منوعات

بقلم امل مصطفي

#لست _أمي #بقلم _أمل_مصطفي #البارت_1 *************** قامت بفتح عيونها الرائعه وهي تتمني أن تنير حياتها مثل أشعة الشمس التي تداعـ,ـب ستائر غرفتها بنعومه وحنان كأنها تهدهدها خرجت من غرفتها وهي مقبله علي يوم جديد بإبتسامه وجدت والدتها التي تريد بيعها مثل ما باعت حياتها الجميله مع زوجها المتوفي من أجل المال . تجهز طعام الإفطار . تحدثت بمرح وهي تحاول كبت حزنها من أفعال والدتها التي لا تمط للأمومه بشيء صباح الخير يا ست الكل . ردت عليها ببرود صباح النور تخلصي شغل تكوني هنا علي الساعه ٥ رمقتها ياسمين بضـ,ـيق وهي تتحدث ٥اللي هو أزاي ؟وأنا بخلص كل يوم

الساعه 8 ! رددت بحده الكلام اللي بقوله هو اللي يمشي حاولي ترجعي بدري النهارده لأن خالتك ويحيي جايين ؟ تركت الطعام بضيق وبعدين يا ماما مش هخلص أنا من الموضوع ده إبنها ده لو أخر راجل في الدنيا مش هتجوزه . رمقتها رويدا بنظره غضب وهي تعد لها مميزات إبن أختها ##ليه ناقصه أيه شاب طول وعرض متعلم ابن ناس غني تعيشي في فيلا بدل الشقه دي عايزه أيه أكتر من كده اللي زيك تحمد ربنا أنه بص لها أصلا هتفت ياسمين بسخريه نسيتي تقولي وأنتي بتعدي مميزاته أنه ناقص تربيه أنا مش هتجوز الفيلا ولا الفلوس أنا عايزه

راجل بجد يحبني ويصوني مش كل شويه في حضن وحده هعمل أنا أيه بفلوسه ؟ تحدثت وهي تنظر لإبنتها بعـ,ـدم رضي الفلوس كل حاجه يا هبـ,ـله هي سندك قوتك تعيشي ملكه الكل يعمل ليها حساب تنامي علي حرير تلبسي الدهب والماس تلاقي الخدم . تأملت ياسمين الطمع الظاهر في حديث أمها وهي تسأل نفسها من تلك المرأه البشعه التي تقف أمامها هل هي فعلا أمها فهم عكس بعضهم تماما تحدثت بملل من كثره الكلام في نفس الموضوع هو أنتي فاكره أن خالتي عايزه تجوزني ليه حبا فيه طبعا لا هي عايزه تتمنظر علينا بفلوس جوزها وحياتها ولو أبنها كويس عمرها

ماكانت تفكر في هي عايزه وحده مالهاش حد يحميها من نزوات إبنها اللي مش بتنتهي ولا شربه للمخـ,ـدرات ومش هتلاقي حد غيري لأن حضرتك ماشيه وراها بتخـ,ـافي منها عشان الفلوس اللي جوزها بيبعتها كل شهر ونفس الفلوس دي هي ال خالتني أخرج أشتغل عشان ما خدش منها ولا جنيه . *********** في مكان آخر معلش يا أم حسن ممكن تعملي حاجه نشربها قبل ما تمشي حاضر يا بيه . هتف كريم بضيق من عناد صديقه و أغلاقه علي نفسه منذ سنين مش ناوي تزورنا بقي يا عامر . هتف برفض لا أنا كده كويس وما تتكلمش تاني في الموضوع ده

أنا أتعودت علي حياتي دي نظر له كريم بخبث ولا عايز تشوف بنت أخوك ؟ ::رد عامر بإبتسامه هي وحشتني جدا بس عارف أنك بتستغل حبي ليها ! ::نظر له كريم وهو يتحدث بخبث بقي كده أنا ألوي ذراعك مثلا ببنتي عشان تخرج من القوقعه دي وتشوف الدنيا دايما ظالمني ! ::رفع حاجبه بسخريه شوفت بقي أنت قاصد ماتجبهاش معاك ! أتت الخادمه وهي تضع أمامه المشروبات بإحترام أتفضل يا عامر بيه أي أوامر تانيه ؟ ناولها عامر ظرف به بعض المال ده مرتبك وفوقه مبلغ لحسن عشان دراسته ماحدش يا خد منه حاجه . تناولته منه بسعاده و إمتنان

شكرته وهي تدعوا له بصلاح الحال **************** وقفت تغلق المحل هي و إحدي زميلاتها ذهبت كل واحده في طريقها توقفت عندما سمعت صوت يناديها إلتفتت له بعدم إرتياح كان شاب يستند علي سيارته بتكبر وغرور تحدثة ياسمين خير إشجيني !! تعالي أوصلك ؟ لا مش بركب عربيات مع رجاله . ::أنا بن خالتك وخطيبك علي فكره . ::نعم نعم يا حليتها خطيب مين وأمتي دا أنا بلعه ابن خالتي بالعافيه . بص كده كانت تشاور للسماء نظر لمكان يدها شايف السماء دي أقرب لك مني فاهم ! :رمقها بإستهتار وهو يرد ال أنا عايزه باأخده ويلا أركبي أنا رايح عندكم

البيت خالتك هناك . تحدثت بنفاذ صبر هو البعيد مش بيفهم مش هركب معاك يلا شوف طريقك . ::ردها أثار غـ,ـضبه صرخ بها يحيي ما تتعدلي يا بت وأنتي بتتكلمي معايا أحسن ما أعدلك ؟ ::نظرة له بسخريه أنت تعدلني والله عشت و شوفت ناقص التربيه عايز يربيني طب شوف يا ابن خالتي بنت الحاره تعمل أيه في ابن القصور نظر لها بعدم فهم ولكنه أبتسم عندما وجدها تقترب منه ظن أنها قد رضخت له؛ ولكنها مسكت قميصه و أطلقت صراخ قوي جمع عليهم الناس يا ناس إلحقوني عايز يخطفني حرام عليك عايز تعمل فيه أيه إكمني غلبانه أعتدل يحيي

وهو يفك يدها ووجد الناس أتت علي صراخها من كل الإتجاهات . يحيي ::بطلي جنان يا ياسمين ده مش هزار إقترب الناس هو خلاص ماعدش في خوف من ربنا عايزين أيه تحدث رجل آخر هو أنت عشان معاك فلوس تدوس علي الغلابه . يحيي ::ماحدش ليه دخل أنا حر أنا و خطيبتي لا إحنا لأزم نربيك كل واحد يتزنق يقول خطيبتي . ياسمين قولي لهم أن أنا بن خالتك وخطيبك . هتفت وهي تمثل الخـ,ـوف ياسمين مين حتي مش عارف إسمي طب أكذب بطريقه تانيه و إنحنت علي حقيبتها تبحث عن شيء لتري كارنيه زميلتها في العمل قد نسيته معها

لتبتسم بخبث وهي تميل به علي أحد الرجال الكبار في السن أنت يا حج بتعرف تقرأء الرجل أه يا بنتي ناولته الكارنيه بسرعه حتي لا يلاحظ اختلاف الشكل شوف كده أنا أسمي ياسمين الرجل لا مكتوب حور سـ,ـحبت منه الكارنيه ووضعته في حقيبتها أحد الشباب طيب إتفضلي أنتي وإحنا نتصرف معاه نظرة له بشماته ربنا يخليكم ويستر عرض ولاياكم وإلتفتت وهي تبتسم بسعاده و تسمع صراخه من قوة الضـ,ـرب ********** أنا قولتلك بلاش تبعتيه كده تعاند أكتر بنتي وأنا عرفاها ::ردت أختها بتكبر وفيها أيه عايزاهم ياخدوا علي بعض مش لما توافق الأول ياسمين مش بتيجي بالضـ,ـغط ::اللي يشوفك كده

مايقولش إنك هتـ,ـموتي و تجوزيها عشان الجو يخلالك مع حبيب القلب ؟ روايدا ::بتمني نفسي والله أخرج من الحاره دي . *********** فتحت الباب وهي تدندن بفرحه بعض كلمات أغنيه شعبيه وجدت أمامه أمها وخالتها مساء العسل علي الأختين ال زي العسل . ::مساء النور يا حبيبتي أومال فين يحيي ؟ وقفت بقوه تمثل التفكير مش عارفه والله ممكن يكون في مكان من الأتنين المستشفي أو القسم ! وقفت سماح بفزع علي أبنها عملتي أيه في أبني يا بت أنتي ::نظرة لها وهي تتحدث ببرود أبدا يا طنط إبنك كان عايزني أركب معاه وأنا رفضت صمم صوت ولميت عليه الناس

و قولتلهم بيتـ,ـحرش بيه وضحكت بسخريه سبته والناس كانت بتضربه مش عارفه بقا خدوه المستشفي ولا القـ,ـسم ؟ كانوا ينظروا لها بزهول من برودها عندما إلتفتت لخالتها وهي تغمز لها ممكن بقي تكلمي باباه يشوف واسطه أو يدور عليه تمتمت سماح وهي تتناول حقيبتها حتي تبلغ زوجها ما حدث منك لله يا بنت روايدا منك لله خرجت وهي تتصل بزوجها . سلام يا خالتي أبقي طمنيني علي المحروس أبنك ؟ تخطت روايدا صدمتها لتهتف بغـ,ـضب أيه العملتيه في خطيبك ده أنتي مش هتتعدلي غير لما أغـ,ـصبك أنا بعاملك كإنسانه كبيره وفاهمه أنا كنت عايزه مصلحتك لكن أنتي طالعه فقريه زي

أبوكي لم يعجبها تهديد والدتها لتهتف بغضب أنتي بتدوري علي نفسك مش عليا وأنا ليا الشرف أن أكون زي بابا عندي كرامه وعزة نفس مش سلعه رخـ,ـيصه للي يدفع أكتر وبعدين أوعي تكوني فاكره أني مش ملاحظه إهتمامك بحسين عم يحيي ولا ضحكك و هزارك معاه أنا كبرت زي ما أنتي بتقولي نفسي أعرف بتعملي كده ليه ده بابا كان بيحبك ولو بإيده كان جابلك نجمه من السماء ::تعبت من الفقر عايزه أعيش زي باقي الناس يبقا عندي اللي يخدمني و أهتم بنفسي وأظهر جمالي اللي إتدفـ,ـن من كتر الفقر . ::تحدثة ياسمين بحزن أنا مش زيك وعمري ما أكون

زيك أبدا أنا بدور علي الحب بدور بين الوشوش علي حد برجولة بابا وحنيته وحبه ليكي ساعتها أعطيه عمري بنفس راضيه وأنتي أعملي اللي عايزاه تتجوزي أونكل حسين تصاحبيه بس بعيد عني . جذبتها من يدها بعنف لا أنتي زودتيها خالتك حطه جوزاك من أبنها قصاد جوازي من حسين ؟ ضحكة بقوه قولي بقا عايزه تبيعي بنتك الوحيده عشان تعيشي ونظرة لها بقوة بس أنسي أنا مش جبانه ولا ضعيفه عشان حد يقدر يغصبني علي حاجه مش عايزاها ::صرخت روايدا وهي تصفعها يظهر إني فشـ,ـلت في تربيتك . نظرة لها ياسمين وهي تتحدث بحزن أنا تربية عبد الحميد لو كنت

تربيتك كنت طيرت من الفرحه بعريس الغفله *********** يتبع لست _أمي #بقلم _أمل_مصطفي #البارت _2 ************** ضحكت ياسمين بقوة قولي بقي أنك عايزه تبيعي بنتك الوحيده عشان تعيشي حياتك بس أنسي أنا مش ضعيفه وماحدش يقدر يقنعني بحاجه مش عايزاها صفعتها بقوه يظهر أن أنا قصرت في تربيتك يكون في علمك مافيش خروج من البيت لحد يوم الخميس وأنا طلبت من يحيي أن يكون كتب كتابك مكان الخطوبه وريني هتعملي أيه تحدثت ياسمين بقوة وهي تحبس دموعها كده أنتي جبتي أخرك معايا ياريت ما تندميش علي اللي يحصل بعد كده صرخه روايدا بغضب أنتي بتهددي أمك والله لأخلي يحيي يعيد

تربيتك من جديد يا قليلة الربايه . تحدثت بسخريه يربي نفسه الأول ويكون في علمك بنت عبد الحميد وتربيته تربي ١٠٠٠واحد زي ابن أختك ده وبكره نشوف ************* وقف يضحك بقوه علي مظهر ابن عمه الذي أصبح مثل قط دهسته سياره و الأخر يرمقه بغضب أنت شمتان فيه ::حاول السيطره علي ضحكه حتي لا يجرح ابن عمه. و أخيه أبدا بس البنت دي داخله دماغي ولولا إني مرتبط كنت أخدتها منك رمقه بغيظ بتبص لحاجه ابن عمك عايزها ::تحدث بصدق لو ابن عمي بيحبها عمري ما أبصلها لكن هو عايز يوصل ليها عشان رفضاه ولا همها فلوسه ولا مركزه ولا

هو نفسه فارق معاها في حاجه بس لأزم تعرف البنت اللي مايفرقش معاها المال ولا المظاهر مالهاش مالكه ومهما عملت مش هتعرف توصلها دي ليها أفكار بعيده عنك هتف يحي بغضب بكره الأيام تعرفك أنا مين لما أجيبها عندي و أخلص منها القديم والجديد نظر له زين بعدم إقتناع البنت دي غير أمها خالص خالتك ماديه وبتاعت مظاهر وممكن تعمل أي حاجه عشان الفلوس ،********* قامت بالأتصال علي أختها والإطمئنان علي أبنها ردت أختها بتكبر عايزه أيه يا رويدا مش كفايه تصرفات بنتك مع إبني ده جزاتي لأن عايزه أخـ,ـرجها من الفقر تحدثة بإستعطاف والله أنا بهدلتها ضـ,ـربتها وحبسـ,ـتها وقررت

بدل الخطوبه كتب كتاب عشان يحيي يربيها و يعمل فيها ال عايزه ردت بغرور أعرض الموضوع علي يحيي وهو صاحب القرار وبعدين أرد عليكي ******”******** وقفت في البلكونه ونادت علي جارها يا محمد خرج لها طفل في عمر ال١٢سنه نعم يا أبله ياسمين سألت علي أمه أجابها أنها غير موجوده بالمنزل ::تحدثت ياسمين بصوت خفيض أنا عارفه إنك راجل ويعتمد عليك ولو طلبت منك حاجه تكون سر بينه محمد طبعا يا أبله ياسمين سرك في بير وأنا معاكي في أي حاجه عايزاك تكون صاحي الساعه ١٢الفجر وفاتح باب البلكونه بتاعتك طيب تمام ثم سألها بتعجب بس ليه هتفت أنا قررت

أهرب النهارده وهي قافله عليا باب الأوضه من بره بالمفتاح و نايمه هنزل من البلكونه لعندك وبعدين أخرج من شقتكم حاضر بس أنا خايف عليكي توقعي هي بإطمئنان متخافش أنا معتمده عليك وأنت تسندني مش كده رد عليها بثقه أكيد طبعا أنا معاكي ما تقلقيش ؟؟ *** في الخارج تتمدد روايد علي كنبه أمام شاشه التليفزيون وهي تسبح في احلامها الورديه و تتخيل نفسها تسير بين افخم المحلات وترتدي أغلي الماركات وتجد من يفتح لها باب السياره موديل السنه وتفتح حقيبتها تخرج منها انواع مختلفه من الكريدت كارد لم تكن ابنتها في تلك الأحلام بل تحلم بهذا اليوم الذي تتخلص

منها حتي تري أحلامها تجسدت علي أرض الواقع لأن ابنتها هي من تقف بينها وبين تحقيق هذا الحلم *********** في الغرفه جهزت ياسمين نفسها و جلست علي طرف الفراش تعد الدقائق في إنتظار ساعه الصفر للتخـ,ـلص من هذا السـ,ـجن وجدته في إنتظارها وساعدها في الوصول لسور بلكونته وسألها عن وجهتها وكيف تذهب إلي مكان لا تعرف به أحد وهي وحيده وعبر لها عن شعوره بالقلق حيالها ولكنها طمأنته بأنها تستطيع حماية نفسها وأن أي مكان بعيد عن هنا سوف يكون أفضل لها طلبت منه الأهتمام بدراسته وأعطته ظرف به بعض المال حتي يساعده في الدراسه ووعدته عندما تستقر في مكان

سوف تبلغه لأ نها سوف تغلق هذا الخط حتي لا يستطيع يحيي الوصول لها عن طريقه ،*********** تركض تحت البرق والرعد وهي تبحث عن أي وسيله مواصلات حتي تبتعد عن هذا المكان قدر المستطاع بعد فتره توقف لها تاكسي لم تشعر بالراحه لسائقه ولكنها مضطره للركوب معه فهي تبحث منذه فتره ركبت وهو أنطلق بها دون أن يسأل عن وجهتها أنا عايزه أروح محطة الأتوبيس لو سمحت؟؟ رد بإيجاز ماشي !! كانت تنظر من شباك السياره ولكنها إستغربت الطريق نظرة له في مرآه السياره أنت رايح فين مش ده الطريق أصبري الوقت نوصل شعرت بعدم الإرتياح وهي تسأله نوصل فين

أوقف هنا أسرع أكثر بالسياره تحدثة ياسمين بحده أوقف هنا أحسنلك السائق ::أهدي بس يا قمر الجو برد وعايزين ندفيء هجمت علي عنقه بعنف وأطلقت رزاز من البخاخ في يدها علي عيونه ليتوقف و هو يطلق صرخة ألم من عيونه فتحت باب التاكسي وركضت وهي لا تعلم أين هي ولا أي طريق تسلك ظلت تركـ,ـض بلا توقف حتي تقطعت أنفاسها سندت علي الحائط خلفها وبدأت السماء تمطر نظرت حولها وهي تحدث نفسها ربنا يسامحك يا أمي دي الأمانه اللي بابا سبها ليكي أعمل أيه يارب أنا ماكنتش ممانعه أنها تتجوز بس بعيد عني مش علي حساب حياتي وجدت باب حديقه

مفتوح دخلت بحذر وجدت أمامها تكعيبه للعنب وتحتها بعض الكراسي تحركت وهي تدعوا ألا يراها أصحاب المكان ويقوموا بطردها في هذا الجو جلست تحتها تحتـ,ـمي من المطر الذي زادت حدته لكنها سمعت من خلفها صوت زمجره إلتفتت برعـ,ـب وجدت أمامها كلب ضخم تحدثت بخوف أيه ده هو أنت كلب فضائي أنا عمري ما شوفت كلب في حجمك كانت ترجع بحذر وهو يتقدم منها بشراسه صرخت من الرعـ,ـب **********”*” يتبع #لست_أمي #بقلم_أمل_مصطفي #البارت_3 ************ سمعت من خلفها صوت زمجره إلتفتت بحذر وجدت أمامها كلب ضخم أيه ده هو أنت كلب فضائي أنا عمري ما شفت كلب في حجمك زمجر الكلب بشراسه

؟ بص أفهم الأول قبل ما تتهور أنا والله قعده شويه لحد ما المطر يقف و ماشيه زمجره مره أخرى خليك جنتل مان يرضيك أنسه زيي تخرج تمشي تحت المطر ده أنا حاسه إنك جدع و هنبقى أصحاب سمعت من خلفها صوت رجولي أنت مجنونه بتتكلمي مع الكلب على أساس أنه فاهمك. تعال يا ريكس إستجاب له الكلب وذهب اليه التفتت إلى الصوت وهي تقول بسم الله الرحمن الرحيم. أيه شفت عفريت؟ هي بإحراج لا أبدا بس أنت أتكلمت مره وحده وأنا مندمجه مع ريكس باشا عامر بضحكه ريكس باشا وقاعده مندمجه معاه في الكلام كأنه فاهمك!! تحدثت بثقه أكيد

فاهمني وإلا كان أكلني من ساعتها وبعدين ما أنت ناديته جالك أه لأنه كلبي وأنا اللي مربيه طبيعي يفهمني لكن أنت غريبه عنه وبعدين أيه اللي يخرج وحده زيك في وقت وجو زي ده ياسمين بغيظ هربانه من الحـ,ـمار حمار قصدي ابن خالتي هايكتب كتابه عليا بكره ف هربت عشان مش بطـ,ـيقه لا ده أنت حكايتك حكايه تعالي أدخلي جوه ونتكلم براحتنا إلتفتت حولها بقلق عامر بسؤال خايفه من أيه يعني واحد في وضعي ممكن يعمل معاك أيه ياسمين بإحراج وهي تنظر للكرسي المتحرك مش قصدي والله أقترب منها ريكس وسـ,ـحبها من ملابسها عامر ::بإستغراب تصدقي ريكس فهمك وحبك وأنا

كمان حبيته لأنه طلع جدع وجنتل مان لحقت به وبجوارها ريكس شاور لها علي السلم وهو يصف لها المكان بصي تطلعي الدور الثاني تدخلي ثالث أوضه على الشمال تلاقي في الدولاب هدوم حريمي علي ما أعمل لك حاجه تشربيها توقفت. و إلتفتت له حاجه أشربها أوعى تكون ناوي تعمل زي الأفلام وتحطي لي فيها حاجه و تغت*صبني؟؟ نظر لها بصدمه أيه الفيلم العربي اللي قلتيه ده *ردت بعفويه شديده ما هو ده اللي بيحصل في الأفلام والروايات اللي بقرأها لا أحب أبلغك أننا على أرض الواقع مش في روايات ولا أفلام إتفضلي وبعدين أنا هاعمل لك حاجه سخنه دخلت الغرفه

وتأملتها كانت جميله وبسيطه وبها صوره كبيره لرجل وزوجته يبدو عليهم الحب والسعاده وبينهم طفل جميل توجهت للدولاب وقامت بفتحه بحثت على شيء يناسبها حتى وجدت عباءه شتويه دخلت الحمام وقامت بتبديل ملابسها ثم وقفت أمام المراه قامت بتمشيط شعرها نزلت بحياء لأول مره تشعر بالخجل وأنها أنثى دائما كانت تتعامل بخشونه كي تحمي نفسها من الذئاب البشريه لأن أمها غير متفرغه لها رفع عيونه عندما سمع خطواتها الخجوله تأملها كانت رائعة الجمال في تلك العبائه تلبكت عندما رأته يتأملها تحدثه بخجل أيه شكلها وحش مش كده عامر بإعجاب شديد بالعكس الوقت بس عرفت إنك بنت أنا كنت فاكرك ولد

وأنت داخله عليا عقدت حاجبيها أنا ولد أنا بلا فخـ,ـر نصف شباب الحاره كانوا هيتجننوا عليا عامر بضحكه لكي يضايقها أكيد مش بيشوفوا هم والحـ,ـمار اللي هربت منه قصدي ابن خالتك ياسمين بضيق على فكره أنا ما يهمنيش رأيك المهم أنا عارفه نفسي أيه وأنا غلـ,ـطانه أن أنا بتكلم معاك طيب بس تعالي أحكي لي أيه بقى اللي حصل جلست على الكرسي أمامه كان يضع أمامها كوبين من النسكافيه مع طبق كيك وريكس يجلس بجوارها على الأرض قصة له كل حكاياتها ومعاناتها منذ وفاه والدها هاااا ليا حق أهرب بقى ولا لا عامر بتفكير يعني كل إعتراضك عليه لأنه صاحب

نزوات و مـ,ـدمن طب هو في حاجه أسوء من كده من وجهة نظرك ؟ لا بس كنت تعيشي في وسط مختلف بدل بهدلتك في محل الملابس وتعرضك المستمر للمضايقات من اللي رايح واللي جاي أنا بنت أبويا عزه نفسي وكرامتي أغلى من كنوز الدنيا جوز خالتي عرض على بابا يسيب شغله ويروح يشتغل عنده في مكان أحسن و مرتب كبير بابا عارف أن ده سبب زن ماما على أختها لتحسين دخله رفض. يومها ماما عملت خناقه لرب السماء لدرجه أنها غضبت وسابت البيت وراحت عند خالتي بابا كان حزين جدا ومكسور أخذته في حـ,ـضني وقلت له أنا معاك ومن رأيك

رد عليه بإنكسار كان نفسي أمك هي اللي تحس بيه وتعرف أن أنا ما ليش شغل عنده ولا بفهم في شغله وجودي هناك كان مجرد صدقه أو شفقه مش أكثر واللي يشتريه المال يداس عليه و يتهان واللي الكرامه والعزه ثروته يفضل طول عمره تاج لعزوته. لو هو كان عاملني على أن بنت خالته أو أهمه مش مجرد سلعه بيشتريها كنت وافقت وحاولت أصلحه وكنت أقدر أغير فيه كثير لكن يعاملني على أن سلعه رخيـ,ـصه يشتريها بفلوسه يبقى ما لوش لأزمه عندي ولو حط دماغه مطرح رجليه عمره ما يقدر يكسرني كرامتي وعزه نفسي فوق كل شيء عرفت أنا هربت

ليه كان يتأملها بإعجاب شديد لتفكيرها. و إعتزازها بنفسها أيه رأيك لما تعيشي معايا هنا وأعطيك اللي أنت عايزاه وقفت ياسمين بغضب نعم نعم يا عنيا أعيش معك فين و تعطيني أيه هو أنت ما فهمتش حاجه من كلامي ولا عشان إتكلمت معاك تستغل ظروفي لا ما يغركش أن أنا لوحدي أنا بنت بمئه راجل ولو ألف غيرك ما يقدروا يمسوا مني شعره عامر بحده باااااااس أيه ده لسانك بينقط مازوت أعطيني فرصه أفهمك ؟ لا تفهمني ولا أفهمك كفايه اللي أنت قلته زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف أنا هاطلع أغير هدومي و أمشي. عامر بمرح معروف أيه ونخرج

أيه هو أنت كنتي على ذمتي ما تهدي يا بنتي شويه؟ نفخت وهي تجلس هدينا قول اللي عندك يلا عشان أمشي أنا قلت أيه غلط لكل ده أنت سبتي بيتك وشغلك و هربتي فأنا بعرض عليك وظيفه ومكان تباتي فيه أيه الغـ,ـلط في ده وبعدين بصي لنفسك كده في المرايا ده أنت راجل ناقص لك شنب وتبقي سيد الرجال تحدثة بكبرياء أنثي على فكره أنت الوحيد اللي بتقول عليا كده طيب أيه رأيك في كلامي يعني عايزني خدامه هكذا تحدثة ياسمين ؟ رد عامر برفض لا طبعا أم حسن بتيجيء كل أسبوع تنظف المكان وبتعمل أكل في الثلاجه أنا كان

قصدي ونس بس يعني تأخذي بحسي أنا وريكس بدل ما إحنا قاعدين طول الأسبوع لوحدنا كده وما حدش فينا يضايقك يعني زي البيبي سيتر مش عايز رد دلوقت تقدري تطلعي تنـ,ـامي و الصبح قرري براحتك تصبحي على خير. ياسمين تلاقي الخير تحرك بكرسيه وريكس خلفه ثم إلتفت لها كل أوضه فيها مفتاح من بره تقدري تقفلي على نفسك تحرك وهي ظلت تنظر له حتى أغلق الباب خلفه توجهت إلى المطبخ وضعت الصينيه وقامت بغسل ما عليها صعدت إلى الغرفه خلعت عبائتها وأرتدت غيرها جلست على السرير تفكر في عرضه فهو عرض مغري هنا لن يستطيع يحيى الوصول إليها وقد شعرت

بالأمان هنا أكثر من منزلها و تستطيع أن تقوم بكل أعمال المنزل مقابل أكلها ونومها حتى تتوصل لحل ************** أما هو ظل مستيقظ يعاتب نفسه على تهوره معها ولكنه لا يعرف لما فعل ذلك لقد رفض تواجد أم حسن عنده طوال الأسبوع رغم إمكان ذلك وأختار وحدته لماذا الآن وافق على وجود أحد معه ولما هي بالذات شعر براحه تواجدها معه كان يستطيع مساعدتها من بعيد وتوفير المكان والعمل لها دون تعب ولكن جذبه لها روحها المرحه بسطتها في الكلام إبتسم بس شكلها مجنونه و هتتعبك ،**************** في الصباح فتحت الباب توقظ إبنتها إستعداد لكتب الكتاب ولكنها لم تجدها ولم

تجد ملابسها أطلقت صرخه قويه في المنزل وظلت تبحث عنها في كل مكان لم تجد لها أثر قامت بالأتصال على يحيى وهي تبكي يحيى عملتها وهـ,ـربت ياسمين هربـ,ـت ونفذت اللي في دماغهم إنفضحنا في وسط الناس؟ وصل يحيي في وقت قصير وهو يتحدث بعنف يعني أيه هربت وتكون راحت فين مش أنتي كنت قافله باب الأوضه هتخرج منين مش معقول تنزل من الدور الثالث؟ روايدا لا تعملها بنتي مجنونه ومستابيعه تعمل كل حاجه ولا أن حد يغصبها ؟ يحيي بضيق من خالته طب لما أنتي عارفه كده ضغطي عليها ليه قولتلك ناخدها بالهداوه بس أنتي كنتي مستعجله عشان نفسك روايدا

يعني أنا في الأخر طلعت غلطانه تركها بضيق أنا هتصرف وألاقيها سلام ******************** رأيكم في الأحداث

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
44

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل