منوعات

انا لست جميله

*نعم انا لست جميلة بشهادة اقرب الناس الى قلبي .. الساخر في الموضوع ان كل ام ترى ابنتها اميرة جميلة ولكنني لست كذلك فأنا ذات بشرة سمراء فاتحة ليست بداكنة بالنسبة لكل العائلة فانا اعتبر السوداء نسبة الى بياضهم الناصع ولكن ذلك لم يؤثر على نفسيتي لانني اعتبرته يميزني عنهم بالنسبة لهم شئ ينفرون منه كقصة البطة السوداء
*كانت هذه كلمات سلمى لنفسها بعد ان اكتشفت رأي اقرب الناس الى قلبها وهم يضحكون مع بعض ويلقبونها بعم عبده فأتخذت قرار ان تكون قوية ولا تثق باحد بعد الان
*سلمى فتاة جامعية في كلية الفنون الجميلة قسم الديكور عـ,ـمرها ٢١ عام بشرتها خمرية ذات عيون واسعة وانف متوسط وفم كبير ملامحها مصرية ليست بالجمال الخارق وايـ,ـضا ليست بالدماثة التي ينفر منها احد ولكنها في عائلتها الذين يملـ,ـكون البياض والعيون الملونة تعتبر اقبحهم لكن لديها شعر اسود جميل ناعم كالحرير قد يشفع لها عندهم وكأن تقييم الانسان بالجمال وليست بالشخصية او الاخلاق عند ولادتها تنمر عليها الكثيرون منهم ولكن والدها اوقفهم عند حدهم ومنع اي فرد ان يؤذيها ولو بحرف واحد فلم يتفوه احد بكلمة امامها خشية ان يفتك بهم والدها

*لكي نعرف ماذا حدث لها وكيف عرفت بتنمرهم سنعود بالاحداث قبل زواج والدها من والدتها
*حسن هو والدها تزوج من ابنة عمه سها كان يحبها منذ الصغر وتزوج اخيه ممدوح من اختها سهام فأنجب والدها اخوها الاكبر نادر عندما كان نادر بعمر ال ٧ سنوات حملت سها وتوفت هي والجنين بسبب اهمال طبي
*اصر شاكر الحريري جدها ان يتزوج حسن ابنه من سلوى اخت سها الصغيرة فهي احق الناس بتربية نادر وسوف تقوم بتربيته والاعتناء به افضل وحتى لو انجبت لن تفرق بين اولادها وبين ابن اختها فهي تعشقه منذ ولادته وكانت دائما تعتني به
*حاول حسن التملص ولكن امام اصرار والده وعمه والد سلوى الذي شجع الفكرة لخوفه على حفيده ضغط على سلوى ابنته لتتزوج من حسن
*بعد الزواج لاحظ حسن ان هناك فرق كبير بين سها وسلوى ولم يستطيع ان يتاقلم مع هذا الوضع وايضا سلوى كانت صغيرة ولم ترى حسن ابدا كزوج فقد كان ابن عمها وزوج اختها فقط لقد تزوجته فقط لاصرار والدها
*اجتهدت على منع الحمل من حسن لمدة طويلة ولكن في احد المرات حملت في سلمى كان عمر نادر ١٢ عام كانت تناضل في الحياة حتى تتحمل حسن ولكن لم تستطيع وهو ايضا فافكارهم وميولهم كانت مختلفة كل ما يجمعهم هو نادر والان سلمى كانوا عالمها الوحيد تحبهم وتعتني بهم جيدا وعندما أتمت سلمى عامها ال ٥ طلبت سلوى من حسن الطلاق لانها لا تستطيع ان تتحمل اهماله لها اكثر من ذلك اتفق حسن معها فهو ايضا يريد لنفسه زوجة تفهمه
*ابقت معها كل من نادر وسلمى وبعد عام تقدم للزواج منها احد أقاربها كان يحبها منذ زمن ولكن لصغر سنها لم يستطع التقدم او الافصاح عن مشاعره وسبقه حسن وتزوجها
*رفض نادر البقاء معها وكان في ذلك الوقت طالب بكليه الطب فظلت سلمي معها لصغر سنها حتى تمت عامها ال١٢ بعدها طلب نادر من والده ان يأتي باخته لتبقى معه في بيت العائلة المكون من فيلا بعدة طوابق بها العديد من الشقق كان جده لوالده شاكر قد بناها واعطى كل فرد من ابنائه شقة والدور الارضي كان من نصيبه لكبر سنه والفيلا لها حديقة كبيرة تتجمع فيها العائلة
*بعد طلاق حسن وسلوى رفض شاكر اقامة حسن وزوجته الجديدة في بيته عقابا له بعد طلاقه الذي رفضه ولامه عليه لكن بعد زواج سلوى ورفض نادر الاقامة معها وجلس في شقة والده بفيلا جده كما رفض الاقامة مع والده وزوجته الجديدة فكان نادر يجلس مع جده في الدور الارضي عند تناول الطعام ولكن عند المذاكرة والنوم يعود للاعلى
*في يوم تحدث نادر مع والده
:بابا لو سمحت خلى سلمى تيجي تقعد معايا
حسن : ليه يا نادر هي اشتكت لك من القعدة مع مامتها
:لا بس سلمى كبرت ومايصحش تقعد مع زوج والدتها في بيت واحد هنا بيتها تاخد راحتها فيه وماما دلوقت خلفت فاكيد اهتمامها قل بسلمى وانا هكون مستريح وهي معايا
:هتعرف تهتم بيها وتاخد بالك منها انت خلاص قربت تخلص الجامعة وهتبدا شغل وهتبقى مش فاضي
:كلنا هنهتم بيها هي مسؤليتنا كلنا وبعدين هنا انت وماما هتقدروا تيجوا تشفوها براحتكم وجدي موجود وطنط سهام كمان تقدر تهتم بيها
:خلاص يا نادر اللي تشوفه كلم مامتك وعرفها ان ده اقتراحك عشان ما تفكرش اني بحاول اضغط عليها او اعمل حاجه تضيقها مهما حصل دي بنت عمي وام بنتي ومش حابب ازعلها
:ما تقلقش انا اصلا كلمتها وهي مرحبة بالفكرة لان سلمى بتتعبها الفترة دي من الغيرة من اخواتها واهتمام ماما بيهم وبكرة هروح اجيبها كنت مستني بس موافقتك
:بلغت جدك
:لا هنزل دلوقت ابلغه بعد حضرتك ما وافقت
:نادر خلي بالك منها لو عليا اخدها معايا بس انت مش موافق وانا اكيد مش هقصر معاها ولو قصرت غصب عني انت عارف شغلي بيضطرني اسافر كتير
:ما تقلقش يابابا سلمى بنتي مش اختي اتولدت على ايدي وكنت مسؤول عنها فترة طويلة قبل ما تنفصل عن ماما وتروح تعيش معاها ولولا الظروف كنت اروح عندها كل يوم بس جوز ماما طيب بس احساسي بانه اخد مني امي بيضايقني هي خالتي اه بس طول عمرها ام لي حتى قبل ماما ما تموت
*ذهب نادر في اليوم التالي لاخذ سلمى فودعت امها بالدموع وكان الحزن رفيقها ضمها نادر الى حضنه واخذ يخفف عنها ويطمئنها انها ستجد الاهتمام
:انت هتتبسطي قوي مع ولاد عمك حازم ونهى هما في سن قريب منك هتقدري تلعبي وتخرجي معاهم وجدو شاكر كمان بيحبك اكثر لانه اختارلك الاسم بتاعك انت ناسية انه دايما يبعت لك معايا الالعاب والهدايا
*بالفعل وجدت سلمى الاهتمام من الجميع فخالتها سهام كانت ونعم الام والخالة بالنسبة لها ونادر كان دائما يستذكر معها دروسها رغم انشغاله في المستشفى وكان حسن دائم الزيارة للاطمئنان عليها اكثر مما كان وهي تقيم مع والدتها وايضا سلوى كانت تاتي وتحضر لها هي ونادر اكلاتهم المفضلة … اما عن شاكر جدها فهو لا يستطيع تناول وجبة الافطار الا معها فهي كانت قادرة على رسم البسمة دائما بقبلتها اليومية بطريقة تدغدغه وحضنها الدافئ فقد كانت كالفراشة التي تنشر الحب والجمال في المكان الذي تتواجد به
*مرت ايام وسنين وذات يوم
شاكر : شدي حيلك ياسلمى عشان تدخلي كلية كويسة مش زي اخوك الفاشل ده عايز مجموع حلو السنة دي ثانوية مهمة فركزي واي درس انا مستعد
نادر: اخوها الفاشل دى انا دكتور قد الدنيا وقدرت امسك مدير القسم بتاعي رغم سني الصغير عايزني ايه ابقى وزير الصحة
شاكر : لا عايزك تتجوز واشوف ولادك
:يا جدي مش فاضي ولسة بكون نفسي
:انوي انت وعليا كل حاجه من الالف للياء
:حاضر من عنيا بس اما استلم الشقة اللي مقدم عليها من النقابة يبقى عليك انت الباقي
سلمى :لو ناوي اقعد في شقتنا وانا انزل مع جدو على ما تستلم شقتك وانا ممكن اظبط لك الديكور بتاعها بعد الامتحانات وهخليها قصر
شاكر: انت اجدع بنت شفتها هي دي الافكار وانا موافق عندك عروسة ولة اشوفلك على ذوقي
*نظرت سلمى لنادر وقالت بخبث :يا جدو هو جيل اليومين دول محتاج حد ينقيله
*نظر لها نادر بحدة على ان لا تتفوه بحرف اكثر لاحظ شاكر
: خلاص يا نادر حدد لنا معاد مع اهل العروسة اخر الاسبوع واحنا جاهزين نقرا الفاتحة والخطوبة بعد شهر لما سلمي تخلص امتحانات
*نظر نادر وسلمى بفرحة لشاكر ورددوا معا : بجد يا جدو
:بجد يا حبايب جدو تعرفوا عني اني برجع في كلمتي
*قامت سلمي بفرحة حضنت جدها : الله عليك يا احلي جد
*وحضنت نادر : مبروك يا حبيبي انا مبسوطة قوي
*تلجلج نادر في الكلام وتردد : بس يا جدي العروسة اللي اخترتها مستواهم المادي قليل شوية عننا بس هي دكتورة زميلتي
:هي مش البنت اخلاقها كويسة واهلها ناس طيبين
: قوي قوي يا جدي دي حتى رافضة تتكلم معايا واحنا مفيش بنا حاجة رسمي
:خلاص على خيرة الله احنا يلزمنا ايه من مستواها المادي المهم الاخلاق اللي هتعيش معاك
سلمى بفرحة: الله اروح اول يوم امتحانات وانا مبسوطه كده حاجه مبشرة بالخير اما اجري اصحي حازم عشان يوصلني للمدرسة احسن اتاخر
نادر : هو انا صاحي بدري ليه مش عشان اوصلك تسبيني وعاوزة حازم هو اللي يوصلك سبيه عشان عنده محاضرات
*تمتمت سلمى بكلام غير مفهوم لكن نادر استشف ما كانت تريد قوله :يلا عشان ما تتاخريش
*في السيارة وهم في الطريق
:سلمى لو سمحت مش عايزك تشغلي نفسك غير بالمذاكرة و الامتحانات الفترة دي ممكن
سلمى بتوتر تحاول ان تخفي ما تحس به : هو انا عملت ايه
:ما عملتيش حاجة بعد الامتحانات لينا قعدة مع بعض هنتكلم زي ما اتعودنا بصراحة ونحط النقط على الحروف لكن الفترة دي فترة تركيز عشان توصلي لهدفك وتحددي مستقبلك وتدخلي الكلية اللي نفسك فيها … انت نفسك في ايه
:هندسة زي حازم عشان يساعدني في المذاكرة هو السنة دي اخر سنة ليه وهيقدر يذاكر لي
*نظر نادر بحدة وكأنها لم تفهم شئ مما قاله
:ربنا يوفقك بس هاتي مجموع حلو الاول وبعدين نتناقش في الكلية المناسبة لك
*استسلمت سلمى فهي لا تريد مخالفته فهو شقيقها الذي يهتم بها ويخاف عليها ودائما يعمل الصالح لها
*اوصلها وذهب الى عمله تقابل مع لمى زميلته وحبيبته واسمعها الاخبار السارة بقدومه لخطبتها وما اخبره جده بتحديد موعد للتعارف والاتفاق على التفاصيل
*بالفعل تمت قراءة الفاتحة في جو عائلي حضره اسرته وجده وبعد امتحانات سلمى بيوم تم اقامة حفل الخطوبة وحضره جميع العائلة
*بعد الامتحانات وفي انتظار النتيجة كانت سلمى منهكة في اعداد شقة الزوجية بنادر وتهتم بادق التفاصيل حتى تم الانتهاء منها
*شاهد نادر ما نفذته سلمى باعجاب شديد :لما سبتك تعمليها قلت عليك في نفسي مهندسة ديكور وفعلا عملتيها احسن من اي حد خبرة
: بجد عجبتك يا دكتور يارب تعجب جدو والعروسة
:اكيد هتعجبهم واللي هيشوفها هيقول جايبين اكبر مكتب ديكور ينفذها وبكرة تقولي
:مش قوي كدة يا دكتور
: انا ما قلتش لحد ان انت اللى بتنفذي عشان تعرفي رايهم بجد من غير مبالغة بس طبعا جدو الوحيد اللي عارف

*اعجبت كل من شاهدها حتى خطيبة نادر التي شكرت سلمي
لمى: انت عارفه انا مطمنة واما بتجوز نادر لانك عملتي الشقة بحب كبير عشان كده طلعت تحفة شكرا يا سلمي واعتبري ان لك اخت كبيرة مع نادر
:حقيقي عجبتك انا كنت خايفة وقلت لو تحبي تغيري اي حاجه حقك ومش هزعل
: اغير ايه يا سلمي عيب عليكي اكيد لو كنت هعملها عمرها ما كانت هتطلع حلوة كده انا هقول لكل اصحابى بس بلاش تعمليلهم حلو كده انا بس ههههه
نادر:شفتي مش قلت لك كل الناس حبوا شغلك حتى طنط سهام ناوية تغير ديكور شقتها بسببك هههههه
صعد شاكر ليشاهد هو الاخر القصر الذي يتحدث عنه الجميع وتشكر في تصميمه واندهش من جمال وتنسيق سلمى للشقة
:انت متاكدة انها اول مرة لك
:الحقيقة يا جدو لا انا كنت اشتغلت في الاوضة بتاعتي شوية وبعدين اخدت اوضة نادر وكنت بقول لصحباتي في المدرسة يعملوا ايه بس دي اول مرة اشتغل في حاجة كبيرة كده
شاكر : برافوا عليك هي دي حفيدتي اللي رفعت راسي
*دخل حازم ابن عمها وهو ينادي على سلمى بفرحة : مبروك يا سلمى جبت لك النتيجة من الكنترول جبتي ٩٨٪ كنت بتذاكري من ورانا
سلمي:بجد الحمد لله الفضل بعد ربنا لنادر هو اللي كان بيذاكرلي الدور عليك بقي تذاكرلي في الجامعة لما ادخل هندسة زيك
هنأها نادر والجميع وذهبوا الى منازلهم جلس نادر مع سلمي التي كانت متوترة من هذه الجلسة
# ماذا يريد ان يقول لها نادر
هل ما سيقوله في مصلحتها كما يفعل دائما
لست جميلة

حلقة ٢
نادر:سلمي حبيبتي انت عارفة انا بحبك وبحب مصلحتك قد ايه فممكن تسمعيني كويس وتفهمي كلامي وفكري فيه بعدين نفذيه اولا هندسة مش هتنفعك انت احسن مجال لك تدخلي فنون جميلة قسم ديكور لانك فعلا موهوبة
:بس انا كان نفسي ادخل كلية هندسة و كنت دايما بحلم بيها عشان كدا ذاكرت و جبت مجموع كبير
:احنا اتعودنا على الصراحة انت كنت عيزاها عشان حازم كان فيها وهتبقى حجة تقضي وقت اكبر معاه بحجة انه بيذاكرلك بس صدقيني حازم مش حاسس بيك ولو حتى حس فهو ما ينفعكيش هو مش اكتر من انه ابن عمك وبس
:انت تقصد ايه لا طبعا يعني ايه ادخلها عشان حازم
:سلمى قلت ايه خليك صريحة معايا انا شايف وحاسس اهتمامك بيه وملاحظ معاملته الجافة لك هو مفيش عنده ذرة حب لك كحبيبة لكن بيحبك ويعاملك كبنت عمه بس فارجوك كوني صريحة مع نفسك وبلاش حب من طرف واحد وما تضيعيش مستقبلك عشان تدخلي كلية مش هتستفادي منها غير انه جمبك … الفنون الجميلة هتثقل موهبتك بالدراسة هتبقي احسن وهتتفوقي فيها
:حاضر هسمع كلامك وهدخل فنون جميله
:عن اقتناع ولة مجبرة
:بصراحه شايفه ان عندك حق انا فعلا بحب تصميم الديكور والرسم
:وبالنسبة لموضموع حازم هتعملي فيه ايه
:اعمل ايه مش فاهمه هو مش يمكن لما ادخل الجامعه ويشوفني كبرت ومسؤلة يحبني زي ما بحبه
:انا لو شايف انه ممكن يحصل كنت اديتلك امل بس هو اصلا انسان هوائي وكل يوم مع واحدة وبيهتم بجمال الشكل هو واخته انسيه واتعاملي معاه على انه ابن عمك وبس وصدقيني ده حب مراهقة عشان مفيش غيره قدامك انا مش عايزك تنجرحي اكتر كل مرة بيعرفنا على صديقة جديدة بشوف عينك وهي فيها الدموع وبتمنعيها تنزل
:يمكن زي ما بتقول فترة طيش وهيعقل ولما يفكر يتجوز هيدور على اللي تحبه وتخاف عليه
: صدقيني مش حازم لان اول حاجة بيدور عليها البنت الصاروخ زي ما بيقولوا مش بيدور على اخلاق وانت جميلة قوي بس مش نوع الجمال اللي بيدور عليه
: يعني انا وحشة وعمره ما هيبصلي
: شفتي فهمتي كلامي غلط ازاي قلت لك انه بيدور على البنت الصاروخ (بدا يتوتر في تفسير معنى الكلمة لها ولكنه قرر ان يصارحها ويشرح لها حتى تستوعب) بصراحه بيبقى عايز البنت جسمها متناسق بتلبس عريان بتحط كمية مكياج رهيبة ما يمنعش لو خليعة في الكلام والحركات يعني صايعة زي ما بيقولوا وانت مش كدة انت متربية لبسك محترم لو حطيتي مكياج بيبقى بسيط وجميل عليك اكيد عمرك ما هتبقى صايعة عشان تعجبيه ولة ايه
: اكيد طبعا عمري ما هتخلى عن اخلاقي عشان خاطره او عشان خاطر غيره
*طبطب على ظهرها وطبع قبلة على رأسها في حنان
:يعني خلاص انتهينا من موضوع حازم وهروح اقدم لك الورق في فنون جميلة
:اه يا حبيبي ما اتحرمش منك
*التحقت سلمى بكلية الفنون الجميلة واحبت الدراسة بها وكانت بجانب الدراسة تمارس هوايتها بتصميم ديكور بعض المنازل والغرف لصديقاتها او صديقات لمى خطيبة نادر …. كانت فنانة ومع الوقت استطاعت ان تقوم باحدث التصاميم وارخص الاسعار كانت قادرة على تحويل مقلب قمامة الى حديقة غناء
*مرت عدة شهور وتم زفاف نادر ولمى في حفل مبهج وجميل
*مرت الايام والسنوات لم تكن تخلو من محاولاتها التودد الى حازم باي شكل واي طريقة وخصوصا بعد ان انتقل نادر لشقته الجديدة وترك منزل العائلة الذي قامت سلمى أيضا بتصميمه …. كانت تتحجج لحازم كي يوصلها الى الجامعة يوميا لصعوبة المواصلات ورفض والدها شراء سيارة لها خوفا عليها …. لم يعترض جدها على ذلك فقد ظن انهم بهذا يقربون من بعضهم البعض فهو يشجع زواج الاقارب من باب انهم اولى بالمحبة
*كانت سلمي تحذو حذو نادر تاكل مع جدها وتصعد الى شقة والدها تذاكر وتنام بها وهاهي الان اصبحت في العام الاخير وسوف تتخرج وقد التحقت بالتدريب والعمل في نفس الشركة التي يعمل بها حازم لوجود قسم ديكور بها … كانت سعيدة انها ستكون بجانبه فترة اطول رغم اعتراض نادر على ذلك لكن قلبها كان هو المتحكم في هذا الامر لم تستطع تنفيذ نصيحته ولم تستطع نسيان حازم رغم كل غرمياته الا انها مسحورة به
*ذات يوم علمت ان امها جاءت لزيارتها فتسحبت ببراءة الاطفال كي تقوم بمفاجئتها ودخلت المنزل بهدوء دون اصدار صوت سمعت امها تتحدث مع احدهم واستوضحت الامر من الحوار لم تتعمد التنصت ولكن قسوة الحوار شدتها لهذا الخطا
سلوى: اتقدم واتجوزها يا حازم انا خايفة تقعد من غير جواز واختك نهى بيتقدم لها كتير وكمان بناتي رغم صغر سنهم انا عارفه انها مش حلوه معرفش طلعت لمين بس برضه دى تبقى دمك بنت خالتك وعمك في نفس الوقت
حازم: يا خالتي خاطرك غالي بس احنا مسمينها في العيلة عم عبده بس عمي وجدي ما يعرفوش
*وضحكوا سويا وصوت ضحكاتهم طلقات من الرصاص تصيبها في قلبها
: يا ابني انت غالي على وهي برضة بنتي وكنت عايزة اطمن عليها
:يا خالتو انا طايقها بالعافيه لزقالي في كل مكان وصلني الجامعه حتى الشركة غلطت اني اخدتها تدريب عندي عوزاني ازاي اتجوزها انا اتخنقت منها كان نفسي افرحك وانفذ طلبك بس مش متخيل اني انام جمبها واصحى تبقى في وشي ارجوك اعفيني واوعدك هحاول ادور لك على حد نظره ضعيف يرضى بيها
*قسوة كلماته مزقتها وكأن كلبا مسعورا ينهش في قلبها بلا رحمة لتكمل استماع هذه التي تستعطفه
:طب خلي نهى تبقى تاخدها معاها النادي يمكن حد يشوفها انا قلقت وصعبت على لما اختها جالها عريس وهي لسة في اعدادي
:يا خالتو نهى بتتكسف تخرج معاها لانها هي واصحابها يقولوا للقمر قوم ونقعد مطرحك غير طريقة لبسهم احسن ماركات انما هي على طول بناطيل وواسع عشان شغلها مع العمال .. بلاش تكلمي نهى
*لم تستطع الاحتمال او اكمال الاستماع لهذه النظرة الدنيوية وتقيم الانسان بجماله وملابسه خرجت بهدوء مثلما دخلت وذهبت لطبيب قلبها ومداوي جروحها من اهملت نصيحته وكان على حق من يحبها من كل قلبه
سلمي:مساء الخير ممكن اقابل دكتور نادر
الممرضة : في معاد او حاجزة كشف
:لا ممكن تقوليله سلمي بارة عوزاك
الممرضة:اتفضلي استريحي يخلص الكشف اللي جوه وابلغه
*مرت عليها الدقائق كالساعات والنار تحرق ما تبقى من قلبها حتى فتح الباب وخرجت المريضة واتت الموافقة بدخولها جرت عليه واحتضنته بقوة فشاهدتهم الممرضة وهي تغلق الباب اسرعت و اتصلت على لمى زوجته في الغرفة التي بجانبه وابلغتها ان انسة غريبة في حضن زوجها ….جاءت لمى مسرعة من غرفتها وفتحت الباب بقوة دون استئذان وتحدثت بصوت عالي
: الله الله في العيادة ايه اللي بي….
*صمتت وخجلت من نفسها وفعلتها وغيرت الحوار
:ايه ده سلمى خير يا حبيبتي اول مرة تزورينا في العيادة مالك بتعيطي كدة ليه
نادر: ابدا انت عرفاها خايفة من نتيجة الترم الاول عشان صاحبتها عرفت ان في دكتور مسقط نص الدفعة وبتعمل الشويتين دول عشان ما ازعلش منها واقول لها عطلتي نفسك في الشغل والتدريب لكن مين قالك انها هنا
:ابدا دى انا جيت اطمن عليك واقولك اني خلصت
:طب روحي انت لاني هقعد مع سلمي ويمكن اخرج معاها شويه وحسابي بعدين مع الحمام الزاجل
*كانت لمى سوف تتحدث لكن نظر لها نادر باشارة ان تخرج وبعد ذلك سوف يوضح لها استجابت له وتفهمت وخرجت لتجد الممرضة تنظر بفضول

:استلقي وعدك من دكتور نادر لان اللي معاه دى اخته الله يرحمك نقرى على روحك الفاتحة كنت ست طيبة
الممرضة :اخته ازاي دى صغيرة قوى يعني انا غلطانه انى كنت بنبهك
:لا انا اللى غلطانه انى سمعت لك هو دكتور نادر من امتى ليه فى الحاجات دى
*فهم نادر من بكاء سلمي انه شئ يتعلق بحازم فسالها بلهفة وخوف عليها
:حازم اتعرضلك عملك حاجه لمسك
*هزت راسها بالنفي وكانت شهقات بكائها عالية
:هو انا وحشه قوى كده معقول كل الناس شيفاني ذميمة وقبيحة وان اللي ممكن يبصلي لازم يبقى نظره ضعيف
:مين اللي قال كده انت عرضت حبك علي حازم وهو اللي قالك كده
:لا طبعا انا عندي كرامة عمري ما اعمل كده
:امال ايه موتيني من القلق عليك انطقي
*روت له سلمي ما حدث ورأي امها وحازم في شكلها وان عمرها ما كانت سترتكب خطا التنصت عليهم لولا ان الحوار كان شديد القساوة على مسامعها ومن شدته لم تستطع الاكمال
*قام نادر بضمها اليه وطبطب على ظهرها
:تعالي نروح اي مكان نكمل كلامنا فيه تهدي وتشربي حاجه
*وخرج وهو يضمها ويضع ذراعه على كتفها ونظر للممرضة نظرة توعد
:انا همشي قفلي العيادة وروحي ومن بدري تكوني هنا عايزك
:حاضر يا دكتور
*توجه نادر الى احد الكافيهات الهادئة وتحدث بحنان وهدوء مع سلمى
: فاكره لما اتكلمنا بعد نتيجة الثانوية وفهمتك طريقة تفكيره بس واضح انك قلتي لي حاضر وعملتي اللي في دماغك كان لازم لك القلم ده عشان تفوقي واتعلمي دايما اللي يقولك نصيحة اتاكدي اذا كانت صح او غلط واذا كانت لمصلحتك ولة ضدك انت اللى عملتي في نفسك كده حبيتي الشخص الغلط
*اشتدت في البكاء اكثر فاحس انه كان قاسيا معها
:انا اسف لازم اشد عليك عشان نصحتك وادي النتيجة
:انت فاكرني بعيط عشان حازم انا بعيط عشان راي امي اللي خلفتني بدل ما كانت تقوله عيب ما يصحش ضحكت معاه وكاني بنت ضرتها امي اللي المفروض تشوفني اجمل بنت في الدنيا باقوله انا عارفه انها وحشة انا بجد مصدومة حتى نهى اخته كل لما كنت بقول لها تعالي نخرج ترفض وتتحجج لغاية ما عملت اصحاب بعيد عنها… تفتكر رأي بابا وجدو فيا هما كمان كده
:لا يا حبيبتي بابا وجدو بيحبوك بس دايما هتلاقي ناس نظرتهم سطحية تحطي كلامهم تحت رجلك وتعمليه سلم تطلعي بيه لفوق ما تخليش الكلام فوق راسك يدفنك فاهمه يا حبيبتي
:ممكن محدش يعرف منهم اني عرفت حاجه
:وناوية تعملي ايه معاهم
:هتعامل معاهم عادي جدا بس من غير عشم ولا مشاعر … هو انا ممكن اطلع رحلة الجامعة بتاعة اجازة نص السنة بعد بكرة الاقصر واسوان محتاجه ابعد شويه عنهم
:طب ما تيجي تقعدي معايا في البيت كام يوم انت عارفه ان بابا وجدو مش بيحبوا تسافري لوحدك
:ارجوك اقنعهم انا هبقى تحت اشراف الجامعه مع اصحابي وهستفاد من الرحلة في مشروع التخرج بزيارة المعابد في الاقصر وهتلهي عن التفكير في الموضوع لو قعدت عندك انت ولمى بتزلوا الشغل طول اليوم
:هنعمل ايه يا حبيبتي برضة بنحاول نلهي نفسنا في الشغل لسة ربنا ما رزقناش باولاد
:ربنا يرزقك يا حبيبي هاه هتقنعم
*اومأ براسه بالموافقة
:ممكن ابات عندك النهاردة لو سمحت
:انت بتستأذني طبعا وهكلم جدو حالا
*عاد بها الى منزله وادخلها غرفة الضيوف وتركها لتنام وقص لزوجته نبذة عما حدث حتى لا يقوم باحراج سلمى امامها فهمت لمى ما حدث وكان لها تفسير اخر

يتبع…

الثانية
نادر:سلمي حبيبتي انت عارفة انا بحبك وبحب مصلحتك قد ايه فممكن تسمعيني كويس وتفهمي كلامي وفكري فيه بعدين نفذيه اولا هندسة مش هتنفعك انت احسن مجال لك تدخلي فنون جميلة قسم ديكور لانك فعلا موهوبة
:بس انا كان نفسي ادخل كلية هندسة و كنت دايما بحلم بيها عشان كدا ذاكرت و جبت مجموع كبير
:احنا اتعودنا على الصراحة انت كنت عيزاها عشان حازم كان فيها وهتبقى حجة تقضي وقت اكبر معاه بحجة انه بيذاكرلك بس صدقيني حازم مش حاسس بيك ولو حتى حس فهو ما ينفعكيش هو مش اكتر من انه ابن عمك وبس
:انت تقصد ايه لا طبعا يعني ايه ادخلها عشان حازم
:سلمى قلت ايه خليك صريحة معايا انا شايف وحاسس اهتمامك بيه وملاحظ معاملته الجافة لك هو مفيش عنده ذرة حب لك كحبيبة لكن بيحبك ويعاملك كبنت عمه بس فارجوك كوني صريحة مع نفسك وبلاش حب من طرف واحد وما تضيعيش مستقبلك عشان تدخلي كلية مش هتستفادي منها غير انه جمبك … الفنون الجميلة هتثقل موهبتك بالدراسة هتبقي احسن وهتتفوقي فيها
:حاضر هسمع كلامك وهدخل فنون جميله
:عن اقتناع ولة مجبرة
:بصراحه شايفه ان عندك حق انا فعلا بحب تصميم الديكور والرسم
بقلمي سحر السحرتي
:وبالنسبة لموضموع حازم هتعملي فيه ايه
:اعمل ايه مش فاهمه هو مش يمكن لما ادخل الجامعه ويشوفني كبرت ومسؤلة يحبني زي ما بحبه
:انا لو شايف انه ممكن يحصل كنت اديتلك امل بس هو اصلا انسان هوائي وكل يوم مع واحدة وبيهتم بجمال الشكل هو واخته انسيه واتعاملي معاه على انه ابن عمك وبس وصدقيني ده حب مراهقة عشان مفيش غيره قدامك انا مش عايزك تنجرحي اكتر كل مرة بيعرفنا على صديقة جديدة بشوف عينك وهي فيها الدموع وبتمنعيها تنزل
:يمكن زي ما بتقول فترة طيش وهيعقل ولما يفكر يتجوز هيدور على اللي تحبه وتخاف عليه
: صدقيني مش حازم لان اول حاجة بيدور عليها البنت الصاروخ زي ما بيقولوا مش بيدور على اخلاق وانت جميلة قوي بس مش نوع الجمال اللي بيدور عليه
: يعني انا وحشة وعمره ما هيبصلي
: شفتي فهمتي كلامي غلط ازاي قلت لك انه بيدور على البنت الصاروخ (بدا يتوتر في تفسير معنى الكلمة لها ولكنه قرر ان يصارحها ويشرح لها حتى تستوعب) بصراحه بيبقى عايز البنت جسمها متناسق بتلبس عريان بتحط كمية مكياج رهيبة ما يمنعش لو خليعة في الكلام والحركات يعني صايعة زي ما بيقولوا وانت مش كدة انت متربية لبسك محترم لو حطيتي مكياج بيبقى بسيط وجميل عليك اكيد عمرك ما هتبقى صايعة عشان تعجبيه ولة ايه
: اكيد طبعا عمري ما هتخلى عن اخلاقي عشان خاطره او عشان خاطر غيره
*طبطب على ظهرها وطبع قبلة على رأسها في حنان
:يعني خلاص انتهينا من موضوع حازم وهروح اقدم لك الورق في فنون جميلة
:اه يا حبيبي ما اتحرمش منك
*التحقت سلمى بكلية الفنون الجميلة واحبت الدراسة بها وكانت بجانب الدراسة تمارس هوايتها بتصميم ديكور بعض المنازل والغرف لصديقاتها او صديقات لمى خطيبة نادر …. كانت فنانة ومع الوقت استطاعت ان تقوم باحدث التصاميم وارخص الاسعار كانت قادرة على تحويل مقلب قمامة الى حديقة غناء
*مرت عدة شهور وتم زفاف نادر ولمى في حفل مبهج وجميل
بقلمي سحر السحرتي
*مرت الايام والسنوات لم تكن تخلو من محاولاتها التودد الى حازم باي شكل واي طريقة وخصوصا بعد ان انتقل نادر لشقته الجديدة وترك منزل العائلة الذي قامت سلمى أيضا بتصميمه …. كانت تتحجج لحازم كي يوصلها الى الجامعة يوميا لصعوبة المواصلات ورفض والدها شراء سيارة لها خوفا عليها …. لم يعترض جدها على ذلك فقد ظن انهم بهذا يقربون من بعضهم البعض فهو يشجع زواج الاقارب من باب انهم اولى بالمحبة
*كانت سلمي تحذو حذو نادر تاكل مع جدها وتصعد الى شقة والدها تذاكر وتنام بها وهاهي الان اصبحت في العام الاخير وسوف تتخرج وقد التحقت بالتدريب والعمل في نفس الشركة التي يعمل بها حازم لوجود قسم ديكور بها … كانت سعيدة انها ستكون بجانبه فترة اطول رغم اعتراض نادر على ذلك لكن قلبها كان هو المتحكم في هذا الامر لم تستطع تنفيذ نصيحته ولم تستطع نسيان حازم رغم كل غرمياته الا انها مسحورة به
*ذات يوم علمت ان امها جاءت لزيارتها فتسحبت ببراءة الاطفال كي تقوم بمفاجئتها ودخلت المنزل بهدوء دون اصدار صوت سمعت امها تتحدث مع احدهم واستوضحت الامر من الحوار لم تتعمد التنصت ولكن قسوة الحوار شدتها لهذا الخطا
سلوى: اتقدم واتجوزها يا حازم انا خايفة تقعد من غير جواز واختك نهى بيتقدم لها كتير وكمان بناتي رغم صغر سنهم انا عارفه انها مش حلوه معرفش طلعت لمين بس برضه دى تبقى دمك بنت خالتك وعمك في نفس الوقت
حازم: يا خالتي خاطرك غالي بس احنا مسمينها في العيلة عم عبده بس عمي وجدي ما يعرفوش
*وضحكوا سويا وصوت ضحكاتهم طلقات من الرصاص تصيبها في قلبها
: يا ابني انت غالي على وهي برضة بنتي وكنت عايزة اطمن عليها
:يا خالتو انا طايقها بالعافيه لزقالي في كل مكان وصلني الجامعه حتى الشركة غلطت اني اخدتها تدريب عندي عوزاني ازاي اتجوزها انا اتخنقت منها كان نفسي افرحك وانفذ طلبك بس مش متخيل اني انام جمبها واصحى تبقى في وشي ارجوك اعفيني واوعدك هحاول ادور لك على حد نظره ضعيف يرضى بيها
*قسوة كلماته مزقتها وكأن كلبا مسعورا ينهش في قلبها بلا رحمة لتكمل استماع هذه التي تستعطفه
:طب خلي نهى تبقى تاخدها معاها النادي يمكن حد يشوفها انا قلقت وصعبت على لما اختها جالها عريس وهي لسة في اعدادي
:يا خالتو نهى بتتكسف تخرج معاها لانها هي واصحابها يقولوا للقمر قوم ونقعد مطرحك غير طريقة لبسهم احسن ماركات انما هي على طول بناطيل وواسع عشان شغلها مع العمال .. بلاش تكلمي نهى
*لم تستطع الاحتمال او اكمال الاستماع لهذه النظرة الدنيوية وتقيم الانسان بجماله وملابسه خرجت بهدوء مثلما دخلت وذهبت لطبيب قلبها ومداوي جروحها من اهملت نصيحته وكان على حق من يحبها من كل قلبه
*في عيادة نادر
بقلمي سحر السحرتي
سلمي:مساء الخير ممكن اقابل دكتور نادر
الممرضة : في معاد او حاجزة كشف
:لا ممكن تقوليله سلمي بارة عوزاك
الممرضة:اتفضلي استريحي يخلص الكشف اللي جوه وابلغه
*مرت عليها الدقائق كالساعات والنار تحرق ما تبقى من قلبها حتى فتح الباب وخرجت المريضة واتت الموافقة بدخولها جرت عليه واحتضنته بقوة فشاهدتهم الممرضة وهي تغلق الباب اسرعت و اتصلت على لمى زوجته في الغرفة التي بجانبه وابلغتها ان انسة غريبة في حضن زوجها ….جاءت لمى مسرعة من غرفتها وفتحت الباب بقوة دون استئذان وتحدثت بصوت عالي
: الله الله في العيادة ايه اللي بي….
*صمتت وخجلت من نفسها وفعلتها وغيرت الحوار
:ايه ده سلمى خير يا حبيبتي اول مرة تزورينا في العيادة مالك بتعيطي كدة ليه
نادر: ابدا انت عرفاها خايفة من نتيجة الترم الاول عشان صاحبتها عرفت ان في دكتور مسقط نص الدفعة وبتعمل الشويتين دول عشان ما ازعلش منها واقول لها عطلتي نفسك في الشغل والتدريب لكن مين قالك انها هنا
:ابدا دى انا جيت اطمن عليك واقولك اني خلصت
:طب روحي انت لاني هقعد مع سلمي ويمكن اخرج معاها شويه وحسابي بعدين مع الحمام الزاجل
*كانت لمى سوف تتحدث لكن نظر لها نادر باشارة ان تخرج وبعد ذلك سوف يوضح لها استجابت له وتفهمت وخرجت لتجد الممرضة تنظر بفضول

:استلقي وعدك من دكتور نادر لان اللي معاه دى اخته الله يرحمك نقرى على روحك الفاتحة كنت ست طيبة
الممرضة :اخته ازاي دى صغيرة قوى يعني انا غلطانه انى كنت بنبهك
:لا انا اللى غلطانه انى سمعت لك هو دكتور نادر من امتى ليه فى الحاجات دى
*فهم نادر من بكاء سلمي انه شئ يتعلق بحازم فسالها بلهفة وخوف عليها
:حازم اتعرضلك عملك حاجه لمسك
*هزت راسها بالنفي وكانت شهقات بكائها عالية
:هو انا وحشه قوى كده معقول كل الناس شيفاني ذميمة وقبيحة وان اللي ممكن يبصلي لازم يبقى نظره ضعيف
:مين اللي قال كده انت عرضت حبك علي حازم وهو اللي قالك كده
:لا طبعا انا عندي كرامة عمري ما اعمل كده
:امال ايه موتيني من القلق عليك انطقي
*روت له سلمي ما حدث ورأي امها وحازم في شكلها وان عمرها ما كانت سترتكب خطا التنصت عليهم لولا ان الحوار كان شديد القساوة على مسامعها ومن شدته لم تستطع الاكمال
*قام نادر بضمها اليه وطبطب على ظهرها
:تعالي نروح اي مكان نكمل كلامنا فيه تهدي وتشربي حاجه
*وخرج وهو يضمها ويضع ذراعه على كتفها ونظر للممرضة نظرة توعد
:انا همشي قفلي العيادة وروحي ومن بدري تكوني هنا عايزك
:حاضر يا دكتور
*توجه نادر الى احد الكافيهات الهادئة وتحدث بحنان وهدوء مع سلمى
: فاكره لما اتكلمنا بعد نتيجة الثانوية وفهمتك طريقة تفكيره بس واضح انك قلتي لي حاضر وعملتي اللي في دماغك كان لازم لك القلم ده عشان تفوقي واتعلمي دايما اللي يقولك نصيحة اتاكدي اذا كانت صح او غلط واذا كانت لمصلحتك ولة ضدك انت اللى عملتي في نفسك كده حبيتي الشخص الغلط
*اشتدت في البكاء اكثر فاحس انه كان قاسيا معها
:انا اسف لازم اشد عليك عشان نصحتك وادي النتيجة
:انت فاكرني بعيط عشان حازم انا بعيط عشان راي امي اللي خلفتني بدل ما كانت تقوله عيب ما يصحش ضحكت معاه وكاني بنت ضرتها امي اللي المفروض تشوفني اجمل بنت في الدنيا بتقوله انا عارفه انها وحشة انا بجد مصدومة حتى نهى اخته كل لما كنت بقول لها تعالي نخرج ترفض وتتحجج لغاية ما عملت اصحاب بعيد عنها… تفتكر رأي بابا وجدو فيا هما كمان كده
:لا يا حبيبتي بابا وجدو بيحبوك بس دايما هتلاقي ناس نظرتهم سطحية تحطي كلامهم تحت رجلك وتعمليه سلم تطلعي بيه لفوق ما تخليش الكلام فوق راسك يدفنك فاهمه يا حبيبتي
:ممكن محدش يعرف منهم اني عرفت حاجه
:وناوية تعملي ايه معاهم
:هتعامل معاهم عادي جدا بس من غير عشم ولا مشاعر … هو انا ممكن اطلع رحلة الجامعة بتاعة اجازة نص السنة بعد بكرة الاقصر واسوان محتاجه ابعد شويه عنهم
:طب ما تيجي تقعدي معايا في البيت كام يوم انت عارفه ان بابا وجدو مش بيحبوا تسافري لوحدك
:ارجوك اقنعهم انا هبقى تحت اشراف الجامعه مع اصحابي وهستفاد من الرحلة في مشروع التخرج بزيارة المعابد في الاقصر وهتلهي عن التفكير في الموضوع لو قعدت عندك انت ولمى بتزلوا الشغل طول اليوم
:هنعمل ايه يا حبيبتي برضة بنحاول نلهي نفسنا في الشغل لسة ربنا ما رزقناش باولاد
:ربنا يرزقك يا حبيبي هاه هتقنعم
*اومأ براسه بالموافقة
:ممكن ابات عندك النهاردة لو سمحت
:انت بتستأذني طبعا وهكلم جدو حالا
*عاد بها الى منزله وادخلها غرفة الضيوف وتركها لتنام وقص لزوجته نبذة عما حدث حتى لا يقوم باحراج سلمى امامها فهمت لمى ما حدث وكان لها تفسير اخر
#ما هو راي لمى وكيف ستتعامل سلمى مع من جرحوها

يتبع…

الثالثة
*جلست تتحدث مع نادر
:ممكن ما تزعلش من اللي هقوله هما عندهم حق في نقطة سلمي فعلا مش مهتمه بنفسها ولا لبسها وده نتيجة انك اخدتها من مامتها قبل ما تعرفها طريقة الاهتمام ومامتك ما صدقت خلصت من مشاكلها زي ما انت حكتلي … سلمى محتاجة تهتم بنفسها لنفسها مش عشان خاطر حد هي تسافر مع الجامعة ولما ترجع استلمها واشتري لها هدوم جديدة واعرفها ازاي تهتم بنفسها
:عندك حق انا مش عارف من غيرك كنت عملت ايه
:هههه بحاول اكفر عن غلطة النهارده
:فكرتيني مين قالك ان معايا واحده في الكشف
:واحدة بتحب تهدي النفوس بس عشان خاطري شدها بس بلاش تمشيها عشان عندها عيال
: ولما عندها عيال مش تخلي بالها من اكل عيشها
:هي خصلة بايخة بس شغلها حلوسامح بقي
:عشان خاطرك بس لازم قرصة ودن عشان ما تكررهاش وانت ايه اللي خلاكي تصدقي اني ممكن اعمل حاجه زي دي
:بصراحه خفت قوي عشان اتاخرنا في الخلفة
:احنا هنفتح الموضوع ده تاني مش كنا قفلناه
:معلش اسفة مش هفتحه تاني
*احتضنها وقامت بمعانقته فكان هذا العناق كاف عن اي كلام يمكن ان يقال
بقلمي سحر السحرتي
*كانت سلمى في غرفتها عند نادر تبكي فقررت ان تبدأ بكتابة مذكراتها بداية من هذا اليوم حتى لاتحن يوما للعودة الى حب حازم مرة اخرى وكلما اخذها الحنين تعود وتقرأ ما بها وكلما بدات في كتابة حرف اخذت تبكي اكثر الى ان اكتملت الصورة امامها واتخذت قرار انه لا يستحق دمعة اخرى وانها يجب ان تكون قوية وتثبت له ولكل اصحاب النظرة السطحية ان الشكل ليس كل شئ ومن خلال تفوقها في العمل واخلاقها انها افضل مئات المرات من البنات الساقطات التي يفضلها عنها
*رن هاتفها لتجيب وهي كارهة للرد
سلوى : سلمى انت ما جتيش ليه انا مستنياك من زمان
:انا عند نادر في البيت هبات النهاردة كان في حاجة وقفة معايا كان بيشرحهالي
:نادر دكتور هيشرحلك ايه وما قلتيش ليه
: في حاجات هو بيعرف يشرحها كويس قوي وبعدين انا استأذنت من جدو ما هو اللي مسئول عني انت اللي ما قلتيش انك جاية بعد كدة ابقى عرفيني عشان بقيت بين الشغل والجامعة
:حاضر هتوحشيني ابقي تعالي انت احسن مش هعرف اجي لان الفترة الجاية اختك عندها امتحانات
: اكيد امتحاناتها مهمة ما هي اعدادية لما ارجع من السفر
*اغلقت الهاتف وتذكرت كيف كانت امها ترفض الخروج معها هي واخوتها لشدة جمالهم وكيف دائما تمدح جمالهم امام الناس كانت سلمى تبرر ذلك في نفسها انهم صغار يحتاجون الدلال والحنية
*سافرت سلمي مع الجامعة واستفادت في رسم بعض التصاميم واحضرت هدايا كثيرة لجدها ونادر ولم تتذكر حازم باي شئ كانه انقطع من حياتها كانت تتعمد ان تذهب الي الجامعة قبل ان يستيقظ وتذهب للتدريب في الشركة اثناء وجوده خارجها
بقلمي سحر السحرتي
*لاحظ جدها انها لم تعد تذهب للجامعة برفقة حازم فسالها
:اصل يا جدو ده اخر ترم وحازم كان دايما ياخرني عن المحاضرة الاولى والدكاترة الترم ده بيطردوا المتاخرين مغلسين قوي معانا اخر مرة هيشوفوا وشنا بقى هههههه
: طب والشركة ما بقتيش ترجعي معاه ليه
: يا جدو هو تخصصه غيري وانا بقيت مشغولة قوي دلوقت بين مشروع التخرج والجامعة وماسكة شقة واحده صاحبتي بجهزها فبلحق وقتي واركب مواصلات وبعدين هو هيفضل يوصلني لغاية امتى هو له مشاغله برضة
*لم يقتنع شاكر بكلامها احس ان هناك شئ ولكنه فضل ان تاتي له بنفسها وتعترف
*حضنته سلمى : هو انت مركز معايا قوي كدة ليه يا شكورتي مش انت عارف حفيدتك ب١٠٠ راجل ورافعة راسك دايما
:انت يا حبيبتي اغلى احفادي عندي مش عيزاني اركز معاك ازاي دى انت الوحيدة اللي بتفطري يوميا معايا وعمرك في الاجازة ما قلتي انام شويه زيهم
:انت عارف ان الاكلة الوحيدة اللي بيبقى لها طعم اللي باكلها معاك لما بقدر باقي الوجبات اكلها معاك مش بتاخر عن حبيب قلبى
:مش عيزاني بعد ده كله ما اركزش معاك كفاية اني انا اللي اخترت اسمك واحسن حاجة عملها نادر انه خلاك تعيشي هنا
:عندك حق احسن حاجه اني اصطبح بضحكتك الحلوة والدعوتين اللي من القلب
:مش عارف لما تتجوزي هعمل ايه
*اجابت بحصرة وتذكر لما حدث معها
:ما تقلقش يا جدو قاعدة ومطولة معاك يمكن ما اتجوزش خالص
*احس بمرارة في كلامها
:ليه بتقولي كدة يا حبيبتي
*قالت بمرح حتى لا ينتبه
:ياجدو اسيب حضنك ده وضحتك لمين غيري واتجوز واحد يبوز في وشي الا اذا كنت هتتجوز دي قصة تانية ساعتها افكر ما انا هيبقى كدة عندي ضرة
:مفيش بعد جدتك عمري ما فكرت ولا هفكر اتجوز بعدها
:صحيح هي كانت حلوة
: تعرفي انك شبها بالظبط
:يا خبر كانت وحشة كدة
:اخص عليك مين اللي وحشة دى انت قمر واخدة طيبتها واخلاقها واهتمامها بكل اللي حواليها وشايلة مسؤلية هو انا بحبك من شوية انت زيها بالظبط
:كنت بتحبها يا جدو بالرغم من انها مش جميلة قوي يعني زي مثلا نهى
:نهى واللي زيها ريش على مفيش ما يفتحوش بيت ولا يربوا اولاد اخرهم النادي فتح البيت بيحتاج راجل وست يعرفوا قيمة تكوين اسرة ويتحملوا مسؤولية مش شكل وعجرفة كدابة
*سرحت في كلام جدها الذي كان مشابه لكلام نادر وعلمت ان جدها يحبها لشخصها قطع حبل افكارها دخول حازم
:صباح الخير يا جدو يلا يا سلمى عشان اوصلك الجامعه
:معلش يا حازم انا طلبت عربية زمانها على وصول ما تعطلش نفسك انت
: الغيها انت في طريقى النهارده وكمان كنت عايزك في موضوع نتكلم واحنا في الطريق
شاكر : لما انت صاحي من بدري ما جتش تفطر معايا ليه
: معلش يا جدو في الاجازة عشان مستعجل
سلمي: سيبه يا جدو هو انا مش كفاية وبعدين هيخلص اكلنا كله ههههه
: انا كنت بس باكد لك كلامي اللي قلته من شوية
*لم ينته حازم لانشغاله بالهاتف

:يالا ياسلمى عشان ما اتاخرش
*امام اصراره وحتى لا يلاحظ جدها شيئا وافقت وفي الطريق
حازم:ايه يا سلمي من ساعه ما رجعتي من الرحلة بتروحي الجامعه لوحدك في حاجه
:ابدا بس كنت بتاخرني والدكاترة الترم ده صعبين شويه خير كنت عاوزني في ايه
:كان عندك طالبة في الجامعة ص اروخ ممكن تجبيلي رقمها
:عشاااان كده صاحي بدري ومكلف خاطرك توصلني مصلحه عموما شاورلي عليها ولو من النوع اللي انت بتمشي معاه واخلاقها زيك ايه المشكلة
: ايه اخلاقها زي دي قصدك ايه
: يعني فرفوشة وفت حاها على البحري ما تاخودش في بالك
: اه طيب هاجي اخدك النهاردة واشاورلك عليها عشان دلوقتى عندى شغل ماشى
: ما تتاخرش عشان رايحة الشقة اللي بخلصها عندي عميلة هتيجي تتفرج عليها
*تركها وذهب وهي في نفسها مفكر هيخليني اشقطله البنات في احلامك كلمها منك ليها هو انا كنت بحب فيك ايه واضح انه كان حب مراهقة زي ما نادر قال صحيح مراية الحب عامية الا ما شايفة فيك ميزة واحدة
*عاد حازم الى الجامعه فلم يجدها اتصل بها وهو غاضب
:ايه يا سلمى فينك واقف مستنيك انت فين
:انا مشيت العميلة اتصلت بي وقدمت المعاد معلش
:واللي طلبته منك اعمل ايه دلوقت
:انت بتزعق ليه ومستعجل قوي كده هو انت يا ابني بنص لسان ولة دي اول مرة اذا موجودة كلمها بنفسك او حتى خودها حجة واعمل انك بتسال عليا سلام بقى مش فاضية للعب العيال ده
*اغلقت الهاتف بوجهه وهي تعلم انه يموت من الغيظ وتحدثت لنفسها : هو حر يكلمها طلعت زيه يستاهلوا بعض طلعت مؤدبة تديله على راسه وبرضة يستاهل انا مالي
*التقت بالعميلة اسراء وهي صديقة قديمة من ايام الثانوية لتستلم سلمى اخر جزء من اموال التصميم وايضا اذا كان لدي اسراء اي تعديل على التنفيذ تقوم بتعديله قبل انتهاء الجزء الاخير
*لم تحضر اسراء بمفردها كان معها ابنة خالتها لترى المنزل فهي ايضا على وشك الزواج وتريد ان تصمم ديكور شقتها ايضا
اسراء: ازيك يا سلمى اعرفك مي بنت خالتي والرائد حمزة هي مي كانت عايزة تتفرج على شقتي عشان عاوزة توضب شقتها قربت تتجوز فقلت لها عليك
سلمي :اهلا وسهلا طب ممكن تتفرجي وتفرجيها معاك هدخل البس هدوم الشغل عشان اخلص ولو عندك اي تعديل اكتبه هنا لان ان شاء الله اخر الاسبوع هتستلمي زي ما احنا متفقين
*دخلت واغلقت باب احدى الغرف عليها
حمزة لاسراء: هي بتلبس ليه بتشتغل بدل العمال
ضحكت اسراء : لا هي عملالي بورتريه هدية في الريسبشن لاننا اصحاب من زمان بترسمه بنفسها فبتغير لان الالوان بتبهدل الهدوم تعالوا لما افرجكم عليه وعلى الشقة
مي: ايه المنظر الطبيعي التحفة ده هي اللي رسماه
اسراء : اه عارفه اني بحبه فعملته هديه كانه طبيعي فعلا ياما كانت ترسم ايام الثانوي بورتريهات وتديهالنا لسة محتفظة بيهم
مي: طب انا عايزه واحد زيه
اسراء : مش لما نشوف هترضى تمسك شقتك ولة لا
حمزة :هي هتتنطط علينا من اولها
:لا يا سيادة الرائد مش بتنطط ولا حاجة كل الحكاية اني لسة طالبة ودي اخر سنة وعندي مشروع تخرج فلو مستعجلين تقدر تشوف حد تاني في مهندسين كتير كويسين واشطر منى كمان ولو تحب ارشح لحضرتك اسماء محترمة
*مي بتوتر وخوف ان ترفض سلمى العمل لانها احبت تصميمها
:لا هو ما يقصدش يا سلمى احنا هنقعد ونتفاهم ونشوف هيخلص في قد ايه احنا النهارده للتعارف بس
*حاولت اسراء تهدئة الوضع قليلا : في ايه يا سيادة الرائد ما كانتش كلمة انا قلتها ونسيت اوضح ظروف سلمى امسحوها فيا يا جماعة
سلمى بحدة ولا تنظر لحمزة : ما حصلش حاجة يا اسراء عندك اي تعديل لو سمحت عشان جدو بيزعل لما بتاخر وكمان بابا هيجي الساعة ٩ ياخدني بعد ما اخلص
*اكملت بنفس الحدة :على فكرة انا مش بدخل عملاء يتفرجوا على شقق عميل تاني انا باخود صور من شغلي بعد ما استأذن العميل بس طبعا اسراء حرة في شقتها تعمل اللي هي عيزاه لان دي حرمة بيت مش بحب اتعداها
مي بمرح: طب بالنسبه للبورتريه انا عايزه واحد زيه ممكن ولة هتكسفيني
سلمى تنظر بحدة لحمزة : لو عشانك من عنيا انت بقيتي زي اسراء وكفاية انك قريبتها بس لما نبقى نتفق ولو ما اتفقناش برضة من عنيا اعمله لك في بيت بابا وماما
مي: اكيد هنتفق ما تقلقيش من حاجه كل الكلام معايا انا
*وضغطت على يد حمزة حتى لا يتحدث ولا يخرب لها الاتفاق
سلمى بتحدي : اذا كان كدة موافقة اقعد انا وانت ونتفق بعد بكرة الجمعة تحبي تشرفيني في البيت ولة نتقابل في اي كوفي شوب اوريلك التصميمات
مي : هكلمك ونتفق تمام
*ذهبوا وتركوا سلمى تكمل لوحتها الفنية
بقلمي سحر السحرتي
*مي تعاتب حمزة في طريق العودة : دي طريقة تكلم بيها البنت عيزها ترفض
حمزة : هي تطول تعملك الشقة شايفة نفسها على ايه
اسراء: اخص عليك يا حمزة سلمى مهذبة جدا وشغلها حلو واسعارها كويسة انا جبت مهندس قبلها كان عايز ياخد ضعف المبلغ ومواعيده مش مظبوطة وعلي فكرة كمان بيجلها شغل كثير وبتعتذر عنه لانها بتسلم الشقة اللي معاها الاول وملتزمة بالمواعيد ولولا اني اتحايلت عليها عشان مي وما تقبلش حاجه قبل ما تتكلم معاها كانت رفضت
حمزة : كمان اتحايلت عليها هو اللي خلقها ما خلقش غيرها
مي: انت شفت شغلها بذمتك مش حلو
حمزة :الحقيقة حلو ومش مصدق انها هي اللي عملته
مي:امال مالك متنشن عليها ومحسسني انها مرات ابوك
: مش عارف ما بلعتهاش من اول ما شفتها
اسراء : هو احنا جايبنهالك عروسة . دي مهندسة بطل بقى تنشنتك الزيادة دي مع اي حد نزلني هنا سلام
حمزة لمي: اذا عايزة تشتغلي معاها انا ماليش دعوة اتفقي انت معاها
مي : اه انا دورت على كذا مهندس وشغلها عجبني مالكش دعوة وهكلمها واتفق معاها نتقابل في كوفي شوب
*لا يعلم لما ذهب مرة اخرى عند منزل اسراء في موعد انصراف سلمى الذي اخبرتها به هل لانها لم تنبهر بوسامته كما تفعل جميع الفتيات ( حمزة وسيم جدا غير بنيته الجسدية المتناسقة فهو ظابط شرطة له هيبته وحضوره ) ام لانها تحدته وحاولت رفض العمل لديهم
*وجدها تركب مع رجل كبير وتسلم عليه وتحتضنه بفرحة ولا يعلم لما ذهب ورائهم فلقائهم غريب لانها قالت انه والدها ولكن لما هذه الحميمية الزائدة وهو والدها …. وجدهم يدخلون مطعم ودائما هذا الرجل يطبطب بحب على سلمى كانه مفتقدها ويطعمها ويقبلها في خدها فأثاره الفضول لمعرفة قصتها
#ما طريقته لمعرفة قصتها وكيف سيتعامل معها وهل ستقبل العمل مع مي

يتبع….

الحلقة الرابعة
*اتصل حمزة على اسراء واراد ان يعرف باسلوبه الحاد
: هي صاحبتك المهندسة بتصاحب رجالة كبيرة في السن انا داخل مطعم دلوقتي وشفتها بالصدفة قاعدة مع واحد كبير
اسراء : حمزة احترم نفسك سلمى من البنات المؤدبة عمرها ما تعمل حاجه غلط اكيد باباها هي قالت قدامنا انه هيعدي عليها
: يعني باباها اول ما تشوفه تحضنه وتبوسه وقعدة معاه في المطعم كل شويه يحط ايده علي ظهرها
اسراء بحدة وغضب : اه عشان هي كانت مسافرة وهو متجوز وقاعد بعيد عنها ودي اول مرة يشوفها بعد ما رجعت من السفر واخر مرة اسمح لك تغلط فيها وانا غلطانة اني عرفتها على واحد زيك وهخليها تنسى موضوع شقة مي لو كل مرة هترزل عليها كدة هي مش ناقصة فيها اللي مكفيها
:طب ما تزعليش وبلاش تسيب شقة مي عشان مي ممكن تخليني اعملها بايدي عقاب ليا بس اصل استغربت الوضع افهم من كده انها بتشتغل عشان تصرف على نفسها وباباها سامح لها بكدة
بقلمي سحر السحرتي
:لا اخوها اللي سامح لها عشان تثقل موهبتها وسردت عليه قصة عملها وتشجيع اخوها لها وانفصال والديها وانها تسكن بمنزل العائلة مع جدها وعمها وابنائه
: انا حكيت لك كل حاجة عشان بعد كده ما تسئ الظن بيها لان وارد تلاقي اخوها او ابن عمها بيوصلوها عشان مش بيسبوها ولو ناوي تضايقها ارجوك بلاش شوف مهندس تاني دى اكتر صديقة لي وجدعة قوي معايا طول عمرها انت مش عارف وفرتلي ازاي في الشقة غير البورتريه اللي رسمته مجانا ده سالت عليه بارة بيتكلف كتير وماعنديش استعداد اخسرها او ازعلها عشان اي حد فاهم
:خلاص ما تزقيش هي كانت من العيلة

:اكتر فاهم حمزة انا عارفة غلاستك واما تحط حد في دماغك بلاش هتخسرني
*اغلق حمزة الهاتف مع اسراء وقد زاد اصرار ان يحضر اتفاق سلمى ومي دون ان تدري حتى لا ترفض مقابلة العمل
*في اليوم المتفق عليه اوصل مي كأنه نسى ان لديها موعد مع سلمى ورسم على وجهه انه تفاجأ برؤيتها
:ايه ده انت جاية تقابلي البشمهندسة خلاص تتغدى معانا عشان سوء التفاهم اللي حصل
سلمى :لا مفيش داعي اصل يوم الجمعة بتغدى مع جدو وهو بيحب يتغدى بدري طول عمره عموما الموضوع كله نص ساعه مش اكثر هتفق مع مي على شويه حاجات اساسية بعدها همشي تقدروا تقعدوا لان لسة ما شفتش الشقة ولا اعرف مساحتها وبعد اما اشوفها هنقعد تاني ونحدد باقي النقط
*سرح حمزة في رد فعلها كيف لا تنتهز الفرصة للبقاء معه اطول فترة ممكنة بعض الفتيات لا تترك هذه الفرصة …كانت تكمل حديثها بجدية ومهنية ولا تنظر له
: اهم حاجه ممكن اعرف عاوزه تستلميها خلال قد ايه لان ده اللي هيحدد هقدر اشتغل ولة لا
مي : لا معاك وقتك انا هتجوز في الصيف اوله كدة
سلمى :كدة وقت كفاية اقدر اشتغل براحتى وبرضة لما اشوفها هحدد هسلمك امتى اخود منك معلومات التكلفة ونظامك اللي تحبيه في الشقة
:اظن نفس نظام اسراء مع تعديل بعض الالوان وما تنسيش البورتريه لاني هتجنن على واحد زيه
سلمى بضحكة ساحرة : ماشي يا ستي بي مش زيه بالضبط يعني لاني مش بحب اكرر شغل بس اكيد هيكون حلو زيه بس ده بياخد وقت اطول لاني بشتغله بنفسي هسيبك دلوقت ونبقى نتفق على يوم اشوف الشقة واخد المقاسات سلام
بقلمي سحر السحرتي
*كان كل حديثها وكامل جلستها مع مي دون ان تنظر لحمزة او توجه له كلام واستغرب حمزة اكثر وشدته اكثر واكثر
*بعد عدة ايام التقت مي مع سلمى كما هو متفق عليه لكن حمزة لم يحضر اراد ان يعرف اذا كانت سلمى سوف تسال عليه ام لا ولكن سلمى لم تهتم لانها احبت مي والتعامل معها اسهل واريح لها
*استفسر حمزة من مي بطريق غير مباشر اذا كانت سلمى سالت لما لم يحضر فاخبرته مي
: ولا جبنا سيرتك اصلا هي حتى كلامها مش كتير وبتتكلم عن الشغل اكثر حاجة
*ازداد انبهار بهذه الشخصية
*في تلك الاثناء كان حازم يصر ان يوصل سلمى الى الجامعة كل صباح ليقابل صديقته الجديدة ويوصلها معهم كل مرة كانت تحاول التهرب لكن حازم اخبرها انه وضع مؤقت حتى تعتاد صديقته لبنى على ركوب السيارة معه حينها تستطيع الذهاب بمفردها اذا ارادت
*كان الوضع صعب بالنسبه لسلملى لانها لم تتخط حب حازم تماما لكن قالت لعله خير لانه مع الوقت وكلما راته مع لبنى كانت تصر على نسيانه اكثر
*جمعت سلمى معلومات عن لبنى وعرفت انها ليست بريئة كما تدعي وانها تلاعب حمزة فاطمئنت واستراح ضميرها بانها لا تشارك في جرح مشاعر فتاة مهذبة وان لبنى هي من سوف تذيق حازم من نيرانها الى ان طلب منها معروف
:خير يا حازم شكلك عاوز مصلحة وانا مش فاضية
: لبنى حبيبتي واقعة في مشكلة وفي ايدك انك تساعديها
: لو خير مش هتاخر اكيد هعمله
:انت عارفه انها واخدة سكن مع اصحابها جمب الجامعه لان بيتها بعيد وكانت في مرة اتاخرت على امتحان بسبب المواصلات وشالت المادة دلوقت اتخانقت معاهم وعايزة مكان تقعد فيه ممكن
: انا بصمم ديكور شقق مش باجر شقق
: لا قصدي تيجي تقعد معاكي هنا بما انك لوحدك وهي وعدتني مش هتحسي بيها
: نعم وحضرتك اللى اقترحت عليها تقعد معايا اسفة مش بعرف اذاكر وحد معايا خصوصا لو كان غريب
: ومين قالك انها غريبة دى انا ناوي خلاص اخطبها
:بجد على انا الكلام ده انت عايزها هنا عشان تاخد راحتك معاها وانا مش هشارك في ده اظن فاهمني وجدو ونادر مش هيوافقوا
: يا بنتي اللي في مخك ده مش هيحصل هي مش بتسمح لي امسك ايديها حتى دي مؤدبة قوي وده اللي شدني ليها ولو على جدو ونادر انت لو وافقتي المشكلة هتتحل
:مؤدبة اااه قوي قوي الجامعه كلها بتحلف باخلاقها وبرضة مش موافقة شوف حل تاني لو سمحت دى اخر ترم وعاوزة اركز في مشروع التخرج
:كدة متشكر قوي يا سلمى ابقى اطلبي مني حاجة
: العفو انا بطلت من زمان اطلب منك يا مصلحجي
*لم يهدأ حازم وذهب لنهى اخته لتفكر معه كيف تسكن لبنى مع سلمى حتى يراها باستمرار فواتتها فكرة هي ان تطلب نهى من جدها جلوس لبنى مع سلمى على اساس انها صديقتها هي وليست صديقة سلمى ويضعوا سلمى امام الامر الواقع ولن تستطيع ان تكسر كلمة لجدها
بقلمي سحر السحرتي
نهى : قلت ايه يا جدو عشان خاطري دي كلها شهرين ثلاثة والترم يخلص والبنت كدة هتنام في الشارع واحنا عندنا البيت كبير
شاكر : ازاي بس يا بنتي اخوك راجل هتاخد راحتها ازاي في شقتكم وباباكي كمان موجود ما يصحش
*رسمت نهى الحزن على رفيقتها :خلاص بقى يا جدو هعتذر لها
شاكر: لا يا حبيبة جدو لقيتلك حل تقعد مع سلمى هي بنت زيها وهياخدوا راحتهم مع بعض
نهى : حبيبي يا جدو يا احلى جدو في الدنيا
*قبلته في وجنته وخرجت تبلغ حازم بنجاح الخطة
شاكر : تعالي يا سلمي عايزك يا حبيبتي فى موضوع وما تكسفنيش
:خير يا حبيبي مقدرش اكسفك كلامك سيف على رقبتي
*قص لها مشكلة صديقة نهى وانه قرر ان تجلس معها في نفس الشقة لم تجد حل سوى الموافقة بدلا من قول الحقيقة وانها لعبة من نهى وحازم لان صحة جدها لا تحتمل ولكنها اتصلت على نادر لتخبره بانها لا تستطيع ان تجد حلا
نادر: خلاص سبيهم هي واضح انها سا فلة ونهى هي المتحملة المسؤولية دلوقتي لما قالت انها صاحبتها
:يعني هنقلب بيتنا بيت دعا رة ما انت عارف حازم وانا بغيب كتير عن الشقة بسبب الشغل
:انت مضايقة من كدة فعلا ولة لسة بتحبي حازم
:تفتكر بعد اللي سمعته ممكن يخطر على بالي تاني اكيد خايفة على جدو لو اكتشف انهم بيضحكوا عليه
:خلاص انا هكلم جدو انكم تقعدوا معاه تحت وانت بس تطلعي تذاكري وتشتغلي في مشروعك فوق بحجة انك مش بتعرفي تذاكري مع حد وبكدة ممكن يفهم من نفسه لو حصل تجاوزات هتكوني بعيدة
*وافقت سلمى على هذا الحل الذي اغضب حازم لانه اراد ان يستفرد بلبنى بعيدا عن اعين جده في شقة سلمى

*مرت الايام كانت تعمل سلمى بشقة مي كانت تاتي مي وحمزة كل فترة بناء على طلب سلمى ليتابعوا كل مرحلة قبل الانتقال للمرحلة الثانية واذا كان هناك تعديلات
*انتقلت لبنى للسكن مع سلمى فكانت سلمى اوقات تتعمد النوم بشقتها بحجة انها غفت اثناء المذاكرة وكان حازم يستغل هذه النقطة ويستفرد بلبنى التي كانت تعذبه ولا تسمح له بلمسها ليزيد تمسكه بها
*مرت فترة كبيرة وسلمى تعمل بكل جهد في شقة مي وحمزة ياتي وكلما حاولت مي اخذ رأيه في ما يتعلق بالديكور يرفض اعطاء رأيه ويخبرها ان تتصرف بما يحلو لها اثار ذلك استياء سلمى فاستأذنت مي ان تتحدث مع حمزة في شئ يخصها تحتاج منه مساعدة فاعطتها الرقم
*اتصلت على حمزة وحددت معه موعد لانها تريده في موضوع مهم … في الكوفي شوب بدا التوتر على وجه سلمى
:انا بصراحه مش عارفه ابدا من اين دى اول مرة بصراحه انا من اول ما شوفت حضرتك
قاطعها حمزة : وانت بتفكري فيا ومش قادرة تخرجيني من بالك ونفسك اديلك ريق حلو
*ضحكت سلمى بصوتها العذب لم تتمالك نفسها من تفاهة ذلك المغرور وتحدثت بسخرية : وانت بقى قمر الزمان وما شاء الله عليك البنات دايبة في دباديبك ومقطعة نفسها عليك اهدى شوية على نفسك وخليني اخلص كلامي انا قصدي باول مرة اتدخل في مواضيع شخصية لغيري بس حبيت مي وبقينا اصحاب وكل مرة انت بتكون معاها بحس ان في فتور ما بينكم وكل لما تسالك عن حاجة بتقول لها اعملي اللي يعجبك فحبيت بس اوضح ان كل بنت بتحب تشارك خطيبها في تجهيز عش الزوجية فياريت تاخد بالك من النقطة دي واسفة اني اتدخلت في شئ ما يخصنيش بس بجد انا حبيت مي وعيزاها تفرح من قلبها
حمزة بصدمة: انت كنت عوزاني في الموضوع ده بس
: امال كنت مفكرني عاوزة اخطف خطيب عميلة عندي اللي بقت صاحبتي اذا كنت كل اللي قابلتهم بيرموا نفسهم عليك فانا مش منهم ولا عمري فكرت اصلا بالطريقة الرخيصة دي
*تركته وذهبت وهو مازال في صدمة لانه تصور انها تريده لتبدي اعجابها الشديد بوسامته ومركزه الاجتماعي ولكنها ولا مرة ابدت اعجابها به افاق من الصدمة على اتصال من مي
: خير يا حمزة سلمى كانت عوزاك ليه
: انت كنت عارفه انها هتقابلني
: اه استئذنت مني واخدت الرقم قالت عيزاك في موضوع خاص قلت اكيد مشكله ومحتاجة تحلها لها بما انك ظابط وما رضيتش اسالها قلت اعرف منك هتقدر تحلها ارجوك عشان خاطرى البنت مش مقصره معايا
: مش عارف هحاول احلها بس اصلها طلعت صعبة قوي بس على مين
*مر اسبوع وارسلت مي دعوة لسلملى لحضور حفل خطوبتها مع اندهاش سلمى: هو انت مش مخطوبه
: لا قارين فاتحة عشان هو مش فاضي ممكن بقي تيجي عشان تقفي جمبي احنا بقينا اصحاب
:طبعا بس جدو مش بيوافق اتاخر ومفيش حد يوصلني
:هخلي اسراء وخطييها يوصلوك ولو تحبي اوصلك انا ارجوك لو سمحت
: هحاول يا مي بس احتمال كبير مش هقدر
: هزعل منك قوي انا ما عنديش اخوات بنات وانت واسراء دلوقت اخواتي
*حاولت التملص لانها لا تريد رؤية ذلك المغرور ولكن امام اصرار مي وتوسلاتها وافقت لانها تعلم ان فرحة العروسة تكتمل بوجود كل من تحبهم
*عرفت لمى زوجة نادر بحفل الخطوبة كانت فرصة دون ان تجرحها لتشتري لها الملابس الجديدة مع الفستان وادوات المكياج وعلمتها كيف تضع منها في الحفل
*كانت كالزهرة من البستان واوصلها نادر الى الحفل واخبرها انه سوف يعود لاصطحابها للمنزل تفاجأت سلمى عندما رأت
# ما الذي راته سلمى في الحفل
وكيف ستدور باقي الاحداث

يتبع….

الخامسه
*تفاجأت سلمى عندما رأت عريس مي شخصا اخر غير حمزة فمالت عليها
:هو انت غيرت العريس ده احسن على فكرة الاولاني كان …
*وقبل ان تكمل وجدت من خلفها يقول :كان ايه سمعتك على فكرة
*فاكملت ببراءة : كان ابن حلال وخسارة والله
*ضحك الجميع على طرفتها ولكنها كانت خجلة والمفاجأة ان حمزة ليس خطيب مي
مي : هو انت ما تعرفيش انه اخويا خطيبي كان مسافر عشان كده هو كان بيجي معايا
سلمى :لا انا متعودة ان العملاء بيبقوا العريس والعروسة واسراء لما قدمته قالت الرائد حمزة بس فتخيلت انه خطيبك عموما هو او غيره الف مبروك يا حبيبتي
حمزة بمعاكسة لسلمى: مش تعرفينا يا مي مين الانسة
مي : ايه يا حمزة دي بشمهندسة سلمى ما انت عارفها
حمزة : لا ما انا كل مرة كنت بشوفها غالبية الوقت بالافارول بتاع الرسم اول مرة اشوفها بالجمال ده
*احمرت وجنتي سلمى واستئذنت تبحث عن اسراء
*نكزت مي حمزة في ذراعه: كده كسفتها روح صالحها
حمزة : بشمهندسة سلمى اسف على سوء التفاهم اللى حصل
سلمي: ايه ده قمر الزمان بنفسه بيعتذر لا اكيد في حاجة هتحصل النهاردة عموما محصلش حاجة المفروض انا اللي اعتذر اني اتدخلت في شئ ما يخصنيش بس ده من حبي ليها بجد عن اذنك
:استني بس ممكن ترقصي معايا
:اسفة مش برقص خصوصا معاك لا تفكر اني برسم عليك ودايبة فيك وانا الحقيقة ومن غير زعل مش بطيقك والحمد لله انك طلعت مش العميل
: طب ممكن اعرف ايه سر انك مش طيقاني
: هتزعل من صراحتي فبلاش احسن
:لا مش هزعل بس قوليلي يمكن حاجة مش واخد بالي منها
: انت مغرور قوي وشايف نفسك واسلوبك في التعامل فظ كأن كل الناس مجرمين
:ياه كل ده طب ممكن تديني فرصة اثبتلك العكس
:لا تثبتلي ولا اثبتلك مش مستاهلة كل الحكاية شهر وشوية وهسلم مي الشقة واكيد خطيبها بما انه وصل فهيجي معاها وهتحرم من اني اشوف قمر الزمان عن اذنك
: استني بس خطيبها نازل اسبوع اجازة بس عشان الخطوبة وانا اللي هكمل معاها مقدرش اسيبها لوحدها
: ليه كدة بلاش تتعب نفسك وتيجي معاها اطمن عليها وهي معايا هي في امان
: للدرجة دي مش عايزة تشوفيني
: واشوفك ليه حصل سوء تفاهم واتعلمت ما اتدخلش في اللي ماليش فيه الموضوع مش مستاهل عن اذنك بقى وقفتنا كده كتير ممكن تتفهم غلط
: تتفهم غلط بالنسبة لمين
:اكيد بالنسبة لك لا تكون بتفكر دلوقت اني بشاغلك وبحاول اجر معاك كلام عشان اقف اطول وقت وياك
:لا انا فهمتك صح واسف اني اتسرعت وحكمت عليك ممكن نبقى اصدقاء وتنسي اللي حصل
:هنسى اللي حصل بس معلش مش بصاحب عن اذنك
بقلمي سحر السحرتي
*تركته وذهبت سريعا ووقفت مع اسراء الى انتهاء الحفل خرجت لانتظار نادر لكنه لم يحضر اتصلت عليه فأعتذر ان لديه حالة طارئة في المستشفي ولن يستطيع الحضور
*حاولت الاتصال على والدها لكنه لا يرد عادت الى مي ووجهها احمر من الخجل ولا تستطيع الكلام
مي : خير يا سلمى في ايه
:اسفة يا مي اخويا جتله حالة طارئة في المستشفي ومش هيقدر يجي وبابا مش بيرد ممكن .. ممكن توصليني مش هقدر اطلب عربية في وقت متاخر قوي كدة
: قوي يا حبيبتي بس تعالي معايا خطيبي عازمني على العشاء على باخرة وبعدين اوصلك
:لا مش هقدر كدة هتاخر قوي وعندي محاضرة مهمة الصبح خلاص ولا يهمك انا هتصرف هتصل على اسراء ترجع او هشوف ابن عمي
*لتجد يد حمزة تشدها : ولا يهمك انا هوصلك بلاش تتصلي بحد اطمني يا مي خلاص
*لتسحب يدها منه : لا معلش مش عايزة اتعب حضرتك هكلم ابن عمي هو بيسهر وما يصحش اركب مع حد غريب
*لتقف بعيدا وتتصل على حازم ليرفض كالاطفال ان ياتي ردا على ما فعلته بخصوص طلبه الخاص بلبنى
*تنهمر دموعها من هذا النذل الذي كانت تكن له المشاعر
*كانت مي قد انصرفت لتلحق موعد الباخرة ولكن حمزة انتظر ليطمئن عليها فاقترب منها فمسحت دموعها بسرعة لكنه لمحها
:عملتي ايه
:اه هو جاي بس هيتاخر شويه عشان في مشوار بعيد
:اسمحيلي انت ما بتعرفيش تكدبي بحكم شغلي تعالي اوصلك وهطلع اشرب شاي مع جدو عشان لو حد شافك وانا بوصلك
: شكرا ليك بس هتصل استاذن من ابيه نادر عشان جدو زمانه نام دلوقتي
*ابلغت نادر بما حدث وان اخو العروسة هو من سيوصلها اعتذر لها نادر لانه السبب وسوف يتصرف مع حازم في وقت لاحق واخبرها ان جدها لم ينم حتى الاطمئنان عليها ولتدعو حمزة لشرب الشاي معه حتى لا يتحدث احد عنها خاصة ان الوقت تاخر
*في السيارة كان حمزة يحاول التحدث معها : اللى يشوفك وانت واقفة وسط العمال ما يشوفكيش وانت خايفة تروحي لوحدك

:العمال بتاكل عيش وبقالي فترة معاهم وكلهم ناس طيبين جدو هو اللي مختارهم فببقى في امان وياهم انما دلوقت بالليل خفت لان عمري ما اتاخرت
*وصلوا الى المنزل فدعته لشرب الشاي مع جدها فاعتذر لكنها اصرت بناء على طلب نادر
بقلمي سحر السحرتي
*عند دخولهم تفاجأ حازم بشكل سلمى وجمالها بعد ان اهتمت بنفسها وكانت لبنى ايضا معه في حديقة المنزل ولكن ما شدها اكثر هو حمزة بوسامته وبدلته والهيبة التى تطل من وجهه فحاولت التقرب منه دون ان ينتبه احد عندما دخلت سلمى لتستأذن جدها في دخول حمزة وكان حازم يدخل ورأها يمنعها من ان تشتكيه لجدها
:اكيد مش هقوله مش عشان خاطرك عشان صحته وفصل الندالة ده عمري ما هنساه شكرا
:جدو الراىد حمزة بارة ممكن يدخل
:طبعا يتفضل
*ذهبت لدعوة حمزة كان ينهر لبنى لتقربها القذر منه لاحظت سلمى ذلك لكنها لم تعلق حتى لا يظن انها تغير عليه لكنها اوضحت انها ليست تقرب لهم باي صلة
:لبنى تبقى صديقة نهى بنت عمي واحتمال يبقى في مشروع خطوبة بنها وبين حازم
:وبتقوليلي ليه
:عشان لو حصل منها حاجة ما تفتكرش اننا زيها لو قرايب
:انت اخدت بالك امال ما زعقتيلهاش ليه
:عشان هتفتكر اني بغير عليك ولة حاجه
:انت مش ناوية تغيري رأيك فيا
: ههههه ما افتكرش وصلنا اتفضل
:جدو الرائد حمزة اخو العروسة ده جدو شاكر احلى واحن جد في العالم
*وحضنته من ظهره وقبلت راسه
: هروح اعمله شاي وانت ينسون مفيش شاي بالليل كدة
شاكر: اتفضل يا ابنى مش تشوفيه يتعشى الاول او يمكن عايز قهوة زيي
: اسفة انا هعمل عشا خفيف بسرعة
حمزة : لا استني انا مش بتعشى كفاية قوي الشاي
شاكر : ولة قهوة عندنا بن مخصوص
حمزة : لا شاي عندي شغل من بدري والقهوة بتسهر
سلمى :عن اذنكم دقايق وجاية هعملهم بنفسي زمان دادة نامت
*عادت تحمل صينية عليها شاي وينسون وقطع من الكيك
:قلت مش بتتعشى كيكة خفيفة مع الشاي والينسون لجدو الحلو اللي كان عايز قهوة
شاكر :دى انت اللي حلو ايه الفستان الجميل ده
:غير الموضوع ما انت شفتني وانا خارجة هعديلك موضوع القهوة عشان الرائد حمزة وهخليك تاكل قطعة كيك كمان
حمزة :الله حلوة قوي شارينها من اين
شاكر : دي سلمى اللي عملتها كان نفسى فيها مارضيتش حد يعملها عشان تخفف السكر اصلها بتخاف على قوي
: لا بس خفيفة وجميلة زى اللي عملتها
:سلمى اقرب احفادي لقلبي يا ترى رفعت راسي وصممت شقة العروسة حلو
:طبعا دي مهندسة شاطرة وواضح انها شاطرة في كل حاجة
سلمى :مش قوي كدة دى انا بعمل شوية حاجات خفيفة عشان خاطر جدو وفي الاجازة كمان
حمزة :انا خلصت لك الكيك من حلاوته ما قدرتش امسك نفسي
سلمى : بالهنا والشفا
:استئذن انا
شاكر : خليك شويه يا ابني مفيش حد بيزورني وسلمى اليومين دول مشغوله
:معلش الوقت اتاخر وعندي شغل بدري
سلمى : شكرا لحضرتك انك وصلتني
حمزة : لو اعرف ان فيها كيك حلو كدة كنت وصلتك على طول
شاكر : خلاص يا سلمى ابقى اعمليله كيكة مخصوص ويجي يزورني وياخدها
:بلاش يا جدو احسن يفكر قصدي سيادة الرائد مش فاضي اتفضل اوصلك للباب
:انت مش هتغيري فكرتك ابدا عني
:هانت قربت اخلص والوشوش مش هتتقابل تاني هتفرق في ايه
:هتفرق اني عايز كيكة تاني ههههه
:بس كدة كلام جدو اوامر هبقى ابعت هالك مع اسراء
:تصبحي على خير
: وانت من اهله
بقلمي سحر السحرتي
*صعدت سلمى الى شقتها وبكت مما حدث ولكن سريعا ما غلبها النوم لانه كان يوم متعب وشاق
*بعد ذلك تقابلت سلمى مع مي عدة مرات وكان معها حمزة لم تتتوجه له بالكلام او النظر مما اثار حيرته فلقد حركت برائتها واخلاقها مشاعره التي لم تستطع اي فتاة من قبل ان تهزها ولو لحظة
سلمى : اسفة يا مي هتضطر اوقف الفترة دي شغل هنقفل الشقة عشان هبدا امتحانات وبسلم مشروع التخرج وما تقلقيش الفترة دي محسوبة من ضمن موعد التسليم
مي : يعني قد ايه كده تقريبا
سلمى : اسبوعين بالظبط بداية من بكرة
ليرد حمزة دون وعي : يعني هنقعد اسبوعين من غير ما نشوفك… لينتبه لما قاله وحاول التصرف بسرعة …. كدة كتير الشغل هيتعطل واحنا مش فاضيين
*لتنظر له سلمى بحدة وتوجه كلامها الى مي : انت عارفه يا مي ومتفقة معاك من الاول انت عندك مشكلة
مي :ابدا بس حمزة بيهزر اصله طالع مامورية بعد اسبوع وهيغيب عشان كده عاوز يخلص بس مش مشكله مش هاجي الا لما يرجع
سلمى : تمام شكرا لك اشوفك بعد ما اخلص امتحانات
:شكرا ليك انت بجد الشغل اكثر من رائع وماشي زي ما اتفقنا
*تركتهم وذهبت مع نظرات الغضب من مي لحمزة
:ايه اللى عملته ده البنت مخلصة تقريبا الشغل ومش بتطلب تكاليف غالية انت عارف الشقة كانت هتتكلف كام
: خلاص معلش ما اقصدش ما تزعليش
: ارجوك خلي بالك من كلامك
*تتصل به سلمى بعد يومين وهي تبكي
:خير يا سلمى مالك في حاجه
: انا اسفة بس ابيه نادر في العمليات وبابا مش بيرد مشروع التخرج بتاعي اتسرق وكنت عايزة اعمل محضر ومعرفش الاجراءات ممكن تقولي اعمل ايه وانهارت في البكاء واكملت انا مش عارفه اعمل واحد تاني مفيش وقت وتعبت فيه قوي
: طب اهدي قبل المحضر انت شاكة في حد
: لا انا متاكدة من اللي اخدته وعرفاها
: طب قابليني بعد شويه في نفس الكافيه اللي بتقابلي فيه مي واحكيلي يمكن اقدر احلها من غير محضر عشان يرجع بسرعة لان المحضر بياخد وقت
#يا ترى مين اللي سرقت المشروع وهيرجع ولة وسيلة من سلمى تقرب فيها من حمزة

يتبع….

السادسة
*تقابلت سلمى مع حمزة وروت له ما حدث مع اخفاء عدة اشياء
:يعني لبنى دي حبيبة حازم ابن عمك وكانت قاعدة معاكم في البيت عادي كدة
: اه بس ارجوك جدو ما يعرفش عشان ممكن يتعب هو حاول معايا اني ادخلها البيت على انها صاحبتي بس رفضت اكون شريكة معاه في الغلط بس حطنى امام الامر الواقع واختلفوا معرفش في ايه فسرقت مني مشروع التخرج عشان اضغط عليه يرجع لها وانا مش فاضية للعب العيال ده
:طب معاكي دليل على كدة عشان نهددها ونرجع المشروع بسرعة
:اه سجلت لها المكالمة اللي هي طلبت فيها اني اكلم حازم بس
: بس ايه
: في كلام ما يصحش حد يسمعه دي سمعة بنت برضة وممكن تكون بتقول كدة عشان يرجع
: انت لسة خايفة على سمعتها وهي هتدمر مستقبلك مخبية عليا ايه اتكلمي عشان مفيش وقت
:قالت انه وعدها بالجواز وبعد ما ما ما
: انت هتمأمأي خلصي
:بعد ما خد غرض ه منها سابها
:كنت متوقع حاجه زي كده ارجوك بعد كده ما تخبيش حاجة عني عشان اعرف اتصرف هاتي رقم تليفونها
*ليجد يد توضع على كتف سلمى وتقف سلمى بسرعة وترتمي في حضنه وتبكي
: خير يا حبيبتي حصل ايه اول لما سمعت الرسالة بتاعتك جيت جري
بقلمي سحر السحرتي
*لم تستطع الرد من كثرة البكاء وكأنها كانت بانتظار حضنه لترمي فوقه ما يخنقها
:انا دكتور نادر اخوها اكيد حضرتك الرائد حمزة معلش ممكن افهم في ايه ما فهمتش حاجة من الرسالة لانها كانت بتعيط بالعافية فهمت اسم الكافيه وانها جاية تقابلك
*شرح له حمزة ما حدث واستئذن ان يحاول الاتصال بلبنى والتفاهم معها واتصل على حازم واجتمعوا في شقة ممدوح والد حازم دون علم الجد
*حازم بغضب وصوت عالي : انا ما عملتش حاجة معاها هي بتحاول تعمل كدة عشان اتجوزها وانا بصراحة ما يشرفنيش اتجوز واحدة زيها
حمزة : اذا متاكد من نفسك هي تعمل محضر والطبيب الشرعي يثبت اذا كان حصل حاجة او لا ساعتها هي هتتحبس بتهمة البلاغ الكاذب وسرقة مشروع سلمى موافق نمشي في الاجراءات
سلمى بتوتر وغضب : انا ماليش ذمب في كل ده الوقت مش في صالحي عشان اتحشر في كل ده
*حازم كان حاسس باعجاب حمزة ووقفته جمب سلمى حب ينتقم منها ويخرب اي طريق لحمزة تجاه سلمى فقال بخبث
: انا ما عملتش معاها اكثر من اللي عملته معاك وانت اكبر شاهد على كدة انا مش بتعدى عن حدود معينة البنت بتفضل بنت
سلمى صرخت وضربته بالقلم : انت حيوان انت عمرك حتى ما مسكت ايدي ولا كان في حاجه بيني وبينك
*وقف نادر وكان سيهجم عليه ليضربه لكن حسن والده امسكه ومنعه : انا مربي اختي كويس وعارف اخلاقها وبلاش تورطها معاك في وساخ تك عشان محدش هيخسر غيرك
حسن : عيب كدة يا حازم تغلط في بنت عمك انا عارف اخلاق بنتي وكل الناس تشهد
سهام وقفت وضربته قلم هي الاخرى : عيب انا عارفه بنت اختى طول عمرها متربية
*تدخلت نهى في محاولة للدفاع عن اخوها : هو كلكم عليه هي مش قديسة يعني هو كان بيدخل الشقة بتاعتها واحنا مش واخدين بالنا امال هي كانت بتقعد لوحدها ليه
*لم يحتمل نادر فصفعها بقوة : انت عشان تداري على وس اخة اخوك تغلطي في شرف بنت عمك افتكري انك بنت زيها عموما انا كنت خايف عليها منه ومركب كاميرا من غير ما حد يعرف وكل يوم كنت بشوفها عمره ما دخل غير لما ماما كانت بتيجي
*تدخل ممدوح من اجل ابنته: عيب يا نادر تمد ايدك على بنتي وانا موجود
نادر : القلم ده كان المفروض انت اللي تضربه ولة مصدق كلام ولادك السف لة على اختي
بقلمي سحر السحرتي
*تكلم حمزة بصوت عالي ونبرة ارعبت واخرصت الجميع : الكلام دخل في منحنى تاني وانا شايف ان سلمى تيجي معايا دلوقتي تعمل محضر في لبنى ومعانا الدليل على انها سرقت المشروع تسجيل كلام لبنى وكاميرا الباب اللي الدكتور مركبها
*لبنى بتوتر : خلاص انا هرجع لها المشروع وهجي انا اعمل بلاغ في حازم انه اع تدى على
*حمزة وهو ينظر لحازم بسخرية لما اوقع نفسه فيه : ايه رايك نحلها ودي ولة نعمل بلاغ
حازم : بس انا لمستها برضاها وهي من الاول مش انسة
حمزة : الطب الشرعي هيثبت كل ده اذا كان برضاها او اعتداء واذا كانت انسة وقتها ولة لا الطب اتقدم قوي ويقدر يثبت كل حاجه ايه رايك يا لبنى
*لبنى والخوف يقتلها : انت كدة بتضيع حقي
حمزة : بضيعه ازاي مش انت صادقة في البلاغ
لبنى : هو حصل بينا بموافقتي بس هو كان وعدني بالجواز عشان كده وافقت
حمزة : في الحالة دي مقدرش اعمل حاجة هو اعترف قدام اهله حليها معاهم لان القانون مش في صفك خصوصا انك ٢١ سنة ومسلمة بمزاجك
*لبنى بتحدي امام الجميع : خلاص يا سلمى قدمي البلاغ وعلى ما المحضر ياخد مجراه يكون الوقت فات الا اذا الاستاذ حازم يتجوزني دلوقتي زي ما وعد
*فقدت سلمى اعصابها ومسكت في خناق لبنى التي بدورها دافعت عن نفسها ودفعتها بقوة لتبعدها عن ملابسها فوقعت سلمى على حافة الطاولة فتحت رأسها وفقدت وعيها
*امام صرخات الجميع هب نادر يتفحصها : بسرعة علبة اسعافات عشان اوقف النزيف وحملها سريعا وذهب الى المستشفى فى الحال
*حسن منع اخوه وزوجته واولاده من الحضور واتجه سريعا هو وحمزة للاطمئنان عليها التفت لهم حمزة :لبنى ما تمشيش من هنا لان القضية هتبقى ٢
*وصل نادر الى المستشفى وتم عمل اللازم وخرج ليطمئن والده عليها الذي كان القلق يقتله
: خير يا نادر
: خيطنا الجرح وهنعمل اشعة نطمن وهتقعد ٢٤ ساعة تحت الملاحظة ليكون جالها ارتجاج في المخ وهنعمل شوية تحاليل نطمن
حمزة :هي هتفوق امتى عشان نطمن عليها
:كمان ساعة تقدر حضرتك تتفضل واسفين على الازعاج تعبناك معانا
حمزة : على ايه تعب الانسة سلمى راحة دى زي اختى مي هما اصحاب قوي وكمان عملت لها شغل لو اختها عمرها ما هتعمل كدة معاها
: ارجو ان الكلام اللي قاله حازم ما يغيرش وجهة نظرك فيها لانه كداب وبيحاول يفتري عليها
:انا ظابط وعارف مين بيكدب ومين صادق غير ان مفيش عندي ذرة شك في اخلاق انسة سلمى وده لاحظته بنفسي من شغلها لاختي مي هسيبكم وارجع اطمن عليها هروح اخد لبنى اعمل فيها محضر يمكن ترجع مشروع سلمى قبل ما يعدي وقت التسليم بس محتاج انت او استاذ حسن معايا
حسن : انا جاي معاك نادر يقدر يفيدها هنا
*فاقت سلمى دخل عليها نادر كان حزينا عليها ارادت ان تخرجه من حزنه
:زعلان ليه بس دلوقت بقيت عم عبده وعندي بشلة في راسي كمان هخوف العيال بالليل ههههه
*ضحك بابتسامة بسيطة ولكنه مازال عابس الوجه
: ايه مالك يا دكتور انا اللي اتعورت ومش زعلانة بصراحة انا كان نفسي اخرج من المناقشة السخيفة دي باي شكل
: حازم ده هعرف اربيه كويس وهتشوفي
: ما يهمنيش حازم المهم عندي انت وبابا كنتم في ظهري ومحدش صدق حاجة على
: انت هبلة نصدق ايه انت تربيتي
: امال زعلان ليه بقى ودلوقت كمان لبنى تخاف وترجع المشروع وهلحق اسلمه واخلص
:طب ارتاحي دلوقتي بابا هيجي بكرة ونعرف عمل ايه
*في اليوم التالي دخل نادر على سلمى ليطمئن عليها وكان وجهه اكثر حزنا
: هو انت دايما بتدخل على المرضى بشكلك ده هي دي خطتك تتعبهم اكثر يرقدوا في المستشفى وقت اكبر وتلموا فلوس هههه
بقلمي سحر السحرتي
*لم يستطع الضحك : ما نمتش كويس كان في حالة مسهراني هروح الف على باقي المرضى على بال بابا ما يوصل كان سهران مع الزفتة لبنى بيحاول معاها عشان المشروع
*خرج نادر من الغرفة على وصول حسن ومعه حمزة كان نادر يزرف الدموع وارتمى في حضن والده : مالها سلمى حصل لها حاجه هي كويسه
نادر بشهقات : لا يا بابا التحاليل اللي عملناها شككتنا في حاجة فعملنا تحاليل اكتر بتقول ان عندها لوكيمياء ( سرطان في الدم) وعيدت التحاليل نفس النتيجة
*كاد حسن ان يسقط في الارض من الصدمة لكن امسكه حمزة ونادر واجلساه على الكرسي : بابا امسك نفسك عشان هي لازم تعرف…. المرض لسة في اوله ولازم نلحقه وتتعالج لازم كلنا نكون جمبها
حسن : مهما العلاج اتكلف هصرف عليها
نادر : ما تقلقش يابابا اللي مطمني ان الموضوع في الاول نقدر نسيطر عليه هنبلغها بعد الامتحانات هي فاضل عليها كام يوم عملتوا ايه مع لبنى سلمتكم المشروع
حمزة : اه بعد ما هددناها اننا هنجيب تقرير طبي ان اصابة سلمى هتاخد اكثر من ٢١ يوم خافت وجابته قصاد التنازل واهي قاعدة تهدد حازم واهله
*خرجت سلمى من المستشفى وعادت الى الامتحانات وسلمت المشروع وانتهت من كل شئ حتى شقة مي انتهت منها ورفضت استلام اي عمل اخر لانها بحاجة الى الاستجمام قليلا بعد الامتحانات
*كان حمزة دائم الاطمئنان عليها بعد الامتحانات الى ان سلمت مي مفتاح الشقة فبادرته برفضها ان يحادثها مرة اخرى فقد اتمت عملها وشكرته على وقفته بجانبها
: طب ممكن اقابلك عايزك في موضوع مهم
: متاسفة انا مسافرة كمان ساعة ممكن نخليها لما ارجع محتاجة افصل شوية وابيه نادر معايا
: استنى منك تليفون بعد ما ترجعي ولة اتصل انا
: انا هرجع بعد ٥ ايام اذا لسة ضروري اتصل انت
*سافرت سلمى مع نادر وزوجته لمى
*جلس نادر معها على شاطئ البحر كانت بعض الدموع تهرب من عين نادر فلاحظته سلمى واحبت ان تقصر عليه الطريق
: انا عارفة انت جايبني هنا ليه وعايز تقول ايه
:عرفت من مين
:يوم الحادثة كان صوت عياطك عالي قوي اتخضيت عليك قمت عشان اخرج اشوف في ايه سمعتك ولتاني مرة اسمع بالغلط
: انت هتبقى كويسة العلاج في الاول بيجيب نتيجة والحمد لله عرفنا بدري
:بس انا مش هتعالج دى فرصة اسيب الدنيا بدري
*نزلت كلماتها عليه كالصاعقة ولم يدري الا وهو يمسكها من ذراعها ويصرخ
: معناه ايه الكلام ده
#ماذا ستقول له سلمى وهل ستتمسك بقرارها ام سيحدث شئ يغير من هذا القرار

يتبع….

السابعة
*امسك نادر ذراعها وهو يصرخ بصوت عالى
: معناه ايه الكلام ده
: هتعالج عشان مين امي اللي من ساعة ما سمعتها وانا بتهرب منها وماحستش ان فيا حاجه متغيرة من ناحيتها حتى يوم الحادثة ما جاتش غير بعد بنتها ما خلصت امتحانات الاعدادية ….. هتعالج عشان بابا اللى كل بما ابقى محتاجة له ما يردش او تليفونه مقفول وبيكلمني من وقت للتاني كتر خيره ما قصر
*انهمرت دموعها : هتعالج بعد ما حازم خاض في شرفي ولبنى ونهى ماشيين يقولوا للناس كلها اني مشيت معاه
*وارتمت بداخل حضنه : مفيش غيرك يا حبيبي
: وده سبب مش كفايه عشان تعيشي له
: سيبني عشان خاطري احساسي باني عم عبده مدمرني كنت بقول هثبت للناس باخلاقي وتفوقي اني الاحسن دلوقت اخلاقي اضربت بالنار
*اضافت بتهريج : وبعدين هتعالج واحلى حاجة فيا شعري هفقدها يبقى فاضلي ايه انا كدة هستريح وهريح الناس اللي كانت بتتكسف تخرج معايا
: ما تقوليش كده كلنا هنبقي جمبك ماما وبابا
: ارجوك ما تضغطش عليا انا طول فترة الامتحانات وانا بفكر وخلاص اخدت القرار مش هدخل في دوامة العلاج وكيماوي قصة كبيرة انا مش قدها
*المحادثة كانت طويلة بين سلمي و نادر لم تنتهي بإقناع سلمى بالعلاج فقرر تأجيل الحوار لحين العودة مع باقي الأسرة حتى يقوموا بإقناعها بعد فترة من الوقت اتصل حمزة بنادر للاطمئنان على سلمى ومعرفة اذا كانت تقبلت فكرة المرض والعلاج لكنه صدم من رد فعلها وفي اليوم التالي كان حمزة وصل نفس الفندق التي تقيم به سلمى ونادر ليبرر انه في مأمورية لم تندهش سلمى او تبد اي اهتمام كانت كالتائهة تركتهم وذهبت لتمشي على البحر فلحقها حمزة
: ممكن امشي معاك شويه ولة هتضايقي
*هزت رأسها بالموافقة : لو هتمشي من غير ما تتكلم اتفضل غير كده ممكن تشوف شغلك المتعطل
: انت بتحرجيني بالذوق انا اصلا عايز اتكلم معاك في الموضوع اللي اجلته بسبب سفرك لو تسمحيلي
:بصراحه مفياش دماغ لاي كلام ابيه نادر امبارح اكل دماغي كام ساعه فحاسة ان الصمت وحشني
:طب وانا ما وحشتكيش
*لتنظر له بتعجب مما قال : مش فاهمة تقصد ايه
*ليحاول ان يمسك يدها وتسحبها وهو يقول : هو ده الموضوع اللى عايزك فيه
: ممكن لو سمحت ما تحاولش تمسك ايدي عشان بجد هتزعل من رد فعلي وممكن نخسر العلاقة الكويسة اللي بنا اللى مش لقيالها مسمى هل هي صداقة ولة اخوة بس لازم يكون في حدود بنا وياريت لا تتجاوزها لاني مش من النوع ده ولو مفكر ان كلام حازم صح فاحب اقولك ….
*ليسكتها ويقطع كلامها : انا عمري ما صدقت كلمة وحشه عليك ولا هصدق واسف اذا كنت مسكت ايدك بس مشاعري جرفتني اني اعمل كدة والموضوع اللى كنت عايزك فيه اني معجب بك جدآ فلو توافقي اطلب ايدك من بابا ونادر واتمنى انك تكوني انت كمان عندك مشاعر لي
:هو مش انت كنت في المستشفي وقت الحادثة
*كان يحاول التملص من الاجابة ولكنها بادرت بقولها
:واكيد عرفت انا عندي ايه ومش بتجوز شفقة وعطف
:مفيش في الجواز شفقة وعطف انا معجب بيك من يوم ما كلمتيني في الكافيه على معاملتي مع مي ومن اول ماشفتك وانا مشدود لادبك واخلاقك ووقفتك وسط العمال وكل واحد ملتزم حدوده معاك وبيحترموك وبينفذوا كلامك بكل حب انت بجد شاغلة حيز كبير من تفكيري بتوحشيني وانت بعيدة وانت قريبة مش قادر اقول عليه حب لاني مش عارف اول مرة احس المشاعر دي لما عرفت ان في مامورية هنا اتطوعت عشان اقدر اجي اشوفك بعد لما كلمت نادر وعرفت انك رفضتي العلاج كنت هتجنن لما تخيلت انك ممكن تروحي مني
*بدات تظرف الدموع : انت ما تعرفش حاجه عني واحتمال وارد ان العلاج ما ينفعش واموت فبلاش تعلق نفسك بيا حاول تنساني انت لسة في الاول سهل تنساني
:لا مش سهل انت اول دقة قلب اول مرة اسهر وافكر في حد وينشغل بالي عليها وبلاش تجيبي سيرة الموت كلنا لينا وقت انا نفسي ممكن وانا بكلمك دلوقتي اموت لكن المرض ابتلاء لازم نقبله ونصبر على العلاج
: انا قبلت المرض بس مش هقدر اصبر على العلاج انا مش بالقوة دي انا اضعف مما تتخيل مفيش عندي هدف اعيش عشانه
:انا جمبك هقويكي واعتبريني هدفك ما استحقش منك تعيشي علشاني لو عرفتي اني هعيش ميت من غيرك
: ليه
:عشان بحبك يا سلمى
: ليه حبتني فيا ايه يتحب انا بيتقال عليا عم عبده من اقرب الناس ليا كل البنات الحلوة بتتكسف تمشي معايا
: انت بتقولي ايه انت مش ذميمة انت جمالك فوق الوصف مش هكدب عليك انت مش مواصفات ملكة الجمال بس برضه انت مش وحشة واللي يشوفك وحشه انسان سطحي ومش بيفهم عمر الشكل ما كان كل شئ انت روحك واخلاقك احلى من ملكات الجمال انا كان ممكن اسيب مي تقابلك لوحدها بعد ما اطمنت عليها معاك بس كنت بتلكك عشان اشوفك انت بتدى دفا وروح مكان ما انت موجودة بتفرضي على كل الناس تحبك وتحترمك ازاي شايفه نفسك كده انت احلي حاجه شفتها في حياتي
:متشكرة قوي على شعورك ناحيتي واحترامك ليا بس مش هقدر ابادلك نفس المشاعر انا رضيت بقدري ونصيبي ومستنية نهاية مرضي عشان اريح واستريح
:انت بتعملي في نفسك وفيا كده ليه انت كان في حد في حياتك عملك عقدة ومش عايزة تعيشي
: اكيد لا بس انت مش هتستحمل مرضي وعلاجي اللي ممكن يطول او بعد ما اخف يرجع تاني مش هتتحمل شعري يقع ووشي يصفر واخس وابقى عامله زي المومياء اذا كان شكلي كده دلوقتي بعدين هبقي ازاي
: انا عارف كل ده وموافق عليه عندى حرية الاختيار ما اتجوزناش واتفاجات بيه انا راضي وبعدين انسي موضوع شكلك ده لانك بجد جميلة بكل ما تحمل الكلمة من معنى وزي ما هتحمل المرض والعلاج انت كمان هتتحملي شغلي وغيابي عن البيت ودايما مزاجي متقلب لما بيبقى معايا قضية ببقى متعصب تقبلي تتحمليني من غير ما تعرفي تفاصيل شغلي
*لتصمت سلمى والحزن ظاهر عليها : مش بتردي ليه هعتبر السكوت علامه الرضا
لتنطق برهبة : لا انا بفكر وخايفة
: خايفه من ايه
: ما انكرش انك شغلت جزء من تفكيري خصوصا بعد ما عرفت انك اخو مي مش خطيبها وانك مش مرتبط بس بعد ما عرفت المرض بتاعي خفت وبطلت تفكير
: يعني كنت بدات تفكري فيا وما عملتيش اي حاجه تلفتي نظري بيها
: المفروض اعمل ايه يعني
: شفتي هو ده اللي شدني لك انا من لحظات بس كنت حاسس ان مشاعري من طرف واحد عرفت قد ايه انت انسانة محترمه انت قطعة من الماس واحدة غيرك كانت فتحت كلام معايا بمناسبة او من غير مناسبة انما انت ما كنتيش بتبصيلي نهائي
:ما انت عامل فيها قمر الزمان وانا مش من نوع البنات دي ولا هبقى
: انت حتى يوم الحادثة حسيتك لجئتي لي اخر اختيار واحدة غيرك كنت هكون اول اتصال واهي فرصة
: لا طبعا انا كنت بكلمك وانا مكسوفة جدا لاني مقدرتش اوصل لبابا ونادر
:شفتي بقى اللي في شغلنا بيغيب كتير عن البيت ويوم ما يحب يتجوز بيبقى عايز واحدة تصونه في غيابه زي ما بيقولوا سايب راجل واما يرجع تقلب ست
*وغمز لها بعينه اتكسفت ووجهها احمر وردت بدون تفكير : قليل الا….. وتوقفت فجاة بعد ان استوعبت ما تقول حاول مشاكستها
: عندك حق ولكي كل الحق تقوليلي اللي انت عيزاه بس بيني وبينك قدام الناس اديني البرستيج بتاعي
*ضحكوا سويا واعتذرت له
: انا اسفة مقصدش بس مش بحب الكلام ده او التلميح
: لا من هنا ورايح اتعودي كل كلامي معاكي هيكون كده
*لتجحظ عيناها من جرأته وعدم استيعابها لما يقول فتدارك خطأه
: قصدي بعد ما نتجوز او نكتب الكتاب هاه قلتي ايه
: مش هقدر اديلك كلمة غير لما اتكلم مع ابيه نادر انا بثق في رايه ومش عايزة اعمل حاجة ضد رايه اندم واتصدم منها
: وانا عمري ما هزعلك او اكسر قلبك تيجي نركب يخت سوا
: اكيد
*وقبل ان تكمل جملتها قال بفرحة
: يلا
: اكيد لا انت متسرع ومش بتسمعني للاخر
: طب ولو اخدت اذن من دكتور نادر
: مش هيوافق انا عارفة
: يا ستي لو ما وافقش هعزمه يركب معانا هو ومراته ايه رأيك
: اذا كان كدة موافقة
*سر نادر كثيرا من ان حمزة اقنع سلمى بالعلاج وانه تقدم لخطبتها وذهب معهم في رحلة اليخت مع زوجته وتركهم يتحدثون سويا
:ممكن اعرف انت هتسمحيلي امسك ايدك بعد الخطوبة
: طبعا لا وبتسال ليه وانت اكيد عارف اجابة السؤال
:عشان مش هتبقى خطوبة بس هعمل كتب كتاب
: عموما مفيش حاجه هتتعمل الا لما اخف
: مين اللي قال كده
: انا عندك مانع
: اه طبعا هو من غير خطوبه وكتب كتاب هتسمحليلي اروح معاك جلسات العلاج واوصلك شغلك اكيد لا قبل ما تجاوبي انت يبقى بعد ما نرجع هتفق مع والدك ونادر اننا نكتب الكتاب في اقرب وقت
: لا طبعا مش هيحصل انت اصلا مش فاضي وشغل ايه اللي عايزني ارجعله
: مالكيش دعوة انا دلوقت في دورة تدريبية بتقعد كام شهر لاني هترقى وهقدر اظبط معاد الجلسات مع وقتي ولازم ترجعي شغلك وتعيشي طبيعي الجلسات كام يوم في الاسبوع وخلي بالك ان في عمال بتشتغل معاك وربطت رزقها بالشغل وياك
: بس انا رفضت عروض كتير ومفيش حد عايز مني شغل الفترة دي ومش هقدر اقول لهم اني عيلة رجعت في كلامي
: مين قال ان مفيش شغل امال شقتنا اللي هنتجوز فيها مين هيعملها بيتهيألي عيب اجيب مهندس ديكور تاني غير حبيبتي احسن مهندسة
*احمر وجهها خجلا ودق قلبها على غير العادة بطريقة مختلفة عند سماعها كلمة حبيبتي ونظرت بالاتجاه الاخر ليلاحظ حمزة ويبتسم ويعيدها مرة اخرى
: اه حبيبتي عندك شك في كده
:طب بلاش الكلام ده قبل ما يحصل حاجه رسمي انت فاهم طبعي وما تزعلش مني
: مقدرش ازعل منك حاضر فاهمك ومحترم ده بس ممكن نعجل بالارتباط رسمي عشان اقدر اعبر عن مشاعري من غير ما تتكسفي واسمع منك كلمتين حلوين
*كانت مترددة: هو انت متاكد من الخطوة دي ما تاجلها شويه لما تتاكد من مشاعرك
: انا متاكد جدا قبل الحادثة لما عرفت اني مش هقدر اشوفك اسبوعين وبعدها هنخلص الشقة على طول كنت هتجنن وايام الامتحانات كنت بستناك عند الجامعه اشوفك وانت خارجة من غير ما تعرفي
: دى شغل مراهقين بقى
: شفتي عملتي فيا ايه
: يعني مش مجرد نزوة او شفقة انا متوترة وخايفة
: انت عيزاني اثبت لك ازاى وانا مستعد اعمل اللي تقولي عليه كله
: ممكن تاجل مسالة الارتباط شوية وما تستعجلش لان بعد كدة ممكن تندم وساعتها انا قلبي هيتكسر ومش هتحمل انت بالنسبة لي دلوقت مجرد حلم جميل اكيد بتمني يتحقق بس لو فقت على كابوس اكيد الوضع هيبقى اصعب
: انت يا خايفه قوي يا اما مش واثقة فيا
: واثقه بس خايفه دي اول تجربة ليا وجت في وقت مش قادرة احدد انت بتحبني ولة عايز تقف جمبي تعاطف منك لو على العلاج خلاص هتعالج
: هو في حد بيورط نفسه في جواز لمجرد انه متعاطف مع واحده انا لو مش بحبك مش هورط نفسي انا مش فارس نبيل للدرجه دي انا ندل قوي هههههه
*ضحكت وقالت بتردد : طب اديني كام يوم افكر
: انت فاضل لك هنا ٣ ايام فكري براحتك اكون كمان خلصت المامورية اللي جاي لها هنا هي يمكن تخلص مع رجوعك او بعدها بيومين وقت كافي لك
: مش ممكن نخليها اسبوع افكر براحتي
: لا مش هقدر ما اشوفكيش اسبوع كفايه ال ٥ ايام بتوع المامورية انت عارفه وانا في الشغل مش هقدر اشوفك بس ممكن اتكلم معاك في التليفون وما تقلقيش هستاذن نادر عشان تبقي مستريحة
*ارتسمت بسمة على وجه سلمى تعبر عن الارتياح والسعادة
*يدور اليخت فجأة وكادت ان تسقط سلمى لولا يد حمزة التي امسكتها وكانت هي في اشد مراحل الخجل … قالت بصوت خافت وضعيف : شكرا واسفة مالحقتش امسك نفسي
: هو المفروض انا اللي اشكر القبطان على اللفة دى وغمز لها بعينه
*تمتمت في سرها : قليل الادب
*ضحك حمزة : سمعتك على فكرة
*لتنظر في الاتجاه الاخر وتحاول تغيير الموضوع
: مش نقعد مع نادر ولمى شويه
: ما انا هسيبك تقعدي باقي الاجازة معاهم مستخسرة الكام دقيقه دول تقعديهم معايا
: انا نفسي اقعد معاك كل الباقي من عمري
*لتنتبه لما قالته وكأن سحرا القى على لسانها جعلها تنطق بما تخبئه …. ليرد حمزة بذهول من جمال كلماتها
: ايه قلتي ايه
: ما قلتش حاجة انسى انك سمعت
*واشارت بكف يدها امام وجهه في دوائر : انساه … انساه .. زي ما كنت بتنسى المذاكرة زمان …انساه … انساه
*ليضحك حمزة : انت بتلقي تعويذة
*لتضحك معه حتى لا يسالها مرة اخرى لكن حمزة لا ينسى بحكم عمله
: هاه مش هتقولي تاني اللى انت قلتيه
*لتصرخ بطفولة : هي التعويذة ما جابتش نتيجة معاك ليه
*ودبدبت بقدميها في الارض كالاطفال فضحك حمزة اكثر
: مش هسيبك غير لما تقولي دي اول كلمة حلوه اسمعها منك
: يعني سمعتها بتسال تاني ليه واصلا مش عارفة انا قلت كده ازاى ومش هتتكرر تانى
*مثل حمزة الحزن
#لن يتركها الا اذا كررتها فهل ستفعل وهل ستوافق على عرض الزواج به ام ستظل مترددة

يتبع….

الثامنة
*مثل حمزة الحزن : ليه كده مش عايزة تفرحيني مرة طب يا رب قرش يطلع ياكلني دلوقت لو ما قلتي تاني
: بعد الشر عنك … قلت نفسي اقعد معاك كل الباقي من عمري استريحت
*وربعت ذراعيها امام صدرها ونظرت الى البحر بغضب لانه جعلها ان تعيدها بالغصب فمثل الحزن اكتر
: زعلان منك قلتيها اول مرة احسن من كده
*فنظرت له بغضب عارم : خليك زعلان انا هروح اقعد مع ابيه ومراته
: تعالي بس انا كنت بهزر معاك كان نفسي تفكي معايا شويه واسمع منك شوية كلام حلو مش اكتر عشان احس انك بتبادليني نفس الشعور
*فصمتت ولم تجب وتقولها انها تبادله اكثر ولكن عينيها باحت بكل شئ سرحت عيونهم وكانت تردد كلمات عجزت السنتهم عن النطق بها ظلا مدة من الوقت لم يعلموا عدد الدقائق التي مرت حتى جاء نادر وقاطع هذا الحديث الصامت
:ايه يا سلمى مش يلا ننزل الرحلة البحرية خلصت اتفضل معانا يا سيادة الرائد
: لا شكرا ممكن استاذن اخد سلمى اعزمها على العشا لان المامورية هتبدا من بكرة هقعد كام يوم قافل تليفوني
: بصراحه هو ما يصحش بس ممكن نيجي معاكم انا ولمى ونقعد بعيد عنكم وتكملوا كلامكم بما انكم لسة ما خلصتوا
: قوي قوي اتفضل معانا
*لترد سلمى بسرعة : لا خلصنا كلام
*لينظر لها حمزة بحدة على تسرعها ورفضها .. ليتدارك نادر خطا سلمى ويحاول اصلاحه
: لا يا سلمى لسة ما خلصتوش في حاجات اكيد لسة عايزة تعرفيها عن حمزة عشان تقدري تاخدي قرار في طلبه
*نظرت له سلمى ياستغراب كيف عرف ما تفكر به وردت بخجل وادب
: حاضر يا ابيه اللي تشوفه
*ذهبوا جميعا الى احد المطاعم وجلس حمزة مع سلمى وتحدث عن نفسه كثيرا وسالها عن نفسها لكن لم يكن لدى سلمى الكثير لتتحدث عنه فتقريبا حمزة يعرف اكبر جزء عن حياتها بحكم الايام التي رأها بها …. واثناء حديثهم وضعت سلمى يدها على كوب الماء لتشرب لكن حمزة وضع يده فوقها فسحبت يدها سريعا
: اتفضل اشرب انت الاول
: انا ما كنتش عايز اشرب
: هو انت لسة بتختبر اخلاقي
: لا بس هتوحشيني الكام يوم بتوع المامورية ومن غير ما تزعلي مني انا ما حسيتش بنفسي وانا بحط ايدي على ايدك كانه شعور لا ارادي اسف
: لو سمحت حاول تتحكم في نفسك شويه عشان بجد دي اخر مرة بعد كدة لو روحي فيك هعاقبها واحرمها منك
: يعني ايه
: يعني لو عملتها تاني مش هشوفك ولا هتشوفني التفريط بيبدا من مسكة ايد وانا متمسكة باخلاقي
: خلاص ما تزعلي ما انا اعتذرت لك ولو حصل تاني بلاش العقاب القاسي ده شوفي حاجه تانيه
: انا بعاقب نفسى على الاحساس اللى بحسه لما بتلمس ايدي عشان كده لازم العقاب يبقى شديد
: ممكن اسالك سؤال من غير ما تزعلي
: اتفضل
: هو انت فعلا عمرك ما حبيتي ولا عمر حد لمس ايدك
: لا حبيت من طرف واحد ممثل او مطرب الحاجات دي بتاعة سن المراهقة وعمري ما دخلت في علاقة حب مع حد او حد لمس ايدي لان ابيه نادر كان دايما معايا وبيكلمني وينبهني اني غاليه قوي وف ايدي ارخص نفسي او احافظ عليها وانا بحبه وبحترمه وعارفه انه بيخاف على اكتر من نفسه لاني مولودة على ايده وانا رضيعة كنت بنام دايما على ايده وفى حضنه ورغم مشاغله كان بيذاكرلي
:طب سؤال كمان
:شكلك بتحقق معايا
: بصراحه مش هوحشك
*نظرت له بخجل
: شكلك هتو ….. هتوحشني استريحت واخدت الاعتراف اقفل بقى التحقيق
: انا كفايه على الكلمة دى لغاية لما ارجع نتفق على حاجه بما اني مستني الرد
: ايه تاني خير
: انا طبيعة شغلي بتخليني اقفل التليفون وساعات بغيب فترة محدش يعرف عني حاجه فلو حصل واتاخرت عليك ما تفكريش اني بعدت وغيرت رائي
: ولو كنت فعلا بعدت وغيرت رأيك هعرف ازاي
: هاجي واقولك ان كل شئ قسمة و نصيب وانت نصيبك مش معايا بس عمري ما هقول كده طبعا انا حبيت اوضح ليك طبيعة شغلي لان لو حصل عندي اي طوارئ وقت ما اقدر اتواصل معاك هبعت رسالة مع اي حد من زمايلي لنادر لان اكيد مش هديله رقمك
: وفيها ايه لما تديله رقمي هو هيوصلي رسالة وانا هستلمها بكل ادب
*كادت نظراته الغاضبة تحرقها
: لاني بغير عليك كفايه اني هوافق انك ترجعي شغلك لان عارف بتتعاملي مع العمال ازاي
*قالت بدلع : وبتغير على ليه
: عشان بحبك استريحتي لما سمعتيها
بدلع اكتر: طب ممكن تقولها كمان مرة
:بحبك يا سلمى بحبك
*ليحمر وجهها وتحاول ان تتمالك نفسها ليكمل
: تحبي اقوم وازعق قدام الناس بس خايف خدودك تنفجر من الكسوف اللي شايفه
*لتبتسم ابتسامة جميلة خطفت قلبه : لا يا مجنون
:طب احنا قربنا نمشي مش هتقوليها لي مرة
: لا مع قراري هتوصلك
: انا ممكن يجرالي حاجه ف المامورية اللي رايحها عيزاني اموت من غير ما اكون سمعتها
: بعد الشر عليك ارجوك ما تقولش كده هي كل مهمات الشغل خطر كده وكل مرة حياتك بتبقى على كف عفريت
: ساعات وساعات يلا بقي انا هطلب الحساب وانت قولي واحده بحبك وانا مش واخد بالي
: ما تطلبش حاجة نادر دفع ومستني بارة يلا نقوم بقى
*لترى علامات الحزن على وجهه من انكسار خاطره لتشتت انتباهه
: هي مي اللي هناك دي
*ليلتفت وينظر : بحبك وهتوحشني
: لا انت اخدتيني على خوانة قولى تانى
: لا بعينك خلاص هي طلعت مرة واحدة ومهما تعمل مش هقدر اقولها تاني ويلا بقى لان نادر لو اتعصب ممكن يفجرنا
: اتفضلي بس افتكري ان لسة لي عندك واحدة
*لتبتسم له وتودعه وتذهب وتركب مع نادر ولمى
*تحاول لمى ان تجر شكلها : مش عارفه يا نادر حاسة كدة ان وشك متغير ومبسوط يا ترى فيه حاجة حلوة حصلت لك
*لينتبه نادر ويحاول مجاراتها وهو ينظر لسلمى في المرأة : مش عارف يا لمى زي ما يكون قلبي بدأ يعمل دقات سريعة ورا بعض بيسموه ايه في الطب
*لتضحك لهم سلمى :اول مرة اعرف ان الدكاترة بيغنوا ويردوا على بعض اسالوني سؤال مباشر اجاوب اجابة مباشرة
*لتتحدث لمى بطرافة وترفع اصبعها : انا يا ابلة انا اسال الاول
*ليضحكوا جميعا
:قلبك دق يا سلمى وخلي بالك من الاجابه باين في عنيكي
: هتصدقيني لو قلت لك مش عارفه هو ده الحب ولة لا محتاجه اقعد مع ابيه واتكلم ويقولي اعمل ايه
:خلاص اول ما نوصل هسيبكم وخودي راحتك
:لا يا لمى مش قصدي انت اختي بس هو فاهم دماغي ومش عايزة امشي ورا دماغي عشان ما اتجرحش لما حبيت حازم من طرف واحد وطلع ما يستاهلش
*ليتدخل نادر : بس حمزة يستاهل وده حب من طرفين انا شفت الحب في عنيه وخوفه عليك كمان الدموع اللي شفتها يوم الحادثة لما عرف بمرضك وسالني على كل شئ عشان يطمن انك مش في خطر وكان هيتجنن لما عرف انك رافضة العلاج وقعد يزعق في التليفون وانا هديته .. لما قلت له اني مش هسيبك تمشي الهبل اللي في دماغك ومع ذلك اخد المامورية عشان يجي ويطمن عليك ويتكلم معاك
: طب هو انت شايف اني ممكن اخف انا بعرف ان في ناس بتخف وناس بترجع لها المرض من تاني
: انت الحمد لله اكتشفناه بدري من تحاليل الحادثة وهو لسة اول مرحلة وبالنسبة انه يرجع تاني احتمال وارد بس برضة احنا هنعمل تحاليل بشكل دوري كل شوية ولو لا قدر الله رجع هنلحقه ما تخافيش
:هو كمان مش عايز يعمل خطوبه بس عايز يعمل كتب كتاب عشان يبقى معايا في فتره العلاج وخايفة يدبس نفسه
: هي دي الاصول وبعدين هيدبس نفسه ليه هو حد ضربه على ايده
*كان القلق يسيطر عليها وهي تقول: اصل مش حباه يشوفني في مراحل العلاج جسمي هزيل وشعري واقع
: ومين قالك ان كل ده هيحصل في حالات الشعر مش بيقع واظن انك هتبقى منهم لانك مرحلة اولى
: يعني رأيك اني أوافق انا بفكر نتخطب بعد ما اخف كدة احسن
: يا حبيبتي الراجل المفروض يقف جمب الست اللي بيحبها
*لتتدخل لمى في الحوار : انت خايفة وقلقانة انه يمل او يحس انه ادبس صح
*لتجيب سلمى : صح قوي
: طب ايه رأيك ان دي فرصه كويسه يثبت انه بيحبك وانه راجل قد المسؤولية ولو اثبت العكس تجربة وهتتعلمي منها انما لو اثبت جدارته انت المستفادة
: ما هو لو اثبت العكس قلبي هيتكسر
: لا كل تجربه بنمر بيها بنتعلم منها زي تجربة حازم عرفت منها دلوقت قد ايه حمزة راجل وان الحب من طرفين افضل من طرف واحد وان حازم اصلا ما كانش حب صح ولة ايه
: صح يعني رأيك اني اوافق
: انت لسة بتسالي طبعا
: بس خايفة بعد كده يقول وشي وحش عليه ومعطلاه عن شغله
: انت وشك مش وحش بالعكس انا لسة عارفة حاجة حلوة وكنت عايزة اقولها لك انت ونادر دليل على ان وشك حلو عليا…. الصبح اول ما شفتك تعبت وعملت تحليل وطلعت حامل
سلمى بفرحة: بجد يا لومي الف الف مبروك … مبروك يا ابيه
*ليوقف نادر السيارة وياخذ لمى في حضنه : مبروك يا حبيبتي شفتي بقى اخرة صبرنا الحمد لله
سلمى بمرح : انزل انا هنا واسيب لحظتكم الرومانسية مع بعض اه وليكن في معلومك انا اللي هسميه عشان ما يقولش عليا عمتو الحرباية
*لمى بضحك : يقدر يقول كده اقطعله لسانه انت احلى عمتو
*تم قضاء باقي ايام الاجازة مستمتعين وحالة سلمى النفسية تغيرت خاصة عندما كان حمزة يتصل بها ويهمس كي لا يسمعه احد كانه يسرق دقائق في الهاتف ليطمئن عليها
*لم تكن تخلو المكالمة من عبارات الحب التي كانت سلمى متعطشة لها فقررت اخر يوم قبل عودتها اذا اتصل بها سوف تبلغه بقرار الموافقة ولكنه لم يتصل لم تحزن سلمى فهو اخبرها ان هذا يمكن ان يحدث
*عادت سلمى الى المنزل وبدأ نادر في اجراءات العلاج وتم تحديد موعد اولى جلسات العلاج ومازال حمزة لم يظهر او يتصل
*ذهبت سلمى الى المستشفى وحينما دخلت الغرفة تملكها الخوف فالتفتت لترجع الى الوراء لتخرج منها حتى استطدمت بجسد

يتبع….

التاسعة
التفتت لترجع الى الوراء لتخرج من الغرفة حتى استطدمت بجسد حمزة الذي نظر اليها بحب : وحشتيني ما قدرتش تاخدي اول خطوة في العلاج من غير ما اكون جمبك
*نظرت له بحب وتساقطت الدموع من عينيها : انت وحشتني اكثر انا خايفه وكنت محتاجه ليك جمبي عشان تقويني وتطمني
*ليمسح دموعها بيديه ويمسك يدها : ما تخافيش طول ما انا جمبك واسف على التاخير انت عارفه ظروف شغلى
: المهم انك دلوقتي جمبي ومعايا وبتستغل الظروف ومسكت ايدي
*ليضحك حمزة على مرحها رغم ما بها
: مش بقولك حركة لا ارادية خلاص بعد بكرة همسكها زي ما انا عايز قبل ما ادخل كلمت نادر واتفقت معاه واما نخلص هكلم باباك ومش هتقدري تسحبيها تاني قلتي ايه
*ليحمر وجهها خجلا
: انا كنت هبلغك قبل المدة ما تخلص بس للاسف ظروف شغلك خلتك ما تكلمنيش … انا موافقة
*لتتلألأ عيناه من الفرح ويمسك يدها مجددا
: بجد يا سلمى انا اسعد واحد في الدنيا النهاردة
*لتسحب يدها : انت اكتر واحد بتستهبل في الدنيا النهاردة يلا نادي للممرضة ما تعطلنيش ورايا خطوبة عايزة اجهز لها
*في مكان اخر كان يستعد حازم للزواج من لبنى بعد ان هددت عائلته بإثارة فضيحة قد ثؤثر على زواج نهى وحازم من اي احد او تخبر جده بكل التفاصيل فلم يجد حازم مفر من الزواج بها تحت ضغط والديه ولكنه توعد لها ان تعيش اتعس ايام حياتها
*خرجت سلمى من المستشفى بعد تلقي اولى جلسات العلاج التى كانت مؤلمة بمعنى الكلمة لكن وجود نادر وحمزة جعلتها تتحمل هذا الالم واكثر لتعود الى البيت وتطلب من نادر تركها مع حمزة بعض الوقت
: انت متاكد من الخطوة الجاية انت شفت بنفسك الوضع
*لينظر لها بحب : متاكد وسالت على الوضع ومراحل العلاج وعرفت عنها كل حاجة عشان اقدر ارتب اموري ولو قصرت بسبب الشغل نادر هيكون جمبك واكيد مش هتزعلي لان اهم حاجه في العلاج الراحة النفسية نامي دلوقتي واستريحي لان بكرة هننزل نتشري فستان الخطوبة
*قام بطبع قبلة على رأسها وخرج وتحدث مع نادر في التفاصيل ليقوم نادر بدوره بالاتصال على سلوى ويبلغها لترد عليه
: كتر خيرك وكنت ناوي تبلغني امتى بعد ما تجوز
*ليقوم نادر بنهرها في الحوار
:بدل ما تفرحي لبنتك انها هتتجوز انسان محترم دى انت حتى ما فكرتيش تيجي جلسة العلاج وتقفي معاها
*لتتحجج بامتحانات ابنتها فيرد عليها
: اه فعلا امتحانات بنتك اهم من علاج واحده ممكن تموت لو ما لقتش الدعم النفسي والحب ولة خلاص قلتي تموت واستريح من عم عبده
*لتفجأ سلوى بما قال
: انت عرفت من اين الكلام ده اوعى تكون قلت لسلمى احنا كنا بنهزر
: لا ما تقلقيش ما قلتش لسلمى
*لتتنفس بارتياح وتقول : الحمدلله
ليكمل : هي اللي قالتلي سمعت رأيك انت والبيه الحقير فيها ومن ساعتها وهي متغيرة معاك وانت عمرك ما لاحظتي ولا فكرتي هي ليه بتتعامل معاك كدة ليه
: يا نادر احنا كنا بنهزر
: وهو في ام تهزر بالشكل ده عن بنتها يا ريت تراجعي تصرفاتك معاها دي حتى لما عرفتي بمرضها ما شفتش دمعة في عنيك
: يعني ابوك هو اللي زعل عليها
: بابا جتله شبه ذبحة ولحقته وسلمى ما تعرفش عنها حاجه… ليه ادتيني من الحب والرعاية كثير بس بنتك ليه قصرتي معاها
*لتبكي سلوى : مش عارفه يمكن لانها بتربطني بابوك وشفت منه اهمال وكراهية عمري ما شفتها انا غلطانة وهصلح غلطي
: انت حرة تصلحي او لا خطوبتها بعد بكرة لو عايزة تحضري ولة لسة بنتك عندها امتحانات
: خلاص يا نادر بلاش تانبني كده افتكر اني خالتك اللي ربتك وما قصرتش معاك واتجوزت ابوك وضيعت معاه احلى سنين عمري عشان اكون جمبك
: وربنا عوضك براجل يحبك ويهتم بك واول حاجه عملتيها رميتي اختي وما صدقتي اخودها وكنت بتسالي عليها زي الاغراب مش هنفتح مواضيع قديمه واسف على كلامي بس حبيت انبهك لتقصيرك معاها يمكن تحاولي تعوضيها قبل ما تتجوز
*ليغلق معها الخط ويذهب لجده ليشرح له وضع سلمى الصحي ويوضح له السرعة في الخطوبة لانه لم يخبره خوفا على صحته
*ليحزن الجد عليها لانها كانت من احسن واحب احفاده الى قلبه
شاكر : طب ما تخليها تتجوز في شقتكم اللي فوق اهي تكون قريبة مني وابقى مطمن عليها
: يا جدي لسة بدري علي الجواز هي وافقت بالعافية على كتب الكتاب انما لو عليها كانت اجلت الخطوبة لبعد اما تخلص علاج بس حمزة حابب يكون جمبها في جلسات العلاج
:حمزة دى راجل ونعم الرجال من اول ما شفته حبيته ربنا يجعله عوض لها
*لتدخل نهى عليهم وتسال عما هو عوض لمن
*لينظر لها نادر بحدة فهمت منها الاتتدخل ولكن جدها لم يكن يعلم بالخلاف بينهم يوم الحادث
: باركي لسلمى هتتخطب لحمزة بعد بكرة عقبالك
*لترد باستغراب و سخرية : سلمى هتتخطب لحمزة عجبه ايه فيها ده يستاهل واحده احسن منها
*ليرد نادر بغضب : مالها سلمى مش عجباكي في ايه
ولة تكوني مفكرة نفسك احسن منها في حاجة انت عارفة وانا عارف ان سلمى مفيش منها
*ولم يكمل حديثه لتدخل الجد
: ايه يا ولاد هتتخانقوا قدامي وبعدين عيب يا نهى دي بنت عمك وانت يا نادر اكيد نهى ما تقصدش ودي زي اختك الصغيرة يلا يا نهى روحي ساعدي اختك سلمى في تحضيرات الخطوبة
*لتنفخ نهى في سرها وتذهب والغل والحقد يتطاير من عينيها لتقابل حازم وهي تصعد السلم
: مالك فى ايه قالبة بوزك كده
: الست عم عبده هتتخطب لحمزة شفت واحده بشكلها ده تاخد ظابط طول بعرض بوسامة بمركز اجتماعي عجبه فيها ايه
*ليرد بصدمة : ايه بعد اللي قلته قدامه لسه عاوزها
: انت كنت تعرف انه عايز يتجوزها
: لاحظت حبه ليها يوم الحادثة …بقى هي تتجوز جوازة كويسة كدة وانا ادبس في لبنى
*لتستمع لهم سهام وهم يتحدثون على السلم وتصرخ باسمائهم ليصعدوا لاعلى
:انتم مش بتحسوا بتحسدوها على ايه دى حتى اختكم ومتربية معاكم ايه مفيش ذرة حب ليها و تفرحولها رغم اللي فيها ربنا بيعوضها وبعت لها راجل يقف جمبها ويسندها
نهى بكل سخرية : هو ايه اللى فيها ماهي زي القردة مش خبطة في دماغها خدت فيها غرزتين
لتثور عليها سهام : لسة سلوى امها قافلة معايا وقالتلي ان سلمى عندها سرطان في الدم النهاردة كانت اول جلسة للعلاج بتاعها وبلغتني بالخطوبة
*ليتفاجأ كل من حازم ونهى ويقول حازم وكانوا ناوين يبلغونا امتى بمرضها … صحيح اختنا زي ما بتقولي
لترد عليه سهام : بيتهيقلي انت اخر واحد تتكلم علاقتنا بيهم متوترة من يوم الحادثة اللي كانت بسبب جنابك انت والست خطيبتك ولة نسيت ولولا الخطوبة ما كانوش هيقولوا
لتتسائل نهى : يعني فوق كل ده تعبانة وهتموت وهو عايز يتجوزها كمان ده ايه الحظ ده
*لتنفعل عليها سهام : احترمي نفسك ايه الحقد والغل اللي في قلبك ده كله من ناحيتها عملت لك ايه
نهى : من زمان يا ماما وانت بتعامليها كويس كانها بنتك مع ان امها موجودة وباباها وحتى مش حلوة خالص
لترد عليها سلوى : اه باباها ومامتها موجودين بس محرومة منهم وعمري ما فرقت بينك وبينها بعاملكم انتم الثلاثة زي بعض وكل مرة احاول افهمك ان الشكل مش كل حاجة لكن انت واخوك حتى امها نظرتكم سطحية ومتخلفة .. الشكل عندكم كل حاجه اهو الاستاذ اخد واحدة بالشكل لكن اخلاق مفيش انا رايحة ابارك لسلمى واشوف محتاجة ايه على ما سلوى تيجي ويفضل تقعدي هنا في البيت بحقدك ده عشان ما تكسريش فرحتها هي فيها اللي مكفيها
*بعد ان ذهبت سهام نظرت نهى لحازم بخبث
: هنعمل ايه مش معقول بشكلها ده ومرضها تاخد واحد زي حمزة ليه ما يبقاش ليا انا زي ما ساعدتك انك تخلي لبنى تقعد هنا تساعدني اخلي حمزة ليا
: يا ريتك يا شيخة ما ساعدتيني اديني لبست وطلعت مش سهلة
: ماليش دعوة فكر كويس معايا هي كدا او كدا هتموت حرام يعيش وحيد وحزين
: وانت ام قلب كبير وحنينة قوي سيبي البنت تعيش لها يومين قبل ما تموت وابقي خوديه بعد كده
: هاخود فضلتها لا طبعا لازم يبقي لي انا من الاول
: ما انت هيموت عليك كتير زي حمزة واحسن كمان ورجال اعمال هي يدوب واحد بصلها انت معاك كل حاجة من زمان سيبلها حاجة
: هو انت بتحبها ولة ايه
: لو كنت بحبها ما كنتش هسيبها لحمزة بس صعبت على لما شفت وضعها ومش عايز ازود عليها
: يا حنين اخر كلام عندي زي ما ساعدتك هتعمل اللي هقولك عليه والا انت عارف ممكن اعمل ايه
:خلاص اعوذ بالله منك فكري وشوفى عايزة مني ايه
*عند سلمى دخلت سهام شقتها واحتضنتها بحب
: الف مبروك يا حبيبتي انا جيت عشان اشوف ناقصك ايه ونجيبه اخيرا هشوف بنوتي الحلوة عروسة
:شكرا يا خالتو شويه واسراء ومي اصحابي هيجوا وبكرة هنزل مع حمزة نشتري اللى ناقص ما تتعبيش نفسك
: وانا هتعب لاعز منك انت زي نهى بنتي وانا عارفة انك زعلانة منها بس سامحيها انت طول عمرك قلبك طيب
: حاضر يا خالتو عشان خاطرك انت عارفه انا بحبك قد ايه بس اديني وقت اللي حصل مش شويه
: حاضر يا حبيبتي مش هضغط عليكي
*لتجد جرس باب الشقة يرن تذهب لتفتح وتجد اسراء ومي والفرحة على وجههم رحبت بهم وادخلتهم وتركتهم مع سلمى
اسراء : مبروك يا حبيبتي عرفتي توقعي ابن خالتي بصحيح ازاى عملتيها دي
مي : احترمي نفسك سلمي محترمه وبعدين اخويا يستاهل واحده زي سلمى حلوة ومؤدبة
اسراء :اه مين يشهد للعروسة هي بتعمل كده دلوقت بس خلي بالك دي عمتو الحرباية
مي : حرباية في عينك
سلمى : اخص عليك يا اسراء دي اللي خلاني اوافق اني بحب مي قوي
اسراء :عشان مي بس عيني في عينك
سلمى : اخرصي يلا قوليلي المفروض اجيب ايه بما انكم خبرة واتخطبتوا قبل كدة
مي : اولا انت عايزة قاعة كبيرة ولة نعملها على باخرة محندقة كدة على قدنا حمزة قالي اسالك
سلمى : مش مهم كبيرة ممكن هنا في جنينة البيت واي حاجة محتاجة حجز من بدري
مي : انت بتتكلمي بجد اكبر قاعة في مصر ممكن حمزة يحجزها في يومها هو احنا شوية
سلمى : لا مش عايزة حاجة كبيرة خليها على الضيق
مي : خلاص خلي الكبيرة للفرح هتصل بيه يحجز الباخرة
سلمى : لا خليه هنا في الجنينة المهم اني معاه
:يا عيني ياعيني على الحب بس حمزة بيخيرك بين اتنين مالهمش ثالت عموما انا هقوله بس متاكدة من رده
: استني بس هي مش الخطوبة على العروسة
:عيب كده حمزة لو سمعك هيديلك حبس ٤ ايام قابلة للتجديد ههههه
: استني بس عشان خاطري ابيه نادر هيزعل
:نصيحة مني اطلعي انت من الحوار ده وخلي نادر وحمزة يتفاهموا مع بعض اصل حمزة صعب مش بيتفاهم بيحب يقول الكلمة وتتنفذ ظابط بقى ههههه
اسراء : خلينا في المهم شوفي يا ستي هتشتري ايه واكتبيه عشان ما تنسيش
*رحلوا بعد ان جلسوا معها اكثر من ساعة لتتعرف على ما تحتاجه لتجد اتصال من حمزة
: ايه يا حبيبتي زعلان منك هو في بينا فرق الخطوبة على مين ومش عاوزة تعمليها في قاعة كبيرة ليه
:مفيش فرق طبعا بس في اصول وابيه نادر معودني عليها والقاعة خليها زي ما مي اقترحت في الفرح وكنت بفكر نعملها هنا في جنينة البيت
: انا هسمع كلامك اننا نخليها القاعة في الفرح بس برضة الباخرة جميلة وهتتبسطي بيها قوي
: اي حاجه معاك بتبسط بيها
: انت بتقولي ايه بجد
: مستغرب ليه بجد كلها يوم وهيرتبط اسمي مع اسمك ولة انا استعجلت اسحبها ( وضحكت بصوت عزب سحر قلب حمزة اكتر)
: لا انا ما صدقت اسمع كلمتين حلوين يعني من اللحظة دي هسمع شوية كلام حلو
: اكيد يا حبيبي هغرقك فيه
: استني كدة لما اسلك السماعة اللي بسمع بيها تهيؤات انت قلتي ايه
: زي ما سمعت مش تهيقات
: اقدر اعرف سبب التغيير ده انا كنت متوقع انك هتذليني على ما تقولي كلمة واحدة
: اتكلمت مع ابيه نادر وطمني وخلاني اسيب نفسي احب واعبر عن مشاعري بحدود طبعا ما تسرحش بخيالك لبعيد
: حرام عليك دي انا سرحت لبعيد قوي وانت رجعتيني على وشى زاحف ههههه خلاص هصبر يوم مش بعيد هعدي عليك بكرة بعد الظهر نشتري حاجاتنا
: هستناك يا حبيبي
:طب اقفل ازاي دلوقتي بعد الكلمتين دول
: تصبح على خير ياقلبي بطل دلع
: اه قلبي
*اتخضت وقالت بلهفة
: مالك حصل حاجه
:كلمتك صابتني في القلب
: انت بتدلع خلاص بلاش تيجي بكره وانا هروح مع اسراء ومي
: انت بتقفشي بسرعه قوي انا بحبك وبحب ادلع عليك هدلع على مين
: المفروض ان انا اللى ادلع بس هعديها
: انت عارفه اني ظابط وحياتي ناشفة
*بدلع ورقة
: صعبت على خلاص يا حبيبى نتخطب وهشبعك دلع اتفقنا
: اتفقنا تصبحي على جنة
: وانت معايا فيها
*اغلقت معه وهي في منتهي السعادة ونامت وهي تحلم بيوم الخطوبة ولكن كان داخلها شك ان شيئا سيئا سوف يحدث ولكن السعادة في قلبها تغلبت على هذا الشعور
*اغلق ايضا حمزة معها وظل يفكر فيها في ضحكتها الساحرة ورقتها معه وكيف كان كل ذلك متخفي بداخلها لم تخرجه سوى له هو فزاد احترامه وحبه لها
#كيف سيمر حفل الخطوبة وهل ما شعرت به سوف يتحقق

يتبع….

الحادية عشر
*لم يستطع حمزة تحمل عدم رد سلمى عليه ولم يتحمل حزنها ودموعها فعلى صوته
: انا مش بكلم صنم ردي عليا ناقشيني زعقي فيا اضربيني
:مش من حقي .. واحده زيي مش من حقها تفرح .. مش من حقها تحب … مش من حقها اي حاجة ده حقك انت وانا مش معترضة تحب واحدة سليمه ايه اللي زنقك عليا غير الشفقة زي ما نهى قالت
:سلمي انا ما صدقتش كلمة من اللي حازم قالها عليك ليه بتصدقي اخته السافلة واللي عملته
: لانها لما حضنتك طولت في الحضن وانت ما اعترضتش
:لاني فكرتها انت كانت بتحضني من ظهري
: وازاي متخيل اني اعمل التصرفات الرخيصة دي
:دي مش تصرفات رخيصة بعد ما بقيت جوزك بلاش تنفذي غرضها ونسيب بعض وانا هثبتلك انها كدابة
: هتثبتلي ازاي بقى
: هنتصالح دلوقت وقدامها هنعمل زعلانين مع بعض وهمثل اني معجب بيها وهسجل لها وهتسمعي وتعرفي اني مش بكدب عليك
*لتبكي بحرقة : ليه بيحصل فيا كده حتي لو هي كذابة ليه تستكتر عليا فرحتي وتكسرني في احلى يوم في حياتي
*حضنها حمزة وقبل رأسها
: ما تزعليش يا حبيبتي وصدقيني هجيبلك حقك منها مش هسيبها تفلت وهيكون عقابها قاسي جدا
بقلمي سحر السحرتي
:طب ابعد عشان كده ما يصحش
: هو ايه اللي ما يصحش دى انا كنت ناوي اعمل شويه حاجات ما تصحش خالص اول ما تخرجي من الحمام كانت فرصة بس منها لله بقى خربت كل شئ
: لا انا مش هسمحلك
: ليه انا جوزك وده حقي لو مش واخدة بالك
: مش قبل الفرح يا خفيف
:لا بعد الفرح هاخد الكبيرة دلوقتي حاجات صغيرة اصل جوزك غلبان
*لتدفعه بكلتا يديه وتخرج من حضنه : لما تبقى تثبت براءتك هديلك حاجه صغيرة قد كده( واشارت الي عقلة اصبعها )
:بذمتك مش حرام عليك
*ليميل عليها ويقبل خدها وتضع يدها على خدها
:انت بتعمل ايه
:بصالحك رغم اني ما عملتش حاجه بس اسف انها بوظت فرحتك
:ماشي مقبولة منك يلا روحني
: بس انت طلع زعلك وحش قوي هو بعد الجواز لما تزعلي هقعد كثير على ما اصالحك
: الزعل على قد الغلاوة شوف انت غالي قد ايه بقى
: الله الغني عن غلاوة بالشكل ده
*ليقطع حواره اتصال لسلمى من نادر: هو انت لسة ما روحتيش
: لا في العربيه بنلف شويه هو حضرتك عندك مانع
:لا بس ما تتاخريش عشان معاد الدواء
: ما هو كان معايا واخدته حمزة اللي فكرني اجيبه ممكن اتاخر شوية
: ماشي يا حبيبتي بس ابقى ابعتيلي رسالة انك وصلتي لاني هنام عندى عمليات الصبح
: حاضر يا حبيبي
*ليقاطعها حمزة بعد ان تقفل
:مين ده اللي حبيبي
:ابيه نادر
: لا انسي الكلمة دي بقت خاصة بيا انا ما اسمعكيش تقوليها لاي حد حتى ابوك
: بقولك ايه اثبت براءتك الاول وبعدين اتشرط انا لسة اصلا مش مصدقاك وشاكة فيك
*فمال على وجهها واعطاها قبلة على شفتيها
:طب كده مصدقاني
*ليحمر وجهها تكاد تموت من الكسوف
:حمزة عيب احنا في الشارع
*ليضحك : طب تحبي نروح البيت ونعمل اللي احنا عاوزينه
*ليزداد وجهها احمرارا وتضربه في كتفه
: لا كدة كتير وقلة ادب روحني عقابا لك انا كنت واخدة اذن نتاخر شوية خسارة فيك
*ليمسك يدها ويقبل باطنها : والله بحبك ومقدرش ازعلك وخصوصا حاجة حقيرة زي اللي حصلت دي تعالي نروح مطعم حلو نتعشى ونعوض اللي الحقيرة ضيعته مننا
: لا مش قادرة انت ناسي ان معدتي بتوجعني خليـ,ــ,ـنا نلف شوية بالعـ,ـربية وبعدين نروح
بقلمي سحر السحرتي
: تؤمري يا قلبي بكره هعدى عليك عشان نروح الشـ,ـقة
: ليه
: عشان البشمهندسة تشوف هتوضبها ازاي بـ,ـس تخلصها بسرعه انا مستعجل وعمولتك محفوظة
: هو في حد بياخد عمولة وهو بيشتغل في بيـ,ـته
: ما هي العمولة مش هتبقي فلوس
: امال ايه
: غمز لها بعينه
: انت قليل الادب شوف لك مهندس تاني اديله عـ,ـمولتـ,ـك دى
:براحتك اكيد هشوف مهندسة لان العمولة دي تنفع السـ,ـتات بس
:انت
*ليقاطعها : قليل الادب عارف ادينا وصلنا يلا اطلعك واطـ,ـمن انك دخلتي
: لا مينفعش انت نسيت اننا قدام نهى لسة متخانقـ,ـن
:صحيح فكرتيني طب بكره ما تنسيش ورنيلي اما توصـ,ـلي
*تصعد السلم تجد حازم بانتظارها
:سلمى مبروك انا ما حضرتش كنت مكسوف منك انا اسف علىـ,ـ اللي عمـ,ـلته معاك يوم الحادثة
: وبالنسبة للي الست نهى عملته النهاردة كمان هتعتذر عليه برضه
: عملت ايه نهى
: ابدا هطلق بسببها
*قصت له ماتم بين نهى وحمزة
:واللي اخرني لدلوقت اننا كنا بنتفق هنقعد شهرين وننفصل
عشان جدو ونادر ما يزعلوش وعشان سمعتي كمان وطبعا سمعتي شئ ما يهمكوش بعد اللي عملتوه
: ازاي ما انا اتاسفت لك على غلطتي وتاكدي اني هاخد موقف مع نهى
: ولة ما تاخدش ما بقتش تفرق
: بس تعرفي انت حلوة قوي معقول ما اخدتش بالي منك وانت قدام عيني اظاهر الواحد فعلا مش بيشوف القريبين منه
: شكرا مالوش لزوم الكلام ده انت هتتجوز وانا هطلق وحتى لو احنا الاتنين فاضيين ما ننفعش لبعض فشيل اي وسواس من دماغك لا تتعب وافتكر ان كل اللي بنا مجرد ولاد عم
*وتركته ودخلت شقتها لترن على حمزة لتطمئنه عليه
: انت اتاخرتي على ما دخلتـ,ـي ليه عديتي على جدو
: لا
*روت له ما حدث من حازم لم تحذف حوار حازم الاخير عن مدى غبائه لعدم رؤيتها والاحساس بها لتعرف رد فعل حمزة
: وانت طبعا مبسوطه انه قالك الكلمتين دول
: احذر تكلمني بالاسلوب ده والطريقة دي وتشكك في اخلاقي مش هسمحلك لو كانت اخلاقي كده كنت خبيت عليك
: ما تزعليش اعصابي فلتت منى بعد ما قال الكلمتين دول ونفسي اضربه
*في هذه اللحظة كانت تطير من السعادة لشعورها انه يغير عليها لكن كان يجب ان تكمل الحوار بكل جدية
: انا رديت عليه واي حد بيحاول يتجاوز حدوده بوقـ,ـفه عند حـ,ـده وانـ,ـت اكثر واحد عارف كده
: هو كمان ببتجاوز حدوده
: حمزة اهدى مالك عمر حازم ما يقدر يعمل حاجة زي دي انا زي اخـ,ـته بس مش اكتر بس انت عارف دي وسوسة شيطان وراحت لحالها ما تحسسنيش انـ,ـي غلطت لما قلـ,ـت لك
:انت كمان كنت عايزة تخبي
: ياحبيبي اطمن مفيش غيرك في قلبـ,ـي
:فاكره الكلمتين الحلوين دول هيسكـ,ـتوني
:اه طبعا
ضحك :عندك حق اسـ,ـتمري
:لا تصبح على خير انا مرهقة جـ,ـدا
: تصبحي على جنة ياقلبـ,ـى
بقلمي سحر السحرتي
*عند حازم دخل شقته لتقـ,ـول له نهى
: هاه عملت ايه
: لسة متخانقين وهيطلقوا بـ,ـعد شـ,ـهريـ,ـن عشان سـ,ـمعتها
: حلو اسويه على نار هادية خلال الشهرين و بعـ,ـدها اتجوزه انا
:انت طلعتي مش سهلة
:تربيتك يعني هي تاخـ,ـد واحد فيه كل المـ,ـواصفات دي على ايه انا اولى كفايه عليها حب جدو ليها واهتمام كل اللي حواليها
: بيتهيالي مش مطلوب مني حاجه تاني
:هو انت كنت عملت حاجة اولاني انت بس جبت معـ,ـلومة اما اعوزك هبقى اقولك
نظر لها نظرة سخرية واحتقار وتركها وذهب
*في اليوم التالي ذهبت سلمى مع حمزة الى شقـ,ـة الزوجية لتندهش انها نفس المبنى الذي به شقة مي
: مالك ما شقتي وشقة مي نفس الدور زي بيت العـ,ـيلة
:بس الشقة على العريس
:بابا قال العريس يوضبها ويفرشها عشان ابقي جمـ,ـب اختى ومراتي تبقى معاهم بحكم شغلي واهو كمان طلع عريس مي بيسافر كمان فتونسوا بعض لو مش حابة تبقي جمبها نشوف شقة تانية
: لا طبعا انا قبل ما احبك حبيت مي قوي
: المهم تكوني بتحبيني اكتر
: اكيد يا حبيبي (لتكمل وهي تتفقد غرف الشقة) : هي نفس المقاسات بتاعة مي صح
: لا طبعا شقتي اكبر مش انا الراجل
لتضحك: ايه التفرقة العنصرية دي
ليضحك بالمثل : لا بس انا اشـ,ـتريت دي الاول وبابا عـ,ـرف ان اللـ,ـي جمـ,ـبي فاضـ,ـية اقـ,ـترح انه ياخدها لمي قلت احسن الجار اللي نعرفه وعشان لو اتخـ,ـانقـ,ـت مـ,ـع جوزها بس تخبط على البـ,ـاب
: اعوذ بالله بتقدر البلاء ان شاء الله عمـ,ـرها ما هتخـ,ـبط احتمال انا اللي اخبط
: عمرك ما هتخبطي
:عرفت من اين
*فاقترب منها وامسك يدهـ,ـا وقام بتقبـ,ـيلها
: عشان عمري ما هـ,ـزعلك
لتقول بتوتر : طب تحـ,ـب حـ,ـاجـ,ـات معينة في الشقة
: لا طبعا هتعمليها على ذوقـ,ـك وما تنسيش احلى بورتريه على مزاجك
: انت بتحب المناظر الطبيعـ,ـية ولة الخيل ولة الفواكه
: اللي انت بتحبيه هيدخل قلبـ,ـي زيك
: هو انت ناوي ما تشاركنيـ,ـش في اختيار التصـ,ـميم زي ما عملت مع مي
: يا حبيبتي انت ذوقك احلـ,ـى كتير من ذوقي وانـ,ـت متخـ,ـصصة يبقى محتاجة رائي في ايه
: برضة احبك تشاركني
:يعني لو اخترت حاجه عكـ,ـس ما انت عايزه هتعملي ايه
: هعمل اللي انا عيزاه طبعا
ليضحك : طب ايه هو جر شكـ,ـل وخلاص
: لا بس لما اسالك اختار احس بالمـ,ـشاركة واني باخـ,ـد رأيك لانه احسـ,ـاس جميل اننا بنبني بتنا مع بعض والاحساس الاجمل اني بفرض رأيي وبعمل اللي انا عيـ,ـزاه
*ليضحك اكثر :حاضر تعالي بقى اتفرجي على اهم اوضة
: اللي هي ايه
: اوضة النوم
*لتفلت يدها من يده
: لا مش عايزه اتفرج علي حاجه
ليضحك عليها ويقهقه : انت خايفه كده ليه هو احنا هنام فيها الاوضة فاضيه ولسة الشقة كلها ما اتوضبتش انت خلل
: اصلك قلتها بطريقه تخوف
: هو انت صابك زهايمر احنا متجوزين ادخلي شوفي هنكبرها من اوضة تانية ولة كدة كويسة يا مجنونه
: الله ايه الجمال ده الشباك بيطل على الجنينة يعني هصحى من النوم اشوف الخضار ده
: اه انا اخترتها عشان كدة وبعدين بدل ما تقولي هصحى على وشك الحلو ده
: انت لسة يا قمر الزمان بتشكر في نفسك
: تصدقي بحب كلمة قمر الزمان دي منك رغم انك بتقوليها بتريقة
: لا مش بتريق انت فعلا وسيم
: يعني اول مرة قلتهالي كنت شيفاني وسيم
: بصراحه ههههه كانت تريقة كنت مفكراك خطيب مي
: هو انت ما شفتيش شبه في الشكل بينا
: لا لو فيه شوية قلت من الحب اصلهم بيقولوا اي اتنين بيحبوا بعض بيبقى في شبه بينهم
: يعني انا هيبقى فيا شبه منك
: او انا تفتكر لو بقيت شبهك هبقى قمر الزمان زيك كده
: هتبقي احلي تعالي شوفي الدريسنج روم كفايه ولة نكبرها
: لا ممتازة…. حمزة ابعد شوية لو سمحت
:عايز اخد حضن تسمحيلي اظن من حقي ومش هغصب عليك
*لترجع خصلات شعرها خلف اذنها بتوتر ولم ينتظر ردها وحضنها
: وحشتيني قوي وانت بترقصي معايا امبارح كنت زعلانة بس كنت مبسوط انك جوة حضني
*كانت متوترة جدا لكنه شعور رائع : طب مم …. ممكن خلاص انا حاسه اني هيجرالي حاجه من الكسوف
: على فكرة انا مش بعمل حاجه غلط ومش هزود عن الاصول بس جوايا مشاعر وشوق لك نفسي تحسيه
: حساه بس .. بس بتكسف
: طب طلب كمان وما ترفضيش
: ارفض ايه
*ليضع شفتيه فوق شفتيها بقبلة رقيقة ومعبرة عما في قلبه لم تستطع سلمى المقاومة لاحتياجها للحب الحلال الذي اتي مع قبلة حمزة فحطمت كل حصون قلعتها المنيعة واجتاحت قلبها ازداد عشقها له
*استجابت له فتوقف حتى تلتقط انفاسها واحس انها ستفقد الوعي من شدة الخجل
:شكرا يا سلمى انك دخلت حياتى وبلاش وشك يحمر قوى كده امال هتعملي ايه يوم الفرح
: بلاش يا حمزة الكلام ده
*ونزلت دموعها
: بتعيطي ليه يا حبيبي
: مش عارفه مشاعر مختلطة خايفة يكون غلط وخايفة اتصدم
*احتضنها وطبطب عليها
: ما تخافيش من حاجة طول ما انا جمبك تعالى شوفى باقى الشقة ونعمل ذكريات في كل اوضة ( وغمز لها )
*اسرعت وجرت من امامه وخرجت من المبنى كله ليضحك عليها
: استنى يا مجنونه
: هبقي ارجع مرة تانية لوحدي وارفع المقاسات كدة حلو قوي ذكريات ايه اللي هتعملها في كل اوضة
: طب تعالي بس عشان في بلكونة عايز ادخلها في اللفينج
: مش هطلع معاك قولي اي واحده وانا هظبط كل حاجه
:هتيجي ولة اشيلك اطلعك
: لا مش طالعة
: وعد مش هعمل حاجه
*لم ينتظر ردها وجذبها من يدها لتكمل مشاهدة الشقةوتتفق معه على كل التفاصيل
: هاه هتقدري تخلصيها في قد ايه
: ٦شهور
: انت بتستهبلي شقة مي ما اخدتش كتير كـ,ـده ودي اكبر منها بشئ بسيط
: انت ناسي العلاج له اثار جانبية معرفش ممكن تبـ,ـقى ايه لو قدرت اخلـ,ـص قبلـ,ـها تمام وهـ,ـو انت اصلا هتتجوز قبل كدة عشان عايزها تخلص بدري
: اه مش قادر استحمل ( واقترب منها وضمها اليه من خصرها)
: حمزة انا هنزل هتبدا تستهبل تاني
: انا بهزر معاك ما تقفليهاش كدة احسن اطفش منك
: لا بجد … مع السلامة من دلوقت واهي نهى جاهزة و مستعدة
: ما تجبيش سيرة الحقيرة دي وبعدين انت بتغيري عليا
*تحدثت بدلع ورقة تسحر كعادتها : امال لو ما غيرتش عليك هغير على نادر مثلا
: بحبك يا معذباني عموما اصرفي وكلفي ما تستخسريش في التوضيب معاك من ٢٠ الى ٣٠ جنيه
: اه زود عليهم كام صفر
*ليضحكوا ويوصلها الى المنزل
: بكره هعدي عليك عشان الجلسة
: خليك انا هروح لوحدي
: طول ما انا فاضي هوصلك لما ابقى مش فاضي يا نادر يوصلك يا اما مي او اسراء مش هتبقي لوحدك وباباك كمان قالي انه موجود (وقال بصرامة) مفهوم مفيش نقاش في ده تاني
*لتصعد إلى المنزل وهي سعيدة ويتلقى اتصال على هاتفه
:الو وحشتني
:مين معايا
:معقول نسيت صوتي من امبارح طب ما اشتقتش لحضني
#كيف سيتعامل معها وهل ستظهر برائته

يتبع….

الثانية عشر
*كانت تتحدث اليه بدلال زائد فخمن من هي فبدأ يتجاوب معها
:هو انت طب لو انت معجبة بيا ينفع اللى عملتيه امبارح ده كنت تعالى كلميني
*كان في ذلك الوقت بدأ في تنفيذ خطته ويسجل لها المكالمة
: يعني لو قلت لك اني معجبة بيك هتعبرني
:وما اعبرش الجمال ده ليه … بس انت عرفت من اين اني متجوز سلمى شفقة وعطف وهطلقها بعد ما تخف
: ذكائي اللي وصلني للتفسير ده طبعا هتتجوز واحده زي سلمى عشان اختك اكيد صاحبتها وطلبت منك تعمل كده
: زي ما تكوني كنت قاعده معانا بالضبط انت مش بس جميلة وذكية كمان
: افهم من كده اني شديت انتباهك
:من اول يوم شفتك بس الوقت مكانش مناسب عشان اعبر لك عن مشاعري
: طب هشوفك امتى.
: لا عندي شغل انت عارفه ظروفي بس اكيد احب ناجلها لما اخلص
:خلاص هكلمك تاني باي
*اغلق معها : غوري جتك داهيه في رزالتك ازاي انت قريبة سلمى
*لياتي اليوم التالي جلسة العلاج مع سلمى وتمر كاليوم السابق لكن حمزة اعد مفاجأة لسلمى
:استعدي بكرة هعدي عليك من بدري مسافرين اسكندرية هنقضي اليوم كله هناك
: بجد احلف
*نظر لها بجدية تفيد انه لا يكذب
: ما تحلفش انت ما بتعرفش تكذب
*ليضحك على توترها
:بس
: ما بسش كلمت نادر وقلتله ما تقلقيش
: احلف انه وافق
*لينظر لها ثانية
:والله ما انت حالف ما تتعبش نفسك
*لم يتماسك نفسه هذه المرة وكاد يسقط من الضحك على طفولتها
: طب ايه هننزل المية اجيب مايوه
: الله انت بتلبسي مايوه يا حلوة
: لا مش اللى في بالك دى ابو كم وبنطلون ابيه نادر عمره ما لبسني بكيني والحاجات دى
: قلتيلي اصل خيالي شطح لبعيد عايزة تنزلي الميه
: عادي بس عشان اعمل حسابي
:خلاص يا حبيبتي لو عايزة اعملي حسابك
:ماشي يا حبيبي هكون جاهزة من بدري
*للتقابل ايضا هذه المرة مع حازم وهي صاعدة وقد لمح حمزة وهو يوصلها للمنزل
: الحمد لله انكم اتصالحتوا
:مين قالك احنا اتفقنا اننا نحاول نمشي طبيعي قدام الناس وهو بيوصلني نضحك في وش بعض عشان جدو لو شافنا وبكرة هروح رحلة مع مي واسراء بس قدام جدو ونادر انا طالعة مع حمزة وهيجي ياخدني عشان محدش يشك
: ابلغت حمزة بحوارها مع حازم وبدوره حازم ابلغ نهى بما شاهد والحوار بينهم فسعدت نهى لذلك
بقلمي سحر السحرتي
*في اليوم التالي
*كان حمزة في انتظار سلمي في الموعد وجدها تنزل بحقيبتين كبيرتين واندهش
:ايه يا حبيبتي هو احنا هنقعد اسبوع ده يوم ليه كل ده
:يا حبيبي دي شويه سندوتشات للطريق وعصير وشاي وعملت لك الكيكة اللي حبتها شفت انا شاطرة ازاي
*ابتسم على اهتمامها
:طب ما كنا نشتري بدل ما تتعبي نفسك وانت كنت راجعة من الجلسة تعبانة
: الرحلة حلاوتها في الاستعداد ولو طولت كنت نفخت عوامة زي زمان بس خلاص كبرت وبعرف اعوم وانت قلتلي عيشي حياتك طبيعي واحساسي اني بعملك اكل احساس جميل قوي
*امسك يدها وقبلها وانطلق وفي الطريق كانت سلمى تطعم حمزة في فمه الساندوتش وهو يقود
: الله الاكل من ايدك تحفة
:مش قلت لك يا حبيبي تشرب عصير ولة شاي
:لا شوية نقف في اي رست ونشرب براحتنا
: انا مبسوطه قوي يا حمزة
: لو تحبي نكررها تاني كل اما اقدر هعملها
: ياريت وناخد جدو معانا ومي واسراء وتبقى رحلة بجد وكمان ابيه نادر لو فاضي
: حيلك هنطلع باتوبيس رحلات كدة
:وحياتي عندك مرة واحدة بس اتجمع انا واللي بحبهم على البحر ونلعب سوا زي زمان بابا كان بيعمل لنا رحلة وياخد العيلة واصحابي كان بيبقى يوم تحفة
: ماشي نظبط يوم معاهم ونشوف اتوبيس رحلات صغـ,ـير نروح فيه
: قلتلك اني بحبك
:النهاردة ولا مرة
*قبلته في خده بفرحة : بحبك قوي
: لو اعرف ان الرحلة دي هتبسطك قوي كدة كنت عملتها بدل الخـ,ـطوبة انا ما شفتكيش مبسوطه كده في الخطوبةـ,ـ
: اصل كنت حاسة ان في حاجة وحشة هتحصل في الخطوبة وحـ,ـصل انما دلوقت لا حاسة ان هتبسط والسبب الاهم انا وانت وبس لوحدنا اليوم كله في البحر حاسة اني طايـ,ـرة فاضل قد ايه ونوصل
: ساعة ونوصل الفندق
:فندق ايه
:حجزت اوضة لمدة يوم امال هنغير هدومنا في الحمامات اللي على الشط وممكن بعد ما ننزل المية اريح ساعة لاني بسوق رايح جاي
: اوك
: اتغيرتي قوي لا قلقانة ولامعترضة
: حسيت انك بتزعل لما مش بثق فيك واللي قلته منطقي وانت وعدتني ان عمرك ما هتزعلني وانت عارف اللي بيزعلني ومش هتعمله صح
:غلبتيني صح
*اخرجت رأسها ونصف جسدها من الشباك وفتحت ذراعيها وصرخت
: يا رب يخرجني تاني فسحة زي دي
: ادخلي يا مجنونه بتعملي ايه
: بطير شعري وبدعي
:ليه
:لاني عارفة ان الظباط مشغولين باستمرار وممكن دي تبقى مرة وحيدة في العمر
*ليضحك على طفولتها
:مجنونة طب ادخلي وهبقى اجيبك تانى
*لتدخل وتاخذ غفوة على كتفه الى ان وصلا ودخلوا الغرفة
: تحبي تغيري في الاوضه ولة في الحمام
: لا الحمام وانت هنا
: اوك ما تتاخريش عشان نلحق نتفسح
:ذهبوا الى البحر وقاموا بالسباحة قليلا ولعبت الركت معه ايضا قليلا الذي احضرته معها
*جلس حمزة تحت المظلة بارهاق
: ممكن نستريح شويه انت مش كنت قبل الخطوبة مع اخوك على البحر هديتي حيلي
: وجودي معاك مختلف انت حاجه تانيه وانا معاك بحس بطاقة غير عاديه وعاوزة انطلق واعمل حاجات مجنونة اما ابيه نادر بحسه بابا وبيخاف على من تهوري
*جذبها من يدها واجلسها بجانبه وفي حضنه
:طب تعالي اقعدي شوية وبعدين اتجنني زي ما انت عايزة
: امال ظابط ايه ولياقة ونشاط شكلك كبرت ههههه لا مش هقعد هروح اغير هدومي المبلولة وبعدين نلف في البلد قبل ما نرجع
:خلاص يلا بينا نغير وانام ساعة وبعدين نروح نتغدى
: خلاص هقعد على البحر اسمع اغاني على ما تريح شويه
:مش عايزة تريحي انا واخد الغرفة سريرين لو قلقانة
: لا يا حبيبي مش قلقانة بس مش عايزة اضيع دقيقة من الرحلة في النوم ريح انت عشان بتسوق
: هي ساعة مش اكتر وهاكلك سمك تحفة
*انتهوا من تبديل ملابسهم المبللة وجلست سلمى على البحر في انتظار حمزة الذي لم يطيل في النوم كما اخبرها فارادت ان تتمشى معه قليلا على البحر قبل الغداء فامسك يدها وحقق لها ما تتمنى وتارة يحتضنها وتارة يقبل خدها كان يوم من الأيام الجميلة التي لن تنساها في عمرها
بقلمي سحر السحرتي
*ركبا السيارة وطول الطريق وهي تنام على كتف حمزة وهو يوقظها
: سلمى حبيبتي ما تناميش عشان انا كمان ممكن انام ونلبس في اي عربية
: حبيبي سيبني شويه بس
: ما قلتلك نامي في الفندق شويه امال عندك طاقة وانت معايا اسمعي هتصحي ولة
*لم ترد عليه فقام بطبع قبلة على شفتيها فاستيقظت بخضة
: ايه ده هو في حد يعمل كده زعلانة منك
:ما انت نايمة وانا بسوق وممكن انام معاك هيبقي كويس لما العربيه تتقلب بينا وتبقى اخر رحلة في العمر كله
: بس ما تصحنيش كدة
: انت زعلانة عشان بوستك وانت نايمة
لتقول بتردد حتى لا يحزن بعد هذا اليوم السعيد: لا يعني اتفاجئت
: طب اللى اخد حاجه يرجعها
*قالت بدلال
: انا ما اخدتش حاجه انا كنت نايمة وبعدين هرجعها وانت بتسوق ازاي
*اوقف السيارة بجانب الطريق
: انت مجنون احنا في الشارع
:مش همشي غير لما تسددي انا مرهق وتعبان ومحتاج طاقة
*لتضحك من عناده لكن لا مفر فقبلته قبلة رقيقة على خده
: بنصاحتك دي انا موقف العربية عشان دي ما كان ممكن واحنا ماشين
: الثانية ممكن نتمسك اداب خليها بعدين ومشي نفسك بدى يلا
: عندك حق وهيبقى شكلي وحش قوي لو ظابط قبض على خليها على الحساب بس مش هتروحى غير وانت مقفلة حسابك الشكك ممنوع
*ضحكت ضحكتها الساحرة : والزعل مرفوع يلا يا عم البقال
*وصلت الى المنزل : انت رايح فين
:هطلع الشنط واقفل الحساب
: لا ما ينفعش انت بتستهبل جدو يزعل وممكن نهى تشوفنا
:طب هطلع الشنط
:تطلعهم بس
: ما تدقيش
*وصل الى باب الشقة
:يلا سلام
: ادخلهم
:لا انت عارف ابيه نادر حاطط كاميرا
: مش هيقول حاجه واظن انت طول اليوم معايا وكنت محترم
:فعلا حاجه غريبة حسيتك مش انت ههههههه
: ما رضيتش ازعلك يبقى اخد مكافأة حضن قبل النوم وبوسة
: مش خسارة فيك بالمرة تاخد علبة الدواء اللي خلصت تجيبلي واحدة عشان نسيت
*ضحك بخبث : اهي دي حجة كويسة
*ضربته على كتفه بدلع وودعته بعد ان اخذ مكافأته والتي لم يتعد حدوده معها مراعاة لشعور سلمى حتى تكمل اليوم بسعادة ونزل احضر لها الدواء وعاد
: حساب الدواء فين
: انت طماع قوي بعدين بقى عشان عايزة انام
:طب اعملي حسابك هيبقى قرض متضاعف الفوايد
: هتقبل الربا
: هقبلها جدا مشاريعك ايه بكره
: من هنا ورايح هبقى بين الشقة والجلسات
:هعدي عليك الصبح تصبحي في حضني
:تصبح في قلبي
*كانت هناك عيون تراقبهم وعلمت انهم تصالحوا
*نامت وهي سعيدة جدا
*في الصباح اوصلها حمزة للشقة وصعد معها كي تتستمع لمكالمته مع نهى
:المكالمة دي من امتى
:قبل الرحلة
: ليه ما قلتليش
: عشان نقضي يوم حلو من غير زعل
: وناوي تعمل ايه
: هخليها تطير في السما وتقع على رقبتها تتكسر
: ليه كدة حرام
:لازم ارجع لك حقك وكسرت فرحتك يوم الخطوبة تترد لك
: لا ارجوك انا كنت بس عايزه اعرف هي بتعمل كدة ليه واتاكـ,ـدت انك ما شجـ,ـعتهاش على اللي عملته اسفة اذا كنت شكيت فيك بس الموقف كان صعب
: يعنى مصدقاني دلوقت
*حضنته: بعد اليوم الحلو بتاع امبارح اللي هعيش عليه الباقي من عمري مصدقاك قوي
: انت اتبسطتي قوي كده
:اه عشان كنت معاك
*اخرجها من حضنه وتحدث ونبرة الحزن في صوته
: مش عايزك تزعلي لاني طالع مأمورية مهمة ومش عارف هقعد قد ايه ويمكن ما اعرفش اكلمك بس طبعا لو قدرت اسرق مكالمة مش هتاخر
*حضنته بقوى
:سلمى مواعيد الجلسات ومواعيد الدواء لو بتحبيني
:بحبك قوي
*كانت دموعها تنهمر بلا توقف
: سلمى دي مش اول ولا اخر مرة هطلع مأموريات وقلت لك استحملي شغلي
: اصلك هتوحشني قوي بس طمني فيها خطر عليك
: انت عارفه مش بتكلم عن شغلي
: عارفة دى حتى مش عارفة انت في قسم ايه ولا تخصصك بس طمني حتى لو هتكدب عليا
:مش هكدب عليك هي مفيش فيها خطر اطمني هتسمعي الكلام وابعدي عن نهى ويا ريت تنزلي تباتي عند جدو
: حاضر هحاول بس ما تعملش حاجه لنهى وسيب ربنا ينتقم منها
:طب العمال زمانهم جايين خلي بالك من نفسك
*قبلها في رأسها وانصرف مع سقوط دموعها لكن سريعا سيطرت على نفسها وقررت ان تصبح قوية من اجل حمزة
#كم ستطول مدة غيابه وهل سيعود

يتبع….

الثالثة عشر
*مر شهرين ونصف لم ترى حمزة ولكن تحدثت معه مرات قليلة كانت من اسعد لحظات حياتها واصرت ان تنتظم في الجلسات والعلاج بمساعدة نادر ووالدها الذي لم يقصر معها ابدا في هذه الفترة كانت مفتقدة حمزة جدا
*ذات يوم وهي تعمل في شقة الزوجية جاء حمزة وسال احد العمال عن سلمى اخبره انها بداخل الغرفة وتغلق على نفسها الباب فطلب منه حمزة ان يطرق الباب وينصرف هو وباقي العمال
*فتحت سلمى الباب تفاجأت بحمزة فصرخت باسمه وارتمت باحضانه لم تنتبه لملابسها المتسخة بالالوان وبدات تقبيل وجهه بالكامل بكل حب واشتياق تعجب من تصرفها لانه على غير عادتها لكنه اشتاق اليها ايضا
*اراد دخول الغرفة رفضت واغلقت الباب والتوتر ظاهر على ملامحها
: انت قافلة على نفسك ليه
: بشتغل مش بحب حد يزعجني
: ممكن ادخل
: لا مش ممكن تعالى اتفرج عملت ايه فى الشقة
: انا هدخل يا سلمى
: لا لوسمحت يا حمزة عشان خاطري
: انا هدخل
*امسكت يده تمنعه والدموع في عينيها
: لا عشان مش هينفع
: ومش هينفع ليه سيبي ايدي هدخل يعنى هدخل
بقلمي سحر السحرتي
*ونفض يدها بقوة ليدخل ويفتش بالغرفة لم يجد بها شئ فدخل غرفة الدريسنج فوجدها فارغة ايضا ليلتفت ويتفاجأ باحد جدران الغرفة مرسوم عليه اجمل بورتريه منظر طبيعي ساحر وصورته وهو يرتدي ملابس تشبه ملابس سندباد ولديه اجمل ابتسامة
:عايز افهم ما كنتيش عايزاني ادخل ليه
*لتصمت وتنظر في الاتجاه الاخر وعلامات الحزن والغضب على ملامحها
: انت زعلتي مني
:انت كنت متوقع تلاقي ايه جوة
:انت طريقتك قلقتني وقافلة الباب عليك
: انا طول عمري وانا برسم بورتريه بقفل عشان محدش يزعجني وانت عارف كدة كويس وما كنتش عيزاك تدخل الا لما اخلصه لانها كانت مفاجاة وانت بغباءك بوظتها
*حزن بداخل نفسه على ظلمها وانشرحت نفسيته من برائتها وحبها الشديد له فقال بكل صدق
: انا اسف بس ايه غبائك دى انت بتغلطي فيا
قالت بكل سخرية وغضب
: انت اللى ادتني الحق ده طالما بيني وبينك ولة نسيت وزعلانه منك
:اصالحك انا مشيت العمال مخصوص لانك وحشتينى وحابب اقعد معاك باقي اليوم
:لا دور كويس في الاوضة يمكن تلاقي حد تحت السيراميك
:حبيبتي اسف بقى
: ايه اللى خلاك تفكر فيا كده شفت ايه عليا تفتكر ان اخلاقي تسمح بكدة بيتهيقلي عدينا مرحلة الثقة دي
: حقك عليا بقي
:حمزة عايزه الصراحة دى مش طبعك
بقلمي سحر السحرتي
: اتفضلي تليفوني شوفي الرسايل الزبالة اللى ست نهى بتبعتها لسة فاتحه من فترة صغيرة لقيت كل الرسايل دي
*قرأت بعض الرسائل تتضمن: انت تسافر من هنا وهي تلـ,ـعب بديلـ,ـها ….. اللـ,ـي انت مفكرها ملاك بكرة تكتشف الحقيقية … النوم على الودان عيب في حقك
*لتلقي له الهاتف وتتحدث بصدمة : وانت عشان جتلك كام رسالة تقوم تشك فيا بالشكل الجارح ده ولة ربطت الرسايل بالكلام بتاع حازم ومفكر ان كلمة اسف ديه هتمسح اللي عملته
*ودخلت الحمام واغلقت بابه بقوة وتركته لتبدل ثيابها
:بعد اذنك عايزه اقفل الشقة
: رايحة فين
: مروحة انت اديت العمال اجازة باقي اليوم وانا كمان هاخد اجازة
: عارفة عيبك الوحيد ان زعلك وحش قوي ومش بتتصالحي بسهولة
:المشكلة يا محترم ان كل زعلي منك اسبابه كبيرة مش تافهة وصغيرة
*لم يجد ما يقوله
*فقام بتقبيلها قبلة شغف واشتياق بعده لايام طوال لم يعـ,ـرف عـ,ـددها لتـ,ـتجاوب مـ,ـعه لانها اشتاقت له بشدة هي الاخرى ليبتعد عنها قبل ان يفقد اعصابه ويتمادى
قال بكل حب وشوق
: صاف يا لبن ولة لسة عايزة تتصالحي
*لتتحدث بدلع وهي تمسك ياقة قميصه بدلال : لو اخـ,ـدتني في حضنك اللي وحشني ممكن اسامحك بس ما تكررهاش
*لياخذها داخل حضنه ويلف بها وهـ,ـي تضـ,ـحك وينزلها
: تعالي بقي هنا انت رسمتيني ليه كدة باللبس ده معناه ايه
:رسمتك عشان اول لما افتح عنيا اشوفك وخصوصا وانت عندك مأمورية ومش موجود واللبس ده كانك بالظبط قمر الزمان
*ليبتسم من خيالها الواسع وعشقها له
:طب وقمر الزمان مش لازم معاه اميرته
: ما انا هنااك اهوه قاعدة على الصخرة اللي هناك بستناك
: ياااه ومالك متوصية بنفسك كدة يا ظالمة
: مفيش حد بيعرف يرسم نفسه وكفاية صورتك تنور قلبي
بقلمي سحر السحرتي
*ليستمع لطرقات عنيفة على باب الشقة
: انت مستنية حد
: لا يمكن حد من العمال نسي حاجه افتح شوف مين
:ولو حد من العمال يخبط بالشكل الهمجي ده حاضر جاي
: ليجده نادر وعلامات الغضب تملاء وجهه
: اهلا يا دكتور
: اقدر افهم ايه اللي بيحصل هنا
:خير يا ابيه متعصب كده ليه
: ازاي يا حمزة تدي فرصة لاي حد يقـ,ـول كلام ما يصحـ,ـش على سلمى
:خير فهمني يا دكتور ايه اللى حصل
:الست نهى بتتصل عليا وتقولي الحق اخـ,ـتك قبل الصـ,ـباحية
*لتبكي سلمى بحرقة وتصـ,ـرخ
: هي عايزة مني ايه انا ما عمـ,ـلتش حاجة ليها …. لما رفضت تصاحبني انا بعدت من غير ما اعاتبها ليه مستكترة حمزة عليا وعاوزة تاخـ,ـده مني انا مش عايزة حاجة من الدنيا غيره
*لياخذها حمزة داخل حضنه ويطبطب عليها
: انا قلت لك اربيها انت رفضتي بس وحياة دموعك دي مش هعدي اللي حصل على خير
*لتتسع حدقتي عين نادر من الذهول لعدم فهمه لما يدور
: اتفضل اقعد يا دكتور وانا هفهمك
*كانت هناك بعض المقاعد الخشـ,ـبية يستخدمها العمال
*بعد ان شرح له ما حدث من اول حفل الخطوبة الى اليوم ومازالت سلمى بداخل حضنه
:هي بتحاول باي شكل تعيب في اخلاق سلمى والمفروض انت ما كنتش جيت لان ده غرضها
*لتخرج سلمى من حضنه : ماتقول لنفسك الكلام ده انت كمان
*جذبها ثانية لداخل حضنه : انت بتعـ,ـيطي اسـ,ـكتي واهـ,ـدي بلاش تولعيـ,ـها السـ,ـؤال بقـ,ـى عرفت اني هنا من اين انا لسة واصل واتخانقت مع سلمى بسببها حتى اسالها احكي على الخناقة دى انا بقالي ساعه بصالح فيها وهي زعلانة هاه لسه زعلانة ولة اكمل صلح ( وغمز لها)
*لتبتسم سلمى وتحاول ان تاكل شفتيها من الخـ,ـحل لتذكر ما فعله
: لا خلاص المسامح كريم
نادر : ما حكتليش ليه يا سلمى على اللي عملـ,ـته فـ,ـي الخـ,ـطوبة كنت وقفـ,ـتها عند حدها وما كملتش في اللي بتعمله ده
: بصراحه انت بتتعب معايا قوي قلت كفايه شايل همـ,ـي واهو حمـ,ـزة هيتصرف معاها وبصراحة اكثر اللي حصل كان محرج قوى
: وكنت عايزه تطلقي لو كنت مفكرة ان انا هقف ضـ,ـد رغبتك ابدا يوم ماتحسي ان علاقتـ,ـك بحمزة علاقة فاشلة وعايزة تنفصلي انا اول واحدة هقف معاك
:خير يا دكتور انت جاي تهدي النفوس بدل ما تقـ,ـول لها ما لكيش الا حمزة
: لا ليها كتير ظهر وسند وبقول الكلام ده قدامك عشان تعرف ان لو في يوم زعلتها او فكـ,ـرت تكسرها هتفقدها للابد
: ان شاء الله مش هيحصل وهحطها جوة عنيا
*ليعلو رنين هاتف نادر ليجيب على نهى وقبل ان يعاتبها على ما فعلته وجدها تبكـ,ـي
: الحقني يا ابيه قبضوا عليا
:ليه ايه اللي حصل
:مش عارفه كنت في عيد ميلاد واحده صاحبتي ارجوك بسرعة لو بابا عرف هيـ,ـجراله حاجة
:طب انا جاي حالا
*ليتسال حمزة وسلمى
: خير في ايه
: نهى مقبوض عليها ومش فاهم ليه رايح اشوفها حمزة وصل سلمى وما تجـ,ـبوش سـ,ـيرة لحد
: لا انا جاية معاك
: وانا كمان هقدر اساعدك اكيد لي زمايل في القسم
#هل هذا عقاب من الله وهـ,ـل ستتعظ
يتبع….

الرابعة عشر
*ذهب نادر لنجدة نهى يرافقه كل مـ,ـن سلمى وحمزة
*يدخل حمزة للظابط المسؤول ويقدم نفسه ويستفسر عما حدث ويستئذ منه لرؤية نهى عند رؤيتها صرخت فى وجهه
: اكيد انت اللي عملت كده عشان السنيورة بتاعتك مش كده
*ليمسك بذراعها ويضغط عليه ويتحدث بصرامة ارعبتها
: انا عمري ما استغليت سلطتي ولا هستغلها حتى لاختى انا كنت هعمل فيك اكثر من كدة بس عمرى ما كنت هتبلى عليك فى شرفك وسمعتك زي ما انت عملتي مع سلمى فكري مع نفسك كدة وافتكري ان ده انتقام ربنا لانك حاولتي بكل الطرق تشوهي سمعة بنت عمك اللي المفروض اختك ومتربية معاك
بقلمي سحر السحرتي
*ليمسكه نادر: سيبك منها قلي فيه ايه
: الهانم كانت مفكره انها رايحة عيد ميلاد واحدة صاحبتها طلع بيت دعارة بيصطادوا البنات ويخدروهم وبعدين يصورهم ويبتزوهم يا اما ياخدوا فلوس او يشتغلوا معاهم الحمد لله ان البوليس وصل في اللحظة المناسبة
:طب والحل دلوقت دي هتبقى فضيحة
: لا هي وكام بنت اول مرة يروحوا والبنت اللي ضحكت عليهم اعترفت انها كانت مجرجراهم عشان تضحك عليهم اول ما يتعرضوا على النيابة هيخرجوا
*ليوجه نادر كلام حاد لنهى : هو ده لبس تروحي بيه عند حد كام مرة كلمتك الحمد لله بعد ما تخرجي تصرفاتك لازم تتغير وان شاء الله عمي وجدي ما يعرفوش حاجه ولا الفضيحة دي تتنشر على النت عشان سمعتك محدش هيصدق انك ضحية
*كانت سلمى تستمع وحزينة على ما حدث مع نهى لم تكن تتمنى لها ذلك بالرغم مما فعلته معها
*يتقدم وكيل النيابة وفي طريقه لدخول غرفة التحـ,ـقيق
: بشمهندسة سلمى ازي حضرتك بتعملي ايه هـ,ـنا
*سلمى بحرج شديد: كويسة الحمد لله بنت عمـ,ـي عندها مشكلة هي مظلومة والله
*وتعرفه على نادر وحمزة الذي بدوره شرح لوكـ,ـيل النيابة الوضع ويطلب منه سرعة التحقيق حتى يفرج عن نهى سريعا قبل ان يعرف والدها ليجيبه وكـ,ـيل النيابة
: اكيد لو بريئة هخرجها بسرعه بس اطلع على المحضر وهتكون اول الناس اللى هستجوبهم
*شكرته سلمى ليسالها حمزة
: انت تعرفيه من اين
: جوز واحدة صاحبتي من اللي صممت لهم شقتهم
*وتوجهت لنهى : خلاص يا نهى ان شاء الله هتروحي معانا
بقلمي سحر السحرتي
*ليقول نادر : بس على ما تخرج هيكون الوقت اتاخر وعلى ما تخلص هيعدي نص الليل هنقول ايه لعمي
ليقول حمزة: اتصلي عليه يا سلمى استأذنيه اني عازمكم على فرح واحد صاحبي وانك هتاخدي نهى معاك عشان ما تروحيش لوحدك وهتروحي تباتي عند نادر لان بيته اقرب
: حاضر
*لتخرج نهى من محنتها ولم تجد غير سلمى وحمزة ونادر ليقفوا بجانبها لتعتذر لسلمى والجميع على سوء تصرفها
*بعد عدة ايام يتزوج حازم من لبنى ويعاملها اسوء معاملة رغم محاولاتها معه بان ينسى الماضي لكنه يرفض ولا ينسى انه تزوجها مجبر ويخبرها دائما انها ليست الزوجة التي كان يحلم بها
*يلتقي بسلمى ذات يوم في حديقة المنزل وتجتاحه مشاعر مختلطة
:سلمى ممكن اتكلم معاك دقايق
: اتفضل تقعد في الجنينة ولة عند جدو
: لا هنا احسن انا اسف
: على ايه
: اني ضيعتك من ايدي وكنت حاسس بحبك بس علي ما حسيت اني بحبك كان الوقت ضاع وانا وانت كل واحد منا اتجوز انا مستعد اصلح غلطتي واطلق لبنى وانت اطلقي من حمزة ونتجوز
*ضحكت سلمى بصوت عالي
: عايز تتجوزني انا .. بس انا عمري ما حبيتك انا بحب حمزة اللي شافني سلمى من جوة ومن بارة وقبل بيا مش انت كنت مسميني ايه ااه عم عبده صح … انت بالنسبه لي ابن عمي وبس واقفل الموضوع ده نهائي عشان تفضل صلة الرحم بينا وحاول تصلح علاقتك مع مراتك هي بتحبك ومستعدة تتغير الوحش اللي فيها غيره وحاول تبص علي الحلو اللي عندها
*ليتهجم عليها حازم ويمسكها من ذراعها بقوة حتى كادت اصابعه تخترق عظامها
: انا عمري ما كنت عايز حاجه وسبتها من غير ما اخودها هو انت مفكره نفسك حاجه تحمدي ربنا اني عرضت عليك الجواز
*لتصفعه على وجهه : انا مش حاجة وجواز ايه اللي بتعرضه انت مش راجل لانك لو كنت ما تعرضش الجواز على واحده اصلا متجوزة ما انا كنت قدامك سنين احلويت دلوقتي في عنيك …. ده بس لانك سافل وحقير
*فصفعها بقوة لدرجة ان اصابعه تركت علامة على وجهها لضعف جسدها بسبب العلاج وكاد ان يتهجم عليها لولا ان جدها صرخ باسمه
: حازم انت اتجننت بتضرب بنت عمك لو اتعرضت لها مرة تانى تاخد مراتك وتشوف لك بيت تاني ورجلك ما تلمسش البيت نهائي اعتذر لها
بقلمي سحر السحرتي
*امام اصرار جده اعتذر وصعد للبنى يخرج غضبه عليها
*ترتمي سلمى بحضن جدها ليسألها عما حدث لم تستطع تاليف كذبة فقد استمع لجزء من الحوار فاخبرته
: ما تزعليش لو اتعرضلك تاني انا اللى هقفله اطلعي نامي
*فى اليوم التالي كان لدى سلمى جلسة علاج طلبت من حمزة الا يحضر وان والدها هو من سيرافقها لكن والدها اتصل على حمزة لانه مشغول ويطلب منه مرافقتها او ارسال مي
*تفاجأ حمزة ان سلمى كذبت عليه وطلب من والدها ان يبلغ سلمى بالذهاب للمستشفي وانه سيقابلها هناك ولا يخبرها بذهاب حمزة لانه يعد لها مفاجاه
*ذهبت سلمى وصدمت عندما رأت حمزة امامها صدم هو الاخر مما رأه على وجهها وذراعها لكنه لم يسالها حتى تنتهي من الجلسة
*انتهت سلمى وامسكها حمزة وادخلها بالسيارة وذهب بها الى المنزل وصعد معها واغلق الباب ووضعها في السرير لتستريح
*بدات سلمى بشد الغطا لتنام لتجد يد حمزة تمسك الغطاء
:رايحة فين بتهربي حاجتين هتجاوبي عليهم من غير كدب انا سكت في المستشفي عشان المكان غير مناسب ايه اللي حصل وكدبتي على ليه
:اصلي وقعت وخفت تزعل عليا او تزعقلي اني مهملة
:انت مخطوبة لواحد فرارجي انا ظابط ومن غير ما اكون ظـ,ـابط اللي على وشك ده صوابع حد كل صوباع عامل علامة واكيد مش نادر ولا جدك وباباك مسافر اكمل بقيت العـ,ـيلة ولة هتـ,ـقولي الحقيقة وبحذرك تكدبي
: اوعدني تعرف وما تعملش حاجه جدو خلاص اتصرف
:سلمى انطقي من ساعة ما شفتك وانا هتجنن
*لم تجد مفر من انها تروي له كل ما حدث وهي تبكي اخذها داخل حضنه
: بقى الاستاذ حازم اتهجم عليك وضربك وعايز يتجوزك كل ده وانت مراتي
:حمزة ارجوك جدو كبير العيلة اتصرف لو سمحت ما تعملش مشكلة لان صحة جدو ما تستحملش
: هو انت هتفضلي لحد امتى عاملة حساب كل واحد
: جدو مش اي حد كفايه اني اغلى واحده عنده وبحبه قوي ولو جراله حاجه بسببي مش هسامح نفسي ولا هسامحك
:حاضر هستحمل اشوف مراتي بتضرب قدامي واسكت بس هتوعديني دلوقت لو حصل منه اي شئ هتقوليلي الاول
: اوعدك وسامحني عشان كدبت عليك اسفة ما حبتش تشوفني كده
: خلاص صالحيني
*قبلته في خده
:انت شايفة ان غلطتك صغيرة ودي المصالحة بتاعتها
:ما تستغلش الظروف بقى انت عارف انا بتكسف وبضايق
: وانا مش هتنازل عن حقي كفايه ساكت بالعافية فعاوز حاجة تصبرني احسن هروح اضربه بدل القلم عشرة.
: لا وعلى ايه اتفضل
*خرج حمزة من منزل سلمى وهو غاضب ولم يتحمل ان حازم حاول التهجم عليها ولكنه وعدها الا يتعرض له وهو في عز تفكيره وجد اتصال من نادر
: ازيك يا دكتور
: كويس ازيك انت هي سلمى كويسه
: اه ليه
: اصلك وصلتها واتاخرت عندها خفت يكون حـ,ـصل لها حاجه
:الحقيقة هو حصل معاها امبارح وكانت بتحكـ,ـي لي لان المستـ,ـشفي ما ينفعش نتكلم فيها وهحكيلك لان لو اتكرر تاني مش هسكت وتكون شاهد علي كده
*اغلق الخط مع نادر وكل منهم تشتعل النار بداخله لكنهم فضلوا الصمت اكراما لشاكر
*تمر الايام وتنسى سلمى ما حدث مع حازم وتكمل تصميم شقة الزوجية حتى كادت ان تنتهي ولكن في يوم اسرعت لنادر لتقف معه في ولادة لمى التي انجبت طفل جميل اسماه سامر فرحت به جدا وباركت له
*اصر شاكر ان يقام السبوع في حديقة المنزل وتجتمع العائلة كلها
*اجتمعت كل العائلة حتى سلوى وبناتها وزوجها وحضر حسن وزوجته كان يوم جميل مفرح للجميع الا ان حمزة التقى بحازم فوقف معه جانبا واخبره ان سلمى قصت عليه ما حدث وهي من منعته من اتخاذ اي موقف وحذره من الاقتراب منها مرة اخري
: انا اسف يا حمزة كانت اعصابي تعبانة ضغط شغل والبيت بس سلمى طول عمرها اخت لي
:واضح بأمارة مرة غلطت في اخلاقها ومرة تانية اتهجمت عليها ونعم الاخوة
:ما تزعلش عمري ما هكررها مش عشان تهديدك لا عشان هي طول عمرها طيبة معايا مهما عملت وبتسامح وانا كنت ندل بس هحاول ما ازعلهاش تاني ابدا
:اتمنى تكون صادق في كلامك
: بكرة الايام هتثبتلك بس نصيحة ابعد عن نهى
*انتهى اليوم وعادت سلمى لتجهيز شقة الزوجية واختيار الاثاث
*في يوم لدى سلمى جلسة قبل ان تذهب اليها ذهبت لشقة الزوجـ,ـية لتضـ,ـع بها بعض الاشياء فسمعت اصوات تخرج من غرفة النوم فارتابت واخذت تحدث نفسها
: ايه ده حرامي ….. لا لا وهيسرق ايه …. اكلم حمزة يجـ,ــ,ـي يشوف في ايه …. ممكن على ما يجي يكون مشي او يتهجم على …. طب هخلي التليفون في ايدي واصـ,ـوره لو طلع واجري … وممكن يطلع حد من العمال هي اصلا الاوضه دي بالذات فاضية مفيهاش حاجة
*بدات تقترب بحذر سمعت احد يقول
: خلاص بقى يا زومة بقالي كتير بصالحك كل ده عشان روحت عيد ميلاد صاحبتي وما سمعتش كلامك قلت لك دي صاحبتي من زمان مقدرش ازعلها
: زي صاحبتك التانيه اللي قلت لك التحريات بتقول انها مش كويسه ومش عشان ده كمان غلطاتك كتير قوي مع سلمى ناسية الرسايل الزبالة اللى بعتيها عنها على تليفوني والكلام اللي قلتيه لنادر ولة عشان عديت لك اللي عملتيه يوم الخطوبة وقلت عذرك كنت عايزة تتعرفي وتتقربي منى بس بطريقة غلط
: ايه المشكلة يعني انت بتحبها ولة ايه
:انا قلت لك وحكيت لك اللي خلاني اعمل كدة لما كلمت نادر طلب منى اقنعها تتعالج وانا بكلمها لقيت نفسي مدبس في الجوازة بسرعة عشان ترضى تتعالج
:تتعالج ولة ما تتعالج ما تغور في داهية ولة تموت
*امسكها من معصمها بقوة وعينه ممتلئة بالغضب
: اوعي تغلطي فيها بكلمة لاني بحبها قوي وكفاية انها احسن منك ومحافظة على نفسها حتي معايا وانا جوزها واظن قلتي مش هامك المهم تبقي جمبي ومعايا ولو عايزه ترجعي في كلامك اتفضلي
: ما قدرتش انا عوزاك ليا لوحدي وبعدين مش قلت انك ادبست في الجوازة راجع تقول انك بتحبها
:ادبست اني اتجوزتها بسرعة لكن حبي ليها موجود من الاول
بقلمي سحر السحرتي
*كانت سلمى تستمع وكأن سكين حاد يقطع قلبها الى قطع صغيرة ويقوم بدهسها بلا رحمة او شفقة مستمر بلا توقف كادت ان تفقد وعيها لكن تحاملت على نفسها
:اجمدي يا سلمى انت مش ضعيفه ومهما حصل اكيد مش ده الانسان اللي يستاهل انك تنهاري عشانه
*بدات دموعها تتساقط بالرغم من محاولاتها البائسة فى التماسك الا انها سقطت بلا وعي
: يا رب حكمتك اني دايما بسمع واعرف خليك معايا وقويني …. سامحني يا رب عارفة ان اللي هعمله غلط بس عشان اواجهه لو حب ينكر
#ماذا ستفعل وهل ستواجه حمزة ونهى

يتبع….

*دخلت سلمي غرفة الاطفال الملحقة بجانب غرفة النوم كان بها باب سري صممته كانت ستفاجا به حمزة حتى يسهل عليها الدخول على اطفالها باعتبار ما سوف يكون وبدأت في التقاط بعض الصور لهم دون ان يشعروا وخرجت بهدوء وهي تصارع مشاعرها المنهارة وعقلها الشارد لم تكن على استعداد لهذه المواجهة بينهم لن تحتمل فضلت ان تلملم شتات نفسها لم تكن تعرف اين تذهب ولا تدري بالوقت كانت تمشي على اقدامها لا تسمع ولا ترى احد من المارة بجانبها الى ان رن الهاتف وكان حمزة
*حاولت ان تبدو طبيعية الى ان تفكر فيما ستفعله
:انت فين يا سلمى عشان اعدي عليك لان معاد الجلسة قرب
: لا ما تتعبش نفسك بابا كلمني وقال انه قريب وفاضي هيوصلني
: وما قلتيش ليه دى انا كان عندى شغل واجلته عشانك
*نظرت الى الهاتف بسخرية : بابا لسة قافل معايا حالا وكنت لسة هتصل عليك لقيتك بترن وبعدين احنا متفقين لما يبقى عندك شغل ما تلزمش نفسك شغلك اهم
:ازاي طبعا انت الاهم
:متاكد
: نعم
:لا مش بكلمك
: طب يا حبيبتي خلى بالك من نفسك
: وانت اشتغل بذمة وضمير
: ايه مش فاهم
: لا دى انا بكلم واحد من العمال اصل واقفة احاسبهم وعايز زيادة وهو ما يستحقش
بقلمي سحر السحرتي
*اغلقت معه وذهبت الى الجلسة هذه المرة بمفردها احست بوحشة الوحدة وفظاعتها
*لاحظ الدكتور صمتها وحزنها على غير العادة : مالك يا سلمى انت عارفة ان الحالة النفسيه بتاثر على العلاج
: اصل وانا جاية شفت قطة بتحاول تعدي الشارع وعربية خبطتها بلا رحمة وهرست قلبها حتى ما فكرش يقف يشوفها
: معلش بس ما تزعليش كده دى مهما كان قطة الحمد لله انها مش انسان
:يعني لو انسان ازعل عادي
:طبعا الانسان اغلى
: بالعكس الانسان دلوقت بقى ارخص حاجه في الدنيا
: ما تقوليش كدة هو انت جاية النهاردة مع مين خطيبك ولة بابا
:ليه
: خليهم يفسحوك شويه عشان تخرجي من اللي انت فيه
:حاضر هبلغهم
: هو انا باقي لي كام جلسة
:ليه زهقتي مننا عموما مش باقي كتير نخلصهم ونعمل التحاليل بعدها نقرر محتاجة كمان ولة خلصنا
: هو ينفع افوت الجلسة الجاية مضطرة اسافر
:ممكن ناجل معادها يومين لو تحبي بس اكثر من كدة مينفعش
: شكرا
*طلبت من الممرضة ايصالها لباب المستشفى وطلبت سيارة توصلها وهي في الطريق اتصلت على والدها واخبرته انها تريد السفر لترفه عن نفسها من ضغط العمل والجلسات
: قوي يا حبيبتي روحي بس في حد معاك
: لا نادر عنده شغل وحمزة عنده مامورية
: يعني هتروحي لوحدك
: لا معاك يا حبيبي
: ازاي انا مش فاضي
: انت هتقول لنادر وحمزة كدة انت عارف مش هيوافقوا وانا هطق من القعدة ومتخافش عليا بنتك جدعة
: طب ايه رأيك تاخدي جدك معاك اهو يغير جو عشان ما يصحش تروحي لوحدك وهبقى قلقان عليك
: فكره حلوه تفتكر هيوافق
: انت عارفه بيحبك قد ايه ويعمل عشانك اي حاجه
بقلمي سحر السحرتي
*ذهبت لجدها وطلبت منه مرافقتها للسفر معه احس الحزن في عينيها
: انت متاكده انك مضغوطة بس
*حاولت التهرب بعينيها : اه يا جدو هيكون في ايه تاني يعنى
:طب خلاص ادينا هنقعد مع بعض كام يوم ندردش سوا
*قبلت جدها واخبرته ان يستعد للسفر في الصباح الباكر اتصلت على نادر تخبره واتصلت على حمزة الذي بدوره كان يريد الذهاب معها
:لا ما تتعبش نفسك اكيد عندك شغل كتير ومش حابة اعطلك عنه
: طب انا جاي اودعك
: مالوش لزوم لاني هنام تعبانه من الجلسة
:طب الصبح هكون عندك
: برضة ملوش لزوم جدو بيصحى بدري قوي وبيحب يسافر بدري فهتتعب نفسك وتصحى بدري جدااا عشان مين
: تعبك راحه يا حبيبتي
: ارجوك ما تتعبش نفسك اكتر من كده انت تعبت معايا بما فيه الكفاية ريح نفسك شويه ولما ارجع هنقعد مع بعض قعدة كبيرة
: بس هنقعد في شقتنا عشان اشبع منك
: شقتنا اه اما ارجع نشوف سلام
*ثم اغلقت الخط سريعا قبل ان يرد او يلقي عليها تحية النوم المعتادة التى كانت تعشقها منه
*صباحا ذهبت مع جدها وفي الطريق
:جدو حبيبي ممكن اطلب منك طلب
: اؤمري يا قلب جدو
:محتاجة افصل عن كل حاجة وهقفل التليفون وجبت شريحة جديدة هسجلك رقمها واللي يتصل بيك يسال عليا قوله اني نسيت التليفون
: هكدب عشان خاطرك وربنا يسامحني لان حاسس ان في حاجه كبيره مزعلاك
:كفايه على انك حاسس بيا يا حبيبي ربنا يحفظك ليا بس اي حد يقولك خليني اكلمها قوله مش جمبي وانا لو كنت جمبك هقوم عشان ما تبقاش كدبة تانيه
*ليضحك على مزحتها وهي تضحك معه من وراء قلبها
بقلمي سحر السحرتي
*مرت ايام السفر كانت تمشي على شط البحر تفكر وتبكي تكاد ان تجن تتذكر كيف احبها كيف كان يخاف عليها ويغير عليها طرقه المتعددة لاسعادها هل كل ذلك كان تمثيل ولكنه قال لنهي انه يحبني فكيف يقوم بخيانتي
*كانت تجلس في الارض وتضع رأسها على قدم جدها ويقوم باللعب في شعرها مثلما كانت وهي طفلة
*فشلت جميع محاولات جدها بجعلها تتكلم معه وتخبره بما يحزنها
: خلاص انا هقول لنادر او حمزة هما هيعرفوا ايه اللي مزعلك
*بكت بحرقة وامسكت يده تقبلها وتتوسل اليه
:ارجوك يا جدو عشان خاطري بلاش دول بالذات
: هو الموضوع كبير قوي كده طمنيني حمزة مزعلك
: لا اطمن بس عندي مشكله في الشغل وهحلها لوحدي لو حد فيهم ادخل المشكلة هتكبر وممكن اسمي اللي بكبره في السوق يتهز
: طب احكيلي ومش هقول لحد
: في مهندس اخد تصميم ليا ونفذه ولما جيت انفذه لعميل قالي اني سرقت التصميم بس بحاول احلها ودي
: طب يا حبيبتي لو عايزة مساعده كلمي اخوك او خطيبك دى حتى خطيبك ظابط يقدر يساعدك
: حاضر هحاول ودي الاول لان الموضوع لو انتشر ساعتها محدش هيصدق ان التصميم بتاعي لان اللي سرقه اسم كبير بس ارجوك محدش يعرف
*كذبت عليه خوفا على صحته كانت بحاجه ان تتحدث مع اي شخص لتخرج ما بداخلها واخذت تبحث عن احد
: لمى مرات نادر ولدت ومشغولة مع البيبي …. اسراء بنت خالته ….. مي اخته … مش هتكلم مع حد…. مفيش غير جدو اجيبهاله بطريقه غير مباشرة
: صحيح يا جدو بما اني شبه تيتة مفيش مرة لعبت بديلك كده او كدة
: حصلت مرة واحدة
: يا خبر معقول دى انت كنت بتحبها قوي
: كانت وزة شيطان ملهاش علاقة بالحب او الست مقصرة او لا
: تيتة عملت ايه وقتها
:بتفكريني ليه بس
:عشان خاطري يا جدو اهو بندردش مع بعض يمكن انسى مشكله الشغل
: طبعا زعلت وحست انها السبب بانها قصرت في شئ او حبي لها قل بس لما اعتذرت وفهمتها انها وزة شيطان سامحتني
:على طول كده
: لا عذبتني واتحايلت عليها كتير ولانها متاكدة انه مش طبعي سامحتني
:وعرفت من اين انه مش طبعك من العشرة
: لا من حبي لها اللي عمره ما قل والانسان مش ملاك بيغلط فلازم اللي بيحب يسامح
:حتى في الخيانة
: لو بيحب من قلبه يسامح
:طب تصبح على خير يلا ننام لاننا هنصحى بدري راجعين
*كلام جدها وضعها في حيرة اكثر فبدات تحدث نفسها
: هعمل ايه … هتعامل معاه ازاي … معقول كل الحب اللي حسيت بيه كان كذب بس لا انا مش هسامحه ولازم يندم انه خان واحدة زي حبته من قلبها انا مش قليلة ولا ضعيفة …. طب لو طلب انك تسامحيه يا سلمى هتعملي ايه …. مش ممكن الثقة هترجع من تانى وطول الوقت هفضل بشك فيه…. بس انت سمعتيه بيقول لنهى انه بيحبك … وسمعته برضة بيقول انه ادبس في الجواز …. طب لو جه يعتذر عذبيه زي تيتة وبعدين سامحيه …. لا بعد اما ارجع لازم اطلب الانفصال
*اتخذت قرارها وحاولت ان تتعافى من كسرة قلبها لكن الجرح عميق ليس بالسهولة التعافي لكن عاهدت نفسها ان تكون قوية وتكمل علاجها وتثبت بعملها انها تتحدي الصعب ولا يستطيع احد كسرها او تدمير احلامها
*عادت واخذت جلسة العلاج المتاخرة لم تتحدث مع حمزة حينها رن هاتفها لم ترد عليه
*ذهب الى منزلها اخبره جدها انها نائمة بعد الجلسة لانها متعبة وفي الصباح ستحدثه
*كانت تراه من شباك غرفتها وهو غاضب ويلقي بقدمه كل حجر يقابله
بقلمي سحر السحرتي
: اتصلت عليه في الصباح
:طب كويس ان الهانم افتكرتني حمد الله علـ,ـى سلامة جنابك
*ردت عليه بمنتهى البرود : الله يسلـ,ـمك لو فاضي النـ,ـهاردة ممكن نتقابل
:طب كويس جدا انك هتتعـ,ـطفي عليا كمان لو مش فاضـ,ـي افضي نفسي عشانك هو انا عندي اغلى منك
: متاكد ان مفيش اغلى مـ,ـني
: ايه
: لا شوف تحب نتقابل في الكافيه او عندنا في الجنينة
: هو احنا مش هنتقابل في شقتنا
: شقتنا … لا اختار من المكانين ولو اني افضل الكافيه عشان نكون بعيد عن جدو لاننا هنتكلم في موضوع مهم ما ينفعش حد يقاطعنا
:بس انا عايز اخدك في حضني وحشتيني قوي بقالي كثير ما شفتكيش وما سمعتش صوتك بسبب انك ناسية التليفون وكل اما اكلم جدك يقول انك مش جمبه
:لما نتقابل هتفهم كل حاجه فاضي امتى
:دلوقتى حالا اكون عندك
: خلاص يبقى بعد نص ساعه في الكافيه واغلقت الهاتف دون انتظار رده
#كيف ستكون المواجهة بينهم هل ستسامح

يتبع….

الفصل الخامس عشر
*دخلت سلمي غرفة الاطفال الملحقة بجانب غرفة النوم كان بها باب سري صممته كانت ستفاجا به حمزة حتى يسهل عليها الدخول على اطفالها باعتـ,ـبار ما سـ,ـوف يكون وبـ,ـدأت في التـ,ـقاط بعض الصور لهم دون ان يشعروا وخرجت بهدوء وهي تصارع مشاعرها المنهارة وعقلها الشارد لم تكن على استعداد لهذه المواجهة بينهم لن تحتمل فضلت ان تلملم شتات نفسها لم تكن تعرف اين تذهب ولا تدري بالوقت كانت تمشي على اقدامها لا تسمع ولا ترى احد من المارة بجانبها الى ان رن الهاتف وكان حمزة
*حاولت ان تبدو طبيعية الى ان تفكر فيما ستفعله
:انت فين يا سلمى عشان اعدي عليك لان معاد الجلسة قرب
: لا ما تتعبش نفسك بابا كلمني وقال انه قريب وفاضي هيوصلني
: وما قلتيش ليه دى انا كان عندى شغل واجلته عشانك
*نظرت الى الهاتف بسخرية : بابا لسة قافل معايا حالا وكنت لسة هتصل عليك لقيتك بترن وبعدين احنا متفقين لما يبقى عندك شغل ما تلزمش نفسك شغلك اهم
:ازاي طبعا انت الاهم
:متاكد
: نعم
:لا مش بكلمك
: طب يا حبيبتي خلى بالك من نفسك
: وانت اشتغل بذمة وضمير
: ايه مش فاهم
: لا دى انا بكلم واحد من العمال اصل واقفة احاسبهم وعايز زيادة وهو ما يستحقش
بقلمي سحر السحرتي
*اغلقت معه وذهبت الى الجلسة هذه المرة بمفردها احست بوحشة الوحدة وفظاعتها
*لاحظ الدكتور صمتها وحزنها على غير العادة : مالك يا سلمى انت عارفة ان الحالة النفسيه بتاثر على العلاج
: اصل وانا جاية شفت قطة بتحاول تعدي الشارع وعربية خبطتها بلا رحمة وهرست قلبها حتى ما فكرش يقف يشوفها
: معلش بس ما تزعليش كده دى مهما كان قطة الحمد لله انها مش انسان
:يعني لو انسان ازعل عادي
:طبعا الانسان اغلى
: بالعكس الانسان دلوقت بقى ارخص حاجه في الدنيا
: ما تقوليش كدة هو انت جاية النهاردة مع مين خطيبك ولة بابا
:ليه
: خليهم يفسحوك شويه عشان تخرجي من اللي انت فيه
:حاضر هبلغهم
: هو انا باقي لي كام جلسة
:ليه زهقتي مننا عموما مش باقي كتير نخلصهم ونعمل التحاليل بعدها نقرر محتاجة كمان ولة خلصنا
: هو ينفع افوت الجلسة الجاية مضطرة اسافر
:ممكن ناجل معادها يومين لو تحبي بس اكثر من كدة مينفعش
: شكرا
*طلبت من الممرضة ايصالها لباب المستشفى وطلبت سيارة توصلها وهي في الطريق اتصلت على والدها واخبرته انها تريد السفر لترفه عن نفسها من ضغط العمل والجلسات
: قوي يا حبيبتي روحي بس في حد معاك
: لا نادر عنده شغل وحمزة عنده مامورية
: يعني هتروحي لوحدك
: لا معاك يا حبيبي
: ازاي انا مش فاضي
: انت هتقول لنادر وحمزة كدة انت عارف مش هيوافقوا وانا هطق من القعدة ومتخافش عليا بنتك جدعة
: طب ايه رأيك تاخدي جدك معاك اهو يغير جو عشان ما يصحش تروحي لوحدك وهبقى قلقان عليك
: فكره حلوه تفتكر هيوافق
: انت عارفه بيحبك قد ايه ويعمل عشانك اي حاجه
بقلمي سحر السحرتي
*ذهبت لجدها وطلبت منه مرافقتها للسفر معه احس الحزن في عينيها
: انت متاكده انك مضغوطة بس
*حاولت التهرب بعينيها : اه يا جدو هيكون في ايه تاني يعنى
:طب خلاص ادينا هنقعد مع بعض كام يوم ندردش سوا
*قبلت جدها واخبرته ان يستعد للسفر في الصباح الباكر اتصلت على نادر تخبره واتصلت على حمزة الذي بدوره كان يريد الذهاب معها
:لا ما تتعبش نفسك اكيد عندك شغل كتير ومش حابة اعطلك عنه
: طب انا جاي اودعك
: مالوش لزوم لاني هنام تعبانه من الجلسة
:طب الصبح هكون عندك
: برضة ملوش لزوم جدو بيصحى بدري قوي وبيحب يسافر بدري فهتتعب نفسك وتصحى بدري جدااا عشان مين
: تعبك راحه يا حبيبتي
: ارجوك ما تتعبش نفسك اكتر من كده انت تعبت معايا بما فيه الكفاية ريح نفسك شويه ولما ارجع هنقعد مع بعض قعدة كبيرة
: بس هنقعد في شقتنا عشان اشبع منك
: شقتنا اه اما ارجع نشوف سلام
*ثم اغلقت الخط سريعا قبل ان يرد او يلقي عليها تحية النوم المعتادة التى كانت تعشقها منه
*صباحا ذهبت مع جدها وفي الطريق
:جدو حبيبي ممكن اطلب منك طلب
: اؤمري يا قلب جدو
:محتاجة افصل عن كل حاجة وهقفل التليفون وجبت شريحة جديدة هسجلك رقمها واللي يتصل بيك يسال عليا قوله اني نسيت التليفون
: هكدب عشان خاطرك وربنا يسامحني لان حاسس ان في حاجه كبيره مزعلاك
:كفايه على انك حاسس بيا يا حبيبي ربنا يحفظك ليا بس اي حد يقولك خليني اكلمها قوله مش جمبي وانا لو كنت جمبك هقوم عشان ما تبقاش كدبة تانيه
*ليضحك على مزحتها وهي تضحك معه من وراء قلبها
بقلمي سحر السحرتي
*مرت ايام السفر كانت تمشي على شط البحر تفكر وتبكي تكاد ان تجن تتذكر كيف احبها كيف كان يخاف عليها ويغير عليها طرقه المتعددة لاسعادها هل كل ذلك كان تمثيل ولكنه قال لنهي انه يحبني فكيف يقوم بخيانتي
*كانت تجلس في الارض وتضع رأسها على قدم جدها ويقوم باللعب في شعرها مثلما كانت وهي طفلة
*فشلت جميع محاولات جدها بجعلها تتكلم معه وتخبره بما يحزنها
: خلاص انا هقول لنادر او حمزة هما هيعرفوا ايه اللي مزعلك
*بكت بحرقة وامسكت يده تقبلها وتتوسل اليه
:ارجوك يا جدو عشان خاطري بلاش دول بالذات
: هو الموضوع كبير قوي كده طمنيني حمزة مزعلك
: لا اطمن بس عندي مشكله في الشغل وهحلها لوحدي لو حد فيهم ادخل المشكلة هتكبر وممكن اسمي اللي بكبره في السوق يتهز
: طب احكيلي ومش هقول لحد
: في مهندس اخد تصميم ليا ونفذه ولما جيت انفذه لعميل قالي اني سرقت التصميم بس بحاول احلها ودي
: طب يا حبيبتي لو عايزة مساعده كلمي اخوك او خطيبك دى حتى خطيبك ظابط يقدر يساعدك
: حاضر هحاول ودي الاول لان الموضوع لو انتشر ساعتها محدش هيصدق ان التصميم بتاعي لان اللي سرقه اسم كبير بس ارجوك محدش يعرف
*كذبت عليه خوفا على صحته كانت بحاجه ان تتحدث مع اي شخص لتخرج ما بداخلها واخذت تبحث عن احد
: لمى مرات نادر ولدت ومشغولة مع البيبي …. اسراء بنت خالته ….. مي اخته … مش هتكلم مع حد…. مفيش غير جدو اجيبهاله بطريقه غير مباشرة
: صحيح يا جدو بما اني شبه تيتة مفيش مرة لعـ,ـبت بديلك كده او كدة
: حصلت مرة واحدة
: يا خبر معقول دى انت كنت بتحبها قوي
: كانت وزة شيطان ملهاش علاقة بالحب او الست مقصرة او لا
: تيتة عملت ايه وقتها
:بتفكريني ليه بس
:عشان خاطري يا جدو اهو بندردش مع بعض يمكن انسى مشـ,ـكله الشـ,ـغل
: طبعا زعلت وحست انها السبب بانها قصرت في شئ او حبي لها قل بـ,ـس لما اعـ,ـتذرت وفهـ,ـمتها انها وزة شيطان سامحتني
:على طول كده
: لا عذبتني واتحايلت عليها كتير ولانها متاكدة انه مش طبعي سامحتني
:وعرفت من اين انه مش طبعك من العشرة
: لا من حبي لها اللي عمره ما قل والانسان مش ملاك بيغلط فلازم اللي بيحب يسامح
:حتى في الخيانة
: لو بيحب من قلبه يسامح
:طب تصبح على خير يلا ننام لاننا هنصحى بدري راجعين
*كلام جدها وضعها في حيرة اكثر فبدات تحدث نفسها
: هعمل ايه … هتعامل معاه ازاي … معقول كل الحب اللي حسيت بيه كان كذب بس لا انا مش هسامحه ولازم يندم انه خان واحدة زي حبته من قلبها انا مش قليلة ولا ضعيفة …. طب لو طلب انك تسامحيه يا سلمى هتعملي ايه …. مش ممكن الثقة هترجع من تانى وطول الوقت هفضل بشك فيه…. بس انت سمعتيه بيقول لنهى انه بيحبك … وسمعته برضة بيقول انه ادبس في الجواز …. طب لو جه يعتذر عذبيه زي تيتة وبعدين سامحيه …. لا بعد اما ارجع لازم اطلب الانفصال
*اتخذت قرارها وحاولت ان تتعافى من كسرة قلبها لكن الجرح عميق ليس بالسهولة التعافي لكن عاهدت نفسها ان تكون قوية وتكمل علاجها وتثبت بعملها انها تتـ,ـحدي الصعب ولا يستطيع احد كسرها او تدمير احلامها
*عادت واخذت جلسة العلاج المتاخرة لم تتحدث مع حمزة حينها رن هاتفها لم ترد عليه
*ذهب الى منزلها اخبره جدها انها نائمة بعد الجلسة لانها متعبة وفي الصباح ستحدثه
*كانت تراه من شباك غرفتها وهو غاضب ويلقي بقدمه كل حجر يقابله
بقلمي سحر السحرتي
: اتصلت عليه في الصباح
:طب كويس ان الهانم افتكرتني حمد الله على سلامة جنابك
*ردت عليه بمنتهى البرود : الله يسلمك لو فاضي النهاردة ممكن نتقابل
:طب كويس جدا انك هتتعطفي عليا كمان لو مش فاضي افضي نفسي عشانك هو انا عندي اغلى منك
: متاكد ان مفيش اغلى مني
: ايه
: لا شوف تحب نتقابل في الكافيه او عندنا في الجنينة
: هو احنا مش هنتقابل في شقتنا
: شقتنا … لا اختار من المكانين ولو اني افضل الكافيه عشان نكون بعيد عن جدو لاننا هنتكلم في موضوع مهم ما ينفعش حد يقاطعنا
:بس انا عايز اخدك في حضني وحشتيني قوي بقالي كثير ما شفتكيش وما سمعتش صوتك بسبب انك ناسية التليفون وكل اما اكلم جدك يقول انك مش جمبه
:لما نتقابل هتفهم كل حاجه فاضي امتى
:دلوقتى حالا اكون عندك
: خلاص يبقى بعد نص ساعه في الكافيه واغلقت الهاتف دون انتظار رده
#كيف ستكون المواجهة بينهم هل ستسامح

يتبع….

السادسة عشر
*حينما وصل حمزة كانت سلمى قد سبقته وجلسـ,ـت في مكان واضـ,ـح حتـ,ـى لا يسـ,ـتفرد بهـ,ـا او يحاول لمسها فاضطر ان يقبل رأسها عندما هم ليمسك يدها سحبتها وتكلمت بكل جدية
: اقعد يا حمزة لو سمحت
: طب تعالى نقعد فى مكان تانى
: لا انا مستريحة كده
:في ايه انت مالك رسمية معايا ومتغيرة احب افهم
: في البداية عايزة اشكرك على دعمك ليا وقد ايه انت كنت راجل معايا وجنتل مان حقـ,ـيقى لك فضل كبير في الفترة المهمة دي من حياتي ومن غيرك اكيد ما كنتش هستحمل مراحل العلاج ده شـ,ـئ لازم اعترـ,ـف بيه
: مش فاهم ايه مناسبه الكلام ده
: دي مقدمة للطلب اللي هطلبه منك …… لو سمحت ممكن ننفصل بهدوء وكل واحد يعـ,ـيش حياته براحـ,ـته من غير قيود
: الله الله يعيش حياته هو في حد تاني دخل حياتك
:من غير تجريح او غلط في اخلاقي لاني بعيدة تماما عن السلوك القذر ده انا قـ,ـصدى انك انت اللي تعـ,ـش حياتك
:هو انا كنت اشتكيت لك
:لا حبيت اعفيك من الحرج واخلصك من الجوازة اللي انت ادبست فيها
: ومين قالك الكلام ده كام مرة قلت لك اني بحبك
:بتحبني ااااه يعني انت ما قلتش لنهى انك ادبست في الجواز مني
: كدابة هي رجعت توقع بنا تاني انا هعرف اوقفها عند حدها المرة دي للابد
: اهدى وما تعصبش نفسك هي ما قالتش حاجه وقبل ما تكدب لاني متعودة منك علي الصراحة ومش حابة اشوفك غير راجل قدامي زي ما طول عمري شيفاك حتى واحنا بنطلق
: انا طول عمري راجل يا سلمى وكلامك مش مريحني وطلاق ايه اللي انت عيزاه
بقلمي سحر السحرتي
: من غير ما تتنرفز وتعلي صوتك لاننا وسط ناس
*وتصمت لبعض الوقت كأنها تستجمع شجاعتها حتى تكمل دون البكاء تنفست نفس عميق واعطت له الهاتف
: اتفرج على شويه الصور دى هتختصر اي كلام ومش هيبقى في مجال للكدب والمراوغة يا سيادة الرائد
*اخذ الهاتف والقى نظرة فصدم من رؤيتها
: وكمان سيادة ال …..اللي بعتلك الصور دي مفبركهم واكيد عايـ,ـز يوقع بنا
: قلت لك مفيش مجال للمراوغة لان انا اللي صورتهم …. واه كنـ,ـت يومها موجودة وسمعت كل الكلام بينك وبنها
*نزلت دموع حمزة لاول مرة تراهم سلمى واحست بحزنه الشـ,ـديد امسك يدها بشـ,ـدة حـ,ـاولت افلاتها ولكنه متمسك بها بقوة
: انا اسف انا بحبك دي نزوة هي اللي كانت بتطاردني
: ارجوك سيب ايدي وانت مش بتحبني انت بيتهيقلك لاني مريضة وكنت عايز تساعدني … لكـ,ـن اوعـ,ـدك هكمل علاجي وانا بجد بتمنالك السعادة مع نهى او غيرها لكن انا قصتي معاك انتهت خلاص ومفـ,ـيش اي فرصة نرجع
: سلمى فكرى تانى ارجوك عشان خاطرى
:تفتكر انا سافرت ليه انا طول الفترة اللي فاتت مش بعمل حاجة غير اني بفكر ومش هكلمك عن احسـ,ـاسي وكسىرة قلبي … ولا عن بجاحتك دلوقت وانت بتتهمني ان في حد تاني دخل حياتي… مش هعتب عليك لان كل خاين بيفكر الناس كلها زيه (اخذت نفس عميق) اتفضل دلوقت معايا على المأذون ننهي كل حاجه بنا بود واحترام وهنقول للناس ما حصلش نصيب
: مش هطلق يا سلمى مش بمزاجك انا هعمل اي حاجه عشان ترجعيلي
:مفيش حاجة هتقدر ترجعني وكنت متوقعة ده يبقى ردك مفيش قدامى غير الخلع بس الاكيد اني مش هستخدم الصور مش عشان ما افضحكش حد زبالة يستاهل الفضيحة ولا عشان هي بنت عمي لا عشان مش اخلاقي الاخلاق اللي انتم ما عرفتوش عنها حاجة
*وقالت بكل صرامة : هاه هتقوم نخلص بالراحة بدل بهدلتنا في المحاكم انا عن نفسي مفيش ورايا حاجة بس برضة مش حابة شكلك في الشغل يبقى وحش ومراتك خلعاك لانك عملت معايا حاجات كتير حلوة وانا بعترف بالمعروف
بقلمي سحر السحرتي
: ورأي نادر ايه في موضوع الطلاق
:محدش يعرف غيري وغيرك اظن احنا كبار بما فيه الكفاية نحل مشاكلنا لوحدنا
: سلمى انا بحبك
: وانا كنت بحبك
: لا انت بتكدبي على ارجوك سامحيني
: مش هقولك لو كنت مكانك كنت هتسامحني لانها مش اخلاقي بس مش هتستريح معايا لان كل لحظة هبقى شاكة فيك
: هستحمل انا استاهل انا غلطت
: بس انا ما استاهلش اعيش كل لحظة بشك فيك ومش مأمنة لوجودي معاك ما استهلش اعيش علاقة تستنفذ طاقتي ونفسيتي وانا كل دقيقة بقول زمانه مع واحدة انا استاهل واحد يحبني من قلبه ويكون مخلص ليا
: يعني انت لقيتي الحد ده
:بطل اسلوبك ده ارجوك خلينا ننفصل من غير ما حد يغلط في الثـ,ـاني لاني مش هسمحلك تمس اخلاقي بسوء وعشان اريحك اكيد لما اتعافى من كسرتك لقلبـ,ـي ممكن ربنا يعـ,ـوضـ,ـني بواحد يحس بيا ويحبني لشخصي
: بس انا بحبك لشخصك
:واضح عشان كدة اول ما خنتني اخترت ملكة جمال تعوضك النـ,ـقص اللي عندي ….. انا مش زعلانة انا معترفة اني مش جميلة وعذراك عشان كدة عيزاك تعيش حياتك مع نهى اللي انت اخترتها لجمالها
: انت متخيلة اني هكمل مع واحدة باخلاق نهى
*ضحكت ضحكة ساخرة
: اه صحيح نسيت انت بتتجوز اللي تصون البيت بس للاسف مش هتبقى انا احنا بقالنا كام شـ,ـهر مخـ,ـطوبين وخنتني امال لما نتجوز هتخني يوم الدخلة
*وقامت باخراج علبة من داخل حقيبة يدها
: اتفضل دي شبكتك
*وخلعت الدبلة والمحبس من يدها ووضعتهم بجانب العلبة
: اظن كدة يبقى وصلك كل حاجة ولو سمحت حاول ما نتقابلش ولو صدفة
*وقفت لتغادر المكان والتفتت له ثانية : قدامك يومين بالعدد ورقتي توصلني بالذوق اليوم الثالث هبدأ اجراءات القضية
*امسك بيدها : سلمى ارجوك ما تمشيش بحق كل لحظاتنا الحلوة بلاش سامحيني
: اسفه انا قلبي مش قادر يسامحك حاولت معاه كتير ربنا يكتب لك الخير مع غيري من قلبي لاني حبيتك بجد
*تركته ورحلت
*دخلت شقتها وانهارت فقد خلعت ماسك الشجاعة الذي كانت ترتديه لانها مهما حدث امراءة تضعف عندما تجرح لتجد بعد قليل من الوقت طرقات حادة على باب الشقة … لتصيح وهي تجري لتفتح الباب ونسيت ان تمسح دموعها
: بالراحة مين المتخلف اللي بيخبط بالشكل ده
: انا المتخلف اللي ضيعك من ايده قولي اللي انت عيزاه
:ايه اللي جابك هنا
:ما قدرتش قلبي وجعني وانا بتخيل انك انتهيتي من حياتي
*ودفعها لداخل الشقة واغلق الباب
: انت قفلت الباب ليه
*جذبها وادخلها حضنه
:عشان افكرك بالحب اللى بنا
*قالت وهي تبكي : الحب اللي بنا انت اللي نسـ,ـيته في حضـ,ـن نهى انت اللي خنت مش انا
*وبعدت عنه : ارجوك ما تلمسنيش كل ما بتحاول تلمسني بفتكر ايدك اللي لمست نهى حتى الحضن ده افتكرت انها كانت جواه اي حاجه تانية ناوي عليها وعملتها معاها مش عيزاها
بقلمي سحر السحرتي
*بدات تنهار من البكاء وكل القوة التي رسمتها امامه من قبل انهارت وصوتها يعلو بحدة
: عارف احساسي كان ايه عارف قلبي اتقطع ازاي ولة هتعرف من اين انت شخص بترضي شهواتك وغرايزك وبس الحب حاجة والخيانة حاجة تانية دي اذا كان في حب من الاساس
:في ياسلمى ارجوك سامحيني انا ممكن اموت من غيرك
: سمعت الكلام ده قبل كدة لما كنت بتقنعني بالعلاج للاسف زي الهبلة صدقته لكن دلوقت لا ارجوك اطلع بارة مش عايزة اشوفك تانى….. مش عايزة اعرفك ……نفسى انسى اليوم اللى سلمت قلبى لك واللي كسر قلبي اكتر في شقتي…. في اوضة نومي ….ولو كان السرير موجود ما كنتش هتقصر انت وهي مش متخيل كل ده عمل فيا ايه وبكل بساطة ووقاحة بتقول سامحيني
*مسحت دموعها : اتفضل روح لنهى هي بتديلك اللي مش هقدر اديهولك
*ذهبت لفتح الباب : ما تجبرنيش اني ادخل كبار العيلة في الموضوع ساعتها شكلك هيبقى وحش قدامهم لاني هبقى مضطرة احكيلهم وابرر ليه عايزة اطلق وانا لاخر لحظة حابة نسيب بعض بشكل متحضر وتفضل كبير في نظر اهلى
*امسك يدها : فكري يا سلمي ارجوك
*نظرت له نظرة احتقار : لو سمحت قلت لك الايد اللي لمست نهى ما تتمدش عليا واتفضل
*خرج واغلقت الباب لم يستطع الذهاب من صدمته بانها لم تسامحه وسمع صوت ارتطام حاد بالارض
# ماذا حدث وهل هذه نهاية علاقتهم

يتبع….

السابعة عشر
*طرق حمزة الباب بشدة : سلمى افتحي … سلمى افتحي بقولك
*لم يسمع اجابة فكسر الباب وجدها ملقاة على الارض فاقدة الوعي حاول مرارا وتكرارا افاقتها ولكنها لم تستجب فحملها بين ذراعيه وسريعا ذهب للمستشفى في الطريق اتصل على نادر حتى يسبقه على المستشفى
*دخلت سلمى العناية المركزة كان لديها ضيق في التنفس وهبوط في الضغط خرج الطبيب
:خير يا دكتور
:هبوط حاد في الدورة الدموية كويس انكم لحقتوها بس مش فاهم ايه اللي حصل يوصل واحده سنها صغير لكده
*تحدث نادر : تفتكر من العلاج اللي بتاخده والجلسات هو اللي اثر عليها ( وذكر اسماء الادوية )
:ممكن مع الاجهاد الادوية لها اثار جانبية مختلفة من شخص للتاني عموما هي هتفضل ٢٤ ساعة تحت الملاحظة وبعدين هتروح غرفة عادية
*ليتحدث نادر مع حمزة
: هو ايه اللي حصل بالظبط
*كان حمزة في غاية الاحراج لم يجد مبرر يخبر نادر به فاخترع كذبة
بقلمي سحر السحرتي
:ابدا شدينا مع بعض لانها نسيت التليفون وسافرت وما عرفتش اوصل لها وعرفت انها راحت الجلسة امبارح لوحدها فزعقت معاها وسبتها ومشيت سمعتها بتقع
:بس ده مش سبب اللي جالها
: يمكن عشان زعقت معاها وصوتي كان عالي وهي مش واخدة منى على كدة غير كام كلمة بايخة انها مهملة في صحتها
: برضة مش مقتنع لما تفوق هيبقى ليا كلام تانى معاها ولو الحكاية غير كدة مش هيحصل طيب انا ما عنديش اغلى من سلمى حتى ابني اللي لسة مولود
:وانا كمان ما عنديش اغلى منها
*لينهي نادر الحوار مع حمزة حتى لا يزيد همه لانه لاحظ علامات الحزن الشديد على وجهه ليقول حمزة بدوره
:روح انت يا نادر انا هفضل جمبها
: انا هروح وانت كمان طول ما هي في العناية وجودنا مالوش لزوم وبكرة الصبح هطمن عليها وانا جاي الشغل
: لا انا مش هسيبها
:زي ما تحب
*انصرف نادر الى البيت وجلس حمزة امام غرفة العناية يراقب سلمى من الشباك وتغفو عينيه ليستيقظ على صوت عالي من الاجهزة والدكتور والممرضة يسرعون لدخول غرفة سلمى
*يستخدم الدكتور جهاز الصدمات الخاص بالقلب معها عدة مرات لكن لا يوجد استجابة
*يصرخ حمزة من الخارج باسم سلمى ويخرج الدكتور ويعتذر له
بقلمي سحر السحرتي
: انا اسف احنا عملنا اللي علينا لكن ربنا يرحمها
*ليدخل حمزة مسرعا يحتضنها ويبكي ويصرخ باسمها
:سلمى فوقي اصحي يا سلمى سامحيني انا اسف مش هعـ,ـمل كده تاني… سلمى اصحي ارجوك …. سلمى …. ليسقط من فوق الكرسي وهو ينادي باسم سلمى وينتـ,ـبه انه كان كابوس ويجري ينظر عليها من الشباك ويسرح هل يمكن ان يفقدها فيدعي ربه
: يا رب قومها بالسلامة وانا مش هعمل كدة تاني وخليها تسامحني
*بعد مرور ٢٤ ساعه تم نقل سلمى الى غرفة عادية دخل اليها حمزة واحتضنها بقوة لتفتح عينيها
: انت بتعمل ايه هنا ابعد عني انا فين
: انت في المستشفى تعبتي شويه ارجوك يا سلمى انت ما شفتيش حالتي كانت ازاي انا كنت هتجنن سامحيني وانا مستعد اعمل اي حاجة عشان تسامحيني
: حمزة ابعد واخرج من حياتي انا مش طايقة اسمع صوتك مفيش حاجة ممكن تعملها تخليني اسامحك وانسى خيانتك
: انا دعيت ربنا انك لو قمتي نروح نعمل عمرة وهحلف لك عند الكعبة قدام ربنا اني مش هعمل كدة تاني
*خانته الدموع : سلمى انا متمسك بيك لاخر لحظة في عمري
*وقبل يديها ووضعها فوق خده وقبل كفها وعاد وقبل رأسها
:حمزة لو سمحت ابعد انا لسة تعبانة واديني وقتي واوعدك هفكر بس لو اصريت على قراري ارجوك احترمه
: لا لازم تديني بديل اعمل ايه عشان تسامحيني عاقبيني باي شئ الا بعدك عني
بقلمي سحر السحرتي
*ليدخل نادر : حمد الله على السلامة انت مش عارفه ان الزعل وحش عشانك ايه يعني زعقلك شويه
*لتنظر له باستغراب ليرد حمزة سريعا : خلاص هي وعدتني انها مش هتروح الجلسات لوحدها تانى وانا اسف يا سلمى لاني اتهمتك بالاهمال
*لتفهم سلمى مضمون الحوار وتجيب
: اصلي مش بحب اتقل على حد خصوصا لو عنده شغل مهم
*ونظرت له نظرة بسخرية ليقول نادر
: بس حمزة واضح انه بيحبك قوي ما رضيش يمشي ويسيبك رغم انك كنـ,ـت في العـ,ـاية وقعـ,ـدته من غير فايدة
: سيبه يكفر عن سيئاته
: ايه بتقولي ايه
: واضح انه فعلا بيحبني قوي
*ليقبل حمزة رأس سلمى : خلاص بقي يا حبيبتي ما يبقاشى قلبك اسود انا اعتـ,ـذرت لك كتير
*ليضحك نادر : انت هتكمل غلط سلمى طول عمرها قلبها ابيض بس بيبقى زعلهـ,ـا وحـ,ـش لما الغـ,ـلطة تبقى كبيره
*لتنظر له مرة اخرى: هي كبيرة بعقل طب احكم انت يا ابيه يرضيك
*ليقاطعها حمزة : ما انا حكيت لنادر على اللى حصل ما كانوش كلمتين وانا بزعق عشان خايف علـ,ـيك
: خايف على لا فيك الخير ما تبقاش تكلف خاطرك تانى
*اراد حمزة احراجها ومنعها من الرفض
: ابدا تعبك راحه يا حبيبتي واليومين اللي جايين هقعد معاك في البيت عشان اخد بالي منك
:تقعد معايا يعنى ايه ان شاء الله وابيه هيوافق على كدة
: فكرة حلوة يا سلمى وجدو اصلا مش هيقدر ياخد باله منك والحمد لله انه كان موجود ولحقك من غيره مش عارفين كان ممكن يحصلك ايه
تمتمت : كنت هبقى كويسة ما هو السبب اصلا
حمزة: بتقولي حاجة يا حبيبتي
: بقول في واحد بيدبسني وجابه لنفسه
نادر : انا همشي دلوقت لان عندي شغل مش هوصيك عليها يا حمزة
: مش محتاج يا دكتور
*بعد ان خرج التفتت له سلمى وتحدثت بحدة : هو انت بتحطني امام الامر الواقع هتقعد معايا فين وانت اصلا فاضل يوم على المهلة اللي اديتهالك اسمع انا ما بحبش ال …..
*لتدخل مي وهي خائفة على سلمى
: حبيبتي ازيك عاملة ايه انا اتخضيت لما عرفت اللي حصـ,ـلك الف سلامه عليكي
: منه لله بقي اللى كان السبب
: معلش يا حبيبتي عندك حق هما الرجالة كده كلهم رمرامين يسيبوا طبق الفاكهة المتغلف وياكلوا من الزباله
*ليلكمها حمزة في ظهرها
بقلمي سحر السحرتي
: هو انت كنت عارفة يا مي اخص عليك
: ابدا دي هو اللي حكالي بالليل في التليفون ومكانش في حد يجيبني اشـ,ـوفك استـ,ـيت الصبح اول ما طلع جيت جري وكان عايزني اكلمك تسامحيه بس الصراحة عندك حق وانا معاك هو ما يستاهلش سبيه واطلقي وعيشي حياتك
*حمزة بغضب : هو انا جايبك تهديها ولة تشعليليها
*لتنظر له وترفع حاجبيها بمعنى انها تفهم ماذا تفعل
: سلمي اختي وانا لو مكانها هعمل زيها واكثر اتفضل روح هات فطار لاننا عايزين نتكلم مع بعض كلام بنات
*خرج وقام بغلق الباب بقوة افزعتهم لتقول سلمى
: شفتي غلطان كمان وبيبجح
:انت ناوية على ايه
: ايه زي ما قلتي بالظبط هتطلق
: اه وتبقى عملتي اللي السوسة عيزاه وبتخططله من زمان وهي هتعرف بعد كدة تقرب وتواسيه وتاخده منك
: تشبع بيه وبعدين هو لا يمكن يتجوز واحده زيها
:مين قالك ما هو برضة كمان كان لا يمكن يخون او يعمل حاجة زي دي لكن لانها عقربة عرفت توقعه
: خلاص يغوروا هما الاثنين
: حمزة او غيره ده حقك انت ولازم تدافعي عنه حمزة خطبك واتجوزك واختارك انت مش هي يعني هي بتاخد شئ بتاعك وملكك هتسيبيه بالسهولة دي
: هو اللي باع وخان
: غلط ربيه عليها وخليه يلف حوالين نفسه
: مش هقدر اثق فيه تاني
: خليه هو يكسب ثقتك من تاني انت عارفه انا بحبك قد ايه مـ,ـن قبل ما تبقي خطيبة اخويا وباكد لك ان حمزة بيحبك ودي غلطة حمزة طبعه مش بتاع ستات وانا معاك يا ستـ,ـي وهنخـ,ـليه يندم عليها اشد الندم عشان ما تتكررش
: يعنى هعمل ايه
: هنستعمل معاه اسلوب شوق ولا تدوق
:ناصحة قوي كنت مستعملاه معاه وراح داق ورمرم من بارة
:اه صحيح طب خليه الاول يجيب اللى اسمها نهى هنا ويضربها قلمـ,ـين ويهنـ,ـها قدامك ويحذرها ان عمرها ما تتصل بيه او تكلمه تاني
: يضربها لا حرام واكيد ايده تقيلة
: انت هبلة صح يعنى مش حرام اللي عمله معاها هي تستاهل قطم رقبتها وخـ,ـليه يمسـ,ـح بكرامتها الارض كمان
: طب وبعدين
: يغير الشقة اللى لوثها بقذارته معاها
: لا حرام انا تعبت فيها وحبيت كل ركن عملته بايديه وعلى ذوقي وبعدين كمان عايزة اكـ,ـون جمبك
: يا ستي قوليله كده وانا ساعتها هدخل واكلمك تغيري رأيك ايه رأيك
: فكرة حلوة انا ممكن اغير ديكور الاوضة بس البورتريه اللي رسمـ,ـته وتعبـ,ـت فيـ,ـه
:لو تقدري تغيري اي شئ فيه مش لازم كله
:تمام وبعدين نعمل ايه تاني
: معاملتك تبقى ناشفة معاه شويه الفترة دى
: اكيد هو انا هبلة
: ما هو واضح بأمارة اني ما اخدتش وقت في اقناعك
: قصدك ايه
: كنت مفكرة انك هتعذبيني على ما توافقي
*بكت سلمى : بصراحه انا بحبه قوي وكنت مفكره اني جامـ,ـدة وهـ,ـقدر اتغـ,ـلب علـ,ـى بعـ,ـده عنـ,ـي … وفعلا مثلت فترة واديني انهرت ووقعت وكنت هموت فيها
*حضنتها مي: معلش يا حبيبتي كل اثنين بيعدوا بأزمات يا تقوي اللي بينهم يا اما تهد القش اللي كان بينهم وان شاء الله الازمة دي تعدي ومش هتتكرر تانى هو اصلا حمزة مش بتاع الكلام ده وعمره ما عمله ولو كان مش بيحبك كان ما هيصدق وهو اعتذر لك كتير وكمان كان عمره ما هيعري نفسه قدامي ويحكي على غلطة بالشكل المخجل ده هو قعد يفكر كثير مين ممكن يدخل طبعا ما قدرش يدخل نادر ملقاش غيري لانه متاكد وعارف احنا قد ايه بنحب بعض
#هل ستسطيع مي في اقناع سلمى ام سيحدث شئ اخر يصبح عائق في عودتها لحمزة

يتبع….

الثامنة عشر
*مازالت مي تحاول اقناع سلمى بان حمزة اخطاء وعليها ان تسامحه واستمر الحديث بينهم
: طب هو كان بيقول لنادر انه عايز يقعد معايا
: هو سلاح ذو حدين ممكن نربيه ونعلمه الادب وممكن انت زي الهبلة تضعفي وتحني … انت عايزه تعملي ايه
:اعلمه الادب بس خايفه احن
: مش قلتلك هبلة خلاص خلينا نستبعد قعدته معاك لان احتمال انك تضعفي كبير واكيد هيغرقك طقم حنية عشان تسامحيه وكمان نهى ساكنة معاكم في البيت وده هيكون سبب رفضك فهمتي
: مي ممكن اسألك سؤال هو انا لو رجعت له صح ولة يبقى ما عنديش كرامة انا اصلي محتارة وبصراحة اكثر كرامتي ناقحة عليا قوي
بقلمي سحر السحرتي
: شوفي كل انسان لازم يدافع عن حبه هو اه غلط بس عذره انه وقع في تخطيط نهى مش هو اللي دور عليها وجري وراها فاهمه
:طب وانا اضمن من اين ان مفيش واحده تانيه تعمل كده
:ما احنا عايزينه يحس انك ادتيله فرصه بالعافيه يمسك فيها بايده واسنانه ويفكر مليون مرة قبل ما يغلط تاني
:مي انا خايفه لو اتكرر تانى مش هستحمل الخيانة مؤلمة قوى وكمان شفتهم بعيني يا ريت حد قالي كنت كدبته
: على فكرة انتم ربنا بيحبكم ان الموضوع اتكشف بدري لو كان طول فعلا كانت هتبقى في مقتل
: مش فاهمة يعني ايه
: يعنى نهى ما سلمتش نفسها لحمزة بالكامل هي لسة بنت
: وايه الخير في كده ما كان ممكن المرة دي مش كاملة المرة اللي بعدها تكمل
:اه الخير هنا انها فضلت بنت وما بقتش حامل ولو كان حصل كان عشان يرضي ضميره يتجوزها وكدة كان هيبقي غصب عنه وعنك هتسيبوا بعض وتكون بلا رجعة
: فهمت بس انت ازاي بتقولي ما كملتش دى انا شفت بلاوي
: اسمعي مني حمزة ما كدبش على وبصراحة عشان تصدقي هو كان ناوي بس افتكر حازم اخوها لما اتورط في جوازه من لبنى وحس انها ماشية على نفس الخطة فوقف وهرب بحجة ان عندك جلسة بأمارة لما اتصل عليك يومها وانت ما رضتيش انه يجي معاك
: اه ما تفكرنيش يومها اتنرفز علـ,ـيا وقال ان عنـ,ـده شـ,ـغل وانا عطـ,ـلته كلمته ضـ,ـربت قلبـ,ـي عشـ,ـان عارفه نوع الشغل ايه
: خلاص بقى حاولي تنسي واسمعي كلامه واطلعوا العمرة اللي قالك عليها عشان تلزميه قدام ربنا بحـ,ـلفانه
بقلمي سحر السحرتي
*طرق حمزة الباب ودخل وهـ,ـو يحـ,ـمل الفـ,ـطار
: احلى فطار لاحلى سلـ,ـمي
*نظرت له سلمى بسخـ,ـرية
: دى على اساس اني هـ,ـاكـ,ـل حاجه انت جايبـ,ـها مش عايـ,ـزه افـ,ـطري انـ,ـت يا مي
:ما خلاص بقي يا سلمي بقالي ساعه بتحايل عليك هو اللى خلقك ما خلـ,ـقش غيرك يعـ,ـني ( غمزت لها)
: لا يا ستي خلق غيري واحلى مني كمان يا ريت يروح لها انا مش موافقة
: انت رجعتي في كلامك تاني انت مش قلتي كام يوم هتفكري وهو لا هيكلمك ولا يتصل بك
: ولا هيقعد معايا عند جدو ولة طبعا عايز يشوفها ويضم حريمه كلهم مع بعض في مكان واحد
: خلاص يا ستي هقعد انا معاكي بلاش هو
*ليهمس حمزة: انت بتقولي ايه دي كانت فرصة عشان اغير رأيها
*لترد بنفس الهمس : احنا ما صدقنا تقول هتفكر وانت ناسي ان البلوة نهى هناك في الطالعة والنازلة هتقول انك بتحن لها لم نفسك بقى وانا هناك ممكن تبقى حجة تيجي تزورني برضة وانا مش هسيبها هزن عليها
: عندك حق
*لتتحدث سلمى بصرامة : ايه البيه مش عاجبه وعايز يستخدم اوضة نومي في بيتي مع الست نهى هي نومة الارض في الشقة يا حرام تعبته
*ليغضب حمزة ويرد بعصبية ما خلاص يا سلمى قلت لك غلطة ومش هتتكرر
: يا بجاحتك وكمان لك عين تزعق
*ليحن ويعود لهدوئه
: مش قصدى يا حبيبتى بس مش عايز افتكر اللي حصل
: هو مين المفروض ينسى انا ولة انت
: احنا الاتنين ممكن
:طب جنابك ناوي تعمل ايه مع العقربة نهى
: هنهي كل حاجة معاها وهقطع علاقتي بيها نهائي
: هناوقدامي وتضربها قلمين حلوين من بتوع المخبرين اللي عندك في القسم وتقول لها كلام جارح ويوجع تخليها لما تشوفك ماشي في اتجاه تجري في الاتجاه المعاكس ودي بس البداية عشان افكر
: بس همد ايدي عليها ازاي
: يعنى دي اول مرة ولة لازم مد ايدك يبقى بحاجات مش كويسة حتى على الاقل لو فكرت وغيرت رأي وجيت تمسك ايدي ما ارفضش لان الايد اللي لمست نهي ضربتها علشاني ولة بتحبها ومش قادر خلاص مع السلامة روح لها واشبع بيها
*قال بحدة : ما خلاص بقي يا سلمي
: عرفت ليه بقى مش عايزة ارجع لان كل دقيقة هفكرك وافكر نفسي باللي حصل انا زيرو ثقة فيك فبلاش نضيع وقت بعض وننفصل من سكات
*لتشير لها مي باصبع الابهام ان تستمر على هذه النغمة لتستمد سلمى الثقة وتضغط عليه اكثر
: واذا كان على صحتي اللي انت بتشفق عليـ,ـا فأنا هبـ,ـقى كويسة ولو موت حتى اهي كلبة وراحت وهتستريح وتعيش حياتك من غير تأنيب ضمير
*ليضع حمزة يده على فمها حتى لا تكمل ويتـ,ـذكر الكابوس
: اوعي تاني تجيبي سيرة الموت على لسـ,ـانك ( وحضنها وهو يكمل ) الكلمة دي لما بتخيلها بحس ان الدنيا وقفت ملهاش طعم
*لتشير لها مي ان تبعده فدفعته
: انت بتعمل ايه كام مرة قلت لك ما تلمسنـ,ـيش بايدك اللي لمست نهى
:يعني لما اعمل اللي انت عيزاه اقدر الـ,ـمسك
: لما افكر واوافق الاول ( قالت بحدة ) وهيـ,ـبقى في حدود اكبر من الحدود اللي فاتت لغاية لما بايدك ترجع الثقة تاني
: خلاص انا رايح اجيب نهى لغايه عندك
: استنى هنا عندك عايز تروح تتفق معاها انك هتـ,ـضربها قدامي وتهينها تمثيل عشان صحتي صح اتفضل اتصل بيها قدامي وافتح الاسبيكر وتقول لها نص ساعه وتكون هنا
: للدرجادي مش واثقه فيا
: انت بتنسى يا سيادة الرائد المفروض ان ذاكرتك غير الناس العادية لسة بقول اني زيرو ثقة فيك وهتقعد وقت
*لتبتسم مي لها دون ان ينتبه حمزة وتقول : حقها يا حمزة هو انت باقي على زعل اللي اسمها نهى ولة ايه
بقلمي سحر السحرتي
: لا مش كده بس مضايق انها مخوناني للدرجه دي
*لتضحك سلمى: دى اكبر من الدرجة دي وحياتك انا عشان خاطر مي بس هوافق اني افكر ولو حصل ووافقت هيبقى عندي شروط وطلبات هتعجزك عشان ترفض نرجع وتبقى جت منك وتبعد عني واقفل الصفحة دي نهائي من حياتي
: هوافق يا حبيبتي حتى لو عيزاني ارمي نفسي تحت اي عربية
: بعد الش… قصدي مش هتوصل للدرجادي
*ليتصل على نهى وترد
:ايوة يا بيبي وحشتني قوي احصلك على الشقة اما انا محضرة حتة قميص يجنن
*لتنظر له سلمى نظرة احتقار
: لا يا نهى خلال نص ساعة تجي على المستشفى لو اتاخرتي دقيقة مش في صالحك
: ليه يا بيبي انت تعبان ان شاء الله انا
*همست سلمى ورفعت مي يدها للدعاء : يارب
*لينظر لهم حمزة ويكمل : اه تعبان وعايز ارتاح
:خلاص يا بيبي هاجي اريحك راحة عمرك ما هتنساها بس في المستشفي مش صعبه
بقلمي سحر السحرتي
*ليتعصب حمزة عليها وتنظر له سلمى وتضـ,ـع يدها على خصرها
: مش زي ما انت فاهمة اخلصي واول ما توصـ,ـلي اديني رنة
*واغلق الخط لتقول له سلمى بسخرية وتحـ,ـاول تقليدها
:خلاص يا بيبي هاجي اريحك (لتكمل بعـ,ـصبية ) ارتاحتوا في الاخرة انت هي …. وانت عايزها تديلك رنة ليه عشان تنزل تجيبها وانت في الطريق تنبـ,ـها اتفضل سيب تليفونك هنا ولما توصل مي هي اللي هتنزل تجيبها
*لترفع مي كفيها عندما نظر اليها حمـ,ـزة بمعنى (انا ماليش دعوة)
*لتكمل سلمى : اظن انت قلت هتستـ,ـحمل ودي نتيجة قلة الثقة ممكن ترحم نفسك منها وتريحنا ونطلق لانك هتشوف من ده كثير
*اشارت لها مي الا تزيدها حتى لا ينفـ,ـجر حمزة من الغضب لتقول سلمى بدلال وانكسار
: او تستحملني لو بتحبني زي ما بتقول عشان غلطتك كانت هتموتني كتير على تستحملني خصوصا اني مش قادرة انسى اللي شفته بعيني
*فحضنها حمزة : انا اسف فعلا غلطتي كبيرة وانا هستحملك مهما عملتي بس ترجعيلي
*لتشير لها مي ان تتركه يحتضنها
: طب يلا نفطر قبل العقربة ما تيجي
*احس حمزة ان هناك امل من رجوع سلمى : ممكن اطلب منك طلب البسي دي بس
*وقام بأخراج دبلتها من جيبه لتشير لها مي بالموافقة لتقول سلمى
: حاضر بعد ما تمشي نهى واحس من كلامك معاها انك مش هترجع لها تاني
*ليبتسم وجه حمزة ويقبلها من رأسها
:طب افتحي بقك هأكلك
: لا يا حمزة مش للدرجة دي افتكر اني محتاجة وقت وبلاش تضغط عليا
:حاضر يا حبيبتي
بقلمي سحر السحرتي
*يرن هاتف حمزة بعد نصف ساعة لتلقي سلمى نظرة عليه
:وكمان مسميها نونتي انزلي يا مي هاتي البلوة التقيلة اللي تحت ويا ترى مسميني ايه الشاويش عطية
: على فكرة هي اللى سجلت اسمها كده على تليفوني وانت مسميكي القلب من جوة
:يعني مسكته وكتبت اسمها افتكر اني جيت مرة امسكه قلتلي ممنوع عشان الشغل واحترمتك وسمعت كلامك بس واضح ان الاخلاق ملهاش مكان في الزمن ده
*امسك يدها وجلس بجانبها
: سلمى اول ما توافقي هغير حاجات كتير كنت بعملها معاك اولها اللي بيزعلك وهتشوفي هرجع الثقة تانى اكتر من الاول
: طب ولو ما وافقتش
: هنسحب من حياتك وهقدم على طلب نقل عشان ما تشوفينيش بالصدفة بس عمري ما هكون لحد غيرك
: اتفقنا يا ريت تلتزم بكلمتك قوم بقى استقبل الست هانم
*لتطرق مي الباب وتدخل وبصحبتها نهى
#كيف سيتعامل حمزة مع نهى وهل ستوافق سلمى على العودة

يتبع….

التاسعة عشر
*تطرق مي الباب وتدخل بصحبتها نهى
: خير يا حبيب ….. خير يا حمزة ايه ده هي سلمى هنا معرفش مالك في ايه
*ليتوجه حمزة ويقف امامها
: سيبك من سلمى ووجهي كلامك ليا هي خلاص عرفت كل حاجه وانا مش عايز اعرفك تانى
: انت بتسيبني عشان دي (واشارت بالسبابة لها بكل تكبر وغرور ) مسيرك هتزهق وتقرف منها وترجعلي ونتجوز
: انا عمري ما افكر اتجوز واحدة زيك تسلم نفسها لكل واحد شوية مش عايز اشوفك او اسمع صوتك تاني يا رخيصة
: انا مش رخيصة عشان حبيتك فوق يا حمزة بصلها كويس لو كانت مالية عينك وبتحبها زي ما بتحاول تقنع نفسك عمرك ما كنت بصيت لي لو كان دي منظر واحدة كان ولا الف زيي قدرت تحرك فيك شعرة
*حمزة وجدها فرصة فصفعها على وجهها وقال بصوت غاضب
: احترمي نفسك اللي زي دي ضفرها برقبتك ورقبتي انا اللي ما استاهلش سلمى وكوني ضعفت مش عيبها دى عيبي انا
:انت بتمد ايدك عليا عشان خاطرها
: اه وهكسر رقبتك لو حاولتي واتعرضتي ليها او ليا ولو شفتك في طريقي تانى ما تلوميش الا نفسك غوري من هنا
*هتندم يا حمزة بقى تبيع الغالي بالرخيص
:هي الغالية ويا ريت ترضى تسامحني
: بيتهيقلك هي لو كانت لقت حد عبرها كانت سلمت نفسها من زمان هي مش قديسة بس محدش بيبصلها انت الوحيد اللي عبرتها شفقة عشان كدة راسمة عليك دور الشريفة لانها مش هتلاقي واحد لقطة غيرك لكن انا بيترموا تحت رجلي كثير ومع ذلك فضلتك انت
: كل اللي بيترموا تحت رجلك من عينتك لكن هي زي حتة الماس مش كتير يعرفوا قيمتها اطلعي بارة
*خرجت نهى وهي في قمة غضبها وتتمتم بتهديدات ووعيد لحمزة
بقلمي سحر السحرتي
*يتوجه حمزة لسلمى التى تغلق عينيها وسيلة للتماسك
:لو سمحت يا مي محتاجة اقعد لوحدي مش عايزة حد معايا
*لتتوجه مي الى حمزة وتخرجه وتهمس اطلع شوية يا حمزة لما اعرف فى ايه
:هو ايه اللي حصل ما انا عملت زي ما طلبت وزيادة
: اخرج بس
*توجهت لسلمي التي بدأت في البكاء بحرقة
:في ايه يا حبيبتي مش ده اللي كنا عايزينه
:سمعتي وهي بتقوله لو كانت مالية عينك لا انا ولا الف كان يحرك شعرة منك وما كنتش خنتها عندها حق في كل كلمة وكل حرف قالته
: يا بنتي دي هلفطة كلام منها عشان تغيظك
: طب لو سمحت امشي انت وهو مش عايزة اشوفه غير لما افكر مع نفسي
: سلمى بامانة انت بتفكري ترجعي في الاتفاق اللي بيني وبينك
: الحقيقة يا مي اللي قالته نبهني لحاجات كثير انه مسيره هيزهق مني ولو حالتي سأت هيقرف والثاني اني مش مالية عينه دي اكتر شئ وجعني
: الله يخربيتك يا نهى كنا عايزين نكدها كادتنا طيب هخليه يمشي واجي اروحك وبعدها اجيب هدومي واقعد معاك
: لا لو سمحت ما تتعبيش نفسك ارجوك وانا عارفه انك مشغوله بتحضيرات الفرح
: ما ينفعش تقعدي لوحدك
: مش هقعد لوحدي بابا هياخدني عنده هو كلمني من شويه واتحايل عليا اقعد معاه
: طب علي راحتك
*خرجت لحمزة وسمع منها ما حدث
: خلاص دماغها كانت لانت بس الكلمتين بتوع العقربة نهى اللي بخت سمها فيهم رجعونا تحت الصفر
: خلاص لما تقعدي معاها ليني دماغها
:رفضت وباباها هياخدها عنده بتقول كلمها من شوية واتحايل عليها
: اكيد بتكدب محدش كلمها غير نادر خلاص انا هعرف اتصرف
*بعد انصراف حمزة دخلت سلمى في نوبة بكاء واتخذت قرارها بالانفصال ليطرق الباب فتمسح دموعها ويدخل نادر
: انت قاعدة لوحدك
: اه مي راحت تجيب هدومها عشان تقعد معايا
: هو مش كان حمزة اللي قال انه هيقعد هو معاك
: لا ما يصحش لما مي تقعد معايا هبقى على راحتي اكتر ممكن توصلني البيت وحمزة يبقى يوصل مي عندي
: قوي اجهزي يلا
بقلمي سحر السحرتي
*عادت سلمى للمنزل لا احد يعرف انها وحيدة اتصل والدها ليطمئن عليها ويعتذر انه خارج البلاد لم تتصل امها فلم يهتم احد باخبارها
*حل الليل سريعا فتوجهت سلمى للنوم لكن استمعت لبعض الاصوات داخل الصالة ندهت بخوف وامسكت المقشة : مين في حد هنا انا معايا سلاح
*لم تجد احد بعد دقيقة تفاجأت باحد يضع يده على فمها كادت تصرخ بلا جدوى
: اسكتي انا حمزة ما تخافيش
:حمزة بتعمل ايه هنا ودخلت ازاي
:دخلت ازاي عيب انت متجوزة ظابط
: متجوزة ظابط ولة شيخ منصر ايه اللي جابك
: بكشف كدبك على مي قاعدة لوحدك ليه ومش عند باباك زي ما قلتي
:لان طول عمري لوحدي ومش عايزه حاجة من ريحتك معايا تفكرني بيك بالرغم من اني بحب مي
: نادر عارف انك لوحدك ولة كدبتي عليه هو كمان
:كدبت عليه
:صريحة قوي
: هو انت ظابط واكيد هتعرف الحقيقة استريحت امشي بقى
: لا مش همشي اكيد ما اكلتيش حاجه النهاردة
:وانت مالك
: في واحدة تقول لجوزها كدة
: حمزة من فضلك امشي مش عايزة اشوفك تانى ويا ريت نسيب بعض فى هدوء لو لسة ليا معزة عندك
: هو ده اخر كلام عندك
: اه ومش هغيره ابدا
: خلاص بكره نروح ننهي كل حاجه بس ممكن اطلب منك اخر طلب اعتبريه رجاء
: اتفضل
: تنامي في حضني النهاردة اعتبريه وداع
: بس انام في حضنك مش هقدر
:ارجوك اخر حاجة افتكرها تصبرني على بعدك يمكن تغيري رأيك الصبح واوعدك مش هتجاوز حدودي
: طلب غريب قوي وصعب عليا
: اتحمليني الكام ساعة اللي فاضلين
: حاضر بس الصبح ننزل على المأذون ننهي كل حاجه
: عايز وعد منك على كام حاجه
: خير اتفضل
: العلاج والجلسات

:حاضر
:بعد ما ننفصل لو غيرتي رأيك وحبيتي ترجعي هكون اسعد انسان في الدنيا وهستناكي عمري كله يمكن فعلا انا استحق العقاب انا غلطت في حقك ومش عايز اضغط عليك
:مش عيزاك تضيع سنين عمرك مستني حاول تعيش حياتك
: اوعديني يا سلمى لو غيرتي رأيك ما تتكسفيش ومش هتنزلي من نظري
*صمتت ولم تجب
:اوعديني يا سلمى انت انسانة قد كلمتك
*قالت بتردد : اوعدك
:تعالي كلى انا جايب اكل عشان تاخدي العلاج ويمكن العيش والملح ده يجمعنا تاني
بقلمي سحر السحرتي
*بعد الاكل اخذها بداخل حضنه لم يغمض لهم جفن لمدة طويلة
:حمزة انت مش هتنام هنصحى بدري
: مش قادر اضيع اللحظة الجميلة دي بالنوم
*بدات دموعه تتساقط رغما عنه
:مش قادر اصدق ان دي اخر مرة هتدخلي حضني واخر مرة اشوفك عارف ومتاكد ان ماليش عين اقولك ارجعي في قرارك بس اللي اقدر اقولهولك اني لما وقعت في الغلط ما كانش له علاقة بانك مالية عنيا او لا زي ما نهى قالت دي وزة شيطان
…. زي ما في اغنياء بتسرق وهي عندها اللي مكفيها وزيادة بتبقى وزة شيطان وانا بني ادم متاكد اني غلطت وندمان
:طب ننفصل واديني مساحتي افكر بحرية وانا وعدتك لو غيرت رأيي اكلمك بس ما تستناش كتير من حقك تعيش حياتك
:وانت هتقدري تعيشي حياتك من بعدي وترتبطي بحد تاني
: هتصدقني لو قلت لك ان رجالة العالم في كفة وانت في كفة وعمري ما هلاقي حد زيك بس مش قادرة انسى اللى شفته اصعب شئ على الست الخيانة والاصعب تشوف حبيبها في حضن واحدة تانية
*نزلت دموعها وهي بداخل حضنه وبعد مدة غفو هم الاتنين استيقظوا متاخرين ووجدت سلمى ان حمزة متمسك بها بقوة داخل حضنه لكنها كانت متمسكة بقرارها
*ذهب حمزة للمأذون كما وعد سلمى نزولا لرغبتها وتم الانفصال رغم دموعهم
*خرج حمزة من عند المأذون واخرج من جيبه دبلة سلمى والمحبس
: ممكن تاخدي دول ذكرى منى
:مش من حقي دلوقت يمكن يبقوا من نصيب واحده ثانية
:عمر ما حد هيلبس دبلتي غيرك وعمرى ما هقلع دبلتك
*وضعهم في يد سلمى وقبل رأسها وتركها وذهب
بقلمي سحر السحرتي
*مرت عدة اشهر وانهت سلمى علاجها لم يحاول حمزة طوال هذه الفترة الاتصال بها لكن كان يطمئن عليها من مي التي بدورها كانت دائما تتعمد اخبارها
*جاء يوم استلام نتيجة التحاليل ذهبت سلمي لاستلامها فلمحت حمزة ينتظر بعيدا عن المستشفي احست بفرحة داخلها وكأنها مراهقة لمحت حبيبها ينتظرها على باب المدرسة
*عند المعمل استلمت النتيجة وكان نادر يقف معها ليقرئها
#ما هي نتيجة التحاليل وماذا سيفعل حمزة لمعرفة النتيجة

يتبع….

العشرون
*خرجت من المستشفى حزينة تبكي ليراها حمزة ويسرع اليها وكله لهفة وخوف عليها
: خير يا سلمى بتعيطي ليه طمنينى عليك
:انت لسه فاكر تسال عليا
: انا ما سبتكيش يا سلمى ولا يوم وانا فاضي كنت بقف استناك تخلصي كل جلساتك كل شغلك كنت بطمن ان العميل كويس واسأل عنه وعن العمال وبرضة كنت بروح اشوفك مكان ما بتشتغلي بس ما قدرتش اخليك تشوفيني عشان كنت ملتزم بكلمة معاك ….. هاه طمنيني نتيجة التحاليل ايه
*كانت سلمى سعيدة بكلماته ارادت ان تعذبه قبل ان تنطق لكن خوفه عليها ولهفته اجبرتها ان تقول له الحقيقة
: الحمد لله خفيت
: الحمد لله امال كنت بتعيطي ليه
:من الفرحة والاخبار الحلوة اللى عرفتها
:طب مفيش اخبار حلوة تانية
:مش فاهمة اخبار عن ايه
: ولا حاجه حمدالله على السلامة واسف اني كسرت كلمتي وشفتيني عارف انك مش طيقاني لسة عن اذنك
:انت مستعجل وراك شغل
: لا ليه
: ممكن نقعد ونتكلم مع بعض شويه في مكان هادي
: ياااه يا سلمى طبعا يلا بينا
*ذهب بها الى مكان جميل يجمع بين النيل وحديقة ذات زهور رائعة لم تراه من قبل
: الله المكان ده حلو قوي
: عجبك انا قلت بمناسبة الخبر الحلو انك خفيتي اعتبريه اني بحتفل بيك بحاجة بسيطة
: اه عجبني قوي
:كنت عيزاني في حاجه
*كانت ضرباته قلبه تدق بسرعة رهيبة في انتظار سماع الخبر الذي يشتاق اليه
بقلمي سحر السحرتي
: كنت عايزه اشكرك على وقفتك جمبي انت لك الفضل في شفائي بعد ربنا وابيه نادر لاني كنت رافضة العلاج ولولا مساندتكم ما كنتش اتعالجت
*انقلب وجهه للحزن فقد خاب امله
:تشكريني بس
: اه انت تستحق اكتر من الشكر عامل ايه في حياتك
: عايش زي الميت
:ما جربتش تشوف مستقبلك وتدور على نصك التانى
:انا ضيعت نصي التاني
: هو انا ممكن اسالك سؤال شخصي
:مفيش بنا الكلام ده اتفضلي
: هو انت لسة … لسة بتحبني
*تهللت اساريره : انا ولا دقيقة بطلت احبك
: فاكر اخر يوم قبل ما ننفصل حسيت بكلامك ومشاعرك وقد ايه انت ندمان ونويت ارجع
: طب ليه بعدتيني عنك الفترة دي بما انك غيرتي قرارك
: لاني قررت ارجع لو خفيت لو كانت نتيجة التحاليل قالت حاجة غير اني خفيت ما كنتش هرجع مش عيزاك تدبس مع واحدة مريضة ووجودك يكون شفقة
: انت بتقولي ايه انا وجودي جمبك حياة بالنسبة لي
: لا انا كنت انانية لما وافقت من الاول على الخطوبة وانا مريضة بس كنت محتاجالك جمبي وجودك معايا هو اللي قواني اني استحمل العلاج ولما حصل موضوع الخيانة لقيتها فرصة احلك من ارتباطنا لان بدأ شعري يقع واعراض تانية ما حبتش تشوفني بالحالة دي
:تفتكري كان هيفرق معايا كل ده
: كان هيفرق معايا انا وكان عندي مشاعر مختلطة ان حبك شفقة وانك مدبس واني مش مالية عينك وساوس كثير
:ودلوقتي لسة عندك الوساوس دي
: لا سؤالك عني باستمرار ومي اللي متعمدة تبلغني و لهفتك على وانا خارجة من المستشفى بعيط وانت مستني نتيجة التحاليل يمكن اكثر مني كل ده اكدلي انك بتحبني مش بتشفق على
بقلمس سحر السحرتي
: ويا ترى اتاكدتي انك مالية عيني
:جدي كان حكالي انه مرة برضة عمل زيك وتيتة سامحته وان وزة الشيطان ما لهاش علاقة بالست فقررت اسامح انا كمان
:يعني ممكن نرجع لبعض دلوقتى سامحتيني خلاص
: اه بس ليا كام طلب اتمنى توافق
:انت تؤمري يا حبيبتي
:ديكور الاوضة هغيره وكمان هعدل على البورتريه
: لو عايزة الشقة كلها تتغير ابيعها ولا يهمك
: لا انا تعبت فيها ومش حابة ابعد عن مي وكمان ليا ذكريات حلوة في كل اوضة فيها (وغمزت له )
*ضحك حمزة :انت لسة فاكرة
:ذكرياتك الحلوة هي اللي خلتني اكمل العلاج ويبقى عندي اصرار اخف واحلى ذكري رحلة اسكندرية
: تؤمري بايه كمان
: نطلع العمرة اللي انت قلت عليها وتوعدني هناك انك ما تكررش الغلطة دي تانى
:بس كده تحبي نطلع امتى
: بعد ما نرجع من عند المأذون
:هتصل حالا على نادر يحصلنا
: استنى بس محدش يعرف اننا اطلقنا
: نعم امال فسرتي بعدي عنك بأيه
:قلت انك في مأمورية وهما كانوا بيشوفوا مي معايا وعارفين انك بتغيب في شغلك كتير
*امسك يدها وقبلها كثيرا: وحشتيني يا حبيبتي قوي قوي
: انت كمان وحشتني يا قمر الزمان
: ياااه وحشتني قمر الزمان منك
: حمزة ارجوك ما تكررهاش المرة اللي فاتت كانت هتموتني المرة التانية اكيد هموت
: بعد الشر عنك ان شاء الله انا لو فكرت اعملها تاني
:طب يلا على المأذون عشان تقدر تمسك ايدي براحتك وترجعني المكان ده تانى نكمل احتفال باني خفيت وبرجوعنا لبعض
: نشتري دبلة لك الاول
: ليه انا معايا الاولى اهيه لبساها وحاطة عليها خاتم عشان ما تبانش عمري ما كنت هبقى لحد غيرك
*امسك يدها وقبل كفها وذهب مسرعا الى اقرب مأذون واصبحت ملكه من جديد
*اقام لها احتفال بمناسبة شفائها دعا اليه اهلها واصدقائها
*تحدثت امام الجميع : يا جماعة انا بشكر كل اهلي اللي وقفوا جمبي في مرضي نادر وجدو وبابا وبخص بالشكر زوجي الحبيب لانه دعمني وهو غايب اكثر من وهو موجود
*ليفاجأها حمزة بتحديد موعد الزفاف بعد اسبوعين
*توافق وتحتضنه امام الجميع فصفقوا لهم وهنأوهم
*ارادت امها ان تكفر عن تقصيرها معها فاقامت معها هذه المدة قبل الفرح وكانت تعد معها هي واختيها كل ما يلزم للفرح بجانب اسراء ومي وخاصة مي التي كانت سعيدة بعودتها لحمزة حتى خالتها لم تتركها
*نفذ حازم نصيحة سلمى بان يرى الجوانب الجيدة في لبنى وبدأ معها صفحة جديدة وبالفعل وجد لدى لبنى الاستعداد للتغيير
بقلمي سحر السحرتي
*حاولت نهى عدة مرات الوصول لحمزة لكن رغم محاولاتها الا انه سد عليها سبل العودة فاستسلمت في النهاية
*علم حازم بما فعلته نهى مع سلمى وحمزة فقام بضربها وتهديدها انه سوف يخبر والده والذي بدوره سوف يقوم بحبسها في المنزل او تزويجها لاي شخص يتقدم لها اذا لم ترجع عن هذا الطريق مع حمزة او غيره
*حاولت نهى الاعتذار لسلمى مرارا وتكرارا لكنها لم تسامحها اطلاقا
*طلبت سلمى من حازم ان يمنع نهى من حضور زفافها فعلاقتهم تحسنت بعد ان اعتذر لها من قلبه هو ولبنى وشكروها على نصيحتها لهم
*تم الزفاف الذي جعله حمزة لسلمى كليلة من الف ليلة وليلة
*اراد مفاجاه سلمى بيومين في الاسكندرية كرحلتهم سويا ولكن هذه المرة اخذ كل احبتها معهم كما كانت تتمنى
*بعد اليومين اتجه لمطار الاسكندرية لتتسأل سلمى
:هو احنا هنرجع القاهرة طيران ليه
: مين قالك اننا راجعين القاهرة
*استغربت سلمى : امال رايحين فين
: هنعمل العمرة اللي وعدتك بيها فكراني نسيت
*لتفرح سلمى بهذا الخبر
:مبسوطه
:دي كلمة قليلة على اللي انا حاسة بيه قد كدة بتحبني
: انت حاسة بايه
:حاسة اني اغلى حاجة في حياتك
: اغلى حاجة في عمري كله اللي عمري ما هفرط فيها ابدا ولا هغلط في حقها بحبك وبعشقك يا اجمل من رأت عيني
بقلمي سحر السحرتي
*تصرخ سلمى باسم حمزة وهي تجري خلف طفلة ذات ٤ سنوات
:امسكها يا حمزة المجرمة دي هقطعها حتت
*امسكها حمزة وخبئها خلفه
:اهدي بس هي سلمى عملت ايه
: عمايلها كلها مهببة وانت اللي مدلعها وبتطلع ماموريات وتسيبها قاعدة في وشي ترازي فيا دى لا يمكن تكون طفلة ابدا دي ضرتي
: ليه كدة يا سوسو عملتي ايه
:ده اللي ربنا قدرك عليه ليه كدة يا سوسو
:طب احكيلي عملت ايه
: طلبت منى اغير لها ديكور الاوضة قلت ماشي قالت عايزة ترسم بورتريه معايا قلت ما يضرش اشجعها يمكن تطلع فنانة زي امها
:فين المشكلة
:غبت عنها ٥ دقايق بس ٥ دقايق مش اكثر دخلت الحمام ما طولتش طلعت لقيتها عملت شنب لنادر ودخلت اوضة نومي من الباب السري عملت لصورتك شنب برضة
*ضحك حمزة وهو يحتضن سلمى الصغيرة ويحملها على ذراعه
: يعني اللي مزعلك صورتي بقت بشنب اربيه
: والله وبالنسبة للطفل اللي عنده سنة ده يفضل بشنب
:هي شيفانا رجالة والراجل لازم يبقى بشنب
:بذمتك انت شفت قمر الزمان بشنب
:قولي بقى ان ده اللي مزعلك
*قام باحتضانها وقبلها فلكمته سلمى الصغيرة في وجهه
:بوثة لي انا بث ثلمى الكبيرة لا عيب
:شفت ضرتي ام نص لسان
*ضحك اكثر : يا سوسو ماما وحشاني بوثة واحدة
: انت بتستأذنها
: الادب حلو اصل طلعت اديها ثقيلة ولا ايدين المخبرين هههه
:تستاهل انت اللي بتدربها ملاكمة اشرب بقى
: طب جاهزة جدو مستنى سلمى على نار
: جاهزة حتى جدو هتاخده مني تعالي يا شقية اغيرلك افرول الرسم وانت شيل نادر وانزل هنحصلك
بقلمي سحر السحرتي
*كان شاكر يجمع احفاده واولادهم يوم بالشهر لكن سلمى الصغيرة تحتل مكانة كبيرة وحسن ايضا يحبها كثيرا
حمزة :يعنى مفيش شوية حب لنادر الصغير
حسن : هاته دى حبيب جدو
*همس حمزة في اذن سلمى خلاص وزعت العيال حصليني على فوق عندي كلمتين مهمين
:طب يا جدو انا راجع من المأمورية تعبـ,ـان هطـ,ـلع انام سـ,ـاعتـ,ـين فوق احسن دوشة العيال هنا مش هعرف انام منها
*ابتسمت سلمى بخجل وفهم شاكـ,ـر ما يريده حمزة
شاكر : اطلعي يا سلمى ريحي شـ,ـوية انت كمان تعبتي في تجهيز الاكل مع الدادة وما تقلقيش على العيال معانا
*جذبها حمزة من يدها كأنهم مراهقـ,ـين في بداية حبهم يخطفون الدقائق سويا بعيدا عن انظار الجميع
*داخل شقة حسن في منزل شاكر اغـ,ـلق حمزة الباب وحمل سلمى بين ذراعيه
: وحشتيني قوي
: وانت يا قمر الزمان وحشتني قوي قـ,ـوي
: تعالي عايز اقولك كلام كتير بقالي شهرين نفسي اقوله
: يا ريت تلحق قبل ضرتي ما تغلبك بالقاضية
: عندك حق تعالي
*وغابوا في عالمـ,ـهم وقضوا اجمل ايام حياتـ,ـهم في حـ,ـب دائم بين الاخـ,ـلاص والعـ,ـشق والغفران
تمت

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
378

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل