منوعات

حماتي

مفيش اكل غير لما سلفتك تيجي

 

_ايوه يا ماما بس انا جعانه والدنيا صيـ,ـام وبعدين انا امـ,ـبارح مااكلـ,ـتش كويس ولا اتسحرت

 

انتي هتحكيلي قصة حياتك قولت مفيش اكل غير لما سلفتك ترجع لكـ,ـدا لمفـ,ـيش النـ,ـهارده اكل خالص

 

جبروت_الحموات 1

 

_استوووب اعرفكم بنفسي انا ساجده ودي حماتي اسمها اميمه مش مهم عمري كـ,ـام المـ,ـهم حكايتي ولي حماتي بتعاملني كدا ومفضله سلفتي عليا

 

_انا اتزوجت علي قصة حب كبيره حماتي حاولت كتير تنهيها عشان تزوج بنت اختها لفريد لكـ,ـن هـ,ـو اختارني انا ومن وقتها وهي كرهاني ومش قبلاني نهائي مع اني بنت صديقتها المقربه

 

_سلفتي دي تبقي بنت اختها اخت البنت اللي كانت عايزه تزوجها لفريد

 

_اكيد طبعا بتسألوا زوجي فين من كل دا

 

فريد بيشتغل مهندس طول اليوم برا ومـ,ـش بيرجـ,ـع قبل العـ,ـشاء وبمـ,ـا ان النـ,ـهارده كـ,ـان اول يـ,ـوم في رمضان فهيرجع بدري شويه

 

_يعني بين المغرب و العشاء كدا وطبعا حماتي منعتني اكل بـ,ـرغـ,ـم ان فضـ,ـلت طول اليوم اطبخ والجو حر جـ,ـدا علي ما خلصت كنت انتهيت واول يوم صيام دا بقي معروف عنه ان هو يـ,ـوم تعب

 

_بعد ما خلصت طبخ وتجهيز حماتي طلبت مني اجهز لكل واحد من اولادهـ,ـا اكل يكـ,ـفيه هو وزوجته واولاده بـ,ـدل العزومه دي عادتها اول يوم وبعد كدا بتبدء العزومات اللي علي حق

 

_جهزت لكل واحد فيهم مايخصه وطلعته ليهم احنا كلنا عايشين في عماره وكل واحـ,ـد ليه شقتـ,ـه وحماتي كمان بس هي مستكتره عليا الشقه فبتفضل معايا طول النهار وبتروح شقتها بالليل

 

_المهم بعد ما طلعت لكل واحد فيهم اكله هما ثلاثه غير فريد وبنت وزوجة ابن ليها مټـ,ـوفي بـ,ـس عايشـ,ـه لوحدها وبتيجي لحماتها عندي

 

ودي بقي كإنها ناااار وبتحب تعمـ,ــ,ـل ليـ,ـا مشاكـ,ـل

 

_حماتي منعتني اكل وبدءت هي تااكل من اللـ,ـي علـ,ـي السـ,ـفره ولما اجـ,ــ,ـي اكل تتعصب عليا

 

_حسيت بدوخه فظيعه وصداع يعـ,ـتبر مااكلتش من يومين

 

_طب يا ماما هي شكلها هتتأخر وانا دوخت

 

دوختي لي يا حبيبتي هتجيبي لابنـ,ـي الطفل اللي نفسه فيه وانتي حرماه منه

 

_لي بس يا ماما التجريح دا دي ارادة ربنا

 

ايوه هنقول قال الله وقال الرسول اسمعي يابـ,ـت انتـ,ـي قدامـ,ــ,ـك السنه دي بس لو ماجبتيش ليا حفيد

 

زي باقي سلفاتك اقسم بالله لازوجه عليكي بنت اختي وڠصب عنه وعـ,ــ,ـنك انتي فاهمه

 

_قومت وكلامها جارحني اوي وبصيت للسماء وقولت يارب انا تعبت ومش هقدر اسيب فريد ولا هقدر اشوفه مع غيري ودموعي نازله كنت مغمضه عيوني وبدعي ربنا نفسي اكون ام اوي لطـ,ـفل من فريد

 

هو طيب اوي ومش شكل مامته نفسي صعبت عليا اوي ودموعي بقيت تنزل بغزاره لحـ,ـد ما بقيت مش شايفه من كتر الدموع ولسه قلبي بيدعي قبل لساني انا عارفه حماتي قادره وتعملها

 

انا وفريد متزوجين من 3 سنين بس وفي خلالهم مفيش ولا مره ححححمل ولما روحنا للدكتور قال مسألة وقت وزي ما شوفتم حماتي مستعجله كإني متزوجه ابنها من 30 سنه

 

الدوخه بدءت تذيد والوقت بيمر وانا خلاص مش قادره وفريد كمان اتأخر دخلت وقولت ليها انا خلاص تعبت ومش قادره انا هجهز ليها فطارها في المطبخ ولما تيجي اسخنه تاني اما كـ,ـدا هي شكلها مش جايه النهارده وتعالي نفطر احنا

 

قولت الكلام دا من هنا وهي ماسكتتش والبلكون والشباك مفتوح والناس بدءت تخرج من بلكوناتها علي صوت حماتي العالي وطبعا قالت كتير اوي ودفعتني وقعت علي الارض وقالت ليكي راجل لما ييجي لازم يترد عليه غوري من قداااامي

 

دخلت اوضتي وانا ببكي بحرررقه علي احوالي ومـ,ـش قادره

 

مـ,ـن

 

الصداع والدوخه في الوقت دا اختي اتصلت عليا ما قـ,ـدرتش ارد عليها لحد ماسـ,ـمعت صوت الباب بيتفتح كان فريد جه بعد العشاء بساعه

 

واول ما دخل مامته بقيت تقول ليه حاجات ما حصلتش اصلا لقيت باب الغرفه اتفـ,ـتح مره واحده وجه فريد والڠضب عاااااميه مسكني من شعري ووووووو

 

حماتي زيها زي البعض من الحموات دايما كرهاني وعامله ليا مشاكل مع زوجي واخـ,ـرتها بتهددني ان هتزوج فريد لو مرت السنه وما جيبتش ليهم طفل وولد كمان مش بنت

 

جبروت_الحموات 2

 

بعد ما حماتي قالت لفريد كلام ما حصلش مني اصلا لقيت فريد دخل وملامحه كلها غضضـ,ـضضب ومش بتوحي بخير ومسك شععععري بقوه وقال انتي

 

مي من الاكل

 

ليه هي بتااكل من بيت اههـ,ـههلك وبتـ,ـطردي زوجة اخويا ليه وانتـ,ـي عارفه ان هي مسؤوله مني هي واولادها

 

في الوقت دا كنت خلاص قربت انتهي من الدوخه اتكلمت بتعب وقولت حرام عليك يا فريد ارحمني بقي انت كمان انا اللي هقدر امنع مامتك من الاكل واطرد زوجة اخوك

 

اللي مسؤوله منك طب لي ماسألتهاش زوجة اخوك فين لحد دلوقتي طب لو انا منعت والدتك من الاكل مش كانت هتطلع عند حد من اخواتك هما يعني في مارينا دول في نفس العماره اللي احنا فيها

 

لقيته هدي شويه كدا وبعدين قال في اي مالك

 

حاسه بدوخه فظيعة

 

من اي

 

مافطرتش لسه

 

لي

 

عشان مش هتصدق اللي هـ,ـقوله

 

قولي

 

مامتك منعتني من الفطار لحد ما زوجـ,ـة اخـ,ـوك ترجع من برا وهي لسه لحـ,ـد دلوقتي ما رجعتش

 

انتي بتقولي اي ماما مستحيل تعمل كدا

 

مش قولت ليك مش هتصدق

 

عشان اللي انتي بتقوليه ما يتصدقش اصلا

 

طب اعمل اي عشان تصدقني

 

ما تعمليش حاجه انا تعبت من حواراتك انتي وماما هي دايما تشتكي منك وانتي دايما تشتكي منها كإنكم متزوجين من شخص واحد

 

والله يا فريد انا ما كلمتها دي كمان قالت ان في خلال السنه دي لو ما جيبتش بيبي ولد هتزوجك بنت اختها

 

انا قولت ليكي مليون مره يا ساجده ماتركزيش مع كلام ماما انا لا هتزوج غيرك ولا هفكر في كدا وبالنسبه لموضوع الاطفال دا دي ارادة ربنا

 

ياما ناس عاشت وماااتت وهما مفيش عندهم اولاد وفي ربنا اكرمه بعد سنين طويلة انا اي من دا كله اللي متزوج من 3 سنين عشان افكر في كدا

 

وبعدين تعالي نفكر كدا بالعقل الدكتور قال ان دي مسألة وقت طب فرضنا بعد مااتزوجت غيرك طلع التأخير دا من عندي وقتها هكون كسبت اي غير ۏجع القلب مع واحده تانيه اتظلمت معايا

 

فريد انا

 

لسه ما خلصتش كلامي وقولت ليكي اكتر من مره لما اتكلم ما تتكلميش عارفه ليه عشان انتي كلامك بقي بيضايقني يا ساجده

 

انا يا فريد للدرجه دي بقيت كارهني

 

ومين قالك اني كارهك

 

كلامك بيقول كدا

 

لا يا ساجده انتي عارفه اني بحبك اد اي ومااقـ,ـدرش اعيش مع غيـ,ـرك بس ان انتـ,ـي كل شويه تقولي مامتك عايزه

 

تزوجك دا ببضايقني ماما مش هتعيش مكاني ولا هتتحمل اللي هتحمله طب تعرفي انا عندي صديق في الشغل اتزوج من اربعه وكل مره يقول ان زوجاته هما اللي مفيش عندهم قدره علي الانجـ,ـاب

 

لحد مااتزوج الرابعه وكانت قاصر وبردوا حصل معاها نفس الشيء ولما راح للدكـ,ـتور قال ليه ان عدم القدرة دا منه هو طب هيطلقهم الاربعه عاش معاهم ودلوقتي بيتمني لو يرجع بيـ,ـه الزمن عشان يفضل مع زوجته الاولي

 

بس لان طول الوقت حاسس بظلمه ليهم

 

طب لي ما مش راح لدكتور من الاول

 

عشان مامته كانت كل

 

مره بتشجعه

 

ان هو مفيش فيه اي عيوب

 

اكيد دلوقتي هي حاسه بذنبه صح

 

الله واعلم المهم اطلعي جهزي الفطار لان انا كمان ما فطرتش و اه بعد كدا يا مدام لازم تتغذي كويس

 

وتتسحري عشان مايجيش ليكي هبوط وتروحي مني وغمز ليا

 

فريد دايما كدا بيقدر يراضيني بكلامه ويخفف اللي مامته بتعمله فيا

 

في نفس الوقت دا شوفت خيال مامته واقف علي الباب بتسمع بنقول اي واكيد بتفكر ازاي كلامها ما عملش مفعول ولا قدر يقصر عليه لكن هي ما تعرفش ان ربنا بيقف دايما مع المظلوم

 

ضحكت بصوت عالي وهو استغرب وسأل عن السبب لكن قولت ليه ان افتكرت حاجه كدا وسبب ضحكي عشان ادايقها مش اكتر

 

طلعت عشان اجهز الفطار بعد ماشربت من الميه اللي علي السفره دخلت المطبخ لقيت حماتي بتحط ماده بيضاء مطحونه في الاكل

 

وبتحط اقراص ادويه في الميه اللي في الثلاجه وبعد ما خلصت قالت والله ما اخليكي تتهني بيه يا ساجده يابنت دعاء يا تري اميمه ناويه علي اي و ممكن ساجده تسكت علي اللي شافته في احداث كتيره جايه ومن ان اميمه هتبدء تلجأ للسحححر عشان تخلص من ساجده وطرق تانيه اشد من السسسسحر كل دا هنعرفه البارت الجديد

 

بعد ما شوفت حماتي وهي بتضيف ماده بيضاء للأكل عرفت ان هي اكيد بتحط ليا حاجه تإذيني واكيد مش هتإذي ابنها

 

يعني

 

جبروت_الحموات 3

 

فضلت افكر اي الماده دي ولي هي بتحطها ولي في الأكل

 

لقيتها خلصت وخارجه واول ما شافتني ارتبكت

 

اي دا يا ماما اللي بتحطيه في الاكل دا

 

بعملك عمل يا روح امك كان نفسي اشوفه وهو واخدك من شعررررك كدا وطاردك برا لكن نقول اي متزوج من عقربه بس بتتلون علي جميع الالوان وقريب جدا هلاقيكي برا البيت دا يا بنت دعاء

 

وطلعت وقفت شويه وبعدين دخلت جهزت اكل غير اللي كان في المطبخ وطلعته علي السفره

 

اتكلمت حماتي وقالت ماجبتيش لفريد اكل من اللي جوا لي ولا هتمنعيه منه زي ما بتمنعيني

 

لقيت فريد بيبص ليا بإستغراب

 

بصيت لحماتي وقولت لي هو حضرتك ما تعرفيش اني شوفتك وانتي بتحطي حاجه في الاكل

 

انا

 

ايوه انتي اومال مين

 

فريد بعصبيه سااااجده

 

اميمه اتفضل يا سيدي الحمد لله انك شوفت بعيونك وسمعت بؤذنك اهو

 

ساجده صدقني يا فريد انا شوفتها وهي بتعمل كدا

 

حماتي ما صدقت ودخلت جري المطبخ شالت الاكل وجابته علي السفره وبدءت تأكل منه قدام فريد وتقول

 

انا حاطه ليك سسسسم يا فريد اصل هسسسسم ابني بإيدي وطبعا اللي ذاد المشكله اكتر ان سلفتي رجعت

 

صباح في اي مالكم صوتكم طالع برا كدا لي

 

اميمه تعالي شوفي يا صباح ست ساجده بتقول اني بسسسمهم في الاكل

 

صباح لا يا ساجده مالكيش حق تقولي علي ماما كدا

 

ساجده انتي تخرسي خالص عشان انتي وهي شكل بعض قولت كدا وفي لحظه لقيتني علي الارض بسبب قلم ضربه فريد ليا وقال اقسم بالله كلمه كمان وما هتفضلي فيها

 

صباح ببرود ازاي يا فري ا قدامنا كدا وتجرحها طب يعني هي دي اول مره تقول علي ماما حاجه زي كدا طب دي مره رفعت ايديها علي ماما لولا انا كانت ضړبتها

 

ساجده اتقي الله دا انتي طول اليوم صايمه انا عارفه ربنا هيقبل منك ازاي وانتي بتكذبي كدا

 

فريد ضړبني للمره التانيه

 

صباح يوووه بس بقي يا فريد هو القلم دا هيعمل مفعول ما هي بتطلع اللي عندها واي يعني تضربها قلم ما هي هتذيد بردوا

 

اميمه دي مش عايزه تتضرب بالقلم دي

 

عايزه تنطرد برا البيتـ,ـ

 

عشان تعرف ان الله حق ومحمد رسوله

 

ساجده انتي تعرفي ربنا انتي وهي حسبي الله ونعم الوكيل فيكم

 

في اللحظه دي فريد حقق ليهم رغبتهم وبالفعل طردني برا البيت بلبسي البيتي المسافه بين بيت اهلي وبيت فريد بعيده شويه يعني احنا في نفس البلد بس مش في نفس المكان

 

نزلت مشيت وانا مش مصدقه ان فريد عمل فيا كدا

 

صباح برافو عليكى يا حماتي عملتي كدا ازاي

 

اميمه لي هو انتي فكراني سهله انا حطيت ليهم ممتنعات للحمممل

 

صباح طب هي ماشي طب وفريد بقي

 

اميمه عارفه اكيد ما حطيتش غير في الاكل اللي هي بتاكل منه بس طحنت شويه والباقي حطيته اقراص

 

صباح ههههههههههه ماتبقيش حماتي لو ماعملتيش مشاكل

 

عند ساجده كانت ماشيه في الشارع ما كانتش لابسه الشوذ ولبسها كان لبس البيت وكانت دايخه عشان ما فطرتش وفجأة وقعت في الشارع واغمي عليها

 

فاقت ساجده في المستشفي ولقيت جنبها والدتها ووالدها وفريد و اميمه وصباح

 

كانت بتبص لفريد ودموعها بتنزل بغزاره والدتها حاولت تتكلم معاها لكن في مش بترد خالص

 

دعاء في اي يا دكتور بنتي مالها مش بترد لي

 

الدكتور للاسف المدام اتعرضت لضغط شديد ادي لفقدان النطق عندها

 

دعاء يعني اي بنتي مش هتتكلم تاني

 

الدكتور

 

للاسف المدام اتعرضت لضغط شديد ادي لفقدان النطق عندها

 

جبروت_الحموات 4

 

دعاء ازاي يا دكتور يعني بنتي مش هتتكلم تاني

 

الدكتور مش بالضبط بس هي هتاخد فتره كدا وياريت طول الفترة دي تحاولوا تحسنوا من نفسيتها شويه لان من الواضح جدا ان المدام نفسيتها مش مرتاحه وكمان لازم تتغذي كويس لان من الواضح بردوا ان المدام اكلها ضعيف جدا

 

هزت دعاء رأسها وهي بتتحسر علي الحاله اللي بنتها وصلت ليها وبصت لفريد وقالت

 

اي اللي حصل لبنتي يا فريد بنتي تعبت من اي الناس قالوا ان لقوها مغمي عليها في الشارع

 

وبلبسها البيتي اي اللي حصل اتكلم

 

فريد بص لساجده بحـ,ـزن وقال ساجده غلطت و

 

دعاء و اي كمل

 

فريد ضړبتها

 

دعاء ايه ضړبتـ,ـها دي عمرها ما حصلت في بيت اهلها تيجي انت ترفع ايديك عليها

 

هو دا وعدك لينا يا محترم ان

 

 

 

 

هتحافظ علي بنتنا هو دا الوعد و يا تري بقي يا بشمهندس فريد ساجده غلطت في اي

 

فريد ولا حاجه منعت ماما من الاكل وطردت زوجة اخويا من البيت واتهمت ماما ان هي بتحط لينا سسسسم في الاكل كل دا وما عملتش حاجه

 

دعاء اي اللي بتقوله دا بنتي مستحيل تعمل كدا مامتك اللي بتقول منعتها من الاكل بنتي ساعات كانت پتبكي ليا في التليفون من كتر الجوع بسبب ان امك هي اللي منعاها من الاكل واديك لسه سامع الدكتور قال لازم تتغذي لان اكلها ضعيف جدا

 

وزوجة اخوك قالت ليك ان هي طردتها وما قالتش ليك ان من كام يوم هي وامك ضړبوها ومن وقت مااتزوجتك وهما مابيوقفوش اهاااانه فيها هو انتوا فاكرين اللي ليكم دايما وناسيين اللي عليكم

 

فريد ما كانش عارف هيقول اي اكيد دعاء مش بتقول كدا من فراغ يعني

 

اميمه لما حست بتغيير فريد قالت تلحق نفسها وتشعل النيرااان لان في الوقت دا سهل جدا ان ساجده وفريد ينفصلوا

 

اميمه هو اي يا حبيـ,ـبتي داخله في الكل كدا لي وبعـ,ـدين ميـ,ـن دول اللـ,ـي ضـ,ـربوا بنتـ,ـك هو عشان ابني ساكت وما بيتكلمش يبقي خلاص تتهمينا بحاجات ما حصلتش مننا ولو علي بنتك اللي طالعـ,ـه بيها السـ,ـماء دي

 

فماتلزمناش هي اصلا ما عندهاش قدره علي الانجاب و يا ما اترجيت ابني يتزوج من

 

واحده تانيه بس نعمل اي متعلق

 

بواحده زي بنتك

 

دعاء ولما بنتي فيها الصفات دي لسه ما طلقتهاش لي يا سي فريد

 

اميمه يطلقها بس وانا هزوجه ست ستها

 

لسه دعاء هتتكلم صړخ فريد فيهم وقال بسسسسس هو انتوا اي انتوا ناسيين ان احنا هنا مش في البيت في اي يا امي ولزمته اي الكلام دا انتي عارفه اني بحب ساجده ولو اي اللي حصل مستحيل هتخلي عنها

 

وانتي يا طنط دعاء انا مقدر زعلك علي بنتك ساجده غلطت وانا كمان غلطت ومفيش بيت زوجيه خالي من المشاكل وزي ما سمعتي ان الدكتور قال لازم نفسية ساجده تتحسن عشان ترجع تتكلم تاني وانا السبب في فقدانها للنطق

 

وهكون السبب ان شاء الله في رجوعها تتكلم تاني

 

دعاء لحد كدا وكتر خيرك علي اللي عملته وقولته بنتي ساجده مستحيل ترجع ليك هي بنت واحده اللي حيلتي من الدنيا هسيبك تموتها واقعد ابكي انا بعد كدا واقول ياريت اللي حصل دا ما حصل

 

انت يا ابني زي ما دخلت بالمعروف تخرج بيه

 

فريد وانا مستحيل اسيب ساجده لو مهما حصل وهي اللي هتقرر تفضل معايا ولا لا مش انتي ومشي فريد وساب دعاء اللي بصيت لبنتها بحزن وقربت منها وضميتها ليها

 

قرب الفجر وكانت اميمه وصباح رجعوا البيت وفريد كان قدام المستشفي واقف بيبص للسماء وبيدعي لساجده

 

دعاء كانت تعبت لان طول اليوم صيام ودا كان اول يوم فكانت مرهقه جدا ونامت جنب ساجده النهار بدء يطلع كدا وكان تاني يوم في رمضان صحيت دعاء عشان تتطمن علي ساجده لكن الغريب ان ما لقيتهاش علي السرير

 

جريت دعاء تبحث عنـ,ـها في كل مكان لكنها اختفت ومش موجوده في المستشفى كلها

 

ساجده اختفت من المسـ,ـتشفى كلـ,ـها ومفيـ,ـش حــ,ـ,ـد يعرف هـ,ـي راحـ,ـت فيـ,ـن او مـ,ـع مين

 

جبروت_الحموات 5

 

دعاء كانت بتجري في كل اركان المستشفى وبتبحث عن ساجده لحـ,ـد ما قابلت فريد ومسكته من ياقة قميصه وقالت بنتي راحت فين يا حيواااان

 

فريد ما كانش فاهم حاجه من اللي هي بتقولها وياتري قصدها اي بالكـ,ـلام دا

 

فهميني يا طنط اي اللي حصل وبنت مين اللي راحت فين

 

دعاء اعمل نفسك مش فاهم حاجة بنتي اللي انت خطفتهاااا وخبيـ,ـتها مني

 

فريد ساجده اتخطففففت وزقها بعيد عنه ودخل يجري علي جوا يبحث عنها

 

لكن بردوا ملهاش اي اثر اصوات ناس كتير بتتكلم برا المستشفى في بنت بتحاول تنتحححححر من علي سور سطوح المستشفى طلعت دعاء هي وفريد يجروا يشوفوا مين لكن مش ساجده دي بنت تانيه

 

طب ولما دي مش ساجده اومال ساجـ,ـده راحت فين

 

دعاء انا عايزه بنتي يا تري انتي روحتي فين يا بنتي انا السبـ,ـب انا اللي نمت وسيبتها ما كانش لازم انام واسيبها لوحدها

 

فريد اهدي يا طنط اكيد هنلاقيها انتي روحـ,ــ,ـي من الجهه دي

 

 

 

 

وانا هروح من الجهه دي وان شاء الله هنلاقيها

 

دعاء حاضر

 

وكل واحد فيهم راح من جهه لحد ما فريد لقاها كانت واقفه لوحـ,ـدها في حديقة المستشفى

 

فريد ضمھا ليه واخد نفس عميق وبعدين بعد عنها وحـ,ـط وجهـ,ـها بين ايديـ,ـه وقال قلقتـ,ـيني عليكي اوي انتي كنتي فين

 

ساجده كانت بتبص ليه ومش بتتكلم

 

فريد عارف ان انتي زعلانة مني حقك عليا انا اسـ,ـف اوعـ,ـدك ان مهما حصل عمري ما هكرر اللي عملته دا تاني وشالها ډخلها المستشفى

 

في مكان تاني

 

متأكد يا مولانا ان العمممل دا هيـ,ـخليه يشوفـ,ـها شيـ,ـطاااان ويكرهها

 

هو انا هديكي حاجه غلط ولا حاجه ملهاش مفعول وبعدين انتـ,ـي جايه بعـ,ـد ما سمعـ,ـتي عني ان ما عملتش عممممل لحد الا وكان

 

فيه

 

منافع كبيره ليه

 

اميمه انا بس عايزاه يطلللقها في اقرب وقت ويتزوج بنت اختي

 

بعون الله السحححر دا هيخليه يطلقها وما يفكرش يرجع ليها تاني بس الاهم من كدا ازاي تستخدميه معاه

 

صباح إزاي يا مولانا قول ليا انا وانا هقوم بكل حاجه

 

تحطي منه علي هدومه اللي بيلبسها وفي الاكل اللي بياكله وفي العصير وفي خلال ايام هتظهر النتيجه

 

صباح ابتسمت بشړ وقالت قرب موعد زواج اختي منك يا فريد وطلاااقك انت والعقرررربه اللي متزوجها

 

مر كام يوم كدا وساجده خرجت من المستشفى وبعد محايلات من فريد رجعت ساجده ليه

 

كانت ساجده نايمه وفريد قام عشان عايز ميه ومفيش في غرفتهم فطلع عشان يجيب من المطبخ شاف صباح وهي ماسكه الزجاجه اللي جابتها من السااااحر دا وبتحط منها في الميه اللي في الثلاجه ومامته واقفه جنبها

 

فريد

 

هو اي دا اللي انتوا بتحطوه في الاكل

 

صباح بإرتباك لا ابدا مفيش

 

فريد رمقها بنظره مش مفهومه وقرب واخد منها اللي كانت بتحطه في الاكل

 

جبروت_الحموات 6

 

فريد اي دا وليه ريحته مقرررفه كدا

 

اميمه لا لا يا ابني دا نوع من أنواع ااااااا

 

فريد مش عارفه تقولي هو اي

 

صباح بعد تفكير بهارات ايوه بهارات وكنا بنجربها هي ريحتها مش حلوه

 

بس بتدي للاكل طعم

 

ساجده ولي ما تقوليش ان دا سححححر انتوا عاملينه لينا

 

صباح لي هو اي اللي بيني وبينك عشان اعملك سحححر

 

ساجده عايز تعرف دا اي يا فريد انا هثبت ليك ان دا سحححر

 

اخدت الكيس من فريد وفتحت النت جابت الادعيه اللي بتفك السحر وبدءت تقرأها

 

وبعدين حطيتها في ميه بدء لون الميه يتغير للون الأسود ويفور

 

ساجده اتفضل دا اللي كنا هنشربه عارف بعد النهارده انا مستحيل اعيش معاهم في بيت واحد

 

واظن دلوقتي اقدر اقول بكل قوة قلـ,ـب ان من حقـ,ـي اسـ,ـيب العـ,ـماره كلـ,ـها واعيـ,ـش بعيـ,ـد عنـ,ـهم ولا اقولك انا هروح لاهلي وما تخافش مش هقول اللـ,ـي حصل عـ,ـارف ليه

 

عشان مش عايزاك تظهر قدام الكل ضعيف

 

ودخلت اوضتها تجهز لبسـ,ـها عشـ,ـان اول ما النهار يطلع تمـ,ـشي

 

فريد انتوا اي عايزين تخربوا بيتي ولا يا تري كنتوا عايزين تقتلوني الحمـ,ـد لله اني صحـ,ـيت وشوفتكـ,ــ,ـم بعيوني والا ما كنتش عارف اي اللي ممكن يحصل ليا

 

وفعلا القعده معاكم خطططر ومن بكره الصبح اوعدك يا امي ان مش هتـ,ـشوفي وشي تاني

 

اميمه والله يا فريد دي ما كانت فكرتي دي فكرة صباح عشان تطلق ساجـ,ـده وتتزوج اخـ,ـتها

 

صباح نعععععم يا عنيا فكرة مين دي يااختي

 

مش انتي اللي قولتيلي انك عايزه تخلصي منها وتزوجيه اخـ,ـتي وكـ,ـمان قولتي ان انتـ,ـي مش بتطيقيها و عايزاها تخرج من البيت دا عشان فريد ما يفكرش يرجع ليها حتي

 

فريد بسسسسس انتوا اي شړ ما بتتـ,ـهدووووش وطـ,ـلع برا ودخـ,ـل اوضته

 

اميمه حسيت بالذنب دا مهما كان ابنها ازاي تخرررب حياته بالشكل دا مش يمكن دي احن عليها من غيرها

 

مش يمكن بردوا لو طلللق دي واتزوج بنت اختها تطلع كلها شرررر زي اختها وبدل ما يكون ابنها قريب منها كدا تبعده

 

فضلت تعاتب نفسـ,ـها علي اللي حصل لحد النهار ما طلع وفريد مشي هو وساجده بعد رجاءات كتير من والدته لكن هو ولا كإنه سـ,ـامع

 

اميمه عملت مشـ,ـكله كبيره مع صباح وقالت ليها ان هي السبب في كل دا ولولا تخطيطها من الاول ما كانش زمان ابنها مشـ,ـي وسابها

 

طبعا صبـ,ـاح ما سكتتش وبدءت تقول كلام مش حلو لحماتها

 

حماتها اتضـ,ـايقت جدا وضـ,ـررربتها بالقلم

 

صباح انتـ,ـي بتضررربيني وراحت زقققـ,ـيتها من علي

 

السلم

 

وقعت علي درجـ,ـات السلم ومـ,ـع كل درجه تتجرح جرررح

 

وووووو

 

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
30

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل