تطير و يطلعلها جنحات…
لكن ادهم اعد يضـ,ـرب النكتب بأيده و رجله و عيط…
ايوه ادهم احمد لطفي بجبروته….
عيط!!!
لان كلنا جوانا انسان ضعيف…
_________________________________
روح:-ماما مالك فيكي ايه؟؟
مسكتها روح و هي بتعد علي الارض بيها
الام:-مش….مش…قلبي!!
و فقدت التنفس
روح قامت جري:-ماما!!هياااااااااااام يا هيااااااااااااام الحقيني و النبي و خرجت تجري في الشارع لقت هيام قدام عمرتها ماسكه صنيه اكل
روح:-هيام الحقيني ابوس ايدك اعملي حاجه
هيام:-ايه ايه
روح:-ماما وقعت ع الارض مش بتتنفس
هيام رمت الصنيه و جريت مع روح بتعيط اكنها بنتها زي روح بالظبط
هيام:-طنط؟؟؟انتي سامعاني
استعانت روح و هيام بناس و ابو هيام كمان عشان يشيلو امها و طلعوا علي اقرب مستشفي حكومي
روح:-يارب يارب خير يارب
هيام:-يارب تقوم يارب بالسلامه
ابو هيام:-خير ان شاء الله خير
الدكتور:-مين تبعها؟؟
روح:-انا
الدكتور:-والدتك يا انسه عدت عليا قبل كده لشعورها بالألم و قلتلها انها عندها مرض في القلب و طلبت منها تجهز للعمليه ليه اهملتوا الموضوع؟؟و كان معاها بنتها التانيه
روح بذهول:-مرض؟؟؟عمليه؟؟بنتها التانيه مين
هيام بصت للارض:-يا دكتور احنا كنا بنشوف نفسنا و هيه مرضيتش بالعمليه و الله حاولت اقنعها
الدكتور:-مينفعش تمشي الا لما تتعمل
هيام:-طيب الفلوس رمزيه لانها مستشفي حكومي صح؟
الدكتور:-لا هيا لازم تطلع منها علي مستشفي خاصه لان العمليات الدقيقه دي المستشفيات الحكوميه مفيهاش امكنيات ليها او ممكن في عيادتي الخاصه و لو عيزه تعمليها عندي اتصلي بيا ع الرقم ده
و ادها كارت في رقمه و عنوان العياده
هيام:-و التكاليف؟
الدكتور:-ع حسب الحاله بس هيه حالتها متأخره يعني مش اقل من خمسه و عشرين الف!!
هيام بحزن:-طب هيه تقدر تستني هنا لغايه امتي؟؟لما ندبر الفلوس
الدكتور:-اسبوع ع بالكتير
و مشي الدكتور كل ده و روح وقفه رجلها تقلت و الذهول في عنيها
روح بغضب:-ازاي تعرفي حاجه زي دي و متقوليليش؟
هيام:- و الله دي كانت رغبتنا
روح بغيظ:-انتي حيوانه؟؟يعني رغبتها و زفت
هيام:-يا روح انا لسه شايفاكي الصبح
اتقلبت مشاعر روح من الغيظ و الغضب للحزن و الضعف و اترمت في حضن هيام
روح:-هيام و النبي ساعديني
هيام بعياط:-ياريت معايا فلوس ياريت
روح بزعيق:-ملعون ابو الفلوس ملعونها!!!الفلوس الي تتحكم في موت او حياه شخص لاني زفت نيله مش معايا
هيام:-هنتصرف هنتصرف يا قلبي
روح:-مفيش صرفه يا هيام مفيش هتجيب منين خمسه و عشرين الف قوليلي منييييييييييييييين؟؟
___________________________________
وداد:-ادهم؟؟ينفع اتكلم معاك؟
ادهم:-نعم؟
وداد:-عيزه اعرف في ايه الي بيحصل؟
ادهم:-في ايه؟
وداد:-روح مشيت بطريقه غامضه و بدون مقدمات و سابت الفستان الابيض ع السرير و انت عصبي و عارف السبب و انا واثقه من كده و كمان وفقت علي جواز فاتن
ادهم:-ايه الي خلاكي تقولي كده
وداد:-لانها بتحبك! و ديما بتتكلم عنك بسعاده حتي من قبل ما تتكلموا غير مره و انت كنت فظ في المره دي:-
فلاش باك:-
_______
وداد:-روح ينفع اسأل سؤال خاص شويه؟
روح:-اتفضلي
وداد:-هوا…ههه انتي عمرك حبيتي قبل كده؟
روح:-انا لا
وداد:-طويب عرفه ادهم محبش غير مره ملك زي ما قلت
روح:-اه
وداد:-طب ايه رأيك في ادهم؟
روح:-ايه السؤال ده
وداد:-عادي
روح:-كويس من كل الجهات عادي بس بيتعامل بصعوبه اوي معايا
وداد:-مش معاكي بس و الله مع كل الناس من ساعه ملك بس انا حسه فيكي ملك فعشان كده سألتك
روح:-انا شبه ملك هانم الله يرحمها؟؟لا لا
وداد:-ياختي هو انتي كنتي شوفتيها اصلا
روح بشرود:-بس تعرفي كان ادهم باشا هيكون افضل لو ارق في كريقه المعامله لان عيونه و …
لقت وداد بصلها بصه خبيثه
روح:-وداد و الله انا….
وداد:-ههههههههههههه خلاص خلاص متزعليش
روح بعصبيه:-لا…
وداد:-خلاص و الله هسكت
باكك:-
وداد:-و انت يا ادهم قلت قبل كده انك معجب بيها و…
ادهم بزعيق:-معجب بيها يا وداد…معجب!! مش بحبها و بعدين هيه كدابه دي وحده مش بتحب مش بتحب!!
وداد:-ايوه شفت انت عارف السبب
ادهم بصريخ:-ايوه ايوه عارف يا وداد عارف!!!
وداد:-طب قلي
ادهم:-طلعت مش كويسه و شفتها بتحاول تشد خالد في الجنينه بليل خلاص خلصنا ارتحتي و زعقلتلها و قلتلها غوري و هيه تستاهل كده خلاص مرتاحه؟؟
و فجأه وقعت وداد ضحك و بصلها ادهم بدهشه…
يا تري ايه الي هيحصل؟؟
____________________________________
روح اعده مع هيام و ابو هيام في بيت الاخيره
ابو هيام:-كده 6 الاف الي حيلتنا
هيام باحباط:-نقصلنا 19 الف
روح:-و دهب ماما ده كله؟؟
هيام:-هممم نبيعه و نشوف
روح بدموع:-مع ان ماما بتحبه و مهما اتزتقت مش بتبيع منه حاجه و انا اشكرك اوي يا عمو ع الالفين و نص و هردهملك في اقرب فرصه لما ماما تقوم بالسلامه
ابو هيام:-عيب يا بنتي الي بتقوليه كلنا اهل
هيام:-قومي ياختي قومي نشوف الدهب ده
روح:-يلا
روح و هيام عند الجوهركي:-
طبعا كلنا عرفين العقد الكبير ده بتاع ناس زمان الي بيلبسوه في الالفام الابيض و اسود صح؟؟طب الحمد لله انكوا عرفينه
المهم!
الجوهركي:-هممم ده يجيب فوس كتير يا انسه
هيام:-ايوه كام؟
الجوهركي:-28 الف
روح بسعاده:-فعلا؟
الجوهركي:-اه…ها موافقه؟
هيام بابتسامه:-ط…..
موبيلها الصغير رن
هيام:-لحظه يا روح دي المستشفي
روح:-يارب خير؟!!
هيام:-الو…
الممرضه:-الو معايا الانسه روح محمد والدتها مدام عائشه الصبار؟؟
هيام:-اه اه ايه؟
الممرضه:-البقاء لله الوالده توفت تقدروا تستلموا الجثه
برقت عيون هيام و هي بصه لروح
روح:-ها؟؟في ايه يا بت؟؟

💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
.الحلقه 22

وداد:-ههههههههههههههه ادهم انت..ههههههههههه…فظيع!
ادهم بضيق:-انا فعلا مش شايف حاجه تضحك
وداد:-الموضوع فعلا ميضحكش لكن انتي غبي!
ادهم:-نعم؟
وداد:-انت بتحبها يا ادهم و هقسم ع مصحف بكده
ادهم:-حتي لو انا بقلك خينه و حكتلك الموقف ايه الي يضحك؟
وداد:-خالد ده شيطان اسمعني يا ادهم انا شفت خالد مع وحده قبل كده و خفت اقول لدنيا لتنجرح و في يوم روح كانت بتعيط و لما سألتها قالتلي عن محاوله خالد انو يعتدي عليها و دي كانت محاوله تانيه و لما…
ادهم:-طب…طب ليه مقلتليش؟
روح:-روح ديما بتفكر في الناس قبل نفسها يا ادهم و مرديتش تقلك او تقول لدنيا او ماما عشان متخربش حياه دنيا و ابنها زي ما انا عملت لكن قلي..زانا اخت دنيا و لازم اخاف علي حيتها و بعدين انا شفت و مفيش حاجه حصلت معايا….اما روح الي كانت خلاص هتروح فيها يهمها في ايه حياه دنيا؟؟؟دنيا المتغطرسه الي بتعملها وحش هه؟
ادهم:-كدب انتي بتقذيها
وداد:-ريح نفسك انا زعقت لروح و طردتها و تسببت في ضيقها و لا يمكن هدافع عنها ثم عمرك مفكرت مثلا ان روح عرفه وجودك في الجنينه و يستحيل تفكر انها تعمل حاجه و هي عرفه انك هتكون موجود…لو خبيثه بجد كانت فكرت….و بعدين حتي لو مفيش دلائل يكفي وجه روح و برائتها و الي بيحب حد بيثق فيه صح؟
ادهم انذهل بكل ده قد ايه ظلم روح…
اد ايه جرحها و مرضاش يسمع…
و هو كان عارف ظروفها و احتيجها للفلوس….
ازا عاملها كده؟؟
حس ان قلبه بيعصره لما اكتشف غباؤه….
ادهم:-ليه يا وداد مقلتليش؟
وداد:-ما انت مكنتش راضي تحكيلي
ادهم:-وداد….تعرفي عنوانها؟
وداد:-نعم؟؟
ادهم:-العنوان….
وداد:-اه اه و قلتله لماما لما هددت…
و سكتت لما حست انها هتعك
ادهم:-هددت روح بايه؟
وداد:-بولا حاجه
ادهم:-وداد؟…قولي
وداد:-مام هددتها انها لو مبعدتش عنك و عن الاطفال هتهد البيت بتاعها علي راس امها و ده…ده سبب لخناقه بيني و بين روح
ادهم:-انتي عملتي كده قصد؟
وداد ببراءه:-و الله كنت هبله اوي يا رب تسمحني
ادهم بهيام:-هتسمحك اصلك لو تعرفي قلبها الصافي مكنتيش قلتي كده!!
وداد:-طويب العنوان اهو…هتعمل ايه؟؟
____________________________________
روح:-ها؟؟في ايه يا بت؟؟
هيام حضنت روح و هي بتعيط
هيام:-البقاء لله يا روح!
روح انهمرت عياطل انها فهمت حتي ان الجوهركي احترم ده و فضل ساكت
اما عن هيام فكانت منهمره و حست ان امها بتموت لتاني مره
لكن روح…
روح افتطرت من الاول
الاول خالص…
اول لما وعيت عن الدنيا و لقت اب حنين و ام احن اول ما بدأ ابوها يبوسها في جبينها و يعلمها الصلاه..ز
لما اول مره ابوها تعب و مسك دماغه و هيه عيطت..
و لما كانت بتاخد مصروف و كأنها غنيه زي اي بنت…
و لما…و لما ابوها مات و قررت انها تعد بالاعداديه لكن امها قالت لا و قامت وقفت و اشتغلت بك قوتها لما امها الصبح بتبقي وحش بتاكل اي حد يحاول ينهش في لحمها هي و بنتها و بليل بتبقي ام..
ام بقلبها و عيونها و حنيتها…
ام بترجع بليل تعبانه و تقوم روح الي نعست ع الكتاب و تنيمها و تغطيها و تلم الكتب و تبسها…
عن روح لما كانت بتحس بأمها الي بتعد جمبها بعد صلاه الفجر و تعد تتكلم و روح نايمه بس روح كانت بتكون ديما نايمه بعيونها و و ودنها مش سامعه لكن عقلها سامع و قلبها صاحي..ز
و عن امها لما تعبت اوووي و روح جابت مجموع كبير في الثانويه لكن روح المره دي اصرت انها تسيب المدرسه و بدأت تروح تشتغل و ضيقها رجاله كتير…و قبلت ناس من غير قلوب و الكل باصصلها في رزقها القليل…
ملقتش غير ريهام و بس جمبها هيه و امها…
و دلوقتي….
راحت اخر حاجه حلوه و مبقاش غير هيام و وقفت الحياه عندها…
_____________________________________
و بعد العزا ب3 ايام:-
________________
روح اعده مع هيام و ابوها في بيت هيام
روح:-عن اذنك يا عمو هروح انام بقه
هيام:-انا كلمت عماد ع الشقه الي فوق و…
روح:-لا خلاص انا مش فرقه انا كنت في الاول عشان امي
هيام:-بس البيت صدروا قرار بأخلاءه بعد اسبوعين عشان هيهدو و يبنو مستوصف
ابو هيام:-و عقبال سعتها تكون روح باعت كل العفش و كسبت قرشين حلوين و مع الفلوس الي معاها يبقي معاها مبلغ عشان لو اتجوزت
هيام:-و هتعيش فين بردو؟
روح:-انا…
ابو هيام:-معانا!!انتي وحيده يا هيام و روح اختك و السرير كبير و الدولاب واسع و الشقه كبيره اوي
القرار كان مفاجئ اوي ختي لهيام الي فرحت اوي
هيام:-فكره تحفه يا بابا
روح:-لا و الله مش هينفع يا….
ابو هيام:-انا اسف و الله بس انا مش بستأذنك ده امر
بصتله روح بدهشه
ابو هيام:-خلاص كده انا الي واصي عليكي
نزلت دموع روح و هي بتبوس ايده و بعدين حضنت هيام
هيام:-خلاص بقه يا هبله!روحي هاتي الزفت هدومك و نبقي نشوف مين يشتري العفش
روح:-طب هبات النهارده بس في بيتي اخر مره هشم ريحه بابا و ماما
بصت هيام اوي عليها
هيام:-هتكوني كويسه؟
روح:-ان شاء الله
ابو هيام:-باتي معاها يا هيام متسبهاش لوحدها
روح:-لا معلش يا عمو مش هينفع عيزه ابقي لوحدي
ابو هيام:-ماشي مع انو مينفعش وضعك كده و الي حوليكي عارف انك لوحدك لو في حاجه اصرخي بصوت عالي و اقفلي الباب كويس عليكي بالقفل و الترباس
روح:-حاضر يا عمو
هيام:-لا عمو ايه بقه ده احنا عيله يا وليه قوليلي يا حاج
روح:-هههه بس يا بت
هيام:-لا بجد و الله مش انا كنت بقول لمامتك الله يرحمها يا ماما!!انتي كمان تقوليوا بابا
ابو هيام:-عين العقل
روح بأبتسامه:-ماشي يا بابا ابراهيم
و مشيت و في مدخل العماره
…:-انسه روح؟
روح:-ايوه؟
…:-انا شريف ابن صاحب العماره
روح:-اهلا و سهلا
شريف:-كنت…كنت…البقاء لله الاول
روح:-شكرا
شريف:-هو انا عايز اتقدملك اروح لمين؟!!
روح بزعيق:-كلك نظر و الله يا سيدي اولا انا معرفكش ثانيا انا والدتي لسه متوفيه
و زقته و مشيت و دخلت بيتها..
فاضي…
هادي…
كئيب…
بس لسه البيت في بسمات لسه سامعه صوت امها في الشقه لسه حسه بضحكه ابوها في ودنها..
اتنهدت و اعدت علي سرير امها و حضنت اخر عبايه كانت لبساها امها و اعدت تعيط و هيه بتفتكرها و في ايدها التانيه صورتها و هي في اعدادي و ابوها ماسك سمكه لقوها علي الشط و هيه خايفه الصوره قديمه جداااااااااا قبل ما ابوها ما يموت قبل الفقر و الذل…
حست انها هتتجنن لو اعدت و قررت انها ترجع لهيام و…
ترن ترن ترن ترن
و برغم كل الحزن و دموعها ابتسمت
روح بهمس:-اكيد هيام
الباب مفيهوش عين سحريه ففتحت بالسلسله ملقتش حد ففتحت الباب ع الاخر و…
ادهم:-الحمد لله!! روح؟؟ انا وصلت
و وشه عليه ابتسامه..

.الحلقه 23

روح حولت تسيطرع اعصبها بكل ما تمتلك من قوه لانها كانت فكراه جي يكمل عليها و هي فعلا مكنتش مستحمله
روح:-ادهم؟؟بتعمل ايه هنا؟
ادهم:-احم..احم..انا…((اقول ايه))
روح:-انت؟
ادهم:-بصي متفهميش غلط انا كان عندي شغل في المنوفيه و اصلا كنت معدي بالصدفه و انا كنت عارف عنوانك من وداد من قبل كده و انا عرفت!
روح:-عرفت ايه
ادهم:-روح انا اسف اوي انا ظلمتك و طردتك انا حيوان و غبي و الواحد المفروض يثق في حبي….في صحبه!
روح:-و الله؟؟بعد ايه؟؟بعد ما خلتني امشي في نص اليل و انا بعيط بعد السمعه الي انت لبستهاني ده انت حتي مخلتنيش اتكلم
ادهم:-اسف و الله اسف
روح:-خلاص يا ادهم اسفك او عدموا مش فارق معايا مفيش حاجه بتربطنا ببعض
ادهم:-لا يا روح هترجعي ساندي و فادي هيموتوا من القهر و العياط يرضيكي؟
روح:-اسفه ميخصنيش
ادهم:-قلبك اسود!
روح:-او ابيض معدتش فارق
ادهم:-روح ارجوكي ترجعي
روح باستغراب:-و ليه مصر؟
ادهم:-اصراري مش عشان حاجه عشام محسش بالذمب
روح:-انا مسمحه كل الناس حتي خالد
ادهم بدهشه:-حتي خالد؟
روحك-ايوه حرام في ولد جي و مش المفروض انو يتربي بين اتنين منفصلين
ادهم:-انا عمري ما شفت حد في رقتك ابدا
روح:-شكرا..عن اذنك
ادهم:-روح هترجعي؟؟
روح بتفكر:-انا…
ادهم:-و اناا مروح الصبح هاجي اخدك
روح:-لا مش عيزه القيل و القال انا هاجي لوحدي
ادهم:-بس هتيجي؟؟!
روح:-ان شاء الله يا ادهم باشا
ادهم:-باشا؟؟مكانت ادهم
روح:-مش هرجع الشغل؟
ادهم:-((قبلك ابيض بس كبريائك فظيع))…هففف ماشي
المطر بدأ ينزل بغزاره
ادهم:-سلام يا روح متعرفيش فندق قريب؟
روح:-ياااااه ده مفيش فنادق هنا خالص في المنطقه
ادهم:-خلاص مش مشكله
روح بقلق:-طب هتبات فين؟
ادهم:-في العربيه
روح بتردد:-طب بقلك….ما…تدخل…تبات!
ادهم بدهشه:-ادخل فين؟
روح:-احم…هنا جوا!
ادهم:-اصلا والدتك هتضايق
روح:-انا ماما توفت من 3 ايام
ادهم:-فعلا؟؟البقاء لله
روح:-هممم…ماشي بس ادخل
دخل ادهم و روح ردت الباب
روح:-انا هروح ابات عند هيام هيه كانت عوزاني ابات عندها
ادهم:-لا لا عشان متشكش وحده مجنونه خرجه في عز المطر هبات عندك مره وحده!بصي انا هنام ع الكنبه و انتي ادخلي الاوضه و اقفلي الباب ماشي؟
روح:-اوضتي فاضيه انا هبات ع سرير ماما
ادهم:-لا انا هنام ع الكنبه الي في الصاله ادخلي انتي
روح:-بس لو حد عرف انك معايا هتبقي وحشه
ادهم:-و مين هيعرف متخفيش يلا خشي نامي
روح:-تصبح ع….ادهم؟
ادهم:-ايه؟
روح:-أكلت؟
ادهم:-بأمانه…لا
روح:-طب تاكل؟
ادهم:-اه لو أكلتي معايا
روح:-ثواني
جابت روح صينيه عليها فول و طعميه و جبنه كده
روح:-انت مش بتاكل الكلام ده صح؟
ادهم:-ههههههههه يا روح انا بشر يعني اكلت الحجات دي قبل كده بس مش كتير
روح:-متفتكرش اني فقيره انا عندي اكل و فراخ بس ده خفيف كده عشان عشا يعني…
ادهم:-ممكن تشكتي و تعدي انا جعااااااااااااااان
و بدأ ياكل روح اعدت و ملهاش نفس فتظهرت انها بتاكل و بعدين دخلت نامت و سبته
ادهم من جواه:-((يالهوي يا روح انتي عيشه هنا البيت صغير اوي ربنا يكون في عونك المهم اني هرجع اشوفك كل يوم))
روح:-((مش مصدقه ان ادهم الي كان بيكلمني وحش و انا في بيته بايت عندي في بيتي لا و كمان ع الكنب))
و ابتسمت في نفس الللحظه الي ابتسم فيها و سلموا للنوم…

صحيت الساعه تسعه و نص و فتحت الباب بس ملقتهوش
روح:-ادهم؟؟ادهم؟؟انت هنا؟
عرفت انو مشي فقررت تروح لهيام تقلها انها هترجع للشغل
لقت عربيته وقفه فقربت منها براحه و لمحته نايم جواها
روح:-ادهم؟
ادهم اتخض و قام
ادهم:-روح؟؟الله!
روح:-ايه هو الي الله!؟
ادهم:-مفيش في ايه؟
روح:-انت ليه مكملتش نومك جوه
ادهم:-مشيت بعد الفجر عشان محدش يشفني و انا خارج زي دلوقتي
روح:-اممم ماشي
ادهم:-انا هتكل ع الله و همشي بس مستنيكي تستلمي الشغل
روح:-لكن طنط دولت…
ادهم:-متخفيش انا هخلي وداد تقلها انا عرفه و ان السبب انك مشيتي فجأه عشان والدتك اتوفت
روح:-ماشي لا اله الا الله…لا ثواني!
و جريت علي بيتها و اتأخرت شويه و بعدين رجعت تاني
روح:-دول سندويتشات عشان لو جعت
ادهم:-شكرا اوي يا روح
روح:-ههه ع ايه؟
ادهم:-لا اله الا الله
روح:-محمد رسول الله
و طلع ادهم بالعربيه لسه روح مش مصدقه ان ادهم جه مخصوص عشنها و بعدين افتكرت لما قال انو كان في المنوفيه صدفه و…
هيام:-روح قلبي!
روح:-بسم الله الرحمن الرحيم ايه يا هيام
هيام:-اسفه مش هتيجي بقه تعدي معايا
روح:-لا انا رجعه الشغل
هيام:-شغل ايه؟
روح:-سرايا احمد لطفي
هيام:-ثواني ثواني عشان شكل الشريط سف عندي و فتني حته اموأخذه يعني بس مش انتي…
روح:-ادهم جه امبارح و اعتذر و كلب اني ارجع و بات معايا في الشقه عشان المطر!
هيام بصتلها اوي كده و بربشت عنيها و بعدين حطت ايديها علي راس روح
روح:-ايييييييييييه؟
هيام:-ختي هوا في نفوخك؟
روح:-و الله ده الي حصل
هيام:-يا روح اوعي تكوني كان بتهيألك
روح:-ايه يا هيام انا مش مجنونه يعني انا لسه مديالو سندويتشات و مشي
هيام:-هههههههه يا حلاوه يا ولاد ادهم احمد لطفي الي بيجي في المجله كان هنا مع روح !!!
روح:-ربنا بقه
هيام:-عمتا ماشي و خدي بالك من الي اسمه خالد انا لو مكانك كنت نسفت دماغه
روح:-الله يسهله و يسامحه و يهديه يلا بقه انا هاخد هدومي و همشي ماشي
هيام حضنتها
هيام:-ترجعي بالسلامه
روح:-قولي لبابا ((ابتسمت))
هيام:-يوصل
روح لمت حجاتها بسعاده و رجعت
دولت:-حمد ع السلامه…البقاء لله و البقيه في حياتك
روح:-شكرا يا هانم و البقيه في حياتك و اسفه اوي علي طرقتي في المشيان كده
دولت:-و لا يهمك يلا شوفي شغلك
دولت كانت فكره ان خلاص روح مبقتش لا صديقه وداد او صديقه ادهم و كمان فكرت ان الاولاد كرهوا روح الا ان ورح لبست لبس الشغل و طارت علي اوضه فادي و ساندي
روح:-حبيبييييييييييييييييي
اديروا و هما زعلنين و المربي الي اعده مستغربه قامت روح محطتش في بالها و شلتهم مع بعض و اعدت تدور و هما يضحكوا لغايه ما وقعت
المربيه:-((يظهر انها فاتن هانم…..لا فاتن هانم ايه دي لبسه مريله زينا))
ساندي:-خوخ انتي وحستيني خالث مالث
ادي:-و انا كما يا رورو
المربيه((همممم انتي بقه روح الي ارفني بيها))
روح:-اسفه اوي يا حبيبيي انا جيت اهو
المربيه:-لو سمحتي يا انسه روح ده شغلي و مبحبش حد يدخل فيه
ادهم من ورا:-روح بعد كده هيه المربيه
المربيه:-بس يا باشا..!
ادهم:-معلش يس الولاد بيحبوها
خرجت المربيه و هي مضيقه
ساندي و فادي:-هيييييييييييييييييه
و هنا فادي عمل اغرب حاجه مسك ايد روح و اعد يشدها لغايه ما وصل لادهم و مسك ايده و بعدين خلاهم يمسكوا ايد بعض روح اتكسفت و جت تسحب ايدها قام ادهم ضغط عليها
ادهم:-هستناكي في الجنينه اوك؟
روح:-احم…حاضر
قامت شده ايدها
مشي ادهم و لسه في ذهن روح صوره عيونه و هيه بصلها و كان فيها كلام كتير و خلاص اعترفت روح بحبه و فهمت انو حبها
و بليل:-اعدت روح قبل ما تخرج تكت جواب لادهم تقله كل حاجه جواها و احساسها انو بيحبها و ده لانها مكنتش قدره تقله الكلام في وشه:-
((عرفه ان ده جنون بس انا شيفاك فارس احلامي بصراحه و من عيناك حسه انك حاسس احساسي يمكن انت من وادي و انا من وادي يمكن في فرق بين السما و الارض بس متساش السما و الارض بيربط بينهم الحرف واو و اخيرا و لاول مره بقلها يا ادهم في حياتي لواحد انا بحبك بحبك بحبك معرفتش اقول الكلام ده في وشك فقررت اني اقولهولك في جواب و انا حسه انك بتحبني صح مش كده؟؟))
طبقت الجواب بسعاده و بصت علي نفسها في المرايه و هيه لبسه الفستان الابيض اياه فكرينه؟؟
و مسيبه شعرها و قررت تحطهوله في اوضته و لما يرجع من الجنينه يقرأه و سعتها كان ادهم اعد مع وداد
وداد:-ايوه يا ادهم انت بتحب روح و انا عرفه
ادهم:-وداد انتي مجنونه؟؟هههه روح؟؟دي شغاله عندي
وداد:-مفيش واحد مبيحبش وحده بيفضل متعذب عشنها في بعده و لما ترجع يرتاح صح
ادهم:-محصلش الي كان معصبني موضوع فاتن بس
وداد:-يا سلام امال روحتلها ليه مخصوص عشان ترجعها؟
ادهم:-محبتهاش تبيقي مقهوره لانها وحده طيبه هو اي حاجه عندك حب
وداد:-بردوا بتحبها
ادهم:-يووه قسما بالله ما بحبها و الله ما بحبها و هتجوز فاتن و هعيش حياه طبيعيه انتي بتجيبها لفاتن ايه الجنون ده؟
و سبها و مشي قبل ما تتكلم نص كلمه كمان
وداد بهمس:قسما بالله واقع مش بيحبها بس!
روح شافته نازل فطلعت اوضته و حطت الجواب علي الكمود الي جمب السرير و نزلت جري
روح:-مساء الخير
ادهم:-مساء القمر
روح:-ايه الاخبار؟
ادهم:-تمام
روح:-الحمد لله
سكتوا شويه
ادهم بضيق:-صحيح عملتي ايه في العريس
روح ببراءه:-اعتذر بقالو قرن
ادهم:-ههههه ليه؟
روح:-طز بقه
ادهم:-عندك كام سنه؟
روح:-20
ادهم:-ياخراشي علي الصغنن يا ناس
روح:-علفكره انا مش صغيره
ادهم:-تمام يا فندم
روح:-هههههههه…ايه الاخبار مع فاتن؟
توقعت يلوي بوقه و يتكلم وحش
ادهم بأبتسامه:-كلو زي الفل و هنتجوز الحميس الجاي
روح بصدمه:-و.., انت موافق؟
ادهم:-اه اصلا هيه قالتلي ان في الحلتين هيكون معايا فلوسي سواء اتجوزتها او لاء و انا بصراحه حسيت اني ميلها اوي بنت كويسه و محترمه و بتموت فيا و من مستوايا
ادهم قال كده من ورا قلبه بس قصده كان انو ميخليش روح تشيل همومه معاه و اتكسف يقلها انو ادبس لما قلها كده فتظاهر بالخب
روح:-ههم بتحبها؟؟
ادهم:-اه حسيت كده اوي و بعدين محترمه و في مستوايا
روح:-((في مستواك؟؟صح انا قلن كده بردو))واو!!انا مبسوطه اوي
ادهم:-((قال احبها قال و الله وداد اتهبلت))ههههههه
روح:-طويب انا مصدعه و ديخه انا هتكل ع الله انا بقه تمام؟
ادهم:-بدري
روح:-عادي بقه سلام يا اد….ادهم باشا
ادهم:-ده من ايه ده؟
روح:-ههههه سلام
ادهم:-سلام
دخلت روح جري و ادهم استني شويه و بعدين اتهدت و دخل
**روح اعده ع سريرها و دمغها بتلف في ميت حاجه
روح:-ازاي انا حسبت كده ازاي انا اتغبيت و فكرته بيحبيني!!بيحبك ايه يا روح فوقي ده لما جالك اكلتيه فول و كعميه فوووووووووووقي ع الفرق الي بينكوا فووقي و…
روح بصوت عالي:-يالهوي!الجواااااااااااب!!
و خرجت روح و سابت باب الاوضه مفتوح حافيه بالبجامه بتاعت النوم شعرها كان متبعتر بس شكله جميل و طبعا كلنا عرفين بجامه نوم بقه و كده يعني شكلها غريب و معيطه ع الاخر و لو حد شفها هتروح في داهيه و بدون اذن دخلت اوضه ادهم
لقته اعد ع السرير و ماسك الجواب و بيقرأ و بعدين رفع عينه ببطء و بصلها…
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
الحلقه 24

روح رجلها مش شيلها و اديها بترتعش بس ثبتت في مكانها و بلعت ريقها بالعافيه
ادهم كرمش الورقه براحله و هو باصصلها و مستني رد الفعل
روح:-انا…
و سكتت لانها مش عرفه تكمل
ادهم بقه هو الي سرح تماما بصصلها بس سرحان بيسأل نفسه عن انطباعه بس هو كان حيران مش عارف يقوم يتعصب عليها و لا يبتسملها هو مش عارف بيحبها و لا لا و كان بيفكر في كلام وداد
صح مفيش واحد بيحب واحده هيجري يسافر عشنها
مفيش باشا هيرجع وحده مش فرقه معاه
لا في حاجه جواه اكبر من كده؟؟!!
بس هو اصر انها صداقه مش اكتر…
قام وقف و هو خد قراره
ادهم:-روح…انا هعتبر اني مشفتش حاجه و كل شيئ هيمشي عادي احنا صحاب
لكن كسوف روح كان اكبر من كده بكتير كان واقف مبتسملها
لكت روح جريت من غير و لا كلمه و هي عمله تعيط
ادهم:-روح؟؟ثواني؟!
لكنها مشيت و مكنش ينفع ينزل وراها
ادهم:-هففففف يارب ساعدني يعني كنت اعمل ايه هيه صديقه و بس
__________________________________
حست بكسره قلبها و اد ايه هيه صغرت في عنيه ازاي دمغها تسرح اوي كده
روح:-يااااااه للدرجه دي انا كنت غبيه ازاي تسيت المسافه
و اعدت تعيط جامد مش ممتلكه اعصبها و بردوا خدت قرار
______________________________________
لاول مره روح تلبس بنطلون جينس ازرق و بلوزه لونها احمر و رفعت شعرها لفوق و ملبستش المريله و راحت ع اوضه دولت
دولت:-صباح ال….اده؟ايه القمر ده؟هههههه
روح:-اصل الي جيه اقوله لحضرتك يا هانم مش في الشغل
دولت:-اتفضلي اعدي
روح:-هههه لا لا مش لدرجه دي
دولت:-طب قولي
روح:-انا في الحقيقه حبه اقدم استقلتي
دولت:-استقالتك؟؟ليه يا روح كده انتي احسن مديره منزل جت و الله
روح:-شكرا يا هانم بس…ماما اتوفت و في حد بمثابه والدي هيصرف عليا و هعد مرتاحه و انا حوشت مبلغ يسمحلي اكمل دراستي
دولت:-انتي مش متعلمه؟
روح:-لا معايا ثانويه و كنت جيبه مجموع حلو و هدخل تجاره
دولت:-ربنا معاكي يا روح و يمكن انتي اتعودتيني وحده قاسيه و وحشه…
روح مقاطعه:-لا يا هانم متقليش كده انا….
دولت:-اسمعي بس يا روح…..روح انا عمري ما شفتك غير ملك و ديما كل حاجه فيكي فكرتني بيها جنونك و ضحكتك و برائتك و حتي صوتك بيجيلي صوتها و ديما كنت مبعرفش اطردك ابدا بس اتمني انك تييجي تزوريني يا روح مجرد زياره عاديه و تزوري الاطفال ممكن؟
روح مكنتش بتحب دولت و لا بتكرها عادي يعني لكنها حست بفرح من كلامها و اتجرأت و قدمت باست راسها
روح:-اكيد يا هانم عمري ما هنساكي
دولت:-خلي بالك من نفسك و يا بخت اهلك بيكي
ابتسمت روح بسخريه من جواها لانها اتحرمت من اهلاها بالفعل
روح:-عن اذنك
دولت:-مع السلامه يا روح
روح بعد كده راحت لوداد عشان تسلم عليها و نسيت ان اخر مره وداد طردتها
روح:-وداد هانم؟
وداد:-روح؟تعالي تعالي وحشتيني بجنون
روح:-انا جيه اسلم ع حضرتك انا هستأذن و اكمل تعليم
وداد:-هتوحشيني اوي يا روح
و حضنتها و دمعت و روح بردوا ابتسمت بدموع
و مشيت من اوضتها و طبعا مش هتسلم ع ادهم و مشيت راحت لاوضه ساندي و فادي
روح:-حبيبي الحلوييييييييييييييييييين!!
ساندي و فادي:-خوووووووووووووخ!!
حضنوها و بعد كده روح بعدتهم عنها بهدوء
روح:-انا بحبكوا اوي بس روح هتمشي
ساندي بزعل:-ليه؟
روح:-عشام لازم اكمل تعليم
فادي بعياط:-بس انا عاوز انا اكون ابن انتي
روح ضحكت:-يا حبيبي
ساندي:-متمشيش يا خوخ
روح:-اسفه يا ساندي روح هتمشي باي باي
و حصلت حاجه غريبه جدا ساندي صرخت:-ليه بقه؟انتو ليه كلكوا بتمشوا ملك مسيت و خوخ تمسي ليييييييييييه؟؟
و رمت ع روح دبدوبها
ساندي:-اكرهك!زي ما بكره ملك!!!
فادي:-و انا!
ادهم من روا:-بس!
روح مديرتش علي صوته و حست انو بيلسع قلبها
ادهم:-كام مره افهمكوا ان ملك سافرت لربنا
فادي:-و ليه مروحناش معها
ادهم:-مش هتفهموا دلوقتي
ساندي:-ماسي امسي يا خوخ بس انا مش حبك
فادي:-و انا
روح قامت وقفت
روح:-اعتبروني ريحه عند ربنا…اعتبروني مت!
ادهم:-ليه يا روح بتقولي كده؟
روح:-سلام يا ساندي انتي و فادي
و عدت من جمب ادهم من غير و لا كلمه و نزلت تحت خدت شنطتها و مشيت بس المره دي مش رجعه!!
__________________________________
ركبت الميكروباص و كانت سرحانه خالص بس اشتغلت اغنيه و لقت نفسها بتسرح خالص في الكلمات….
**الطفله البريئه المغمضه
بقت النهارده مش كده
بقت وحده تانيه متمرده
و الفضل ليك!!
الطفله الي فيا اتغيرت
عقلت و اديها اتشطرت
كانت بين ايديك و اتحررت
من بين ايديك!!
______________________________________
الباب بيخبط بجنون
هيام:-طيب طييييييييب بقه
و فتحت الباب و روح اترمت في حضنها
روح:-وحشتيني
هيام:-هههه روح؟ده ايه ده يا ختي ده؟؟
بعدت عنها روح و هي بتعد
هيام:-انتوا بتلعبو؟و هيجي يصلحك بردوا
روح:- و رحمه مامتك لتسكتس خالص يا هيام انا جيه مليش دعوه بالي فات و هبدأ اتعلم بقه و اشتغل بشهادتي
هيام:-طيب يا ستي ع بركه الله
ابو هيام:-اهلا اهلا ازيك يا بنتي
روح:-ازيك يا بابا عامل ايه
ابو هيام:-ايه رجعتي ليه؟
روح:-محصلش نصيب بثه في الشغل و هكمل تعليم
ابو هيام:-ربنا معاكي يا بنتي و الي فرحني انك جيتي ع طول ع هنا لان خلاص بقيت انا ابوكي و كل حاجه م هنا و رايح بأذني
روح ابتسمت بفرحه لما حست ان لسه في ناس بتسندها
روح:-و بدل انت بابا بقه انا معايا 3 و نص لو ممكن تاخدهم…
ابو هيام:-ايه يا روح اتجننتي؟؟دول فلوسك خليهم هينفعوا
هيام:-احين حاجه يا رورو اننا مبعناش الذكري بتاعت ماماتك الله يرحمها و العقد معاكي
روح:-الحمد لله
خرجت روح بليل تروح شقتها تطمن انها مش ناسيه حاجه و عرفت ان في وحده عوزه تشتري الغفش و كانت مستنيها
ترن ترن
فتخت روح الباب لقت شريف في وشها فكرينه؟؟ابن صاحب عماره هيام
روح بتشبه:-ايوه؟
شريف:-انا شريف يا روح فكراني؟
روح:-بصراحه…..لا
شريف:-ابن صاحب عماره صحبتك الانسه هيام
روح:-ااااه اهلا وسهلا
ابتسم بخبث مريحهاش:-اهلا
روح:-خير؟؟
طلع موبيله و ديره ناحيتها و بدأ يقلب في الصور
الصوره الاولي و ادهم واقف قدام باب شقه روح بليل
الصوره الثانيه و ادهم بيقفل الباب بتاع شقتها وراه
الصوره الثالثه و ادهم خارج الصبح
الصوره الرابعه و روح وقفه معاه عند عربيته و بتضحك.

.الحلقه 25

كالعاده بتاعت روح تنهار من جوه بس تسيطر ع اعصابها
روح:-نعم يعني؟
شريف:-ايوه يعني متطلعتيش ملاك و لا حاجه
روح:-انا بحب الانسان قبل ما يتكلم يفهم
شريف:-طيب فهميني يا عسل
روح:-انا في الحقيقه مش مطره افهمك
جت تقفل الباب قام مسكه
شريف:-تؤ تؤ تؤ عييييييييييب كده مينفعش تكلميني يا حببتي
روح:-حبك برس كتك الارف
شريف:-بقلك احترمي نفسك
روح سكتت
شريف:-قوليلي بقه نقابه السكان لما تشوف الصور دي هتعمل ايه؟؟هطردك زي الكلاب و لا تسلمك للبوليس…عارف ان هيام هتشهد و هتقول الحقيقه لاني عارف الحقيقه انا كمان عارف انك محترمه لا…متأكد…..بس سعتها هجر رجل هيام معاكي و تشرفوا بعض في السجن
روح بعياط:-و بدل انت عارف اني محترمه ليه هتعمل كده
شريف:-اهو بقه
روح:-طيب المطلوب
شريف:-تتجوزيني!!
__________________________________
فاتن:-ادهم…ادهم
ادهم:-ايوه
فاتن:-بقلك طعا انت فاكر ان فرجنا بعد بكره
ادهم كان ناسي تماما انو هيتجوز فاتن بعد بكره
ادهم:-اه اه
فاتن:-ممكن نأجلوا عشان لسه…
مسك ايديها و بسهم بفرحه
ادهم:-طبعا هيتأجل عشان خطرك
و ركب عربيته و طار و هو مش مصدق ان الفرح اتأجل
ليه؟؟
ميعرفش
ادهم كان مضايق جدا لان روح مشيت محتار مش فاهم نفسه
ادهم من جواه:-و بعدين يا ادهم انت شخصيا مش فاهم انت عاوز ايه
و بعد طووول تفكير ادهم خد قرار و قرارا نهائي
___________________________________
روح:-و الله حضرتك متضرفدش
شريف:-فعلا يا روح
روح:-في مشكله صغيره
شريف:-ايه
روح:-انا متجوزه
شريف:-نعم؟
روح:-اها
شريف:-مين؟
روح:-الي كان واقف هنا في الصوره
روح دمغها كانت بتعمل اي حاجه عشان تنقظ موقفها بأي شكل كان ومهتمش بالعواقب ابدا
شريف:-بس…بس…ازاي و امتي؟
روح:-العب بعيد يا شاطر و امسح الصور لانك لو ورتها لنقابه السكان هوريهم قسميه الزواج
شريف:-شرعي؟
روح:-ايوه ع سنه الله و رسوله
شريف:-امتي؟؟
روح:-و انا في القاهره
شريف مصدوم:-…………..و هوا مش عايش ليه معاكي
روح:-و الله مشاكل عائليه عن اذنك…
و قفلت الباب و قلبها بيدق 3455 دقه في الدقيقه
روح:-ازاي ادبس معايا ادهم\…دي انانيه انانيه مني اني مفكرش غير فيا و مصلحتي…يعني شريف هيشوفه فين…لا بس مكنش ينفع مكنش ينفع اني اعمل كده عشان مصلحتي
___________________________________
عدي يومين و ادهم اعد في مكتبه عادي لما السكرتيره دخلت
السكرتيتره-منال-:-ادهم باشا في وحده اسمها انسه روح عوزه تشوفك
ادهم:-بتقولي مين؟
منال:-انسه روح
ادهم:-مين
روح:-انا!!
ادهم:-اخرجي يا منال
كانت فعلا زياره غير مش متوقعه لادهم
ادهم:-اتفضلي اتفضلي
روح:-انا سألت عن الشركه مش مش هقدر اروح البيت يا ادهم باشا
ادهم:-ليه مشيتي يا روح
روح:-عشان بقيت وحده وطيه في نظرك
ادهم:-لا ليه بتقولي كده؟
روح:-مش مهم انا عملت غلطه فظيعه
ادهم:-ايه؟
روح:-((حكت موضوع شريف))
ادهم مبلم:-اه
روح:-انا اسفه عرفه انها انايه بس خفت اوي انت فاهم يعني ايه لما…
و باندفاع الدنيا حط ايده علي شفتها
سكتت و بصاله بدهشه
ادهم:-روح؟
روح:-همممم؟
ادهم:-تتجوزيني؟

💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
. 26

مين عارف الصدمه؟؟
مين عارف الشعور بأنك غبي؟
مين عارف احساس انك عايز تضحك و تعيط؟؟
روح:-انت بتتريق؟
ادهم:-يا روح في ايه؟؟انا خلاص مش قادر اعاند عمال اقنع نفسي بالصداقه لاني متأكد من اني بموت فيكي
روح:-ادهم…انا…
ادهم:-مش هخليكي محتاجه حاجه و الله اوعدك مش هخليكي تعيطي تاني و اوعدك اخليكي مبسوطه ديما بحبك بحبك
روح:-و…و فاتن
ادهم:-هيتلغي الجواز
روح مترددتش لحظه و هي بتحضن ادهم و بتعيط
و هو كمان كان مبسسوط اوي
و بعد ما بعدت عنه
ادهم:-اعتبرها موافقه
روح:-اه
ادهم:-طب انا خلصت شغل خلينا نخرج نتفسح
روح:-نتفسح؟
ادهم:-اه عمرك ما شفتي القاهره كلها صح؟
روح:-اه هههه بس مش هينفع
ادهم:-ليه؟
روح:-لازم اروح ايما هبات فين و بعدين مقلتش لبابا و هيام اني هبات برا
ادهم:-معكيش موبايل
روح:-لا بس هيام معاها
ادهم:-حفظه رقم موبيلها
رووح:-كانت كتبهولي في ورقه
ادهم:-تمام كلميها من سينترال و قليلها انك هتباتي في السريا بس مش شغل يعني زياره
روح:-هههههه اوك…هنروح فين
ادهم:-حبيبه قلبي…سيبلي نفسك
قام بحماس قامت مسكه اديه
روح:-بجد بتحبيني؟؟انا علي قدي و…..
حاوط راسها بايده
ادهم:-بموووووت فيكي
روح بكسوف:-شكرا
ادهم:-هههههههههه طيب يلا بقه بينا
و خرجوا هما الاتنين سوا روح نسيت هيه مين و هو مين و كل حاجه و كان اسعد يوووم
دخلوه مطعم في سفينه و اعدو يكلو و هما مبسوطين كات لبسه فستان عادي مش حلو بس نسيت حتي دي و كمان ادهم حس انو رجع لايام الجامعه و نسي الي وراه من شغل و هموم
روح:-ادهم؟ممكن توديني الكرونيش
ادهم:-عيون ادهم!
و راحوا الكورنيش و فضلوا يضحكوا و يلعبوا مع بعض و يكتبوا امنيات و يرموها في النيل و يضحكوا
ادهم:-كتبتي ايه؟
روح:-قول انت الاول
ادهم:-كتبت ربنا يسهلي الامور ديما و انتي؟
روح:-مش هقول
ادهم:-بطلي بقه رخامه
روح:-هههه لا مش هقول
ادهم:-انتي رخمه
روح:-هههههه طب غمض عينك و متفتحاش الا لما اقول ماشي
ادهم:-ماشي
روح:-طب احلف
ادهم:-و الله
روح:-و لو ندهت و انا مردتش اوعي تفتح فاهم
ادهم:-تمام يا رورو
روح جريت و هيه بتطلع فلوس من جيبها و رجعت بعد شويه و ادهم واقف مغمض عينيه و اعد يتكلم لوحده
روح:-ههههههه فتح
ادهم فتح
روح:-خد
ادهم:-اده؟
روح:-حمص شام
ادهم بصله بضيق:-لا يا روح بلاش
روح:-ثق فيا!
ادهم:-بس….
روح:-كل بس انت و هتدعيلي
ادهم:-ماشي
و اول ما اكل عجبه جدا و كمل بقيت الكوبايه و روح مقدرتش ع بقيت بتعتها و هو كملها
ادهم:-بس كوبيتك احلي
روح:-ايه الهبل ده هيه عربيه وحده هههههههه
ادهم:-لا عشان هيه مطرحك
اتكسفت تاني:-خلاص يا ادهم
ادهم:-هههههههه بحبك اوي و انتي كده
روح:-تقوم تكسفني
ادهم:-هههههه خلاص خلاص
روح:-اتصدق انت عمرك ما ضحكت بالشكل ده
ادهم:-اااه و الله صح بس عشان انتي جمبي
روح:-بس انتي عسول اوي و انت بتضحك
مسك منخيرها و اعد يشدها
ادهم:-ههههههههههه حبيبي يا ناس
روح مخنفه:-منخيري يا ادهم
ادهم سابها و اعد يضحك
روح:-صح يا ادهم….هبات فين؟
ادهم:-هجزلك اوضه في فندق 5 تجوم
روح:-هخاف
ادهم:-لا مش تخافي و متخرجيش من اوضتك و الصبح اوصلك لاول المنوفيه عشان محدش يشوفني عند بيتك بردوا
روح:-تمام
ادهم:-ها؟؟في حاجه تاني حبه تعمليها
روح:-لا بس نفسي في بالونه
ادهم:-هههههه حاضر لو قبلنا بتاع بلالين هجبلك
روح لمحت حاجه قامت ماسكه ايده و جريت
ادهم:-ايه ايه ريحه فين؟
وقفت قدام حنتور
روح:-اركب
ادهم:-بتهزري؟؟!!
روح:-اركب بقه يا عم
ادهم:-ههههههههههه لا لا
روح:-طب عمرك ركبته
ادهم فاصل ضحك
قامت طلعت هيه و ركبت فأطر يطلع و كانت احلي رحله مش بس في حباه ادهم لا و كمان حياه روح…..
___________________________________
هيام:-الو
روح:-الو
هيام:-يا بنتي حد يروح مشورا كده و انا معرفش حاجه
روح:-عمتا انا بتكلم من سنترال في القاهره
هيام:-القاهره؟؟ليه؟؟
روح:-موضوع طويل بكره هقلك انا هبات برا تمام؟
هيام:-روح انا…
روح:-باي هكون كويسه متخفيش سلاااام
و قفلت
هيام:-روح؟؟روح؟؟
__________________________________
ادهم:-خلاص يا ستي؟؟…و ادي البلونه
روح:-ههههههههههههه شكرا
ادهم:-مين بقه هيام؟
روح:-صحبتي متربي معاها من و انا عندي سنه يعني اكتر من اختي
ادهم:-بتحبيها اكتر و لا انا؟
روح:-ههههههههههه هيه حاجه و انت حاجه تاني خالص
ادهم:-بس انتي قلتي بابا و انا كنت عارف ان بابكي متوفي
روح:-هو ابو هيام بس انا عيشه معاهم و بقله بابا لان زي بابا بالظبط
ادهم:-هممممم طيب عمتا احنا وصلنا الفندق
روح:-اه بقلك
ادهم:-همممم؟
روح:-انا مش عوزه فرح يكون كبير اوي فرح في قاعه صغيره انا و هيام و باباها و انت و وداج و طنط دولت و…..
ادهم:-روح!
روح:-اه و كمان هيكون في القاهره و الفستان مش هيكون منفوش…
ادهم:-روح!
روح مطنشه و بتكمل بحماس:-او في سفينه علي البحر انا معايا فلوس و…
ادهم بصوت عالي:-رووووووووووووح!
قلتلها بغيظ طفولي:-ايييييييييييييييه؟
ادهم:-جوزنا في السر مين اتكلم عن فرح في السر محدش هيعرف بيه غيري و غيرك في السر عرفيييي!!!!!!

.27

بصتله…
نظره وحده جواها معاني كتير…الاستحقار و انها اتخدعت فيه و انه زي اي حد…
كل ده رسلته ببصه وحده من عيونها قبل ما تبص للارض و تهز راسها بيأس
ادهم ملحظش اي حاجه الا انو ابتسم
ادهم:-فهمتي؟
روح:-زي اي حد..
ادهم:-ايه؟؟يعني ايه؟
بصتله بحدده و قرف:-اناني زباله استغلالي شيفني مليش لزمه في الدنيا يبقي تحطني ديكور في قصرك
ادهم:-روح؟ايه الكلام ده
روح:-عرفي؟للدرجه دي شيفني من غير قيمه؟؟!!
ادهم:-طب…
روح:-ممكن تسكت
للمره الالف بتمسك دموعها
ادهم:-مش موفقه
روح بزعيق:-انت ايه؟؟انت فاهم بتقول ايه؟؟انت انسان اناني و حقير
ادهم:-يا سلام و مكنتش انانيه منك لما قلتي لجارك اني جوزك عشان تنقذي موقفك
روح:-اسفه…كانت غلطنه و هتتصلح
و كانت هتمشي قام مسكها من درعها
ادهم:-ريحه فين؟
روح:-ريحه في ستين دهيه ملكش دعوه هفهم شريف كل حاجه ع الاقل مطلبش مني غير سنه الله و رسوله
ادهم:-لا يا روح انا بحبك
روح بتزقه:-امتلاك؟
ادهم:-اعقلي يا روح الناس بتبص خشي الفندق و الصبح نتكلم
روح:-وفر فلوسك يا باشا
و فعلا روح اصرت تمشي و خدت تاكسي و راحت محطه القطر و من حسن حظها ان كان معاها فلوس زياده
اما ادهم فضل حاسس انو عمل الواجب و زياده معاها و انو مش غلطان و روح مضايق
وداد:-الساعه 1 يا عمو ايه كنت فين
ادهم:-ديما بتيجي و تمشي بسرعه
وداد:-نعم؟
ادهم رايح جي في الاوضه
ادهم:-زي الطيف لحظات و تختفي
وداد:-احم؟
ادهم مش مركز و بيكلم نفسه:-لكني مغلطتش
وداد:-يا عم
ادهم:-ايه ايه؟
وداد:-هيه مين؟
ادهم:-روح
وداد:-لا لا اعد و استهدي بالله و احكيلي كده
ادهم:-جرها شافني معاها و صورنا و هددها انها لو متجوزتهوش هيعملها مصيبه قامت هيه قالت انها مراتي و جت قالتلي لشعورها بالذمب
وداد:-و بعدين؟؟
ادهم:-عرضت عليها الجواز و وفقت
وداد:-ههههه يا حلاوه!
ادهم:-و خلاص قضينا احلي خروجه لقيتها بتتكلم عن فرح كبير فقلتلها عرفي قامت طلعت فيا و سبتني و مشيت
وداد:-قلتلها ايه يا خويا؟
ادهم:-عرفي!!…و انا عملت معاها الواجب و زياده و مش…
وداد:-ادهم؟؟واجب ايه و زفت ايه ده؟
ادهم:-ايه؟
وداد:-ازاي تعرض عليها حاجه زي دي باعكس انت تروح تجيبها
ادهم باستنكار:-اروح نعم؟
وداد:-ايوه لانها لو كانت وفقت كنت تسيبها دي كده وحده مش كويسه بيتبيع نفسها فهمني؟
ادهم:-يعني ايه
وداد:-يعني انت غلطان و حمار بقه هه!
ادهم:-وداد الله يخليكي سبيني
وداد:-انت مبتحبهاش علفكره
ادهم بعصبيه:-لا بحبها
وداد:-كداب!انت بتبعها في اول محطه ديما
ادهم:-انا بحب فيها ملك
وداد:-و مشعرها؟
ادهم:-ماشي ما انا بحبها و عيزها تبقي جمبي
وداد:-يبقي في الحلال
ادهم مردش….
__________________________________
هيام:-سعات بحس اني نفسي ادب ايدي في عنيه و اسحبهم برا و ادور علي ضميره
روح لسه بتعيط
هيام:-انتي بتعيطي من خمسه الفجر علفكره
روح بتعيط
هيام:-ليه يعني كل ده؟؟ادهم ديما بيبعيك و شيفك واطيه و بصراحه الغلط منك انتي مش بتحرمي
روح بتعيط
هيام:-يعني ليه يعني في اييييييييييييه؟
روح بعياط:-لاني بحبه!
هيام:-يوه!كتك نيله حبك برص يا شيخه
روح:-هيام لو سمحتي اسكتي يا اما هروح بيتي
هيام:-مهو يا روح انتي مش تعيكطي 7 سعات و متكليش و متشربيش و اسكت كل ده عشان واحد انتي و لا في باله
روح:-يوه يا هيام انتي ديما كده
هيام:-خلاص خلاص
روح لسه بتكمل عياط مش مصدقه ان الامور عنده ببساطه يعني فعلا محبهاش…
فعلا مفرقتش معاه…
و حتي محسش بالغلط و سبها تمشي عادي…
ليه ديما حيتها صعبه؟؟
روح:-هيام؟
هيام:-همممم
روح:-ليه ديما حياتي كده؟؟قوليلي ع ذمب كبير عملته و بتحاسب عليه
هيام:-استغفر الله خلاص بقه
روح:-مش قدره يا هيام مش قدره اعصابي من التفكير هتتشل انا ليه سهله اوي كده عنده
هيام:-حسب الله و نعم الوكيل يا بنتي حرام عليكي نفسك
روح:-هيااااااااام انا مش قدره اااااااااه
هيام:-ايه يا روح مالك؟
روح ماسكه دماغها و بتحاول تقف
روح:-صداع رهيب صداع
هيام:-طب استني استني
روح:-ااااااااااااه الحقيني دماغي
هيام ادتها دوا صداع و منوم و بعد شويه روح نامت خالص
ابو هيام:-تعالي يا هيام عاوزك
هيام رحتله
هيام:-ايوه يا بابا
الاب:-اسمعي يا بنتي انا كان ابو البنت دي حبيبي و صحبي و مراته كانت اختي و فوق راسي و لما ماتو ميرضنيش تكون لوحدها و جبتها بينا و وسطنا
هيام:-ايوه يا بابا و الله عداك العيب و زياده
الاب:-ماشي بقه بس مينفعنيش الشغل ده تخرج فجأه و تتصل من مكان الله اعلم منين و تقول هبات برا و تقفل و بعدين تيجي وش الصبح منهاره عياط ده كده مش تمام
هيام:-اصل…
الاب:-لا اصل و لا فصل انا الحج مرزوق و الحج حمدي قلولي هو في ايه بالظبط في البت دي بتروح و تيجي كتير و بقه ليها سمعه مش تمام معلش يا بنتي احنا مش قد الكلام ده و البنت الي ماشيه معاها و صحبتها زيها الي هو انتي و كلام الناس و بصتهم مش بيرحم قوليلها بهدوء كده ترجع بيتها
هيام:-يا بابا اسمع…..
الاب:-و لا كلمه ده قرار
هيام:-لكن….
الاب:-يا ستي خليها تروح بيتها و تروح و تيجي برحتها و انتي!!!
هيام:-انا ايه؟
الاب:-ملكيش دعوه بيها بقه لحسن كذا حد كلمني عن سمعتها
هيام:-ايه يا بابا الي بتقوله ده؟؟انا و روح عمرنا ما افترقنا
الاب:-مش شغلي
هيام:-و الله انا أكدلك ان روح محترمه
الاب:-لنفسها
هيام:-هفففف يعني في ايه طب فرصه كمان
الاب:-شريف ابن الحج حسن راح يتقدملها قالتله متجوزه!!!
هيام:-يختيييييييييييي
الاب:-و بيجي يبات معاها لا لا البت دي انا مش واثق فيها ابدا و شكلها مش كويسه و يا عالم امبارح كانت فين و ليه
هيام:-طب افهمني يا بابا
الاب:-كلمه اخيره روح برا بيتي و بعيد عن بنتي

💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
.الحلقه 28

هيام:-يا بابا يعني اقله ايه
ابو هيام:-اتصرفي انتي و ايما و الله اتصرف انا
هيام:-خلاص يا بابا بس ليه كده يعني…؟!!
قاطعها:-هيام!!هيه كلمه وحده
و دخل اوضته و هيام محتاسه
و بليل صحيت روح و اعدت معاهم علي طربيزه الاكل طبعا مش عرف حاجه
هيام بهمس:-روح انا عوزه اقول…
روح:-علي صوتك يا هيام
هيام:-احم لو يعني…
ابو هيام:-لو يعني ينفع ترجعي بيتك يا بنتي
روح:-اه اه ينفع….بس ليه؟؟يعني قصدي ضيقت عليكو؟؟
ايو هيام:-لا…بس الناس كلها في سيرتك
روح بدهشه:-سيرتي انا؟
ابو هيام:-بصي انا لسه عملك زي بنتي اهو بنصحك بطلي سفر و ريحه جيه و تسفري فجأه و ترجعي الفجر يا روح يا بنتي لان الناس فهمتك غلط خالص
روح بعصبيه:-هيه الناس ايه مورهاش غير انها تتكلم عني
ابو هيام:-مهو الواحد ميجبش لنفسه الكلام و يرجع يزعل يا روح
روح:-كلام؟
ابو هيام:-تقدري تقوليلي اتصلتي منين امبارح ها؟و ليه روحتي فجأه و ليه رجعه الفجر بتعيطي
روح بغيظ:-مين اتكلم عني و انا اوريه
ابو هيام:-المنطقه كلها يا روح بصالك بصه بطاله و بصراحه بقه مش عاوز هيام تمشي معاكي تاني
روح بعياط:-حاضر!
ابو هيام:-صح و مين الي انتي قلتي عليه لشريف انك متجوزاه
روح قامت مردتش و لمت حجتها و خرجت من غير حتي ما تسلم و اعدت في بيتها علي الارض و هي عناله تعيط
روح ماسكه صوره ابوها و امها:-
-شفتوا!!!شفتوا انتو عملتوا فيا ايه سيبتوني بقيت قطعه خرده لكل البشر الي فاضي و الي مرورش حاجه يتكلم عليا طب انتو بتونسوا بعض مين هيونسني
و اعدت تعيط اكتر لغايه ما سمعت المغرب بيأذن قامت صلت و اعدت تدعي ربنا يساعدها لانها تعبت و استسلمت و بعدين قامت لبست و مسحت عنيها و خرجت….
__________________________________
ادهم رايح جي في اوضه وداد
ادهم:-ايوه يا وداد انا غبي و اهبل
وداد:-لا حول و لا قوه الا بالله با ابني انت كل يوم تدخ و تعد تشتم في نفسك و تخرج
ادهم:-وحشاني همووووووت همووووووووووووووووت
وداد:-خلاص موت ياسيدي بعيد عني
ادهم:-عوزها جمبي يا وداد عوزها
وداد:-خلاص روح هتها و صلحها و اتجوزا و حلو عن سمايا
ادهم:-خايف اروحلها مترضاش
وددا:-جرب
ادهم:-خايف الناس تشوفها و تفهم غلط
وداد:-قلهم مراتي و بعدين اتجزوا بجد و خدها و اخلع
ادهم:-و ماما؟وفاتن ؟و بابا
وداد:-هفففففففففف ابو شكلك خنقتني بقه
ادهم:-و بعدين يعني مهو ان لا عارف اركز و لا اعمل حاجه يا تري بتكرهني؟؟
وداد:-ده اكيد حضرتك
ادهم:-فعلا؟
وداد:-فعلا
ادهم:-يعني لو في مكان روح هتكرهيني
وداد:-و هشحورك
ادهم:-وداد ساعديني اعملي حاجه و النبي
وداد:-عندي فكره و لو فشلت مشفش وشك تاني في اوضتي بقه
ادهم:-حاضر بس قولي
وداد:-مش انا خطبتي مع احمد الجمعه الجايه؟
ادهم:-اه
وداد:-صلي ع النبي بقه!
____________________________________
روح:-اه و المرتب
صاحب المحل:-الف في الشهر
روح:-تمام هبدأ من بكره و الشغل من تسعه لخمسه المغرب
صاحب المحل:-طيب عرفيني اسمك
روح:-اسمي روح
صاحب المحل:-ماشي قوليلي الحاج عطا
روح:-ماشي يا حاج
الحاج عطا:-انتي بقه مسؤله عن الفوي و الطاشير و بيع اللبس و كمان نضافه المحل هتيجي كل يوم هتاقيني فاتح المحل هسيبك و امشي و اجي الساعه خمسه القيكي مقفله المحل و الحساب و تديني المفتاح
روح:-تمام…ماشي السلام عليكم
روح قررت تبقي واحد و قوه وحده بس ب 100 راجل و قررت انها ملهاش غير حد واحد بس و هو ربها و كانت واثقه في ربنا اوي و حتي هيام نسيتها و تخطت الجرح بتاع فرقها و قررت تشتغل في محل ملابس الحج عطا و تجيب كتب بالي معاها و تدفع مصاريف الجامعه و تذاكر طول الليل و تشتغل طول النهار…
روحت بليل و عدت الفولي و جهزت كل حجه عشان تنزل الساعه سبعه الصبح تدفع المصاريف لغايه ما نعست و الجرس رن الساعه اتنين بليل
روح فتحت الباب

.الحلقه 29…. قبل الاخيرة

روح:-انت!!؟؟
شريف:-مبراحه يا روح مالك أ:نك شفتي اللهو الخفي
روح:-لو سمحت امشي عشان محدش يشوفك قدام باب شقتي سلام
جت تقفل الباب قام زقه بقوه
روح:-انت اتجننت؟
شريف:-بقلك ايه يا بت انتي انا عاوز افهم فيه ايه الي بيحصل
روح:-من الواضح انك انسان مجنون
شريف:-و انتي مش تمام
روح:-اخرس!!
و زي الصاعقه جالهم صوت من روا خلا وشهم يحمر
ادهم:-احم احم
شريف ادير بسرعه و لقي ادهم فأبتسم بسخريه
شريف:-سوري هو انت علي معاد معها؟
ادهم:-لا حضرتك دي مراتي ع سنه الله و رسوله و جي اخدها و نسافر
روح مذهوله
شريف:-م….مراتك؟؟ يعني بجد؟
ادهم:-و اشتكتلي منك قبل كده علفكره و اتمني بقه تغور ع بيتك
شريف حمد ربنا انو مخدش علقه
شريف:-عن اذنكوا
روح بصت لادهم بقرف قامت رزعه الباب في وشو
ادهم اعد يخبط براحه
ادهم:-روح؟؟ممكن تسمعي لحظه انا حيوان
روح من جوا:-اوي
ادهم:-و غبي
روح من جوا:-اه
ادهم:-بس بحبك!
روح:-…….
ادهم:-و غلطان و اسف و الله و مش جي عشاني وداد بعتالك رساله
روح:-…..
ادهم:-ممكن تفتحي؟
روح فتحت حرف الباب و هي بتعيط
ادهم مد ايده برساله
ادهم:-وداد بعتالك بطاقه خطوبتها يوم الجمعه
ممدتش ايدها و لا ردت
ادهم:-روح؟؟لسه زعلانه
روح بعياط:-انا بكرهك يا ادهم
ادهم:-لا كدابه
روح:-لو سمحت امشي عشان الناس
ساب البطاقه ع الارض
ادهم:-حاضر
المطر مطر
ادهم:-يرضيكي ابات في العربيه؟؟
روح وطت جابت البطاقه و قفلت الباب في وشه
ادهم:-احم……..طيب تصبحي ع خير
و راح ادهم اعد في عربيته…
________________________________________________
دولت:-بصراحه يا وداد انا مش مطمنه ادهم بيختفي كتير
وداد:-ايه يا ماما ادهم مش عيل
دولت:-انا حسه كده بقه
وداد:-يعني ايه ظنونك
دولت:-وحده!!في وحده في حياه ادهم
وداد:-فاتن؟
دولت:-انتي غبيه لا طبعا
وداد:-و ايه الي خلاكي تقولي كده
دولت:-سعات يبقي مبسوط و سعات يبقي مخنوق و مش مركز و بيتعصب لو حد قله نص كلمه و في يوم بقه من الوه لاخره كان مش في الشغل و في الاخر جه متعصب
وداد ارتبكت لان ده اليوم الي اتفسح فيه مع روح
دولت:-و ادي الساعه 2 الفجر و هو هيبات برا زي قبل كده اكيد و مش قف يالشغل تسمي ده ايه غير وحده شقلبت كيانه
وداد:-يمكن!
دولت:-و انا عرفاها كويس اوي
وداد:-مين
دولت:-روح!
ارتبكت وداد اوي و قررت تسكت؟….
______________________________________________
ادهم صحي الصبح الساعه 9 و هو بوضعه في العربيه و كتافه وجعاه و مصدع
ادهم:-قلبها اسود بشكل
طلع بعربيته علي شوارع المحلات و مصدقش الي شافو رح ماشيه ع الرصيف
اعد يزمر قامت لمحته فأعدت تمد
ادهم:-اسمعي….لو موقفتيش هنزل اكلمك و مش هبهمني الناس…………..
روح بتمد اكتر
ادهم:-قبليني في الجنينه الي ع اول الشارع والا اقسملك اني هاجي المغرب
و لف و رجع بالعربيه روح وقفت لحظه و حست انها خيفه
روح:-ده مجنون و ممكن يعملها!!
بصت حوليها و اديرت تروح الجنينه
___________________________________________
نرجع تاني لامبارح الساعه اتين بليل:-
________________________________
وداد:-روح مين
دولت:-المربيه
وداد:-اشمعني دي الي جت في دماغك
دولت:-عشان شبه مراته الاولانيه
وداد:-ماما متربطيش الاحداث اصلا روح رجعت المنوفيه و استقلت بحباتها لانها مجروحه
دولت:-ايش عرفك
وداد:-نع…نعم؟
دولت:-ايه الي عرفك
وداد:-هيه الي قالت كده اخر مره
دولت:-هممممممم…مشكلتكو انكو فهمين اني غبيه
وداد بخوف:-يعني ايه؟؟
نعرف بقيت الكلام بعدين
_______________________________________________
روح بعصبيه:-ايه
ادهم:-اده انتي جيتي
روح:-ايوه امال تعملي فضيحه
ادهم:-هو انتي مش وثقه فيا انا يستحيل اعمل كده لاني بخاف عليكي
روح:-اه و الي بيخاف علي حد بيتجوزه عرفي صح؟
ادهم:-غباء و الله
روح:-اه
ادهم:-طب اسف
روح:-ادهم لخص لو سمحت ورايا شغل
ادهم:-بخبك
روح:-هفففففففف لو سمحت بقه
اديرت عشان تمشي قام شدها
ادهم:-روح تتجوزرني ع سنه الله و رسوله؟؟؟
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
الحلقه 30 والاخيره

ادهم:-روح تتجوزيني ع سنه الله و رسوله؟
روح:-تت…تت..انا؟
ادهم:-اه
روح:-ادهم انا مش في وقت يسمح بالهزار و ورايا شغل
ادهم:-هزار ليه يا روح؟؟
روح:-يعني…انت بتتكلم جد؟
ادهم:-اه
روح:-ازاي
ادهم:-يا روح انتي حياتك بدأت بدايه صعبه اوي و لكل حكايه مره نهايه ان الامير و الاميره بيتجوزوا و يخلفوا صبيان و بنات و يعيشوا في تبات و نبات صح؟
روح:-ايوه صح انت الاميره لكني مش الاميره
ادهم رفع ايد روح و باسهم
ادهم:-انتي أمرتي و حياتي و كل حاجه بمتلكها
روح ممسكتش نفسها و عنيها بدمع
ادهم:-مالك بس؟
روح:-ابو هيام طردني فكرني وحده مش كويسه
ادهم:-و لا يهمك
روح:-دول كانو اهلي
ادهم:-من هنا و رايح انا اهلك…انا و بس يا روح
روح:-لكن دولت هانم وفقت هيه و باباك؟
ادهم بأرتباك:-وفقت ع ايه؟
روح:-وفقت علي جوزنا؟
ادهم:-هيه متعرفش
روح:-امال
ادهم:-مش عيزك تفهميني غلط بس جوزنا هيكون علي سنه الله و كل حاجه بس في السر
روح:-تااني يا ادهم؟
ادهم بسرعه:-لا لا لغايه بس ما وداد تتجوز احمد و نخلص منها و مده لان ماما لو غضبت عليا او حصل مشكله مثلا هتلغي جوزهم لانو قائم بسببي و بعدين بابا يرجع من السفر الشهر الجاي و هطلب منه تثبيت فلوسي باسمي و اول ما كل حاجه هتكون بتاعتي هظهرك للناس كلها ماشي
روح:-طب ما نأجله لغايه ما باباك يرجع الشهر الجاي
ادهم:-لا يا روح بقه انا مستعجل و هنتجوز الليله
روح:-ماشي بس فين و ازاي و امتي
ادهم:-انا مجهز كل حاجه انتي بس قولي اه
روح ابتسمت قام ادهم شالها و لف بيها
روح:-لا لا لا لا نزلني بسرعه بسرعه
نزلها بسرعه
ادهم:-ايه؟
روح:-يالهوي لو حد شفنا
ادهم:-هههه اسف يا حياتي و الله الفرحه ما سيعاني
روح كان باين عليها الخوف
ادهم:-روح؟
روح:-همم
ادهم:-اوعديني متخفيش خالص طول ما انتي بين ايديا
روح:-اوعدك………ادهم؟
ادهم:-روحه و قلبه؟
روح:-اوعدني متسبنيش ايضا و اني معيطش
ادهم:-اوعدك..
روح:-طب يلا بقه باي
ادهم:-هو ايه الي باي استني هنا انا مش فسحتك في القاهره؟
روح:-اه
ادهم:-وريني بقه المنوفيه
روح:-بس دي بلد عاديه
ادهم:-لا اكيد في حاجه مميزه كنتي بتروحيها
روح فكرت شويه
روح:-ممممممم…ماشي يا سيدي
ادهم:-عرفه و بعدين هنعمل ايه
روح:-ايه
ادهم:-هنطلع ع المأذون و هنخرج من عنده و منسبش ايد بعض تااني ابدا ابدا
روح ابتسمت بدموع و هي بتهمس:-بحبك!
مسحلها دموعها
ادهم:-و انا كمان!
________________________________
روح مسكت ايد ادهم
روح:-يلا بقه افسحك انا المره دي
ادهم:-ههههههههه هنعمل ايه بالظبط بقه
روح:-مش انت قلتلي قبل كده سبيلي نفسك؟؟
ادهم:-اه
روح:-سبلي نفسك
روح خدت ادهم و راحو علي مكان زي جنينه كده و كل مجموعه من الناس فرشين فيه ملايه واعدين روح فرشت ملايه هي كمان و اعدت
ادهم فضل واقف بصصلها و ع وشه علامات استفهام
روح:-اعد!
ادهم اعد
ادهم:-ع الارض كده
روح:-اه الجنينه هواها فظيع صح
ادهم بيسبل لروح:-اه بس مش حاسس بيه في حاجه عندي وخده مساحه اكبر من اي حاجه
روح:-ههههههه شكرا
ادهم:-انا مقلتش انتي
روح:-ايه الثقاله دي
ادهم:-ههههههههههههههه………….بس عندي سؤال محيرني
روح:-قول قول
ادهم:-انتي كنتي شايله معاكي الملايه
روح:-هههههه ايه الخفه دي
ادهم:-لا بجد جبتي الملايه منين؟
روح:-ختها من ناس اعدين هناك
ادهم:-هممم ماشي هههههه
روح:-جعان؟
ادهم:-اوي
روح:-هقوم اجيب اكل
ادهم:-استني بس يا حجه انا هاجي معاكي و ادفع
روح:-لاااااااا يا حبيبي مقلنا اسمع االكلام استني بس ثواني
راحت روح غابت شويه و رجعت بكيس صغير
روح :-خد
ادهم:-اده
روح:-بيعملوا هنا ع العربيه دي سندويتشات شورما فظيعه
ادهم:-ههههههههههههههههه
روح:-بتضحك ع ايه؟
ادهم:-مفيش يا قلبي
ادهم مكنش مصدق انو في يوم هيعد في جنينه و ياكل من عربيه و وقت ما يعمل كده يكون مبسوط لا و كمان مقتنع!!
ادهم:-همممممم و الله اجمد من الي بيعملها الخدم عندنا
روح:-هههههه عشان تعرف
و بعد ما خلصوا أ:ل فضلوا اعدين يرغوا و روح جبتلوا ازازه ببسي صاروخ الازاز عرفنها؟؟
ادهم:-هنقضي اليوم كلوا هنا
روح نطت مره وحده و وقفت
روح:-يلا بقه
ادهم:-يلا ايه
روح:-هستخبي و دور عليه
ادهم:-نعم؟؟
روح كانت مشيت اصلا ادهم قام وقف و اعد يضحك
ادهم:-مبدهاش بقه
و اعد يدور ع روح لغايه ملقها ورا شجره و مش وخده بالها قام جري مسكها بسرعه
روح بطريقه طفوليه:-ييييييييييييييييي مخدش بالي لا مش عدل مش عدل
ادهم:-ايه هو الي مش عدل هههههههههههه ما انا مسكك اهو
روح زقته و جريته و اعد يجري وراها و مهتموش بحد و مره وحده روح وقفت و اضيقت اوي
ادهم:-مالك
روح:-في بنات عملين يبصوا عليك
ادهم:-ههههههههه ده طبيعي
روح:-و اللله؟؟؟؟؟طييييييييييب
و قامت ماشيه نحيتهم ادهم جري مسكها
ادهم:-يا مجنونه هتعملي ايه
روح:-هسكتهم
ادهم:-خلاص خلاص تعالي
و قام شددها و ماشي و هو اعد يكتم في ضحكته
ادهم بهزار:-هنبدأها غيره و قرف بقه
روح ضـ,ـربته براحه:-هي هي هي!!!ايه السخافه دي
ادهم:-هههههههههه خلاص فكي بقه
روحك-تعالي نكمل الخطه
روح خدته لبتاع عجل و اجرتت عجلتين
روح:-يلا
ادهم:-لا انتي بتحلمي
روح ركبت العجله
روح:-قلت يلا
ادهم:-هههههههههههههههه
قام ركب العجله و اعدو يعملو سباق مع بعض و هما بيضحكوا و روح الي كسبت
روح:-يبييييييييييييي
ادهم:-عشان اول مره اركب بس
روح:-طب اقلك حاجه مش هتصدقها
ادهم:-قولي
روح:-انا اول مره اركبه
ادهم:-لا وسعت منك دي
روح:-ههههههههههه طب يلا نرجع العجل والله اول مره
ادهم:-طب نعمل سباق كمان
عملو سباق تاني للعجل و بردوا روح كسبت و بعدين رجعوا العجل و روح اصرت انها هيه الي تحاسب
ادهم:-ها الساعه بقت خمسه المغرب نعمل ايه تاني؟؟
روح:-شكلك مش مبسوط
ادهم:-و الله العظيم بسطتي مش ع حد وز…
موبيله رن
ادهم:-دي ماما ثواني…ألو؟…ايه….اه اسف يا ماما اني مقلتلكيش انا رحت المانيا في شغل مستعجل….طيب سلام عشان عندي اجتماع
روح:-مكنش المفروض تكدب علي مامتك
ادهم:-سيبك بقه ها هنعمل ايه؟
روح:-هممممم تعالي ورايا
راحو عند عربيه عرايس و اعدو يتفرجوا ع عرض عرايس و يضحكوا و بردوا روح الي دفعت لانها اصرت انها الي عزماه
روح:-خد
ادهم:-اده؟
روح:-ترمس
ادهم:-بيعملو بيه ايه
روح:-احلف انك مش عارف الترمس؟
ادهم:-و الله ما اعرفه
روح:-هههههههههههههههههه ده بيحطوه علي الشعر
ادهم:-فعلا؟؟
روح:-اها
ادهم:-طب و بعدين؟
روح:-بس بيختفي
ادهم:-والله؟
روح:-اه اه دي لعبه جمده هههههههههه حتي بص
روح دلقت الترمس علي راسه
ادهم:-احم اففففففففف رحته وحشه
الناس الي بتعدي بتبص لادهم و تضحك و ادهم يبصلهم باستغراب
روح:-ههههههههههههههههههههههههه مش قدره
ادهم:-هو في ايه
روح:-مفيش يا حبيبي
ادهم لمح طفل صغير بياكل الترمس
ادهم:-اه يا جزمه!!!ده بيتاكل
روح:-هههههههههههههههههههههههههههه
ادهم نفض راسه بسرعه
ادهم:-منك لله ههههههههه اعمل ايه دلوقتي
روح:-متقلقش
روح كان في اديها ازازه ميه قامت دلقتها علي راسه
ادهم:-هااااااااااا يا بنت ال…….
روح اعدت تجري و هو يجري وراها لغايه ما مسكها
روح:-ههههههههههه خلاص سماح المره دي
ادهم:-طب معكيش فوطه بالمره
روح:-امسح في قميصك
ادهم:-يااااااه الدنيا برد حرام عليكي بردت والله
روح:-ياخلاي يا ناس حبيبي بردان
ادهم:-ههههههههههههه
روح:-يعني انت بجد بجد مكنتش تعرف الترمس؟
ادهم:-اه و الله
روح:-ههههههههههههههه
ادهم:-بقلك ايه يلا بقه انا جبت الفستان الابيض بتاع وداد لاني بحبه و عيزك تروحي تلبسيه و انا هستناكي بالعربيه بعيد و نروح بقه عشان نتجوز
روح:-من غير واصي و لا حد يجوزني
ادهم:-انتي مش قاصر و ممكن تجوزي نفسك بس يلا يدوبك..
____________________________________
روح لقت نفسها لبسه الفستان الابيض و اعده جمب ادهم في العربيه بعد ما كتبوا كتابهم و الاغنيه الي شغاله عما الاتنين بيغنوا معاها و مبسوطين
**الفرحه الي انا فيها دي كلها ترجع ليك و انا جمبك
راضيه و مرتاحه بكل ما فيك سبت انا كل الدنيا
عشانك و هشركك حضنك و مكانك و هقلك يا حبيب حياتي انا ملك اليك من زينا يا حبيبي الليله قلي في مين انا حسه من كتر الشوق اننا ريحين
علي دنيا حبك تجمعنا و الكون كله ده مش هيسعنها و هعيش اسعد وحده انا وانت سنين و سنين
ياااااااااااه ع الفرحه دي الي انا فيها يوم بالدنيا دي و ليليها و حياتي الي بحلم بيها علشانك هعييييييش…
______________________________
روح:-هههههه بموت في الاغنيه دي
ادهم:-و اناا بموت فيكي انتي
روح اتكسفت و سكتت
ادهم:-ههههههههههههه يالهوي يا ناس
روح:-بس بقه…ادهم احنا ريحين فين
ادهم:-هتعرفي
روح سكتت و شويه كده ادهم بص عليها لقاها نامت خالص قام حط عليها جكته و هو حاسس انها ملك بالظبط حتي و هي نايمه و نعسانه شكلها الملاكي….
ملك!!
كل حاجه…
ملك!!
حتي كسوفها و…
و فجأه ادهم لام نفسه
ادهم من جواه:-لا يا ادهم كده انانيه منك ملك ماتت و انت حرام لم تعد تقارن بينهم روح دلوقتي هيه حببتك و مراتك خلاص بقه لازم تبسطها و تسعدها
ادهم براحه خالص:-رورو…روح!روح
روح صحيت:-ايوه
ادهم:-وصلنا
روح لقت الساعه واحد بليل نزلت من العربيه لقت حوليها رمل و قصدها بحر
روح:-اده؟
ادهم:-احنا في اكتر مكان بحبه في مصر…اسكندريه
روح:-شهر عسل؟؟
ادهم:-اسكتي بقه
حط حولين عينيها شريط و فضل ماسك ايديها و مشيها و بعدين شال الشريط
روح:-الله!!
كانت وقفه قدام شاليه جميل جدا او فيلا صغننه بمعني اصح و مكنش حواليه حاجه بس في جوليه شاليهات تاني بس بين كل واحد و التاني مسافه طوييييييييييييييييييييييله و قصادهم البحر
ادهم:-البيت الصغنن ده هو بيتنا يا رورو
روح:-ديما؟؟
ادهم:-و بأسمك
روح:-بتهزر؟
ادهم:-لا بتكلم جد
و قام شيلها تاني و اعد يلف
روح:-ههههههههه لا يا ادهم نزلني النااااااااااااااااااااااس
ادهم منزلهاش و مصر يكمل و فضل شيلها لغايه ما دخلو
روح:-افرض كان حد شافك
ادهم قفل الباب و روح بتتفرج علي المكان
ادهم:-مش مهم انتي مراتي و حببتي و مش بنعمل حاجه عيب
روح:-احم اه
ادهم:-طويب يلا
روح:-يلا نخرج نتفسح ههه صح؟
ادهم:-اه و مالو
روح:-ههههههههههههههه
روح بطله قصتنا هي المتمرده الي دخلت البيت و فرحت الكل..
روح هي المتمرده الي كسرت القاعده بتاعت ان الغني مينفعش للفقير
روح المتمرده الي كسرت حاجز الحزن لادهم
روح المتمرده الي نست ادهم كل شيئ اول واحده تدخل قلب ادهم بعد 8 سنين
ادهم الي رفض اجمل الجميلات و اغني الغنيات عشان ملك
اتجوز حبيبه قلبه و راته روح…
يمكن علي رأي بطلنا ادهم خلاص الحكايه خلصت و هيعيشوا في تبات و نبات بس ده لسه اول فصل من الحكايه…
لان حياه الانسان مستمره و مش حكايه..

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
66

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل